در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه فرهنگی تربیتی زنان و خانواده
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: کیفیت زندگی,خودیابی,تعهد اخلاقی,تجربه معنوی روزانه
- چکیده: هدف این مطالعه بررسی رابطه تعهداخلاقی، تجربه معنوی روزانه و خودیابی در پیشبینی کیفیت زندگی دانشجویان بود. این پژوهش توصیفی و مطالعات همبستگی از نوع پیشبینی بوده است. جامعه آماری 1098 نفر شامل تمام دانشجویان شاهد و ایثارگر شاغل به تحصیل در سال تحصیلی 96-97 در دانشگاه آزاد اراک بود که از میان آنها 285 نفر با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی ـ فرم کوتاه (1989)، مقیاس تعهد اخلاقی (هاشمی و همکاران، 1395)، مقیاس تجربه معنوی روزانه (اندروود و ترسی، 2002) و مقیاس خودیابی (اکبری بلوطبنگان و رضایی، 1393) بوده است. نتایج تحلیل آماری نشان داد بین متغیرهای تعهد اخلاقی، تجربه معنوی روزانه و خودیابی با کیفیت زندگی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. تجربه معنوی روزانه و خودیابی میتواند تغییرات مربوط به کیفیت زندگی را بین دانشجویان بهگونهای معنادار تبیین و پیشبینی کند. با توجه به نتایج این پژوهش بهنظر میرسد میتوان با بهکارگیری شیوههایی برای افزایش تعهد اخلاقی، تجربه معنوی روزانه و خودیابی در دانشجویان به ارتقای سطح کیفیت زندگی بین آنها کمک کرد.
- چکیده انگلیسی: Abstract
The purpose of the present study was to predict quality of life based on moral commitment, daily spiritual experiences and self-discovery among the Martyrs and Disabled Veterans’ students Azad University of Arak. In this descriptive-co relational study, the population of 1098 people included all Martyrs and Disabled Veterans’ students in the academic year 2017-2018 in the Azad University of Arak, among which 285 persons (according to the Morgan table) were selected by available sampling method. In order to collect the research data, the World Health Organization Quality of Life Questionnaire - Short Form (WHOQOL-BREF), Moral Commitment Scale based on Kant and Levinas' Thoughts, Daily Spiritual Experiences Scale (DSES), Self-Discovery Scale (SDS), and Demographic Specification Form Was used. In this study, the reliability of these questionnaires was reviewed and confirmed. Data analysis was performed using Pearson correlation coefficient and multiple regressions Software SPSS 22. The results of the statistical analysis showed that there is a positive and significant relationship between morale, daily spiritual experiences and self-discovering with quality of life. And moral covariance, daily spiritual experiences and self-esteem can substantially explain and predict the changes in quality of life among students. According to the results of this research, it is suggested that using methods to increase moral commitment, daily spiritual experiences and students' self-discovering, help to improve the quality of life among them.- انتشار مقاله: 22-02-1397
- نویسندگان: فیروزه زنگنه مطلق,بهاره غریبی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه فرهنگی تربیتی زنان و خانواده
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: سازگاری زناشویی,تعهد زناشویی
- چکیده: هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی زوج درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد و هیجانمحور بر بهبود سازگاری و تعهد زناشویی زوجین شهر اراک بود. در این پژوهش "45 زوج" با مشکلات زناشویی مراجعه کننده به مرکز مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گروه گواه هر کدام (15 زوج) قرار گرفتند. ابزار پژوهش، پرسشنامه سازگاری زناشویی گراهام و اسپنیر (1976) و تعهد آدامز و جونز (1997) بود. دادهها با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی و تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که زوج درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد و زوج درمانی هیجانمحور نسبت به گروه گواه به طور معنیداری بر سازگاری و تعهد زناشویی اثربخش بوده است (0/001≥P). در نتیجه زوج درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد و زوج درمانی هیجانمحور در افزایش سازگاری و تعهد زوجین تأثیر داشته است و از نتایج این پژوهش میتوان در کاهش مشکلات زناشویی بهره برد.
- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 22-01-1396
- نویسندگان: فیروزه زنگنه مطلق,شکوه السادات بنی جمالی,حسن احدی,حمید رضا حاتمی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه فرهنگی تربیتی زنان و خانواده
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: سلامت روانی,زنان متقاضی طلاق,ایمنسازی روانی مایکنبام
- چکیده: هدف پژوهش، بررسی اثر بخشی آموزش ایمن سازی روانی مایکنبام بر بهبود سلامت روانی زنان متقاضی طلاق بود. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه گواه بود. نمونه تحقیق شامل 30 نفر از زنان متقاضی طلاق بود که داوطلبانه از بین 61 نفر از زنان متقاضی طلاق به عنوان جامعه مورد مطالعه، انتخاب، و به صورت تصادفی در گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش طی هفت جلسه 80 دقیقهای مورد آموزش ایمنسازی روانی مایکنبام قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه سلامت روان گلدنبرگ بود. دادهها با استفاده از روش آمار توصیفی و استنباطی (تحلیل کوواریانس تک متغیره) با نرم افزار SPSS مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل کوواریانس تک متغیره در فرضیه اصلی نشان داد آموزش ایمنسازی روانی مایکنبام بر سلامت روانی زنان متقاضی طلاق اثربخشی معنیداری دارد. همچنین نتایج تحلیل کوواریانس تک متغیره نشان داد آموزش نیز بر مؤلفههای سلامت روانی (ضعف جسمانی، اضطراب و بیخوابی، کنش-وری اجتماعی، افسردگی) اثربخشی معنیداری دارد. آموزش ایمنسازی روانی مایکنبام می تواند با بهبود سلامت روانی زوجین به عنوان یک روش مداخلهای مفید برای زنان متقاضی طلاق به کار گرفته شود.
- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 01-05-1396
- نویسندگان: مریم جلالیان لرکی,فیروزه زنگنه مطلق,حمید رضا مهاجرانی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: زن و فرهنگ
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: سبک های دلبستگی,طرحواره درمانی,دلزدگی زناشویی,رویکرد متمرکز برهیجان
- چکیده: هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی رویکرد متمرکز برهیجان و طرحواره درمانی به شیوه گروهی بر سبکهای دلبستگی(ایمن، اجتنابی و دوسوگرا) زنان دچار دلزدگی زناشویی منطقه 3 شهر تهران بود. از جامعه مذکور 45 نفر زن با روش هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل قرار گرفتند. طرح پژوهش آزمایشی از نوع پیشآزمون - پس آزمون با گروه کنترل بود. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه سبکهای دلبستگی هازن و شیور (1987) استفاده شد. مداخله آموزشی هر دو روش به مدت 8 جلسه 90 دقیقه ای اجرا شد . تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل کواریانس چند متغیره ،تحلیل کواریانس یک متغیره و آزمون تعقیبی بنفرونی انجام شد. نتایج نشان داد که هر دو رویکرد متمرکز بر هیجان و طرحواره درمانی بر سبکهای دلبستگی ایمن، اجتنابی و دوسوگرا تاثیر دارد . نتیجه مقایسه دو رویکرد نیز نشان داد که رویکرد متمرکز برهیجان بر سبکهای دلبستگی زنان دچار دلزدگی زناشویی موثرتر از طرحواره درمانی است .
- چکیده انگلیسی: The aim of this study was to determine and compare the effectiveness of emotion-oriented therapy and group schema therapy on attachment styles (secure, avoidant and ambivalent) of women with marital burnout at ddistrict 3 of Tehran .45 female of the mentioned population were selected via purposive sampling method and randomly assigned in two experimental and one control groups. The research was quasi-experimental with pre-test-post-test and follow-up test. Hazen and Shiver (1987) Attachment Styles Questionnaire was implemented to collect data. Both treatment methods were conducted for 8 session 90 minutes each. Research data were analyzed using multi variables analysis of covariance, one way analysis of covariance and Bonferroni post hoc test. Findings showed that both oriented-focused and group schema therapy were effective on secure, avoidant and ambivalent attachment styles. The results of comparing the two therapies also showed that the emotion-oriented therapy was more effective on attachment styles of women with marital burn out than group schema therapy.
- انتشار مقاله: 25-01-1399
- نویسندگان: رزیتا تنباکوچیان,فیروزه زنگنه مطلق,محمد رضا بیات
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: تدریس پژوهی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: برنامه درسی,نظام تربیتمعلم,راهبردهای زیبایی شناسی,تربیت زیبایی شناسی
- چکیده: هدف پژوهش حاضر، شناسایی راهبردهای آموزشی تربیت زیبایی شناسی در دانشگاه فرهنگیان و تحلیل برنامه درسی تربیت زیبایی شناسی آن بود.این پژوهش برخوردار از راهبرد کیفی است. برای پاسخ به سؤال اول از روش توصیفی- تحلیلی و بر اساس نظر آیزنر از روش «خبرگی آموزشی و انتقاد تربیتی» استفاده شد. جامعه آماری و نمونه در این بخش، برنامه درسی رشته های کارشناسی در دانشگاه فرهنگیان بود. برای پاسخگویی به سؤال دوم با استفاده از روش نظریه بنیادی و روش نمونه گیری هدفمند، با 13 نفر از صاحبنظران حوزه علوم تربیتی، هنر و زیبایی شناسی مصاحبه نیمه ساختاریافته تا رسیدن به اشباع نظری انجام شد. داده های گردآوریشده با روش استراوس و کوربین در سه مرحله، (کدگذاری باز، محوری و گزینشی) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و برای اعتباربخشی از روش دلفی استفاده شد.
یافته ها بیانگر آن است که واحدهای درسی مرتبط باتربیت زیبایی شناسی نیاز به بازنگری در تعداد و محتوا دارد. در این میان افزایش واحدهای تربیت زیبایی شناسی رشته آموزش کودکان استثنایی و گنجاندن آن واحدها در برنامه درسی رشته های مختلف مهارت آموزان ماده 28 در اولویت رسیدگی قرار دارد. براساس یافته های برآمده از تحلیل داده ها، راهبردهای آموزشی تربیت زیباییشناسی عبارتاند از: زیباییشناسی کالبدی، مهارتهای خُرد زیباییشناسی، روش های مبتنی بر زیباییشناسی، تدریس زیبایی شناسانه، راهبردهای زیبایی شناسانه دانشجو محور، روشهای زیبایی شناسانه مبتنی بر فناوری، تجربه های زیبایی شناسانه، سواد زیباییشناسی استاد، راهبردهای زیباییشناسی عمومی، همچنین مقوله هسته ای «راهبردهای زیبایی شناسانه» و مهم ترین مؤلفه راهبردهای آموزشی «تلفیق و تنوع» است.- چکیده انگلیسی: The field of art and education is so close that some thinkers of art and aesthetics consider the foundation of education (Karami and Abedi, 2017). The purpose of aesthetic education is to create aesthetic experiences. This type of experience indicates the presence of the element of pleasure in various human experiences (Sharifzadeh, Baezat and Jalalian Rad, 2016). Broudy (1994) also considers the development of pleasure and satisfaction capacity of "aesthetic satisfaction" as one of the reasons for justifying and confirming aesthetic education. He considers aesthetic knowledge as a unique kind of knowledge in which decoding takes place. This type of knowledge can be used in educational systems when, in addition to paying attention to the cognitive and intellectual field, it also pays attention to other fields, including the field of aesthetics. This attention in the teacher education system is doubled due to the artistic characteristics of the teacher (Emam Jomeh and Mehr Mohammadi, 2006). Due to the fact that aesthetic education has been marginalized for reasons such as having priority in the field of cognition, lack of attitude towards aesthetic education, lack of awareness of its importance, consequences and benefits, lack of attention to applied art, etc. Necessary reforms should be made to recognize the importance and application of art curriculum in order to eliminate the shortcomings and needs of student teachers (Kian and Mehr Mohammadi, 2013), therefore, teacher training is a good place to understand and be aware of these principles and based on the program Formal and non-formal education provided the basis for teacher training with desirable professional competencies. In the meantime, the competence of aesthetic educators, which indicates having diverse and attractive strategies based on aesthetics and innovation, and considering different cognitive, social, emotional and skill areas, has a higher priority and is used wisely. They facilitate the achievement of educational goals in Farhangian University, in accordance with the time and place requirements. Educational strategies are one of the important factors in educational design; Because it determines the form of teacher and student activity in the classroom. Aesthetic-based educational strategies, in addition to being diverse, are enjoyable, productive, innovative, and exciting, and the learner tends to repeat them, so when subjects are presented in schools with strategies such as storytelling, drama, imagination, and the use of artistic symbols, The emotional relationship between the speaker and the audience is strengthened, learners follow the subjects with interest and a positive attitude and have a better performance in understanding the relationships of existence (Kharazi and Talkhabi, 2017). Wilcox (2019) emphasizes the creation of a safe psychological art class in which learners can discuss, produce, discover, test, "fail" and succeed in the social, emotional nature Therefore, this research intends to identify the educational strategies of aesthetic education in teacher training system and provide new insights based on aesthetic education. Therefore, while critically analyzing the prescription curriculum of aesthetic education in teacher training system, educational paths of aesthetic education have been identified and presented.
This research has a qualitative strategy. To answer the first question, the descriptive-analytical method was used and according to Aisener, the method of "educational expertise and educational criticism" was used. The statistical and sample population in this section was the undergraduate curriculum at Farhangian University. To answer the second question, using the fundamental theory method and purposive sampling method, semi-structured interviews were conducted with 13 experts in the field of educational sciences, art and aesthetics to reach theoretical saturation. The collected data were analyzed by Strauss and Corbin method in three steps (open, axial and selective coding) and Delphi method was used for validation and component approval
At present, little attention has been paid to aesthetic education in all undergraduate disciplines of Farhangian University (on average, nearly 2% of the units in each field) and the skill fields of article 28 students were deprived of it, but this amount, with the view of educating the general aesthetics to the curriculum and the mission of the student teachers in the implementation and presentation of aesthetic content that should lead to valuable and meaningful learning and deep understanding and understanding It is insignificant and expandable and can be extended to at least 5 units (two theoretical units of three practical units) in all disciplines. In addition, the professors who teach these courses should have scientific, practical, ethical, artistic and aesthetic competencies and these aesthetic activities are tailored to the teaching profession. One of the most important and practical aesthetic skills in all fields of education and disciplines is orly art and calligraphy. The art of ore can be included in the curriculum of all disciplines (except elementary education) by increasing the number of language courses in education, and calligraphy can be included in the curriculum of all disciplines (except elementary education) by increasing the course of art application in the following education. Also, all the fields of Article 28 can have at least one workshop of three-hour aesthetic training.
The courses related to aesthetic education need to be reviewed in number and content. In the meantime, increasing the number of aesthetic training units in the field of exceptional children's education, and including them in the curriculum of different majors of 28 provision of apprentices is a priority. Based on the findings of the data analysis, the educational strategies of aesthetic education are: physical aesthetics, micro-aesthetic skills, aesthetic-based methods, aesthetic teaching, student-centered aesthetic strategies, echnology-based aesthetic methods, aesthetic experiences, master aesthetic literacy, general aesthetic strategies, as well as the core category of "aesthetic strategies" and the most important component of educational strategies "integration and diversity".
The identified strategies in this study have two sides. In the first aspect, it covers aesthetic education in teacher training, and secondly it is used in teaching other courses and disciplines. Although it is not possible to introduce a specific strategy or approach as the best method in all educational situations, but aesthetic strategies have capacities and elements that, on the condition of proper design and implementation, can pave the way for mechanical, dry and free classes of innovation, participation and interaction and develop the scope of teacher training strategies. In addition, it should be emphasized on the aesthetic teacher and his continuous support and empowerment in this type of strategies which plays a key role, because the developments in the teacher's education system can only be followed by the role of the teacher's model and transformational role. Using aesthetic guides, it can be expected that future teachers will make a change in school educational strategies and students will experience new and enjoyable experiences.- انتشار مقاله: 18-06-1399
- نویسندگان: علی ابراهیمی نیا,فیروزه زنگنه مطلق,حمید جعفریان یسار,مژگان محمدی نائینی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: اندیشه و رفتار در روان شناسی بالینی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: صمیمیت,پذیرش و تعهد,هیجانمدار,نارسایی هیجانی
- چکیده: خانواده اصلیترین هستهی هر جامعه و کانون حفظ سلامت و بهداشت روانی افراد است و تنها محل تأمین نیازهای عاطفی، مادی، تکاملی و معنوی اعضای خود نیست بلکه مبدأ بروز عواطف انسانی و کانون صمیمانهترین روابط و تعاملات بین فردی نیز است .هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی زوج درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد و زوج درمانی هیجانمدار بر کاهش نارسایی هیجانی و بهبود صمیمیت زوجین شهر اراک بود. برای این منظور طی یک پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون و گروه گواه 90 نفر از زوجین مراجعه کننده به مرکز مشاوره دانشگاه آزاد به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه آزمایش و گروه گواه کاربندی شدند. گروه آزمایشی، زوج درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد را به مدت ده جلسه دریافت کرد. گروهها قبل از شروع، بعد اتمام و در مرحله ی پیگیری از نظر نارسایی هیجانی و صمیمیت مورد آزمون قرار گرفتند. نتایج نشان داد که زوج درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد و زوج درمانی هیجانمدار به طور معنیداری بر نارسایی هیجانی و صمیمیت اثر بخش بودهاند. به نظر می رسد که توجه به اثر بخشی زوج درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد و زوج درمانی هیجان مدار در محیطهای مشاوره و روان درمانی خانواده از اهمیت ویژهای برخوردارند.
- چکیده انگلیسی: Family is the main core of every community and it is the focus of well-being and mental health, not just a place for providing emotional, physical, and spiritual development of its members, but it is also the origin of human emotions and the heart of the most intimate interpersonal relationships .The aim of this research was the study the effectiveness of couples therapy based on acceptance and commitment and emotional focused couples therapy on reducing alexithymia and improve marital intimacy in Arak City. For this purpose, during a quasi-experimental research in form of pretest-posttest and control group 90 couples who referred to Azad University counseling center with convenience method were selected and were assigned randomly divided into three experimental groups and the control group. Experimental group received couples therapy based on acceptance and commitment for ten sessions. Groups were tested before and after the completion and follow-up in terms of alexithymia and intimacy. The results showed that couples therapy based on acceptance and commitment and emotionally focused couple therapy have been significantly effective on alexithymia and intimacy. It seems that attention to couples therapy based on acceptance and commitment and emotionally focused couple therapy in counseling environment and family psychotherapy are of high importance.
- انتشار مقاله: 19-03-1396
- نویسندگان: فیروزه زنگنه مطلق,شکوه السادات بنی جمالی,حسن احدی,حمیدرضا حاتمی
- مشاهده