در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: سراج منیر
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: انسان,عزتنفس,دعای مکارم الاخلاق,امام سجاد علیهالسلام,روانشناسی جدید
- چکیده: احساس حرمت، عزت و کرامت برای خود که در متون دینی و اخلاقی مبتنی بر وحی از دیرباز به دو صورت مذموم و ممدوح موردتوجه بوده است در متون روانشناسی جدید تحت عنوان عزتنفس و تنها بهصورت مثبت موردتوجه قرار گرفته و مؤلفهها و علائم و نتایجی برای آن بیان شده است. بررسی دعای مکارم الاخلاق در صحیفه سجادیه بهعنوان یک متن معتبر اخلاق وحیانی، توجه ویژه امام سجاد علیهالسلام بر عواملی مانند بخشش و گذشت، دعا و طلب خیر و شفا برای بهبود بخشی به رذایل اخلاقی دیگر انسانها، تقویت حرمت و تکریم نفس، هدفمندی و اصلاح و تکمیل نیت را نشان میدهد. این مسائل در روانشناسی جدید در مجموعهای به نام عزتنفس که دانش جدید از طریق تجربه حسی به زاویهای از آن الزامات رسیده قابل مشاهده است. در عین حال تفاوت عمدهای بین رهیافت دعای مکارم الاخلاق و روانشناسی در توجه به این عوامل وجود دارد که مایه افتراق دو نوع متن بوده و باعث تفاوت در برخی دستورات شده است. بررسی الزامات اخلاق و روانشناسی مدرن از یکسو نشاندهنده جهانبینی متفاوت متون اخلاقی مبتنی بر وحی با علوم مدرن است و از سوی دیگر دربردارنده این حقیقت است که بایدهای دستیابی به سعادت اخروی نهتنها با سود مادی منافات ندارد بلکه مسیر تحقق سود مادی نیز از آن میگذرد.
- چکیده انگلیسی: The feeling of self-esteem, dignity, and glory that has long been dealt with as both reprehensible and praised in religious and revelation-based ethical texts has been regarded in modern psychology texts as self-esteem and only in a positive sense, for which many components, signs, and outcomes have been mentioned. Study of Makarim al-akhlaq Prayer in Al-Sahifa al-Sajjadiyya, as a valid text of revelation ethics, indicates the special attention by Imam Sajjad (PBUH) to many factors such as forgiveness and remission, praying for the improvement and cure of other people's viciousness, strengthening self-respect and self-esteem, and purposefulness as well as perfection of the intentions. These issues can be seen in modern psychology as a discussion called self-esteem, where modern science has reached an angle of those through requirements through sensory experience. At the same time, there is a major difference between the approach taken by Makarim al-akhlaq Prayer and psychology to the factors, differentiating the two text types and causing differences in some commands. The study of the requirements of modern psychology and ethics, on the one hand, reflects the different worldview of revelation-based texts with modern science, and on the other hand, indicates the fact that the musts of obtaining eternal prosperity are not only compatible with material gains but are also in line with material gains.
- انتشار مقاله: 09-04-1395
- نویسندگان: فهیمه شریعتی,محبوبه صمصامی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: سراج منیر
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: قرآن,حکمت,عرب جاهلی,بافت و سیاق آیات,چرخش و انبساط معنایی
- چکیده: واژگان به کار رفته در قرآن کریم اغلب همان واژگان متعارف در میان عرب جاهلی بوده و در قبایل و محافل شعری خاص استعمال میشده است. کلمهی «حکمت» مانند بسیاری دیگر از واژگان پس از ورود به قرآن تحت تأثیر نظامجهانشناختی آن واقع شده است و در میدانهای معنایی جدید به کار گرفته شده و همراهی آنها با کلمات خاص، تلازمها و تنافرهای موجود در آیات قرآن با حفظ هستهی معنایی خود تعیّن خاص پیدا کرد و به اصطلاح دچار چرخش معنایی و توسعه یا تضییق شد و یا در حوزههای مختلفاسلامی با معانی جدیدبکار رفته و تبدیل به عرف خاصّی شده است. تطوّر واژهی «حکمت» منجر به مفاهیم و کاربردهای جدید آن در حوزههای مختلف اسلامی، اخلاق، فلسفه و کلاماسلامی شده است.
- چکیده انگلیسی: Words used in the Holy Qur’an are mainly the ones which were common among Arabs of the Time of Ignorance (‘jāhilīyah’) as were used in tribes and certain poetic circles. Similar to many others, the word ‘hikmah’ (‘wisdom’) was influenced by the Qur’an’s cosmological system and was used in new semantic domains. While retaining its core meaning, it gained new senses as it was collocated with certain words and occurred in verses which had certain concords and discords with other verses and, technically, went through semantic expansions or reductions. Moreover, as it was used in various Islamic fields in its new senses it fostered new systems of understanding. In other words, through semantic changes, the word ‘hikmah’ gained new senses in different Islamic fields including ethics, philosophy and theology, with its own usage in each.
- انتشار مقاله: 11-09-1390
- نویسندگان: فهیمه شریعتی,سهیلا پیروزفر
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: سیاست متعالیه
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: ولی فقیه,ولایت فقیه,امام خمینی,دلیل عقلی,دلیل نقلی,فقهاء
- چکیده: هدف پژوهش حاضر بررسی بنیادهای هستیشناسانه تئوری سیاسی ولایت فقیه و تبیین شبکه معرفتی موجود میان اجزای اندیشه شیعیان است. نتایج پژوهش که به روش توصیفی – تحلیلی انجام شد، حاکی از آن است که بدون توجه به جایگاه انسان و دنیا در عالم، وجود عوالم دیگر و لزوم تکامل انسان در نظام آفرینش، دلایل ولایت فقیه در اثبات ضرورت کامل و کافی نخواهند بود. این جهانبینی در ادله مستقل عقلی به صراحت و در ادله عقلی و نقلی به اشاره و گاه صراحت ذکر شده است. همین جهانبینی باعث شده است مبانی تئوری ولایت فقیه در کتب فلسفه و حکمت نیز تبیین شود. اگرچه مسئله ولایت فقیه مثل بسیاری مسایل دیگر میتواند از دو زاویه مورد بررسی قرار گیرد، به طوری که از یک جهت فقهی و از جهت دیگر کلامی باشد، اما وجهه کلامی آن قویتر است، به طوری که میتوان آن را مسئلهای کاملا اعتقادی تلقی کرد که به جهانبینی فرد ناظر و دارای مویدات فقهی میباشد.
- چکیده انگلیسی: The objective of the present study is to survey ontological fundaments of the political theory of Wilayat al-Faqih (guardianship of the Islamic jurist) and to determine the epistemological networks existing in Shi’ite ideology. The results of the research conducted by descriptive analysis indicate that the arguments for the necessity of Wilayat al-Faqih would not be comprehensive and sufficient unless we consider the place of human being in this world, the existence of other worlds, and also the necessity of human perfection through the system of creation. This ideology is explained in this article by explicitly rational as well as implicitly-explicitly traditional-rational arguments. The above ideology has led to the determination of the theoretical fundaments of Wilayat al-Faqih in philosophical and wisdom books. Although the issue of Wilayat al-Faqih like many other issues can be studied from Fiqhi (juristic) and Kalami (philosophical) aspect, its philosophical aspect is more dominant so that it can be regarded as a totally theological issue related to one’s ideology and juristic beliefs.
- انتشار مقاله: 23-12-1396
- نویسندگان: فهیمه شریعتی,فهیمه شریعتی,فهیمه شریعتی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: تأملات فلسفی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: «هسکر»,« صدرالمتالهین»,«دوگانگی نوخاسته»,«حکمت متعالیه»,«ذهن»,«نفس»
- چکیده: دوگانهانگاری نوخاسته از جمله دیدگاههای معاصر در فلسفه ذهن است که طی عطف توجه دوباره به مبحث نوخاستگی در دهههای اخیر مطرح شده است. ویلیام هسکر، مبدع این نظریه درخصوص رابطه نفس و بدن، تا حدود زیادی از سایر دیدگاههای موجود در فلسفه ذهن معاصر که عموماً به تحویل امور ذهنی به امور فیزیکی و نهایتاً فیزیکالیسم منجر میشود، فاصله میگیرد و به نظریه حدوث جسمانی نفس در حکمت متعالیه نزدیک میگردد.
یک نظریه کارآمد درباره نفس باید به دو مسئله پاسخ دهد: مسئله جفت شدن یا تعلق و مسئله تداوم نفس پس از مرگ بدن. دوگانگی نوخاسته به برآمدن امری نوخاسته از امری پایه با ویژگیهای ذهنی و غیر قابل تحلیل به امر مادی معتقد است که هویت مستقل واقعی دارد. اگرچه در نحوه تعلق یا تکون نفس قرابتهایی میان نظر هسکر و صدرالمتالهین وجود دارد، اما نحوه بیان و بسترسازی در حکمت متعالیه با دوگانگی نوخاسته متفاوت است به طوری که موضع آن دو را در مسئله بقای نفس با یکدیگر متفاوت میسازد.- چکیده انگلیسی: Abstract
Emergent dualism is a recent view about the nature of the soul introduced by William Hasker in 1999. He moves away from the main stream reductionist and physicalist theories about mental properties and mind and advances a view which has affinities with MullaSadra's bodily Hoduth of the Soul. In this paper, we examine these tow theories comparatively.
A working theory about the nature of the soul have to provide us with plausible answers to two main problems: the problem of pairing and the problem of the survival of the soul after the bodily death. Emergent dualism endorses the emergence of a novel substance from a physiological base which has irreducible mental properties and is a distinct endurable entity. While this theory has similarities with Sadraean view, there are differences in the way of articulating the arguments as well as background metaphysical theories. These differences are particularly important in addressing the problem of the survival of the soul after the bodily death.- انتشار مقاله: 17-11-1397
- نویسندگان: فهیمه شریعتی,یاسر خوشنویس
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: دوفصلنامه علمی ـ پژوهشی حکمت صدرایی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: انسان,خودشکوفایی,روانشناسی,حکمت متعالیه,مازلو,صدرالمتألهین (ملاصدرا)
- چکیده: بررسی ویژگیهای انسان خودشکوفای مازلو با اوصاف انسان در حکمت متعالیه به طور تطبیقی، دربردارندۀ اشتراکاتی است که دید مازلو و ملاصدرا را بیش از پیش به هم نزدیک میکند. برخی از جهات اشتراک ملاصدرا و مازلو در مسئله را میتوان در طبقهبندی نیازها، اعتقاد به شهود، زاویۀ نگاه، معناداری زندگی، فارغبودن از قشر و طبقه، اعتقاد به خود حقیقی، تغییر در ملاک لذت و توجه به استعدادهای ذاتی دانست. همچنین، این تطبیق نشاندهندۀ تفاوتهایی از جمله اختلاف روش ملاصدرا و مازلو، کلنگری ملاصدرا و جزءنگری مازلو، توجه ویژۀ ملاصدرا به عوالم برتر و فاصلۀ نقطۀ اوج انسان در نظر ملاصدرا با انسان خودشکوفاست که ریشه در دیدگاه روانشناسانۀ مازلو و دیدگاه فلسفی وحدت وجودی حکمت متعالیۀ ملاصدرا دارد.
- چکیده انگلیسی: The comparative study of the characteristics of Maslow's self-actualized human beings with that of human in Transcendental Philosophy shows that there are commonalities between them that imply the similarity of Maslow and Mulla Sadra’s viewpoints. These similar views can be classified in terms of needs, belief in intuition, the viewpoint, life meaningfulness, indifference to the sector or class, belief in the true self, change in the criterion of pleasure, and attention to potential talents. In spite of the commonalities, some differences were found between them. Among the differences, reference can be made to their methods, Mulla Sadra holistic view and Maselow’s atomistic view, Mulla Sadra’s special attention to the superior world and the distance between the human’s ideal self and the self-actualized human, which is rooted in psychological view of Maslow and Mulls Sadra’s transcendental pantheistic philosophy.
- انتشار مقاله: 23-06-1393
- نویسندگان: فهیمه شریعتی,کبری افشار
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: حکمت معاصر
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: آگاهی,حیث التفاتی,ملاصدرا,امر ذهنی,توجه غیر ذاتی نفس,فلسفه ذهن
- چکیده: علیرغم نگاه فیزیکالیستی فلسفه به ذهن در قرن حاضر، وجود حالات متفاوت ذهنی از بدنی باعث شده معیارهای متفاوتی درباره امر ذهنی داده شود که مهمترین آن ها آگاهی، اول شخص بودن و حیث التفاتی است. هر یک از این مولفه ها در بازنمایی امر ذهنی دچار اشکالاتی هستند. از این میان، حیث التفاتی مولفه کم اشکال تری است. بررسی حکمت متعالیه اهمیت توجه نفس یا التفات را نشان می دهد. اگرچه التفات یا توجه به امری ، بطور مشترک میان انسان و سایر موجودات بکار رفته اما به طور واضح موارد کاربرد آن به دو بخش «توجه غیر ذاتی » و «توجه ذاتی » نفس تفکیک می شود و انواع التفات در حیوانات را از بحث خارج می کند. در میان افعال انسان نیز مولفه امر غیر بدنی یا نفسانی بر مبنای حکمت متعالیه، «توجه غیر ذاتی نفس» است. «توجه غیر ذاتی نفس» شرط کافی و لازم در تشخیص امور نفسانی است. مولفه «التفات غیر ذاتی»، ویژگی آگاهی داشتن را اجمالا به همراه دارد، چراکه همه انواع آگاهی شرط امر ذهنی نیست. این مولفه، بقیه ممیزه ها را نیز پوشش می دهد، جامع و مانع امر ذهنی بوده و هماهنگی کامل با سایر مبانی نفس شناسی ملاصدرا دارد .
- چکیده انگلیسی: Despite the physicalistic approach to the mind in the present century, the existence of the mental states different from body states has caused various scales to be put forth regarding mental issues, the most important of which are awareness, being first person, and intentionality.
Awareness possesses an extensive domain incorporating senses, perceptions, recalling, visual representation, tendencies, imagination, beliefs, and thoughts. Being a first person means immediate reception such as all the intuitive perceptions deployed as opposed to acquisitive ones. In fact, it can be stated that the indicators mean presence by one’s own self. The intentionality means reference to a thing or being about a thing. In a mental issue, a man gains a certain experience, such as hope or doubt, in regard of a certain issue in the external world. Such mental affairs as doubt, hope, belief, and so forth are issues that have an attachment to a thing in the world outside and make reference thereto; doubt in…, hope in…, and belief in… are all characteristics of this intentionality. This is the common attribute of all voluntary actions and sensory perceptions as well. Intentionality is indeed a personal representation of the external world. Each of these indicators has difficulties in representation of mental issues. As opined by some, awareness is so diverse that it has to be separately defined for each of its type. For example, qualitative awareness cannot be grouped in a class with phenomenal awareness. In some others’ opinions, awareness is a process, not a phenomenon. It also exists in animals because of the similarity of their cerebral structure to human beings, even though it is more advanced in the latter.
Another case of breach in introducing the indicator as an index of mental issue should be sought in human being’s unconscious states.
The existing shortfall in regard of being first person is that there are many non-intermediated and immediate affairs that are not mental. Can pain be truly considered mental as ruled based on this indicator while it can be imagined by all the creatures? Meanwhile, the intentionality is a less flawed indicator. Investigations on the Transcendent Philosophy (Ḥikmat-i Mutaʿālīa;) are well reflective of the importance of ego attention or notice. Mulla Sadra made use of intention or attention of ego (soul) in his works about God, human beings and other creatures such as animals, plants and inanimate ones. It means that the concept was applied in Mulla Sadra’s works for three types of existents, namely necessary being, speaker (thinker) existent, and all other non-speaker existents. The use cases of ego attention and intention will be examined regarding the human actions in the Transcendent Philosophy so as to conclude that how and under what conditions the ego (soul) intention can be introduced as a criterion for distinguishing non-bodily from bodily affairs?
Perception: Sadr al-Mutiʾallihīn knows perception nothing more than ego (soul, nafs) attention.
Acquisition of Sciences: In some expressions, Mulla Sadra states that all the perceptions related to the human mind in a rank by rank manner in sum, and realizes them all as the result of ego’s attention to intellect and the heart of the truths.
Creativity: A type of extrinsic ego attention is intended in the Transcendent Philosophy in which intention is directed from a superior being, the Righteous One, to the inferior being, the creatures. The attention, by itself, causes the inscription of the truths in the ego and generates creativities as well.
Liberty (Ikhtīyār) and Intentionality: In the Transcendent Philosophy, the type of human deeds and behaviors or human liberty is a function of non-essential ego attention to the two general extreme ends. Actions are purposive as long as they are functions of this attention or intention.
Judgment: Judging the right or wrong is nothing more than paying attention to the connection of a sentence’s components.
Worships and Prayers: Mulla Sadra constantly speaks of an inherent intention inside all the creatures in their doing of their deeds, and this makes the nature of things move in a certain direction. But, as for the human beings, consideration of attention or not disregarding the attention is unique and specific.
Guess, Thought: intellectual issues are obtained by a middle term. It means that there is a need for a middle term in order to be able to figure out knowns from unknowns, thereby, to arrive at intelligibles.
Pleasures and Pains: Joy is the perception of consistency and compliance of an issue with the human nature.
Love and Zeal: An intentionality of ego is named zeal and love. In a sort of classification, Mulla Sadra divides attention and intention into two sets, namely innate (inherent) and unnatural (extrinsic). In another general categorization, he divides the intention into intention to superior things and intention to inferior things. In this way, although attention or intention of a thing is shared by human beings and other creatures, its application is vividly divided into two parts, called “essential attention” and “non-essential attention”, and he excludes various kinds of attention in animals. Amongst the human actions as well, such indicators as “nonphysical” or “ego-oriented” are “ego’s non-essential attentions” based on the Transcendent Philosophy. The “essential ego attention” is the necessary and enough condition in distinguishing the ego-oriented affairs. The indicator “essential intention” is succinctly characterized by awareness because not all sorts of insights are required for a mental issue. This latter indicator encompasses all the other distinctions as well, is conclusive and exclusive of all the mental issues, and is in perfect coordination with the other basics of ego study by Mulla Sadra.- انتشار مقاله: 04-12-1394
- نویسندگان: فهیمه شریعتی,فهیمه شریعتی,فهیمه شریعتی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: دوفصلنامه علمی ـ پژوهشی حکمت صدرایی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: تأثیر,نفس,ذهن,ادراک,ملاصدرا
- چکیده: «ذهن» کلمهای است که در آثار ملاصدرا تعریف شده و کاربرد زیادی نیز داشته است. از بررسی و مطالعة آثار صدرالمتألهین و تحلیل کاربردهای گوناگون این واژه؛ و نیز با توجّه به تعریف مستقیم آن، ربط و نسبت ذهن با مغز، نفس و قوای ادراکی به دست میآید. ذهن، حیث استعدادی دارد و قابل شدّت و ضعف است؛ و تأثیرات مستقیم و بیواسطهای بر خلق اموری در طبیعت، نفوس، انفعالات، بدن و عوالم دیگر دارد. ذهن، حیطة ادراکی نفس ناطقه است که حالت اشتدادی داشته و قابل شدّت و ضعف است. این حیطه، که مرتبط با ماده است، علاوه بر تأثیرات باواسطهای که بر خارج دارد، خلاقیتهای بیواسطهای نیز در خارج از خود، یعنی طبیعت، اذهان دیگران، بدن، سایر ساحتهای نفس و عوالم دیگر دارد.
- چکیده انگلیسی: “Mind” has been defined in Mullā Sadrā’s works and has been used widely in his writings. Analyzing uses of the word “Mind” and its direct definition in Mullā Sadrā’s works, we can grasp his idea on the relation between mind and brain, soul, and cognitive faculties. The mind has the ability to strengthen or weaken. It has a direct and immediate impact on creating something in nature, soul, body, and other worlds. Mind is the cognitive domain of the rational soul. In addition to its mediate impact on the world, it has some immediate creations out of itself, namely nature, others mind, body, other dimensions of the soul, and other worlds.
- انتشار مقاله: 21-02-1392
- نویسندگان: فهیمه شریعتی,سیدمرتضی حسینی شاهرودی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: حکمت معاصر
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: آگاهی,حیث التفاتی,ملاصدرا,امر ذهنی,توجه غیر ذاتی نفس,فلسفه ذهن
- چکیده: علیرغم نگاه فیزیکالیستی فلسفه به ذهن در قرن حاضر، وجود حالات متفاوت ذهنی از بدنی باعث شده معیارهای متفاوتی درباره امر ذهنی داده شود که مهمترین آن ها آگاهی، اول شخص بودن و حیث التفاتی است. هر یک از این مولفه ها در بازنمایی امر ذهنی دچار اشکالاتی هستند. از این میان، حیث التفاتی مولفه کم اشکال تری است. بررسی حکمت متعالیه اهمیت توجه نفس یا التفات را نشان می دهد. اگرچه التفات یا توجه به امری ، بطور مشترک میان انسان و سایر موجودات بکار رفته اما به طور واضح موارد کاربرد آن به دو بخش «توجه غیر ذاتی » و «توجه ذاتی » نفس تفکیک می شود و انواع التفات در حیوانات را از بحث خارج می کند. در میان افعال انسان نیز مولفه امر غیر بدنی یا نفسانی بر مبنای حکمت متعالیه، «توجه غیر ذاتی نفس» است. «توجه غیر ذاتی نفس» شرط کافی و لازم در تشخیص امور نفسانی است. مولفه «التفات غیر ذاتی»، ویژگی آگاهی داشتن را اجمالا به همراه دارد، چراکه همه انواع آگاهی شرط امر ذهنی نیست. این مولفه، بقیه ممیزه ها را نیز پوشش می دهد، جامع و مانع امر ذهنی بوده و هماهنگی کامل با سایر مبانی نفس شناسی ملاصدرا دارد .
- چکیده انگلیسی: Despite the physicalistic approach to the mind in the present century, the existence of the mental states different from body states has caused various scales to be put forth regarding mental issues, the most important of which are awareness, being first person, and intentionality.
Awareness possesses an extensive domain incorporating senses, perceptions, recalling, visual representation, tendencies, imagination, beliefs, and thoughts. Being a first person means immediate reception such as all the intuitive perceptions deployed as opposed to acquisitive ones. In fact, it can be stated that the indicators mean presence by one’s own self. The intentionality means reference to a thing or being about a thing. In a mental issue, a man gains a certain experience, such as hope or doubt, in regard of a certain issue in the external world. Such mental affairs as doubt, hope, belief, and so forth are issues that have an attachment to a thing in the world outside and make reference thereto; doubt in…, hope in…, and belief in… are all characteristics of this intentionality. This is the common attribute of all voluntary actions and sensory perceptions as well. Intentionality is indeed a personal representation of the external world. Each of these indicators has difficulties in representation of mental issues. As opined by some, awareness is so diverse that it has to be separately defined for each of its type. For example, qualitative awareness cannot be grouped in a class with phenomenal awareness. In some others’ opinions, awareness is a process, not a phenomenon. It also exists in animals because of the similarity of their cerebral structure to human beings, even though it is more advanced in the latter.
Another case of breach in introducing the indicator as an index of mental issue should be sought in human being’s unconscious states.
The existing shortfall in regard of being first person is that there are many non-intermediated and immediate affairs that are not mental. Can pain be truly considered mental as ruled based on this indicator while it can be imagined by all the creatures? Meanwhile, the intentionality is a less flawed indicator. Investigations on the Transcendent Philosophy (Ḥikmat-i Mutaʿālīa;) are well reflective of the importance of ego attention or notice. Mulla Sadra made use of intention or attention of ego (soul) in his works about God, human beings and other creatures such as animals, plants and inanimate ones. It means that the concept was applied in Mulla Sadra’s works for three types of existents, namely necessary being, speaker (thinker) existent, and all other non-speaker existents. The use cases of ego attention and intention will be examined regarding the human actions in the Transcendent Philosophy so as to conclude that how and under what conditions the ego (soul) intention can be introduced as a criterion for distinguishing non-bodily from bodily affairs?
Perception: Sadr al-Mutiʾallihīn knows perception nothing more than ego (soul, nafs) attention.
Acquisition of Sciences: In some expressions, Mulla Sadra states that all the perceptions related to the human mind in a rank by rank manner in sum, and realizes them all as the result of ego’s attention to intellect and the heart of the truths.
Creativity: A type of extrinsic ego attention is intended in the Transcendent Philosophy in which intention is directed from a superior being, the Righteous One, to the inferior being, the creatures. The attention, by itself, causes the inscription of the truths in the ego and generates creativities as well.
Liberty (Ikhtīyār) and Intentionality: In the Transcendent Philosophy, the type of human deeds and behaviors or human liberty is a function of non-essential ego attention to the two general extreme ends. Actions are purposive as long as they are functions of this attention or intention.
Judgment: Judging the right or wrong is nothing more than paying attention to the connection of a sentence’s components.
Worships and Prayers: Mulla Sadra constantly speaks of an inherent intention inside all the creatures in their doing of their deeds, and this makes the nature of things move in a certain direction. But, as for the human beings, consideration of attention or not disregarding the attention is unique and specific.
Guess, Thought: intellectual issues are obtained by a middle term. It means that there is a need for a middle term in order to be able to figure out knowns from unknowns, thereby, to arrive at intelligibles.
Pleasures and Pains: Joy is the perception of consistency and compliance of an issue with the human nature.
Love and Zeal: An intentionality of ego is named zeal and love. In a sort of classification, Mulla Sadra divides attention and intention into two sets, namely innate (inherent) and unnatural (extrinsic). In another general categorization, he divides the intention into intention to superior things and intention to inferior things. In this way, although attention or intention of a thing is shared by human beings and other creatures, its application is vividly divided into two parts, called “essential attention” and “non-essential attention”, and he excludes various kinds of attention in animals. Amongst the human actions as well, such indicators as “nonphysical” or “ego-oriented” are “ego’s non-essential attentions” based on the Transcendent Philosophy. The “essential ego attention” is the necessary and enough condition in distinguishing the ego-oriented affairs. The indicator “essential intention” is succinctly characterized by awareness because not all sorts of insights are required for a mental issue. This latter indicator encompasses all the other distinctions as well, is conclusive and exclusive of all the mental issues, and is in perfect coordination with the other basics of ego study by Mulla Sadra.- انتشار مقاله: 04-12-1394
- نویسندگان: فهیمه شریعتی,فهیمه شریعتی,فهیمه شریعتی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: دوفصلنامه علمی ـ پژوهشی حکمت صدرایی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: تأثیر,نفس,ذهن,ادراک,ملاصدرا
- چکیده: «ذهن» کلمهای است که در آثار ملاصدرا تعریف شده و کاربرد زیادی نیز داشته است. از بررسی و مطالعة آثار صدرالمتألهین و تحلیل کاربردهای گوناگون این واژه؛ و نیز با توجّه به تعریف مستقیم آن، ربط و نسبت ذهن با مغز، نفس و قوای ادراکی به دست میآید. ذهن، حیث استعدادی دارد و قابل شدّت و ضعف است؛ و تأثیرات مستقیم و بیواسطهای بر خلق اموری در طبیعت، نفوس، انفعالات، بدن و عوالم دیگر دارد. ذهن، حیطة ادراکی نفس ناطقه است که حالت اشتدادی داشته و قابل شدّت و ضعف است. این حیطه، که مرتبط با ماده است، علاوه بر تأثیرات باواسطهای که بر خارج دارد، خلاقیتهای بیواسطهای نیز در خارج از خود، یعنی طبیعت، اذهان دیگران، بدن، سایر ساحتهای نفس و عوالم دیگر دارد.
- چکیده انگلیسی: “Mind” has been defined in Mullā Sadrā’s works and has been used widely in his writings. Analyzing uses of the word “Mind” and its direct definition in Mullā Sadrā’s works, we can grasp his idea on the relation between mind and brain, soul, and cognitive faculties. The mind has the ability to strengthen or weaken. It has a direct and immediate impact on creating something in nature, soul, body, and other worlds. Mind is the cognitive domain of the rational soul. In addition to its mediate impact on the world, it has some immediate creations out of itself, namely nature, others mind, body, other dimensions of the soul, and other worlds.
- انتشار مقاله: 21-02-1392
- نویسندگان: فهیمه شریعتی,سیدمرتضی حسینی شاهرودی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: انسان پژوهی دینی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: انسانشناسی,نفس,هرمنوتیک,ملاصدرا
- چکیده: یکی از مسائل کلیدی مطرحشده در فلسفه ملاصدرا بررسی چیستی، ابتدا و انتهای انسان و ربط آن با وجود حقیقی است. مقاله حاضر با بررسی و تحلیل روش حاکم بر نفسشناسی ملاصدرا و ابزاری که وی استفاده کرده در پی کشف راز برتری حکمت متعالیه بر سایر مسلکهای فلسفی یا تفاوت آن با این مسلکها در انسانشناسی است. بررسی آثار گوناگون ملاصدرا به شیوه کتابخانهای و تحلیل محتوا نشان میدهد که او در بررسی مسئله نفس (که از مهمترین و کلیدیترین مسائل حکمت متعالیه است)، در کنار برهان (شاکله اصلی مباحث فلسفی در حکمت متعالیه) از ابزارهای دیگری همچون آیات و روایات، تجارب شخصی، شهود، عقاید، نقل و نقد اقوال، تشبیه و تمثیل، تأویل، اشارات و ... استفاده کرده است. روش ملاصدرا در انسانشناسی، التقاط، تلفیق و میانرشتهای نیست بلکه ذهن ذوبشده وی در دین و عرفان و اشراف او به فلسفههای موجود باعث تحقق هرمنوتیکیترین تقریر از فلسفه قدیم و تبیین متفاوت او از انسان شده است. انسانشناسی ملاصدرا بروز حقیقت انسان در منظر و مرئای عقل انسان با رتبه وجودی ملاصدرا و تقویتشده با فهم والای انسان کامل است. لذا انسانشناسی حکمت متعالیه علیرغم استفاده از ابزارهایی همچون وحی و شهود، همچنان به عنوان نوعی روش اصیل عقلی و فلسفی باقی مانده است.
- چکیده انگلیسی: A key issue in philosophy of Sadra is probing into the origination and destination of Man and its relation with natural Man. The current research is an attempt to delve into Sadra’s method and instrument of psychology to shed light on the logic behind superiority or distinction of transcendental philosophy over/from other philosophical schools of thought. Studying treatises of Sadra through documentary research and analysis shows that in studying soul and psychology, in addition to logical reasoning, Mulla Sadra has employed Quranic verses and traditions, personal experience, intuition, principles of faith, quotations, critiques, assimilation and metaphor, interpretations, metonyms and etc. Sadra has not used an interdisciplinary methodology in his anthropology. However, immersed in religion and Gnosticism and adept in contemporary philosophical schools of thought, he has given birth to a hermeneutic that is a blending of news and old philosophy and therefore resulted in a distinct interpretation of Man. Sadra’s anthropology is manifestation of human truth in the light of human reason and order of transcendence which is endorsed by sublime understanding of perfect human. So, though anthropology in transcendental philosophy enjoys revelation and intuition, it is still an authentic logical and philosophical method.
- انتشار مقاله: 24-07-1396
- نویسندگان: فهیمه شریعتی,فهیمه شریعتی,فهیمه شریعتی
- مشاهده