در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فناوری آموزش
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: آموزش مجازی,اثربخشی,نظام آموزش ضمنخدمت مجازی فرهنگیان,پرسشنامه سنجش ارزشمندی – رضایتمندی
- چکیده: : امروزه با توجه به گسترش روزافزون نظامهای آموزش مجازی، ایجاد ابزاری برای سنجش اثربخشی آنها مفید و ضروری است. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف ارائه رویکردی برای سنجش اثربخشی نظام آموزش ضمنخدمت مجازی فرهنگیان به انجام رسید. روش تحقیق پیمایشی بود و جامعه آماری آن را تمامی معلمهای شهرستان ملایر تشکیل میدادند که حداقل یکبار در یکی از دورههای مجازی یادشده شرکت داشتند. کل معلمهای جامعه، 2040 نفر میشدند. بر این اساس، 325 نفر آزمودنی در پژوهش شرکت داده شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامهای محقق- ساخته، به نام پرسشنامه سنجش ارزشمندی- رضایتمندی از خصوصیات نظام آموزش مجازی بود. این ابزار اقتباسی از پرسشنامه لوی بود. برای تعیین روایی ابزار، از روایی محتوایی و صوری استفاده شد. لذا، میزان روایی محتوایی آن بر اساس شاخص لاش، 63/0 بود. برای تعیین پایایی آن نیز از آلفای کرونباخ استفاده گردید. از این روی، میزان پایایی ابزار در سازه ارزشمندی و رضایتمندی به ترتیب 92/0 و 90/0 بود. نتایج نشان داد که رابطۀ معناداری میان سازههای ارزشمندی و رضایتمندی وجود ندارد و این دو، سازههای مستقلی هستند. همچنین نتیجۀ تحلیل عاملی نشان داد که ابزار در هر دو بُعد ارزشمندی و رضایتمندی از روایی سازه برخوردار است. نیز مشخص شد که پیشفرض استفاده از 4 مؤلفه در سنجش اثربخشی نظام آموزش مجازی فرهنگیان و نیز استفاده از 2 سازه در سنجش این اثربخشی، کار درستی است. همچنین، تحلیل عاملی تأییدی در هر دو سازه نشان داد که دستهبندی و نامگذاری عاملها، به نامهای کیفیت پشتیبانی، کیفیت محتوا، دسترسیپذیری، و فنآوری نیز درست است.
- چکیده انگلیسی: Nowadays, due to increase in developing of a virtual learning system, constructing of an instrument for assessing the effectiveness of them is a useful action. So, this study was carried out with the aim of presenting an approach for assessing the effectiveness of teachers’ virtual in-service training from teachers’ view. The method of research was descriptive and statistical population of it included all teachers that have passed at least one e-course from teachers’ virtual in-service training system. The total numbers of teachers were 2040 people. Therefore, the 325 subjects were participating in the study. The related data gathered through a researcher-made questionnaire was used. This instrument is an adoption from Levy’s questionnaire. For determination of validity of the questionnaire, the content and formal validity was used. So, the Lawshe’s Content Validity Ratio was applied. The Content Validity Ratio was 0.63. For proving the reliability of it, the Cronbach’s Alpha test was used. Thus, the alpha for both value and satisfaction constructs respectively was 0.92 and 0.90. The results showed that there wasn’t any significant correlation between value and satisfaction constructs. So, value & satisfaction are independent constructs. Furthermore, the results of data analysis of confirmatory factor analysis showed that the using from four components in assessing the effectiveness of teachers’ virtual in-service-training was correct. Also, this analysis showed the instrument has construct validity. Also, on the basis of factor analysis, we understand the categorizing of characteristics in four components, supporting system quality; content quality; availability; technology is accurate.
- انتشار مقاله: 24-10-1393
- نویسندگان: فریدون یزدانی,فریدون یزدانی,فریدون یزدانی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: اختلال نارسانویسی,آموزش چندحسی,روش اورتون,روش فرنالد
- چکیده: هدف: مقایسهی اثربخشی روشهای آموزشی چندحسی اورتون و فرنالد بر بهبود اختلال نوشتن دانشآموزان نارسانویس پایهی دوم ابتدایی به انجام رسید.
روش: روش پژوهش، نیمه-آزمایشی با پیش و پسآزمون بوده و جامعهی آماری آن، شامل دانشآموزان نارسانویسی میشده که در ابتدای سالتحصیلی 93-1392 در مرکز اختلالات یادگیری شهر ملایر نامنویسی کرده بودند. تعداد آنها بر این اساس،50 نفر بود که بر اساس روش نمونهگیری تصادفی ساده، 16 نفر از آنها انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایشی اورتون و فرنالد، جایگزین شدند. برای اطمینان از همگنی آزمودنیها از نظر ضریب هوشی، از آزمون وکسلر (فرم کودکان) استفاده شد. زمان اجرای متغیر مستقل در هر گروه 14 جلسهی 45 دقیقهای بود.
یافته ها و نتیجه گیری: نتایج نشان داد که هر دو روش بر بهبود اختلال نارسانویسی کودکان تأثیر داشته، اما میزان اثربخشی روش اورتون در مقایسه با روش فرنالد بیشتر بوده و این تفاوت از نظر آماری معنادار بوده است. همچنین نتیجه دیگر پژوهش نشان داد که هر دو روش بر روی بهبود اختلال نارسانویسی دانشآموزانِ هر دو جنس، اثربخشی دارند.- چکیده انگلیسی: Objective: To compare the effectiveness of multi-sensory teaching methods Everton and Fernald on improving dysgraphia dysgraphia second grade elementary school students was conducted.
Method: semi-experimental with pre and post-test and population, including students at the beginning of the school year was dysgraphia 93-1392 in the center of the city of Malayer learning disorders were enrolled. Based on this number, 50 were based on simple random sampling, 16 of them were selected and randomly divided into two groups of Everton and Fernald, were replaced. To ensure homogeneity of variance of IQ, Wechsler test (child form) was used. Since the dependent variable in each group had 14 sessions of 45 minutes.
Results and Conclusion: The results showed that both methods were effective in improving children's disorder, dysgraphia, but the effectiveness of Everton in comparison with more Fernald, and this difference was statistically significant. The result also showed that both methods on improving dysgraphia impaired students of both sexes, their effectiveness.
- انتشار مقاله: 30-09-1392
- نویسندگان: طاهره حق طلب,فریدون یزدانی,افسانه آقایی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: دانش شناسی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: سواد اطلاعاتی,شهرستان کرمانشاه,معلمهای ابتدایی
- چکیده: هدف: هدف اصلی این پژوهش بررسی وضعیت مهارتهای سواد اطلاعاتی معلمان دوره ابتدایی ناحیه 3 شهرستان کرمانشاه در سال تحصیلی 93-1392 بود. روش پژوهش: در این پژوهش توصیفی و از نوع پیماشی بود و جامعه آماری شامل کلیه معلمان زن و مرد ابتدایی ناحیهی سه کرمانشاه به تعداد 4695 نفر میشدند که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای تعداد 380 نفر برای جمعآوری اطلاعات به عنوان نمونه انتخاب گردیدند. ابزار پژوهش «پرسشنامه سنجش سواد اطلاعاتی یزدانی (1391آ)» بود که پایایی و روایی آن در پژوهشهای قبلی به تأیید رسیده است. برای تحلیل دادهها از آمارهای توصیفی و آزمونهای آمارهایی پارامتری و غیرپارامتری مختلفی همچون تی تکنمونهای، مربع کای و ضریب همبستگی رتبهای اسپیرمن استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که وضعیت مهارتهای سواد اطلاعاتی معلمها در حد مناسبی نیست، اما در بررسی تک تک مؤلفههای مهارتهای سواد اطلاعاتی مشخص شد که سواد اطلاعاتی معلمها در مؤلفههای ارزشیابی اطلاعات و تبادل اطلاعات در حد ضعیفی است؛ در مؤلفههای مکانیابی و سازماندهی اطلاعات سواد اطلاعاتی آنها نامناسب، اما در مؤلفهی تعریف نیازهای اطلاعاتی سواد معلمها در حد خوبی بوده است. یافتهی دیگر نشان داد که بین میزان ساعت استفاده از اینترنت در هفته و نیز میزان ساعت مطالعهی آزاد در هفته از سوی معلمها با میزان مهارت سواد اطلاعاتی آنها رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین معلوم شد که بین سن آزمودنیها و میزان سواد اطلاعاتی آنها رابطهی منفی و معنادار وجود دارد. نتیجهگیری: معلوم شد بین وضع موجود سواد اطلاعاتی آموزگاران ناحیهی 3 کرمانشاه و وضع مطلوب آن فاصله وجود دارد.
- چکیده انگلیسی: Purpose: The purpose of this study was to examine the information literacy skills status of elementary teachers in Kermanshah city, third region, Iran. Methodology: The method of research was descriptive (survey) and statistical population of it included all elementary teachers of Kermanshah city, in third region. The total number of those was 4695 people. For sampling of subjects, a cluster sampling method was used. On the basis of this method, the 150 subjects were selected. For gathering of dada, "the questionnaire of information literacy" of Yazdani (2012) was used. This questionnaire has made based on the Likert scale and in the five ranks. The component of scale (questionnaire) included 5 standard competency of ACRL. The questionnaire makes up from 30 items in the form of self-report statements. For data analysis, we used descriptive and inferential statistics. Findings: The skills of teachers’ information literacy of Kermanshah was not desirable. In examining of individual components of teachers' information literacy, appeared that the literacy of teachers in components of evaluation and communication of information is low; and in components of searching and organizing of information is not appropriate; and finally in component of defining of informational needs, the skills of the teachers’ information literacy is good. Conclusion: There is a gap between teachers’ information literacy status quo and desirable situation.
- انتشار مقاله: 05-07-1395
- نویسندگان: فریدون یزدانی,سیده مژگان موسوی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: دانش شناسی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: آموزش عالی,پایایی,روایی,دانشجویان دانشگاه پیام نور,سواد اطلاعاتی,مقیاس سنجش سواد اطلاعاتی
- چکیده: هدف: هدف اساسی این پژوهش عبارت است از ساخت، اعتباریابی و پایاسازی آزمونی برای سنجش مهارتهای سواد اطلاعاتی دانشجویان دانشگاه پیام نور. روش پژوهش: روش مورد استفاده در این پژوهش، توصیفی و از نوع پیمایشی است و جامعه آماری آن را کلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور استان همدان در سال تحصیلی 91-1390 تشکیل میدهند، که تعداد کل آنها 28530 نفر میشود. برای نمونهگیری از شیوه نمونهگیری تصادفی خوشهای استفاده شد، و بر این اساس تعداد 387 نفر آزمودنی از دو مرکز بر اساس فرمول نمونهگیری کرجسی و مورگان انتخاب گردید. برای جمعآوری اطلاعات لازم، مقیاسی به نام مقیاس سنجش سواد اطلاعاتی توسط محقق بر اساس معیارهای علمی و بر اساس طیف لیکرت ساخته شد. این مقیاس در برگیرندهی 5 مؤلفه (مبتنی بر 5 استاندارد سواد اطلاعاتی) و 30 گویه است که آزمودنی باید آن را به شیوه خود - ارزیابی پاسخ دهد. برای مناسب سازی گویههای آن از توان افتراقی، و برای تعیین میزان روایی آن از روایی محتوایی، صوری و سازه (روایی همگرا و تحلیل عاملی) استفاده شد. بر این اساس، میزان همبستگی بین این آزمون و آزمون اصغرنیا (Asgharnia, 2009) در روایی همگرا 77/0 بوده است. همچنین نتیجه تحلیل عاملی اکتشافی مقدماتی (به روش تحلیل مؤلفههای اصلی) بر روی مقیاس به استخراج 6 عامل با یک واریانس تراکمی نزدیک 5/66% منجر میشود. به علاوه، نتیجه تحلیل عاملی تأییدی بر روی ابزار نیز منجر به استخراج 5 عامل با واریانس تراکمی حدود 63% میگردد. برای تعیین میزان پایایی آزمون به شیوه همسانی درونی نیز از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد، و بر این اساس میزان آلفای کرونباخ برای کل گویهها عدد 94/0 به دست آمد. یافتهها: در کل نتایج تحقیق نشان داد که مقیاس سنجش سواد اطلاعاتی، مقیاسی مناسب برای استفاده در سنجش سواد اطلاعاتی دانشجویان، در بافت نظام آموزش از دور است. علاوه بر این، نتیجه بررسی نشان داد که وضع سواد اطلاعاتی دانشجویان دانشگاه پیام نور در کل در حد نسبتاً متوسطی است. نتیجه گیری: با توجه به اینکه ابزار معرفی شده در این پژوهش روا و پایا بوده است، پیشنهاد میشود از این ابزار برای سنجش سطح مهارتهای سواد اطلاعاتی دانشجویان دانشگاههای پیام نور سایر استانها نیز استفاده شود، تا از این راه بتوان با برنامهریزی درست نسبت به رفع کم و کاستیهای مهارتهای آنان اقدام کرد. نتیجه دیگر پژوهش نشان داد که بین وضع موجود سواد اطلاعاتی دانشجویان دانشگاه پیام نور استان همدان و سطح مطلوب آن فاصله وجود دارد. پیشنهاد میشود مسئولین دانشگاه نسبت به برگزاری کلاسها و کارگاههای سواد اطلاعاتی برای دانشجویان اقدام کنند. توصیه میشود درسی به عنوان مهارتهای سواد اطلاعات پایه، برای دانشجویان مقطع کارشناسی در برنامه درسی تمامی رشتهها گنجانده شود تا دانشجویان با مهارتهای لازم سواد اطلاعاتی از محیط دانشگاه فارغ التحصیل شوند، و بتوانند در محیط واقعی جامعه با در برداشتن این توانایی به حل مشکلات بپردازند.
- چکیده انگلیسی: Objective: the general aim of this research was to make a reliable and valid test for assessing the students’ information literacy at Payame-Noor University. Methodology: the method of this research was descriptive (survey) research, and statistical population of it included all students that enrolled in all branches of Payam-Noor University of Hamedan province. The total number of those were 28530 people. For sampling ofpopulation, a cluster sampling method was used. On the basis of this method, the 387 subjects were selected. For gathering of dada a research-made questionnaire was used. This questionnaire has made based on the Likert scale (very high, high, moderate, low, and very low). The component of scale (questionnaire) included 5 standard competency of ACRL. The questionnaire included 30 items in the form of self-report statements. For becoming suitable of items, the discriminative power method was used and formal, content and constructive (convergent validity and factor analysis) methods were used for validating of it. Based on the convergent validity, the correlation coefficient between my questionnaire and Asgharnia’s Questionnaire (2009) was 0.77. Also, results of explanatory factor analysis on the items of questionnaire lead to extraction of 6 factors with a total cumulative variance explained nearly 66/5%. Also, on the basis of confirmatory factor analysis, the 5 factors with a total cumulative variance explained nearly 63%, were extracted. For making items reliable, the Cronbach’s alpha was used (α=0.94). Findings: in general, results show that the research-made scale (information literacy questionnaire) is a suitable and reliable instrument for assessing the information literacy of distance learner. Also, other result of research shows that the level of students’ information literacy skills at Payam-e-Noor University is moderate. Conclusion: one of the results of this study was that the instrument (scale) is valid & reliable, so using this scale is proposed for assessing of Students’ Information Literacy at other branches of Payam-e-Noor University. Another result of research was that level of students’ information literacy in PNU isn’t desirable and there is a gap between status quo and desirable situation; therefore some interventions (such as: formal and informal instruction) for rising of students’ information literacy is proposed.
- انتشار مقاله: 18-11-1390
- نویسندگان: فریدون یزدانی,فریدون یزدانی,فریدون یزدانی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: Interdisciplinary Journal of Virtual Learning in Medical Sciences
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی:
- چکیده:
- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 11-10-1398
- نویسندگان: فریدون یزدانی,فریدون یزدانی,
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: آموزش وارزشیابی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: آموزش ابتدایی,کتابهای درسی,معیارها,مقیاس ارزشیابی کیفیت کتابهای درسی
- چکیده: هدف از انجام این پژوهش دستهبندی معیارها و شاخصهای سنجش کیفیت کتابهای درسی بهمنظور ساخت ابزاری برای سنجش کیفیت کتابهای درسی دورۀ ابتدایی بوده است. روش تحقیق کیفی و جامعۀ آماری آن شامل تمامی منابع چاپی و الکترونیکی (فارسی و انگلیسی) منتشر شده در حوزۀ معیارهای تدوین محتوا بین سالهای 1379 تا 1394 و نیز تمامی آموزگاران ابتدایی شهرستان ملایر به تعداد 3150 نفر میشده است که در سال تحصیلی 95-1394 مشغول به تدریس بودهاند. از بین جامعۀ آماری آموزگاران تعداد 380 نفر به شیوۀ نمونهگیری در دسترس انتخاب و در مطالعه شرکت داده شدند. برای جمعآوری بخشی از دادهها، بر اساس معیارهای ششگانه استخراج شده از منابع موجود در رشتۀ برنامهریزی درسی، مقیاسی تحت عنوان «پرسشنامه سنجش کیفیت کتابهای درسی» تهیه و پس از معتبرسازی مورد استفاده قرار گرفت. نتایج نشان داد که ابزار معرفی شده از روایی صوری و محتوایی و نیز پایایی کافی برخوردار است و میتوان از آن در سنجش کیفیت کتابهای درسی دورۀ ابتدایی استفاده کرد. همچنین معلوم شد که کیفیت کتابهای درسی پایۀ سوم دورۀ ابتدایی بر اساس مقیاس مورد استفاده، در کل و نیز در رابطه با تک تک معیارهای ششگانه، در وضع مناسبی است. ضمناً مشخص شد که از نظر آزمودنیها معیارهای مربوط به مؤلفۀ تناسب محتوا با نگرشهای مذهبی، بیش از سایر معیارها در کتابهای درسی پایۀ سوم رعایت شده است
- چکیده انگلیسی: The aim of this study was to classify the criteria and indices for assessing the quality of textbooks in order to make a valid and reliable scale for assessing the quality of elementary textbooks. It was a qualitative research including all electronic and print resources in the field of curriculum development, published in the period 2000-2015, and all elementary teachers (3150 people) of Malayer in Hamadan province, teaching in the academic years 2014-2015. Among the teachersʼ population 380 teachers were selected through convenience sampling. To gather the data, a researcher made questionnaire was made and implemented after validation, based on the six critevia extracted from the current resources in curriculum development, entitled “the questionnaire of assessing the quality of textbooks”. The results showed that the instrument had ample face validty, content validity, and reliability, and can be used in assessing the quality of elementary textbooks. It was found that the quality of the third grade elementary textbooks, in general, and regarding the six criteria, was appropriate. Also, it was revealed that, according to the participants, the criterian retaled to the match between the content and religious attitudes has been observed more than other critevia in the grade three elementary textbooks
- انتشار مقاله: 29-01-1395
- نویسندگان: فریدون یزدانی,فریدون یزدانی,فریدون یزدانی
- مشاهده