در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهش اجتماعی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: کلید واژه ها: آسیب های اجتماعی,روابط عاطفی در خانواده,کنترل والدین و کجرویها در خانواده
- چکیده: چکیده آسیبهای اجتماعی در بین دانش آموزان یکی از مهم ترین مسائل نظام های آموزشی در بسیاری از کشورهای جهان است. این مسئله علاوه بر هدر دادن بخش عظیمی از امکانات مالی و معنوی یک کشور، می تواند اثرات مخربی بر جامعه و فرد بگذارد و مشکلات اقتصادی و اجتماعی فراوانی را به وجود آورد از این رو نگاه به آسیب های اجتماعی در دانش آموزان باید به صورت یک پدیده مهم اجتماعی در نظر گرفته شود. هدف اصلی این تحقیق بررسی رابطة آسیب ها و انحرافات اجتماعی با عوامل و متغیرهای روان شناختی )کنترل والدین، روابط دوستانه با همسالان، روابط عاطفی و کجرویها در خانواده( دانش آموزان منطقه یک آموزش و پرورش تهران است. روش نمونه گیری از نوع تصادفی خوشه ای است. نتایج تحقیق نشان میدهد رابطه بین کنترل والدین با آسیب های اجتماعی یک رابطه معکوس و معنادار است. همچنین بین آسیب های اجتماعی با میزان ارتباط دانش آموزان با دوستان و همسالان خود و روابط عاطفی در خانواده نیز رابطة معکوس و معنادار وجود دارد. با توجه به نتایج به دست آمده بین آسیب های اجتماعی در دانش آموزان و میزان کجروی های خانواده رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد. یعنی هر چه میزان کجروی خانواده ها بیشتر باشد میزان آسیبهای اجتماعی دانش آموزان بالاتر خواهد بود.
- چکیده انگلیسی: Abstract: Social harms among high school students are the most important of education system issues in many countries of the world. This issue in addition to wasting a part of financial and spiritual facilities can have destructive effects on society and individuals and cause many social and economical problems. Therefore, we should consider a view to social in the high school students as a main social phenomenon. The main purpose of this research is a survey on the relationship between social harm and deviation with psychological variables (parents control, friendly relationships to peers, emotional relationship and deviation in the families) of the high school students of the first region of the ministry of education of Tehran. Sampling method is clustering one. The research method shows that relationship between parents control to social harms is a converted and meaningful relationship. Also there is a meaningful and converted relationship between social harms to the amount of relationships of the high school students to their own friends and peers and emotional relationships in family. According to the obtained data there is a direct and meaningful relationship between social harms in the high school students and the amount of family deviation. It means that the more family deviation the higher social harms in the high school students .
- انتشار مقاله: 15-10-1395
- نویسندگان: آسیه معمار,فریدون کامران
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهش اجتماعی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: سرمایه اجتماعی,شهر تهران,فرهنگ,کلید واژگان: جهانی شدن
- چکیده: چکیده
فرهنگ به عنوان عالی ترین نوع تبلور کنش های جوامع انسانی شناخته می شود. در جهان امروز و با رشد و گسترش ارتباطات فرهنگ های ملل گوناگون نیز با یکدیگر آمیخته می شوند و گاهاً این فرهنگها از هم تاسی می گیرند. در این بین جهانی شدن فرهنگ تاثیراتی نیز بر سایر اجزاء جامعه می گذارد از جمله سرمایه اجتماعی که به عنوان مهم ترین عامل توسعه و رشد جوامع شناخته می شود.
پژوهش حاضر با هدف یافتن رابطه بین دو بعد آگاهی و پذیرش، در جهانی شدن فرهنگی با سرمایه اجتماعی شهروندان تهران انجام شده است. در این راستا تأثیر سرمایه اجتماعی در سه سطح خرد، میانی و کلان بررسی شده است. روش تحقیق این پژوهش، پیمایشی و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه است. نمونه آماری این پژوهش 210 نفر از شهروندان تهران می باشند. برای انجام مباحث آماری از نرم افزار spss استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان می دهد در بعد شناختی و آگاهی نسبت به ابعاد و رویکردهای جهانی شدن فرهنگ و سرمایه اجتماعی رابطه معناداری وجود دارد؛ همچنین در بعد پذیرش در سطح خرد و سطح میانی رابطه معنادار و در سطح کلان فاقد ارتباط معنادار می باشد .- چکیده انگلیسی: Abstract
Culture is known as the highest type of crystallization of human action. in the world today with growth of communication ,the culture of different nation has been mixed and sometimes even surpass .in this between, globalization of culture affects of other components of the society including social capital as the most important factor in the development and growth of the known societies.
This study has been done with the purpose of finding the relation between awareness and acceptance of with social capital in Tehran citizens. The effects of social capital on three levels: micro, middle and macro investigated. Methodology of the research is survey and data gathering tool is questionnaire .the sample of this study are 210 of Tehran citizens. The software for statistical issues are SPSS. The results show there is a significant relationship between cognitive dimension and awareness towards globalization of culture and social capital also there is a significant relationship at the micro-level and mid-level and on the macro level there is no meaningful relationship.- انتشار مقاله: 13-07-1395
- نویسندگان: مهدی اختر محققی,فریدون کامران
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهش اجتماعی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: سرمایه اجتماعی,شهر تهران,فرهنگ,کلید واژگان: جهانی شدن
- چکیده: چکیده
فرهنگ به عنوان عالی ترین نوع تبلور کنش های جوامع انسانی شناخته می شود. در جهان امروز و با رشد و گسترش ارتباطات فرهنگ های ملل گوناگون نیز با یکدیگر آمیخته می شوند و گاهاً این فرهنگها از هم تاسی می گیرند. در این بین جهانی شدن فرهنگ تاثیراتی نیز بر سایر اجزاء جامعه می گذارد از جمله سرمایه اجتماعی که به عنوان مهم ترین عامل توسعه و رشد جوامع شناخته می شود.
پژوهش حاضر با هدف یافتن رابطه بین دو بعد آگاهی و پذیرش، در جهانی شدن فرهنگی با سرمایه اجتماعی شهروندان تهران انجام شده است. در این راستا تأثیر سرمایه اجتماعی در سه سطح خرد، میانی و کلان بررسی شده است. روش تحقیق این پژوهش، پیمایشی و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه است. نمونه آماری این پژوهش 210 نفر از شهروندان تهران می باشند. برای انجام مباحث آماری از نرم افزار spss استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان می دهد در بعد شناختی و آگاهی نسبت به ابعاد و رویکردهای جهانی شدن فرهنگ و سرمایه اجتماعی رابطه معناداری وجود دارد؛ همچنین در بعد پذیرش در سطح خرد و سطح میانی رابطه معنادار و در سطح کلان فاقد ارتباط معنادار می باشد .- چکیده انگلیسی: Abstract
Culture is known as the highest type of crystallization of human action. in the world today with growth of communication ,the culture of different nation has been mixed and sometimes even surpass .in this between, globalization of culture affects of other components of the society including social capital as the most important factor in the development and growth of the known societies.
This study has been done with the purpose of finding the relation between awareness and acceptance of with social capital in Tehran citizens. The effects of social capital on three levels: micro, middle and macro investigated. Methodology of the research is survey and data gathering tool is questionnaire .the sample of this study are 210 of Tehran citizens. The software for statistical issues are SPSS. The results show there is a significant relationship between cognitive dimension and awareness towards globalization of culture and social capital also there is a significant relationship at the micro-level and mid-level and on the macro level there is no meaningful relationship.- انتشار مقاله: 13-07-1395
- نویسندگان: مهدی اختر محققی,فریدون کامران
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهش اجتماعی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: کلید واژه ها: آسیب های اجتماعی,روابط عاطفی در خانواده,کنترل والدین و کجرویها در خانواده
- چکیده: چکیده آسیبهای اجتماعی در بین دانش آموزان یکی از مهم ترین مسائل نظام های آموزشی در بسیاری از کشورهای جهان است. این مسئله علاوه بر هدر دادن بخش عظیمی از امکانات مالی و معنوی یک کشور، می تواند اثرات مخربی بر جامعه و فرد بگذارد و مشکلات اقتصادی و اجتماعی فراوانی را به وجود آورد از این رو نگاه به آسیب های اجتماعی در دانش آموزان باید به صورت یک پدیده مهم اجتماعی در نظر گرفته شود. هدف اصلی این تحقیق بررسی رابطة آسیب ها و انحرافات اجتماعی با عوامل و متغیرهای روان شناختی )کنترل والدین، روابط دوستانه با همسالان، روابط عاطفی و کجرویها در خانواده( دانش آموزان منطقه یک آموزش و پرورش تهران است. روش نمونه گیری از نوع تصادفی خوشه ای است. نتایج تحقیق نشان میدهد رابطه بین کنترل والدین با آسیب های اجتماعی یک رابطه معکوس و معنادار است. همچنین بین آسیب های اجتماعی با میزان ارتباط دانش آموزان با دوستان و همسالان خود و روابط عاطفی در خانواده نیز رابطة معکوس و معنادار وجود دارد. با توجه به نتایج به دست آمده بین آسیب های اجتماعی در دانش آموزان و میزان کجروی های خانواده رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد. یعنی هر چه میزان کجروی خانواده ها بیشتر باشد میزان آسیبهای اجتماعی دانش آموزان بالاتر خواهد بود.
- چکیده انگلیسی: Abstract: Social harms among high school students are the most important of education system issues in many countries of the world. This issue in addition to wasting a part of financial and spiritual facilities can have destructive effects on society and individuals and cause many social and economical problems. Therefore, we should consider a view to social in the high school students as a main social phenomenon. The main purpose of this research is a survey on the relationship between social harm and deviation with psychological variables (parents control, friendly relationships to peers, emotional relationship and deviation in the families) of the high school students of the first region of the ministry of education of Tehran. Sampling method is clustering one. The research method shows that relationship between parents control to social harms is a converted and meaningful relationship. Also there is a meaningful and converted relationship between social harms to the amount of relationships of the high school students to their own friends and peers and emotional relationships in family. According to the obtained data there is a direct and meaningful relationship between social harms in the high school students and the amount of family deviation. It means that the more family deviation the higher social harms in the high school students .
- انتشار مقاله: 15-10-1395
- نویسندگان: آسیه معمار,فریدون کامران
- مشاهده