در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مدیریت و توسعه ورزش
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: توسعه استعداد,محیط استعداد,مدل کیفی
- چکیده: هدف: هدف تحقیق حاضر طراحی مدل سیستم توسعه استعداد ورزشی در ایران بود.
روششناسی: در این پژوهش از روش تحقیق کیفی و مبتنی بر تئوری داده بنیاد استفاده شد. برای گردآوری اطلاعات از نمونهگیری گلولهبرفی و مصاحبههای نیمه ساختاریافته با 16 نفر از نخبگان آگاه به موضوع استفاده شد. دادههای به دست آمده، به روش کدگذاری نظریه مبنایی با رویکرد ساختگرا که توسط چارمز (2006) معرفی شده است، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. به این ترتیب کدگذاری در دو مرحله کدگذاری اولیه و متمرکز انجام شد. سپس از کدگذاری نظری برای فرم بخشیدن به کدهای متمرکز استفاده شد. بازرسی ادواری اطلاعات و کدهای به دست آمده به جهت اطمینان از صحت آنها توسط محقق انجام گرفت.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میدهد مدل سیستم توسعه استعداد ورزشی در ایران دارای چهار بخش ورودی (منابع انسانی متخصص، منابع مالی و منابع زیرساختی)، پردازش (چهار فرآیند شامل مدیریت استعداد، رقابت، آموزش، رویکرد علمی و سه دسته الزامات شامل حمایت استعداد، ساختار کارآمد، هماهنگی و ارتباطات نهادی)، خروجی (کسب موفقیتهای ملی و بینالمللی، توسعه ورزش قهرمانی و حرفهای، کسب نتایج مالی و تشکیل خزانه استعداد) و بازخور (نظام کنترل و ارزیابی) میباشد.
نتیجهگیری: برای پیادهسازی سیستم توسعه استعداد در ورزش کشور 15 فاکتور کلیدی در قالب چهار حلقه سیستم باید مورد نظر قرار گیرد. درک اهمیت هریک از این حلقهها تا حدی مهم است که با ایجاد کوچکترین مشکل در هر یک از آنها، حلقههای دیگر هم دچار مشکل خواهد شد.
- چکیده انگلیسی: Objective: The purpose of this study was designing the model of sports talent development system in Iran.
Methodology: In the present research, qualitative research method based on Grounded theory was used. Also, for data collection, snowball sampling and semi-structured interviews with 16 elites, who aware of the subject, were used. The collected data were analyzed by coding the Grounded Theory with the constructivist approach by Charms (2006). coding was done in two phases: initial coding and focused coding. Then theoretical coding was used to form focused codes. Also the data has been verified periodically by the researcher.
Results: The Results shows that the model of sports talent development system in Iran has four parts which include: input (specialist human sources, financial sources and infrastructure sources) processes (talent management, competition, education, scientific approach and also three necessities like talent support, efficient structure, institutional coordination and communication) output (national and international successes, the development of championship and professional sport, gaining financial results and having enough talent) and feedback (Control and evaluation system).
Conclusion: to implement a talent development system in the country, 15 key factors classified in 4 major modules should be considered. It is crucial to understand the importance of each module, since any minor problem in any of these modules, will generate problems for other modules.- انتشار مقاله: 22-07-1397
- نویسندگان: مریم رهبر,فریبا عسکریان,حسین راغفر,مرجان صفاری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مدیریت و توسعه ورزش
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: مشارکت ورزشی,مخارج دولت,هزینههای ورزشی خانوار
- چکیده: هدف: هدف تحقیق حاضر بررسی تأثیر مخارج دولت بر هزینههای ورزشی خانوارهای ایرانی بوده است.
روششناسی: پژوهش حاضر از نوع مطالعات توصیفی – تحلیلی با استفاده از دادهکاوی میباشد و بهدلیل ماهیت موضوع، جمعآوری اطلاعات آن با استفاده از روش کتابخانهای صورت گرفته است. اثرات کوتاهمدت و بلندمدت مخارج دولت بر بودجة ورزشی خانوارهای ایرانی با استفاده از آمار و اطلاعات سالانة متغیرهای مربوطه، طی سالهای ۱۳۷۲ تا ۱۳۹۲ و از طریق آزمونهای خود رگرسیونی با وقفههای توزیعی، الگوی بلندمدت و الگوی تصحیح خطا بررسی شد. تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق با استفاده از نرمافزارهای اقتصاد سنجی EViews (نسخة ۹) و Microfit (نسخة۱/۴) انجام گرفت.
یافتهها: نتایج تحقیق نشان از تأثیر مثبت و معنیدار مخارج دولت بر بودجة ورزشی خانوارهای ایران در کوتاهمدت داشتند؛ اما نتایج تحقیق اثرات بلند مدت مخارج دولت بر مصرف ورزشی خصوصی در ایران را تأیید نکردند.
نتیجهگیری: اتخاذ سیاستهای مالی مناسب توسط دولتها میتواند به توسعة مصرف ورزشی خانوارها و متعاقب آن افزایش مشارکت همگانی در امر ورزش کمک کند.
- چکیده انگلیسی: Objective: The purpose of this study is to investigate the effect of government expenditures and expenditures on sports expenses of Iranian households.
Methodology: The present study is a descriptive-analytic study using data mining. Due to the nature of the subject, its data was collected using a library method. The short-term and long-term effects of government expenditures on sport budgets of Iranian households, using the annual statistics and data of the variables during 1993 to 2013, were investigated through ARDL and ECM models.
Results: The results of the research have shown that the government expenditures and GDP have a positive and significant effect on the sports budget of households in Iran in the short term. But the results did not confirm the long-term effects of government expenditures on private sports use in Iran.
Conclusion: Adopting appropriate financial policies by governments can help expand the consumption of households and, consequently increase participation rate in sport
- انتشار مقاله: 29-07-1397
- نویسندگان: جعفر گنج خانلو,فریبا عسکریان,فرامرز طهماسبی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مدیریت و توسعه ورزش
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: سیاست پولی,نرخ ارز,شاخص قیمت واردات,محیط تورمی,صنعت کالاهای ورزشی
- چکیده: هدف: نرخ ارز یکی از مهمترین عوامل بنیادی در تعیین قیمت داخلی کالاهای وارداتی است. اقتصاد ایران همیشه از نوسانات نرخ ارز متأثر بوده و لذا صنعت کالاهای ورزشی که از صنایع مهم فرهنگی، اجتماعی و رفاهی میباشد از این امر مستثنی نمیباشد.
روششناسی: پژوهش حاضر به لحاظ هدف نظری و کاربردی بوده و به لحاظ روش تحقیق از نوع تحلیلی - توصیفی میباشد. روش جمعآوری آمار و اطلاعات در این مطالعه به صورت اسنادی و کتابخانهای می باشد. تحلیل دادهها با استفاده از رهیافت دادههای تابلویی طی سالهای 2015- 1993 با کمک نرمافزار ایویوز 9 انجام شد.
یافتهها: نتایج نشان داد رابطه مثبت و معناداری بین نرخ ارز و شاخص قیمت کالاهای وارداتی ورزشی در ایران وجود دارد و درجه عبور نرخ ارز بر شاخص قیمت کالاهای وارداتی ورزشی ایران و شرکاء تجاری ناقص است. همچنین متغیرهای تولید ناخالص داخلی، هزینه نهایی شرکای تجاری، باز بودن تجاری و محیط تورمی اثر مثبت و معنادار بر شاخص قیمت کالاهای وارداتی دارد. درجه عبور نرخ ارز در نظام هدفگذاری تورمی برابر با 43/0و در نظام لنگر ارزی معادل 40/0 بوده است.
نتیجهگیری: هدفگذاری تورمی سبب شده است درجه عبور نرخ ارز بر قیمت واردات کالاهای ورزشی بیشتر شود.- چکیده انگلیسی: Objective: The exchange rate is one of the most important factors in determining the domestic price of imported goods. Iran's economy has always been affected by the exchange rate fluctuations, and thus the industry of sports goods, which is one of the most important cultural, social and welfare industries, is not excluded.
Methodology: The present research is a theoretical and practical objective and is descriptive in terms of research methodology. The method for collecting statistics and information in this study is documentary and library. Data were analyzed using a panel data approach during 1993-2015 with the help of Eviews 9.
Results: The results showed that there is a positive and significant relationship between the exchange rate and the index of prices of imports of sports goods in Iran, and the rate of exchange rate passagein Iran and business partners is incomplete. GDP variables, final costs of business partners, commercial openness and inflationary environment have a positive and significant effect on the index of prices of imports of sports goods. The rate of exchange rate passagein the inflationary targeting system was 0.43 and in the anchor system, it was 0.41.
Conclusion: Inflationary targeting has increased the rate of exchange rate on the price of import of sporting goods.
- انتشار مقاله: 01-07-1397
- نویسندگان: رقیه سرلاب,فریبا عسکریان,حسین اصغرپور
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مدیریت و توسعه ورزش
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: مشارکت ورزشی,خانوار,عوامل اجتماعی – اقتصادی
- چکیده: هدف: هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر عوامل اجتماعی – اقتصادی بر میزان مشارکت ورزشی خانوارهای شهرستان مراغه بود.
روش شناسی: روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی است که در زمرهی پژوهش های کاربردی است. جامعه آماری این تحقیق، کلیه خانوارهای شهرستان مراغه است که بر اساس سالنامه آماری استان در سال 1390 برابر با 47982 خانوار بودند. نمونه آماری با توجه به جدول مورگان 386 خانوار انتخاب شدند که با روش نمونهگیری خوشهای و تصادفی از مناطق مختلف شهرستان تعیین شدند. از پرسشنامه وضعیت اجتماعی - اقتصادی (قدرت نما، حیدری نژاد و داوودی، 1392) با ضریب پایایی 79/0 برای گردآوری دادهها بهره برده شد. از آزمون کلموگروف اسمیرنوف برای بررسی توزیع طبیعی داده ها و برای تجزیه و تحلیل دادهها، از رگرسیون تک متغیره در سطح معنی داری 05/0=α استفاده گردید.
یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد که عوامل اجتماعی سهم اثر معنیداری از لحاظ آماری بر مشارکت ورزشی خانوار ندارد(18/0p≤) ولی عوامل اقتصادی، بر میزان مشارکت ورزشی خانوار تاثیر دارد(001/0p≤).
نتیجه گیری: با توجه به نتایج تحقیق، به منظور افزایش میزان مشارکت ورزشی خانوار ها، توجه به عوامل اقتصادی مهمتر از عوامل اجتماعی است.- چکیده انگلیسی: Objective: The aim of the present study was to determine the effect of socio-economic factors on sports participation in Maragheh households.
Methodology: It is an applied descriptive-correlational research. The research population consisted of all the households in the town of Maragheh. According to the Statistical Yearbook of the province in 2011, Maragheh has the estimated households of 47,982. According to Morgan's table, 386 households were selected as sample by cluster random sampling. The research instrument was the Socio-economic questionnaire (Godratnema, Heidarinejad and Davoodi, 2013). The reliability coefficient was 0.79. To test the normal distribution of data, Kolmogorov- Smirnov was measured. The analysis of data was done using regression at a significance level of 0.05.
Results: The results showed that social factors did not significantly affect households' sport participation (P≥0.05). However, the economic factors influenced the sports participation (P≤0/001).
Conclusion: According to the results, in order to increase the households' sports participation, economic factors are more important than social factors.- انتشار مقاله: 01-12-1393
- نویسندگان: بهرام اکبری,فریبا عسکریان,سلمان جعفری,نسیم اکبری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مدیریت و توسعه ورزش
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: گردشگری,گردشگری ورزشی,منطقه آزاد ارس
- چکیده: هدف: این مطالعه با هدف شناخت و تحلیل چالشهای توسعه گردشگری ورزشی منطقه آزاد ارس با تاکید بر نظرات مدیران و کارشناسان گردشگری و ورزشی منطقه آزاد ارس به اجرا درآمد. روششناسی: 120 نفر از مدیران و کارشناسان گردشگری و ورزشی به عنوان نمونه آماری با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه عوامل توسعه گردشگری ورزشی (95/0=α) استفاده شد. یافتهها: با توجه به نتایج، تاثیر عوامل اطلاع رسانی و ارتباطات، تسهیلات زیرساختی، گردشگری و میراث فرهنگی، خدمات ورزشی و تفریحات سالم و تربیت بدنی بر توسعه گردشگری ورزشی منطقه آزاد ارس معنیدار بود. بین وضعیت موجود و وضعیت مطلوب عوامل مؤثر بر گردشگری ورزشی تفاوت وجود داشت. عوامل موثر بر گردشگری ورزشی به ترتیب اولویت منابع طبیعی، اطلاع رسانی و ارتباطات، تسهیلات زیرساختی، گردشگری و میراث فرهنگی، خدمات ورزشی و تفریحات سالم، تربیت بدنی میباشند. نتیجهگیری: منطقه آزاد ارس میتواند با استفاده بهینه و مناسب از پتانسیلهای منابع طبیعی، طراحی و اجرای برنامههای متنوع و راهبردی، سرمایه گذاری در توسعه زیرساخت ها، بهرهگیری از فناوری ارتباطات و میزبانی رویدادهای ورزشی به یک قطب گردشگری مهم در حوزه توریسم ورزشی تبدیل شود.
- چکیده انگلیسی: Objective: This study aimed to analyze the challenges of sports tourism development with an emphasis on the viewpoints of tourism and sport experts in Aras free zone. Methodology: 120 managers and experts of tourism and sport were selected using random sampling. To collect data, the development of sports tourism questionnaire was used. Cronbach’s α was 0.95. Results: According to the results, information and communication, infrastructure facilities, tourism and cultural heritage, sports and recreation services, and physical education had significant role in the development of sports tourism of Aras free zone. There was difference among existing and desired situation of the effective factors in sports tourism. Factors affecting sport tourism respectively were natural resources, information and communications, infrastructure facilities, tourism and cultural heritage, sports and recreation services, physical education, respectively. Conclusion: Aras free zone can become an important sport tourism target by optimum use of potential natural resources, planning and implementation of various strategic programs, investment in infrastructure development, the use of IT and hosting major sports events.
- انتشار مقاله: 11-09-1393
- نویسندگان: یوسف یاوری,فریبا عسکریان,محمد خیری شجاعی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مدیریت و توسعه ورزش
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: برند ورزشی,ارزش ادراکشده,قصد خرید مجدد
- چکیده: هدف: هدف از تحقیق حاضر بررسی رابطه بین ارزش ادراکشده برندهای ورزشی و قصد خرید مجدد مشتریان میباشد.
روششناسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی و جامعه آماری کلیه افرادی هستند که برای خرید به سه مرکز اصلی خرید کالاهای ورزشی در تبریز مراجعه کردند که 384 نفر بهصورت غیر تصادفی در دسترس با استفاده از جدول مورگان (حداکثر تعداد آن) و با مراجعه حضوری محقق در آن فروشگاهها برای شرکت در این پژوهش انتخاب شدند و به پرسشنامه فاریابی (2012) پاسخ دادند. این پرسشنامه دارای 22 سؤال در مقیاس لیکرت 5 ارزشی (کاملاً موافقم=1 تا کاملاً مخالفم=5) بود. در این پژوهش روایی صوری آن مورد تأیید متخصصان قرار گرفت و پایای آن، آلفا کرونباخ 84 درصد محاسبه شد. جهت بررسی دادهها از آمار توصیفی و آمار استنباطی آزمون کلموگروف اسمیرنف برای تعیین نرمالیتی دادهها و برای تحلیل آنها از رگرسیون در سطح معنیداری 05/0≤α استفادهشده است.
یافتهها: : نتایج تحقیق نشان داد که با توجه به مقادیر(43/0β= و 001/0P˂) بین ارزش ادراکشده و قصد خرید مجدد همچنین با توجه به مقادیر(46/0β= و 001/0P˂)بین رضایت قبلی مشتری با قصد خرید مجدد مشتریان رابطة معنیداری برقرار است. همچنین تمامی مؤلفههای تصویر ادراکشده، کیفیت ادراکشده، مقبولیت قیمت و تجربهحسی بهطور معنیداری با ارزش ادراکشده رابطه داشتند.
نتیجهگیری: بنابراین در میان عاملهای مورد بررسی رضایت قبلی مشتری بیشترین تأثیر را بر قصد خرید مجدد و مقبولیت قیمت بیشترین تأثیر را بر ارزش ادراکشده داشته است.
- چکیده انگلیسی: Objective: The purpose of this study was to examine the relationship between sport brand perceived value and the repurchase intention of customers.
Methodology: The method of present study was descriptive and its statistical population includes all those who refer to three main shopping centers of sport goods (N= 384). They were selected by convenience sampling using Morgan table while the researcher himself was present at the shops. They participated in this study and filled in the Faryabi’s questionnaire (2012). This questionnaire includes 22 questions with a 5-point Likert scale (1 = totally agree to 5=totally disagree). The face validity of questionnaire was confirmed by experts and its reliability was Cronbach's α =0.84. Descriptive and inferential statistics were used for data analysis, Kolmogorov Smirnov test was used to determine data normality and regression analysis was to analyze them at a significance level of α ≤ 0.05.
Results: The results showed that there was a significant relationship between the perceived value and repurchase intention (β = 0.43, P<0.001). As well as, there was a significant relationship between the prior satisfaction of customers and repurchase intention of customers (β = 0.46, P<0.001). Also, all components of the perceived image, perceived quality, price acceptability and sensory experience had a significant relationship with perceived value.
Conclusion: According to results, the prior satisfaction of customers has the highest impact on the repurchase intention and price acceptability has the highest impact on perceived value.
- انتشار مقاله: 03-08-1393
- نویسندگان: فریبا عسکریان,بهزاد اکبرزاده
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مدیریت و توسعه ورزش
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: حمایت مالی,فوتبال حرفهای ایران,موانع مدیریتی
- چکیده: هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسۀ دیدگاه خبرگان در خصوص موانع جذب حامیان مالی در فوتبال حرفهای ایران است.
روششناسی: روش پژوهش پیمایشی با نمونهای متشکل از 116 نفر شامل 40 متخصص مدیریت ورزشی، 40 متخصص بازاریابی، 18 مدیرعامل باشگاه و 18 مدیر از حامیان مالی مورد استفاده قرار گرفت. از بین 116 پرسشنامۀ ارسالی به نمونۀ آماری پژوهش 99 پرسشنامه (85 درصد) برگشت داده شد. برای جمعآوری اطلاعات از یک پرسشنامۀ محقق ساخته استفاده شد که روایی محتوا و صوری آن توسط اساتید مدیریت ورزشی و بازاریابی دانشگاههای مختلف کشور بررسی و مورد تأیید قرار گرفت. پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از آزمون «آلفای کرونباخ» به میزان 84/0 تعیین گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آماری کروسکال والیس، کلموگروف اسمیرنف و دبلیوکندال در سطح معنیداری p≤0/05 استفاده شده است.
یافتهها: نتایج نشان داد که اولویتبندی پاسخگویان از موانع جذب حامیان مالی در فوتبال حرفهای ایران در قالب شاخصهای باشگاهی، مدیریتی فوتبال، مربوط به حامی مالی و اجتماعی متفاوت است. همچنین، بین اولویتبندی موانع جذب حامیان مالی در فوتبال حرفهای ایران از دیدگاه متخصصان مدیریت ورزشی، متخصصان بازاریابی، مدیران عامل باشگاهها، و مدیران شرکتهای حامی مالی تفاوت معنیداری وجود مشاهده شد.
نتیجهگیری: وجود تفاوت در دیدگاههای 4 گروه این مطالعه میتواند نشانگر وجود خلأها و فاصلههای موجود بین دیدگاه آکادمیک و دیدگاه اجرایی در صنعت فوتبال کشور باشد. جهت رفع موانع موجود، ترکیب و استفاده از دیدگاههای تمامی گروهها پیشنهاد میشود.
واژههای کلیدی: حمایت مالی، فوتبال حرفهای ایران، موانع مدیریتی.- چکیده انگلیسی: Abstract
Objective: The purpose of this study was to compare the viewpoints of experts about the impediments of finding sponsors in Iran's professional football.
Methodology: The survey research design was used with a sample size of 116 consisting of 18 club managers, 40 sports management experts, 40 marketing experts, and 18 sponsor managers. Investigator-made questionnaire was used for data collection. Its face and content validity were confirmed by sports management and marketing instructors and its reliability was estimated 0.84 through Cronbach's alpha method. To analyze the collected data, we employed Cruscal-Wallis, Klomogrov-Smirnov, and Kendall's W methods (P≤0.05).
Results: The study showed that respondents prioritized the impediments of finding sponsors in Iran's professional football differently. Further there was a significant difference between the prioritization of impediments of finding sponsors from the point of view of club managers, sports management experts, marketing experts, and sponsor managers.
Conclusion: The differences in viewpoints of the four groups of this study could indicate the gaps between academicians and practitioners viewpoints in football industry of our country. It is proposed to combine and use viewpoints of all groups.
Keywords: Sponsorship, Iran’s professional football, Managerial Impediments.- انتشار مقاله: 21-02-1392
- نویسندگان: محمد احسانی,رحیم رمضانینژاد,فریبا عسکریان,مهدی آزادان
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مدیریت و توسعه ورزش
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: استان آذربایجان شرقی,سرمایه گذاری خصوصی,مانع بانکی,مانع اداری,ظرفیت بالقوه
- چکیده: چکیده: هدف: هدف از پژوهش حاضر، شناسایی موانع و مشکلات سرمایهگذاری در ورزش از دیدگاه مالکان باشگاههای خصوصی در استان آذربایجان شرقی است. روش شناسی: روش پژوهش از نوع توصیفی پیمایشی است و با استفاده از پرسشنامۀ محققساخته اجرا شده است که روایی آن را متخصصان تایید کردند و اعتبار آن با روش آلفای کرونباخ 91/0 درصد تایید شد. جامعۀ آماری این پژوهش، موسسان باشگاههای ورزشی خصوصی استان آذربایجان شرقی بودند که طبق جدول مورگان 172 نفر آنان به عنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند. برای آزمون فرضیههای پژوهش از آزمونهای کلموگروفاسمیرنف، ضریب همبستگی اسپیرمن و تحلیل واریانس فریدمن در سطح 05/0 = α استفاده شد. یافتهها: نتایج حاکی است، رابطۀ منفی و معنیداری بین موانع مربوط به امور بانکی (38/0 = r و 041/0=p) و موانع استفاده از ظرفیتهای بالقوه (26/0 = r و 05/0=p) با میزان سرمایهگذاری ورزشی خصوصی در استان آذربایجان شرقی وجود دارد. همچنین غیر از بخش موانع مربوط به امور بیمهای، تفاوت معنیداری بین اولویت موانع مختلف از دیدگاه صاحبان سرمایه وجود دارد، ولی موانع بانکی مهم ترین مانع موجود است. نتیجهگیری: با کاهش موانع مربوط به امور اقتصادی و بانکی به عنوان مهمترین مانع و با استفاده از ظرفیتهای بالقوه میتوان بر میزان سرمایهگذاری خصوصی در ورزش استان آذربایجان شرقی افزود. واژههایکلیدی: سرمایه گذاری خصوصی، مانع بانکی، مانع اداری، ظرفیت بالقوه، استان آذربایجان شرقی.
- چکیده انگلیسی: Abstract Objective: The purpose of this study is to recognize the obstacles facing sports private investment from private gym owners’ point of view in East Azerbaijan state. Methodology: Research method is descriptive survey. It was conducted using a questionnaire designed by the researcher and verified with acceptable validity and reliability rate of 0.91 percent by Cronbach's alpha. The population of the survey was the founders of sports clubs. According to Morgan statistical table, 172 persons were selected as the representative sample. To examine the hypotheses of this research, inferential statistic methods, Kolmogorov-Smirnov, Pearson‘s correlation coefficient, and Friedman tests were used (α=0.05). Results: The study has revealed a significant negative correlation between impediments to banking tasks (r = -0.38 and P= 0.041), impediments to using potential capacities (r = -0.26 and P = 0.05), and private sponsorship of sports events in East Azerbaijan state. Although from investors’ perspective, the priority of the obstacles were different (excluding the impediments related to insurance matters), the banking impediments were the first ranked ones. Conclusion: By decreasing the financial and banking impediments as the main obstacles mentioned above, and use of potential capacities, the private investment of sport events could be broadened in this state. Keywords: Banking impediment, Departmental impediment, East Azerbaijan, Potential capacities, Private investment.
- انتشار مقاله: 11-10-1348
- نویسندگان: فریبا عسکریان,شبنم صدقی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مدیریت و توسعه ورزش
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: صنعت گردشگری,تولید ناخالص داخلی,لیگ برتر فوتبال
- چکیده: چکیده هدف: رویدادهای ورزشی، منبعی از سود، درآمد و آثار اقتصادی برای هر منطقه محسوب میشوند. هدف تحقیق حاضر، تعیین آثار اقتصادی ورود تیم تراکتورسازی تبریز به لیگ برتر فوتبال بر صنعت گردشگری استان آذربایجان شرقی بود. روششناسی: این تحقیق از نوع توصیفیتحلیلی است و به شکل پیمایشی، با استفاده از پرسشنامه محققساخته بر اساس مدل اقتصادی ون بلارکوم اجرا شده است. جامعه و نمونه برابر و شامل 568 نفر بود. دادههای حاصلشده ابتدا با روش های آمار توصیفی تنظیم و سپس از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون خطی (گام به گام) و کروسکال والیس در سطح 05/0=α استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که برگزاری مسابقات لیگ برتر فوتبال در استان، باعث افزایش تعداد توریست شده است و رابطه معنی داری را بین درآمد گردشگری ورزشی و صنایع هتلداری (29/0=r و 01/0>p)، حمل و نقل (147/0=r و 001/0=p)، حمل و نقل درونشهری (29/0=r و 01/0>p)، مواد غذایی (298/0=r و 01/0>p)، تعداد بازدیدکنندگان از اماکن دیدنی (11/0=r و 007/0=p) و نیز رونق خرید محصولات سوغاتی استان (2/0=r و 01/0>p) نشان میدهد. سهم اثر صنایع هتلداری، حمل و نقل هوایی و درونشهری، مواد غذایی، درآمد بازدید از اماکن دیدنی و خرید سوغاتی، به ترتیب 06/0، 04/0، 12/0، 10/0، 02/0 و 12/0 واحد بوده است. کل درآمد حاصل از گردشگری ورزشی، برای استان 31/2232 میلیون ریال بوده است، اما بین این درآمد و افزایش GDP استان رابطه معنیداری دیده نشد (02/2=X2 و 368/0=p). نتیجهگیری: بنابراین کوچک بودن سطح رقابت مورد نظر را میتوان بهترین دلیل عدم رابطه معنی دار درآمد توریسم ورزشی بر افزایش GDP دانست. واژههای کلیدی: صنعت گردشگری، تولید ناخالص داخلی، لیگ برتر فوتبال.
- چکیده انگلیسی: Abstract Objective: Sports events are an abundant source of profit, income and economic impacts for any area. The purpose of the present study was to review the economic impacts of Tabriz Teractor team entry to soccer premier league on tourism industry of East Azarbaijan province. Methodology: This study was descriptive- analytic. A survey that was a researcher-made questionnaire based on Van Blarcom economic model was conducted. The sample was equal to statistical population and included 568 participnats. Descriptive statistic methods were used for regulation and then inferential statistic methods like Pearson’s correlation coefficient, linear regression and Kruskal-Wallis (α=0.05) were used. Results: The results indicated that holding football league matches in the province increased the number of tourists. Based on the results, there is a positive significant relationship between sport tourism income and hotel hospitality industry (r=0.29, p>0.01), transportation within the city (r=0.29, p>0.01), food industries (r=0.14, p=0.001), the number of visitors to historical attractions (r=0.11, p=0.007), and souvenirs purchase improvement (r=0.2, p>0.01). Share of the hotel hospitality industry, transportation in and outside the city, food industries, income of visiting spectacular tourist sites and purchase of souvenirs was 0.06, 0.04, 0.12, 0.10, 0.02, and 0.12 of the unit respecticely. Total income of sport tourism in this province has been 2232.31 million rials, but there is no significant relationship between income and GDP of the province (X2=2.02, p= 0.368). Conclusion: Therefore, low level of competition is the best reason for not finding a significant relationship between sport tourism and increase in the GDP. Keywords: Tabriz Teractor team, Tourism industry, GDP, Soccer premier league.
- انتشار مقاله: 11-10-1348
- نویسندگان: فریبا عسکریان,داود صالحنیا
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: مشارکت ورزشی,هزینه های ورزشی و درمانی,خانوار
- چکیده: هدف: هدف از اجرای این تحقیق بررسی تأثیر مشارکت ورزشی بر هزینه های ورزشی و درمانی خانوار شهرستان مراغه بود.
روش شناسی: تحقیق حاضر توصیفی – همبستگی و از لحاظ هدف کاربردی است. جامعه آماری این تحقیق کلیه خانوارهای شهرستان مراغه است که بر اساس سالنامه آماری استان در سال 1390 برابر با 47982 خانوار بودند که 386 خانوار با روش نمونهگیری خوشهای و تصادفی به عنوان نمونه آماری از مناطق مختلف شهرستان تعیین شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامهی نوشیرانزاده (1390) که ضریب پایایی آن با استفاده از روش آماری آلفای کرونباخ 79 درصد تعیین شده است و روایی آن نیز توسط جمعی از اساتید مدیریت ورزشی، اقتصاد و پزشکی تأیید شده است استفاده گردید و برای تجزیه تحلیل اطلاعات، از روشهای آمار توصیفی در قالب شاخصهای مرکزی و پراکندگی در قالب جداول و نمودارها و از روش آماری استنباطی کلموگراف – اسمیرنوف جهت تعیین طبیعی بودن توزیع دادهها، رگرسیون ساده در سطح معنی داری 05/0=α استفاده گردید.
یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد که میزان مشارکت ورزشی بر هزینههای ورزشی(011/0p≤) و درمانی(019/0p≤) خانوار تأثیر دارد.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج تحقیق، به منظور کاهش هزینه های درمانی خانوار ها، توجه به مشارکت ورزشی اجتناب ناپذیر است.- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 30-04-1397
- نویسندگان: بهرام اکبری,فریبا عسکریان,سلمان جعفری
- مشاهده