در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مجله علمی صوت و ارتعاش
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: کلاس درس,شاخص تراگسیل گفتار,ابعاد فضایی,شبیهسازی صوتی,ادئون
- چکیده: تعامل میان دانشآموز و معلم و به تبع آن عملکرد آموزشی در کلاس درس به میزان قابل توجهی تحت تأثیر وضوح گفتار معلم توسط دانشآموز است. با توجه به تأثیرپذیری شاخص تراگسیل گفتار[i] از شرایط کالبدی فضا در کنار عوامل انسانی، میتوان انتظار داشت که ایجاد شرایط محیطی مطلوب در این فضاها به منظور ایجاد شرایط آکوستیکی مناسب، موجب بهبود سنجههای کمّی مرتبط با وضوح گفتار و در نتیجه ارتقا عملکرد فضاهای آموزشی گردد. در مطالعات پیشین اغلب توجه محققین معطوف به تراز نوفه زمینه به عنوان یک عامل بیرونی و یا کاربرد مواد عایق و جاذب صوت در دیوارها و یا سطوح داخلی بوده و به تأثیر تغییرات طول و عرض فضاها در شرایط حجمی یکسان که دارای زمان واخنش[ii] برابر از نظر محاسباتی هستند، کمتر پرداخته شده است. بنابراین، اثرپذیری وضوح گفتار شنوندگان، با شرایط و موقعیت قرارگیری یکسان نسبت به منبع صدا در فضاهایی با طول و عرض متفاوت ولی با مساحت و حجم یکسان، هدف این مقاله است. در تحقیق حاضر تلاش گردیده با رویکردی توصیفی-تحلیلی از طریق شبیهسازی با نرمافزار ادئون[iii] جهت تولید داده لازم برای آزمونهای آماری و به ویژه آزمون همبستگی به منظور بررسی اثرپذیری مقادیر شاخص تراگسیل گفتار نقاط گیرنده ثابت در فضاهایی با طول و عرض مختلف پرداخته شود. طبق یافتههای حاصل از آزمونهای آماری مشخص گردید که افزایش طول و همچنین افزایش فاصله بین محل گیرنده و سطوح جانبی، در فضاهای با مساحت و حجم یکسان موجب کاهش مقادیر شاخص تراگسیل گفتار شدند.
[i]. Speech Transmission Index(STI) [ii]. Reverberation [iii]. ODEON- چکیده انگلیسی: The interaction between student and teacher and consequently the educational performance in the classroom is significantly influenced by the student's understanding of the teacher's speech. Given the impact of the speech transmission index(STI) on the physical conditions of space along with human factors, it can be expected that creating favorable environmental conditions in these spaces to create appropriate acoustic conditions will improve quantitative measures related to speech Intelligibility and thus improve the performance of the spaces.In previous studies, researchers often focused on background noise level as an external factor or the use of soundproofing materials in walls or interior surfaces and the effect of changes in the length and width of spaces in the same volume that have equal computational reverberation time have been Less paid. Therefore, the effectiveness of speech intelligibility of listeners with the same conditions and position relative to the sound source in spaces with different lengths and widths but with the same area and volume, is the purpose of this article.Here, an attempt has been made with a descriptive-analytical approach through simulation with ODEON software to produce the necessary data for statistical tests and especially correlation test in order to investigate the effectiveness of STI values in fixed receiver points in spaces of different lengths and widths.According to the findings of the statistical tests, increasing the length as well as increasing the distance between the receiver and the lateral surfaces, in spaces with the same area and volume, reduced the values of the STI.
- انتشار مقاله: 08-03-1399
- نویسندگان: سید آرش نبوتی فومنی,فرهنگ مظفر,سید رضا مرتضایی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی"
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: کیفیت زندگی,سرمایة اجتماعی,رضایتمندی,اسکان غیررسمی
- چکیده: با مطرحشدن توسعة پایدار شهری، لزوم دستیابی به کیفیت زندگی مناسب و تأمین رضایتمندی ساکنان، پدیدة اسکان غیررسمی با دیدی جامعتر توسط محققان مطالعه میشود. سرمایة اجتماعی به عنوان یکی از معیارهای اصلی توسعة پایدار، بر کیفیت زندگی و رضایتمندی از کیفیت زندگی تأثیر شایان توجهی دارد. هدف پژوهش حاضر تعیین ابعاد مختلف سرمایة اجتماعی مؤثر بر رضایتمندی ساکنان سکونتگاههای غیررسمی و تبیین ارتباط این دو مفهوم در چارچوب اهداف توسعة پایدار است. مطالعة حاضر در سطح سکونتگاه غیررسمی محلة فرحزاد تهران با روش توصیفی- همبستگی انجام گرفته است. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه است. حجم نمونه معادل 110 نفر بوده و تحلیل دادهها با نرمافزار SPSS انجام گرفته است. طبق نتایج، رضایتمندی از کیفیت زندگی در حد متوسط 5>72/2>1، با میانة نظری 3 ارزیابی شد. همچنین، در سطح اطمینان 95 درصد ابعاد اعتماد غیررسمی، اعتماد تعمیمیافته، اعتماد رسمی، احساس امنیت، حمایت اجتماعی، همیاری، وساطت اجتماعی، مشارکت اجتماعی، همکاری و انسجام اجتماعی، بر رضایتمندی تأثیر مثبت و معنادار دارند. براساس نتایج رگرسیون چندگانه، متغیر وابسته بهطور مستقیم از متغیرهای اعتماد غیررسمی، حمایت اجتماعی، همیاری، مشارکت اجتماعی و اعتماد رسمی، تأثیر میپذیرد و این متغیرها حدود 52 درصد تغییرات متغیر وابسته را تبیین میکنند.
- چکیده انگلیسی: Given the importance of sustainable urban development, the problem of informal settlements is entering a new phase of research and social capital, as an important aspect of the quality of life, is being widely explored. The present study seeks to compile social capital factors affecting the quality of life. It seems that, improving the social capital indicators could be a way to achieve the sustainable development goals. This article investigates the relationship between the life quality and social capital indicators. The methodology is descriptive-analytical and the indicators are determined by means of logical argumentation. According to the findings, outstanding indicators of the social capital turn out to be trust, norm-orientation, as well as network connections in direct evaluation. A case study in a poor neighborhood of Farahzad, Tehran is used to illustrate the arguments. For this purpose, we develop a Questionnaire to investigate which factor has the most impact on life quality? We then, carry out a survey of households living nearby and explore how they are affected by quality of life factors. According to the results, the social factor has the most relation with resident’s satisfaction and it could be consider as a main factor in redevelopment programs.
- انتشار مقاله: 03-02-1397
- نویسندگان: صبا خراسانی مقدم,فرهنگ مظفر,سید باقر حسینی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: گنجینۀ اسناد
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: پیشبینی,حفاظت,مدلسازی ریاضی,آرشیو,آلترناریا آلترناتا,کاغذهای تاریخی,سیستم استنتاجی عصبی-فازی تطبیقی (ANFIS)
- چکیده: هدف: هدف اصلی این مطالعه پیشبینی خطر رشد قارچ آلترناریا آلترناتا در کاغذهای تاریخی با استفاده از مدل ریاضی است.
روش/ رویکرد پژوهش: با استفاده از روش سیستم استنتاجی عصبی-فازی تطبیقی مدلسازی ریاضی شده است. برای مدلسازی از نتایج مطالعات تجربی محسنیان و همکاران (1397) استفاده شده است. برای اعتبارسنجی مدل از معیارهای ارزیابی مختلفی شاملِ ضریب همبستگی (R2)، میانگین مربّعات خطا (MSE)، و جذر میانگین مربّعات خطا (RMSE) استفاده شده است.
یافتهها و نتیجهگیری: ضریب همبستگی (R2) نزدیک به یک (1) و میانگین مربّعات خطا (MSE) و جذر میانگین مربّعات خطا (RMSE) نزدیک به صفر (0) است. بنابراین مدل طراحیشده در پیشبینی رشد قارچ آلترناریا آلترناتا از دقت و صحت کافی برخوردار است. پیشنهاد میشود از روش سیستم استنتاجی عصبی-فازی تطبیقی برای پیشبینی خطر رشد قارچ آلترناریا آلترناتا در کاغذهای تاریخی استفاده شود.- چکیده انگلیسی: Purpose: To explore predictability of growth rate of alternaria alternata in paper by ANFIS to control the bio-deterioration. Mathematical modeling by adaptive neural fuzzy inference system (ANFIS) has proved to be a valuable tool in predicting fungal growth rate in the fields of microbiology and food industry. This method is an alternative way to the classic means of incubation in biotechnology. However, the modeling of filamentous fungi has not received the same level of attention in controlling filamentous fungi in the paper art works.
Method and Research Design: The combined effect of temperature (5-10°C), aw (0.8-0.99), pH (3-9) and time (24-268h) on A. alternata growth rate in paper art works was modeled by ANFIS. MTLAB, 2018a Software was employed for the purpose of analysis.
Findings and Conclusion: From comparisons between experimental data results, growth rates predicted by ANFIS were confirmed, because of the high accuracy of the Gaussian membership function. Also, the ANFIS model is a useful tool for quickly predicting the growth rate of A. alternata in paper art works.- انتشار مقاله: 14-07-1397
- نویسندگان: سمیه محسنیان,مهرناز آزادی,مریم افشار پور,فرهنگ مظفر
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: گنجینۀ اسناد
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: دما,زمان,پنیسیلیوم,کاغذ تاریخی,آسپرژیلوس نایجر,آسیب بیولوژیک,فعالیت آبی (aw),غلظت یون هیدروژن (pH),آلترناریا آلترناتا
- چکیده: هدف: ارزیابی تأثیر شرایط محیطی اثرگذار(دما، فعالیت آب (aw)،pH، زمان) بر رشد قارچهایِ آسپرژیلوسِ نایجر، پنیسیلیومsp. و آلترناریا آلترناتا.
روش/ رویکرد پژوهش: برای گردآوری دادههایِ این تحقیق از مطالعات تجربی استفاده شدهاست؛ بهطوریکه تأثیر جداگانۀ دما از 5 تا 40 درجۀ سلسیوس، تأثیر فعالیت آبی (نیاز رطوبتی) در مقدارهایaw: 0.80, 0.85, 0.90, 0.95, 0.97, 0.98, 0.99، تأثیرغلظت یون هیدروژن(pH)از 3 تا 9، و تأثیر زمان بهمدتِ 168 ساعت بر میزان رشد قارچهای آسپرژیلوسِ نایجر، پنیسیلیوم، و آلترناریا آلترناتا و همچنین اثر متقابل این عوامل برمیزان رشد درشرایط آزمایشگاهی (in vitro)ارزیابی شدهاست. سایر عوامل فرعی مؤثّر در رشد این قارچها ثابت درنظر گرفته شدهاست. همچنین ازآنجاکه کاغذ تاریخی برای انجام این آزمونها در دسترس نبود، نمونهکاغذ صافی مانکتل 393 (سلولز خالص) پیرسازی تسریعی شد و از آن برای انجام آزمونهااستفاده شد. درضمن تمام آزمونها در محیط کشت سیبزمینی دکستروز آگار (PDA) انجام شد. برای تهیۀ سوسپانسیون استاندارد قارچ آسپرژیلوسِ نایجررِقَّت[1]تنظیمشده105×5-1و104×5-1(CFU/ml)و برای قارچهای آلترناریا آلترناتا و پنیسیلیوم 106×1 سلول به ازای هر میلیلیتر سوسپانسیون قارچی (1×106 CFU/ml)است.
یافتهها و نتیجهگیری: یافتههای این تحقیق نشان داد که وضعیت مطلوب برای رشد قارچ آسپرژیلوسِ نایجر دمای 30 درجۀ سانتیگراد، فعالیت آبی (نیاز رطوبتی): aw= 0.97، و اسیدیته: pH= 6.5است و وضعیت مطلوب برای رشد قارچ آلترناریا آلترناتا دمای 25 درجۀ سانتیگراد، aw= 0.98، وpH= 6.5 است و وضعیت مطلوب برای رشد قارچ پنیسیلیوم دمای 25 درجۀ سانتیگراد، aw= 0.99، و pH= 6است. دیگر نتیجۀ این تحقیق آن است که عامل فعالیت آبی بیشترین تأثیر را بر میزان رشد شعاعی قارچهای موردمطالعه داشت؛بعدازآن دما و در آخر pH از عوامل مؤثّر بر رشد این قارچها بودند. ازاینرو بهترین و مؤثرترین راه پیشگیری از فرسایش بیولوژیکی در آثار کاغذی، کاهش فعالیت آبی در آنهاست. همچنین اگر کاهش فعالیت آبی در کاغذهای تاریخی با کنترل دما واسیدزدایی همراه شود، روند فرسایش بیولوژیکی ناشی از فعالیت قارچهای موردمطالعه به کمترین میزان کاهش مییابد.
[1]- dilution: رقیقشدگی- چکیده انگلیسی: Purpose: To examine material the effect of microorganisms responsible for the biodegradation process of old paper.
Method and Research Design: The effect of temperature (5–40 °C), water activity (aw; 0•80-0.99) on Munktel paper 393 (100% cellose) with pH values of 3 to 9 in 168 hour and their interactions with the temporal rates of germination and mycelial growth of three mycotoxigenic strains of Aspergillus niger(PTCC 5251), Alternaria alternate (PTCC: 5224) and Penicillium sp. (PTCC: 5224) in vitro was measured on historical papers. The aw of the media was controlled with glycerol.
Findings and Conclusion: The most important factor influencing the growth of the above mentioned fungi is water activity, then temperature and finally pH. Therefore, the most effective way to prevent biodegradation of papers of art works is to reduce water activity in them. Reducing water activity along with temperature control and deacidification minimizes the process of biodegradation.
C, aw: 0.98 and, pH: 6.5 for Alternaria alternate.° C, aw: 0.97 and, pH: 6.5 for Aspergillus niger and T:25°C, aw: 0.99, pH:6 for Penicillium sp., T:30°The optimum growth occurred at T: 25- انتشار مقاله: 18-01-1397
- نویسندگان: سمیه محسنیان,مهرناز آزادی,مریم افشار پور,فرهنگ مظفر
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فناوری آموزش
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: خلاقیت و نوآوری,صفات فضایی,فضاهای جمعی,مراکز تحقیقات معماری و شهرسازی
- چکیده: با توجه به تأثیری که فضا میتواند بر خلاقیت و نوآوری محققین داشته باشد و جایگاه کارگروهی در این مقوله، تمرکز این مقاله
بر کیفیت فضایی فضاهای جمعی در مراکز تحقیقاتی است که برای محدود کردن دامنه تحقیق مرکز تحقیقات معماری و شهرسازی
برگزیده شده است. هدف از این پژوهش ارائه رهنمودهایی برای طراحی مراکز تحقیقاتی معماری و شهرسازی مبتنی بر افزایش خلاقیت و
نوآوری محققین آن مرکز است. این پژوهش با استفاده از روش تحقیق پیمایشی صورت گرفته است. در این راستا پرسشنامهای در
مقیاس لیکرت تدوین شد تا تأثیر صفات فضایی خلوت، زیبایی، تنوع فضایی، انعطاف پذیری و همجواری یا رؤیت پذیری را، که به عنوان
صفات فضایی مؤثر بر افزایش خلاقیت و نوآوری شناسایی شدهاند، بر عوامل مؤثر در خلاقیت و نوآوری افراد، یعنی انگیزه، آرامش و
آسایش کالبدی، تعاملات و تفکر خلاق، تعیین کنند. این پرسشنامه توسط 90 نفر از اعضای هیأت علمی و دانشجویان دوره دکتری
معماری و شهرسازی دانشگاههای سراسری شهر تهران تکمیل شده است. برای تحلیل دادههای جمع آوری شده از شیوه آماری تحلیل
استفاده شده است. در نهایت بر اساس تحلیل نتایج عددی، تأثیرپذیرترین عوامل مؤثر (RM-ANOVA) واریانس با اندازهگیری مکرر
بر فرآیند خلاقیت و نوآوری از هر یک از صفات فضایی مشخص شده است.- چکیده انگلیسی: Nowadays، creativity and innovation، particularly in the field of research، are of an extreme importance. Group activities have a key role in this area. Accordingly، and owing to the effect of spaces on human beings، this paper has focused on the identification of space aspects that increase the researchers’ creativity and innovation in an “architecture and urban design research center”. To achieve a set of desirable architectural attributes of the center’s public areas، four factors influencing creativity and innovation were taken into account which includes tranquility/physical comfort، motivation، creative thinking، and communication. Also، four spatial aspects، which affect these factors، were considered as privacy، beauty، spatial diversity/flexibility، andproximity/visibility. On the basis of the aforementioned factors and spatial aspects، a four-point Likert scale questionnaire was prepared to gather the researchers’ opinions. The statistical approach of Repeated Measure Analysis of Variance (RM-ANOVA) in the environment of SPSS software was employed to assess the questionnaires’ data. The rankings of factors influencing on the innovation and creativity، from the perspective of being affected by spatial aspects، were accordingly extracted
- انتشار مقاله: 28-01-1391
- نویسندگان: مونا بیسادی,فرهنگ مظفر,سید باقر حسینی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فناوری آموزش
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: آموزش معماری,تخیل,طراحی خالق,قیاس بصری,شباهت بصری
- چکیده: دانشجویان معماری و حتی معماران حرفهای اغلب تصاویر مرجع را از کتابها، روزنامهها و دیگر مجموعههای تصویردار و در کل آنچه که در طول عمرشان دیدهاند، برداشت میکنند تا با بهرهگیری از آنها به شکلها و صورتهای جدیدی دست یافته، آنها را به هدف معینی نزدیک کنند و نهایتاً در طراحیشان به کار برند. طبق گفته بسیاری از طراحان و اندیشمندان، آنچه معماران در تخیلات خود دارند، زاییده تصاویری است که دیدهاند. پس ناگفته پیداست که فاکتورهای بصری در فرایند طراحی، نقش به سزایی دارند. در همین راستا، از جمله مسائلی که جای آن در حوزه آموزش معماری خالی است، بحث تخیل و جایگاه آن در حوزه طراحی معماری است. بسیاری از معماران معتقدند که تخیل بخش لاینفک هنر است. از طرفی معماری رشتهای چندبعدی و فراگیر است. معماری هم هنر است، هم حرفه، و هم حالتی ذهنی دارد. بنابراین معمار خلاق هم از تخیل برخوردار است و هم در بسیاری از جنبهها خلاقیت دارد که برخی از آنها کاملاً هنری و فکریاند، و برخی دیگر عملی میباشند. از دید رایت، آلتو و لوکوربوزیه، خلق و خلاقیت و تجسم نه تنها «مقدس» و پوشیده در هالهای مذهبیاند، بلکه باعث تقابل و رویارویی مدام عوامل خلاقیت و جامعهاند.
در این مقاله نیز ما نمونههایی را از چگونگی استفاده معماران از منابع تصویری و قیاس بصری میان اشکال و فرمها ارائه میدهیم و شیوههای خود را جهت پیدا کردن ترسیمهای مشابه تشریح میکنیم و نشان میدهیم طرحهای گرافیکی که موجب یادآوری میشوند و بر پایه اسکیسها به وجود آمدهاند، میتوانند به طراحان (به خصوص در سیستم دانشگاهی) جهت پیدا کردن منابع جالب توجه از زمینههای مختلف، کمک شایستهای کنند. گفته میشود هر چه دامنه این اطلاعات بصری جامعتر باشد، موجب افزایش خلاقیت طرح نیز میشود. در همین راستا این مقاله به تشریح “قیاس بصری” میان انواع ترسیمها و تصاویر میپردازد و بیان میکند که چگونه میتوان از اسکیسها و طرحوارهها به عنوان یک منبع استفاده کرد و مراجع بصری را برای طراحی خلاق در فرایند آموزش طراحی معماری بازیابی نمود.- چکیده انگلیسی: : This paper describes "Drawing Analogies", a shape based reminding program that uses freehand sketches to index and retrieve visual references for creative architectural designing.Architecture students and professional designers often employ reference images from books, magazines and other visual collections to find new forms and adapt them into their designs. Many designers indicate that, what architects imagine is the represent of what they have seen. So, it is evident that visual elements play a key role in design process. However, many architects believe that imagination is an essential factor in art and design while the investigation on its importance in architecture education is thoroughly neglected. In this paper, we investigate on imagination and analogy as potential aids to creative design and education. Some examples of how the designers use drawing and describe their approach to find similar visual analogies are also presented. We argue that a graphical reminding scheme based on sketching can help the designers to find interesting references from various domains. Finally, we discuss the ways of using diagrams and freehand sketches as visual sources and explain how students can retrieve them in creative architectural design process.
- انتشار مقاله: 07-03-1399
- نویسندگان: مهدی خاک زند,فرهنگ مظفر,محسن فیضی,مریم عظیمی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فناوری آموزش
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: خلاقیت,کودک,رشد,بوستانهای شهری,فضاهای باز
- چکیده: امروزه بوستانهای شهری بخشی جدایی ناپذیر از مجتمع های زیستی و فضاهای عمومی، به ویژه در کلان شهرها محسوب می شوند و در برآورده ساختن نیازهای اجتماعی و فردی شهروندان نقش اساسی و مهمی ایفا می نمایند. این فضاها بخش عمده ای از زمان و محیط روزمره مردم از جمله کودکان را به خود اختصاص می دهند و به همین دلیل ارتقاء و غنی سازی این فضاها می تواند در رشد فردی، تعامل های اجتماعی، تقویت حس تعاون و حتی آموزش شهروندان و کودکان موثر باشد. با توجه به ویژگی های خاص رشد، سلامت و امنیت کودکان، همواره بخشی از کارکرد فضاهای باز شهری از جمله بوستان ها به کودکان اختصاص می یابد. از این رو آماده سازی محیط های باز شهری از جمله بوستان ها برای کودکان به عنوان شهروندان و سازندگان آینده شهر از اهمیت ویژه برخوردار است. در این مقاله با تکیه بر ویژگیهای منحصر به فرد کودکان، به عنوان بخش مهمی از شهروندان، ضرورت و اهمیت بهره گیری از قابلیت بوستان های شهری به منظور رشد خلاقیت آنها مورد تاکید قرار می گیرد و در این رابطه برخی از اصول و معیارهای طراحی بوستان های شهری در تناسب بارشد و شکوفایی خلاقیت کودکان ارایه می شود. همچنین مشارکت آنها در فرایند طراحی بوستان های کودک و فضاهای بازی به عنوان یکی از راهکارهای فعال و پویای طراحی پیشنهاد می شود. در این راستا با تکیه برروش تحقیقی تحلیل محتوا، برخی از مطالعات رشد خلاقیت کودکان و فرایند طراحی فضاهای باز و بوستان های شهری بررسی شده و چنین استنتاج می شود که مشارکت مستقیم کودکان در خلق فضای آنان، افزون بر ایجاد تمایل بیشتر به حضور و تعامل در محیط، امکان رشد جسمی، ذهنی، اجتماعی، استعداد ها و خلاقیت آنان نیز فراهم گردد.
- چکیده انگلیسی: Today, urban parks are an integral part of biological complexes and public spaces, especially in metropolitan areas, and play an essential role in meeting the social and individual needs of citizens. These spaces occupy a large part of people's daily time and environment, including children, and therefore the upgrading and enrichment of these spaces can be effective in personal growth, social interactions, strengthening the sense of cooperation and even educating citizens and children. Be. Due to the special characteristics of children's growth, health and safety, a part of the function of urban open spaces, including parks, is always allocated to children. Therefore, the preparation of urban open spaces, including parks, is of particular importance for children as citizens and future builders of the city. In this article, relying on the unique characteristics of children, as an important part of citizens, the necessity and importance of using the capacity of urban parks to grow their creativity is emphasized and in this regard, some of the principles and criteria of garden design Urban landscapes are presented in proportion to the rainfall and flourishing of children's creativity. Their participation in the design process of children's parks and play spaces is also suggested as one of the active and dynamic design strategies. In this regard, based on the research method of content analysis, some studies of children's creative development and the process of designing open spaces and urban parks have been studied and it is concluded that children's direct participation in creating their space, in addition to creating more desire to attend and interact. In the environment, the possibility of physical, mental, social development, talents and their creativity is also provided.
- انتشار مقاله: 30-02-1399
- نویسندگان: فرهنگ مظفر,حمیدرضا عظمتی,محمد باقری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه جغرافیا و برنامه ریزی منطقه ای
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: برنامه ریزی راهبردی,توسعة گردشگری,میراث صنعتی,کارخانة ریسباف اصفهان
- چکیده: کارخانة ریسباف اصفهان از آثار صنعتی قابلتوجه در ایران است. یکی از راهکارهای حفاظت از این میراث معماری صنعتی، ایجاد و توسعة گردشگری بر اساس قابلیتها و ارزشهای آن است. با توجه به این امر، مقالة حاضر درصدد است تا با کمک رهیافت برنامهریزی راهبردی (تکنیکهایی از قبیل: ماتریس ارزیابی عوامل داخلی،[1] ماتریس ارزیابی عوامل خارجی[2] و مدل سوات[3]) و با کمک نرم افزار SPSS و از طریق روش کتابخانهای و مطالعات میدانی (پانل خبرگان)، مهمترین راهبردهای مناسب توسعة گردشگری در کارخانة ریسباف اصفهان را تدوین و اولویتبندی نماید. نتایج بهدست آمده از این پژوهش بیانگر این مطلب است که کارخانة ریسباف اصفهان بهعنوان یک سیستم با 9 فرصت و 15 تهدید (مشتمل بر 6 عامل خارجی و 24 شاخص) و با 32 نقطة قوت و 14 نقطة ضعف (مشتمل بر 9 عامل داخلی و 46 شاخص) مواجه است. کارخانة ریسباف اصفهان با دارا بودن عوامل نهگانة داخلی با امتیاز کل 3.781 و عوامل ششگانة خارجی با امتیاز کل 4.023 درخصوص ایجاد و توسعة گردشگری، بهترتیب در محیط داخلی با قوت و در محیط خارجی با فرصت روبرو است. همچنین باتوجه به اینکه موقعیت گردشگری در کارخانة ریسباف اصفهان در بخش (I) جدول مقایسهای عوامل داخلی-خارجی است، راهبرد استخراجی آن، «راهبرد رشد و ساخت» است.
- چکیده انگلیسی: Abstract
Isfahan Risbaf factory is one of the remarkable industrial works in Iran. One of the strategies to protect this heritage of industrial architecture is to establish and develop tourism based on its capabilities and values. Regarding this, the present article aims to use the strategic planning approach (technics such as internal factor evaluation (IFE) matrix, external factor evaluation (EFE) matrix and SWOT (Strengths, Weakness, Opportunities, Threats) model) and by using SPSS software, the library method and field studies (panel of experts) develop and prioritize the most important strategies for tourism development at Isfahan Risbaf factory. The results of this research indicate that the Isfahan Risbaf factory as a system faces with 9 opportunities and 15 threats (consisting of 6 external factors and 24 indicators) and 32 strength points and 14 weaknesses (including 9 internal factors and 46 indicators). Isfahan Risbaf factory, with its 9 internal factors with a total score of 3.781, and 6 external factors with a total score of 4.023 for establishment and development of tourism, is faced with strength point in internal environment and with opportunity in external environment, respectively. Also, considering that the tourism situation in the Isfahan Risbaf Factory is in section I of the comparative table of internal and external factors, its extraction strategy is "Growth and Construction Strategy".- انتشار مقاله: 20-10-1396
- نویسندگان: لیلا پهلوان زاده,رضا ابویی,فرهنگ مظفر
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: علوم و تکنولوژی محیطزیست
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: هوشهیجانی,اصول طراحی,فضاهای باز مدرسه,تأثیر فضا بر هوشهیجانی,یادگیری در فضای باز
- چکیده: زمینه و هدف: با توجه به تأثیری که فضاهای باز آموزشی می تواند بر روی مخاطبان وکاربران اینگونه فضاها داشته باشد، هدف پژوهش حاضر ارایه رهنمودهایی برای طراحی فضاهای باز کودکان در دوره دوم دبستان با تأثیرپذیری از هوشهیجانی و فرآیند یادگیری است. روش بررسی: در این پژوهش پس از تدوین جدول هدف-محتوی و پرسشنامه حجم نمونه توسط ۳۲۶ نفر از مربیان و دست اندرکاران بهصورت نمونهگیری خوشهای تصادفی انجام گرفت و نتایج برای تحلیل دادههای جمعآوری شده، در نرم افزار spssنسخه ۲۲ بر اساس تحلیل عامل R استخراج، و تحلیل دادهها بر اساس آمار توصیفی استنباطی است. یافتهها: از میان پاسخ مربیان و دستاندرکاران به پرسشنامه، هشت عامل قابل شناسایی میباشند. به این صورت که برای حدود ۷۲ درصد از پاسخ دهندگان، واقعیتی به صورت مشترک قابل درک بوده است. بحث و نتیجه گیری: ﻧﺘﺎﻳﺞ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﻴﺎﻧﮕﺮ آن اﺳﺖ ﻛﻪ تأثیر جلوههای طبیعی بر خودشکوفایی، وجود فضاهایی با عملکردهای فرهنگی، محیطهایی برای بازیهای چندحسی در سنین مختلف، رابطه فضا و مبلمان منعطف، فضاهای نیمهخصوصی (نظارتپذیر)، رابطه فضاهای متنوع با حضور و یادگیری کودکان در حیاط، ارتباط بین فضای باز و بسته، رابطه انعطافپذیری و تنوع فضایی با آسایش روانی و کالبدی میتوانند بر فضاهای باز مدرسه به جهت ارتقاء هوشهیجانی و فرآیند یادگیری ﺗﺄﺛﻴﺮﮔﺬار ﺑﺎﺷند.
- چکیده انگلیسی: Background and Objective: Considering the effects that educational open spaces have on students and users of such environments, the study aims to provide guidelines for designing children’s open spaces in primary school based on Promotion of learning and Emotional intelligence. Method: This research is an attempt to identify the factors affecting promotion of learning and emotional intelligence from teachers and designers point of view in school yards to draw the correlation between factors in an analytical model. In this research after setting up the contents of the content table and the questionnaire, the sample size based on Klein's views reached 326 users. The data were analyzed by SPSS version 22 using R factor analysis and model was developed by Amos. Findings: Among the responses of teachers and school designers to the questionnaire, eight factors can be identified. In such a way that for about 72 percent of respondents, a reality has been commonly understood. Discussion and Conclusion: The results of the research show that the effects of natural elements on self-fulfillment, spaces with cultural functions, environments for multisensory play for different ages, the relationship between space and flexible furniture, the semi-private spaces (with supervision), the relationship of various spaces with the presence and learning of children in schoolyard, the relationship between open and closed spaces, the relationship between flexibility and spatial diversity with physical and psychological comfort, can affect schools open spaces to enhance emotional intelligence and learning process.
- انتشار مقاله: 29-03-1397
- نویسندگان: حسنی سادات شمس دولت آبادی,نیلوفر ملک,فرهنگ مظفر,بهرام صالح صدق پور
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: جغرافیا و برنامه ریزی محیطی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: ایران,تحلیل عاملی,استان مازندران,برنامهریزی منطقه ای,توسعه ی یکپارچه ی منطقه ای
- چکیده: توسعه ی یکپارچه ی منطقهای از موضوعات بسیار مهم در برنامهریزی منطقهای است. استانهای ایران در سطوح متفاوتی از توسعه قرار دارند که درعین حال، نابرابریهای درون منطقهایِ آشکاری نیز در داخل آنها وجود دارد. علیرغم سیاست منطقهای در ایران مبنی بر کاهش شکاف توسعه بین مناطق مختلف و ایجاد تعادل نسبی در توسعهی مناطق، هنوز برخی از مناطق با کمبود شدید خدمات و امکانات پایه و اولیه روبرو هستند. به منظور اتخاذ سیاستها و اجرای برنامههای مناسب برای توسعهی متعادل مناطق، برنامهریزان نخست باید وضعیت موجود سطح توسعه را بررسی و تحلیل نمایند. هدف از پژوهش حاضر، تحلیل شاخصهای توسعه در شهرستانهای استان مازندران میباشد؛ بدین منظور، 50 شاخص توسعه با استفاده از روش تحلیل عاملی مورد ارزیابی قرار گرفت که نتیجهی آن، استخراج 5 عامل مرتبط با 33 شاخص بود که عبارتند از: عامل زیربنایی، کشاورزی-صنعتی، درمانی، آموزشی و ارتباطی که تقریباً 76 درصد واریانس را توضیح میدهند. نتایج نشان داد که نابرابریهای آشکاری در میزان توسعهیافتگی شهرستانهای استان مازندران وجود دارد. بنابراین، ارتقاء شاخصهای توسعه به ویژه در شهرستانهای محروم و کمتر توسعه یافته ضروری است که مطالعهی حاضر، شهرستانهای گلوگاه و جویبار را به عنوان محرومترین شهرستانهای استان قلمداد مینماید.
- چکیده انگلیسی: Integrated regional development is an important issue in regional planning. The Ostans of Iran are in different levels of development in which interregional and intraregional inequality is obvious, and Mazandaran Ostan is a salient example for intraregional inequality. In spite of Iranۥs regional policy based on reducing the development gap between different regions and creating a relative balance in regional development, yet some regions suffer from lack of basic services and facilities. To adopt appropriate development actions for a region, planners should first evaluate sub-regions as regards existent level of development. The aim of this study is to analyze the Shahrestans of Mazandaran Ostan with respect to indicators of development. For this purpose, fifty indicators were chosen, submitted to factor analysis, of which five factors were extracted related to 33 indicators: infrastructural factor, industrial-agricultural factor, health factor, educational factor and communicative factor- which account for nearly 76% of the variance. Results showed that there are obvious differentiations among Shahrestans in development level; so, it is urgent to improve some indicators -especially in which inequity is critical- in low-level Shahrestans which are the Shahrestans of Galoogah and Jooybar in this study.
- انتشار مقاله: 25-03-1395
- نویسندگان: فرهنگ مظفر,یداله آقایی,مسعود تقوایی,رعنا شیخ بیگلو
- مشاهده