در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مدیریت دولتی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: فرهنگ سازمانی,رهبری تحولآفرین,مدل معادلات ساختاری,مبادله رهبر - پیرو
- چکیده: این مقاله به بررسی روابط میان فرهنگ سازمانی و سبک رهبری در سازمان میپردازد. فرهنگ سازمانی از عوامل مهم تأثیرگذار بر عملکرد سازمان و رهبری نیز از اجزای کلیدی در موفقیت سازمان بهشمار میرود. بنابراین شناخت نسبت به چگونگی روابط بین این دو عامل تأثیرگذار بر عملکرد سازمان، مهم و اهمیت دارد. در این پژوهش سه فرهنگ سازمانی گروهی، توسعهای و سلسلهمراتبی و دو سبک رهبری تحولآفرین و مبادله رهبر- پیرو مورد بررسی قرار گرفتهاند. روش پژوهش مورد استفاده پیمایشی- همبستگی و بهطور مشخص مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که فرهنگ گروهی بر مبادله رهبر - پیرو و فرهنگ توسعهای بر هر دو سبک رهبری تحولآفرین و مبادله رهبر - پیرو اثر مثبت و معناداری دارند اما فرهنگ سلسلهمراتبی اثر منفی بر هردو سبک رهبری از خود بر جای میگذارد. در پایان نیز بر اساس هدف مطالعه مدل مفهومی ارایه و در راستای آن پیشنهادهای کاربردی و پیشنهادهایی برای پژوهشهای آتی ارایه شده است.
- چکیده انگلیسی: The Purpose of this article is to examine the relationship between organizational culture and leadership styles. Organizational culture is important factor that can be influence organizational performance and also leadership is one of the key parts that can be affected organizational success. However, recognition about the relationship between these two effective factors on organizational performance is very important. In this research, Organizational cultures divided to three groups consist of: Group culture, Hierarchical culture and Developmental culture. In other hand, leadership style divided to TFL and LMX. Our research methodology was Survey- Correlation Method, SEM Specifically. Results show that group culture can influence LMX and TFL and their relationship are meaningful and positive but, hierarchical culture has negative effect on both two leadership styles. Finally based of research purpose conceptual model and practical & future research suggestions have been presented.
- انتشار مقاله: 11-10-1348
- نویسندگان: فرشید حسینی,حمزه رایج,مهرداد استری,سید مهدی شریفی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مدیریت بازرگانی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: عملکرد صادراتی,استراتژی صادرات,انگیزانندههای صادرات,برنامههای تشویق صادرات,موانع صادارت
- چکیده: صادرات نقش مستقیمی در توسعه و رشد اقتصادی کشور داشته و از اینرو سازمانهای دولتی و غیرانتفاعی متعددی در ایران با استفاده از انواع برنامههای تشویق صادرات اقدام به حمایت از فعالیتهای صادراتی شرکتها میکنند. هدف این برنامهها بهبود عملکرد صادراتی شرکتها یا تحریک آنها برای شروع و ادامه فعالیتهای صادراتی است. بهمنظور بررسی تأثیر این برنامههای حمایتی بر عملکرد صادراتی شرکتها یک پژوهش پیمایشی و علّی در محدوده صنعت برق ایران انجام شده است. به این منظور پس از طراحی مدل مفهومی اقدام به گردآوری دادههای میدانی از 260 شرکت فعال در زنجیره تأمین صنعت برق و عضو سندیکای صنعت برق ایران با استفاده از پرسشنامه شده است. نتایج تحلیل این دادهها نشان میدهد که آگاهی و استفاده از برنامههای تشویق صادرات در ایران بهطور مستقیم بر عملکرد صادراتی تأثیر نداشته اما بهطور غیرمسقیم و از طریق تأثیرگذاری بر استراتژی صادراتی شرکتها بر عملکرد صادراتی تأثیر مثبت و معنادار دارد. بر اساس این نتایج توصیهها و پیشنهادهایی برای افزایش اثربخشی برنامههای تشویق صادرات ارایه شده است که میتوان مورد استفاده سیاستگذاران این حوزه قرار گیرد.
- چکیده انگلیسی: Exports have direct effects on Iran’s economic growth; therefore, a variety of state and private owned institutes promote Iranian companies’ export activities via export promotion programs (EPPs). The main goal of these programs is to improve the export performance of Iranian companies and to motivate export activities of those companies. To explore the effects of export promotion programs on export performance and activities of firms a filed study in Iranian electric industry with a sample of 260 firms was initiated. According to results of this study, awareness and use of EPPs has no direct impact on export performance of firms; however, these programs can improve export performance via mediating impacts of marketing strategy. According to the findings of EPPs some policy implication to improve the effectiveness presented based on the results of study in the end of paper.
- انتشار مقاله: 11-10-1348
- نویسندگان: طهمورث حسنقلیپور,محمود متوسلی,شاپور محمدی,فرشید حسینی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهشهای اقتصادی ایران
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: واردات,صادرات,سازمان تجارت جهانی,ستانده,تعادل عمومی,بخشهای اقتصادی
- چکیده: هدف اصلی این مقاله بررسی اثرات الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی (WTO) بر بخشهای عمده اقتصادی کشور است. برای این منظور از یک الگوی تعادل عمومی قابل محاسبه (CGE) استفاده شده است. پایه آماری الگو ماتریس حسابداری اجتماعی سال 1376 است. این ماتریس به نوبه خود مبتنی بر جدول داده - ستانده سال 1370 است که برای سال پایه از سوی گروه تحقیق به روز شده است. نتایج به دست آمده نشان می دهد که با الحاق به سازمان تجارت جهانی بخشهای معدن و صنعت به ویژه تحت فشار انقباضی قرار می گیرند، بخش کشاورزی منبسط می شود و بخش خدمات نسبت به آن بی تفاوت است. دسترسی به بازار خارج حاصل از این الحاق به تنهایی می تواند صادرات بخشهای صنعت، معدن و کشاورزی را نزدیک به 20 درصد افزایش دهد.
- چکیده انگلیسی: Assessment of sectoral impacts of Iran’s accession to the world trade organization is the prime objective of this paper. To this end a Computable General Equilibrium (CGE) model is employed. Using a Social Accounting Matrix (SAM), the model is calibrated to 1997 as the benchmark year. The results of the model indicate that accession of Iran to WTO leads to 2.6 percent contraction of the manufacturing sector and 1.7 percent expansion of the agricultural sector. Market access provision of WTO is most beneficial to Iranian non-oil exports, such that exports of manufacturing, mining and agriculture increases between 17.5 and 20.5 percent. Joining WTO exerts heavy pressure on mining sector, while construction sector experiences moderate expansion. An increase in international oil price can amplify the impacts of WTO accession on the expansion of the construction sector, weaken its impact on agriculture expansion and worsen its contractionary impact on Mining, Manufacturing and the Utilities.
- انتشار مقاله: 21-02-1395
- نویسندگان: فرشید مجاورحسینی,فرید فیاض منش
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: نشریه مدیریت ورزشی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: دانشجویان.,تصمیم خرید ورزشی,رفتار مصرفکنندة ورزش,رویداد ورزشی
- چکیده: در این تحقیق بهمنظور شناسایی مؤلفههای تأثیرگذار بر گرایش و تمایل دانشجویان به رویدادهای ورزشی در کشور، پس از بررسی عمیق ادبیات و پژوهشهای گذشته پیرامون عوامل مؤثر بر گرایش به رویدادهای ورزشی، فهرست ابتدایی از مجموعة عوامل و مؤلفههای مؤثر تهیه شد. در ادامه با استفاده از نظر متخصصان و خبرگان بازاریابی و مدیران و صاحبنظران ورزشی کشور، بررسی و بازنگری همهجانبه و جامع بر روی مؤلفههای اولیة شناساییشده صورت گرفت و پس از تأیید نهایی مؤلفهها، پرسشنامة طراحیشده در میان 380 نفر از دانشجویان شاغل به تحصیل در مقاطع کارشناسیارشد و دکتری دانشگاه تهران توزیع شد. نتایج تحلیل عاملی انجامشده نشان داد که در مجموع مؤلفههای اثرگذار بر گرایش دانشجویان به رویدادهای ورزشی را میتوان به چهار عامل ترفیع ورزشی، نوع ورزش و ویژگیهای آن، شرایط و امکانات ورزشی و خصوصیات ورزشکاران و تیمها طبقهبندی کرد. نتایج حاصل از آزمون تحلیل واریانس فریدمن نیز نشان داد که از میان عوامل مورداشاره، دو عامل نوع و ویژگیهای ورزش و خصوصیات ورزشکاران و تیمها بیش از دو عامل دیگر در تمایل دانشجویان به رویدادهای مختلف ورزشی در کشور مؤثر است.
- چکیده انگلیسی: The aim of this research was to survey effective factors influencing students' orientation to different sport events in Iran. After the related literature had been reviewed and past researches on these factors had been studied, the initial list of effective factors was prepared. Then, these initial factors were comprehensively reviewed by marketing and sport managers and a questionnaire was prepared and distributed among 380 higher education students of University of Tehran. The results of factor analysis showed that effective factors influencing students' orientation to sport events could be divided into four categories: Sport promotion, sport type and features, sport facilities and situations, and specifications of athletes and teams. Variance analysis results showed that sport type and features and sport facilities and situations have more effects on students' orientation to sport events in Iran.
- انتشار مقاله: 11-10-1348
- نویسندگان: طهمورث حسنقلی پور یاسوری,مهرداد استیری,حمیدرضا یزدانی,فرشید حسینی
- مشاهده