در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مطالعات اجتماعی روان شناختی زنان
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: طلاق,افسردگی,عزت نفس,احساس تنهایی,گشتالت درمانی
- چکیده: در این پژوهش، اثربخشی گشتالت درمانی به شیوه گروهی بر زنان مطلقه زیر پوشش اداره بهزیستی خرم شهر مورد بررسی قرار گرفت.جامعه آماری پژوهش را زنان مطلقه اداره بهزیستی تشکیل می دهند، که 60 نفر از آن ها، به روش نمونه گیری دردسترس، و در دو گروه آزمایشی و گواه، به عنوان نمونه پژوهش، مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار پژوهش عبارت است از: «خرده مقیاس افسردگی پرسش نامه MMPI» پرسش نامه عزت نفس آیزنک»، و «مقیاس بازنگری شده احساس تنهایی». پژوهش از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه گواه است، که پس از گزینش تصادفی گروه های آزمایشی و گواه و انجام پیش آزمون بر روی هردو گروه، مداخله آزمایشی (روش گشتالت درمانی) در هشت نشست بر روی گروه آزمایشی اجرا شد و پس از پایان، از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد.به منظور بررسی انگاره های پژوهش، از روش آماری تحلیل واریانس چند متغیری استفاده شد و نتایج به دست آمده از تحلیل داده ها نشان داد که گشتالت درمانی به شیوه گروهی باعث کاهش افسردگی، احساس تنهایی، و نیز افزایش عزت نفس زنان مطلقه گروه آزمایشی، در مقایسه با گروه کنترل، شده است.
- چکیده انگلیسی: This research examined the effect of group gestalt therapy on self-esteem of divorced women, affiliated with Khorram-shahr Social Welfare office. The statistical population of this research were 60 divorced women of Velfare Office, have been selected through available sampling, and studied a- two groups: an experimental and a control group. Data of the research gathered trough Depression subscale of "Minnesota Multiphasic Personality nventory (MMPI)", "Eysenck Self-Esteem Inventory", and "Revised Felling of Loneliness Scale". As the research employed the Pretest-posttest control group design, the experimental and the control group selected randomly, and have been pretested, and then the Gestalt Therapy has been implemented on experimental group in 8 sessions. At the end, both groups have been post ested. In order to analysis the assumption of the research the MANOV A and subsequent ANOV A have been used and it revealed group gestalt therapy has been decreased depression and loneliness, and increased self-esteem in experimental group, compared to control one.
- انتشار مقاله: 15-06-1385
- نویسندگان: فرحناز بهرامی,منصور سودانی,مهناز مهرابی زاده هنرمند
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: سلامت جامعه
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: آموزش,خانواده,استرس,پرستار,بخش ویژه,نیاز روانی اجتماعی
- چکیده: خلاصه زمینه و هدف: بستری شدن یک بیمار دربخش مراقبت های ویژه، استرس روانی اجتماعی زیادی را برای او و خانواده به دنبال دارد. مراقبت ازاسترس خانواده، جزء کاملی ازمراقبت پرستاری دربخش مراقبت های ویژه می باشد. هدف ازانجام این مطالعه، تعیین تأثیرآموزش برنامه ریزی شده درطی چند روز اولیه بستری بیمار در بخش مراقبت های ویژه، براسترس خانواده بیماران بوده است. مواد و روش ها: این پژوهش، یک مطالعه نیمه تجربی است که بر روی 96 نفر از خانواده بیماران بخش مراقبت های ویژه بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، دریک دوره سه ماهه و به روش نمونه گیری احتمالی متوالی انجام گرفت. آموزش انفرادی براساس نیازهای روانی اجتماعی خانواده بیماران، به منظور کاهش استرس آنان توسط پرستار بخش ویژه، انجام گردید. نیازهای روانی اجتماعی و استرس خانواده بیماران قبل وبعد از آموزش، سنجیده ومقایسه گردید. ابزارگردآوری داده ها مشتمل بر پرسشنامه سه قسمتی بود که قسمت اول شامل خصوصیات دموگرافیک، بخش دوم سنجش نیازهای روانی اجتماعی خانواده بیماران بخش ویژه ( CCFNI ) و قسمت سوم پرسشنامه سنجش استرس خانواده که برداشتی ازدو پرسشنامه DASS و IES بود. تجزیه وتحلیل اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSS و آمار توصیفی و تست های آماری تی و پیرسون انجام گرفت. یافته ها: میانگین نیازهای روانی اجتماعی خانواده بیماران در قبل و بعد از آموزش به ترتیب 6/2 ± 44/65 و 3 ± 43/42 بود که اختلاف معنی داری را نشان داد(000/0= p ). سطوح نیازهای اکثر نمو نه ها(7/70درصد) درقبل ازآموزش، در حد متوسط بود که این آمار به طرز معنی داری پس از آموزش به 100 درصد رسید(000/0= p ). بالاترین میانگین نمره نیازها در قبل و بعد از آموزش، به ترتیب اهمیت در حیطه های اطلاعات، حمایت و ملاقات بود. میانگین استرس خانواده بیماران درقبل وبعد از آموزش، به ترتیب 7/9 ± 06/86 و 8/6 ± 3/43 بود که از نظر آزمون تی، معنی دار گزارش شد(000/0= p ). سطوح استرس در 98درصد خانواده ها در قبل ازآموزش، در حد زیاد بود ولی بعد از آموزش، سطوح استرس در 7/92درصد خانواده ها در حد متوسط گزارش گردید(000/0= p ). بحث ونتیجه گیری: نتایج پژوهش، مؤید آن است که آموزش برنامه ریزی شده در چند روز اولیه بستری بیمار، برکاهش استرس خانواده ها مؤثر بوده لذا ارزیابی جامع و فراگیر از نیازهای روانی اجتماعی اعضاء خانواده، بایستی به عنوان راهنمای پرستاران جهت برنامه ریزی مداخلات در کاهش استرس آنان مدنظر قرار گیرد.
- چکیده انگلیسی:  Background and Objective: Critical illnesses and subsequent hospitalization of a relative in an intensive care unit (ICU) leading many psycho-social stresses for patients and their family members. Managing of the stress among families is an integrate part of critical care nursing. Therefore, this study was conducted to determine the effects of a programmed education, provided during the first few days of patient's hospitalization on stress of the family carers in Isfahan hospitals of medical science university.  Material and Methods: This is a quasi- experimental study, performed on 96 primary family members of each critically ill patient who had been newly admitted to Isfahan hospitals recruited by a sequential random sampling over a period of three months. All of patient's family were trained psychosocial need-based to alleviate their stresses by an ICU nurse. Stress levels and scores were measured and compaired before and after education, using a three part questionnaire, including demographic, critical care family need inventory (CCFNI) and stress. The third part of questionnaire was designed based on the IES and DASS questionnaires. Tests of T and ANOVA were used by SPSS software, for data analysis.  Results : Our results showed that, the mean family psychosocial need scores of the before and after education were 65.44 ± 2.6 and 42.43 ±3, respectively, with a significant difference (p=0.000). T he majority family psychosocial need levels of the before education were (70.7%) , and the after education were (100%) needs with a significant difference (p=0.000). M ost significant family reported is the need for information (90.7 ±6.3 ) for supportative (75.2 ±5.5 ) and proximity (67.7 ±6.3 ). Mean stress scores of the before and after education were 86.06 ± 9.7 and 43.3 ±6.8, respectively with a significant difference (p = 0.000). The level of stress before and after education was 98% and 92.7% respectively which the difference was significant (p=0.000).  Conclusion: The reduction of family stress in this study support the effectiveness of providing families of newly admitted critically ill patients, with a need based education intervention to reduce stress, Therefore, probably planned educational programmes for the family members regarding psychosocial needs by nurses are important. Findings of this study possibly serve as guidance for nurses in delivering competent interventions.
- انتشار مقاله: 19-02-1396
- نویسندگان: فرحناز بهرامی,محمد اسلامی,زهرا مشتاق عشق,محمد فشارکی
- مشاهده