در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه مدیریت بر آموزش انتظامی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: عملکرد,اضطراب,آموزش شناختی رفتاری,بیمارستان ارتش
- چکیده: این پژوهش، با هدف بررسی شناخت تاثیر آموزش شناختی رفتاری بر کاهش اضطراب و بهبود عملکرد کارکنان بیمارستان ارتش انجام شد. روش مورد استفاده در این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی بهصورت دوگروهی (آزمایش وکنترل)، همراه با پیشآزمون و پسآزمون بود و جامعـه آماری شامل کارمندان بیمارستان ارتش اعم از پرسنل بخش های درمانی و غیردرمانی در سال 1399می باشد که از بین آنها 30 نفر به صورت دردسترس به عنوان نمونه انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش (هر گروه 15 نفر) گمارده شد. ابزار جمع آوری دادهها پرسشنامهی پرسشنامه اضطراب آشکار و پنهان اشپیل برگر (1983) و عملکرد کارکنان هرسی و گلداسمیت (2003) بود و آموزش شناختی رفتاری براساس دستورالعمل ده جلسه ای آنتونی و همکاران (2007) اجرا شد، نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس چند متغییری نشان داد که آموزش شناختی رفتاری بر اضطراب و مولفههای آن شامل اضطراب آشکار و پنهان تاثیر دارد. همچنین آموزش شناختی رفتاری بر عملکرد کارکنان و مولفههای آن شامل وضوح، توانایی، حمایت، انگیزه، ارزیابی، اعتبار و محیط، تاثیرگذار دارد.
- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 14-08-1399
- نویسندگان: مریم لطیفی,فتاح ناظم,مهدی شاه نظری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: آموزش علوم دریایی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: دانشگاه آزاد اسلامی,بهره وری,تحلیل عامل
- چکیده: هدف اساسی پژوهش حاضر تهیه مقیاسی معتبر برای سنجش بهرهوری در دانشگاه ها است. در این پژوهش، جامعهی آماری را کلیهی کارکنان بخشهای مختلف دانشگاه ها، واحدها و مراکز آموزشی دریایی از جمله: رودهن، دماوند، فیروزکوه، پردیس، بومهن و نوشهر تشکیل داده اند. گروه نمونه تعداد 270 نفر برآورد شده است که از روش طبق بندی متناسب با حجم آماری استفاده شده است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف از نوع کاربردی و از نظر روش اکتشافی است. ابزار سنجش در این پژوهش شامل پرسش نامه بهرهوری که براساس مدل اچیو هرسی و گلد اسمیت تهیه شده است و دارای ابعاد توان، وضوح نقش، کمک، انگیزه، ارزیابی، اعتبار و محیط (93/0= α ) میباشد. نتایج حاصل از روش تحلیل عامل نشان داد که بهرهوری در دانشگاه ها از ابعاد اعتبار (سؤالات 24-32-33-34-35-36-37-40-41-42-43-47)، توان (سؤالات 1-2-4-5-6-8-18-21)، انگیزه (سؤالات 9-26-27-28- 29)، ارزیابی (سؤالات 15-30-31 )، کمک (سؤالات 11-13-14)، محیط (سؤالات 19-23-46) و وضوح (سؤالات 3- 7) تشکیل شده است و بعد اعتبار بیشترین نقش را در شکل گیری بهرهوری در دانشگاه داشته است. با توجه به نتایج پژوهش حاضر پیشنهاد میشود که تصمیمات مدیران در رابطه با مسیر حرفهای افراد (مانند تجزیه و تحلیل شغل، استخدام، ارزیابی، آموزش، ارتقاء و جدایی از سازمان) مستند و قانونی باشد. افراد نحوه انجام کار را بدانند و با توافقی که از قبل روی اهداف انجام شده است برای شناخت بیشتر و محقق کردن آنها به پرسش کردن تشویق شوند.
- چکیده انگلیسی: The main objective of this study is to provide a valid scale for measuring productivity in Universities. In this research, the statistical society is all employees of different departments of Universities and maritime unites of Roodehen, Damavand, Firouzkooh, Pardis and Bomehen and Nowshahr branches. The sample group is estimated to be 270, using a categorical method. The present study is an applied study and based on exploratory method. The instrument used in this study was a productivity questionnaire based on the Achho Hersey and Gold Smith model, with dimensions of power, resolution, role, aid, motivation, evaluation, validity and environment (α = 0.93). The results of the factor analysis showed that the dimensions of the efficiency of Islamic Azad University are validity (Questions 24-32-33-34-35-36-37-40-41-42-43-47), power (Questions 1- 2-4-5-6-8-18-21), motivation (questions 9-26-27-28- 29), evaluation (questions 15-30-31), help (questions 11-13-14), environment (Questions 19-23-46) and clarity (Questions 3-7). And credit has played the most roles in the formation of productivity at the university. Regarding the results of this study, it is suggested that managers' decisions regarding the professional paths of individuals (such as job analysis, employment, evaluation, training, promotion of the organization) are documented and legal. People know how to do work and are encouraged to learn more about them through an agreement that has already been made on the goals.
- انتشار مقاله: 10-11-1395
- نویسندگان: فتاح ناظم,فتاح ناظم,فتاح ناظم
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: آموزش علوم دریایی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: فرهنگ سازمانی,اخلاق حرفهای,توسعه منابع انسانی,نیروی دریایی راهبردی
- چکیده: هدف این پژوهش ارائه مدلی برای توسعه افسران رسته آماد و کمیسر دریایی نیروی دریایی راهبردی آجا بر اساس اخلاق حرفهای و فرهنگ سازمانی می باشد. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی–توسعهای؛ از نظر روش جمعآوری دادهها توصیفی – پیمایشی و از نظر نوع داده، ترکیبی (کیفی-کمی) بود. جامعۀ آماری بخش کیفی پژوهش، شامل خبرگان، اساتید دانشگاه و اعضای هیئت علمی، فرماندهان و مدیران ارشد نیروهای مسلح و سایر سازمانهای دریایی بودند و در بخش کمی جامعه آماری شامل کلیه فرماندهان، مدیران، متخصصان و اساتید رسته آماد و کمیسر دریایی در نداجا با سابقه خدمت و حداقل میزان تحصیلات کارشناسی عالی به بالا و به تعداد 1535 نفر بود. حجم نمونه در بخش کیفی با استفاده از اصل اشباع نظری 20 نفر تعیین شد و این افراد با روش هدفمند انتخاب شدند و در بخش کمی نیز با استفاده از فرمول کوکران 320 نفر به عنوان نمونه تعیین شد و این افراد با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شد. ابزار گردآوری دادهها در بخش کیفی، مصاحبههای نیمه ساختاریافته و در بخش کمی یک پرسشنامه 167 سوالی (شامل یک پرسشنامه محققساخته و دو پرسشنامه استاندارد فرهنگ سازمانی، اخلاقحرفهای) بود. روش تحلیل دادهها در بخش کیفی روش داده بنیاد بود؛ همچنین در بخش کمی از روشهای آمار توصیفی شامل میانگین، انحراف معیار، جداول، اشکال و نمودارها استفاده شد. نتایج تحقیق نشان میدهند مؤلفههای بهدست آمده در خصوص توسعه افسران آماد و کمیسر دریایی نیروی دریایی راهبردی ارتش ج.ا.ا براساس اخلاق حرفهای و فرهنگ سازمانی شامل آموزش، اعتماد به نفس، توانمندسازی، الگوسازی و الگوپذیری، گزینش و استخدام، خلاقیت، ایجاد رفتار مطلوب، ارزیابی عملکرد و انگیزش میباشد. همچنین بررسی مؤلفههای توسعه افسران آماد و کمیسر دریایی، حکایت از وضعیت مطلوب این مؤلفهها در نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران دارد.
- چکیده انگلیسی: The aim of this study is to provide a model for the development of ready-made officers and strategic naval commissioners of AJA Strategic Naval based on professional ethics and organizational culture. Research method in terms of practical-developmental purpose; In terms of data collection method, it was descriptive-survey and in terms of data type, it was a combination (qualitative-quantitative). The statistical population of the qualitative part of the research included experts, university professors and faculty members, commanders and senior managers of the Armed Forces and other maritime organizations. He had a record of service and a minimum of a bachelor's degree or higher and 1535 people. The sample size in the qualitative section was determined using the principle of theoretical saturation of 20 people and these people were selected by the targeted method and in the quantitative section using the Cochran's formula 320 people were determined as the sample and these people were selected by stratified random sampling method. . Data collection tools were in the qualitative section, semi-structured interviews, and in the quantitative section, a 167-question questionnaire (including a researcher-made questionnaire and two standard questionnaires of organizational culture, professional ethics). The method of data analysis in the qualitative section was the data method; Also, in a small part, descriptive statistics methods including mean, standard deviation, tables, shapes and graphs were used. The research results show that the components obtained for the development of ready officers and naval commissioners of the Strategic Naval Forces of the Islamic Republic of Iran based on professional ethics and organizational culture, including training, self-confidence, empowerment, modeling and modeling, selection and employment, creativity, creation Optimal behavior is performance appraisal and motivation. Also, the study of the components of development of ready officers and naval commissioners indicates the favorable situation of these components in the strategic navy of the Army of the Islamic Republic of Iran.
- انتشار مقاله: 21-01-1398
- نویسندگان: محسن رحمانی,فتاح ناظم,حبیباله سیاری,ابوطالب مطلبی ورکانی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: آموزش علوم دریایی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: فرهنگ سازمانی,اخلاق حرفهای,توسعه منابع انسانی,نیروی دریایی راهبردی,افسران آماد و کمیسر دریایی
- چکیده: هدف این پژوهش، بررسی تاثیر عوامل سازمانی و عملکردی بر توسعه افسران آماد و کمیسر دریایی نیروی دریایی راهبردی ارتش ج.ا.ا است بر این اساس تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت گردآوری دادهها، توصیفی پیمایشی است. جامعۀ آماری بخش کیفی پژوهش، شامل خبرگان، اساتید دانشگاه و اعضای هیئت علمی، فرماندهان و مدیران ارشد نیروهای مسلح و سایر سازمانهای دریایی بودند و در بخش کمی جامعه آماری شامل کلیه فرماندهان، مدیران، متخصصان و اساتید رسته آماد و کمیسر دریایی در نداجا با سابقه خدمت و حداقل میزان تحصیلات کارشناسی عالی به بالا و به تعداد 1535 نفر بود. روش اجرایی این تحقیق آمیخته کیفی و کمی است که ابتدا از روش کیفی داده بنیاد با استفاده از روش کد گذاری، شاخصها و متغیرهای تعیین و سپس جهت آزمون فرضیههای تحقیق از پرسش نامه به روش کمی معادلات ساختاری استفاده شده است که روایی آن از روش روایی همگرا و روایی واگرا و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفته است. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار اسمارت پی ال اس (Smart PLS) انجام شده است. با توجه به تجزیه و تحلیلهای انجام شده، نتایج این تحقیق نشان داده است که عوامل عوامل سازمانی و عملکردی بر توسعه افسران آماد و کمیسر دریایی نیروی دریایی راهبردی ارتش ج.ا.ا تاثیر دارند و بر این اساس در انتهای تحقیق مدلی جهت توسعه افسران آماد و کمیسر دریایی نیروی دریایی راهبردی ارتش ج.ا.ا ارائه گردیده است.
- چکیده انگلیسی: The aim of this study is to investigate the impact of organizational and functional factors on the development of ready officers and naval commissioners of the Strategic Naval Forces of the Islamic Republic of Iran. Accordingly, the present study is applied in terms of purpose and descriptive in terms of data collection. The statistical population of the qualitative part of the research included experts, university professors and faculty members, commanders and senior managers of the Armed Forces and other maritime organizations. He had a record of service and a minimum of a bachelor's degree or higher and 1535 people. The executive method of this research is qualitative and quantitative mixing. First, the qualitative data method of the foundation was used using coding method, indicators and variables were determined and then the questionnaire was quantitatively used to test the research hypotheses. It has been confirmed by convergent and divergent narrative method and its reliability through Cronbach's alpha. Data analysis was performed using structural equation method using Smart PLS software. According to the analysis, the results of this study have shown that the factors of organizational and functional factors affect the development of ready officers and naval commissioners of the Strategic Naval Forces of the Islamic Republic of Iran. The development of ready-made officers and commissioners of the Navy's Strategic Naval Commission has been presented.
- انتشار مقاله: 19-07-1398
- نویسندگان: محسن رحمانی,فتاح ناظم,حبیباله سیاری,ابوطالب مطلبی ورکانی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه علوم و فناوری دریا
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: تعهد سازمانی,جو سازمانی نوآورانه,مدل نوآوری,سیستم های کاری با عملکرد بالا,دانشگاه های دریایی
- چکیده: هدف از انجام پژوهش حاضر ، طراحی مدلی برای نوآوری و فناوری در دانشگاه های دریایی است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است . جامعه آماری مورد مطالعه در این پژوهش را کارکنان دانشگاه علوم دریایی نوشهر تشکیل می دهند. به منظور برآورد حداقل حجم نمونه از فرمول تعیین حجم نمونه کرجسی و مورگان تعداد 200 نفر به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار سنجش در این پژوهش شامل پرسشنامه تعهد سازمانی آلن و مایر(1996) که دارای ابعاد تعهد عاطفی ، تعهد مستمر و تعهد هنجاری (90/0= α)، ،پرسشنامه سیستمهای کاری با عملکرد بالا دمیتریوس و همکاران (2016) که دارای ابعاد استخدام و گزینش ، آموزش و توسعه ، مشارکت در تصمیم گیری ، مدیریت عملکرد ، وضوح شغل، استقلال کارو امنیت شغلی (α=0/96 ) و پرسشنامه جو سازمانی نوآورانه چو و همکاران (2010)که دارای ابعاد استقلال شغلی،رهبری نوآورانه ، پشتیبانی منابع ، فرهنگ نوآورانه و انسجام گروهی (92/0= α) است .نتایج حاصل از روش تحلیل مسیر با استفاده از نرم افزار لیزرل نشان دادکه سیستم های کاری با عملکرد بالا با ضریب30/1 و جو سازمانی نوآورانه با ضریب 60/0 - بر روی تعهد سازمانی در دانشگاه های دریایی تاثیر گذار می باشند. درمدلی که برای نوآوری و فناوری در دانشگاه های دریایی طراحی شده است آموزش و توسعه با ضریب 84/0و پشتیبانی منابع با ضریب82/0 به ترتیب ازابعاد متغیر های سیستم های کاری با عملکرد بالا و جو سازمانی نوآورانه است که بیشترین تاثیر را بر تعهد سازمانی دارند.
- چکیده انگلیسی: The purpose of the present study was to design a model for innovation and technology in Marine Universities. The population included the whole employees of Noshahr Marin Sciences University. 200 employees were selected by simple random method. The research instruments were as follows: Allen & Meyer (1996) organizational commitment questionnaire which consisted of 12 items with dimensions of affective, continuance, and normative with Cronbach’s Alpha of 0.90, Dimitrios and et al. (2016) high-performance work systems questionnaire which consisted of 31 items with dimensions of recruitment & selection, training& development, decision making, performance management, job clarity, employee autonomy, employment security with Cronbach’s Alpha of 0.96 and Chou and et al.(2010) organizational innovative climate questionnaire which consisted of 16 items with dimensions of Job autonomy, innovative leadership, resource support, innovative culture, group cohesion with Cronbach’s Alpha of 0.92. The results of path analysis using LISREL software indicated that high-performance work systems with indices of 1.30 had a direct and organizational innovative climate with indices -0.60 had effect on organizational commitment in Noshahr Marin Sciences University . In the presented model for the Marine Universities, training and development the dimension of high-performance work systems variable with indices 0.84 and resource support the dimension of innovative organizational climate variable with indices 0.82 had the most effect on organizational commitment.
- انتشار مقاله: 14-02-1400
- نویسندگان: امیرحسین ناظم,ابوطالب مطلبی ورکانی,فتاح ناظم
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: آموزش علوم دریایی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: سکوت سازمانی,پژوهش کیفی,دیدگاه متخصصان
- چکیده: پژوهش حاضر بابا هدف هدف شناسایی شناسایی عوامل موثر بر سکوت سازمانی سازمانی از دیدگاه متخصصان حوزه مدیریت آموزشی انجام گرفته است، مطالعه حاضر یک مطالعه کیفی به روش تحلیل متن است. فرایند گردآوری داده هاداده ها، مشتمل بر 25 مصاحبه نیمه ساختار یافته از متخصصین حوزه مدیریت آموزشی که مطلع ومسلط به موضوع پژوهش بودند انجام شده است. نمونه گیری به صورت هدفمند در سال 1395آغاز و تا اشباع داده ها ادامه یافت. تحلیل داده ها همزمان با جمع آوری داده هاداده ها و به روش روش آنالیز محتوای کیفی انجام شد شذ. تحلیل داده ها منجر منجر به استخراج 9 کدنظری شد که بیانگر نظرات متخصصین حوزه حوزه مدیریت آموزشی آموزشی بود و شامل یادگیری سازمانی، تعهد سازمانی، فرهنگ سازمانی، سبک رهبری، تصمیم گیری، مدیریت دانش، هویت سازمانی، عدالت سازمانی، عملکرد سازمانی است و براساس نظرات متخصصان عوامل ذکرشده از الویت بیشتری در تبیین سکوت سازمانی برخوردار بودند.
- چکیده انگلیسی: The purpose of this study was to identify the factors affecting organizational silence from the point of view of the specialists in the field of educational management. This study is a qualitative study using text analysis. The data gathering process, consisting of 25 semi-structured interviews of the management education specialists who were informed and mastered the subject matter of the research. Targeted sampling began in 1395 and continued until saturation. Data analysis was performed simultaneously with data collection and qualitative content analysis. Data analysis resulted in the extraction of 9 codes that express the views of experts in the field of educational management and include organizational learning, organizational commitment, organizational culture, leadership style, decision making, knowledge management, organizational identity, organizational justice, organizational performance, and based on expert opinions the above mentioned factors were more important in explaining organizational silence.
- انتشار مقاله: 16-12-1396
- نویسندگان: ساناز مظاهری,فتاح ناظم,خدیجه ابوالمعالی الحسینی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: آموزش علوم دریایی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: یادگیری سازمانی,عدالت سازمانی,سکوت سازمانی
- چکیده: پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی ساختاری سکوت سازمانی براساس یادگیری سازمانی با میانجیگری عدالت سازمانی در دانشگاه های آزاد اسلامی شهر تهران انجام گرفته است.این پژوهش از نوع کاربردی، توصیفی- همبستگی است وجامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران درسال تحصیلی 1396-1395می باشد که از جامعه مذکور به حجم 8021 نفر، با استفاده از جدول مورگان 367 نفر به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها، از پرسشنامه سکوت سازمانی واکولا و بورادس(2005)، یادگیری سازمانی مارزیک و واتکینز (1996)،عدالت سازمانی نیهوف ومورن (1998استفاده شده بود. برای تحلیل داده ها از مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج نشان داد که بین یادگیری سازمانی و عدالت سازمانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد، بین عدالت سازمانی و سکوت سازمانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد، بین یادگیری سازمانی وسکوت سازمانی رابطه مثبت ومعناداری وجود دارد و عدالت سازمانی رابطه بین یادگیری سازمانی و سکوت سازمانی را به صورت مثبت و معنادار میانجیگری می کند.
- چکیده انگلیسی: The purpose of this study was to provide a structural model of organizational silence based on organizational learning through organizational justice mediation at Islamic Azad universities in Tehran. This research is descriptive-correlational, applied and descriptive-correlational. The statistical population of this research includes all employees of Islamic Azad University of Shahr Tehran in the academic year 2012-2013 is 1391 of which the population of 8021 people were selected using a Morgan table of 367 people through random cluster sampling. For data collection, the organizational silence questionnaire was used by Wacola and Borads (2005), Marzik & Watkins organizational learning (1996), organizational justice, Nieuwf and Mornen 1998. Structural equation modeling was used to analyze the data. There is a positive and significant relationship between organizational learning and organizational justice. There is a positive and significant relationship between organizational justice and organizational silence. There is a positive and meaningful relationship between organizational learning and organizational justice. Organizational justice has a relationship between organizational learning and organizational silence as Positive and meaningful mediation.
- انتشار مقاله: 08-08-1396
- نویسندگان: ساناز مظاهری,فتاح ناظم,خدیجه ابوالمعالی الحسینی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: آموزش علوم دریایی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: هوش هیجانی,مدیریت دانش,عدالت سازمانی,صنعت نفت دریایی
- چکیده: هدف اساسی پژوهش حاضر ارائه الگوی ساختاری عدالت سازمانی براساس مدیریت دانش و هوش هیجانی در صنعت نفت ایران که شامل بخش دریایی است می باشد. جامعه آماری در این پژوهش مدیران و کارکنان شرکت های زیر مجموعه صنعت نفت هستند. برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده شده که براساس آن تعداد 195 نفر مدیران از بین 14 شرکت بخش دریایی زیر مجموعه صنعت نفت که به روش تصادفی چند مرحله ایی انتخاب شدند همچنین به ازاء هر مدیر 3 نفر از کارمندان آنها که شامل 530 نفر بودند، به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار سنجش عبارتند از پرسشنامه های هوش هیجانی سیبریا شرینگ3 (2010)، پرسشنامه مدیریت دانش سالیس و جونز4 (2002) و نیز پرسشنامه عدالت سازمانی نیهوف و مورمن5 (1993) و میزان پایایی برای پرسشنامه هوش هیجانی 83/0، مدیریت دانش 98/0 و پرسشنامه عدالت سازمانی 94/0 می باشد. نتایج حاصل از روش رگرسیون چند متغیری خطی و تحلیل مسیر نشان داد که بین مدیریت دانش و هوش هیجانی با عدالت سازمانی رابطه معنادار وجود دارد و متغیر سازمان یادگیرنده از ابعاد مدیریت دانش بیشترین اثر مستقیم را بر عدالت توزیعی از ابعاد عدالت سازمانی و همچنین متغیر خودکنترلی از ابعاد هوش هیجانی بیشترین اثر را بر عدالت توزیعی از ابعاد عدالت سازمانی دارد.
- چکیده انگلیسی: The purpose of the present study was to provide a structural model for organizational justice in oil industry based on managers' emotional intelligence and knowledge management. The population of the research included all employees of oil industry (14 companies). 195 managers and three employees under their supervision (totally 530 employees) were selected using stratified and cluster random sampling method. The research instruments were three questionnaires which were administered in 14 companies: Niehoff and Moorman’s (1993) organizational justice questionnaire (α = 0.94), Sallis and Jones’s (2002) knowledge management questionnaire (α = 0.98) and the Siberia Schernig’s (2010) questionnaire of emotional intelligence (α = 0.83). The results of multi-varation regression and path analysis using LISREL software indicated that there is a relationship between managers' emotional intelligence and knowledge management with organizational justice and dimensions of managers’ emotional intelligence and knowledge management had a direct effect on organizational justice. The model also showed that the factors of self-control in managers’ emotional intelligence and learning organization in knowledge management had the highest direct effect on the organizational justice in oil industry. It was also concluded that the proposed model showed full fit
- انتشار مقاله: 04-07-1396
- نویسندگان: فتاح ناظم,آژند لاجوردی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: آموزش علوم دریایی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: مدیریت دانش,هوش سازمانی,اثربخشی سازمانی,سازمان بنادر و دریانوردی
- چکیده: هدف اساسی پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی مدیریت دانش بر رابطه بین هوش سازمانی با اثربخشی سازمانی در سازمان بنادر و دریانوردی استانتهران است. جامعه آماری این پژوهش را کارکنان شاغل در سازمان بنادر و دریانوردی استان تهران تشکیل میدهند. با روش نمونهگیری تصادفی ساده به حجم 257 نفر از کارکنان انتخاب شدند. ابزار سنجش شامل پرسشنامه مدیریت دانش 42 سؤالی (سالیس و جونز،2002) که دارای ابعاد: رهبری و مدیریت، کار تیمی و جوامع یادگیرنده، تقسیم دانش، خلق دانش، عدالت دیجیتالی، ایدهها و مأموریت، استراتژی، فرهنگسازمانی، سرمایه فکری، سازمان یادگیرنده 87 /0=α و برای سنجش هوش سازمانی از پرسشنامه 49 سؤالی (آلبرخت،2002) که دارای ابعاد چشمانداز استراتژیک، سرنوشت مشترک، میل به تغییر، روحیه، اتحاد و توافق، کاربرد دانش، فشار عملکرد 90/0 =α و برای سنجش اثربخشی سازمانی از پرسشنامه 28 سؤالی (پارسونز، 1979) که دارای ابعاد (انطباق یا نوآوری)، (تعهد سازمانی یا کسب هدف)، (رضایت شغلی یا یگانگی)، (سلامت سازمانی یا حفظ الگو) 83/0 =α مورد استفاده قرار گرفته است. پردازش حاصل از دادهها با استفاده از مدل معادلات ساختاری نشان میدهد که نقش میانجی مدیریت دانش بر رابطه بین هوش سازمانی و اثربخشی سازمانی مورد تایید است. این یافته به آن معناست که تأکید بر مدیریت دانش و رعایت آن از سوی سازمانها میتواند منجر به تأثیر هرکدام از متغیرهای هوش سازمانی و اثربخشی سازمانی در پیادهسازی موفق دیگری در سازمان باشد.
- چکیده انگلیسی: The basic objective of this study was to mediate the relationship between organizational intelligence, knowledge management and organizational effectiveness at Ports and Maritime Organization of Tehran Province. The population of the research were the staff in the PMO of Tehran. 257 employees were selected through random sampling. A questionnaire consisting of 42 questions of knowledge management (Sales and Jones, 2002), with leadership and management, teamwork and learning communities, knowledge sharing, knowledge creation, digital justice, ideas and mission, strategy, culture, intellectual capital, organization learning dimensions (α=0.87) and to measure organizational intelligence, a questionnaire of 49 questions (Albrecht, 2002) and dimensions of strategic vision, shared fate, appetite for change, spirit, unity and agreement, application knowledge and performance pressure (α= 0.90) was used and to assess organizational effectiveness a questionnaire with 28 questions (Parsons, 1979), and the dimensions of (adaptation or innovation), (organizational commitment or target acquisition), (job satisfaction or unity), (organizational health or maintain the pattern) (α=0.83) were used. Processing of the data using structural equation modeling showed that the mediation role of knowledge management in the relationship between organizational intelligence and organizational effectiveness is approved. This means that the emphasis on knowledge management and its compliance from organizations causes the effect of each of the variables of organizational intelligence and organizational effectiveness on the successful implementation of the other in the organization.
- انتشار مقاله: 23-02-1395
- نویسندگان: ام البنین صادقی,رسول مهدی خانی,فتاح ناظم,امیر حسین ناظم
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: توسعه آموزش جندی شاپور
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: تجاری سازی,نظریه پردازی داده بنیاد,طراحی الگو,تجاری سازی دانش سلامت
- چکیده: هدف اصلی این پژوهش « ارائه الگوی بومی تجاری سازی دانش در حوزه سلامت در دانشگاه علوم پزشکی در شهر تهران» است. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل خبرگان دانشگاهی و متخصصین که مشتمل بر مدیران، کارشناسان، متولیان و مشاورین حوزه تجاری سازی دانش در حوزه سلامت دانشگاه های علوم پزشکی در شهر تهران می باشند که گردآوری اطلاعات تا زمان اشباع ادامه یافته است؛ همچنین برای انتخاب حجم نمونه از روش گلولهبرفی استفاده شده است که بر اساس نظرات 18 نفر خبره و رویکرد سیستمی استراوس و کوربین در طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی، 72 مفهوم و 15 مقوله استخراج گردیده که از بین آنها مقوله تجاری سازی دانش در حوزه سلامت به عنوان مقوله مرکزی و 14 مورد دیگر اجزای نظریه داده بنیاد پژوهش را تشکیل دادند. مدل جامع پیشنهادی ارائه شده در مرحله دوم با استفاده از نرم افزارهای آماریSPSS 20 ،Lisrel8.8 و SmartPLS.03 مورد آزمون و تحلیل قرار گرفته و نتایج یافته ها حاکی از این است که تمامی متغیرهای احصا شده در قالب سطوح مذکور، به عنوان متغیرهایی که باید در طراحی مدل مطلوب مورد توجه قرار گیرند، مورد تایید قرار گرفت. همچنین با توجه به اینکه قدر مطلق مقدار آماره t برای تمامی روابط بین متغیرها بزرگ تر از مقدار بحرانی 1.96 و نیز تمامی بارهای عاملی در حالت استاندارد بزرگ تر از 0.3 به دست آمد، لذا هیچ کدام از روابط رد نشده و تمامی متغیرها و روابط تایید شد. بنابراین درنهایت مدل اولیه تحقیق نیز تایید گردید.
- چکیده انگلیسی: The main objective of this research is "Provide a native model of knowledge commercialization in the field of health at the University of Medical Sciences in Tehran". The statistical population of the research includes academic experts and experts consisting of managers, experts, custodians and consultants in the field of knowledge commercialization in the field of health of medical universities of Tehran in which the information gathering has been continued until saturation, as well as for sample size selection In this paper, based on the opinions of 18 experts and the systematic approach of Strauss and Corbin in three stages of open, axial and selective coding, 72 concepts and 15 categories have been extracted. Among them, the commercialization of knowledge in the field of health as the central category and the other 14 components of the data theory theory data base Formed. The proposed comprehensive model proposed in the second stage was tested and analyzed using SPSS 20, Lisrel8.8 and SmartPLS.03 software and the results of the findings indicate that all the variables considered in the form of the abovementioned levels as variables Which should be considered in the design of the optimal model, has been approved. Also, given that the absolute value of the t-value for all relationships between the variables was larger than the critical value of 1.96 and all factor loads in a standard state greater than 0.3, then none of the relationships was rejected and all the validation variables and relationships Became So, the original model of the research was finally confirmed.
- انتشار مقاله: 01-02-1398
- نویسندگان: معصومه کرپی,فتاح ناظم,صمد کریم زاده
- مشاهده