در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: گنجینۀ اسناد
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران,مدیریت کیفیت,مدل تعالی سازمانی (EFQM),آرشیوهای دیداری و شنیداری
- چکیده: مدل تعالی سازمانی، الگویی برای سنجش کیفیت است که در سالهای اخیر، نه تنها نظر سازمانهای تولیدی و صنعتی را به خود جلب کرده است؛ بلکه سازمانهای خدماتی و اطلاعاتی را نیز بر آن داشته است که جهت کاوش وضعیت کیفی خدمات خود از آن استفاده نمایند. هدف اصلی پژوهش حاضر، ارزیابی مقایسهای عملکرد مدیریت کیفیت آرشیوهای دیداری و شنیداری سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، با استفاده از الگوی تعالی سازمانی است و از این طریق نقاط قوت و نقاط قابل بهبود آرشیوهای دیداری و شنیداری مشخص و راهکارهایی جهت بهبود عملکرد کیفی آنها ارائه شده است.
روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و توصیفی- تحلیلی است. پرسشنامۀ مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه 72 سوالی مورد تایید بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت ( EFQM ) است که توسط این بنیاد و به منظور گنجاندن منطق رادار در سال 2010 و مطابق با آخرین ویرایش مدل تعالی سازمانی تهیه شده است؛ که به دلیل ماهیت خدماتی جامعۀ مورد نظر، تغییراتی در آن به وجود آمده است.
یافتهها: یافتههای پژوهش حاضر نشان میدهد که آرشیوهای دیداری و شنیداری سازمان صدا و سیما در اجرای مفاهیم و معیارهای مدل تعالی سازمانی متفاوت عمل کردهاند. در حوزۀ توانمندسازها، آرشیو شبکۀ چهار، با کسب 03/262 امتیاز، از 500، بهترین عملکرد؛ و آرشیو شبکۀ دو با کسب 13/ 166 امتیاز، ضعیفترین عملکرد را داشتهاند. در حوزۀ نتایج نیز به ترتیب، آرشیوهای شبکۀ یک و شبکۀ چهار، با امتیازهای 43/68 و 86/44 بالاترین و پایینترین امتیازها را کسب کردهاند. به طور کلی، عملکرد آرشیو مرکزی و آرشیو شبکۀ یک سیما، بالاترین؛ و عملکرد آرشیو شبکۀ دو و آرشیو شبکۀ جامجم پایینترین سطح امتیازها را داشتند. براساس نتایج به دست آمده از هریک از معیارهای مدل تعالی سازمانی برای آرشیوهای دیداری و شنیداری سازمان صدا و سیما، مهمترین راهکارهای ارائه شده برای بهبود نقاط ضعف و اعتلای نقاط قوت این مراکز عبارتند از: افزایش تعاملات با کاربران و سازمانها و افراد ذینفع خارج از آرشیوها، افزایش فضای رقابتی میان کارمندان، تجدید نظر در تدوین خطمشیهای آرشیو، توجه به اصل شایستهمحوری در میان کارمندان، انطباق با فناوریهای نوین در ارائۀ خدمات، تعامل با کاربران و دریافت بازخوردهای منظم از آنها، تعامل هرچه بیشتر مدیران آرشیوها و با جامعه، و افزایش حس مسئولیتپذیری آنها در قبال جامعه.- چکیده انگلیسی: Purpose: Assessing the performance of quality management at the Iranian broadcast organization (IRIB) audio-visual archives, based on the model of Organizational Excellence, with the purpose of exploring strengths and weakness and providing strategies for improvement. Method: A 72-item questionnaire, endorsed by the European Foundation for Quality Management (EFQM) edition 2010, was used, due to the service nature of the community of research. Findings: Audio-visual archives at IRIB have implemented EFQM Excellence Model differently. With regard to empowering factors, Channel 4 archive has proved the best with a score of 262.03 out of 500, while Channel 2 archive has eared lowest scores (166.13 out of 500). In the "outcomes", Channel 1 and Channel 2 have respectively performed the best and the worst. Overall, the Central Archive and Channel 1 had higher performance, whereas Channel 2 and Jaam-e Jam Channel earned lowest scores. Strategies suggested include; 1) Enhancing interactions with users, organization, and external stakeholders, 2) Enhancing competitive environment among the staff, 3) Revision in policies, 4) Implementing criteria of meritocracy, 5) Compatibility with new technologies in service provision, 6) Interaction with users and appreciation of feedback, 7) Higher level of interaction with the community by the top management of archives, 8) Adopting a higher scores.
- انتشار مقاله: 16-04-1391
- نویسندگان: الهام خیام دار,فاطمه زندیان
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: مدل تعالی سازمانی,سنجش عملکرد,مدیریت کیفیت,کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر تهران
- چکیده: هدف پژوهش حاضر تعیین و تحلیل وضعیت عملکرد مدیریت در کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر تهران بر اساس مدل تعالی سازمانی (EFQM) است. روش بهکار رفته در این پژوهش پیمایشی میباشد و برای گردآوری دادهها، پرسشنامه 72 سوالی بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت ویرایش 2010 با تغییراتی در بین جامعه پژوهش توزیع گردیده است. جامعة مورد نظر آن، تمامی مدیران ردة میانی کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی شهر تهران وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (70 نفر) هستند که بهعنوان سرپرست بخشهای مختلف کتابخانه، مشغول به خدمت میباشند. نتایج این بررسی نشان میدهد که جمع امتیاز عملکرد مدیریت کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر تهران از 1000 امتیاز EFQM، 17/434 امتیاز (42/43 درصد) میباشد که در بخش توانمندسازها از 500 امتیاز 37/238 امتیاز و در بخش نتایج از 500 امتیاز 79/195 امتیاز کسب شد. لذا عملکرد مدیریت در این کتابخانهها در سطح متوسط است. البته در میان کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر تهران معیارهای مدل تعالی سازمانی تفاوت معناداری وجود ندارد.
- چکیده انگلیسی: The aim of Paper is to analyze and evaluate the performance of management in Tehran academic public libraries based on the model of EFQM that tries to identify the weak points and strong points of the management, plan for the improvement of strong points and resolve the weak points to get to a more competent and desirable situation in the society so that they can be able to improve their services and satisfy the needs of their members and customers more than ever. The methodology used to conduct this research is a survey and to collect the data a 72 item questionnaire of European Foundation for Quality Management (EFQM) edition 2010 with some changes based on the sample of the study was distributed. The targeted sample comprised of all the middle line managers of central libraries of Tehran State universities under the supervision of Ministry of Science and Technology (70 people) that are working as supervisors of different sections of the libraries. The results of this study show us that the sum of the performance scores of state library management of Tehran city is 434.17 (43.42 percent) from the possible 1000 score EFQM which in Enabling section from 500 possible score 238.37 score and in the Results section from the possible 500 scores, 195.79 scores had been obtained. Overall this score shows a moderate performance of management in these libraries. Among 9 criteria of Organizational Excellence “processes and services” and “leadership” respectively gained 52.45 (52.45 percent) and 49.95 (49.95 percent) of desired condition as the highest scores and the criteria “the results of employees” and “the results of the society” gained respectively 35.94 (35.94 percent of the desired condition) and 36.91 (36.91 percent of the desired condition) as the lowest scores among these factors. The variance analysis test also showed us that among different public libraries of Tehran universities there is no significant difference with regard to implementing the Organizational Excellence model.
- انتشار مقاله: 07-06-1392
- نویسندگان: مجید علیقلی زاده,محمد اکبری,فاطمه زندیان,محمد حسن زاده
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: مدل تعالی سازمانی,سنجش عملکرد,مدیریت کیفیت,کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر تهران
- چکیده: هدف پژوهش حاضر تعیین و تحلیل وضعیت عملکرد مدیریت در کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر تهران بر اساس مدل تعالی سازمانی (EFQM) است. روش بهکار رفته در این پژوهش پیمایشی میباشد و برای گردآوری دادهها، پرسشنامه 72 سوالی بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت ویرایش 2010 با تغییراتی در بین جامعه پژوهش توزیع گردیده است. جامعة مورد نظر آن، تمامی مدیران ردة میانی کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی شهر تهران وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (70 نفر) هستند که بهعنوان سرپرست بخشهای مختلف کتابخانه، مشغول به خدمت میباشند. نتایج این بررسی نشان میدهد که جمع امتیاز عملکرد مدیریت کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر تهران از 1000 امتیاز EFQM، 17/434 امتیاز (42/43 درصد) میباشد که در بخش توانمندسازها از 500 امتیاز 37/238 امتیاز و در بخش نتایج از 500 امتیاز 79/195 امتیاز کسب شد. لذا عملکرد مدیریت در این کتابخانهها در سطح متوسط است. البته در میان کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر تهران معیارهای مدل تعالی سازمانی تفاوت معناداری وجود ندارد.
- چکیده انگلیسی: The aim of Paper is to analyze and evaluate the performance of management in Tehran academic public libraries based on the model of EFQM that tries to identify the weak points and strong points of the management, plan for the improvement of strong points and resolve the weak points to get to a more competent and desirable situation in the society so that they can be able to improve their services and satisfy the needs of their members and customers more than ever. The methodology used to conduct this research is a survey and to collect the data a 72 item questionnaire of European Foundation for Quality Management (EFQM) edition 2010 with some changes based on the sample of the study was distributed. The targeted sample comprised of all the middle line managers of central libraries of Tehran State universities under the supervision of Ministry of Science and Technology (70 people) that are working as supervisors of different sections of the libraries. The results of this study show us that the sum of the performance scores of state library management of Tehran city is 434.17 (43.42 percent) from the possible 1000 score EFQM which in Enabling section from 500 possible score 238.37 score and in the Results section from the possible 500 scores, 195.79 scores had been obtained. Overall this score shows a moderate performance of management in these libraries. Among 9 criteria of Organizational Excellence “processes and services” and “leadership” respectively gained 52.45 (52.45 percent) and 49.95 (49.95 percent) of desired condition as the highest scores and the criteria “the results of employees” and “the results of the society” gained respectively 35.94 (35.94 percent of the desired condition) and 36.91 (36.91 percent of the desired condition) as the lowest scores among these factors. The variance analysis test also showed us that among different public libraries of Tehran universities there is no significant difference with regard to implementing the Organizational Excellence model.
- انتشار مقاله: 07-06-1392
- نویسندگان: مجید علیقلی زاده,محمد اکبری,فاطمه زندیان,محمد حسن زاده
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: علوم و فنون مدیریت اطلاعات
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: بازاریابی,علم اطلاعات و دانششناسی,نشر,ناشران
- چکیده: هدف: بررسی میزان توجه ناشران علم اطلاعات و دانششناسی به آمیختههای بازاریابی و مقایسه آن، با میزان توجه ناشران برگزیده به عوامل مورد بررسی میباشد.
روش:پژوهش حاضر پیمایشی بوده و جامعه آماری کلیه ناشرانی است که به طور تخصصی، کتابهای رشته علم اطلاعات و دانششناسی را منتشر میکنند. در میان ناشران رشتههای دیگر، ناشرانی که در بین مخاطبان و مشتریان خود بیشترین محبوبیت را دارند، انتخاب شدند و بحث دولتی و غیردولتی بودن ناشر مدنظر نبوده است. برای جمعآوری دادهها، از پرسشنامه محققساخته استفاده شد که علاوه بر توزیع در میان کارکنان مؤسسات انتشاراتی مدنظر، در میان نویسندگانی که بیشترین همکاری را طی سالهای اخیر با ناشران مذکور داشتهاند نیز توزیع گردید. برای انجام محاسبات آماری، از نرمافزار SPSSو آزمون آماری تحلیل واریانس، تی مستقل و تی تک نمونهای، آزمون تعقیبی دانکن استفاده شد.
یافتهها: یافتهها نشان میدهد در رابطه با مولفههای توزیع، قیمتگذاری، ترویج، محصول، شواهد فیزیکی و پرسنل، نشر کتابدار، در ارتباط با فرآیند ناشران، نشر چاپار از بقیه ناشران برتر بودهاند. در بخش ناشران برگزیده در ارتباط با مولفههای توزیع و قیمتگذاری، انتشارات سمت، در بخش ترویج، انتشارات امیرکبیر و در ارتباط با مولفههای محصول، شواهد فیزیکی، فرآیند و پرسنل نیز انتشارات تیمورزاده عملکرد بهتری داشتهاند. نتیجهگیری: ناشران رشته علم اطلاعات و دانششناسی، توجه کمتری به عناصر آمیخته بازاریابی، نسبت به ناشران برگزیده دارند.- چکیده انگلیسی: Purpose: investigating the interests of Information and Knowledge Science publishers to marketing mixes comparing to selected publishers based on identified factors.
Methodology: a survey research with statistical population of all publishers who specialize in Information and Knowledge Science. Among publishers of other disciplines, publishers who were most popular among their clients were selected regardless to their governmental or non-governmental nature. A researcher-made questionnaire was used for gathering data distributed to the staff of the popular publishing houses as well as some authors who cooperated with the publishers in recent years. Gathered data were then analyzed by SPSS software according to ANOVA, independent t-test, one-sample t-test and Duncan.
Findings: Ketabdar in relation to the components of distribution, pricing, promotion, product, physical evidence and personnel and Chapar in connection with the publishing process were higher than the other selected publishers. SAMT in relation to distribution and pricing components, Amir Kabir in promotion section and Taymorzadeh in terms of product components, physical evidence, process and personnel were identified to be performed better.
Conclusion: Publishers in Information and Knowledge Science had less attention to marketing mix elements than selected publishers.- انتشار مقاله: 18-05-1398
- نویسندگان: فاطمه زندیان,عالیه موسی زاده,لیلا زادولی خواجه,محمد حسنزاده
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: علوم و فنون مدیریت اطلاعات
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: مدیریت دانش,عملکرد,مدیریت منابع انسانی,شرکتهای پتروشیمی,مدلپروست
- چکیده: هدف: هدف پژوهش حاضر تحلیل اثرات واسطهای مؤلفههای مدیریت دانش در بهبود عملکرد منابع انسانی بر پایه الگوی پایههای ساختمان مدیریت دانش پروست و همکاران (2000) میباشد.
روش: این پژوهش از نظر ماهیت پیمایشی- تحلیلی و از نظر هدف کاربردی صورت گرفته است. جامعه آماری در این پژوهش 370 نفر از کارکنان شرکتهای پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس جنوبی میباشد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شده است. دادهها به کمک دو نرم افزار SPSS21، Lisrel8 و آزمونهای آماری توصیفی و استنباطی(کولموگروف - اسمیرنوف، اسپیرمن و رگرسیون گام به گام) مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفتند.
یافتهها: ضریب همبستگی در سطح خطای (05/0 p- چکیده انگلیسی: Purpose:Present paper purpose studies the relationship between knowledge management human resources performance based on knowledge management blocks model introduced by Prost et al(2000).
Methodology:In terms of nature, this a descriptive survey while it is an applied one in terms of purpose. Its population consists of 370 employees in petrochemical companies located in South Pars Economic Energy Special Zone.A questionnaire was used to collect data. SPSS21 and LISREL8.80 software packages are used for data analysis. All data were analyzed by descriptive – inductive statistical tests (Kolmogorov – Smirnov, single t-test, Freedman, Spearman, average standard deviation and step-by-step regression).
Findings: Correlation coefficient was significant at the error level (p- انتشار مقاله: 14-03-1396
- نویسندگان: فاطمه هلالیان مطلق,محمد حسن زاده,فاطمه زندیان
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه مدیریت اطلاعات و دانششناسی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی:
- چکیده:
- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 08-07-1393
- نویسندگان: محمد حسنزاده,فاطمه زندیان,فاطمه نویدی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: دانش شناسی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: تهران,کتابخانه دانشگاهی,رضایت,کاربر,کتابدار
- چکیده: هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط بین میزان صلاحیتهای کتابداران و میزان رضایت کاربران کتابخانههای دانشگاههای دولتی تهران انجام شده است.
روشپژوهش: این پژوهش از نظر هدف، پژوهشی کاربردی است که در زمره پژوهشهای توصیفی-همبستگی قرار میگیرد. از دو پرسشنامه برای سنجش میزان صلاحیت کتابداران و میزان رضایت کاربر استفاده شد. جامعه آماری پژوهش متشکل از کتابداران و کاربران کتابخانههای دانشگاههای دولتی تهران بود که از میان آنها 60 کتابدار و 60 کاربر که به روش نمونهگیری تلفیقی متوالی انتخاب شد. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامههای صلاحیت کتابدار و رضایت کاربر از کتابخانه استفاده شد. جهت تحلیل دادهها از آمار توصیفی(فراوانی، میانگین و درصد) و آمار استنباطی(آزمون همبستگی پیرسون) و از نرمافزار25 اس پی اس اس استفاده شد.
یافتهها: یافتههای این پژوهش حاکی از آن است که میان صلاحیتهای مدیریتی کتابداران و رضایت کار، صلاحیتهای جستجوی اطلاعات کتابداران و رضایت کاربر و همچنین، میان صلاحیتهای ارتباطی کتابداران و رضایت کاربر رابطهای مثبت، ضعیف و معنادار مشاهده میشود. برخلاف صلاحیتهای فوق که رابطهای ضعیف با رضایت کاربر از کتابخانه دارند، صلاحیت فناوری اطلاعات رابطهای مثبت، معنادار و قوی با رضایت کاربر از کتابخانه دارد. این در حالی است که میان صلاحیتهای فردی و اخلاقی کتابداران و رضایت کاربر از کتابخانه و همچنین میان صلاحیتهای پژوهشی کتابداران و رضایت کاربر از کتابخانه رابطهای وجود ندارد.
نتیجهگیری: یافته ها نشان میدهد رابطهی معنادار و مثبت میان رضایت کاربر از کتابخانه و صلاحیتهای کتابداران وجود دارد. به بیانی دیگر، اینکه رابطهی مستقیم بین این دو متغیر وجود دارد، با افزایش میزان صلاحیت کتابداران، میزان رضایت کاربر نیز از کتابخانه افزایش مییابد و بالعکس.
- چکیده انگلیسی: Objective: The aim of this study was to investigate the relationship between the level of qualifications of librarians and the level of user satisfaction of libraries of public universities in Tehran.
methodology: In terms of purpose, this research is an applied research that belongs to the category of descriptive correlational research. In order to assess the competence of librarians, a prefabricated questionnaire containing 31 questions was used. User satisfaction was also assessed with a researcher-made questionnaire containing 28 questions The statistical population of the study consisted of librarians and users of libraries of public universities in Tehran. Librarians' competency and library satisfaction questionnaires were distributed among 60 librarians and 60 users selected by sequential integrated sampling. Descriptive statistics (frequency, mean and percentage) and inferential statistics (Pearson correlation test) were used to analyze the data. 25 SPSS software was used to analyze the data.
Results: The findings of this study indicate that there is a positive, weak and significant relationship between librarians' managerial competencies and job satisfaction, librarians' information retrieval competencies and user satisfaction, as well as a positive, weak and significant relationship between librarians' communication competencies and user satisfaction. It becomes. Unlike the above competencies, which have a weak relationship with user satisfaction with the library, information technology competence has a positive, meaningful and strong relationship with user satisfaction with the library. In general, the results indicate that there is a positive and significant relationship between librarians' competencies and user satisfaction with the library. In other words, as the librarian's qualifications increase, so does the user's satisfaction with the library.
Conclusion: In expressing the originality and value of this research, it can be said that there is a significant and positive relationship between user satisfaction with the library and the competencies of librarians. In other words, that there is a direct relationship between these two variables, with increasing the level of competence of librarians, the level of user satisfaction with the library increases and vice versa.- انتشار مقاله: 13-08-1399
- نویسندگان: فاطمه زندیان,عاطفه شریف,حمیدرضا محمودی,نازیلا محرابی,فاطمه ناصری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: دانش شناسی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: ایران,علم اطلاعات و دانششناسی,موانع نظریهپردازی
- چکیده: هدف: هدف از انجام این پژوهش تعیین میزان مانعیت موانع نظریهپردازی در رشته علم اطلاعات و دانششناسی است. در حقیقت در این تحقیق به دنبال آن هستیم که بدانیم هر کدام از موانع نظریهپردازی چه میزان مانعیت دارد.
روش پژوهش: پژوهش حاضر از نظر هدف در زمره تحقیقات کاربردی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات در زمره تحقیقات کتابخانهای و توصیفی-پیمایشی قرار میگیرد. دادهها به وسیله پرسشنامه محققساخته گردآوری شد. اعضای هیات علمی رشته علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاههای ایران، جامعه آماری این پژوهش را تشکیل دادند. در این پژوهش روش نمونهگیری تلفیقی متوالی بود. پرسشنامه میان 60 نفر از اعضای هیات علمی رشته مزبور توزیع شد. از مجموع 60 پرسشنامه توزیع شده، تعداد 37 پرسشنامه عودت داده شد. دادههای گردآوریشده با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی تحلیل شد. به منظور پاسخگویی به سوالات تحقیق، از آزمون تی تک نمونه استفاده شد. نرم افزار SPSS به منظور تحلیل دادهها مورد استفاده قرار گرفت.
یافته ها: نتایج آزمون تی تک نمونه نشان داد موانع فردی، آموزشی، فرهنگی و مدیریتی تا حد بسیار زیاد، موانع اقتصادی و اجتماعی تا حد زیاد مانع نظریهپردازی در علم اطلاعات و دانششناسی میشوند. در میان موانع مزبور، موانع آموزشی با میانگین 18/4 بیشترین و موانع سیاسی با میانگین 66/3 کمترین مانعیت را دارند.
اصالت/ارزش: تاکنون موانع نظریهپردازی علم اطلاعات و دانششناسی با رویکرد کمی مورد تحلیل قرار نگرفته است لذا تحقیق حاضر از نظر موضوع و شیوه تحلیل دارای اصالت است.- چکیده انگلیسی: Objective: Preliminary evidence and review of previous research indicate that theorizing in the field of information science is not in a good position. The purpose of this study is to weigh the barriers to theorizing in this field. In fact, in this research we seek to know how many obstacles each of the barriers of theorizing has.
Methods: The present research is in the category of applied research in terms of purpose and in the category of library and descriptive-survey research in terms of data collection method. Data were collected by a researcher-made questionnaire. The validity of the questionnaire was confirmed by information experts. Cronbach's alpha was used to evaluate the reliability. The reliability of the questionnaire was also reported .87% and was confirmed accordingly. The statistical population of this research formed the faculty members of the field of information science of Iran’s universities. In this study, the sampling unit was the university and the sampling method was sequential. In the first stage, each university was selected by random. In the next stage, among the faculty members of each university, the final sample was purposefully selected. Questionnaires were distributed among 60 faculty members in the field. Out of 60 distributed questionnaires, 37 questionnaires were returned. The collected data were analyzed using descriptive and inferential statistics. In order to answer the research questions, one-sample t-test was used. SPSS software was used to analyze the data.
Results: The results of one-sample t-test showed that individual, educational, cultural and managerial barriers have a great extent, economic and social barriers have a large extent hinder in theorizing of information science. Among these barriers, educational barriers with an average of 4/18 have the most, and political barriers with an average of 3/66 have the lowest barrier.
Conclusion: So far, the barriers of theorizing in information science field have not been analyzed with a quantitative approach, so the present study is original in terms of subject and method of analysis.- انتشار مقاله: 01-06-1399
- نویسندگان: حمیدرضا محمودی,محمد حسن زاده,فاطمه زندیان
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: دانش شناسی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: کتابداران,فناوری اطلاعات,اینترنت,کتابخانههای عمومی,وب 2
- چکیده: هدف: این پژوهش با هدف، میزان آشنایی و استفاده کتابداران کتابخانههای عمومی از قابلیتهای وب ۲ در محیط کار انجام شده است. روش پژوهش: مطالعه حاضر، از نوع پیمایشی – توصیفی و جامعه آماری شامل کلیه کتابداران کتابخانههای عمومی(32 استان) است. طبق گزارش آماری واحد منابع انسانی نهاد کتابخانههای عمومی کشور، تعداد کتابداران تا پایان سال 1390 (4921 نفر ) می باشند. که از بین آنان 357 نفر به روش نمونه گیری تصادفی خوشهای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. در این پژوهش برای گردآوری دادهها از پرسشنامهی محقق ساخته استفادهای که بر اساس مرور متون و منابع مرتبط و مشاهدههای پژوهشگران از ابزارهای وب ۲، طراحی و استفاده شده است. برای پاسخگویی به سؤالها و فرضیههای پژوهش از روشهای آمار توصیفی (توزیع فراوانی و درصد) و آزمونهای استنباطی( آزمون t تک گروهی، تحلیل واریانس یک عاملی و آزمون تعقیبی دانکن) استفاده شده است. یافتهها: نتایج نشان میدهد که میزان آشنایی کتابداران کتابخانههای عمومی با امکانات و قابلیتهای وب۲ در حد کم (44 درصد)، و به همان نسبت میزان استفاده کتابداران از امکانات و قابلیتهای وب۲ جهت خدمترسانی به مراجعین در حد کم (48 درصد) است. بیشترین توانایی کتابداران کتابخانههای عمومی در استفاده از پست الکترونیکی و وبلاگ بوده و کمترین توانایی نیز در زمینه استفاده از فلیکر و ویکی است. نتیجهگیری: میزان آشنایی و استفاده کتابداران کتابخانههای عمومی از وب 2 در محیط کار در سطح پایینی است. برگزاری دورههای بازآموزی و حین خدمت با موضوع وب، ترغیب کتابداران نسبت به شناخت وب و بکارگیری آن در خدمات کتابخانهای، از مواردی است که لازم است به آنها پرداخته شود.
- چکیده انگلیسی: Objective: Due to the different functionalities of web 2.0 in the information age, offering integrated services and offering library and information services for meeting society information needs, necessitates knowledge and use of practical facilities of web 2.0. This study aimed to assess understanding and using Web 2.0 functionality of Iranian public librarians in the workplace. Methodology: This is a survey-descriptive study; Population includes public librarians (32 provinces of Iran. According to a report by the Department of Human Resources of Iran Public Libraries Foundation, the numbers of librarians in public libraries by the end of 2011 were (4921). 357 librarians were selected by cluster sampling method. For data collection in this study, the researcher made questionnaire was used based on a review of the related literature and other researchers’ Web 2.0 tools. For answering the research questions and hypotheses of descriptive statistics (frequency and percentage) and inferential tests (one-group t test, ANOVA and Duncan's post hoc test) was used. Findings: The results showed that Iranian public librarians Understanding and using Web 2.0 functionality was at low (44 percent) and as well as the use of library facilities and functionalities of Web 2.0 for getting service to library users were at low (48 percent). The most capabilities of Iranian public libraries were in using E-mail and blog and the least capabilities were in using of flicker and Wiki. Conclusion: The rate of use of Web 2.0 of public librarians in the work was low. Retraining courses, in-service training while serving with the web, encouraging librarians to understand the web and its application in library services are required to be studied. This study can be considered as a new research aspect, specifically has considered Understanding and using Web 2.0 functionality of Iranian public librarians in the workplace.The results of the survey can help managers and librarians for efficient use of these facilities in the workplace.
- انتشار مقاله: 16-02-1391
- نویسندگان: معصومه لطیفی,حسن صیامیان,فاطمه زندیان
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: دانش شناسی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: تهران,کتابخانه دانشگاهی,میزان رضایت,کاربر
- چکیده: هدف: هدف این پژوهش دستیابی به میزان رضایت کاربران از کتابخانههای دانشگاهی است.
روش پژوهش: پژوهش حاضر از نظر هدف در زمره تحقیقات کاربردی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات در زمره تحقیقات کتابخانهای و توصیفی-تحلیلی قرار میگیرد. دادهها به وسیله پرسشنامه گردآوری شد. روایی پرسشنامه مورد تایید متخصصان علم اطلاعات و دانششناسی قرار گرفت. پایایی پرسشنامه نیز 864/0 گزارش شد و بر این اساس تایید شد. کاربران کتابخانههای دانشگاهی دانشگاههای دولتی شهر تهران جامعه آماری این پژوهش را تشکیل دادند. جهت نمونهگیری از روش نمونهگیری تلفیقی متوالی استفاده و 60 پرسشنامه میان کاربران توزیع شد. به منظور پاسخگویی به سوالات، از آمارههای توصیفی (میانگین و فراوانی) و آزمون تی تک نمونه استفاده شد. نرمافزار spss به منظور تحلیل توصیفی دادهها مورد استفاده قرار گرفت.
یافتهها: یافتهها نشان داد که کاربران تا حد بسیار کمی (85/1) از منابع کتابخانه، تا حد کمی (5/2) از ساختمان و تجهیزات کتابخانه، تا حد کمی (72/2) از کتابداران کتابخانه، و همچنین تا حد کمی (24/2) از خدمات کتابخانه رضایت دارند. همچنین با توجه به مقادیر معناداری (000/0) و (003/0) میتوان مدعی شد که میان وضع موجود و وضع مطلوب رضایت کاربران از منابع، ساختمان و تجهیزات، کتابداران، و خدمات کتابخانههای دانشگاهی تفاوت معناداری وجود دارد.
نتیجه گیری: به طور کلی، میتوان مدعی شد که کاربران تا حد کمی از کتابخانههای دانشگاهی دانشگاههای دولتی رضایت دارند. بنابراین نیاز است تحولی همه جانبه در راستای ارتقاء و بهبود وضعیت کتابخانههای دانشگاهی رخ دهد.- چکیده انگلیسی: Objective: User satisfaction in most organizations is the main component of its dynamics. This is doubly important in university libraries that meet the information needs of students and faculty. The purpose of this study is to achieve the level of user satisfaction with Academic libraries.
Method: In terms of purpose, the present study is in the category of applied research and in terms of data collection method is in the category of library and descriptive-survey research. Data were collected by a questionnaire. Users of academic libraries of state universities in Tehran formed the statistical population of this study. For sampling, sequential integrated sampling method was used and 60 questionnaires were distributed among users. Descriptive statistics (mean and frequency) were used to answer the questions. SPSS software was used for descriptive analysis of data.
Results: The findings showed that users are very little satisfied with the library resources. Users are also little satisfied with library buildings and equipment, library librarians, and library services. The findings also showed that there is a significant difference between the current situation and the desired situation of user satisfaction with resources, buildings and equipment, librarians, and academic library services
Conclusion: In general, it can be argued that users are little satisfied with the academic library of state universities. Therefore, there is a need for a comprehensive change in order to upgrade and improve the condition of academic libraries. It seems that there is a significant difference between the current situation and the desired situation of user satisfaction with academic libraries in Tehran.- انتشار مقاله: 11-08-1399
- نویسندگان: فاطمه زندیان,فاطمه ناصری,عاطفه شریف,حمیدرضا محمودی
- مشاهده