در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مجله علوم و فنون دریایی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: اشتغال,بندر,عملکرد غیرنفتی,عملکرد نفتی
- چکیده: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر عملکرد بنادر بر اشتغال در استانهای ایران انجام شده است. برای این منظور از داده-های آماری دوره 1384 تا 1392 مربوط به 30 استان(7 استان ساحلی و 23 استان غیر ساحلی) استفاده شده است. در این پژوهش از دو روش متفاوت برای رسیدن به هدف استفاده شده است. نخست با استفاده از آزمون آماری برابری میانگین نرخ بیکاری در دو گروه استانهای ساحلی و غیر ساحلی نشان داده شده است که در استانهای ساحلی نرخهای بیکاری اندکی کمتر از استانهای غیر ساحلی است. در روش دوم، از یک تحلیل رگرسیونی با دادههای پنل و دو روش حداقل مربعات(مدل اثرات ثابت) و روش گشتاورهای تعمیم یافته(GMM) انجام شده است. نتایج تحلیل رگرسیونی حاکی از این است که طی دوره مورد بررسی عملکرد غیر نفتی بنادر اثر مثبت و معنیداری بر اشتغال استانهای ساحلی ایران داشته است اما این اثر بسیار ناچیز و کم بوده است. دیگر نتایج این پژوهش نشان میدهد که نرخ بهره، دستمزد، سطح قیمتها و تولید نیز دارای تأثیرات مثبتی بر اشتغال استانی در ایران هستند ولی عملکرد نفتی بنادر تأثیر معنی داری بر اشتغال در استانهای ایران نداشته است.
- چکیده انگلیسی: This study aims to investigate the effect of port performance on employment in the provinces of Iran. To do this, statistical data for period 2005 to 2013 in 30 provinces (seven coastal provinces and 23 inland provinces) is used. In this study, two different methods have been used to achieve the goal. First, by mean equality statistical test it is shown that the unemployment rate in coastal provinces is slightly lower than unemployment rates in the inland provinces. In the second method, we use a panel data regression analysis and also use two estimation methods consist of least squares methods (fixed effects model) and generalized method of moments (GMM). Results of regression analysis show that non-oil performance of ports had significant and positive effect on employment in coastal provinces, but this effect is low and negligible. Other results show that interest rate, wage, prices level and output had positive effects on coastal provinces’ employment but oil performance of ports had not any significant effect on employment.
- انتشار مقاله: 09-12-1395
- نویسندگان: فاطمه حسین پور,امین تبعه ایزدی,جعفر قاسمی ورنامخواستی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: Journal of Veterinary Research
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: نانوسیلور,استافیلوکوکوس اورئوس,موش,ورم پستان,گاوشیری
- چکیده: زمینه مطالعه: ورم پستان به عنوان یکی از پرهزینه ترین بیماریهای موجود در گاوهای شیری میباشد و موجب کاهش چشمگیری در میزان تولید شیر میگردد. این بیماری، یکی از دلایل اصلی استفاده از آنتی بیوتیک در گاوهای شیری است.به نظر میرسد که استافیلوکوکوس اورئوس پاتوژن اصلـی مـربـوط به شیوع ورم پستان در گلههای گاو شیری باشد. هدف: هدف از این مطالعه بررسی و تعیین فعالیت ضدباکتریایی نانوسیلور علیه استافیلوکوکوس اورئوس جدا شده از ورم پستانهای تحت بالینی در گاو است. روش کار:MIC با روش رقیق کردن در مایع (براث میکرودایلوشن) و MBC با کشت دادن متوالی باکتری روی مولر هینتون آگار، در غلظتی که هیچ رشد مشخصی ایجاد نشود، تعیین گردیدند. برای مطالعات in vivo، به موشهای آلوده به استافیلوکوکوس اورئوس جدا شده از ورم پستانهای تحت بالینی، به مدت 5 روز نانوسیلور با دوز g/mLµ25 تزریق شد. نتایج: نتـایـج نشان داده است، که MIC و MBC نانوسیلور علیه استافیلوکوکوس اورئوس جداشده از ورم پستانهای تحت بالینی در گاو، g/mLµ5 میباشد. به علاوه زمان فعالیت ضد میکروبی نانوسیلور علیه استافیلوکوکوس اورئوس،7 دقیقه بعد از افزودن نانوذرات نقره است. مطالعات in vivo بررسی اخیر، نشان داده است که تزریق g/mLµ25 نانوسیلور به مدت 5 روز، به طور کامل موشهای آلوده به استافیلوکوکوس اورئوس جدا شده از ورم پستانهای تحت بالینی را درمان کرد.نتیجه گیری نهایی: این نتایج in vitro و in vivo به وضوح نشان میدهد که نانوسیلور فعالیت ضد باکتریایی خوبی علیه استافیلوکوکوس اورئوس دارد.
- چکیده انگلیسی: BACKGROUND: Bovine mastitis is the most costly disease in dairy cows and causes significant decrease in milk production. This disease is one of the main reasons of antibiotic therapy in dairy cows. OBJECTIVES: Staphylococcus aureus is counted as a major pathogen associated with the outbreaks of mastitis in dairy herds. Therefore, the purpose of the present study is to examine the antibacterial activity of nanosilver against Staphylococcus aureus isolated from subacute mastitis in cow. METHODS: The MIC was calculated by a broth microdilution method, and the MBC was measured by subculturing the bacteria from the wells that showed no apparent growth onto Mueller-Hinton agar. For the in vivo experiment of the current investigation we injected 25 µg/mL of nanosilver for 5 days treat mice contaminated with Staphylococcus aureusisolated from subacute mastitis. RESULTS: The results showed that the MIC and MBC of nanosilver for Staphylococcus aureusisolated from subacute mastitis was 5µg/mL. In addition, the results of the present study demonstrated that the time of the antimicrobial action of nanosilver against Staphylococcus aureus is 7 minutes after adding nanoparticles of silver. Also 5 days treatment with 25 of nanosilver treated contaminated mice with Staphylococcus aureus isolated from subacute mastitis. CONCLUSIONS: These in vitro and in vivo results clearly indicate that the nanosilver might have a good antibacterial activity against Staphylococcus aureus.
- انتشار مقاله: 16-06-1392
- نویسندگان: محسن رشیدی,سعید حبیبان دهکردی,آیدا کراچی,الهام شکیبا,فاطمه حسین پور,ستار استادهادی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: توسعه اجتماعی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: توسعه,تحلیل محتوا,کتاب مطالعات اجتماعی,تغییر در باور,رفتار و نگرش ها
- چکیده: توسعهی جوامع تنها در گرو رشد اقتصادی یا برنامههایی که معطوف به آن هستند نمیباشد، بلکه جهت رسیدن به توسعه، تغییر در باور، رفتار و نگرشها در اولویت اول قرار دارند. از آنجا که کتابهای درسی ابزاری مناسب برای ارائه ی تغییر در باور، رفتار و نگرشها هستند مطالعه حاضر میکوشد تا به تحلیل محتوای کتابهای درسی مطالعات اجتماعی دورهی ابتدایی سال تحصیلی 1395-1394 بر اساس مؤلفههای مذکور بپردازد. دادههای تحقیق نشان داد که کتابهای مورد بررسی از میان مؤلفههای تحول در باور، رفتار و نگرشها بیشترین توجه به «در جمع زیستن یا جامعهپذیری»، «علم باوری»، «انضباط اجتماعی» و «تعلق خاطر به کشور» داشته است. در حالی که مؤلفههای «ایمان به کار و وجدان کاری»، «اعتماد اجتماعی»، «وقتشناسی» و «رعایت حقوق دیگران» کمتر از حد انتظار مورد توجه واقع شدهاند.
- چکیده انگلیسی: Economic growth or programs oriented toward it cannot guarantee development of societies alone. To reach development, changes in believes, behaviors and attitudes are prior to such programs. Since school textbooks are suitable tools for offering changes in believes, behaviors and attitudes, this study is to content analyze social studies textbooks of primary school during the educational year of 2015-2016 regarding such kind of indices. The research data suggested that among indices of changes in believes, behaviors and attitudes studied textbooks paid more attention to “collectivism or socialization”, “scientism”, “social discipline”, and “attachment to the country”. While other indices i.e. “work ethics and loyalty”, “social trust”, “punctuality”, and “respecting the right of others” attracted attention less than expected.
- انتشار مقاله: 11-04-1395
- نویسندگان: محمد باقر بهشتی,کریم محمودی,فاطمه حسین پور
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: توسعه حرفه ای معلم
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: پیشرفت تحصیلی,راهبردهای فراشناختی,راهبردهای انگیزشی,هدف تحصیلی
- چکیده: هدف از انجام این پژوهش، پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانشآموزان بر اساس راهبردهای انگیزشی، فراشناختی و هدف تحصیلی در درس علوم پایه نهم است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه دانشآموزان دختر پایه نهم دبیرستانهای شهرستان قم در سال تحصیلی 98-1397 است. حجم نمونه شامل 331 دانشآموز بود که با استفاده از جدول مورگان با استفاده از نمونهگیری خوشهای از میان جامعه آماری انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از دو پرسشنامه استاندارد راهبرهای انگیزشی و فراشناختی دیگروت (۱۹۹۰) و پرسشنامه استاندارد هدف تحصیلی بوفارد (1998) با پایایی به ترتیب 88/0 و 81/0 بر اساس الفای کرونباخ استفاده شد. برای پیشرفت تحصیلی، نمرات دانشآموزان در امتحانات نهایی درس علوم پایه نهم لحاظ شد. نتایج حاصله نشان داد که بین راهبردهای انگیزشی، راهبردهای فراشناختی و هدف تحصیلی با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در درس علوم پایه نهم رابطه معناداری وجود دارد. اما از بین متغیرهای فوق تنها متغیر هدف تحصیلی توانایی پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانشآموزان را دارد. در نتیجه میتوان گفت با فراهمسازی زمینهها و برنامههایی برای بهبود راهبردهای انگیزشی، فراشناختی و هدف تحصیلی دانشآموزان، پیشرفت تحصیلی آنان افزایش مییابد.
- چکیده انگلیسی: The purpose of this study is to predict students' academic achievement based on motivational strategies, metacognitive strategies and academic purpose in the ninth grade science course. The statistical population of this study includes all ninth grade female students of high schools in Qom in the academic year of 1397-98. Sample of the study (N=331) was selected based on random sampling method using Morgan sample size sampling table. For data collection, two standard questionnaires of the motivational and metacognitive strategies questionnaire (Digrott, 1990) and the academic goals questionnaire (Beaufort et al. 1998) were used. The reliability estimations of the instruments were 0.88 and 0.81, respectively, based on Cronbach's alpha. The students' scores on the final exam of the ninth grade science course were taken as academic achievement. The findings showed that there is a relationship between the students' metacognitive strategies and academic achievement in the ninth grade science course. Moreover, there is a relationship between the students' academic goal and their academic achievement. In conclusion, it can be said that improving motivational and metacognitive strategies and highlighting students' academic goal might increase their academic achievement.
- انتشار مقاله: 27-08-1399
- نویسندگان: اکرم بهرامی اسعد,حسن رحیمی,فاطمه حسین پور
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: توسعه حرفه ای معلم
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: عملکرد شغلی,خودکارآمدی,توسعه حرفهای دبیران دوره متوسطه
- چکیده: پژوهش حاضر با هدف شناسایی رابطه عملکرد شغلی و خودکارآمدی با توسعه حرفهای دبیران دوره متوسطه ناحیه 2 شهر قم انجام گرفت. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و به لحاظ شیوه گردآوری دادهها، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل 1021 نفر از دبیران مدارس متوسطه آموزش و پرورش و نمونه آماری شامل 366 دبیر بود که بر اساس فرمول کوکران به روش تصادفی طبقهای انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از سه پرسشنامه استاندارد مقیاس خودکارآمدی معلم اسچانن، موران وولفولک، عملکرد شغلی هرسی و گلداسمیت (2001)، توسعه استانداردهای حرفهای معلمان ایوبی (1393)، با پایایی به ترتیب 82/0، 92/0، 95/0 بر اساس آلفای کرونباخ استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره نشان داد: بین عملکرد شغلی و خودکارآمدی دبیران با توسعه حرفهای آنان در مدارس متوسطه آموزش و پرورش ناحیه 2 استان قم رابطه وجود دارد. ضرایب رگرسیون متغیر پیشبین نشان میدهد که خودکارآمدی به میزان (296/0 = β) و عملکرد شغلی به میزان (250/0 = β) میتوانند توسعه حرفهای دبیران را پیشبینی نمایند. همچنین نتایج نشان داد عملکرد شغلی و خودکارآمدی دبیران مرد به طور معناداری بیشتر از دبیران زن است. در نتیجه میتوان گفت با فراهمسازی زمینهها و برنامههای توسعه حرفهای، عملکرد شغلی کارکنان و خودکارآمدی آنان بهطور همزمان افزایش مییابد.
- چکیده انگلیسی: The aim was to identify the relationship between job performance and self-efficacy with the professional development of high school teachers in Qom province. The research method was descriptive-correlational in terms of practical purpose and in terms of data collection method. The statistical population included 1000 teachers of secondary schools of education and training and the statistical sample of 366 people who were selected based on Cochran's formula by stratified random method. To collect data from three standard questionnaires; Teachers' self-efficacy scales of Scanen, Muran Wolfolk, Hershey and Goldsmith's job performance (2001), development of professional standards for Ayoubi teachers (2014), with reliability of 0.82, 0.92, and 0.95, respectively, were used based on Cronbach's alpha. Descriptive and inferential analysis of data to the level of Kolmogorov-Smirnov test, Pearson correlation and multivariate regression in the form of Spss software showed that there is a relationship between job performance and self-efficacy with professional development of high school teachers in Qom province. The predicted variable regression coefficients show that self-efficacy (β = 0.296, t = 32.74) and job performance (β = 0.250, t = 2.87) can predict professional development. As a result, it can be said that with the provision of professional development programs and programs, employees' job performance and self-efficacy increase simultaneously.
- انتشار مقاله: 16-01-1399
- نویسندگان: فاطمه حسین پور,سیف اله فضل الهی قمشی,مهدی محمدی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: به زراعی کشاورزی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: انبارمانی,پراکسیداز,پس از برداشت,تیمار گرمایی,قهوه ای شدن
- چکیده: باتوجه به عمر ماندگاری کوتاه میوه شلیل و اهمیت فیزیولوژی پسازبرداشت آن، پژوهشی به منظور مطالعه اثر کاربرد بستهبندی نانو به همراه تیمار آب گرم بر حفظ خواص کیفی و افزایش عمر انبارمانی میوه شلیل رقم سانگلو، در سال 1393 اجرا گردید. این آزمایش بهصورت فاکتوریل در قالب طرح بلوکهای کامل تصادفی با 3 تکرار صورت گرفت و خواص کیفی میوه هر 10 روز یکبار طی 40 روز نگهداری در دمای 1-0 درجه سانتیگراد با رطوبت نسبی 95-90 درصد اندازهگیری شد. نتایج نشان داد بستهبندی نانو سبب حفظ ویتامین ث، میزان اسید آلی و میزان کل مواد جامد محلول گردید و از طرف دیگر، بستهبندی نانو در مقایسه با بستهبندی معمولی بر کاهش وزن، کیفیت رنگ و میزان افزایش قهوهای شدن اثر معنیداری نداشته است. میزان pH در طی 30 روز انبارمانی روند کاهشی داشت، سپس تا 40 روز این روند افزایشی بود. میزان فعالیت آنزیم پراکسیداز با گذشت زمان روند افزایشی داشت، اما این روند در بستهبندی نانو نسبت به تیمار شاهد کمتر بود. میزان شاخص طعم و کاروتنوئید با گذشت زمان روند افزایشی داشت، ولی این روند در کاروتنوئید طی 40 روز انبارمانی کاهش معنیداری پیدا کرد. کاهش سفتی بافت میوه با گذشت زمان طی 30 روز نگهداری در تیمارهای با بستهبندی نانو کمتر بود. نتایج نشان داد که ظروف بستهبندی نانو میتواند بهعنوان روشی مناسب برای افزایش عمر انبارمانی و حفظ کیفیت میوه شلیل رقم سانگلو مورد استفاده قرار گیرد.
- چکیده انگلیسی: By considering short shelf life time of nectarine fruit and the importance of postharvest physiology, In order to study the effect of nano-packaging with hot water treatment to maintain qualitative characterestics and increase the storage life of nectarines cv. ‘Sunglo‘ an experiment was carried out in 2014. The experiment was designed in a CRBD (completely randomized block design) based on factorial with three replications and fruits qualitative characterestics every 10 days, during 40 days storage with 0-1C0 temperature, 90-95 percent RH were measured. The results showed that nano-packaging caused to maintain the vitamin C, titratable acidity and total soluble solids, and also nano-packaging compared to conventional packaging on weight loss, color quality and increasing browning was not significant effect. The amount of pH was decreased during 30 days of storage, then was increased to 40 days. The peroxidase enzyme activity increased with time, but this process in nano-packaging less than control treatment. The flavor index and carotenoids increased with time, but this process was significant decrease in carotenoids during 40 days of storage. Decrease in fruit firmness over time within 30 days of treatment with nano-packaging is lower. The results showed that nano packaging can be a suitable method to increasing the shelf life and maintain quality of nectarine fruit cv. ‘Sunglo‘.
- انتشار مقاله: 19-06-1394
- نویسندگان: فاطمه حسین پور,ولی ربیعی,محمداسماعیل امیری,علی سلیمانی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: رویکردی نو در علوم تربیتی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: دانشگاه آزاد اسلامی,دانشجویان,دینداری,خودباوری
- چکیده: هدف بررسی رابطه دینداری با خودباوری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم بود و روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری 4830 نفر دانشجویان کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم و نمونهآماری 328 نفر بودند که بر اساس جدول مورگان و کرجسی به شیوهی تصادفی طبقهای انتخابشدند. برای گردآوری دادهها از دو پرسشنامهی استاندارد خودباوری سیوندی (1392) و دینداری کلارک و استارک (1965)، به ترتیب با پایایی 92/0 و 94/0 بر اساس آلفای کرونباخ برآورد شد. تجزیه و تحلیل توصیفی و استنباطی دادهها در حد آزمون کولموگروف اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه و آزمون z فیشر، در قالب نرمافزار spss نشان داد: بین دینداری با خودباوری به میزان (822/0)r = رابطه وجود دارد. بین دینداری با خودباوری دانشجویان ازنظر جنسیت و تأهل تفاوتی وجود ندارد؛ همچنین شدت همبستگی دینداری و خودباوری در بین رشتههای مختلف متفاوت نیست. انجام تحلیل رگرسیون نیز نشان میدهد که بین مؤلفههای دینداری با خودباوری نیز رابطه وجود دارد و مؤلفه پیامدی و عاطفی بیشترین تأثیر را بر خودباوری دارند؛ بنابراین دینداری پیشبینی کننده مناسبی برای بالا بردن خودباوری دانشجویان است.
- چکیده انگلیسی: The purpose of this study was to investigate the relationship between religiosity and students' self-esteem in Islamic Azad University of Qom Branch. The statistical population consisted of 4830 undergraduate students of Islamic Azad University of Qom Branch and 328 students who were selected by stratified random sampling based on Morgan and Krejcie table. To collect data, two standard questionnaires of self-esteem by Sidney (2013) and Clark and Stark Religion Questionnaire (1965) were estimated with Cronbach's alpha reliability of 0.92 and 0.94, respectively. Descriptive and inferential analysis of data at the level of Kolmogorov-Smirnov test, Pearson correlation coefficient, multiple regression and Z Fisher test in the form of spss software showed: There is a relationship between religiosity and self-esteem (r = 0.822). . There is no difference between religiosity and students' self-esteem in terms of gender and marriage; also, the intensity of the relationship between religiosity and self-esteem is not different between different disciplines. Regression analysis also shows that there is a relationship between the components of religiosity and self-esteem and the affective and affective factors have the most effect on self-esteem; therefore, religiosity is a good predictor of students' self-esteem.
- انتشار مقاله: 14-11-1398
- نویسندگان: زینب شفیعی,فاطمه حسین پور,سیف اله فضل الهی قمشی
- مشاهده