در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مطالعات اجتماعی روان شناختی زنان
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: زنان,مدرنیته,جراحی زیبایی,جامعه شناسی بدن
- چکیده: هدف از این پژوهش بررسی شیوع جراحی زیبایی در زنان تهرانی و عوامل موثر در تمایل این زنان به جراحی های مذکور بود. در این پژوهش به شیوه پیمایش و با ابزار پرسشنامه 426 زن تهرانی بررسی شد و یافته های آن نشان داد که حدود 15درصد از زنان بررسی شده از جراحی زیبایی استفاده کرده اند. این زنان عمدتا زیر 35 سال، مجرد، با تحصیلات کارشناسی و از طبقه متوسط بوده اند. بیشترین انگیزه در تمایل زنان به این جراحی ها، کسب زیبایی به عنوان عاملی برای ارتقاء اعتماد به نفس معرفی شده است. این تمایل از طرفی متاثر از خصوصیات فردی و از طرف دیگر تحت تاثیر الزام های خارجی است، به طوری که در افراد مجرد، افراد با تحصیلات بالاتر، افراد دارای تصویر منفی از بدن خویش و افراد با اعتماد به نفس پایین تر بیشتر بوده و همچنین خانواده، دوستان، فامیل، همسر، پزشکان، ماهواره و تلویزیون به ترتیب در ایجاد این تمایل موثر هستند، و لیکن تمایل زنان به جراحی زیبایی با سن، اشتغال، پایگاه طبقاتی، رضایتمندی از زندگی و باورها و گرایش های دینی بی ارتباط است.
- چکیده انگلیسی: The purpose of this article is to study the prevalence of cosmetic surgery among women in Tehran and to determine factors influencing women toward such surgeries. The study was conducted via survey research method using the questionnaire as the data gathering technique. This research through the questionnaire examined 426 females residing in Tehran. The findings show that about 15 percent of the respondents have had cosmetic surgery of some kind. Most of the women were under 35 years of age, single,college-educated at the B.A. level, and of the middle class. The majority of the women expressed that their main motivation for going through these operations was to enhance their beauty as a factor for upgrading the self-confidence. The willingness to be operated on was affected by individual characteristics as well as by the influence exerted from outside. So that the number of singles, with higher education, those who hadnegative body image, and who had lower self-esteem was greater compared to other groups. Among other influential factors persuading women toward cosmetic surgery were:the family and friends, relatives, spouses, doctors, TV, and the satellite channels. The following characteristics were irrelevant: age, employment, class base, life satisfaction, religious beliefs, and attitudes .
- انتشار مقاله: 15-06-1385
- نویسندگان: غلامعباس توسلی,فاطمه مدیری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مجله جامعه شناسی ایران
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: سیاست,دانش,جهانیشدن,جامعة بیمزده,جامعة نظارتی,مدرنیتة متأخر یا بازاندیشانه,بیمزدگی (ریسک)
- چکیده: نظریه جامعه ریسک یا بیمزده یکی از با نفوذترین نظریههای جامعهشناسی معاصر است که اصول و شاکله شمار زیادی از تبیینها، مدلها و تحلیلهای علمی را از رخدادهای محیطی و بوم شناختی گرفته تا وقایع و تحولات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی دو دهه گذشته یا بیشتر فراهم کرده است. این نظریه و مفاهیم مرتبط با آن هر چند که در اوان نضج خود بیشتر به یک مانیفیست اکولوژیکی و محیطزیستگرایانه شبیه بود، معالوصف به دلیل همنوایی با مفاهیم و یا نظریات مرتبطی مانند جهانیشدن، مدرنیتة متأخر یا باز اندیشانه یا مدرنیته به مثابه پروژهای ناتمام و جز آنها، تدریجاً توجه بسیاری از اندیشمندان و پژوهشگران علوم سیاسی، جامعهشناسی، بومشناسی، اقتصاد و حتی مطالعات علم و تکنولوژی(STS) را به خود جلب کرد. این مقاله تلاش میکند ضمن بازنگری کلی در نظریه جامعة و فرهنگ بیمزده، دلالتها و کاربردهای خاص آن را در مناسبات دانش و سیاست به تفکیک زمانی قبل و بعد از حادثه تروریستی 11 سپتامبر سال 2001 مورد توجه قرار دهد. فرض بر این است که پس از حادثه 11/9 و به نوعی گسترش حملات تروریستی در جهان و با تبدیل زیستمحیط به مثابه مسأله اجتماعی جهانی، مفهوم بیمزدگی یا ریسک و به تبع آن نظریه جامعه و فرهنگ بیمزده بیش از پیش جهانی شده است، بطوریکه اولریش بِک، در حد مقام یک پیامآور یا پیشگوی نهیبزننده ارتقاء یافته است. به تصوّر ما، جامعه جهانی پس از 11/9 دیگر صرفاً جامعهای با فرهنگ بیمزده و یا در معرض بیم (Risky) نیست، بلکه به یک جامعة بیمزده نظارتی یا حراستی(Surveillance-risk Society) بدل شده است که در آن میتوان از جهانیشدن جدّی و چندلایة بیم سخن به میان آورد. بیشک اِعمال قدرت، حاکمیت و نظارت در یک جامعه و فرهنگ بیمزدة نظارتی، حتی در منزویترین و سنتیترین کشورهای دنیا، متفاوت از شرایط قبل از حادثه 11/9 خواهد بود؛ دنیایی که به شکل منحصر به فردی از حیث تاریخی شاهد تلفیق پیچیده جامعه جهانی بیمزده با جامعه جهانی نظارتی (تحت دیدهبانی) و بسط ابزارهای مراقبت و رصد درونی بر شهروندان است.
- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 30-06-1395
- نویسندگان: غلامعباس توسلی,ابوعلی ودادهیر
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مجله جامعه شناسی ایران
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: هویت قومی,مقاومت,جهانی شدن,فشردگی زمان و فضا,بازسازی عام گرایانه
- چکیده: این پژوهش، هویتِ فرهنگیِ قوم لک را در درون فرایندهای جهانی شدن مورد بررسی قرار داده و بر اساس ویژگی های اجتماعی و فرهنگی لک ها، جامعه مورد مطالعه را به چهار گونه ی شیعه سنتی، شیعه مدرن، اهل حق سنتی، اهل حق مدرن دسته بندی کرده است. با استفاده از روش «کیفی» و از طریق مشاهده، مصاحبه و بررسی اسناد اطلاعات لازم را در مورد گروهای فرهنگی مذکورگردآوری نموده است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که: لکها علیرغم تفاوت های فرهنگی که در میان خویشتن دارند، برخی خصیصه های فرهنگی مشترک دارند که مشخصا بیانگر هویت قومی آنهاست ؛ آنها بخش دیگری از هویت فرهنگی خود را به شیوه ای عام گرایانه بازسازی می کنند. یعنی با پذیرفتن عناصر مدرن و جهانی در کنار عناصر محلی و قدیمی، ترکیب ظریفی از امر محلی و جهانی را به وجود آورده اند؛ تمام عناصر فرهنگی در میان این قوم از قدرت هویت سازی همسانی برخوردار نیستند عناصری که در درون فرایندهای قدرت، تفاوت و مقاومت قرار می گیرند توان هویت سازی بالاتری دارند.
- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 06-11-1395
- نویسندگان: غلامعباس توسلی,سیاوش قلی پور
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مجله جامعه شناسی ایران
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: دینداری,سازه گرایی,تکثر گرایی,گزینش گری و ترجیح,دین خصوصی
- چکیده: این مقاله مبتنی است بر چارچوب نظری پیتر برگر که از نظر سازه گرایی اجتماعی بع تبیین وضعیت دینداری و گرایش های دینی در جوامع در حال گذار می پردازد.با توسعه نهادهای مدرن در جوامع در حال توسعه نه تنها نسبت نهاد دین با دیگر نهادهای اجتماعی دستخوش تحول می شود،بلکه مجکوعه آگاهیهای همراه با نهادهای مدرن سطح و شیوه دینداری افراد را نیز تغییر میدهد.در این مقاله سطح دینداری و گرایش های دینی دانشجویان فنی،به عنوان یکی از مهم ترین حاملان آگاهی مدرن(جهان بینی علمی یا ذهنیت فنی)مورد بررسی قرار گرفته است.داده های تجربی در این مقاله حاکی از آن است که باورهای دینی دانشجویان در حد بالا و پایبندی آنها به انجام دادن اعمال جمعی دینی در حد متوسط به بالایی است،اما پایبندی آنها به انجام دادن مناسک فردی دینی در حد کم ارزیابی می شود.همچنین گرایش به دین خصوصی برخورد گزینشی با دین و گرایش به تکثر گرایی دینی رواج زیادی بین دانشجویان دارد.به این ترتیب به نظر می رسد داده های تجربی تا حدودی موئد دیدگاه نظری مطرح شده در این مقاله است.
- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 23-02-1396
- نویسندگان: غلامعباس توسلی,ابوالفضل مرشدی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: زن در توسعه و سیاست
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: جنسیت,اخلاق کار,شرایط کار,وضع اجتماعی
- چکیده: امروزه، محققان توسعه بر این باورند که از میان سرمایههای فیزیکی، تکنولوژیک و انسانی؛ متغیر اصلی و با اهمیت، سرمایه انسانی و بهرهوری صحیح از آن است. توسعه و تکامل اقتصادی، جز از طریق رشد فرهنگی عوامل کار در محیط و سازمانهای کار محقق نمیگردد. اینچنین است که اخلاق کار در فرهنگ کار جامعه اهمیت یافته و متضمن توسعه و پیشرفت میشود. در این میان ورود زنان به بازار کار یکی از متغیرهای مؤثر بر فرهنگ و اخلاق کار در جامعه بوده است. این تحقیق با رویکردی جنسیتی به اخلاق کار در جامعة ایرانی، درصدد پاسخ به این نکته است که با توجه به خصوصیات محیط کار در ایران، چه تفاوتها و شباهتهایی بین اخلاق کار زنان و مردان قابل مشاهده است و اینکه در صورت وجود تفاوت، چه عواملی در آن دخالت دارند. در این تحقیق از روش پیمایشی استفاده شده و ابزار تحقیق پرسشنامه بوده است.جامعه آماری، اعضای هیئت علمی و کارمندان دانشگاه تهران بودهاند که از میان آنان به صورت نمونهگیری طبقهبندی شده، جمعیت نمونه انتخاب شدهاست. پس از تجزیه و تحلیل دادهها و تحلیل مسیر، این نتایج بدست آمد: آنچه که در محیط کار دانشگاه بر اخلاق کار افراد مؤثر است، متغیرهای اقتصادی و پایگاهی کارکنان آن نیست، بلکه آنچه اهمیت دارد، متغیرهای فرهنگی و روابط درون سازمانی است و در دانشگاه به عنوان یک محیط فرهنگی بیشتر متغیرهای منزلتی، اجتماعی و ساختاری هستند که بر رفتار و اخلاق کارکنان تأثیرگذارند و زنان هم از این قاعده مستثنی نیستند. متغیر«جنسیت» به عنوان یک عامل مهم و مشخص در اخلاق کار(متغیر وابسته) خود را نشان نداده ولی توسط متغیرهای درون سازمانی (متغیرهای فرهنگی)، خود را بازنمایی و بازشناسی میکند.
- چکیده انگلیسی: Theoreticians of development believe that among the 3 types of capital; physical, technological and human capital; the main important one is human capital and its appropriate utilization. Economical development will not occur unless environmental factors of work and work organization develop culturally. Thus work ethic in the work culture of society will become important and warrant development and improvement. Presence of women in the work market is one of the effective variables on work culture and work ethic. This research has a gendered view of work ethic in Iranian society. The question raised in this article tackles the following issues: What similarities and differences are observed in men’s and women’s work ethic? If they are different, which factors interfere? This research is conducted through a survey using a questionnaire. The sample population consists of 356 faculty staff of Tehran University including 148 females and 208 males. The sampling method used is stratified sampling. The results of research show that the variable of gender does not influence work ethic directly but it is influential through other variables. The most effective variables are mediating variables such as inner organizational and cultural variables. The causal model is distinctive both in men and women. While the work ethic model is very complicated for men, it is very simple for women. The reason for this refers to the fact that women want to maintain their jobs and keep it as long as they can. Therefore, in order to reach a desirable and effective work for all individuals based on universal standards, it is important to consider gender differences.
- انتشار مقاله: 11-10-1348
- نویسندگان: غلامعباس توسلی,مریم نجار نهاوندی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: جامعه شناسی کاربردی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: سرمایه اجتماعی,برنامههای تلویزیون,برنامههای کانالهای ماهوارهای,رسانههای جمعی
- چکیده: مقاله حاضر به تحلیل مقایسهای اثرهای استفاده از برنامههای تلویزیون و ماهواره و برخی متغیرهای رسانهای اثرگذار بر سرمایه اجتماعی و ابعاد و مؤلفههای آن پرداخته است. چهارچوب نظری مورد استفاده در این پژوهش نظریه «کاشت» است که به وسیله جرج گربنر و همکارانش بسط و گسترش یافته است . هدف مقاله حاضر، بررسی رابطه سرمایه اجتماعی افراد با میزان استفاده آنان از رسانههای جمعی داخلی و خارجی و برخی متغیرهای زمینهای، مانند: جنسیت، محل سکونت خانواده، طبقه اجتماعی، رشته و مقطع تحصیلی دانشجویان و میزان مصرف رسانهای، الگوی مصرف رسانهای، میزان اعتماد رسانهای، میزان احساس ترغیب به مشارکت اجتماعی از سوی رسانههای جمعی، میزان احساس آگاهیبخشی رسانههای جمعی و نوع مصرف رسانهای بر اساس ترجیح مصرف تلویزیون یا ماهواره است. براساس نتایج پژوهش، در هر دو گروه مخاطبان تلویزیون و ماهواره، افرادی که از نظر الگوی مصرف رسانهای دارای مصرف کیفی هستند، از سرمایه اجتماعی بالاتری نسبت به مخاطبان دارای مصرف عامیانه برخوردار هستند. میزان سرمایه اجتماعی بینندگان عادی برنامههای تلویزیون و ماهواره از مخاطبان پرمصرف بیشتر است. براساس ضرایب بتای متغیرهای مستقل مورد بررسی در تحلیل مسیر عوامل رسانهای اثرگذار بر سرمایه اجتماعی، متغیرهای میزان اعتماد رسانهای، میزان مصرف رسانهای، نوع مصرف رسانهای، محل سکونت خانواده، جنسیت، میزان احساس آگاهی بخشی رسانهها، میزان احساس ترغیب به مشارکت اجتماعی و سیاسی توسط رسانهها و الگوی مصرف رسانهای به ترتیب بیشترین تا کمترین تأثیر را بر سرمایه اجتماعی دانشجویان دارند.
- چکیده انگلیسی: Introduction Social capital and its major components and dimensions are related to social values, norms, institutions, and performances of activists and its improvement depends on factors that can lead to the development and expansion of social trust, participation, and unity. The development and spread of social perspectives, values, and norms can create social constructs that lead to social capital and in that way cause the improvement and development in any society. One of these ways is the mass media and how to make use of them. Some scholars believe that together with the spread of communication technologies and their use in Iran, the awareness and general knowledge of the youth has increased rapidly and has led to a cultural development and consequently to the increase of the social capital. Some others have pointed to the reduction of social interactions among the youth and the flow of information in a society being one-way and consider them as the cause of reduction in the social unity within any society. Some sociologists consider mass media as the cause of a permanent social trust (Coleman, 1999). Others believe that it is a tool to dominate masses culturally through turning it into a cultural industry (Horkheimer & Adorno, 2002 Ritzer, 1996). Horkheimer and Adorno in their article titled, âCulture Industryâ argue that, âNowadays, culture influences everything. The TV, cinema, and publications have established a system that is unified, exactly like a whole. Obviously, culture has been turned into an industry and follows the rules of production in the market (Horkheimer & Adorno, 2002). In their view, this industry tries to change the satisfaction of the audience and in this way provide for their needs to have fun and hubbies. In addition, Ritzer considers the culture industry to be âlogical and bureaucratized constructsâ (like television channels) which influence culture (Ritzer, 1996). Robert Putnam has used the concept of social capital in relation to the studies on social communication in the U.S. The main theme of his work on American society was that after 1960, it has shown a uniform trend towards isolation from the social life. He considers mass media as one of the major reasons for such a phenomenon. The subject of his study was the lack of social capital in the U.S., which is related to the fears, and hopes of many people. His studies have attracted the attention of many experts, policy makers, and even a large number of young people. Putnam considers social capital as good and lack of it as bad and calls for actions to restore societies to health. He believes that the growing number of media technologies especially that of television is the main reason of laziness among Americans. In Putnamâs view, television is the main reason of Americansâ isolation and reduction of social capital through the disconnection of social interactions. He thinks that watching TV has not replaced social interactions and has not led to inner satisfaction among Americans since he believes that those who watch many television programs despise it gradually and enjoy less (Field, 2008). Putnam argues that spending time on social media especially television prevents human beings from thinking about serious social issues. Examples of reduction in the rate of involvement in voluntary activities and helping those in need originates from the excessive attraction of the youth towards television and radio programs and the Internet. It seems that what the media transfer to the youth reflects the point that what image do we have of ourselves as citizens (Field, 2008). Thus the purpose of this paper is to study the impact that TV programs and Satellite channels have on social capital among students. Material & Methods Survey research has been used in the current study in order to collect data. The data required for the evaluation of the rate of studentsâ use of domestic news from internal TV and the effects of the rate of media consumption and media consumption patterns on their social capital were collected using questionnaire. In order to determine the validity of this instrument, face validity assessment, test-retest method, and established measures were applied. In order to assess the reliability of the instrument, Cronbach's Alpha was used. Based on this analysis, the reliability of the questionnaire of subjective social capital was determined as 0.852 and the reliability of the questionnaire of objective social capital was determined as 0.824. The research population consisted of all the students studying in state universities in the city of Tabriz during 2011-2012. The sample size is consisted of 381 students, chosen based on stratified random sampling method. Discussion of Results & Conclusions The testing of the first hypothesis reveals that the ordinary viewers of TV programs do have a higher degree of social capital compared with the high-consumption group of viewers. The reason for this might be originated from peopleâs detachment from the realities within a society that are happening in a daily fashion and can be effective in forming oneâs thoughts, opinions, and socials activities. The high-consumption viewers loose themselves in the world of visual media and movies and other programs. So become unable to demonstrate a whole picture of the realities of a society and because of their limitations, are only able to picture a part of social realities that are objective and can be pictures. With regard to satellite channels, since the majority of the viewers watch Persian-language programs and the managers of those channels have their own underlying political aims, by which they only portrait a part of realities in Iranian society on various social, cultural, and political aspects that are in line with their own goals, thus the viewers are integrated into a world that is made up for them and become detached from the realities of their own social environment, alienated from their surrounding society. Those who make use of several media such as the Internet, satellite, and newspapers put a low trust in news that is broadcasted from domestic television while those who use domestic television and radio agree more with that. The reason for people to watch the programs of satellite TV might be due to a compensatory approach and complementing their information and knowledge in the combination of the programs in domestic TV with the programs of satellite channels. When audiences face the programs of other media, their attitudes and mentality becomes influenced, too. Maybe this is the reason for the lower trust of the users of the Internet, newspapers, and satellite in the perspectives that are presented on domestic TV on various issues.
- انتشار مقاله: 25-03-1395
- نویسندگان: داود ابراهیم پور,باقر ساروخانی,غلامعباس توسلی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهش های جامعه شناسی معاصر (علمی - پژوهشی)
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: سرمایه اجتماعی,دینداری,انسجام اجتماعی,فردگرایی,فرصتطلبی
- چکیده: مفهوم فرصتطلبی از دیرباز بهطور خاص مورد توجه بسیاری از متفکران اجتماعی بوده است. در یک نگاه دقیق، فرصتطلبی بهعنوان یک پدیدهی چند علتی، چند بعدی و چند دلالتی به نابهنجاریهای اجتماعی که میتواند باعث تخریب نظام اخلاقی جامعه شود، مربوط میشود. نگاهی دقیق به ادبیات موضوع نشان میدهد که برخی پژوهشگران در پی تبیین اجتماعی پدیدهی فرصتطلبی هستند، درحالیکه بعضی دیگر در پی تبیین آن با تعیینکنندههایی چون انتخابهای فردی میباشند. این یک مفروضه است که این انتخابها صرفاً در یک خلاء اجتماعی، سیاسی و فرهنگی صورت نمیگیرد و انواع تعیینکنندههای زمینهای چون سن، جنس، وضعیت تأهل، طبقه اجتماعی و اشتغال از یک طرف و متغیرهای اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی از سوی دیگر، بر آن تأثیر گذارند. این تحقیق در پی مطالعه پیمایشی فرصتطلبی و تعیینکنندههای آن در میان شهروندان 20 سال به بالای اصفهان (n=384) است. مطالعات در این زمینه نشان میدهد هرچه میزان دینداری، انسجام اجتماعی و سرمایه اجتماعی در جامعه بیشتر باشد، میزان فرصتطلبی در جامعه کاهش مییابد و از سوی دیگر هرچه میزان آنومی و فردگرایی در جامعه بیشتر باشد، میزان فرصتطلبی نیز افزایش مییابد. همچنین با توجه به نتایج تحقیق میتوان اذعان داشت که فرصتطلبی بر حسب سن شهروندان متفاوت است، حال آنکه جنسیت و وضعیت تأهل هیچگونه تأثیری بر گرایش افراد به سمت رفتارهای فرصتطلبانه ندارد و طبقه اجتماعی، سرمایه اجتماعی، دینداری، فردگرایی و انسجام اجتماعی و آنومی رابطه معنیداری با فرصتطلبی دارند.
- چکیده انگلیسی: Since old times opportunism has especially been emphasized by many social thinkers. In a careful study opportunism as a multi – casual, multi - faceted and multi –implication phenomenon is related to social abnormalities probably destroying ethical system of the society. A deep look at the literature of the subject shows that some researchers are going to explicate opportunism socially while some others are going to explicate it with some determinants like individual choices. There is a hypothesis that such choices are not merely taken in the social, political and cultural vacuum and all kinds of field determinants such as age, sex, marital state, social class as well as employment and some variables such as social, economic, political and cultural variables have an effect on them. In this research a surveyed study of opportunism and its determinants among people having more than 20 years and living in Isfahan is done (n=384). Studies show that the more piety, social cohesion and capital in the society the less opportunism in the society. On the other hand the more anomy and individualism is in the society, the more opportunism is in the society. Moreover, according to the results of research it is alleged that opportunism is different based on the age of people while sex and marital status have no effect on the people’s tendency towards opportunistic behaviors. Social class, social capital, piety, individualism and social cohesion have a significant relationship with opportunism.
- انتشار مقاله: 15-08-1393
- نویسندگان: مریم داستانی,غلامعباس توسلی,سیدعلی هاشمیان فر
- مشاهده