در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: باغ نظر
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: طراحی,خیال,اندیشه,اثر,فضای آفرینشی
- چکیده: مقالة پیشرو با محوریت موضوع طراحی شکل گرفته است. چیستی طراحی و چگونگی آن همواره دغدغة نظریهپردازان و محققان در حوزههای مختلف بوده است. در این میان تنوع دیدگاهها و زمینههای نگرش به موضوع به جای وجود یک نظریة واحد مسئلهای قابل توجه است. هنگامی که مسئلة عدم قطعیت به میان میآید، یعنی با پدیدهای روبهرو هستیم که خطی نیست و تنها از منظر خرد و منطق نمیتوان آن را شناخت. در این میان عدهای جنبههای متافیزیک را جستوجو میکنند، عدهای از بُعد روانشناختی، ناخودآگاه را مورد بررسی قرار میدهند و گروهی دیگر نگاهی عرفانی به مسئله دارند. این جنبة ناشناختة نهفته در طراحی میتواند برای طراح و مخاطب نیرویی رازآلود، محرک، ترسآور یا لذتبخش باشد. طراحی در نقش آفرینشی خود برخاسته از عالم فردیِ طراح و دنیای ذهنی اوست که در چهارچوب علم به سنجش برده میشود و دگر بار به خیال بازمیگردد. بر این اساس در خوانش طراحی، مجموعهای از مؤلفههای درونی و بیرونی همزمان به میان میآیند. شناخت این فضای طراحی و چگونگی دگرپذیری آن موضوعی است که برای ما اهمیت دارد. رویکرد ما فرایندمحور است. در کنار مطالعاتی که پیرامون شاخصههای فضای فیزیکی شکل گرفته است، ضروری است شاخصههای فضای ذهنی نیز مطالعه شود. این فضای ذهنی را معادل همان فضای خیال طراح در نظر میگیریم. مشخص است که به طور مستقیم نمیتوانیم به مکانیسم تخیل دسترسی داشته باشیم، اما میتوانیم سعی کنیم که کارایی آن را روی سطوح ساختاری شرح دهیم. روش پژوهش تلفیقی است از شیوة روایتی و تحلیل هرمنوتیکی-پدیدارشناسی. شیوة پژوهش نیز فرایندمحور است و بر فرایند طراحی تمرکز دارد. پژوهش بر مبنای مجموعهای از روابط و اثرگذاریهای متقابل شکل میگیرد. تکیه بر خیال لازمة آفرینشگری است. خیال یک گریز دوستداشتنی است که بسیاری از محدویتها در آن راه ندارند. همهچیز در خیال ممکن میشود. تجربهای از آزادی و آزادگی است. فضای خیال هرکس مختص به خود اوست و شکل آن با دیگری تفاوت دارد. مجموعهای از درونمایههای فردی، شاخصههای فضای خیال را شکل میدهند. طراح در جریان طراحی در گذار مدام میان این فضای خیال و فضای فیزیکی است.
- چکیده انگلیسی: The paper focuses on the design subject. The matter of what is design and how it is work has always been the concern of theorists and researchers. In the meantime, it is a significant issue that rather than the existence of a single theory, we have a variety of views and context of the attitude. When uncertainty arises, we are confronted with a phenomenon that is not linear and cannot be perceived just through the logic. Some find metaphysical aspects, some have examined unconscious from the psychological point of view and others have a mystical look at the issue. As a designer and audience, this unknown aspect of design can be mysterious, stimulant, frightening, or enjoyable. Design as creativity arises from designer’s individual physical and mental world, it is created by imagination, measured by science, and once again returns to the imagination. A set of internal and external components is involved in design. Recognizing this design space and its transformation is what matters to us.
An approach is process-centered. In addition to studies on the characteristics of physical space, mental space’s characteristics are also should be studied. We consider this mental space to be the same as the imaginary space of the designer. Direct access to the imagination mechanism is impossible, but we can try to explain its effectiveness on the structural levels. The research method is a synthesis of narrative and hermeneutic-phenomenological analysis.it is process-oriented and focuses on the design process. The research is based on a set of connections and interactions. creativity should be relying on the imagination. It is a lovely escape with no limits. in imagination, everything is possible. It is an experience of freedom. Everyone’s having a unique imaginary space that is quite different from others. A series of individual elements forms the characteristics of this space. in a design process, designer flows in continuous transition between this imaginative space and physical space.- انتشار مقاله: 23-02-1398
- نویسندگان: سارا امینی,محمد منصور فلامکی,غزال کرامتی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: باغ نظر
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: سبک زندگی,تمایز,واژگان کلیدی فرهنگ غرب,تحول فضای داخلی,سازماندهی فضا
- چکیده:
سبک زندگی، اصطلاحی است که در بطن خود، مؤلفه های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را م یپروراند، تأثیر عمیقی در
الگوهای رفتاری و گرایش های ذهنی افراد جامعه داشته و تأثیر فراوانی در شک لگیری فضای سکونت دارد. این گفتمان
مکا نگزینی و فضای سکونت در رابطه سبک زندگی به عنوان موضوعی جدید و قابل تأمل در چند دهه معاصر مورد توجه
پژوهشگران و اندیشمندان در حوزه های مختلف علوم و م نجمله در عرصه معماری و شهرسازی بوده است. یکی از مصادیق
و جلوه های تجلی سبک زندگی، کیفیت مکا نگزینی و فضای زیست بوده که به تبع آن معماری خان هها را تحت شعاع قرار
داده است. هدف از تدوین این پژوهش میزان اثربخشی فرهنگ غرب در سبک زندگی مردم شهر همدان در دوره اواخل
قاجار بوده و به تبع آن، میزان تأثیرگذاری آن را در عرصه معماری خانه ها بازنمایی کرده است. روش تحقیق پژوهش به
لحاظ روش تحقیق، از نوع تحلیل تاریخی، تفسیری است. منابع اطلاعاتی پژوهش بر اساس مطالعات کتابخانه ای و میدانی
بوده و روش انتخاب نمونه های میدانی بر اساس نمون هگیری هدفمند بوده است. جهت انتخاب نمونه ها تمامی خانه های
مربوط به اواخر دوره قاجار که دارای اسناد مطالعاتی بوده و امکان مطالعات میدانی فراهم بود مورد بررسی قرار گرفت و از
میان نمونه ها، شش خانه انتخاب شد که دارای بیشترین تحول در عرصه معماری، با توجه به تغییر سبک زندگی صورت
گرفته بود. مبنای سنجش و گزینش نمون هها بر اساس بیشترین میزان تأثیرپذیری و تحول آنها در سه سطح کلان، میانی و
خرد معماری انجام پذیرفت. نتایج تحقیق نشان دهنده تغییرات سبک زندگی در عرصه های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی
بوده که به تبع این تغییرات، معماری خان هها را تحت شعاع قرار داده است. این تغییرات در مرحله اول در معماری خانه های
طبقه اعیانی و تجار به منصه ظهور رسیده است. بازنمایی تحول فضا در معماری این خان هها در قالب تحول در عرصه های
کلان، میانی و خردفضا صورت گرفته است. در عرصه کلان فضا، سادگی فرم و حذف حیاط های چندگانه قابل ملاحظه
است. در عرصه تحولات میانی ، تحول در سازماندهی فضای داخلی و توسعه و بسط فضای داخلی مطرح بوده و در عرصه
خرد فضا، اهمیت نمادین برخی از عناصر معماری شامل ستون، پله، و تزیینات مورد توجه بوده است.- چکیده انگلیسی: The term lifestyle which comprises social, cultural, and economic elements has a profound impact on
behavioral patterns and mental attitudes of individuals in the society and affects the architecture of their
living place. In the recent decades, the discourse of housing choice pattern and living space in relation to
lifestyle as a new subject has attracted the attention of the researchers and scholars in various fields of study
including architecture and urbanism. One of the manifestations of the lifestyle is the quality of housing
choice pattern as well as the quality of the living place which in turn exerts an influence on the architecture
of the houses. The present study sets out to investigate the extent to which western lifestyle affected people`s
lifestyle in the late Qajar dynasty in Hamadan and the influence that this kind of lifestyle had on the
architecture of the houses in this period. The study employed a historical-interpretive analysis methodology.
The data for the study were collected using library resources and field study. The samples for the field
study were selected based on purposive sampling. In order to select the sample houses, all the documented
houses which dated back to the late Qajar period and lent themselves to field study were examined. As
many as six houses which displayed greater architectural developments due to lifestyle changes were
selected. More specifically, the houses which were affected more profoundly by the western lifestyle in
terms of architectural features in three macro-level, middle level, and micro-level were selected. The results
showed that lifestyle changes occurred in social, cultural, and economic levels which in turn overshadowed
the architecture of the houses, too. These changes were first demonstrated in the houses belonging to the
grandees and merchants. The architectural evolution in these houses was examined at macro, middle, and
micro levels. At the macro level, the simplicity of form and the elimination of multiple courtyards were
significant. At the middle level, an evolution in the organization of the interior space and its development
was observed. Finally, at the micro level, the symbolic significance of some architectural elements such as
columns, stairs, and decoration was notable.- انتشار مقاله: 30-01-1396
- نویسندگان: غلامرضا ابراهیمی,حسین سلطان زاده,غزال کرامتی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: روانشناسی محیطی,فرآیند طراحی معماری,خلاقیت معمارانه,رابطه فرم و عملکرد,انسانشناسی
- چکیده: زمینه: معماری یکی از حوزههای تأتیرگذار انسانی است که ماهیت آن در هر صورت به طراحی و فرآیند طراحی باز میگردد و بنابراین نقش خلاقیت در ایعاد مختلف آن انکارناپذیر میباشد. طراحی نیز در مفهوم عام آن یک تلاش انگیزشی برای رفع نیازهای انسانی بوده که در مقیاس معماری و به صورت کلان با دو رکن اساسی فرم و عملکرد سر و کار داشته و چگونگی و چرایی رابطه این ارکان بنا به ماهیت معماری از دیرباز مطرح بوده است. لذا توجه به نقش بارز خلاقیت معمارانه در بازشناسی و بازتعریف این رابطه اساسی، حائز اهمیت میباشد.
هدف: هدف اصلی این تحقیق، واکاوی چیستی رابطه فرم و عملکرد از یک سو و تبیین مولفههای موثر بر آن از سوی دیگر با بهرهگیری از نگرشی مبتنی بر شناخت ابعاد و مراتب وجودی انسان به عنوان کاربر آثار معماری و تعیین نقش خلاقیت در این رابطه است.
روش: تحقیق کیفی حاضر با استفاده از یک روش توصیفی و متعاقباً تحلیل محتوای کیفی تحت رویکردی تطبیقی - تفسیری به شناسایی متغیرهای اساسی موجود در نظریات مطرح در باره نسبت فرم و عملکرد معماری پرداخته و با استدلال منطقی و تفکر انتقادی، سعی بر تدقیق و بازتعریف روابط بین آنها داشته است. از آنجایی که نتایج این تحقیق با اتکا به فرآیندهای تحلیلی رهیافته به نظریات محققین و نظریهپردازان پیشین استوار میگردد، لذا میتوان آن را یک فراتحلیل کیفی دانست که عطف به وجوه مورد تمرکز پژوهش، دارای ابعاد انسانشناختی است.
نتیجهگیری: با توجه به قرابت محتوایی در مفاهیم طراحی و خلاقیت بویژه در حوزههای هنری از جمله معماری، به نظر میرسد که بتوان در تبیین جامع رابطه فرم و عملکرد از مفهوم خلاقیت بهره گرفته و نهایتا بر این مبنا، مدل مفهومی و متعاقباً نظریهای ارائه نمود که نسبت به موارد پیشین دارای جامعیت بوده و کاستیهای موجود در آنها را مرتفع سازد. با این مضمون که فرم بر مبنای خواهشهای متعدد انسان خلق میشود و به واسطه تأمین عملکردها و فراعملکردها متناسب با ابعاد مختلف خلاقیت به کار رفته در حصول آن، ارضاء نیازهای اولیه و ثانویه بشر را در مراتب مختلف ممکن مینماید.- چکیده انگلیسی: Context: Architecture is an impressive event in human life with the nature that returns to the design process in any way, and therefore, the significant role of creativity is inevitable in its various aspects. Generally, the design is a motivated effort to satisfy human needs, which focuses on two main principles, form and function, on huge scale view in architecture. Thus, the relation between them is the matter always considered due to the architectural essence. Accordingly, it is important to pay attention to the prominent role of architectural creativity in recognizing and redefining this fundamental connectivity.
Objective: the main aim of the present research is investigating the quiddity of the form-function relation and identifying its affecting factors based on a recognizing approach to the existence levels of human as the main user of architecture, focusing on the niche of creativity.
Method: This research was conducted with a descriptive method and subsequently a qualitative content analysis equipped with a comparative-interpretative approach to identify key variables involved in related theories. Furthermore, we tried to make adequate and redefine this relationship between these concepts with logical reasoning and critical thinking. Since the analytical scrutiny of our research is developed based on the previous theoreticians’ analytical processes, it could be considered as a qualitative meta-analysis study focuses on the related anthropological dimensions.
Conclusion: According to the content unity of concepts design and creativity, particularly in art and architecture, it seems to be logical that apply the concept of creativity to explain the form-function relation comprehensively. Finally, a conceptual model and associated manifest were presented that covers all of the studied theories. Explaining that the form is created on the basis of various human demands and makes possible to satisfy the basic and higher needs of mankind, by affording the functions and meta-functions in corresponding to the different dimensions of creativity used.- انتشار مقاله: 16-08-1396
- نویسندگان: حسین رضایی,غزال کرامتی,مزین دهباشی شریف
- مشاهده