در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: علمی مهندسی مکانیک
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: انرژیهای تجدیدپذیر,انرژی خورشیدی,انرژی بادی,توان اسمزی,ذخیرهسازی انرژی
- چکیده: امروزه استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر به عنوان راه حلی مناسب برای جلوگیری از آلودگیهای زیستی سوختهای فسیلی پذیرفتهشده است. انرژیهای تجدیدپذیر از تنوع فراوانی برخوردار هستند که تنها برخی از آنها میان محققان شناخته شده هستند. در این مقاله انواع متفاوتی از سایر انرژیهای تجدیدپذیر، کاربردها، مزایا و معایب آنها بیان شده است که حاصل تحقیقات دانشجویان درس انرژیهای تجدیدپذیر دانشگاه تهران میباشد. این موارد شامل استخراج انرژی باد با الهام از درختان، تبدیل چاههای نفت رها شده به نیروگاه زمینگرمایی، تولید انرژی از تبخیر آب، نیروگاه مکش خورشیدی، توان اسمزی، ارائه روشهایی متفاوت برای ذخیرهسازی انرژی گرمایی خورشید و در نهایت استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر در فرآیندهای شیرینسازی آب میباشد. کشور ایران در مقایسه با کشورهای پیشگام در این فناوریها فاصلهی بسیاری دارد و با استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر میتوان از انتشار گازهای گلخانهای جلوگیری کرده و در مصرف آب که یکی از مصارف نیروگاههای گازی و زغال سنگی است صرفهجویی نموده و در حل مسئلهی آب گامهای موثری طی نمود. از این رو مطالعه و سرمایهگذاری بر روی این مباحث از اهمیت قابل توجهای برای محققان و سیاست گذاران حوزهی انرژی میباشد. آموزش صحیح خصوصا در سطح کارشناسی، راه را برای این مهم هموار مینماید.
- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 06-09-1396
- نویسندگان: کبری قرئلی,حسین بیات,حامد پوریای ولی,علی جمالی,حامد حاجی زاده,محمد حسن رنجبر,نوید رشیدپور,سورنا سعیدی,شکیبا شفقت,آرمین طرقی,علی عباس زاده,علی عبدی,بهنام علیزاده,محمد علی محمدی,مسعود یوسفی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مجله علمی رایانش نرم و فناوری اطلاعات
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: سیستم MIMO,شبکه های حسگر ترابری,آرایه ی یکنواخت خطی,کانال رایسی,مولفه ی LoS
- چکیده: این مقاله روشی برای طراحی بهینه ی یک سیستم چند- ورودی چند- خروجی (MIMO) که برای مخابره ی داده بین خودرو و ایستگاه کنار جاده ای در یک شبکه ی حسگر ترابری به کار می رود، را معرفی می نماید، تحت شرایطی که یک مولفه ی دید مستقیم (LoS) بین فرستنده و گیرنده وجود داشته باشد. معیار بهینه سازی، مرتبه ی ماتریس کانال و به تبع آن، ظرفیت شنون خواهد بود. نشان می دهیم که با انتخاب مناسب مکان آنتن ها در یک آرایه ی یکنواخت خطی، می توان ظرفیت را در نقاط زیادی از مسیر حرکت خودرو، بیشینه نمود. خواهیم دید که مدل ارائه شده در اینجا، جامع تر از مدل های قبلی است و این امکان را فراهم می آورد که ظرفیت را تحت هر نوع مسیر دلخواهی که برای حرکت خودرو در نظر گرفته می شود، بررسی کرد. ماتریس LoS حاصل، در کانالی با مدل محو شوندگی رایسی به کار برده می شود و عملکرد سیستم بر مبنای معیار های ظرفیت Ergodic و ظرفیت Outage ارزیابی می گردد. نتایج بدست آمده نشان می دهد که به کمک این طراحی بهینه، در بیشتر زمان ها ظرفیت در حالت وجود LoS نسبت به ظرفیت کانال رایلی بیشتر است.
- چکیده انگلیسی: This paper proposes a new technique to design an optimal Multiple-Input Multiple-Output (MIMO) system, which is used to transmit data between vehicle and Road-Side Unit (RSU) In a vehicular sensor network, under the condition that a dominant Line-of-Sight(LoS) component exists in the channel matrix. Optimization criterion is the rank of the channel matrix and consequently the Shannon’s capacity. We show that by a proper selection of locations of antennas in a Uniform Linear Array (ULA), the capacity can be maximized in many points of the vehicle route. We see that the proposed model is more comprehensive than the previous ones, and it provides the possibility of investigating the capacity under any arbitrary route considered for the movement of the vehicle. The obtained LoS matrix is used in the Rician fading channel model and the performance of the system is evaluated based on the Ergodic and Outage capacity criteria. The results show that by utilizing this optimal design, the capacity in the case of existence of LoS is greater than the capacity of Rayleigh channel, most of the times.
- انتشار مقاله: 28-05-1397
- نویسندگان: محمدرضا علی مددی,عباس محمدی,عبدالعلی عبدی پور
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: دانشکده دندانپزشکی مشهد
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی:
- چکیده:
- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 07-06-1392
- نویسندگان: اعظم السادات مدنی,محمدرضا صابونی,علی عبدی نژاد
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه علمی امنیت ملی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: پیشگیری,الگو,پلیس,پیشگیری اجتماعی,الگوی اسلامی – ایرانی
- چکیده: امروزه نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با اعتقاد به نقش محوری اسلام و مردم و نهادهای اجتماعی در توسعه نظم و امنیت عمومی درصدد است تا با استفاده از فرصتهای دینی و اسلامی و برقراری سازوکارهای مشارکت و دخالت مردم در برنامهها و طرحهای نظم و امنیت جامعه به افزایش میزان تعهد و اعتماد اجتماعی، قبول مسئولیت و انجام کارهای گروهی، افزایش مقبولیت اجتماعی و برقراری روابط عاطفی میان نیروی انتظامی و مردم بپردازد.هدف اصلی این مقاله ارائه الگوی اسلامی – ایرانی پیشگیری اجتماعی از وقوع جرم با تاکید بر نقش ناجا در امنیت اجتماعی میباشد.
پژوهش حاضر از لحاظ طرح تحقیق، در زمره تحقیقات آینده نگر میباشد، از لحاظ نوع تحقیق، کاربردی است جامعه آماری پژوهش حاضر شامل 50 نفر از متخصصان و نخبگان در حوزه الگوی اسلامی - ایرانی پیشگیری اجتماعی از وقوع که نمونهها به صورت هدفمند انتخاب گردیده است. ابزار گردآوری اطلاعات میدانی در این تحقیق پرسشنامه محقق ساختهای بوده است در این تحقیق برای تعیین اعتبار پرسشنامه از ضریب لاشه(CVR) استفاده شد و جهت سنجش پایایی (قابلیت اعتماد) پرسشنامه با مطالعه اولیه و انجام اصلاحاتی با استفاده از نرمافزار SPSS محاسبه شد. ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه به کار رفته در این تحقیق برابر با 0.91میباشد. در این پژوهش، با ترکیب جنبههای مثبت تحقیقات کمّی و کیفی موضوع پیشگیری اجتماعی از جرم، شاخصهای مؤلفههای آن مطالعه شد و همچنین هریک از شاخصها اولویت بندی گردید. نهایتا باملاحظات جامعه شناختی و روانشناختی الگوی اسلامی – ایرانی که دارای دو بعد، چهار مولفه و شانزده شاخص بشرح ذیل بود ارائه نمود:
الف- بعد اول یا بعد فردی (درون) مدل شامل دو مولفه:
1- مولفه اصلاح باورهای دینی که شامل شاخص های: تواضع، مسئولیت محوری، توکل به خدا، تقوا و ایمان و... است.
2- مولفه توانمندیهای فردی و اجتماعی که شامل شاخص های: شاخصهای مهارت زندگی، پایگاه اجتماعی، پیوند اجتماعی و... است.
ب- بعد دوم یا بعد فرا فردی(برون) مدل نیز شامل دو مولفه:
1- مولفه اجزای ساختاری که شامل شاخص های: شاخصهای عدالت اجتماعی، آگاهی اجتماعی، اعتماد اجتماعی و کنترل اجتماعی است.
2- مولفه تقویت کنشگران اجتماعی که شامل شاخص های: خانواده، محله، رسانه، فضای مجازی، نهادهای امنیتی و انتظامی و نهادهای آموزشی است.- چکیده انگلیسی: Nowadays, the Islamic Republic of Iran's police force (NAJA), believing in the pivotal role of Islam, people and social institutions in the development of public order and security, through utilizing religious and Islamic opportunities and establishing mechanisms of public participation and intervention in plans and programs for deploying order and security seeks to enhance the level of social commitment and trust, responsibility-orientation and implementing teamwork and social acceptance, and aims at establishing emotional relationships between NAJA and the public. Accordingly, identifying indictors and constituents impacting social prevention on one hand, and factors and elements contributing to supplying social security on the other, are considered the substantial prerequisites of planning for improving level of societal security. Therefore, the main objective of composing this article is to present an Islamic-Iranian model of social prevention of crime by stressing the role of NAJA in societal security.
Methodology: The present research, in terms of research design, is a prospective one, and of applied type. The statistical population (N=50) includes experts and elites in the field of Islamic - Iranian social model of prevention of crime. Target-oriented sampling method has been utilized for selecting the participants in the research. A self-made questionnaire was used for field data collection. In this study, Content Validity Ratio (CVR) was used to determine the validity of the questionnaire. The reliability of the questionnaire was assessed by conducting initial study and applying corrections using SPSS. Cronbach's alpha coefficient for the questionnaire used in this study is 0.91.
Findings: Finally, taking into account sociological and psychological considerations, an Islamic-Iranian model was developed which consists of two dimensions, four constituents and sixteen indicators as follows: The first dimension or individual dimension of the model (interior) consists of two constituents:
1- The constituent of reforming religious beliefs which includes various indicators :humility, responsibility-orientation, trust in God, piety, faith, and so on.
2- Constituent of individual and social competences which includes various indicators: life skills, social base, fostering good deeds and forbidding bad deeds.
The second dimension or extra-personal dimension of the model (exterior) includes two constituents:
1- Constituent of structural components including various indicators: social justice, social awareness, social trust and social control.
2- Constituent of reinforcing social agents including various indicators: family, neighborhood, media and cyberspace. The data of this study indicate that the higher the level of knowledge and awareness of citizens on crime prevention indicators and components, the more likely they are to cooperate with police forces (NAJA) to establish and maintain order and security. Findings in the neighborhood-oriented indicator show that citizens' collaboration with the police requires educating citizens in line with developing vision, knowledge and skills. Findings in the media indicator show that the more social surveillance is applied in the cyberspace by intelligence custodians, the more people have security feeling in the cyberspace. In the media indicator, the more the public believes in the positive role of the media in reflecting the situation of the community in terms of security, the higher the security feeling.- انتشار مقاله: 18-10-1397
- نویسندگان: رمضانعلی عبدی,اصغر افتخاری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه علمی امنیت ملی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: آسیبشناسی,عصر غیبت,صیانت,نرمافزار بعثت,علماء. امنیت ملی
- چکیده: مقاله حاضر در پی تبیین آسیبشناسی نرمافزار بعثت در عصر غیبت و نقش علماء در صیانت از آن با رویکرد امنیت ملی است. در این تحقیق بهطور خاص نقش ولیفقیه در نظام جمهوری اسلامی ایران و جایگاه آن در صیانت از نرمافزار بعثت تبیین شده و در این زمینه از نظریه فقهای شیعه در طول تاریخ استفاده گردیده است.
پژوهش حاضر از لحاظ نوع هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش، آمیخته (ترکیبی از روش کمی و کیفی) است. روش جمعآوری اطلاعات در روش کیفی مصاحبه هدفمند و کتابخانهای (اسناد، کتب و منابع مختلف علمی و فقهی) و در روش پیمایشی با استفاده از ابزار پرسشنامه محقق ساخته با طیف لیکرت با جامعه آماری 55 نفر بهصورت نمونهگیری هدفمند انجام شده است. روایی پرسشنامه بهوسیله روایی صوری و مشاوره با اهلفن به دست آمده و جهت محاسبه پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است که پس از محاسبه بهوسیله نرمافزار SPSS که برای این پرسشنامه 824/0 به دست آمده که این عدد نمایانگر آن است که پرسشنامه مورد استف1اده از قابلیت اعتماد و پایایی لازم برخوردار است. بررسی آسیبها و موانع تحقق تمدن اسلامی نوین اسلامی ضرورتی انکارناپذیر است. بررسی چالشهای امنیتی و ارائه راهبردهای مناسب برای مقابله با آن، به همان اندازه که ضرورتش قطعی و انجام آن لازم است، کاری دشوار و دستیابی به آن مشکل میباشد.
لذا بر اساس یافتههای پژوهش به مدلی رسیدیم که از میان شاخصهای رسالت و نقش رهبران دینی در صیانت از نرمافزار بعثت، در بُعد نظری، حکومت بهعنوان شعبهای از حاکمیت خداوند در نظام هستی، در بعد ساختاری اختیار وضع احکام الهی توسط ولیفقیه در عصر غیبت و در بعد رفتاری، تبعیت خواص از رهبری الهی بهعنوان شرط لازم نقشآفرینی این رهبران، بیشترین اثر را در میان سایر ابعاد در حوزه امنیتی به خود اختصاص دادهاند.- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 29-05-1397
- نویسندگان: حمیدرضا حاتمی,رمضانعلی عبدی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه روان شناسی تربیتی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: آموزش مبتنی بر هوش چندگانه,نگرش به یادگیری درس زبان,پیشرفت یادگیری زبان
- چکیده: هدف مطالعه حاضر بررسی تأثیرآموزش مبتنی بر هوش چندگانه بر پیشرفت یادگیری و نگرش به درس زبان انگلیسی عمومی دانشجویان دانشگاه آزاد کرمانشاه در نیم سالدوم تحصیلی
90 -89 بود. در مجموع 61 دانشجو دختر و پسر در دو کلاس مختلف که درس زبان انگلیسی عمومی را انتخاب کرده بودند در این پژوهش مشارکت داشتندکه از طریق روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند که از این تعداد32 نفر در گروه آزمایش و 29 نفر در گروه کنترل بودند. روش مورد استفاده در این تحقیق روش شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. گروه آزمایش از طریق آموزش مبتنی بر هوش چندگانه و گروه کنترل از طریق روش تدریس سنتی آموزش دیدند. مدت این دوره هشت هفته بود. برای مشخص کردن اثربخشی آموزش مبتنی بر هوش چندگانه در مقایسه با روش سنتی از یک آزمون محقق ساخته پیشرفت یادگیری شامل 30 سوأل استفاده شد. همچنین مقیاس15 سوألی نگرش به یادگیری درس زبان به منظور سنجش نگرش یه یادگیری زبان مورد استفاده قرار گرفت. جهت تحلیل دادههای آماری از تحلیل کوواریانس یک متغیری (ANCOVA) و t مستقل استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که بین پیشرفت یادگیری زبان دوگروه آزمایش (آموزش مبتنی برهوش چندگانه) و کنترل(روش سنتی) تفاوت معنیدار وجود دارد. به عبارتی دیگر دانشجویانی که از طریق آموزش مبتنی بر هوش چندگانه آموزش دیدند پیشرفت یادگیری بالاتری به طور کلی و در هر یک از سطوح یادگیری زبان (دایره واژگان، درک مطلب، گرامر) نسبت به دانشجویانی که به روش سنتی آموزش دیده بودند، داشتند. همچنین نتایج تحقیق نشان دادکه در گروه آزمایش، نگرش دانشجویان نسبت به یادگیری درس زبان بعد از عمل آزمایش به طور چشم گیری بالا رفته است.- چکیده انگلیسی: The present study aims to investigate the effect of Multiple-Intelligence-Based Instruction (MI) on learning process and attitude towards General English course among students of Islamic Azad University of Kermanshah in the second semester of the educational year 2010-2011. 61 male and female students in two different General English classes were selected using random cluster sampling. The experimental group consisted of 32 students, and the control group included 29 students. A quasi-experimental research method with a pretest and posttest design was used. The experimental group was taught in accordance with the theory of MI and the control group was instructed using the classical method of teaching General English. The course duration was eight weeks. A 30-item researcher-made survey was used to determine the effectiveness of Multiple-Intelligence-Based Instruction compared with the classical method. Besides, a 15-item questionnaire was used to assess the learners’ attitude towards General English course. The multivariate analysis of covariance (ANCOVA) and the independent sample t-test were used to analyze the statistical data. The results of the study showed that there was a significant difference in the level of General English learning progress between experimental and control groups. In other words, the students taught applying MI theory exceeded those taught using classical methods both in general and separate levels of learning English (vocabulary, reading comprehension, and grammar). The results also indicated that the attitude of experimental group students towards learning English improved significantly after the test course.
- انتشار مقاله: 21-11-1391
- نویسندگان: علی عبدی,حبیب سلیمانی,بیژن رضایی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه روان شناسی تربیتی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی:
- چکیده: هدف پژوهش حاضر بررسی نقش سبک های مقابله ای و حمایت اجتماعی در تمیز دانشجویان دارای اضطراب امتحان بالا و پایین بود. 387 نفر از دانشجویان دانشگاه به روش خوشه ای انتخاب و مقیاس های سبک مقابله ای دانشجویی، ادراک حمایت اجتماعی و اضطراب امتحان را تکمیل نمودند. برای بررسی داده ها از همبستگی پیرسون و تحلیل ممیز استفاده شد. نتایج نشان داد که بین مقابله هیجان مدار (r = %54) و مسأله مدار (r = %418) و ادراک حمایت اجتماعی (r = %334) با اضطراب امتحان رابطه معنی دار وجود دارد. نتایج تحلیل ممیز نشان داد که سبک مقابله هیجان مدار، مسأله مدار و حمایت اجتماعی خانواده به طور معنی داری دانشجویان دارای اضطراب امتحان بالا و پایین را متمایز نموده است (p<%5). اما حمایت دوستان و دیگر افراد مهم، دانشجویان دارای اضطراب امتحان بالا و پایین را متمایز نکرده است.
- چکیده انگلیسی: The purpose of this research was the the role of coping styles and social support in discriminating of students with high and low test anxiety. 387 of students in Azad university of Kermanshah selected by clustered sampling and filled the students coping scale and multidimensional Scale of perceived social support and test anxiety questionnaire. Results indicated that there is meaningful correlation between emotion-centered coping (r=0.514), problem-centered coping (r=-0.418) and social support(r=-0.334) with test anxiety. Results of discriminate analysis showed that emotion-centered coping, problem- centered coping and social support from family were meaningfully discriminated students with high and low test anxiety (p<0.05). But social support from friends and significant other didn’t discriminate students with high and low test anxiety.
- انتشار مقاله: 03-09-1395
- نویسندگان: آناهیتا فرجی,سعید آریاپوران,علی عبدی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه روان شناسی تربیتی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: دانشجویان,عملکرد تحصیلی,: سبکهای مقابلهای,استرسادراک شده
- چکیده: هدف مطالعه حاضر بررسی رابطه استرس ادراک شده با سبکهای مقابلهای و نقش این متغیرها در پیشبینی عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه بود. به همین منظور 402 نفر از دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهایانتخابشدند و مقیاسهایاسترسادارکشده کوهنوهمکاران (1983) و سبکهای مقابلهای موس (1993) را تکمیلکردند. همچنین برای ارزیابی عملکرد تحصیل از معدل تحصیلی دانشجویان استفاده شد. نتایج همبستگی پیرسون نشان داد که در میان دانشجویان دختر و پسر بین استرسادارکشده مثبت با سبکهایمقابله تجزیه و تحلیلمنطقی، جستجویراهنمایی و حمایت، ارزیابینوین و مثبت و حلمسئله همبستگی مثبت و بین استرس ادراک شده منفی با تجزیه و تحلیل منطقی، جستجوی راهنمایی وحمایت، ارزیابی نوین و مثبت و حل مسئله همبستگی منفی وجود داشت. همچنین در میان دانشجویان دختر بین استرس ادراک شده مثبت با اجتناب شناختی، جستجوی پاسخهای اجتنابی و کنارهگیری، همبستگی منفی و بین استرسادراک شده منفی با اجتناب شناختی و کنارهگیری همبستگی مثبت و معنیدار بدست آمد و در میان دانشجویان پسر بین استرس ادراکشده مثبت با اجتنابشناختی، جستجوی پاسخهای اجتنابی، و تخلیه هیجانی، همبستگی منفی و بین استرس ادراک شده منفی با اجتنابشناختی، جستجوی پاسخ های اجتنابی، کنارهگیری و تخلیههیجانی همبستگیمثبت بدستآمد. نتایجهمبستگی نشانداد که در دانشجویان دختر و پسر بین استرسادراکشده مثبت با عملکردتحصیلیهمبستگیمثبت و فقط در دانشجویان دختر بین استرس ادراک شده منفی با عملکرد تحصیلی همستگی منفی وجود داشت. همچنین در میان دانشجویان دختر بین راهبردهای مقابله ای تجزیه و تحلیل منطقی و جستجوی راهنمایی و حمایت با عملکرد تحصیلی رابطه مثبت و معنیدار و بین راهبرد مقابلهای جستجوی پاسخهای اجتنابی و کنارهگیری با عملکردتحصیلی رابطهمنفی و معنیدار و در دانشجویانپسر بینراهبردهای مقابلهای تجزیه و تحلیل منطقی، ارزیابی نوین مثبت و حل مسئله با عملکرد تحصیلی رابطه مثبت و بین راهبردهایمقابلهایاجتنابشناختی و تخلیههیجانی با عملکردتحصیلیرابطه منفی وجودداشت. نتایجتحلیلرگرسیون چند متغیری نشان داد که هم در دانشجویاندختر و هم در دانشجویانپسر استرسادراکشده مثبت به صورت مثبت، قویترین متغیر برای پیشبینی عملکرد تحصیلی بوده است. همچنین قوی ترین متغیرها برای پیشبینی عملکرد تحصیلی دانشجویان دختر به ترتیب سبکهای مقابلهای کنارهگیری، جستجویراهنمایی و حمایت، جستجوی پاسخهای اجتنابی و تجزیه و تحلیلمنطقی و در دانشجویانپسر بهترتیب سبکهایمقابلهای حلمسئله، تجزیه و تحلیل منطقی، ارزیابی نوین و مثبت و تخلیه هیجانی بودهاند
- چکیده انگلیسی: The purpose of this study was to find out the relationship between perceivedstress and coping style and the role of these variables in predicting academic performance in students of Kermanshah Azad University. For this field, 402 students of Kermanshah Azad University by multi-stage clustered sampling were selected and completed the received stress (Kohen et al, 1983) and coping style scales (Moss, 1993). The subjects’ academic average was also used as their academic performance index. Results of Pierson correlation indicated that in women and men students there was a negative correlation between positive perceived stress and logical analysis, seeking guidance and support, positive reappraisal, and problem-solving copings and was negative correlation between negative perceived stress and these copings. The results of multiple regressions indicated that in women and men, the most powerful variables to predict academic performance was positive received stress. Also, the powerful copings to predict academic performance in women were acceptance or resignation, seeking guidance and support, seeking alternative rewards and logical analysis copings and in men this copings were problem solving, logical analysis, positive reappraisal and emotional discharge copings.
- انتشار مقاله: 15-11-1387
- نویسندگان: علی عبدی,سعید آریاپوران
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه علمی- پژوهشی اطلاعات جغرافیایی « سپهر»
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: دشت قزوین,کاربرد تصاویر,تصاویر ماهواره اى,داده هاى طیفى,داده هاى آزمایشگاهى,نمونه هاى خاک,روش طیفى,نقشه شورى
- چکیده: کاهش توان تولیدى خاک ها یکى از مشکلات کشور است. این کاهش تحت تأثیر عواملى نظیر فرسایش خاک بویژه فرسایش سطحى است. خروج بیش از 2 میلیارد تن مواد رسوبى در سال از حوزه هاى آبخیز کشور عمق فاجعه را نشان مى دهد. از دیگر عواملى که نقش عمده اى در کاهش حاصل خیزى خاک هاى کشوردارد، عامل شور شدن اراضى است. این پدیده در عرصه هاى منابع طبیعى (اراضى پست) و نیز اراضى زراعى (زهکشى نامناسب و مدیریت غیراصولى) رخ مى دهد. تهیه نقشه شورى خاک یکى از گام هاى اولیه در جهت شناسایى این مناطق است.
روش هاى مختلفى وجود دارد که در تحقق این هدف قابل استفاده هستند. یکى از این روش ها کاربرد تصاویر ماهواره اى و استفاده از بازتاب هاى طیفى به منظور تهیه نقشه شورى مناطق مختلف کشور است. چرا که این تصاویر کاملاً جدید و بهنگام بوده و آخرین تغییرات را در سطح زمین پدیدار مى سازند.
در این مقاله که نتیجه حاصله از اجراى طرح تحقیقاتى است، کاربرد تصاویر ماهواره اى در تهیه نقشه شورى دشت قزوین با استفاده از تصاویر ماهواره اى لندست ETM سال 2000 میلادى و لندست TM سال 1987 میلادى به روش طیفى مورد بررسى قرارگرفت. مقایسه نتیجه حاصله با داده هاى آزمایشگاهى نمونه هاى خاک و نیز مشاهدات صحرایى مؤید دقت بالاى (3/83%) نقشه شورى تهیه شده قزوین به روش طیفى است.- چکیده انگلیسی: Decrease in production capacity of soils is one of the problems in the country. This decrease is affected by factors such as soil erosion, especially surface erosion. Exit of more than 2 billion tons of sediment per year from the watersheds of the country shows the depth of the disaster. Among other factors that play a major role in reducing the fertility of soils is the salinity of land. This phenomenon occurs in natural resources (low lands) and agricultural lands (inappropriate drainage and improper management). Preparation of soil salinity map is one of the first steps in identifying these areas.
There are several methods that can be used to achieve this goal. One of these methods is the application of satellite imagery and spectral reflections in order to provide a map of salinity in different regions of the country, because these images are completely new and up-to-date and display the latest changes on the Earth's surface.
In this paper, which is the result of implementation of research project, the application of satellite imagery in preparation of Qazvin plain salinity map using satellite images of Landsat ETM in 2000 and Landsat TM in 1987 in a spectrophotometric manner was investigated. Comparison of the obtained results with experimental data of soil samples and field observations confirms the high accuracy (83.3%) of the prepared Qazvin salinity map by the spectral method.- انتشار مقاله: 26-05-1384
- نویسندگان: علی عبدی,علی عبدی,علی عبدی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: مدیریت دانش,مستندسازی,سیستم کدینگ,مدیریت الکترونیکی اسناد
- چکیده: امروزه استفاده از ابزارهای مدیریت دانش در سازمانها امری متداول است، بطوریکه عدم بهرهگیری از این روشها سازمانها را به سمت ناکارآمدی پیش میبرد. حجم تولید اسناد، ضرورت دسترسی به موقع و آسان و غیرممکن بودن تصمیمگیری در شرایط فقدان اطلاعات و دلایل بسیار دیگر سبب شده تا سیستمهای مدیریت الکترونیکی اسناد در سازمانها طراحی و پیادهسازی شوند. در مقاله حاضر، پس از بررسی ادبیات مدیریت دانش، مستندسازی، اهمیت سیستم کدینگ در سازمانها و معرفی مراحل و کارکردهای سیستم مدیریت الکترونیکی اسناد بهعنوان یکی از ابزارهای مدیریت دانش، مراحل اجرا و پیاده سازی این سیستم در مطالعه انجام شده در یکی از شرکتهای آب و فاضلاب تهران، بهصورت بومی شده، بیان میگردد. روش بیان شده میتواند به-عنوان یک چارچوب کلی در انواع سازمانهای فناور مورد توجه قرار گیرد.
- چکیده انگلیسی: Nowadays, using knowledge management tools is a common practice in organizations and the lack of exploiting these methods and tools, leads to ineffectiveness. Many different reasons such as the volume of documents production, the necessity of accessing to them easily and on time, the impossibility of decision making due to lack of information, have made the electronic document management(EDM) systems to be designed and implemented. In this paper, firstly the knowledge management literature, documentation, the importance of coding system in organizations and the introduction of the functions of the EDM system as one of the knowledge management devices, are studied. Secondly, based on these studies, the implementation steps of EDM system in one of Tehran Water and Wastewater Companies are stated. This method can be considered as a general framework in variety of technological organizations.
- انتشار مقاله: 03-03-1394
- نویسندگان: ابوالقاسم عربیون,فاطمه عباسی,مهرنوش بسته نگار,علی عبدی
- مشاهده