در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مشاوره و روان درمانی خانواده
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: خانواده,رسانه جمعی,سریالهای نمایش خانگی
- چکیده: برقراری ارتباط برای همه خانوادهها ضروری است و ازآنجاییکه بیشتر مخاطبین تلویزیون خانوادهها هستند، وسایل ارتباطجمعی میتوانند نقش و کارکردهای مؤثری داشته باشند. ازاینرو پژوهش حاضر با هدف بررسی آسیبشناسی سریالهای شبکه نمایش خانگی بر خانواده مبتنی بر نگاه سیستمی انجامشده است. روش این پژوهش تحلیل درونمایه بود. بدین منظور از میان ده سریال شبکه نمایش خانگی در میان سالهای 1395 تا 1399 شمار پنج سریال به نامهای ممنوعه، دل، مانکن، عاشقانهها و کرگدن به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شد. خیانت زناشویی، خشونت، عشق مثلثی، زندگی اشرافی، پنهانکاری و دروغ، سازوکار حل مشکلات شخصی و خانوادگی و ملاکهای انتخاب افراد برای ازدواج در این سریالها تحلیل شده است. ابزارهای این پژوهش با بهکارگیری مشاهده درونمایه سریالها از سوی متخصصین رشتههای جامعهشناسی، روانشناسی بالینی و روانشناسی بالینی گرایش خانواده جهت ثبت مصادیق ذکرشده گردآوری شد. در تحلیل حاضر تفاوت میان تعداد مفاهیم مورد مشاهده نسبت به فراوانی مورد انتظار از طریق آزمون خی دو موردبررسی قرار گرفت. یافتهها نشان داد میان فراوانی مورد انتظار و فروانی مشاهدهشده تفاوت معنیداری وجود نداشت (p >0/05 ). به عبارتی یافتههای پژوهش نشان داد در این سریالها شاهد فراوانی خیانت زناشویی، خشونت، عشق مثلثی، زندگی اشرافی، پنهانکاری و دروغ، روشهای منفی حل مشکلات شخصی و خانوادگی و عدم انتخاب ملاکهای مناسب افراد برای ازدواج با یکدیگر هستیم؛ که لازم است در مطالعهای تأثیر این مفاهیم در ارتقا بهداشت روانی خانواده ایرانی با توجه به سناریو و گفتمان درونی فیلمها ارزیابی شود که این سریالها چه تغییراتی در سبک زندگی خانواده ایرانی ایجاد میکنند.
- چکیده انگلیسی: Communication is essential for all families and since TV audiences are mostly families, the media can play an effective role. Therefore, the present study was conducted to investigate the pathology of home show network series on the family based on a systemic view. The method of this research was content analysis. For this purpose, out of ten home show series between 2017 and 2020, five series were selected: "Dell, Mankan, Asheghaneha, Mamnooe and Kargadan by purposive sampling method. Marital infidelity, violence, triangular love, aristocratic life, secrecy and lies, the mechanism of solving personal and family problems, and the criteria for choosing people to marry are analyzed in these series. The instrument of this research was collected by observing the content of the series by experts in the fields of sociology, clinical psychology, and clinical psychology (Family approach) to record the mentioned cases. In the present analysis, the difference between the number of observed concepts and the expected frequency was investigated by the chi-square test. The results showed that there was no significant difference between the expected frequency and the observed frequency (p> 0.05). In other words, the research findings showed that in these series, we see the abundance of marital infidelity, violence, triangular love, aristocratic life, secrecy and lies, negative methods of solving personal and family problems, and not choosing the appropriate criteria for people to marry each other. To study the effect of these concepts in promoting the mental health of the Iranian family, it is necessary to evaluate what changes these series make in the lifestyle of the Iranian family, according to the script and the internal discourse of the films.
- انتشار مقاله: 20-08-1399
- نویسندگان: سمیرا اکبرپور,علی زاده محمدی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مشاوره و روان درمانی خانواده
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: رضایت زناشویی,زوجین,بهزیستی روانشناختی,روانشناسی وحدت مدار
- چکیده: پژوهشها، نشانگر تأثیر مثبت بهرهگیری از مداخلات معنوی برای ارتقای رضایت زناشویی و بهزیستی روانشناختی است. روش درمانی مبتنی بر روانشناسی وحدت مدار نیز، از روشهای معنوی بومی و نوین است که تأثیر مثبت آن کمابیش روشنشده است. هدف این پژوهش بررسی تأثیر مشاوره گروهی مبتنی بر روانشناسی وحدت مدار بر رضایت زناشویی و بهزیستی روانشناختی زوجین بود. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری یکماهه با گروه گواه بود. با بکار بستن نمونهگیری هدفمند از میان زوجین ساکن شهر سبزوار، 24 زن و شوهر (48 نفر) همچون آزمودنی انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه 12 زوجی (24 نفرِ) آزمایش و گواه گمارش شدند. دادهها با مقیاسهای رضایت زناشویی (اولسون، فورنیر، جوئن و دراکمن، 1989)و بهزیستی روانشناختی (ریف 1980) گردآوری شد. سپس افراد گروه آزمایش در 8 جلسه 120 دقیقهای مشاوره گروهی مبتنی بر روانشناسی وحدت مدار شرکت کردند. نتایج حاصل از تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر نشان داد که مشاوره گروهی مبتنی بر روانشناسی وحدت مدار بر رضایت زندگی زناشویی (0.05>P-Value؛ 22=Eta؛ 3.59=F) و بهزیستی روانشناختی (0.05>P-Value؛ 26=Eta؛ 4.57=F) گروه آزمایش در پسآزمون و پیگیری، تأثیر مثبت و معنیداری دارد. با توجه به این یافتهها میتوان نتیجه گرفت؛ مشاوره گروهی مبتنی بر روانشناسی وحدت مدار که برخاسته از دانش و فرهنگ بومی و درخور زوجین ایرانی است، در ارتقاء رضایت زناشویی و بهزیستی روانشناختی آنها کارساز است.
- چکیده انگلیسی: The researches indicate the positive effect of take advantage of spiritual interventions to enhancement the marital satisfaction and psychological well-being. As well as, the therapeutic model based on Unity-oriented psychology, is spiritual, local and new method that its positive influence in clinical work and research somewhat has been revealed. This study aimed to investigate the efficacy of group counseling based on Unity-oriented psychology on marital satisfaction and psychological well-being of couples. The research method of current study was semi-experimental with pre-test, post-test design and one-month follow-up with the control group. By using a purposeful sampling among couples living in Sabzevar city, 24 couples (48 people) were selected as subjects and were assigned randomly in two groups of 12 couples (24 people) as experimental and control groups. The data were gathered by marital satisfaction scale by Olson, Furnier, Joen & Drakman, 1989 and Ryff’ Psychological well-being scale, 1980. Then the subjects of the experimental group participated in 8 sessions of 120 minutes of Group Interventions of training the Unity-oriented psychology. The results of analysis of variance with repeated measure indicated that group counseling based on Unity-oriented psychology has a positive and significant effect on marital satisfaction (F=3/59; Eta =22; P-Value <0/05) and psychological well-being (F=4/57; Eta =26; P-Value <0/05) in posttest and follow-up. According to these findings, it can be conclude that the group counseling based on Unity-oriented psychology that derived from Iranian knowledge and culture and suitable for Iranian couples, is effective in promoting marital satisfaction and psychological well-being of them.
- انتشار مقاله: 24-07-1397
- نویسندگان: زکریا رحیمی,علی زاده محمدی,غفار نصیری هانیس
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: Journal of Fundamentals of Mental Health
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: جنسیت,ازدواج,شخصیتی
- چکیده: مقدمه: با توجه به اهمیت بررسی همسرگزینی به عنوان سنگ بنای اولیهی تشکیل خانواده و اهمیت ملاکهای این انتخاب بر روی موفقیت یا شکست بعدی در زندگی زناشویی، پژوهش حاضر بررسی رابطهی بین ویژگیهای شخصیتی با ملاکهای انتخاب همسر را هدف خود قرار داده است.
روشکار: جامعهی آماری این مطالعهی تحلیلی-مقطعی شامل تمام دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی مشغول به تحصیل در نیمسال دوم سال تحصیلی91-1390 بودند. از میان این جامعه، 375 نفر (168 پسر و 207 دختر) به شیوهی نمونهگیری در دسترس انتخاب و با استفاده از پرسشنامههای شخصیت نئو و ملاکهای انتخاب همسر باس، ارزیابی گردیدند. دادهها با نرمافزار SPSS نسخهی 16 و روشهای همبستگی اسپیرمن و پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: بین تعدادی از ویژگیهای شخصیتی از جمله برونگرایی (01/0>P)، گشودگی به تجربه (01/0>P) و وظیفهشناسی با ترجیح عوامل انتخاب همسر، رابطهی معنیداری وجود داشت (01/0>P) و این ویژگیها سهم معنیداری در پیشبینی عوامل انتخاب همسر داشتند.
نتیجهگیری: اگر چه ویژگیهای شخصیتی نقش مهمی در پیش بینی ملاکهای انتخاب همسر دارند، ولی به نظر میرسد که توان پیش بینی زمانی میتواند بیشتر باشد که فرد واقعا قصد ازدواج داشته باشد و به طور جدی در فرایند انتخاب همسر درگیر شود.- چکیده انگلیسی: Introduction: Given the importance of invetigating mate selection as the cornerstone of family forming and the importance of the criteria of this selection on subsequent success or failure in Married life, the present study aims invetigating the relationship between personality characteristicswith mate selection criteria.
Materials and Methods: The kind of present study is analytic-cross sectional. Statistical population consists of all students of Shahid Beheshti University of Tehran that were enrolled in second semester of the academic year of 2011-12. Among this population, 375 persons (168 mal and 207 female) were selected through available sampling and were assessed employing NEO Personality Questionnaire and Buss’ questionnaire of mate selection criteria. The data of research was analyzed by SPSS software 16 and using Spearman and Pearson correlation and multiple regression analysis.
Results: There was a significant relationship between some of personality characteristics including of extraversion (P<0.01), openness to experience (P<0.01), and conscientious (P<0.01) with mate selection factors and these characteristics had significant effect in predicting of mate selection factors.
Conclusion: Although the personality characteristics have important role in predicting of mate selection criteria, but seen that power of prediction when can be more that the person truly want to be married and he seriously engaged in the process of mate selection.- انتشار مقاله: 01-09-1393
- نویسندگان: هاشم جبرائیلی,علی زاده محمدی,محمود حیدری,مجتبی حبیبی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: Journal of Fundamentals of Mental Health
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: جنسیت,ازدواج,شخصیتی
- چکیده: مقدمه: با توجه به اهمیت بررسی همسرگزینی به عنوان سنگ بنای اولیهی تشکیل خانواده و اهمیت ملاکهای این انتخاب بر روی موفقیت یا شکست بعدی در زندگی زناشویی، پژوهش حاضر بررسی رابطهی بین ویژگیهای شخصیتی با ملاکهای انتخاب همسر را هدف خود قرار داده است.
روشکار: جامعهی آماری این مطالعهی تحلیلی-مقطعی شامل تمام دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی مشغول به تحصیل در نیمسال دوم سال تحصیلی91-1390 بودند. از میان این جامعه، 375 نفر (168 پسر و 207 دختر) به شیوهی نمونهگیری در دسترس انتخاب و با استفاده از پرسشنامههای شخصیت نئو و ملاکهای انتخاب همسر باس، ارزیابی گردیدند. دادهها با نرمافزار SPSS نسخهی 16 و روشهای همبستگی اسپیرمن و پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: بین تعدادی از ویژگیهای شخصیتی از جمله برونگرایی (01/0>P)، گشودگی به تجربه (01/0>P) و وظیفهشناسی با ترجیح عوامل انتخاب همسر، رابطهی معنیداری وجود داشت (01/0>P) و این ویژگیها سهم معنیداری در پیشبینی عوامل انتخاب همسر داشتند.
نتیجهگیری: اگر چه ویژگیهای شخصیتی نقش مهمی در پیش بینی ملاکهای انتخاب همسر دارند، ولی به نظر میرسد که توان پیش بینی زمانی میتواند بیشتر باشد که فرد واقعا قصد ازدواج داشته باشد و به طور جدی در فرایند انتخاب همسر درگیر شود.- چکیده انگلیسی: Introduction: Given the importance of invetigating mate selection as the cornerstone of family forming and the importance of the criteria of this selection on subsequent success or failure in Married life, the present study aims invetigating the relationship between personality characteristicswith mate selection criteria.
Materials and Methods: The kind of present study is analytic-cross sectional. Statistical population consists of all students of Shahid Beheshti University of Tehran that were enrolled in second semester of the academic year of 2011-12. Among this population, 375 persons (168 mal and 207 female) were selected through available sampling and were assessed employing NEO Personality Questionnaire and Buss’ questionnaire of mate selection criteria. The data of research was analyzed by SPSS software 16 and using Spearman and Pearson correlation and multiple regression analysis.
Results: There was a significant relationship between some of personality characteristics including of extraversion (P<0.01), openness to experience (P<0.01), and conscientious (P<0.01) with mate selection factors and these characteristics had significant effect in predicting of mate selection factors.
Conclusion: Although the personality characteristics have important role in predicting of mate selection criteria, but seen that power of prediction when can be more that the person truly want to be married and he seriously engaged in the process of mate selection.- انتشار مقاله: 01-09-1393
- نویسندگان: هاشم جبرائیلی,علی زاده محمدی,محمود حیدری,مجتبی حبیبی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: Journal of Fundamentals of Mental Health
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: جنسیت,ازدواج,شخصیتی
- چکیده: مقدمه: با توجه به اهمیت بررسی همسرگزینی به عنوان سنگ بنای اولیهی تشکیل خانواده و اهمیت ملاکهای این انتخاب بر روی موفقیت یا شکست بعدی در زندگی زناشویی، پژوهش حاضر بررسی رابطهی بین ویژگیهای شخصیتی با ملاکهای انتخاب همسر را هدف خود قرار داده است.
روشکار: جامعهی آماری این مطالعهی تحلیلی-مقطعی شامل تمام دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی مشغول به تحصیل در نیمسال دوم سال تحصیلی91-1390 بودند. از میان این جامعه، 375 نفر (168 پسر و 207 دختر) به شیوهی نمونهگیری در دسترس انتخاب و با استفاده از پرسشنامههای شخصیت نئو و ملاکهای انتخاب همسر باس، ارزیابی گردیدند. دادهها با نرمافزار SPSS نسخهی 16 و روشهای همبستگی اسپیرمن و پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: بین تعدادی از ویژگیهای شخصیتی از جمله برونگرایی (01/0>P)، گشودگی به تجربه (01/0>P) و وظیفهشناسی با ترجیح عوامل انتخاب همسر، رابطهی معنیداری وجود داشت (01/0>P) و این ویژگیها سهم معنیداری در پیشبینی عوامل انتخاب همسر داشتند.
نتیجهگیری: اگر چه ویژگیهای شخصیتی نقش مهمی در پیش بینی ملاکهای انتخاب همسر دارند، ولی به نظر میرسد که توان پیش بینی زمانی میتواند بیشتر باشد که فرد واقعا قصد ازدواج داشته باشد و به طور جدی در فرایند انتخاب همسر درگیر شود.- چکیده انگلیسی: Introduction: Given the importance of invetigating mate selection as the cornerstone of family forming and the importance of the criteria of this selection on subsequent success or failure in Married life, the present study aims invetigating the relationship between personality characteristicswith mate selection criteria.
Materials and Methods: The kind of present study is analytic-cross sectional. Statistical population consists of all students of Shahid Beheshti University of Tehran that were enrolled in second semester of the academic year of 2011-12. Among this population, 375 persons (168 mal and 207 female) were selected through available sampling and were assessed employing NEO Personality Questionnaire and Buss’ questionnaire of mate selection criteria. The data of research was analyzed by SPSS software 16 and using Spearman and Pearson correlation and multiple regression analysis.
Results: There was a significant relationship between some of personality characteristics including of extraversion (P<0.01), openness to experience (P<0.01), and conscientious (P<0.01) with mate selection factors and these characteristics had significant effect in predicting of mate selection factors.
Conclusion: Although the personality characteristics have important role in predicting of mate selection criteria, but seen that power of prediction when can be more that the person truly want to be married and he seriously engaged in the process of mate selection.- انتشار مقاله: 01-09-1393
- نویسندگان: هاشم جبرائیلی,علی زاده محمدی,محمود حیدری,مجتبی حبیبی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فرهنگ مشاوره و روان درمانی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: افسردگی,بهزیستی معنوی,واژگان کلیدی: آموزش مفاهیم رویکرد وحدت مدار,مادران داغدیده
- چکیده: مرگ فرزند یکی از دردناک ترین بحران هایی است که والدین تجربه می کنند. آن ها در پی این فقدان، با آسیب های متعددی روبه رو می شوند. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مفاهیم رویکرد وحدت مدار بر کاهش علائم افسردگی و افزایش بهزیستی معنوی مادران داغدیده بود.
در این پژوهش از طرح مطالعه تجربی تک موردی از نوع چند خط پایه ای بهره گرفته شد. جمعیت آماری این پژوهش شامل کلیه مادرانی است بود که فرزند خود را در طی 6 الی 12ماه گذشته در بیمارستان محک از دست داده بودند. از این بین سه مادر به شیوه نموه گیری مبتنی بر هدف انتخاب شدند و هریک در 6 جلسه 90 دقیقه ای انفرادی و هفته ای یک بار در جلسات مداخله آموزش محور رویکرد وحدت مدار شرکت کردند. متغیر ها ی مورد اندازه گیری ، توسط مقیاس افسردگی بک ویرایش دوم(BDI-II) و مقیاس بهزیستی پالوتزین و الیسون در سه خط پایه، طی مداخله و دو پیگیری مورد اندازه گیری قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل چشمی، اندازه اثر، شاخص کوهن و درصد بهبودی بهره گرفته شد.
نتایج تحلیل روند نتایج سنجش ها و نیز محاسبه درصد کاهش و افزایش نتایج نسبت به خط پایه، حاکی از کاهش نمرات افسردگی و افزایش بهزیستی معنوی مادران بوده است.
به نظر می رسد که مداخله انفرادی از نوع آموزش مفاهیم رویکرد وحدت مدار با توجه ویژه به نیاز های بنیادی وجودی و معنوی موجب کاهش علائم افسردگی و افزایش بهزیستی معنوی مادران داغدیده شود.- چکیده انگلیسی: Background: Parental bereavement after loss of a child is often more profound and prolonged than grief experienced in other context of other losses and associated with an increased risk for long-term psychological and physical morbidities. Aim: To explore the effectiveness of “unity-oriented psychology concepts instruction” on reducing depression and increasing spiritual well-being in bereaved mothers.
Method: A single-subject study was conducted on three bereaved mothers who lost their children to cancer in Mahak hospital during last 6 to 12 months ago. Each person participated in six (90-minute) individual session of the unity-oriented psychology concepts instruction. Data were collected the using the questionnaire of Beck depression inventory-II and spiritual well-being scale( Paloutzian & Ellison 1982) for eight times( three times at the baseline phase, three times at the intervention phase, and two times at the follow-up phase). The collected data were analyzed by indicators of process changes and calculate the recovery percentage.
Results: The results showed a significant decrease on depression and increase on spiritual well-being compared to the baseline and the most amount of decrease and increase was observed in final intervention session.
Conclusions: considering the effectiveness of the “unity-oriented psychology concepts instruction” on reducing depression and increasing spiritual well-being in bereaved mothers, this intervention can be used to alleviate the psychological pain in this group.- انتشار مقاله: 11-09-1398
- نویسندگان: زهرا سوادی,بهمن بهمنی,علی زاده محمدی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: دانشو پژوهشدر روانشناسی کاربردی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: خودکارآمدی,دختران نوجوان,حل مساله,آموزش مهارتهای والیبال
- چکیده: هدف از این پژوهش ، تعیین تاثیر آموزش مهارتهای والیبال و حل مساله بر خودکارآمدی دختران نوجوان بود.روش مطالعه نیمهتجربی، به صورت پیشآزمون-پسآزمون با 4 گروه آزمایشی بود. جامعه آماری تحقیق دانشآموزان سال اول دبیرستانهای دخترانه شهرستان بروجن در سال تحصیلی 89-1388 و نمونه تحقیق 60 دانشآموز دختر بودکه به روش نمونهگیری تصادفی مرحلهای انتخاب شدند و در چهارگروه 15 نفری آموزش والیبال مبتنی بر رویکرد حلمساله ، آموزش والیبال، آموزش حل مساله، و کنترل قرار گرفتند. پس از شرکت در پیش آزمون خودکارآمدی، افراد گروههای مداخله در یک برنامه آموزشی 90 دقیقهای به مدت 10 جلسه شرکت کردند. اطلاعات با پرسشنامه خودکارآمدی (شرر،1982) جمع آوری شد. برای تحلیل دادهها از آزمون آماری تحلیل کوواریانس، تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی توکی استفاده شد. نتایج نشان داد بین تاثیر آموزش والیبال و حل مساله بر خودکارآمدی دختران نوجوان در 4 گروه تفاوت معناداری وجود دارد (001/0> P و 89/25=(54و3) F ) . به طور کلی، نتایج نشان داد برنامه ترکیبی، موجب بهبود بیشتر خودکارآمدی دانشآموزان شده است.
- چکیده انگلیسی: The purpose of this research was to determine the effect of volleyball skills training and problem solving on adolescent girls self-efficacy. The research method was semi-experimental and conducted in as pre-test and post-test with four experimental groups.The research statistical population consisted of all first grade students of Broujen high schools in the academic year of 2009-2010(1388-89s.c.). The research sample included 60 junior high school students who were chosen by two-stage sampling and were assigned to four groups(n=15) of teaching volleyball based on problem solving technique, teaching volleyball, teaching problem solving, and control. After taking self-efficacy pre- test, the students of interventional groups took part in 90-minutes training program for 10 sessions. Data were gathered by Self-efficacy Scale(Sherer ,1982) . Analysis of covariance(ANCOVA), analysis of variance(ANOVA) and Tukey post hoc tests were used to analyze the data . Results indicated that there were significant differences in the effect of teaching volleyball and problem solving on adolescent girls self efficacy between the four groups(F (3,54) =25.89, p=0.001). Generally, the results reveal that the mixed program caused further improvement of students self-efficacy.
- انتشار مقاله: 25-07-1396
- نویسندگان: اکرم کاویانی,بهروز عبدلی,علی زاده محمدی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: دانشو پژوهشدر روانشناسی کاربردی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: هوش هیجانی,پرخاشگری,مهارت حل مسأله,پسر دبیرستانی
- چکیده: این پژوهش با هدف بررسی مقایسۀ اثربخشی آموزش مهارت حل مسأله و آموزش هوش هیجانی در کاهش پرخاشگری دانشآموزان پسر دبیرستانی اجرا شد. روش پژوهش نیمهتجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون بود. جامعۀ آماری همۀ دانشآموزان پسر مقطع متوسطۀ شهر قرچک در سال تحصیلی 91ـ1390 بود که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای، 45 دانشآموز پسر با پرخاشگری بالا به وسیلۀ آزمون پرخاشگری (باس و پری، 1992) انتخاب شدند. براساس طرح آزمایشی، دانشآموزان در سه گروه 15 نفره قرار گرفتند. یک گروه آموزش مهارت حل مسأله و دیگری آموزش هوش هیجانی را در 6 جلسۀ 2 ساعته دریافت کردند و گروه سوم بهعنوان گروه گواه، آموزشی دریافت ننمودند. دادههای پژوهش با استفاده از تحلیل کوواریانس و آزمون t تحلیل گردید و نتایج دادههای حاصل از پیشآزمون و پسآزمون نشان داد که آموزش هر دو روش حل مسأله و هوشهیجانی بهطور معناداری با کاهش میزان پرخاشگری در بین دانشآموزان پسر ارتباط دارند (05/0 > P ) و در دو نوع آموزش با یکدیگر تفاوت معنیدار وجود ندارد. همچنین در خردهمقیاسهای پرخاشگری نیز گروهها با هم مقایسه شدند و نتایج دادههای پیشآزمون و پسآزمون نشان داد که در مقایسۀ دو نوع روش آموزشی در خردهمقیاسها تفاوت معنیدار بود (05/0 > P ).
- چکیده انگلیسی: This research compared the effectiveness of problem solving and emotional intelligence skills training on the reduction of aggression among high school male students. The research method was a pretest and posttest quasi-experimental design. The population was Qarchak high school students in the 2011-12 (1390-91S.C.) academic year and the samples were selected by cluster sampling method, including 45 male students with high aggression by Aggression Questionnaire (Buss and Perry, 1992). Based on experimental design, students were assigned to two experimental groups, each received six sessions of two- hours each training, either problem solving or emotional intelligence skills and a third group, the control group did not receive training. The t and co-variance test analysis of the pre and post-test data revealed that both problem solving and emotional intelligence skills training were significantly related to the reduction of aggressive behavior (P > 0.05). There were also significant differences between the two types of training together. Also, aggression subsets of the groups were compared and result of the pre- and post-test data revealed that deference between both training methods were significant (P > 0.05).
- انتشار مقاله: 25-07-1396
- نویسندگان: سید علیرضا گنجه,مهدی دهستانی,علی زاده محمدی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: توانمندسازی کودکان استثنایی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: رضامندی زوجیت,برنامه هنردرمانی خانواده,خودمانده
- چکیده: هدف ازپژوهش حاضربررسی اثربخشی برنامه هنردرمانی خانواده بر رضامندی زوجیت مادران وپدران کودکان خودمانده می باشد. پژوهش ازنوع کاربردی و نیمه آزمایشی است و از طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل و پیگیری برای اجرای آن استفاده شدهاست. آزمودنیها شامل والدین 20 کودک خودمانده بود که به صورت نمونه دردسترس انتخاب و به طور تصادفی به دوگروه کنترل و آزمایش تقسیم شدند و برنامه هنردرمانی خانواده درمورد گروه آزمایش اجراشد. برای جمع آوری دادهها در مراحل پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری از مقیاس رضامندی زوجیت افروزاستفاده گردید. دادههای پژوهش با استفاده از روشهای آماری تحلیل کوواریانس واندازههای مکرر مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت و تفاوت معناداری بین گروه آزمایش و کنترل وجود داشت. نتایج نشان داد که برنامه هنردرمانی خانواده نمیتواند بهصورت طولانیمدت بر رضامندی زوجیت مادران وپدران کودکان خودمانده موثر باشد.
- چکیده انگلیسی: هدف ازپژوهش حاضربررسی اثربخشی برنامه هنردرمانی خانواده بر رضامندی زوجیت مادران وپدران کودکان خودمانده می باشد. پژوهش ازنوع کاربردی و نیمه آزمایشی است و از طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل و پیگیری برای اجرای آن استفاده شدهاست. آزمودنیها شامل والدین 20 کودک خودمانده بود که به صورت نمونه دردسترس انتخاب و به طور تصادفی به دوگروه کنترل و آزمایش تقسیم شدند و برنامه هنردرمانی خانواده درمورد گروه آزمایش اجراشد. برای جمع آوری دادهها در مراحل پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری از مقیاس رضامندی زوجیت افروزاستفاده گردید. دادههای پژوهش با استفاده از روشهای آماری تحلیل کوواریانس واندازههای مکرر مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت و تفاوت معناداری بین گروه آزمایش و کنترل وجود داشت. نتایج نشان داد که برنامه هنردرمانی خانواده نمیتواند بهصورت طولانیمدت بر رضامندی زوجیت مادران وپدران کودکان خودمانده موثر باشد.
- انتشار مقاله: 31-04-1397
- نویسندگان: کاوه مقدم,پرویز شریفی درامدی,علی زاده محمدی,غلامعلی افروز
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: الهیات تطبیقی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: قرآن,هنر,معناداری وقایع زندگی,روان شناسی وحدت مدار
- چکیده: درک و شناسایی معناداری وقایع زندگی، یکی از اساسیترین موضوعات در کیفیت و تحول مثبت زندگی انسان است و همواره در سلامت روانی و رضایتمندی او از زندگی نقش مهمی داشته است. این پژوهش بر آن است تا با بررسی معناداری وقایع زندگی در قرآن و روانشناسی وحدتمدار، به ساختاری مفهومی برسد تا بر اساس آن، تمرینها و برنامههای هنری مؤثر برای استفاده در مداخلات روانشناختی طراحی شود؛ بنابراین، با بررسی مسئلۀ معناداری وقایع زندگی در قرآن و روانشناسی وحدتمدار، مفهوم نگرش وحدانی در تجربهها و رخدادهای زندگی استنباط شد که بهمنظور عینیسازی، ملموسکردن و انطباق بهتر با رویدادهای زندگی، بهترتیب، سه شاخص شناخت و پذیرش وحدتمدار وقایع زندگی، پیوستگی کثرتهای متضاد و معنابخشیدن به کثرتهای زندگی از آن استخراج شد و هریک مبنای طراحی تمرینهایی هنری قرار گرفت تا با استفاده از هنر وحدتمدار، وقایع زندگی معنادار شوند و با از بین بردن بار منفی برخی وقایع، نقش مثبت آنها در رشد و تعادل زندگی جستجو شوند؛ بهطوریکه فرد باروایت وحدانی زندگی خویش و با انجام تمرینهای هنری وحدتمدار، منطبق با مفاهیم استخراجشده، به همراه تفسیر آن با دیدگاه قرآنی و روانشناسی وحدتمدار، بهخوبی هر آنچه از وقایع زندگی برداشت کرده است، شرح و با مثالهای زندگی خود انطباق دهد.
- چکیده انگلیسی: Identification and understanding of meaningfulness of life events is one of the most fundamental issues in the quality of human life and its positive changes which also has always had an important role in his mental health and life satisfaction. This study by surveying meaningfulness of life events in Quran and unity-oriented psychology, aims to achieve a conceptual structure, so that effective artistic practices and programs could be designed on its basis to be used in the psychological interventions.
Some psychologists such as Alport, Frankl and Maslow consider meaningfulness of life as the most important factor affecting positive psychosocial actions. So it can be said that giving attention to the meaning of life has been very much considered in the field of psychology. The answer given to the question of “meaning of life” affects our life experiences and everyday practices. It is creation of meanings that makes sense of the world to us and specifies the path of our life in the world; thus true achieving of it decreases the level of negative emotions (such as depression and anxiety) and also reduces the risk of mental illnesses, so that the “Meaning Therapy” (MT) is considered as one of the main interventions in psychology. Although meaningfulness of life is a subjective perception and mental cognition; but it depends entirely on the attitude of man to life, and religion is the factor that gives direction to the attitude and worldview of an individual. As a result, the necessity of examining religious psychology is also felt.
In Islam, the Holy Qur'an has repeatedly expressed the divine goal in meaningfulness of life and giving meaning to the living of human beings. It has stated - in the verses of belief through the explanation of this principle and in the verses of the commandments and ethics by mentioning the way of meaningful life- that it is the wonder and psychological miracle of Qur'an. One of the psychological characteristics of Qur'an is its consideration of its goal-oriented and immortal human conduct which is reminiscent of human attachment to the One Being and his origin “God Almighty” which he ultimately will return to (Al-Baqarah, v. 46). The forgetfulness of this connection leads to separation from the true self, forgetting oneself and fear of loss and insecurity which are the main root of concerns and fundamental anxieties (al-Hashr: 19 and al-Yunus: 62).
Unity-oriented psychology as a new meaning-oriented approach in psychology based on religious knowledge with the centrality and theoretical framework of the concepts of the unity of being and the Quranic teachings, and relying on the unity-oriented transcendent wisdom and by its use, has tried to make a unitary connection between the self of person, his environment and the changes. So that; one can get a positive perception of his life events_ which are the natural causes of his developmental stages_ leading to the constructive change of himself/herself. This monotheistic and religious attitude to the nature of man and the universe describes all the changes and subtleties of individuals in how to respond to the need for one's own monotheistic connection in growth stages of life and considers the separation, lack of interconnectedness and weakening of its attachment in the stages of development as the main causes of anxiety and fundamental fear and the origin of many mental disorders.
Hence, by examining the issue of meaningfulness of life events based on Quran and unity-oriented psychology and the concept of monotheistic outlook toward life experiences and events, it was concluded that in order to objectify, materialize and better adapt to the life events, respectively, three indicators are derived from it: 1. “unity-oriented recognition and acceptance of life events”, referring to verse 23 of Surah al-Hadid, and related concepts in unity-oriented psychology to create a balanced and meaningful life with reminiscent of the lack of ecstasy in joys and lack of disappointment and frustration in plights; 2. “the conjunction of opposite pluralities” on the basis of the verses 5 of surah al-Yunus, verse 3 of surah al-Molk and other verses referring to the conjunction of divine guidance such as the chain loops, and interpretation of the same concept in unity-oriented psychology with an emphasis on the continuity of any incident with the past, future, nature and environment, and the adventures before and after it; 3. “giving meaning to multiplicities of life” referring to verse 216 of Surah al-Baqara, and the concept of the existence of the purpose and wisdom of good and the constructive cultivation of all that occurs, with the intention of opening up and guiding man to purity and consciousness and discovering himself towards progress, prosperity and enlightenment of the path in the unity-oriented attitude.
On the other hand, since the main attribute of religious and Islamic art in Iran has monotheistic foundation, and art is also considered in the unity-oriented approach as a facilitating tool for opening the way for the influence of positive imagination and receiving inspiration and intuition on the mind and makes the clients see their status in an integrated mode and get consistent with the events of life; as a result, artistic design, media and artistic techniques (design, painting, collage, photography, sandbox, etc.) could be used in this regard. Hence, each of the three indicators deduced from unity-oriented psychology and the teachings of Holy Quran in the context of the concept of a unitary attitude in experiences and events of life can be the basis for designing artistic exercises, so that by the use of unity-oriented art, one could give meaning to his/her life events and by removing negative effect of some events, their positive role in the growth and life balance could be found. In this approach; by unitary narrative of his/her life and doing artistic and unity-oriented practices in accordance with the extracted concepts and along with their interpretation by the viewpoint of Quran and unity-oriented psychology approach, one could be able to explain what she/he has perceived from life events and adapt them with examples of his/her own life.- انتشار مقاله: 01-05-1395
- نویسندگان: علی زاده محمدی,افسانه ناظری,مهدی مطیع,پریسا داروئی
- مشاهده