در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه مدیریت و پژوهش های دفاعی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: جنگ,عربستان,یمن
- چکیده: تحقیق حاضر، تحت عنوان"عوامل مؤثر جنگ عربستان علیه یمن" با هدف پاسخگویی به این سؤال که عوامل مؤثر جنگ عربستان علیه یمن کدام است؟ با بهرهگیری از روش توصیفی ـ تحلیلی و ابزار تحقیق شامل پرسشنامه، در نمونه آماری تحقیق به شکل پیمایشی اجرا شد. برای رسیدن به اهداف پرسشنامههای تحقیق، تعداد 40 نفر شامل خبرگان، اساتید و کارشناسان، بهعنوان نمونه آماری تحقیق انتخاب شدند. درمجموع، پرسشنامه شامل 15 سؤال براساس طیف پنجدرجهای تهیه و اجزای آن شامل اطلاعات فردی، گویههای سنجش و... است. یافتههای حاصل پرسشنامهها با استفاده از نرمافزار spss و شاخصهای آمار توصیفی و آمار استنباطی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. در این تحقیق، ضمن بحث درخصوص تعریف، اهداف و ویژگیهای جنگ، اهمیت، ساختار سیاسی و راهبرد دفاعی عربستان، موقعیت راهبردی، وضعیت سیاسی و جریان زیدیه، وقوع تحولات در یمن و تجاوز عربستان به کشور یمن به دلیل ناآرامیهای یمن و عوامل مؤثر این جنگ، پرداخته شده است. در پایان تحقیق در پاسخ به پرسش اصلی تحقیق تحت عنوان «عوامل مؤثر جنگ عربستان علیه یمن کدامند؟» به مهمترین عوامل جنگ عربستان علیه یمن شامل: واکنش عربستان به تحولات داخلی یمن باتوجهبه اهمیت جغرافیایی و موقعیت راهبردی یمن، نگرانی از تشکیل دولت شیعه در شمال یمن و تأثیر آن بر جمعیت قابلتوجه شیعه عربستان، رقابت راهبردی عربستان با ایران و جلوگیری از نفوذ و دخالت ایران در یمن، استیصال عربستان در مقابل جبهه مقاومت و تبدیل گفتمان مقاومت به یک منزلت هژمونیک در سطح منطقه، پرداخته شده است.
- چکیده انگلیسی: Focusing on the factors influencing Saudi War against Yemen, this research aims at identifying the factors that affect Saudi Arabian war against Yemen. Using a descriptive-analytic method and a questionnaire, as research tool, the researchers collected data through survey method. To achieve the objectives of the research, 40 people including experts, specialists and professors were selected as the statistical sample. The questionnaire consists of 15 items based on the five-point scale containing individual information and measurement figures. The data acquired from the questionnaires were analyzed by SPSS software, descriptive and inferential statistics. Discussing the definition of the objectives and features of the war, the importance, the political structure, and the defense strategy of Saudi Arabia, the strategic situation, the political position of Zaidi movement, the emergence of changes in Yemen, and Saudi invasion of Yemen due to the unrest situation of the country and its effective factors were explained in this research. In response to the main research question about the effective factors influencing Saudi war against Yemen, the researchers found out that the most important factors include Saudi’s reaction to the internal developments in Yemen due to the geographic and strategic position of Yemen, Saudi’s concern about the establishment of a Shi'a government in the North of Yemen and its influence in the substantial Shiite population in Saudi Arabia, the strategic competition of Saudi Arabia with Iran and its attempt to prevent Iran's influence in Yemen, and Saudi’s harassment in dealing with the resistance front and the transformation of resistance discourse into a hegemonic status in the region.
- انتشار مقاله: 06-04-1397
- نویسندگان: مهدی نطاق پور,مهدی بزرگ زاده,علی اکبری,سید فردین رضایی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه مدیریت منابع در نیروی انتظامی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: کیفیت,اقتصاد,ایمنی,رضایت کارکنان,استانداردسازی اقلام سرمایهای
- چکیده: زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف به تصویر کشیدن چالشهای ایجاد شده از نبود استانداردسازی در چهار مقوله ایمنی، رضایت کارکنان، کیفیت و بُعد اقتصادی در پنج گروه اقلام آمادی شامل اقلام و ماشینآلات اداری، زیست و خواب، صوتی و تصویری، گرمایشی و سرمایشی و اقلام عمومی، طراحی و اجرا شده است. روششناسی: تحقیق حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ روش اجرا، توصیفی – پیمایشی بوده و جامعه آماری آن شامل؛ 51 نفر از معاونان آماد و پشتیبانی استانها و ردههای مستقل است. روش نمونهگیری، تصادفی- طبقهای بوده و برای تعیین حجم نمونه نیز از فرمول کوکران با اطمینان 95 درصد و دقت آزمون 07/0 استفاده شده است که تعداد نمونه به دست آمده 40 نفر هستند. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته مشتمل بر 136 سؤال با مقیاس اندازهگیری لیکرت است. یافتهها: بر اساس یافتههای تحقیق و استفاده از آزمون فرض (t) تک نمونهای و میانگینهای به دست آمده از نظر پاسخدهندگان، در بُعد ایمنی، شاخص خسارت؛ در بُعد اقتصادی، شاخص توسعه؛ در بُعد کیفیت، شاخص مقاومت و در بُعد رضایت کاربران، شاخص کیفیت محصول، بیشترین مقدار در رویکرد ناجا به استانداردسازی اقلام سرمایهای آمادی را از آن خود کردهاند. نتیجهگیری: نتایج تحقیق، بیانگر لزوم توجه و حرکت ناجا به سوی استانداردسازی اقلام سرمایهای است. دلایل این الزام در دستاوردهای استانداردسازی این اقلام نهفته است؛ به عبارت دیگر، در صورت استانداردشدن اقلام سرمایهای آمادی ناجا، شاهد ارتقای ایمنی در سطح ناجا، صرفه اقتصادی و استفاده بهینه بودجهای، ارتقای رضایت کاربران (کارکنان ناجا) و نیز ارتقای کیفیت اقلام سرمایهای خریداری شده، خواهیم بود.
- چکیده انگلیسی: Background and goal: the current paper was designed and implemented with the aim of outlining challenges from lack of standardization in four categories of security, staffs' content, quality and economic dimensions in five logistical groups including office items and machineries, living and sleeping, audiovisual, heating and cooling as well as general items. Methodology: the current paper is applied in terms of goal and in terms of execution, it is descriptive and survey format. The statistical population consists of 51 deputies to provinces logistics and independent ranks. The sampling method was classified and random and in order to determine the size of the sample, the Cochran formula with confidence level of 95% and accuracy of 0/07 was used, where the number amounted to 40 people. Tools for gathering data was a researcher made questionnaire that includes 136 questions on a Likert Scale. Findings: according to research findings and by using single sample t Test and means obtained from the view of respondents, in the dimension of security, the index of damage; in the economic dimension, the index of development, in the dimension of quality, index of resistance and in the dimension of users, the index of product quality held the highest values in the IRIPF's approach in regards to standardization of capital items. Conclusion: the research results are indicative of attention to the IRIPF's move towards standardization of capital items, The reasons of this requirement are latent in the accomplishment s pertaining to standardization of these items; in other words, standardization of capital items related to IRIPF's logistics has seen improved security in the IRIPF 's kevel, costs effectiveness and optimal use of the budgets, improved users' consent (IRIPF's staffs) as well as improved quality of capital items purchased.
- انتشار مقاله: 11-10-1348
- نویسندگان: محمدعلی اکبری,صائب طاهرپور,بهناز سعادتی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: نشریه علمی مدیریت زنجیره تأمین
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: اطلاعات,مدیریت لجستیک,مدیریت لجستیک متحرک
- چکیده: یکی از مفاهیم اساسی در سازمانهای رو به رشد و در حال حرکت به سمت عملکرد کلاس جهانی، مدیریت لجستیک است. امروزه برای بهبود بهتر عملکرد درون سیستمی، از مدیریت لجستیک متحرک (سیار) بهره میبرند؛ چرا که بهوسیله آن مزیت رقابتی در سازمانها ایجاد شده و مزایایی همچون صرفهجویی در هزینهها را به واسطه افزایش سرعت، انعطافپذیری و همچنین قابلیت بهکارگیری در ابعاد مختلف کسب و کار بههمراه دارد. از این رو، مدیریت لجستیک متحرک در محیط شبکههای جامع در درک نقاط بهبود کمک بهسزایی مینماید. در واقع، مدیریت لجستیک متحرک بهعنوان فرایند برقراری ارتباطات مجازی بین بخشهای مختلف سازمان عمل میکند. در این میان، عوامل یکپارچهکننده و ابزارهای میان کارکردی با هدف برقراری ارتباط بین اطلاعات، افراد و رفع نواقص احتمالی، مشکل هماهنگی را رفع کرده و به پویایی و بهبود کارایی مدیریت لجستیک کمک مینمایند. این مقاله به بررسی مفهوم لجستیک متحرک پرداخته و در انتها نیز نمونهای کاربردی در یکی از شرکتهای ایرانی ارائه گردیده است. روش تحقیق مروری و روش گردآوری اطلاعات، استفاده از منابع کتابخانهای است. نتیجه تحقیق نشان میدهد که مدیریت لجستیک متحرک (سیار) میتواند انعطافپذیری و سرعت واکنش کل فرآیندهای لجستیکی را افزایش داده، مشکل یکپارچگی بین ارکان مختلف لجستیک را حل نموده و مقیاس جدیدی را برای حل مشکل یکپارچگی ارائه نماید.
- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 07-07-1392
- نویسندگان: میلاد آقائی,اصغر آقائی,محمدعلی اکبری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: Journal of Environmental Studies
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: آسایش حرارتی,کلان شهر تهران,کیفیّت هوا,کمربند سبز,WRF/Chem/SLUCM
- چکیده: کمربند سبز با هدف بهبود آسایش محیطی، جلوگیری از توسعه شهر و بهبود کیفیت هوا در تهران در حال اجراست. در این مطالعه از مدل هواشناسی WRF جفت شده با مدل کنوپی شهری تک لایه، مدول شیمی جو و مدل بیوشیمی MEGAN برای شبیه سازی عددی عملکرد کمربند سبز در بازه در بازه زمانی 15 تا 30 ام ماه ژوئن سال 2016 استفاده شده است. در اجرای کنترل، کسر سبزینگی شهری از تصاویر ماهواره سنتینل A2 بروزرسانی و به مدل معرفی شد. کمربند سبز تهران بصورت ایده آل طراحی و نتایج شبیه سازی عددی آن با اجرای کنترل مقایسه گردید. نتایج مؤید نقش قابل توجه کمربند سبز بر بهبود آسایش محیطی بدلیل کاهش محسوس دما و افزایش سطح رطوبت نسبی در سطح شهر می باشد. تغییر سرعت و جهت باد محلی و کاهش ارتفاع لایه مرزی جوی بدلیل کاهش دمای سطح و فرآیندهای تلاطم وهمچنین تغییر الگوی پخش جوی موجب افزایش غلظت سطحی آلاینده هایSO2 ،NO2 ،CO و O3 شده است. به منظور کاستن اثرات نامطلوب کمربند سبز، مطالعه تخصصی کارایی گونه های گیاهای بمنظور کاشت بصورت غیر متراکم با ارتفاع محدود، سازگار با خاک و اقلیم منطقه و امکان سنجی تامین آب آبیاری پیشنهاد می شود.
- چکیده انگلیسی: Urban green spaces are essential parts of the city's configuration which can be expanded in the urban areas in the forms of parks or gardens, and green urban structures such as green roofs or green walls. The green areas around the city are usually constructed in the form of Green Belts and forest parks. In new decades, land use/ land cover alterations have remarkably reduced the urban green spaces which cause environmental concerns such as biological pollutions, increase in surface runoffs and greenhouse gases, and the phenomenon of dust and the urban heat island. Studies on the role of urban greening on air quality in different regions have shown that the structure, physical characteristics and vegetation types can be the decreasing factors of air pollution, but in special circumstances, they may show adverse negative impacts. Indeed, on one hand, they can affect the wind and temperature fields, as well as the atmospheric emission patterns and the transmission of pollutants and natural ventilation over the city, and on the other hand, by releasing organic volatile organic compounds (VOCs), they may accelerate the rate of ozone production. Therefore, proper selection of plant species and management of urban green space design are substantial and complicate issues in urban management programs. One of the proposed strategies to control the excessive expansion of cities, prevention of marginalization and population growth in cities is the development of the Green Belt. According to the definitions, the Green Belt is a green striped borderline in the margins of the city that has numerous environmental impacts, such as beautification of the urban landscape, stabilization of the soil and preventing the entrance of the aerosols and dust to the city center. According to related studies, the area and density of the Green Belt play major roles in changing the concentration of atmospheric pollutants due to sedimentation and deposition processes. The history of the Green Belt Development Project of Tehran backs to about 40 years ago and its completion is one of the priorities of the urban management programs. It is predicted that the area of Tehran Green Belt reaches more than 40,000 hectares so it is expected to show significant changes on the micro-climate of the city. Therefore, in this study, the role of the Green Belt Development of Tehran on weather parameters such as wind and temperature fields, relative humidity, surface heat flux and planetary boundary layer height (PBLH), as well as the atmospheric concentration of atmospheric gas pollutants (SO2,NO2,CO and O3) are studied, using coupled Meteorological-Chemical numerical model (WRF-Chem).
WRF-Chem numerical model (version 8.3) coupled with the Noah Land Surface Model and the UCM urban canopy model is used for numerical simulations. The National Centers for Environmental Prediction (NCEP) global forecast system (GFS) reanalysis data on a 1˚×1˚ grid are used for the atmosphere and soil initial and boundary conditions. MOZART (Model for Ozone and Related chemical Tracers) data are applied for boundary conditions of domain 1 and initial conditions for 4 domains in the chemistry section. The 2005 version of carbon bond chemical mechanism (CB05) and the MADE (Modal Aerosol Dynamics Model for Europe) aerosol scheme are used for simulations. Model of Emissions of Gases and Aerosols from Nature (MEGAN) is used for biochemistry. Anthropogenic emission inventory is produced by PREP-CHEM-SOURCES preprocessor from RETRO (REanalysis of TROpospheric chemical composition) global data. Tehran updated emission inventory is mapped over the global anthropogenic data in the fourth domain and emissions are introduced to the model through two separate times (wrfchemi_{00z,12z}_d04). The control case is representative of the current state of land use in the city of Tehran. Four early summer days (18-21 June 2016) with the cloudless condition, calm wind and without precipitation are selected for the simulations. In the next stage, the green belt scenario is performed to reproduce the meteorological and chemistry parameters and the results were compared with the control case.
Findings show that green belt development on the eastern and southeast boundaries of the city has reduced the temperature (about 2.5°C) and increased relative humidity within the city (about 7% at nighttime and 4% at daytime) which confirms the positive role of this green area in improving environmental comfort level. Also, the cooling effect of this green space in the borders of the city is noticeable. Furthermore, this urban green approach reduces the wind speed and changes the wind direction over the region. This factor, as well as the observed decrease in PBLH (nightly changes in the center of the city are -200 meters and in the northwest and southeastern margins are -300 and -500 meters, respectively), have caused the accumulation of polluted air in the city center. Particularly during the night, the green band of the northern margin of the city has reduced the influence of local mountainous winds to the city and a significant reduction in wind speed in the city center, which has a negative impact on the status of air pollution and heat island in this area. Changes in the wind direction in the western border of the city prevents the outflow of polluted air and entrance of the clean air which has a negative effect on the concentration of industrial pollutants in this part of the city. Further studies in this area are needed in other seasons, especially in winter, with significant levels of pollution. Based on the results obtained in this study, low-density plants with limit height which have less unwanted impacts on wind flow and natural ventilation of the city, are proposed to be used in Green Belt project of Tehran Metropolis.- انتشار مقاله: 26-01-1398
- نویسندگان: حسین ملکوتی,سیمه ارغوانی,عباسعلی علی اکبری بیدختی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: Journal of Environmental Studies
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: آلودگی,پالایشگاه,میعانات گازی,هیدروکربن,محیط زیرزمینی
- چکیده: هدف از این پژوهش، بررسی دقیق نوع و رفتار آلایندهها، ارزیابی زیست محیطی و سنجش برخی شاخصهای مهم آلودگی نفتی در اراضی محدودة پالایشگاه و چگونگی نشر و ترابری آنها در محیط زیرزمینی بود. بدین منظور، درک مقیاس آلودگی با حفر گمانهها تا رسیدن به سخت کفههای غیر قابل نفوذ موجود، انجام و برداشت نمونهها و اندازهگیری مقدار کل آلاینده هیدروکربنی و کل آلاینده نفتی انجام شد. ویژگیهای منبع اصلی موجد آلودگی، با آزمایشهای تعیین کل جامدات معلق، کل جامدات محلول، مقدار نفت اولیه ورودی، اکسیژن مورد نیاز شیمیایی و بیوشیمیایی بررسی شد. پهنهبندی و تهیة نقشههای نشر آلودگی، با تکنیکهای زمینآمار با نرمافزارهای Surfer و ArcGIS انجام شد. مطالعات زمینآمار و بررسی کمّی نقشههای سهبعدی تخمینگر نشر کل آلودگی هیدروکربنی و نفتی خاک نشان داد که ترابری آلایندهها، بهعلت شرایط خاص حاکم بر منطقه (وجود سفره آب زیرزمینی در عمق 24 متری از سطح و بالابودن سخت کفههای غیر قابل نفوذ در کل منطقه)، از ناحیه محصور بالای سختکفه و بهوسیلة نشر میعانات گازی صورت گرفت. با وجود محرز بودن آلودگی، منابع موجد آن، نشت چالههای سوزان (عامل اصلی) و عدم رعایت کامل موارد ایمنی و پیشگیری در حین عملیات، نشت احتمالی از مخازن ذخیره، شکستگی لوله و کانالهای جمعآوری فاضلاب مشخص شدند. نتایج بررسی منابع موجد آلودگی و تعیین مشخصههای آن، علاوه بر تعیین نیروی آلودگی، راهنمای مناسبی برای تصمیمگیری مدیریت فاضلاب پالایشگاه، تعیین بهترین سیستم پاکسازی و برنامهریزی راهبردی برای تحقق آن است.
- چکیده انگلیسی: Environmental pollution of subsurface due to the long time required to detect the onset of infection and spent considerable time and costs, has a special sensitivity. The aim of this research was, investigating the exact type and behavior of pollutants, assesses environmental attributes and measurement of some important factors of oil contamination in soils around the refinery and how the range of its transport in porous media. With this aim, after the initial investigation of the site, Wells digging was done up to hardpans and then, sampling was done and Measurements related to the total petroleum hydrocarbon and total oil and Grease were performed. Then Characteristics of the main source causing pollution, with tests to determine the total suspended solids, total dissolved solids, the initial input amount of oil, chemical and biochemical oxygen required was done. Soil pollution mappings and its distribution mappings were done by Surfer and ArcGIS and MATLAB software. The results showed that due to the lack of underground water in the area and the hardpans existence near to soil surface that these traits are strange, Particular and special. Pollution spread has happened through gas conditions spread from the limited reign above the hardpan. In this study, considering becoming obvious there pollution, sources causing of it, the leakage of burning pits (main factor) and lack of full observance of safety and prevention during the operation, leakage from storage basins, leaking and broken pipes and sewage collection channels were determined. The results of causing pollution and resource characteristics that determine the parameters, in addition to determine the potential contamination, are beneficial and efficient guide for making decisions about the refinery wastewater management, strategy planning stage of the refinery and cleaning the surrounding area and determine the best cleaning system.
- انتشار مقاله: 11-10-1348
- نویسندگان: سهیلا ابراهیمی,جلال شایگان,محمد جعفر ملکوتی,علی اکبری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مجله علمی صوت و ارتعاش
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: ارتعاشات,کنترل ارتعاشات,شناسایی منابع,شناور تندرو,ارزیابی ارتعاشات
- چکیده: مسائل مرتبط با ارتعاشات و بهبود عملکرد در شناورهای تندرو در سه سطح ارزیابی ارتعاشات، شناسایی منابع و کنترل ارتعاشات تقسیمبندی میگردند. هر سه سطح اشاره شده، موضوع پژوهش بسیاری از محققان در سالهای اخیر بودهاند. با این وجود نیاز به ارائه پژوهشی منسجم در این باب ضروری بهنظر میرسد. در این مقاله ارتعاشات در شناورهای تندرو در سه قالب اشاره شده بررسی میگردد. بر این اساس سلامت افراد، ادوات و کیفیت عملکرد سه ملاک اصلی ارزیابی ارتعاشات خواهند بود. همچنین منابع ارتعاشات در دو سطح منابع داخلی و خارجی تقسیمبندی میگردند. در نهایت نیز چهار روش جهت کنترل ارتعاشات پیشنهاد میشوند. این پژوهش بهویژه برای محققانی که به تازگی به این حوزه ورود میکنند، میتواند پایهای مناسب برای مطالعات آتی ایشان باشد.
- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 05-04-1397
- نویسندگان: علی مهرکیش,علی اکبر اکبری,محمد رضا غلامی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مجله علوم و فنون دریایی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: مسیریابی کشتی,تخصیص ناوگان,بهینهسازی سرعت کشتی,سیاست موجودی (s,S)
- چکیده: حملونقل دریایی عمدتاً شامل مسائلی چون تخصیص ناوگان، مسیریابی کشتی و مسائل مربوط به سوختگیری کشتیها هست. باید اشارهکنیم که مسئله تخصیص ناوگان، تعیین مسیر و برنامهریزی کشتیها با هدف حداقل سازی هزینهها سروکار دارند. در سالهای اخیر بیشتر شرکتهای حملونقل دریایی با شرایط بازاری دشواری ازلحاظ سوختگیری و قیمت سوخت مواجه گردیدهاند. با توجه به اینکه تقریباً 60 درصد هزینههای کشتی به سوخت آن اختصاص دارد، پس هزینه های سوخت ناوگان بهعنوان عمده ترین هزینه حملونقل دریایی محسوب می گردد. با توجه به شرایط رقابتی و عدم قطعیت های مختلف موجود در چنین مسائلی، بررسی یکپارچه تخصیص ناوگان، مسیریابی و سوخت گیری امری ضروری است. بر این اساس در پژوهش حاضر مسئله حملونقل دریایی لاینر، که در آن تصمیمات مربوط به انتخاب ناوگان، تعیین مسیر بهینه هر شناور، انتخاب سرعت حرکت آن بین بنادر مختلف و سیاست سوخت گیری مربوطه در شرایط عدم قطعیت قیمت و مصرف سوخت بهصورت یکپارچه اتخاذ میشود، موردمطالعه قرارگرفته است. وجود وابستگی سوختگیری به مسیریابی و تخصیص با توجه به نیاز به سوختگیری در طی مسیر کشتی اهمیت و ضرورت بررسی این دو موضوع بهصورت یکپارچه را فراهم میسازد. بدین منظور مدل برنامه ریزی تصادفی عدد صحیح خطی بارو یکرد مبتنی بر سناریو توسعه دادهشده است. حل و تجزیهوتحلیلهای مربوطه در خصوص نمونه مسائل مختلف و مزیت های رویکرد یکپارچه و تصادفی بر حالتی که پارامترهای مدل قطعی فرض میشود؛ از طریق شبیه سازی و دیگر روش ها نشان داده است.
- چکیده انگلیسی: Marine transportation mainly includes fleet allocation, ship routing, and refueling issues. It should be noted that the issue of fleet allocation, route design, and planning of ships is aimed at minimizing the costs. In recent years, most shipping companies have faced difficult market conditions in terms of refueling and fuel prices. Given that approximately 60 percent of the cost of the ship is dedicated to its fuel, so fleet fuel costs are considered the largest shipping cost. In these issues often competitive conditions and uncertainty have been considered, that causes the complexity of the problem. In this study a liner marine transportation company is evaluated, that transfers cargo between different ports. The company requires to determine some decisions such as finding the optimal route, refueling and ship speed policy under price and fuel consumption uncertainty. Interactions of refueling and routing and allocation due to the need of refueling during the ship routes provide the importance and the need to examine these two issues together. So in this problem, we are going to define the ship routing while we are going to determine the location of refueling and the speed of the ships based on the fuel prices.
- انتشار مقاله: 19-03-1397
- نویسندگان: مهسا لشگری,علی اکبر اکبری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مجله علوم و فنون دریایی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: تنگه هرمز,انرژی جنبشی تلاطم,عدد پرانتل
- چکیده: اختلاط تلاطمی، نقش مهمی در گردش ستون آبهای کم عمق ایفا می کند. مبحث تلاطم در سیالات یکی از اصولیترین و مهمترین مباحث است که همواره توجه اکثر دانشمندان و محققان علم دینامیک سیالات را به خود جلب میکند. در این تحقیق به بررسی پارامترهای موثر برتلاطم با استفاده از مدل یک بعدی تلاطم اقیانوسی (GOTM) در بخش جنوبی تنگه هرمز پرداخته شده است. در این تحقیق ابتدا برای یک ایستگاه در بخش جنوبی تنگه هرمز، داده های اندازه گیری شده دما و شوری در اعماق مختلف و با گام سه ساعت ( با استفاده از داده های اندازه گیری شده در سال ۱۹۹7 با گام نیم ساعته توسط دانشگاه میامی) و اطلاعات هواشناسی شامل سرعت باد، فشار هوا، ابرناکی، رطوبت، دما هوا با گام سه ساعت در سال 1997 به عنوان ورودی به مدل اعمال می شود، در این مدل، با استفاده از معادله بستار تلاطمی ، به روش طرحواره بستار تلاطمی مرتبه دوم، پارامترهای تلاطم همچون نرخ انرژی جنبشی تلاطم، محصولات شناوری و مقادیر میانگین عدد پرانتل در فصول مختلف مدلسازی شد. در این تحقیق، بررسی عدد پرانتل تلاطمی، برتری وشکسانی تلاطمی نسبت به پخش شناوری در اعماق میانی را نشان می دهد.
- چکیده انگلیسی: Turbulence is a form of movement characterized by an irregular or agitated motion. Turbulent motions are very common in nature. Most flows in the lower atmosphere and in the upper ocean are turbulent. The Turbulence has long had a special attraction for physicists and mathematicians; it has been called “the last great unsolved problem of classical physics”.
In this study, hydrphysical measured data in the southern part of the Strait of Hormuz and with time step of half an hour during the period December 1996 to March 1998, by the University of Miami, and the meteorological station in island of Gheshm are used , then turbulence was simulated by General Ocean Turbulence Model (GOTM( . The results showed that, turbulent kinetic energy (TKE) in different seasons, with different penetration depths were appeared at during the year. In the cold season, the kinetic energy of the turbulent expands from surface to bottom and in the warm seasons because of existing the seasonal thermocline, depth penetration of TKE are limited, and only expands from surface to top of thermocline layer. In this study, investigation of the turbulent Prandtl number (Pr) shows that, effect turbulent viscosity Preference to the production buoyancy in the middle depth.- انتشار مقاله: 31-04-1394
- نویسندگان: ایمان خادمی,محمد اکبری نسب,عباسعلی علی اکبری بیدختی,محمد رضا خلیل ابادی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مجله علوم و فنون دریایی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: خلیج فارس,دریای عمان,الکم
- چکیده: در این مطالعه، از مدل خور، دریاچه، اقیانوس ساحلی مرکز تحقیقات آب دانشگاه استرالیای غربی، که از این به بعد به اختصار ELCOM، نامیده می¬شود، استفاده شده است تا با استفاده از یک شبیه¬سازی سه بعدی غیر یکنواخت هیدرودینامیکی، داده¬های اندازه¬گیری شده در اواخر زمستان (سوم مارس الی چهارم آوریل) 2005 در منطقه دریای عمان شبیه¬سازی شوند. این داده¬ها از دستگاه داده¬ای برنامه جهانی پروفایل دما و شوری، GTSPP، تهیه شده¬اند. بدین منظور، کل منطقه خلیج فارس و دریای عمان و قسمت شمالی دریای عربی، شبیه سازی شد تا الگوی پروفایل¬های شبیه¬سازی شده تا حد ممکن، مستقل از جریان خروجی خلیج فارس و جریان ورودی اقیانوس هند شود. شبیه¬سازی با استفاده از تفاوت دما و شوری دو ناحیه خلیج فارس و دریای عمان، ورودی آب رودخانه در انتهای خلیج فارس، داده¬های هواشناسی ایستگاه قشم، به مدت چهار ماه به اجرا در آمد. نتایج دمایی حاصل از مدل، به نحو بسیار خوبی قادر به شبیه¬سازی دقیق روز و ساعت اندازه¬گیری داده¬های میدانی است. نتایج شوری شبیه سازی شده نیز، روند قابل قبولی نسبت به داده¬های اندازه¬گیری دارند اما قادر به شبیه سازی نفوذ آب کم-شورتر در عمق 100 الی 400 متر نمی¬باشد.
- چکیده انگلیسی: In this current study, it is used an Estuary Lake and Coastal Ocean Model of Centre for water research of University of Western Australia, here after ELCOM, to employ a 3D hydrostatic non-uniform simulation of measured data of in late wintertime, 2005 in Oman sea area. The data was achieved by Global Temperature and Salinity Profile Programme, GTSPP. In order to that, simulation covers the whole basin of Persian Gulf, Oman Sea and north of Arabian Sea, to make the simulated profiles independent of Persian Gulf outflows and Indian Ocean Inflows. The simulation was run by temperature and salinity differences of Persian Gulf and Oman Sea, river discharges at the end of Persian Gulf, meteorological data of Qeshm Island for 4 months. Temperature results are in good agreements with measured data, while although salinity trend results are acceptable, the simulation is not capable to generate the low salinity water intrusion between 100 to 400 m.
- انتشار مقاله: 20-06-1392
- نویسندگان: مریم سیوف جهرمی,مسعود صدری نسب,عباسعلی علی اکبری بیدختی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مجله علوم و فنون دریایی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: جریان نفوذی ترموهالین,خلیج عمان,مدل انتشار صوت,مشخصه های انتشار آکوستیکی
- چکیده: در این تحقیق با استفاده از اندازه گیری های پروژه بین المللی joint Global Ocean Flux Study(JGOFS) در فصل بهار 1996 ، تغییرات پارامترهای هیدروفیزیکی و هیدروآکوستیکی خلیج عمان مورد مطالعه قرار داده شد. با ترسیم نیمرخ های افقی خروجی خلیج فارس به دریای عمان در این فصل مشاهده شد، که در تمام مقاطع ساختار ریز که معرف اختلاط آبهای اطراف توسط جریان نفوذی ترموهالین خلیج فارس به خلیج عمان تا طول جغرافیایی 60 در اعماق 120 متری تا 276 متری مشاهده می شود. این جریان نفوذی باعث ایجاد وارونگی شوری و دما و در نتیجه وارونگی سرعت صوت خواهد شد. ضخامت لایه وارونگی شوری در ایستگاههای نزدیک تنگه هرمز در حدود 156 متر می باشد و در ایستگاههای نزدیک دریای عمان (اقیانوس هند) در حدود 80 متر می باشد. این جریان نفوذی بر طبق مطالعات قبلی باعث ایجاد امواج داخلی در این اعماق در خلیج عمان می شود (Griffiths and Bidokhti 2008). در این مطالعه، مشخصه های انتشار آکوستیکی (تلفات انتقال، دامنه سیگنال و زمان سیر سیگنال) در بالا، پایین و داخل لایه جریان نفوذی براساس مدل وابسته به برد و مدل مستقل از برد بررسی شدند. عموما"رویداد جریان نفوذی ترموهالین باعث تغییر مشخصه های انتشار آکوستیکی می شوند. در همه حالات، مشخصه های تلفات انتقال سناریوهای وابسته به برد نسبت به حالت مستقل از برد به طور قابل توجهی بیشتر تغییر می کند.
- چکیده انگلیسی: In this study, variations of field data such as temperature, salinity and sound of speed in horizontal and across transects of the Gulf of Oman were analyzed using CTD data acquired by international project, Joint Global Ocean Flux Study (JGOFS) during the spring of 1996. Results indicate that at all sections, at depths between 120 m to 276m in Gulf of Oman to 60 ° E, finestructures were found; this indicates mixing with surrounding waters by thermohaline intrusions. These thermohaline intrusions caused temperature and salinity inversion that causes inversion of sound speed profile. Thickness inversion at the stations near the Strait of Hormuz is about 156 m and at stations far from the Strait of Hormuz (near the Oman of Sea) is about 80m. By previous studies, this outflow intrusion causes the internal waves in the Gulf of Oman (2). These results suggest that formation of intrusion depends on the intermittent outflow through the Strait of Hormuz. In this survey, high salinity water and high temperature water masses spread into the Persian Gulf at an intermediate level, in the Gulf of Oman.. In this research, the acoustic propagation characteristics (transmission loss, amplitude of signal and travel time of signal) up, below and into, of the outflow intrusion were assessed based on the output of a range-dependant acoustic model and range independent acoustic model. In general, the occurrence of this thermohaline intrusion was found to alter the propagation characteristics.
- انتشار مقاله: 01-06-1391
- نویسندگان: محمد اکبری نسب,مسعود صدری نسب,عباسعلی علی اکبری بیدختی,وحید چگینی
- مشاهده