در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه مدیریت منابع در نیروی انتظامی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: تعهد سازمانی,عدالت سازمانی,سکوت سازمانی,الگوسازی معادلات ساختاری,بانک قوامین
- چکیده: زمینه و هدف: از آنجایی که تعهد سازمانی کارکنان، عملکردشان را بهبود میبخشد و بهصورت غیرمستقیم موفقیت سازمانی را به همراه خواهد داشت؛ بررسی عوامل مؤثری که این تعهد را افزایش مییابد، برای سازمانها از اهمیت زیادی برخوردار است. این مقاله سعی بر آن دارد تا به شناسایی رابطه و میزان تأثیر عدم سکوت سازمانی بر تعهد سازمانی، با میانجیگری عدالت سازمانی بپردازد. روششناسی: مهمترین عوامل و شاخصهای مؤثر بر هریک از متغیرهای (تعهد سازمانی، عدالت سازمانی و عدم سکوت سازمانی) شناسایی شد و در قالب یک پرسشنامه در اختیار نمونه آماری (تعداد نمونه با استفاده از جدول مورگان برابر با 220 نفر برآورد شد) قرار گرفت. روایی و پایایی پرسشنامه با استفاده از روایی محتوایی، روایی عاملی و آلفای کرونباخ بررسی و تأیید شد. بر مبنای تحلیل عاملی اکتشافی، تعداد 9 متغیر شناسایی شد که تعداد این متغیرها با الگوی پیشنهادی مطابقت دارد. یافتهها: با توجه به اینکه مقدار میانگین مجذور خطا در هر دو فرضیه کوچکتر از 1/0، ضرایب معناداری بزرگتر از 96/1+ و شاخصهای نکویی برازش بزرگتر از 9/0 بهدست آمد، هر دو فرضیه تحقیق پذیرفته شد. نتیجهگیری: مقدار بارعاملی در فرضیه اول، برابر با 72/0 حاصل شد که نشان داد؛ عدم سکوت سازمانی تأثیر مثبت و معناداری به میزان 72 درصد، بر تعهد سازمانی در بانک قوامین دارد. همچنین مقدار بارعاملی در فرضیه دوم برابر با 79/0 بهدست آمد که نشان داد؛ عدالت سازمانی به میزان 79 درصد بر تعهد سازمانی در بانک قوامین تأثیر مثبت و معنادار دارد.
- چکیده انگلیسی: -
- انتشار مقاله: 11-10-1348
- نویسندگان: علیاکبر احمدی,احمدرضا اسماعیلی,سعید خزلی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: غرب شناسی بنیادی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: کانت,ویتگنشتاین,تراکتاتوس,دیوید پیرس
- چکیده: ویتگنشتاین در تراکتاتوس با آهنگی کانتی فلسفه را سراسر نقد زبان معرفی میکند. یکی از خوانشهای شایع از تراکتاتوس، و شاید متداولترین آن، خوانش کانتی است. در این قرائت مؤلفههای کانتی تراکتاتوس پررنگ میشود و فلسفۀ متقدم ویتگنشتاین کانتی فهمیده میشود. البته این بدین معنا نیست که تراکتاتوس از جنبههای غیرکانتی و غیرنقدی تهی باشد. میان شارحانی که به این نوع قرائت شهرهاند اختلافات درخور توجهی وجود دارد. از طرف دیگر مفاهیمی مانند مؤلفۀ کانتی و فهم کانتی تراکتاتوس بسیار کلی است و بهرۀ شایان توجهی را نصیب مخاطب نمیکند. گاه از چنین مفاهیمی برداشتی به ذهن متبادر میشود که اندکی تحقیق آن را برنمیتابد. از اینرو در این نوشتار بر آن شدیم که دیدگاه یکی از شارحان کانتی تراکتاتوس را تبیین کنیم تا، از این رهگذر، این نوع قرائت در مسیر روشنشدن قدم بردارد. این نوشتار پژوهشی تطبیقی را میان فلسفۀ متقدم ویتگنشتاین و فلسفۀ کانت در قلمرو نقد عقل محض از دیدگاه دیوید پیرس، یکی از شارحان پرآوازۀ ویتگنشتاین، رقم میزند.
- چکیده انگلیسی: Wittgenstein practices a critique of language, in a broad Kantian sense. In the middle of the Tractatus Wittgenstein writs whit Kantian ring: All philosophy is critique of language. There is a fairly long tradition of reading that finds the Tractatus basically Kantian. Considering the importance of this reading in relation to the Tractatus, this article attempts to explain and analyze this reading according to David Pears. Pears believes that the simplest general characterization of Wittgenstein’s earlier philosophy is that it is critical in the Kantian sense of that word. Kant offered a critique of thought and Wittgenstein offers a critique of the expression of thought in language.
- انتشار مقاله: 19-08-1391
- نویسندگان: مهدی حسینزاده یزدی,علیاکبر احمدی افرنجامی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: غرب شناسی بنیادی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: کانت,ویتگنشتاین,تراکتاتوس,دیوید پیرس
- چکیده: ویتگنشتاین در تراکتاتوس با آهنگی کانتی فلسفه را سراسر نقد زبان معرفی میکند. یکی از خوانشهای شایع از تراکتاتوس، و شاید متداولترین آن، خوانش کانتی است. در این قرائت مؤلفههای کانتی تراکتاتوس پررنگ میشود و فلسفۀ متقدم ویتگنشتاین کانتی فهمیده میشود. البته این بدین معنا نیست که تراکتاتوس از جنبههای غیرکانتی و غیرنقدی تهی باشد. میان شارحانی که به این نوع قرائت شهرهاند اختلافات درخور توجهی وجود دارد. از طرف دیگر مفاهیمی مانند مؤلفۀ کانتی و فهم کانتی تراکتاتوس بسیار کلی است و بهرۀ شایان توجهی را نصیب مخاطب نمیکند. گاه از چنین مفاهیمی برداشتی به ذهن متبادر میشود که اندکی تحقیق آن را برنمیتابد. از اینرو در این نوشتار بر آن شدیم که دیدگاه یکی از شارحان کانتی تراکتاتوس را تبیین کنیم تا، از این رهگذر، این نوع قرائت در مسیر روشنشدن قدم بردارد. این نوشتار پژوهشی تطبیقی را میان فلسفۀ متقدم ویتگنشتاین و فلسفۀ کانت در قلمرو نقد عقل محض از دیدگاه دیوید پیرس، یکی از شارحان پرآوازۀ ویتگنشتاین، رقم میزند.
- چکیده انگلیسی: Wittgenstein practices a critique of language, in a broad Kantian sense. In the middle of the Tractatus Wittgenstein writs whit Kantian ring: All philosophy is critique of language. There is a fairly long tradition of reading that finds the Tractatus basically Kantian. Considering the importance of this reading in relation to the Tractatus, this article attempts to explain and analyze this reading according to David Pears. Pears believes that the simplest general characterization of Wittgenstein’s earlier philosophy is that it is critical in the Kantian sense of that word. Kant offered a critique of thought and Wittgenstein offers a critique of the expression of thought in language.
- انتشار مقاله: 19-08-1391
- نویسندگان: مهدی حسینزاده یزدی,علیاکبر احمدی افرنجامی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه مدیریت اسلامی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: جایگاه اجتماعی,تحلیل مضمون,احترام,منزلت,عزّت,مقام معظم رهبری (مدظله)
- چکیده: یکی از نیازهای اصلی بشر نیاز او به احترام و داشتن منزلت است. همچنین یکی از ریشههای به وجود آمدن مشکلات روانی و اخلاقی در سازمانها و کاهش انگیزه، رضایت و تعهد کارکنان، مسائلی مانند بیاحترامی در روابط بین مدیران و زیردستان و نیز عدم احساس عزتنفس در مقایسه با دیگران است که منشأ آن کاهش منزلت و جایگاه اجتماعی کارکنان است. در این پژوهش با استفاده از روش کیفی تحلیل مضمون، ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ بیانات ﻣﻘﺎم ﻣﻌﻈﻢ رﻫﺒﺮی ﺑﯿﻦ سالهای 1357 تا 1396 مرور و شناسهگذاری شد. سپس شناسههای باز ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ مفهوم منزلت کارکنان، شناسایی و طبقهبندی شد. در ادامه کار، ابعاد منزلت، زمینههای ارتقای آن و در نهایت نتایج مستقیم ارتقای منزلت از دیدگاه ایشان در قالب شش ﻣﻀﻤﻮن فراگیر و بیستوشش ﻣﻀﻤﻮن سازماندهنده و 117 مضمون پایه، دستهبندی، و به صورت شبکه مضمونهای مرتبط با مفهوم منزلت کارکنان از دیدگاه مقام معظم رهبری (حفظهالله) ارائه شد. از نتایج این تحقیق میتوان برای ارتقای منزلت کارکنان و دستیابی به عزتنفس آنان استفاده کرد.
- چکیده انگلیسی: The main human requirements regards his need for respect and dignity. Furthermore, the origins of psychological and moral problems in organizations, as well as reduction of employees’ motivation, satisfaction and commitment include issues such as lack of respect in the relationship between managers and subordinates, lack of self-esteem in comparison with others, which result in the reduction of dignity and social positions of the employees. Using qualitative thematic analysis, the researchers reviewed and codified the speeches of the Supreme Leader between 1979 and 2018. Then open codes related to the concept of employees’ dignity were identified and classified. Afterwards, the dimensions of dignity, the base of its promotion, and, finally, the direct outcomes of the promotion of dignity were categorized in the form of six comprehensive themes, twenty six organizing themes, and 117 basic themes. They were then structured as networks relating to the concept of the dignity of the employees from the viewpoint of the Supreme Leader. The findings of this research can be applied to the improvement of the status of employees and to the achievement of their self-esteem.
- انتشار مقاله: 09-02-1397
- نویسندگان: سید عبدالله صالح نژاد امرئی,حسن درویش,سید علیاکبر احمدی,لطفالله فروزنده
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: دوفصلنامۀ علمی هستی و شناخت
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: تصور,لاک,فلسفة زبان,نظریة معنا,اسم عام
- چکیده: نظریة تصوری معنا عبارت از آن است که معنای واژهها را تصورات ذهنی بدانیم. به این نظریه که مدافع اصلی آن لاک است (گر چه مبدع آن نیست)، امروزه توجه چندانی نمیشود زیرا مشکلات متعددی دارد که به آنها به خوبی پاسخ داده نشده است. در این مقاله به یک جنبة خاص از این نظریه، یعنی دلالتشناسی اسم عام پرداخته میشود. علاوه بر اینکه موضع لاک دربارﺓ مفهوم تصور و اسم عام تشریح میشود، اصلاحاتی برای این نظریه پیشنهاد میشود که به عقیدﺓ نگارندگان میتواند موضع این نظریه را تقویت کند. در این مقاله نشان داده خواهد شد که چگونه استفاده از مفهوم کلاس میتواند تا حدی مشکلات این نظریة معنا را رفع کند.
- چکیده انگلیسی: The ideational theory of meaning is the theory according to which the meaning of words is subjective ideas. This theory whose main defender (though not innovator) is Locke, has not been regarded greatly nowadays, because there are several problems which have not been resolved. In this paper, we focus on a specific aspect of this theory, namely: the semantics of general terms. First, we explain Locke’s definition of "Idea" and his position on "General Terms"; then we propose some suggestions that we believe could support and modify this theory. Finally, by using the concept of “Class” we show how some problems of the ideational theory of meaning can be resolved.
- انتشار مقاله: 14-01-1388
- نویسندگان: مازیار چیتساز,سید محمد علی حجتی,لطف الله نبوی,علیاکبر احمدی افرمنجانی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: حکمت معاصر
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: مطهری,الهیات جدید,نگرش یهودی ـ مسیحی
- چکیده: مقالۀ حاضر به تحلیل مطهری از الهیات جدید میپردازد. نخست رأی مطهری در باب الهیات را مختصراً شرح میدهم. دیدگاهی که بر اساس آن مطهری مقام قدسی خداوند را مقتضی این میداند که مستقیماً در اشیا مداخله نکند. بهعبارت دیگر، او بر این باور است که خلقت صرفاً از طریق نظام علّی است. سپس، توضیح میدهم که مطابق با آرای مطهری در الهیات جدید، تحت تأثیر نگرش یهودی و مسیحی، خدا همچون نیرویی کر و کور است که بلاواسطه اشیا، و خصوصاً سرنوشت بشری را، تحت نفوذ خود میگیرد.
- چکیده انگلیسی: The present article investigates Mutahhari's "new theology". First, we present Mutahhari's view of theology, according to him, the divine station of God implies that He does have a direct influence upon things, in order words, His creation must be understood as the creation of a divine ordering system. In his new theology (influenced by Judaism and Christianity), God is considered a blind and deaf force, which has no influence upon thing, human destiny being predetermined and unchangeable.
- انتشار مقاله: 15-04-1390
- نویسندگان: هادی وکیلی,پریسا گودرزی,محبوبه امانی,علیاکبر احمدی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: نشریه مدیریت ورزشی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: دانشآموختگان تربیت بدنی.,کارآفرینی,نیازهای آموزشی سرفصل دروس
- چکیده: هدف از انجام این تحقیق، بررسی نظرهای دانشجویان تربیت بدنی و کارفرمایان ورزشی در زمینة سرفصل و محتوای دروس تربیت بدنی است. این مطالعه درصدد پاسخگویی به این پرسش است که آیا محتوای دروس نقش موثری در کارآفرینی دانشآموختگان دارد یا خیر؟ روش تحقیق توصیفی و از نوع میدانی است. به این منظور 260 نفر از دانشجویان و 49 نفر از کارفرمایان بخش ورزشی استان اردبیل بهعنوان نمونة آماری تحقیق انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها به منظور پاسخدهی به پرسشهای اصلی تحقیق از پرسشنامة محقق ساخته که شامل 44 سؤال بستهپاسخ در مقیاس پنج درجهای لیکرت برای دانشجویان و پرسشنامهای حاوی سؤالات مشابه با سؤالات دانشجویان و دو سؤال پاسخباز برای کارفرمایان است، استفاده شد. اعتبار پرسشنامهها توسط متخصصان تربیت بدنی تأیید و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ 73 درصد ارزیابی شد. نتایج تحقیق نشان داد بین نظر دو گروه از کارفرمایان (مربیان و مدیران ستادی) درخصوص تناسب سرفصل دروس تربیت بدنی با نیازهای شغلی (56/0 = P و 92/2 = T) و راهکارهای آموزشی از طریق مراکز کارآفرینی (35/0 = P و 68/0 = T) و نقش دانشکدههای تربیت بدنی در تقویت روحیة کارآفرینی (26/0 = P و 91/1 = T) و نقش دولت در حمایت از فعالیتهای کارآفرینانة دانشآموختگان (16/0 = P و 20/0 = T) تفاوت آماری معنیداری وجود ندارد. لزوم آموزش کارآفرینی به دانشجویان تربیت بدنی، ایجاد فضای میانه و تعاملی بین محیطهای یادگیری و اجرا، تجدیدنظر و انطباق سرفصل و محتوای دروس با نیازهای جامعه و تدوین قوانینی که بتواند از نوآوریها و خلاقیتها در عرصة ورزش حمایت کند، از دیگر مؤلفههای مورد بحث در این مقاله است.
- چکیده انگلیسی: The purpose of this study is to examine the opinions of physical education students and sport employers about the role of syllabus and content of lessons in the entrepreneurship of graduate physical education students. The research aimed to answer this question: Can the lesson contents have an effective role in creating an entrepreneurial ability among graduate physical education students. The research method was descriptive. 260 students and 49 sport employers who served as our statistical sample were selected from the sport sector of Ardabil province. For data collection, a researcher-made questionnaire including 44 closed-answer questions was used for students. The questionnaire was based on the 5-point Likert scale. The employers received the same questionnaire as well as two open-ended questions. The validity of these questionnaires were examined and approved by physical education professors and its reliability was obtained by Cronbach's alpha coefficient as 73%. The results showed no significant difference between two groups of employers (trainers and central managers) in their opinions about the conformity of physical education syllabus with job requirements (T=2.92, P=0.56), educational strategies through entrepreneurial centers (T=0.68, P=0.35) and the role of physical education faculties in improving entrepreneurial activities among graduate students (T=0.20, P=1.59). It is necessary to teach entrepreneurship to physical education students, to create an interactive situation among learning environments, to revise and modify syllabus and lesson contents according to social requirements, and to legislate laws that can support students' innovations in sport.
- انتشار مقاله: 11-10-1348
- نویسندگان: محمود گودرزی,نسرین عزیزیان کهن,علیاکبر احمدی
- مشاهده