در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مشاوره و روان درمانی خانواده
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: سن ازدواج,خوشنودی زناشویی,پختگی هیجانی,نگرش به پیوند زناشویی
- چکیده: کامیابی خانواده و روابط زوجی از ازدواج بهنگام و آگاهانه و انتخاب همسر با سنجههای درست اثر میپذیرد. در این پژوهش بر پایه پختگی هیجانی و نگرش به پیوند زناشویی در زنان و مردان با همسرگیری زودهنگام و بهنجار خوشنودی زناشویی پیشبینیشده است. با بهکارگیری روش توصیفی و بهرهگیری از همبستگی و رگرسیون، یک نمونه 197 نفری زن و مرد متأهل با حداقل 5 و حداکثر 10 سال زندگی مشترک که به صورت در دسترس انتخابشده بودند، موردبررسی نهاده شد. از پرسشنامههای خوشنودی زناشویی اینرچ (Olson & Fowers, 1989) نگرش به پیوند زناشویی (Bratton and Rozen, 1998) و پختگی هیجانی (Singh and Bahargawa, 1974)برای داده گیری استفاده شد. دادهها با استفاده از آزمونهای تی، همبستگی و رگرسیون تحلیلشدهاند. یافتهها نشان میدهد که میان سن ازدواج زنان و مردان در دو عامل موردبررسی تفاوت معنیداری وجود ندارد P≥ 0/05).) نگرش به پیوند زناشویی و مؤلفه بدبینی در هر چهار گروه موردبررسی خوشنودی زناشویی را پیشبینی میکنند. با افزایش سن ازدواج در هر چهار گروه نگرش بدبینانه به ازدواج کاهش مییابد. رویهمرفته میتوان نتیجه گرفت که با افزایش سن،ازدواج نگرش به پیوند زناشویی در زنان کاهش و واقعگرایانه میشود، ضمن آنکه استواری هیجانی افزایش مییابد. در مردان با افزایش سن ازدواج نگرش به پیوند زناشویی افزایش و نگرش بدبینانه کاهش مییابد. افزایش سن ازدواج در هر چهار گروه با کاهش ازدواج سنتی و افزایش ازدواج نوین همراه است.
- چکیده انگلیسی: Emotional maturity and attitudes toward marriage in men and women have an effect on marital satisfaction and couples relationship. The aim of this study was to predict marital satisfaction based on emotional maturity and attitudes toward marriage in men and women with early and normal age marriage. Using a descriptive method with correlation and regression analysis, a convenience sample of 197 married men and women with a minimum of five and a maximum of 10 years of cohabitation investigated. Data collected by the Enrich Marital Satisfaction Questionnaire (Olson & Fowers, 1989) Attitudes toward Marriage (Bratton and Rozen, 1998) and Emotional Maturity (Singh and Bahargawa, 1974). Data analyzed using the t-test, correlation, and regression. Findings show that there is no significant difference between the ages of marriage of both genders in the two factors studied (P≥ 0.05). Attitudes toward marriage and one of the components (pessimism) in all four groups predict marital satisfaction. Pessimistic attitudes toward marriage decrease with the age of marriage in all four groups. In general, it can be concluded that with increasing the age of marriage, the attitude towards marriage among women decreases, realistic attitudes, and emotional maturity increases. For men by increasing the age of marriage attitude towards marriage and pessimistic attitudes decrease. As the age of marriage of four group's increases, the percentage of traditional marriages increased and modern marriages decreased.
- انتشار مقاله: 28-03-1399
- نویسندگان: زهرا غلامی قره شیران,باقر ثنایی,علیرضا کیامنش,کیانوش زهراکار
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مشاوره و روان درمانی خانواده
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: تعارض,زناشویی,هیجان,زوج,سیستمی
- چکیده: کاهش تعارض زناشویی زوجین در روند درمان اختلال وابستگی به مواد میتواند عاملی کارساز برای تداوم مداخله و عدم ریزش به شمار آورده شود. این پژوهش با هدف هم سنجی اثربخشی زوجدرمانی متمرکز بر هیجان و زوجدرمانی سیستمی مسئله مدار بر کاهش تعارض زناشویی همسران مردان تحت درمان وابستگی به مواد انجام گرفت. روش پژوهش نیمه آزمایشی و طرح آن پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه است. جامعه آماری دربرگیرنده 32 زن و شوهر (64 نفر) بود که مردان خانواده در سال 1395 در مراکز درمان اختلالات مصرف مواد شهر سنندج تحت درمان وابستگی به مواد بودند. از میان آنها 30 زوج دارای شرایط به روش تصادفی در سه گروه یک اندازه 20 نفری گمارده شدند_ دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه (سه گروه 10 زوجی). زوجین گروههای آزمایش بهصورت زوجی طی 11 هفته هر هفته یک نشست 60 دقیقهای، در مداخلههای جداگانه زوجدرمانی متمرکز بر هیجان و زوجدرمانی مسئله مدار سیستمی شرکت کردند. دادههای آزمودنیهای خانم بهوسیله پرسشنامه تعارض زناشویی ثنایی ذاکر، علاقبند، فلاحتی، هومن (1387) گردآوری شد. برآیند تحلیل کوواریانس نشان داد تفاوت میان گروهها معنیدار است (P˂0/01، F=12/194). افزون بر آن برآیند آزمون تعقیبی «کمینه تفاوت معنیدار» نشان داد که کاهش تعارض زناشویی در گروههای آزمایش در هم سنجی با گروه گواه معنیدار بوده (P˂0/01) ولی تفاوت معنیداری میان تأثیر دو مدل زوجدرمانی دیده نشد (0/209˂ P) برآیندهای این پژوهش نشان داد زوجدرمانی متمرکز بر هیجان با جایگزین کردن چرخههای مثبت بهجای چرخههای منفی تعارض و درمانگری سیستمی مسئله مدار با مهار منابع بیرونی تعارض، تعارض زناشویی را کاهش دادند.
- چکیده انگلیسی: Reducing couples’ marital conflict in the process of treatment of substance dependence disorder can considered one effective factor. This study was administered aimed to the investigation of the effect of emotionally focused couple therapy and problem- centered systems therapy on marital conflict of spouses of the men under treatment of substance dependence. The method of the study was quasi-experimental and its design was pretest posttest with a control group. The statistical population consisted of 32 couples (64 subjects) that their husbands were under treatment of substance abuse in centers of treatment of substance abuse in Sanandej in 2016 that among them 30 qualified couples were selected and were assigned randomly in three groups of 20 subjects, two experimental groups and a control group (each group 10 couples). The couples of experimental groups during 11 weeks, each week a 60-minute session participated in a separate intervention emotionally focused couple therapy and problem- centered systems therapy. The data of the women were gathered using the marital conflict questionnaire of Sanaei Zaker, Alaghband, Falahati, and Houman (2009). To results of the covariance analysis indicated that the differences among the groups were significant (P <0.01, F = 12.194). In addition, the result of the "least significant difference" follow up test showed that compared to the control group, the decrease in marital conflict in experimental groups were significantly (P <0.01), but there was no significant difference between the effects of two models of couple therapy (P < 0.120). The results of this study indicated that emotionally focused couple therapy reduced marital conflict by replacing positive cycles instead of negative cycles of conflict and problem- centered systems therapy reduced marital conflict by control of external source of conflict.
- انتشار مقاله: 08-11-1395
- نویسندگان: هادی نقدی,محمد حاتمی,علیرضا کیامنش,شکوه نوابی نژاد
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مشاوره و روان درمانی خانواده
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: کیفیت زندگی,زوج های در آستانه طلاق,الگوی یکپارچه مشاوره,انصراف از طلاق
- چکیده: هدف: به دلیل افزایش روز افزون طلاق در اکثر کشورها، ازجمله ایران و تاثیرات مخربی که این پدیده می تواند بر روی زوج ها، فرزندان و جامعه بگذارد، برای کاهش این پدیده پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی الگوی مشاورۀ پیشگیری از طلاق بر کیفیت زندگی و انصراف از طلاق زوج های در آستانه طلاق صورت گرفت.
روش: طرح پژوهش از نوع تحقیق نیمه آزمایشی، پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل نامعادل است. جامعه آماری پژوهش را تمامی زوج های متقاضی طلاق مراجعه کننده به مرکز مشاوره خانواده دادگستری شهرستان سنندج در سال 1390، تشکیل داده است. نمونه مورد نظر 16 زوج در آستانه طلاق بودند که به روش نمونه گیری داوطلبانه از بین زوج های متقاضی طلاق انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار داده شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش، شامل پرسشنامه کیفیت زندگی و پرسشنامه محقق ساخته در خصوص اطلاعات جمعیت شناختی و نقش یابی جنسیتی بود به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون آماری خی دو و ANCOVA استفاده شد.
یافتهها:.نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که الگوی مشاوره پیشگیری از طلاق توانسته است کیفیت زندگی زوج های گروه آزمایش را به طور معنی داری افزایش دهد (001/0≥ P). همچنین نتایج نشان داد که میزان انصراف از طلاق زوج های شرکت کننده در این برنامه بیشتر از گروه کنترل بوده است ((01/0 ≥ P).
نتیجه گیری: یافته های این پژوهش نقش و تاثیر الگوهای یکپارچه مشاوره را در کاهش طلاق و افزایش کیفیت زندگی زوج ها مورد تایید قرار داده است، بنابراین می تواند در برنامه های مشاوره پیشگیری از طلاق و رفع تعارضات زناشویی موثر واقع شود.- چکیده انگلیسی: Purpose:Nowadays in most countries, especially in Iran, divorce is increasing & this has negative effects on couples, children & society, this study was done with the purpose of the survey of effectiveness of counseling integrated pattern for divorce prevention on life quality & lapse of divorce in the couples on the threshold of divorce.
Methods: This study was semi experimental, pretest- posttest with experimental & nonequivalent control group. Statistical population was all the couples who were applicant of divorce and were referral of Family counseling center of Sanandaj’s court of justice in 1390. 16 subjects were randomly selected of applicant couples and were randomly located in two groups, experimental and control group. Tools of this investigation were quality life questionnaire and questionnaire which was invented by investigator. ANCOVA and X2 were used for analysis of dates.
Findings: The results ANCOVA showed that pattern of divorce prevention could increase the quality of experimental group significantly (p≤0/001). Also results showed that lapse of divorce in applicant couples of this program was more than control group (p≤0/01).
Conclusion: The findings of this study supports the effect of counseling integrated pattern for decrease of divorce and increase of couples quality of life , so it can be used in divorce prevention counseling’ s program and solving of marital conflicts.- انتشار مقاله: 07-06-1391
- نویسندگان: امید مرادی,معصومه اسمعیلی,عبدالله شفیع آبادی,علیرضا کیامنش
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه تعالی مشاوره و روان درمانی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: عملکرد تحصیلی,اختلالات رفتاری,مهارتهای اجتماعی-عاطفی
- چکیده: هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی- عاطفی به روش YCDI (You Can Do It ) بر اختلالات رفتاری و عملکرد تحصیلی دانشآموزان بود.
روش شناسی: روش پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری این پژوهش را 40 نفر از دانشآموزان دختر منطقۀ 1 تهران که در سال تحصیلی 97-1396 در پایۀ هشتم تشکیل دادند. با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس برای انجام تحقیق انتخاب شد. سپس، به روش تصادفی ساده دو مدرسه از بین مدارس این منطقه انتخاب و 40 نفر از دانشآموزان پایۀ هشتم که با استفاده از آزمونهای غربالگری سیاهۀ مهارت اجتماعی ایندربیتزن و فوستر (1992)، فرم سیاهۀ رفتاری کودک (CBCL در آزمون آخنباخ و پرسشنامۀ عملکرد تحصیلی فام و تیلور (1999) شناسایی شده بودند به تصادف در گروههای آزمایش و کنترل جایگزین شدند. به گروه آزمایشی در یازده جلسه مهارتهای اجتماعی- عاطفی با روش YCDI آموزش داده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل کواریانس در سطح معناداری 05/0 و با استفاده از نرم افزار spss21 انجام شد.
یافته ها: نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد که مداخلۀ آموزشی YCDI منجر به کاهش اختلالات رفتاری و افزایش عملکرد تحصیلی شد (001/0>P). همچنین از بین مؤلفههای عملکرد تحصیلی، آموزش مهارتهای اجتماعی - عاطفی بر روی انگیزش بیشترین اثر و بر روی اثر هیجانی و فقدان کنترل پیامد کمترین اثر را داشت.
نتیجه گیری : معلمان در کنار تدریس مهارتهای شناختی به دانشآموزان به آموزش مهارتهای عاطفی-اجتماعی نیز اقدام نمایند.- چکیده انگلیسی: Purpose: The purpose of the present study was to evaluate the effectiveness of YCDI (You Can Do It) socio-emotional skills training on behavioral disorders and academic performance of students.
Methodology: The research method was quasi-experimental with pretest-posttest design with control group. The statistical population of this study consisted of 40 female students in the 1st district of Tehran who were in the eighth grade in the academic year 2017-18. Sampling was done using available sampling method. Then, two schools were randomly selected from among the schools in this area and 40 eighth grade students who used the Social Behavioral Blackness Form (CBCL) on the Achenbach and Blackbeard tests using the social skills tests of Inderbitzen and Foster (1992). The Pham and Taylor (1999) Academic Performance Questionnaire was identified and randomly assigned to the experimental and control groups, and the experimental group was trained in eleven sessions of socio-emotional skills using the YCDI method. The analysis of covariance was performed at the significant level 0.05 using spss21 software.
Result: The results of analysis of covariance showed that YCDI educational intervention reduced behavioral disorders and increased academic performance (P <0.001). Also, among the components of academic performance, socio-emotional skills training had the highest effect on motivation and the least effect on emotional effect and lack of outcome control.
Conclusion: In addition to teaching cognitive skills to teachers, students should also be trained in social-emotional skills.
- انتشار مقاله: 20-06-1398
- نویسندگان: اذر محمدی گرکانی,فریبرز درتاج,علیرضا کیامنش
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه تعالی مشاوره و روان درمانی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: خودنظمدهی تحصیلی,اختلال نافرمانی مقابلهای,قصه درمانی
- چکیده: هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی قصهدرمانی بر مؤلفههای خودنظمدهی تحصیلی (راهبرد مطالعه، هدفگزینی، خودارزیابی، کمکخواهی، مسئولیتپذیری و سازماندهی) در دانشآموزان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابلهای بود.
روششناسی: روش پژوهش، از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری پژوهش دانشآموزان دختر مبتلا به اختلال نافرمانی مقابلهای منطقۀ 5 تهران که در سال تحصیلی 1396-97در پایۀ هشتم مشغول به تحصیل بودند. از بین 180 دانشآموز پایۀ هشتم تعداد 30 آزمودنی برای تقسیم به گروههای آزمایش (15نفر) و کنترل(15نفر) انتخاب و جایگزین شدند. سپس از هر دو گروه پیشآزمون مربوط به خودنظمدهی تحصیلی گرفته شد. پس از انجام مداخله برای گروه آزمایش (یعنی قصهدرمانی به مدت 8 جلسۀ پیاپی، هفتهای یک جلسۀ 75 دقیقهای)، هر دو گروه با استفاده از ابزار پژوهش مجدداً مورد ارزیابی قرار گرفتند. شرکتکنندگان در پیشآزمون و پسآزمون، با استفاده از پرسشنامۀ خودنظمدهی سواری- عربزاده (1392) مورد ارزیابی قرار گرفتند. به گروه آزمایشی در 8 جلسه راهبردهای قصهدرمانی آموزش داده شد. در حالیکه، در این مدت، گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکرد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل کواریانس درسطح معناداری 05/0 با استفاده از نرم افزار spss21 انجام شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که قصهدرمانی بر روی خودنظمدهی تحصیلی مؤثر و از بین مؤلفههای خودنظمدهی تحصیلی، قصهدرمانی تنها بر روی راهبرد حافظه و کمکطلبی اثر داشت(001/0>P).
نتیجه گیری: برای بهبود مهارتهای شناختی افراد مبتلا به اختلال نافرمانی مقابلهای روشهای قصهدرمانی موثر و کارآمد می باشد.
- چکیده انگلیسی: Purpose: The purpose of the present study was to investigate the effectiveness of storytelling on the components of academic self-regulation (study strategy, goal setting, self-evaluation, seeking help, responsibility, and organization) in students with coping disorder.
Methodology: The research method was quasi-experimental with pretest-posttest design with control group. The statistical population of the study was female students with Coping Disorder Disorder Disorder in Tehran Region 5 who were in the eighth grade in the academic year 1976-96. Out of 180 eighth grade students, 30 subjects were selected and divided into experimental (n = 15) and control (n = 15) groups. Then, both groups received pre-test for academic self-regulation. After intervention for the experimental group (ie, storytelling for 8 consecutive sessions, 75 minutes a week), both groups were re-evaluated using the research tool. Participants in the pre-test and post-test were evaluated using the Arab-Zadeh Self-Regulatory Questionnaire (2013). The experimental group was trained in 8 sessions of storytelling strategies. However, during this time, the control group received no training. Data were analyzed by covariance analysis at the significant level 0.05 using spss21 software.
Findings: The results showed that storytelling was effective on academic self-regulation and among the components of academic self-regulation, storytelling had only an effect on memory and helper-seeking strategy (P <0.001).
Conclusion: Effective and effective storytelling therapies are effective methods to improve cognitive skills of people with ADHD.- انتشار مقاله: 03-02-1398
- نویسندگان: فرشته یدی,علیرضا کیامنش,هادی بهرامی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مشاوره کاربردی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: خانوادگی,معنوی,ارتباط زناشویی کارآمد,شاخصهای فردی,شاخصهای زوجی
- چکیده: ارتباط کارآمد، شرط لازم برای ثبات زناشویی و زندگی موفقیتآمیز است. بر این اساس، هدف این پژوهش، شناسایی شاخصهای ارتباط زناشویی کارآمد بود. این مطالعه با شیوه کیفی و با استفاده از روش نظریه داده بنیاد انجام شد. 15 زن و مرد با روش نمونهگیری داوطلبانه گلوله برفی و مصاحبهی نیمه ساختاریافته و بر اساس ملاکهای ورود به پژوهش تا حد اشباع مورد بررسی قرار گرفتند. دادهها ثبت ،کدگذاری و در قالب مفاهیم، زیر مقولات و تحولات طبقهبندی شدند. تحلیل تجارب شرکتکنندگان به شناسایی 270 کد ثانویه، 36 مفهوم، 12 مقوله و 4 طبقهی اصلی شامل شاخصهای فردی، زوجی، خانوادگی و معنوی منجر گردید. از نقطه نظر پیشگیری و درمان، درک مشخصههای رابطه زناشویی مؤثر و کارآمد میتواند در ارائهی اطلاعات لازم برای آموزش ارتباط کارآمد به زوجها و نیز در ارائهی مداخلات مناسب برای زوجهایی که دچار ناکارآمدی ارتباط زناشویی هستند، سودمند باشد.
- چکیده انگلیسی: Effective relationship is an absolute
prerequisite for marital stability and a successful life. Accordingly, the purpose
of this study was to identify the indices of effective marital relationship.
This study was done with qualitative research and grounded theory method. 15
men and women were studied using voluntary, and snowball sampling method and
semi-structured interviews and according to the criteria for entering the
research until theoretical saturation was obtained. The data were recorded,
coded and classified in the form of concepts, sub-categories and categories.
The analysis of the participants’ experiences led to the identification of 270
secondary codes, 36 concepts, 12 sub- categories and 4 main categories
including individual, couple, family and spiritual indices. Given the
prevention and treatment, perceiving the indices of effective marital
relationship can be useful in delivering the necessary information for couples’
effective relationship training and also providing the couples who have
ineffective marital relationship with appropriate interventions- انتشار مقاله: 17-02-1396
- نویسندگان: فهیمه پیرساقی,کیانوش زهراکار,علیرضا کیامنش,فرشاد محسن زاده,جعفر حسنی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: مسئولیتپذیری,انتظار از ازدواج,رویکرد آمادهسازی اولسون,آموزش پذیرش و تعهد(اکت),دختران مجرد مانده
- چکیده: مقدمه: هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش رویکرد اولسون و رویکرد پذیرش و تعهد بر انتظار از ازدواج و مسئولیتپذیریدختران مجرد مانده در ایران بود.
روش کار: طرح پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون و پسآزمون با دو گروه آزمایشی و گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را تمامیدختران مجرد مانده شهر تهران در سال 1397 تشکیل دادند که از این جامعه تعداد 60 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب و در سه گروه (دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل) به صورت تصادفی جایگزین شدند.
نتایج: نتایج پژوهش نشان داد که میانگین انتظار از ازدواج و مسئولیتپذیری دختران مجرد مانده در هر دو گروه آزمایش افزایش پیدا کردو نتایج کواریانس چند متغیره نشان داد که تاثیر هر دو رویکرد بر کاهش انتظار بدبینانه و ایدهآلگرایانه از ازدواج و افزایش انتظار واقعبینانه از ازدواج و مسئولیتپذیری معنیدار است (001/0 p<).
نتیجه گیری: نتایج آزمون تعقیبی بن فرونی، نشان از آن داشت که بین اثربخشی دو رویکرد در افزایش انتظار واقع بینانه از ازدواج و مسئولیتپذیری تفاوت معنیداری وجود ندارد اما تاثیر رویکرد پذیرش و تعهد بر کاهش انتظار بدبینانه و ایدهآلگرایانه بیشتر از رویکرد اولسون بود.- چکیده انگلیسی: Introduction: The purpose of this study was to compare the effectiveness of Olson's approach to and the acceptance and commitment approach to marriage expectations and responsibility of bachelor girls in Iran.
Methods: This study was experimental and pretest-posttest with two experimental control group. The statistical population of the study consisted of all unmarried girls in Tehran in 1397. In this population, 60 girls were selected as a statistical sample and randomly replaced in three groups (two experimental and one control group). The required data were collected by using the Jones and Nelson (1997) and California Accountability Questionnaire (1987) using the Waste Scale in two stages of pre-test and post-test. Using a multivariate covariance test It was analyzed.
Results: Findings of the research showed that the average expectation of marriage and responsibility of bachelor girls remained higher in both experimental groups and the results of multivariate covariance showed that the impact of both approaches on reducing pessimistic and idealistic expectations of marriage and The increase in the realistic expectation of marriage and the significance of responsibility (p <0.001).
Conclusion: and the results of Bonferroni follow-up test showed that between the effectiveness of the two approaches in increasing the realistic expectation of marriage and accountability There is no significant difference, but the impact of acceptance and commitment approach on reducing pessimistic and idealistic expectations is more than the approach. Red Olson was.- انتشار مقاله: 15-09-1397
- نویسندگان: بهار حاج رضایی,شکوه نوابی نژاد,علیرضا کیامنش
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مجله روان شناسی و علوم تربیتی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی:
- چکیده: این مطالعه بر مبنای نظریه شناختی – اجتماعی بندورا (1986 ، 1997)و با استفاده از روش تحلیل معادلات ساختاری به بررسی اثرات مفروض منابع اطلاعات خود – کارآمدی بر ویژگی های شخصی ، خود کار آمدی ریاضی و عملکرد ریاضی پرداخته است . 848 نفراز دانش آموزان پسر و دختر دو ناحیه آموزشی شهر یزد به چهار پرشسنامه و دو آزمون روا سازی شده در این مطالعه پاسخ دادند . پس از تایید الگوهای اندازه گیری متغییرهای نهفته و نیکویی برارزش الگوی تابع ساختاری ، ضرائب معنادار مسیر از اثرات متغییر مستقل منابع اطلاعات خود – کارامدی بر ویژگی های شخصی و خود- کارامدی ریاضی و اثرات توانایی ریاضی مهارتهای خود تنظیمی بر خود- کارامدی و عملکرد ریاضی حمایت می کند . این الگو با تبیین 50 درصد از واریانس عملکرد ریاضی ، از ادعای بندورا مبتنی بر نقش موث بارورهای خود- کارامدی در تعدیل اثرات متغییرهای شناختی و انگیزشی بر عملکرد تحصیلی حمایت می کند.
- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 11-10-1348
- نویسندگان: محمود کمالی زارچ,پروین کدیور,محمود قاضی طباطبایی,علیرضا کیامنش
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه روان شناسی تربیتی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: خودتنظیمی,کارکردهای اجرایی,بازداری
- چکیده: خودتنظیمی دانشآموزان را قادر می سازد تا به روشی هدفمند افکار، احساسات و رفتارهای خویش را هدایت کنند. از این رو هدف اصلی پژوهش حاضر ارتقای سطح خودتنظیمی از طریق آموزش کارکردهای اجرایی بود که بر نقش واسطهای بازداری تاکید می کرد زیراکه بازداری نوعی خودهشیاری است که می تواند خودتنظیمی را به همراه داشته باشد. جامعۀ آماری این پژوهش کلیۀ دانشآموزان پایۀ پنجم، ششم و هفتم در سال تحصیلی 98-1397 بودند که از طریق نمونه گیری از نوع در دسترس انتخاب شدند. طرح پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با پیش آزمون-پس آزمون و پیگیری 45 روزه با گروه کنترل بود. در گروه آزمایش 20 دانش آموز 8 جلسۀ 90 دقیقهای بر اساس یک بستۀ آموزشی محقق ساخته آموزش دریافت کردند. در حالی که اعضای گروه کنترل آموزشی دریافت نکردند. ابزار پژوهش پرسش نامۀ کارکردهای اجرایی (BRIEF) بود. برای تحلیل دادهها از مدلهای ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی در قالب الگوی MIMIC استفاده شد. از یافتههای قابل توجه این پژوهش می توان به برازش مطلوب مدل مفهومی و نیز تاثیر مستقیم و غیرمستقیم بستۀ آموزشی ارتقای کارکردهای اجرایی بر خودتنظیمی اشاره کرد. این تاثیرات در مرحلۀ پیگیری پایدار ماند. بنابراین با توجه به اهمیت خودتنظیمی در زندگی تحصیلی و غیر تحصیلی دانشآموزان می توان نتیجه گرفت که می توان از بستۀ آموزشی محقق ساخته در جهت ارتقای این سازه استفاده کرد.
- چکیده انگلیسی: Self-regulation enables individuals to direct their thoughts, feelings, and behaviors in a purposeful way. The main purpose of the present research was to improve the level of self-regulation through the training of executive functions, which emphasizes the role of inhibition because inhibition is a kind of self-conscious that can lead to self-regulation. The statistical population of this study was all students in the fifth, sixth and seventh grade in the academic year of 2018-19. The sampling method is convenience sampling. The research was a semi-experimental design with a pretest-posttest and 45 days follow up with a control group. In the experimental group, 20 students received 8 sessions of 90 minutes of training base on an educational researcher-made package, while the members of the control group received no training. The research tool was The Behavior Rating Inventory of Executive Function. For analysis of data, structural models with partial least squares approach were used in the form of a MIMIC model. From significant findings of this study, we can mention the fitting of the conceptual model as well as the direct and indirect effect of executive functions education on self-regulation. These effects persisted in the follow-up phase. Therefore, considering the importance of self-regulation in the academic and non-academic life of students, it can be concluded that a researcher-made educational package can be used to improve this concept.
- انتشار مقاله: 14-04-1399
- نویسندگان: زهرا بهاری,علیرضا کیامنش,محمد حسین عبداللهی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه روان شناسی تربیتی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: دانشآموزان,اضطراب امتحان,ذهنآگاهی,نگرش نسبت به مدرسه
- چکیده: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش ذهنآگاهی در کاهشِ اضطراب امتحان و افزایشِ نگرش نسبت به مدرسه در دانش-آموزان پایه یازدهم شهر تهران است. روش پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل میباشد. جامعة آماری پژوهش شاملِ کلیة دانشآموزان پایة یازدهم شهر تهران، در سال تحصیلی 97-1396، بودند. از جامعة مذکور، با استفاده از روش خوشهای چند مرحلهای، 88 دانشآموز (44 دختر و 44 پسر) که نمراتِ بالایی در پرسشنامة اضطراب امتحان فریدبن (1997) و نمراتِ پایینی در پرسشنامة نگرش به مدرسة مککوچ و سیگل(2003)، کسب کرده بودند، انتخاب و به تصادف در 4 گروه (2 گروهِ آزمایش و 2 گروهِ کنترل) جایگزین شدند. سپس گروههای آزمایشی، در 8 جلسة 2 ساعته، پروتکل ذهنآگاهی را دریافت کردند. پس از اتمام جلسات، تمامی آزمودنیها مجدداً مورد ارزیابی قرار گرفتند. دادهها با استفاده از روشِ آماری تحلیل کوواریانس تک متغیری و چند متغیری تجزیه و تحلیل شدند و یافتههای پژوهش نشان داد که آموزش ذهنآگاهی در کاهشِ اضطراب امتحان و افزایشِ نگرش به مدرسه تأثیرگذار است.
- چکیده انگلیسی: The purpose of current study was the effectivness of mindfulness training in reducing the test anxiety and increasing the attitude toward school in 11th grade students in Tehran. The research method is experimental with pretest-posttest design with control group. The statistical population of the study consisted of all students of the 11th grade students of Tehran in the academic year of 2017-2018. From this population, by using a multi-stage clustering method, 88 students (44 girls and 44 boys) who had high scores in Friedben's Anxiety Inventory (1997) and low scores in attitudes toward Schools the McCoach & Siegle Inventory (2003), were selected and randomly assigned to 4 groups (2 experimental and 2 control groups). Then, experimental groups received a Mindfulness protocol in 8 sessions of 2 hours. After completion of the sessions, all subjects were re-evaluated. The data were analyzed by using univariate analysis of covariance (ANCOVA) and multivariate analysis of covariance (MANCOVA). The findings of this study showed that mindfulness training is effective in reducing the test anxiety and increasing the attitude toward the school.
- انتشار مقاله: 04-09-1397
- نویسندگان: فاطمه خرمی,علی اکبر سیف,علیرضا کیامنش,فریبرز درتاج
- مشاهده