در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مطالعات اجتماعی روان شناختی زنان
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: سرمایه اجتماعی,زنان,سرمایه انسانی,بانک سپه,پستهای سازمانی
- چکیده: امروزه شواهد و تحقیقات در کشور ما نشان میدهد که با وجود افزایش سطح تحصیلات خانمها و تمایل آنها به کار در سازمانهای دولتی، پیشرفت آنها در مشاغل مدیریتی محسوس نبوده است. تحقیقات مختلفی نشان دادهاند که سرمایه انسانی و سرمایه اجتماعی از عوامل تأثیرگذار در موفقیت و ارتقاء شغلی محسوب میشوند. در این پژوهش تأثیر سرمایه انسانی و سرمایه اجتماعی زنان بر کسب پستهای سازمانی بررسی شده است. دادههای میدانی از طریق پرسشنامهای استاندارد از نمونهای از زنان کارمند در بانک سپه خراسان رضوی به تعداد 115 نفر جمع آوری شد. نتایج تحلیل واریانس چند متغیره نشان داد که سرمایه انسانی در کلیه سطوح سازمانی میتواند خانمها را در کسب پستهای سازمانی کمک کند و سرمایه اجتماعی بر کلیه سطوح سازمانی تأثیر یکسانی دارد و خانمها، پستهای بالاتر را بهدلیل داشتن سرمایه انسانی بیشتر بهدست آوردهاند.
- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 27-10-1393
- نویسندگان: علیرضا پویا,علیرضا پویا,
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: تحلیل عاملی,اینستاگرام,مشتریان,الگوریتم فرا ابتکاری,پلتفرم
- چکیده: امروزه موفقیت پلتفرم ها سبب شده است تا مدل کسب و کار پلتفرمی به یک مدل کسب و کار موفق در سطح جهانی تبدیل گردد. اما آنچه موجب ارزش آفرینی پلتفرم می گردد تسهیل تعاملات بوده، که در این راستا تحلیل و بررسی انتظارات خدمت دهندگان و خدمت گیرندگان به عنوان مشتری پلتفرم ها بسیار مهم می باشد. هدف پژوهش طراحی مدل انتظارات مشتریان (خدمت دهندگان و خدمت گیرندگان) در راستای رشد و توسعه پلتفرم با استفاده از الگوریتم های فرا ابتکاری و تحلیل عاملی می باشد. لذا این پژوهش از لحاظ هدف، یک تحقیق توسعه ای و کاربردی است و از لحاظ ماهیت و روش، یک تحقیق توصیفی- پیمایشی بوده، رویکرد کلی تحقیق استقرایی می باشد. پژوهش دارای دو جامعه آماری شامل خبرگان، اساتید دانشگاهی و پژوهشگران این حوزه و همچنین خدمت گیرندگان و خدمت دهندگان ایرانی پلتفرم می باشد. که از دو روش نمونه گیری قضاوتی (تکنیک گلوله برفی) و تصادفی ساده استفاده شده است. در ابتدا برای یافتن انتظارات خدمت دهندگان و خدمت گیرندگان از مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده گردید، سپس با استفاده از الگوریتم های فرا ابتکاری به خوشه بندی خودکار پرداخته شد و نتایج بیانگر آن است که خدمت گیرندگان شامل دو خوشه خدمت گیرندگان پرتوقع و تعامل محور و خدمت گیرندگان بی تفاوت در همه ابعاد انتظارات بوده، همچنین خدمت دهندگان نیز شامل دو خوشه خدمت دهندگان پرتوقع و اعتمادمحور و خدمت دهندگان بی تفاوت در همه ابعاد انتظارات می باشند.
- چکیده انگلیسی: Today, platforms success cause platform business model changes to a successful business model in world level. But thing causes platform valuable is facilitate interactions that in this regard analysis and study of customers and servants’ expectations as customers of platforms is more important. The goal of research of customers’ expectations model design (customers and servants) is using meta-heuristic algorithm and factor analysis in order to platform development and grows. So, this research is a development and applied as view of purpose and has had a descriptive-survey research as identity and method that is a total action of inductive research. Research has two statistical societies include experts, universities masters and researchers in this area and also platform Iranian customers and servants that has used of two methods of judgmental sampling (snowball technique) and simple random. At first, for finding customers and servants expectations used of semi-structure interview and then was done automatic clustering with using meta-heuristic algorithms and the result shows that customers were include customers conclude two clusters with full of expectations and based on interaction and indifferent customers in all expectations dimensions. Its servants also include two clusters of customers with full of expectations and based on trust and indifferent servants in all expectation’s dimensions.
- انتشار مقاله: 22-09-1399
- نویسندگان: رضا عامری سیاهویی,مصطفی کاظمی,امید سلیمانی فرد,علیرضا پویا
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مدیریت دولتی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: تصمیمگیری,نظریه انتظار,رفتار پافشاری بر تعهدات,نظریه امید,نظریه تقرب و اجتناب,نظریه خود توجیهی,نظریه عامل,نظریه گزینه واقعی
- چکیده: این مطالعه بهدنبال بررسی رفتاری بهنام پافشاری بر تعهدات در سازمانهای بخش عمومی است. در این پدیده تصمیمگیرندگان با وجود دریافت بازخورها و اطلاعات منفی از نتایج تصمیمات اولیه خود بر ادامه دادن آن تأکید دارند. نظریههای مختلفی درصدد تبیین این پدیده هستند که با دو رویکرد متفاوت به این رفتار مینگرند. دسته اول شامل نظریههایی است که این رفتار را غیرعقلایی و ناقص و دسته دوم آن را عقلایی میداند. در این مطالعه نسبت بهوجود چنین رفتاری در سازمانهای دولتی و نظریههایی که آن را توجیه میکند، تحلیلی میدانی انجام شد. بدین جهت وزارت بازرگانی بهعنوان مورد مطالعه انتخاب شده است و نمونهای از مدیران این وزارتخانه گزینش شدند. پرسشنامهای که روایی و پایایی آن تأیید شده است، در اختیار نمونه قرار گرفت و دادهها جمعآوری شده است. برای تحلیل و آزمون فرضیههای معادله رگرسیون خطی متناسب با موضوع طراحی شد. نتایج تحلیل نشان میدهد، نظریههای خود توجیهی، عامل و تقرب ـ اجتناب توجیه کننده پدیده پافشاری بر تصمیمات اولیه در بخش دولتی ایران محسوب میشود.
- چکیده انگلیسی: In this research, we surveyed the behavior of escalation of commitment in common organization. In this phenomenon, decision maker, despite receiving negative information and feedbacks from owns primal decision results, still committed to it. Some theories which explains this phenomena, views it with two approaches. The first approach provides dysfunctional and flaw, and the other logically. In this research, we surveyed this behavior and related theories on governmental organizations. The ministry of commerce in Iran was selected as a case study, and a sampling selected randomly at management levels. A questionnaire was given to them and was gathered data. For analysis and hypothesis test linear regression equation was developed. The result shows that the Self justification, Agent and Approach-avoidance theories explain escalation of commitment phenomena on governmental section in Iran.
- انتشار مقاله: 11-10-1348
- نویسندگان: اصغر مشبکی,علیرضا پویا,مهدی منظری حصار
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مدیریت تولید و عملیات
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: ایران,عملکرد کسب و کار,تاکسنومی,سیستم های تولید,تصمیم های تولیدی
- چکیده: مطالعات تاکسونومی در حوزه تولید نه تنها توصیف مناسبی از گروههای غالب سازمانی را در اختیار قرار می دهد بلکه زمینه لازم را برای مطالعات تخصصیتری چون بررسی عملکرد، شکل مناسب تصمیمات تولیدی در هر گروه و نظریهپردازی در آن را فراهم می آورد. تحقیقات تاکسونومیک برای شناسایی سیستمهای تولیدی به تعداد محدود در نقاط مختلف جهان انجام شده است. در این تحقیق، مطالعه تاکسونومیک سیستمهای تولید در ایران مبتنی بر 9 طبقه تصمیم تولیدی انجام شده است. از تحلیل خوشهای K میانگین برای تحلیل داده ها استفاده شده و چهار خوشه شناسائی گردید . این خوشهها تحت عناوین سیستمهای تولیدی نابالغ، زیرساختارگراها، بالغ و سبز نامگذاری شدند. همچنین عملکرد کسب و کار این سیستمها مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشاندهنده آن بود که سیستمهای تولیدی در ایران در چهار سطح قراردارند که تفاوت معنیداری در عملکرد کسب و کار آنها وجود ندارد؛ بجز اختلافی که سیستم تولیدی نابالغ با بقیه دارد. دلالتها برای هر خوشه و در نهایت محدودیتها و پیشنهادات آورده شد.
- چکیده انگلیسی: Taxonomic studies in manufacturing not only give appropriate description of dominated organizational groups, but also provide necessary context for more special studies and theory building in subjects such as performance evaluation and manufacturing decision making. Available taxonomic investigations on manufacturing systems are limited. In this paper, taxonomic study of manufacturing systems has been performed based on nine decision categories in Iran. K-mean cluster analysis has been used and four clusters have been identified as industry average, world class, less developed and developed. Their business performance has been also studied. Findings imply that only the less developed cluster has significant difference in business performance from other clusters. Justification of the four clusters has been discussed and finally, limitations and suggestions have been addressed.
- انتشار مقاله: 25-03-1395
- نویسندگان: علیرضا پویا,علیرضا پویا,علیرضا پویا
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مدیریت استاندارد و کیفیت
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: مدیریت کیفیت جامع,پویایی شناسی سیستم,سیستم استنتاج فازی,حمایت مدیریت,بهبود مداوم
- چکیده: امروزه سازمانها در اثر موج رقابت جهانی و انتظارات روزافزون مشتریان بایستی به سمت بهبود مداوم و افزایش کیفیت حرکت کنند. مدیریت کیفیت جامع بهعنوان یک فلسفه مدیریتی با نگاه سیستمی به تحقق این هدف کمک میکند. سازمانها برای ارزیابی و تکامل مدیریت کیفیت جامع بایستی بهطور مستمر چگونگی تعامل میان عوامل کلیدی موفقیت و نتایج آن را تحلیل کنند. مطالعات نشان میدهد، روشی سازمانیافته که بتواند ضمن غلبه بر پیچیدگیهای موضوع، به مدیران در جهت انتخاب بهترین سیاستها کمک کند، وجود ندارد. پژوهش حاضر با تلفیق تکنیکهای دیمتل فازی، تحلیل شبکهای فازی، سیستم استنتاج فازی و پویاییشناسی سیستمها، چارچوبی را برای تحقق این هدف ایجاد کرده و در شرکت تولیدی اخشان شیراز موردمطالعه قرار داده است. روابط میان عناصر مدل به کمک روش دیمتل فازی و معادلات ریاضی بین آنها به دلیل ابهام زبانی متغیرها به کمک سیستم استنتاج فازی استخراج شد. بهمنظور جمعآوری دادهها از پرسشنامههای محقق ساخته مبتنی بر روشهای بهکاررفته در مدل استفاده شد که توسط هفت نفر از خبرگان شرکت اخشان تکمیل گردید. دادهها با نرمافزار ونسیم تحلیل شدند. نتایج شبیهسازی نشان میدهد که تلاش بیشتر برای بهبود عوامل تعهد رهبری و حمایت مدیریت ارشد، بهبود مداوم و تمرکز بر مشتری تأثیرات بیشتری بر ارتقا شاخص مدیریت کیفیت جامع دارد. نتایج همچنین نشان میدهد که هرچند درمجموع تأثیرگذاری تلاش بیشتر برای بهبود عوامل نرم بر شتاب بلوغ مدیریت کیفیت جامع بیشتر است، اما در این مسیر نمیتوان از اهمیت بعضی از عوامل سخت، بخصوص بهبود مداوم چشمپوشی کرد.
- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 21-01-1400
- نویسندگان: اردلان فیلی,علیرضا پویا,مصطفی کاظمی,امیرمحمد فکورثقیه
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه مدیریت نظامی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: پورتفولیو,مدیریت نبرد,سناریوهای درگیری,ارزیابی تهدید,درجه ریسک
- چکیده: تصمیمگیری صحیح یکی از مسائل کلیدی است که میتواند در محیط دفاعی شرایط را برای طرفینِ درگیری دستخوش تغییر نماید. فرماندهی عملیات میباید تعیین کند که هر یک از اهداف مهاجم با کدام سلاح مورد اصابت قرار گیرد. مسئله تحقیق حاضر آن است که در موقعیت درگیری نیروهای خودی با دشمن (اهداف)، اهداف را از یک سو «با توجه به میزان تهدید، اهمیت هر یک از اهداف و ارزیابی وضعیت آنها با عنایت به پویایی صحنهی نبرد»، و از سوی دیگر «با توجه به توانمندی مقرهای خودی در انهدام اهداف، احتمال اصابت و ریسک درگیری با هرکدام از اهداف»، طبقهبندی و یک دید کلی را برای فرمانده عملیات فراهم نماید که در قالب یک نمودار دو بعدی، سناریوهای درگیری هر یک از مقرهای خودی مشخص میشود. محورهای این نمودار دو بعدی در قالب 4 ناحیه و هر ناحیه یک سناریوی درگیری تعریف میشوند که با استفاده از تلفیق تکنیکهای تصمیمگیری فازی/قطعی و با ایدهای ترکیبی از ماتریسهای دو بعدی محاسبه شده است. در راستای آزمون این الگو، تیم خبرگان دانشی و عملیاتی اظهار نظر نمودند و دادههای مورد نیاز جهت تعریف موقعیت فرضی نبردِ 3 مقر با 7 هدف، تولید شدند. نرمافرازی در محیط اکسل طراحی شد که امکان بررسی شرایط لحظه به لحظه را با توجه به دادههای حاصل از تابع توزیع یکنواخت برای حداکثر 10 مقر و 20 هدف داراست. در نهایت با توجه به تحلیل دادههای واقعی از خبرگان و موقعیت فرضی نبرد در خروجی الگو، هر یک از اهداف به 3 مقر فرضی تخصیص داده شدند.
- چکیده انگلیسی: In the defensive environment, making the right and precise decision is taken as one of the key issues that could change the situation for all groups who are in conflict with each other. Additionally, utilizing appropriate weapons for hitting the enemy’s targets is of crucial significance for operation commanders. This study was run in a bid to design a model for classifying the targets as well as identifying the conflict scenarios in combat management and also made an attempt to assess the significance of targets with regard to the magnitude of the threats and also the existence of dynamic battlefield. On the other hand, this study is aimed to provide an overview of target classification for operation commanders through investigating the capabilities of our own headquarters in defeating and destroying the enemy’s targets as well as investigating the risk of conflict with the potential targets. To address this issue, the conflict scenarios were emerged as the result of two-dimensional plot investigation which provides four axes identifying the conflict scenarios. Thereupon, the scenarios were analyzed through running a mixed method of fuzzy decision making techniques and two-dimensional matrix analysis. In a bid to test this model, the study was also conducted through investigating the operational expert’s consultation and elite interview in which 3 military sites of hypothetical combat situation including 7 targets were emerged as a result of expert consultation. Moreover, the excel software was designed to study these hypothetical situation permanently through using the data obtained from the same distribution of 10 military sites including 20 targets. Finally, according to the data analysis which emerged as a result of elite consultation and also the investigation of hypothetical combat situation , in terms of output model , each of targets were assigned to 3 hypothetical military sites.
- انتشار مقاله: 09-09-1394
- نویسندگان: امیرحسین اخروی,علیرضا پویا,شمسالدین ناظمی,مصطفی کاظمی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: دیمتل فازی,انعطافپذیری تولید,قابلیتهای پویا سازمانی,تحلیل محتوای متنی
- چکیده: محیط رقابتی امروزی علاقه زیادی را نسبت به مباحث قابلیتهای پویای سازمانی و انعطافپذیری تولید ایجاد کرده است، اما با وجود شناخت منافع بالقوه این دو مفهوم، فعالان اجرایی و محققین درک درستی از ارتباطات بین آنها ندارند. لذا هدف این مقاله درک این مفاهیم پیچیده و نحوه تاثیرگذاری مولفههای آنها بر هم میباشد. در این پژوهش در ابتدا به منظور شناخت کامل مولفههای قابلیتهای پویای سازمانی و انعطافپذیری تولید با بررسی مطالعات گذشته، از روش تحلیل محتوای متنی استفاده شد و در ادامه به منظور غنای این روش نظر خبرگان نیز لحاظ شد، که در نهایت 6 قابلیت پویای سازمانی و 14 بعد انعطافپذیری تولید از مطالعات گذشته استخراج گردید. سپس با استفاده از روش DEMATEL فازی و بر اساس نظر خبرگان تأثیرگذاری این مؤلفهها بر یکدیگر مورد بررسی قرار گرفت. نتایج تحلیل نشان می دهد تاثیرگذارترین قابلیتهای پویای سازمانی به ترتیب عبارتنداز: خلق و یکپارچهسازی دانش، پیکربندی مجدد و شناخت فرصتها و مدیریت تهدیدها و از بین ابعاد انعطافپذیری تولید تاثیرپذیر ترین ابعاد به ترتیب، محصول جدید، عملیات و تولید میباشد. همچنین نتایج تحلیل گویای تأثیر گذاری بسیار بالای قابلیتهای پویای سازمانی بر ابعاد انعطافپذیری تولید میباشد.
- چکیده انگلیسی: Today’s competitive environment has created a lot of interest toward organizational dynamics and production flexibility. However, despite knowing the potential benefits of these two concepts, practitioners and researchers do not have a good understanding of the relationship between them. As such, the present paper seeks to understand these complex concepts and the way they influence each other. In this research, the textual content analysis method was used for fully understanding the components of organizational dynamics and production flexibility along with investigating previous studies; next, the authorities of the field were consulted for adding to the richness of the method. Finally, 6 organizational dynamic abilities and 14 production flexibility aspects were extracted from previous studies. Next, the influence of these components on one another was measured using the fuzzy dematel method and the views of the authorities of the field. Results of the analysis indicate that the most influential organizational dynamics abilities are: creating and integrating knowledge, understanding and reconfiguring opportunities and managing threats; meanwhile, the most impressible aspects of production flexibility are: new products, operations, and production. In addition, results of the analysis indicate the large influence of organizational dynamic capabilities on the aspects of production flexibility.
- انتشار مقاله: 07-02-1396
- نویسندگان: مهدی خوبیان,علیرضا پویا,احمد توکلی,فریبرز رحیم نیا
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: علوم مدیریت ایران
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: آسیب شناسی,سطح تحلیل,آزمودنی,تحقیقهای پیمایشی,واحد تحلیل
- چکیده: در تحقیقهای پیمایشی تعیین واحد تحلیل و بهتبع آن سطح تحلیل، نقش محوری را ایفا مینماید. واحد تحلیل بازگوکننده سطح جمعآوری دادههای اطلاعاتی در تحلیل است. انتخاب نادرست واحد تحلیل همزمان بر ورودی و خروجی تحقیق تأثیر گذاشته و منجر به بیاعتبار شدن تحقیق و حصول نتایجی بیثمر خواهد شد. هدف این تحقیق آسیبشناسی انتخاب سطح تحلیل آزمودنیها در مقالات پیمایشی است. جامعهی آماری کلیهی مقالههای پیمایشی در مجلههای مدیریتی است. نمونهی تحقیق نیز، شامل مقالههای مجلههای منتخب مدیریتی است که با استفاده از نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. بهمنظور آسیبشناسی مجلات از نظر عدم انطباق، نه مجله انتخاب و 80 مقالهی پیمایشی در سطوح بالاتر از فرد در بازهی زمانی سالهای 93-92، مورد بررسی قرار گرفت. دادههای تحقیق با استفاده از روش تحلیل محتوا و آزمون مقایسه نسبتها در چند جامعهی همگون، مورد تحلیل قرار گرفتند و رابطهی نوع مجله با انطباق/عدم انطباق تعیین شد. بر اساس یافتههای تحقیق، میتوان بیان نمود که بهطورکلی درصد عدم انطباق مجلات منتخب 47.5 درصد است. نتایج آزمون مقایسهی نسبتها نشان داد که یکی از مجلات منتخب با عدم انطباق 75 درصد و مجله دیگری با عدم انطباق صفر درصد، به ترتیب بیشترین و کمترین نسبت عدم انطباق را در میان مجلات بررسیشده دارند. همچنین رابطه بین مجلات با انطباق/عدم انطباق استخراج شد.
- چکیده انگلیسی: Abstract: In survey research, defining the unit of analysis and consequently the level of analysis has to be observed accurately. The unit of analysis reflects the level of analysis that can be Micro (individual level), Meso (group or organization level) and Macro (society level). Thus, choosing a wrong unit of analysis, affect both the input and output of research and leads to its invalidity. The aim of this study is pathology of level of analysis in survey researches that were published in Iranian scientific journals in 92-93 period. The sample included nine management journals that were chosen on a purposive sampling. We selected eighty survey articles in which the unit of analysis was thought to be at Meso level that is higher than individual level. Content analysis and ratio comparison test were used for data analysis in several assimilate population. We also investigated the type and journal’s compliance/non-compliance. Based on the research results, we found that the overall percentage of non-compliance of selected journals is 47.5%, One of journals with 75% and another one with 0% had the highest and lowest non-compliance respectively.
- انتشار مقاله: 27-10-1395
- نویسندگان: سیمین غلامیان قوژدی,علیرضا پویا,یعقوب مهارتی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه علمی - پژوهشی پژوهشنامه بیمه
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: مشتری,صنعت بیمه,بخشبندی,خوشهبندی دو مرحلهای مقیاسپذیر
- چکیده: هدف: امروزه در صنعت بیمه، ایفای نقش مشتری از دنبالهروی ارائهکنندگان خدمت به هدایتگر خدمتدهندگان بدل گشته است بنابراین باتوجه به تفاوت در سودآوری، نوع خرید، وفاداری، ریسک، بُعد رفتاری و جمعیت شناختی مشتریان در پی ایجاد مرزبندی قابل توجهای بین آنها با استفاده از رویکرد بخشبندی مشتریان میباشیم تا با شناخت ویژگیهای هریک از این گروههای مختلف، افزایش قدرت رقابتی و موفقیت فعالان این حوزه فراهم گردد.
روششناسی: در این پژوهش بخشبندی مشتریان شرکت بیمه البرز با استفاده از روش خوشهبندی دو مرحلهای با الگوریتم تحلیل کلاستر مقیاسپذیر باتوجه به قابلیت این روش در تحلیل همزمان متغیرهای پیوسته و طبقهای، انجام گردید. الگوهای حاکم در گروهبندی مشتریان شناسایی و سپس از تحلیل تشخیصی برای اعتبارسنجی خوشهبندی استفاده شد.
یافتهها: باتوجه به تأثیر شاخصهای تعیینشده مشتریان در شش خوشه دستهبندی شدند. از بین شاخصهای مورد بررسی متغیرهای میزان تخفیف ارائهشده، سودآوری، ضریب خسارت، حجم و تعداد بیمهنامه خریداری شده به ترتیب بیشترین نقش را در جداسازی خوشهها از هم داشتند. از نظر متغیر سودآوری تمامی خوشهها با یگدیگر متفاوت میباشند. از نظر شیوه جذب خوشه بدحسابها با رهگذران و نورچشمیها با خوشههای خوشحسابها متفاوت است.
نتیجهگیری: شرکتهای بیمه میتوانند با بهرهگیری از تکنیک بخشبندی مشتریان براساس معیارهای پیشنهادی این مقاله و شناسایی ویژگیهای آنها، شناسایی جایگاه هریک از گروهها در سود یا زیان شرکت، پیشبینی و ترسیم الگوی رفتاری مشتریان بالقوه و آتی با ویژگیهای مشابه، همچنین تعیین بازار هدف و استراتژی بازاریابی مناسب توان رقابتی خود را نسبت به سایر رقبا افزایش دهند.
طبقهبندی موضوعی: G22, C38, G2
- چکیده انگلیسی: Objective: Today in the Insurance industry, playing the role customer of follow the service providers has become the guiding providers. Therefore, due to the difference in profitability, volume and type of purchase, loyalty, risks, behavioral and demographic dimensions we seek to create significant demarcations between them with using the customer segmentation approach that by recognizing the characteristics of each of these different groups increase the competitive power and success of activists in this field be provided.
Method: Customer Segmentation Using a two-step cluster analysis with scalable cluster analysis algorithm with respect to the feasibility of this technique in the analysis of continuous and categorical variables was performed. Dominant patterns in customer grouping was identified. Then using discriminate analysis, clustering validity was examined.
Findings: According to the defined indicators, customers were divided into six clusters. Variables discounts offered, profit, claims ratio, volume and number of insurance purchased the highest role in the separation of the clusters. Also, in terms of profitability, all clusters are different from each other. In terms of absorption method debtor cluster with Passers and favourite cluster with credit worthy are different.
Conclusion: Insurance companies can use the customer segmentation technique based on the criteria proposed in this article and identify their characteristics, identify the position of each group in the company's profit or loss, predict and draw the behavior pattern of potential and future customers with similar characteristics. Determine the target market and appropriate marketing strategy to increase their competitiveness compared to other competitors.
JEL Classification: G22, C38, G2- انتشار مقاله: 03-09-1399
- نویسندگان: علیرضا پویا,داود فاضل ترشیزی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مدیریت بازرگانی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: بخشبندی بازار,سبک تصمیمگیری خرید,نگرش نسبت به ترویج,نگرش نسبت به توزیع,نگرش نسبت به عوامل آمیختۀ بازاریابی,نگرش نسبت به قیمت,نگرش نسبت به محصول
- چکیده: پژوهش حاضر با هدف بخشبندی مصرفکنندگان فروشگاههای برند خارجی پوشاک، بر اساس سبک تصمیمگیری خرید آنها و تعیین تفاوت بخشها در نگرش نسبت به آمیختۀ بازاریابی آنها انجام شده است. جامعۀ آماری این پژوهش، مشتریان فروشگاههای برند خارجی پوشاک در شهر مشهد هستند که پس از توزیع پرسشنامه، 270 پرسشنامۀ قابل استفاده از اعضای نمونه برگشت داده شد. دادههای جمعآوریشده با استفاده از تحلیل خوشهای چندمیانگینی و آنالیز واریانس یکطرفه در نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل شدند. پس از بررسیهای انجامشده، مصرفکنندگان در چهار خوشه با عنوان کیفیتگرا و بیبرنامه، مدگرا و قیمتمحور، کمالطلب و کیفیتگرا و سردرگم طبقهبندی شدند. در بخش دوم تجزیه و تحلیلها مشخص شد که از لحاظ نگرش نسبت به محصول، گروه 3 و 4 و از لحاظ نگرش نسبت به قیمت گروه 3 با سایر گروهها متفاوت است. بهلحاظ نگرش نسبت به ترویج محصولات، گروههای 2 و 4 با هم تفاوتی ندارند، گروه 1 و 3 نیز با یکدیگر تفاوت نداشته و از نظر نگرش نیز نسبت به توزیع، گروه 3 از سایر گروهها متفاوت است.
- چکیده انگلیسی: Abstract: This study aims to segmenting customers of foreign brand clothing based on their purchase decision making style and And examining differences in different segments based on their purchase decision making style in terms of attitude toward marketing mix. The population of this study is customers of foreign brand clothing stores in Mashhad, And 270 usable questionnaires were returned. The collected data were analyzed using K-means clustering analysis and ANOVA using SPSS. And Results showed that consumers classified in four clusters and labeled as Impulsive and quality oriented, stylish and price oriented, perfectionist and confused and quality oriented. In the second part of analyses it was revealed that in terms of attitude toward product, group NO.3 & 4, and in terms of attitude toward price, NO. 3 are different with other groups; in terms of attitude toward promotion, group NO. 1 & 3 have No differences and also in terms of attitude toward place, group NO. 3 is different with others.
- انتشار مقاله: 23-10-1395
- نویسندگان: لیلی طباخیان,علیرضا حدادیان,علیرضا پویا
- مشاهده