در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: نهجالبلاغه,تکلیف,حق,عقلانیت سیاسی
- چکیده: عقلانیت، حاکمیت عقل و منطق انسانی در سازماندهی روابط اجتماعی است و عقلانیت سیاسیِ مبتنی بر حق و تکلیف، باور مبتنی بر خِرد مردم به تعامل سازنده و مفید با زمامدار و جامعه سیاسی در چارچوب ادای حقوق و ایفای تکالیف است. از آنجا که عقلانیت سیاسی در شکلی نظاممند، زمانی محقّق میگردد که مبتنی بر آگاهی کـافی باشد، این مطالعه کوشیده است مؤلّـفههای حقوق زمامـدار بر مردم را بر اسـاس نظام حـق و تکلیفِ نهجالبلاغه، معرفی نماید. این هدف، با رویکرد کیفی مبتنی بر منـطق استقرا و متکی بر اسـتراتژی داده بنیاد بهگونهای اکتشافی دنبال شده است. ضرورت بحث آن است که هر اندازه مردمان یک کشور، حقوق زمامدار و تکالیف خود در قبال وی و نظام سیاسی حاکم را بهتر بشناسند، تعاملی خردمندانهتر با او و جامعۀ سیاسی برقرار میکنند. نتایج تحقیق نشاندهندۀ آن است که بصیرت، ثبات، جهاد در راه خدا، مسئولیت اجتماعی، اطاعت و حمایت از زمامدار، بارزترین مؤلّفههای عقلانیت سیاسی مردم است که نهجالبلاغه به دست میدهد.
- چکیده انگلیسی: Rationality is the very application of intellect and logic in organization of social relations. Politiacl rationality based on right and duty is people's belief, originating from their intellect, in a constructive and useful interaction with the ruler and the political society through satisfying rights and fulfilling duties. Since political rationality in its systematic form is realized only when it is based on sufficient awareness, this study attempts to present the components of the ruler's rights towards people based on the right andduty system in Nahj al_ Balaghah. This goal is to be achieved through a qualitative approach based on thelogic of induction and data grounded strategy. The significanceof this topic lies in the fact that the more the people know the rights of the ruler and their duties towards him and the political system, the wiser would be their interaction with them. The outcomes of this investigartion indicate that the most outstanding components of political rationality of people derived from Nahj al_ Balaghah are insight, stability, Jihad in theway of Allah, social responsibility, obedienceto the ruler and supporting him.
- انتشار مقاله: 22-04-1395
- نویسندگان: محمود کریمی,علیرضا دل افکار,رضا جعفری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فرهنگ مشاوره و روان درمانی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: اراده,شیء,ربّ,مشیت,رابطه همزمانی زبان,پیوند های همنشینی وجانشینی,فرایند عمل مشاوره
- چکیده: هدف این پژوهش مطالعه معنا شناختی واژه مشیت به عنوان یکی از اساسی ترین واژه های کلیدی قرآن کریم می باشد. مطالعه معناشناختی واژه مشیت به ما کمک می کند تا به نقش و جایگاه این مفهوم در ترسیم شبکه معنایی کلمات قرآن کریم دست پیدا کنیم.
موضوع. این مفهوم به ما کمک می کند تا از آن به عنوان یکی از ساختارهایی بهره گیریم که می تواند به منزله راهنما در شکل دهی به فعالیت های ما نقش آفرینی کند. هر فعالیتی از این منظر از دریچه مشیت می تواند نگریسته شود و در شکل دهی به یک شیء منجر شود. فرایند مشاوره و عملی که در این فرایند ساخته و پرداخته می شود، موضوع بررسی حاضر قرار گرفته است.
روش. این بررسی نحوه ای از مطالعه معناشناسانه زبان است که ماهیت و ساختار معنای زبانی را آشکار می سازد؛ در این چشم انداز، هر قوم و ملت و دینی حرف های اساسی و جهان بینی خود را بر بنیاد کلمات کلیدی خویش استوار می کند. در همین راستا، معناشناسی قرآنی به کشف جهان بینی قرآن و نحوه نگرش قرآن به جهان هستی و موجودات و مخلوقات عالم کمک می رساند
یافته ها. بررسی معناشناختی مشیت نشان داده است که این واژه به عنوان یکی محوری ترین واژه های قرآنی در ترسیم جهان بینی قرآن، بیش از بیان یک خواست و تمایل ساده در ایجاد چیزی، آن را به عنوان برنامه ای کلان در خلقت در نظر گرفته شده است؛ در این چشم انداز مشیت برنامه کلان و قانون اساسی در آفرینش است که جهان و اشیاء عالم را ، از مرحله خواستن و طراحی تا مرتبه ساختن و تحقق بیرونی، مرحله به مرحله(از مرحله مشیت تا مرحله اجل) شکل داده و محقق کرده است.
بحث. مشیت یکی از مهمترین مقولاتی که در ترسیم چگونگی خلق جهان و مخلوقات عالم به کار رفته، به دو صورت فعلی (شاء) و اسمی( شیء) و در یک معنا به کار رفته اند. به لحاظ مفهومی مشیت به خواست و تمایلی اشاره می کند که خلق جهان را هدف خویش قرار داده است؛ این خواست به لحاظ مصداقی، شیء نامیده می شود. در این چارچوب شیء عبارت است از هرچیزی(موضوع، رابطه و حکم و یا عملی) که مشیت در آن اعمال شده و تحقق یافته است. این مفهوم این قابلیت را دارد تا در هر برنامه عمل و از جمله در فرایند عمل مشاوره به کار بسته شود.- چکیده انگلیسی: The aim of this study was examining the semantics of the word providence as one of the most important key word is Holy Quran. Semantics of the word helps us to study the role of this concept to grasp and achieve semantic network of providence. Providence is one of the most important issues that illustrate according to it how to create the world and the creatures in the universe. This concept helps us to use it as one of the structures that can serve as a guide in shaping our activities. Any activity from this perspective can be viewed from the perspective of the instrument and can lead to an object in shaping it. The process of consultation and practice that has been developed and addressed in this process is the subject of this review. In the Holey Quran, God's providence has been used to both as a verb that is doing some things and used in a name that is sharing to the things. In this framework, the Thing is anything (subject, relationship, judgment or practice) that the providence has been applied and realized. This concept has the capability to operate in each program.Conceptually Providence points out all of the creation in the world. In this context, all of the objects (the relationships ,judgments , operations and subjects) are things that is created by providence .A semantic study of God's providence has also shown that this word as one of the most pivotal Quran words in drawing the Quran world view, intended as a program of macro creation more than express a desire simply to create something.
- انتشار مقاله: 04-06-1396
- نویسندگان: حسین اسکندری,بتول سبزعلی سنجانی,علیرضا دل افکار,مهین شریفی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مطالعات تاریخی قرآن و حدیث
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: گونه شناسی,کارکرد,روایات تفسیری,تاریخشناسی,تفسیر مجمعالبیان
- چکیده: هدف از پژوهش حاضر، گونهشناسی و دستهبندی روایات با کارکرد تاریخی در تفسیر مجمعالبیان است. الگوی مورد استفاده در این مقاله، گونهشناسی مبتنی بر روش است. گونهشناسی مبتنی بر روش در حوزۀ تفسیر قرآن الگویی است که با توجه به سه نوع رویکرد رابطهنگرانه، کارکردگرایانه و ساختارگرایانۀ دانشمندان علوم حدیث به گونهبندی و تحلیل گونهها میپردازد. در مطالعۀ حاضر این نوع از گونهشناسی رویکردی توصیفی ـ تحلیلی به سنخشناسی کارکردگرا در روایات دارد. بر همین اساس سه دسته روایت ــ شامل روایات ترتیب نزول سورهها، روایات اسباب نزول و حاکی از فضای صدور سورهها، و روایات حکایتکنندۀ جزئیات قصص و داستانهای انبیاء و اقوام پیشین ــ تحت عنوان کارکرد تاریخی روایات گونهبندی و تحلیل میشوند. نتایج این مطالعه نشان میدهد روایات ترتیب نزول و بخش عمدۀ روایات اسباب نزول حاوی اطلاعاتی است از وقایع تاریخی یا وقایعی که در شکلگیری تاریخ بعد از اسلام اهمیت داشتهاند. همچنین، روایات حکایتکننده جزئیات قصص، شامل 308 روایت است که با توجه به کارکرد تاریخی آنها در 9 نوع مختلف قابل دستهبندی است.
- چکیده انگلیسی: The purpose of the study is examining the typology of Hadiths with the function of historiography in Majma' al-Bayan. The model used in this article is the Methodology-based Typology. Methodology-based Typology in the field of Qur'anic interpretation is a model that classifies and analyzes three types of Hadith scholars’ approaches, i.e. relationalist, functionalist and structuralist. In this paper, this kind of typology has a descriptive-analytical approach to functional typology in Hadith. Accordingly, three categories of narration, including the narrations of the Sura-revelation- based, the narrations of the Sura-cause-based (the atmosphere of the revelation of Sura), and the narratives narrating the details of the tales (Qasas) and stories of the prophets and ancient tribes, are categorized and analyzed as the historiographical function of Hadith. The results of this study show that the narrative-revelation- based and most of the narrative-cause-based contain information about historical events or events that were important in the formation of post-Islamic history. Also narratives narrating details of the Qasas, include three hundred and eight narratives, which according to its historiographical function, can be categorized in nine different types. According to the findings of the study, it can be said that historiographical Hadiths are an essential prerequisite for explanation of Qur’anic verses and have an explanatory-interpretive role in the interpretation of history-bounded Qur'anic verses.
- انتشار مقاله: 23-06-1398
- نویسندگان: مجید معارف,سیده عاطفه قرشی,علیرضا دل افکار,محمد هادی امین ناجی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: دوفصلنامه علمی پژوهشنامه تفسیر و زبان قرآن
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: تفسیر,مبانی,سلفیه تکفیری,ظاهرگرایی,صحابه
- چکیده: سلفیه تکفیری در حوزه تفسیر قرآن با استناد به ظواهر آیات، روایات و سیره پیامبر و اصحابش، به آنچه از قدیم مانده سخت پایبندند و عقاید صحیح اسلامی را منحصر به «ظواهر» قرآن و سنت میدانند و از هرگونه تفسیر، ژرفنگری و بهرهگیری از عقل، علم و فلسفه در تعالیم دین و تطبیق آن با مقتضیات زمان اجتناب میورزند. ورود مجاز در قرآن را انکار کرده و با تفسیر گزینشی آیات، بهدنبال تفسیر آیات قرآن نبوده، بلکه بهدنبال پیدا کردن عقاید خویش در قرآن و رد دیدگاههای مخالفان هستند؛ اما ظاهرگرایی علاوه بر عدمکفایت در تفسیر قرآن، مخالف با آیات قرآن است. تأکید افراطی بر نقل و روایت موجب راهیابی احادیث ضعیف به منابع و دوری از عقلگرایی در تفسیر شده و با پیشداوریهای گرایشی، آیات به شیوه نادرست بر روایات تطبیق داده میشوند.
- چکیده انگلیسی: In the field of Qur'anic exegesis, the Takfiri Salafis, leaning on the appearances of verses, hadiths, and manners of the Prophet and his companions, adhere strictly to what has remained since ancient times, and consider correct Islamic beliefs to be exclusive to the "appearances" of the Qur'an and Sunnah. And they avoid any interpretation, insight and use of reason, science and philosophy in the teachings of religion and its adaptation to the requirements of the time. They deny the "trope" entry into the Qur'an and, by selectively interpreting the verses, do not seek to interpret the verses of the Qur'an, but seek to find their beliefs in the Qur'an and reject the views of the opponents; But in addition to being inadequate in interpreting the Qur'an, superficiality is contrary to the verses of the Qur'an. The extreme emphasis on transmission and tradition has led to the entry of weak hadiths to sources and the avoidance of rationalism in interpretation, and with prejudice tendencies, verses have been misinterpreted by traditions.
- انتشار مقاله: 06-01-1398
- نویسندگان: عبدالهادی فقهی زاده,علیرضا دل افکار,رقیه علی زاده
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهش های زبانشناختی قرآن
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: بافت پیرامونی,تحلیل کارگفتی,کاربردشناسی قرآن,کارگفت انذار,شرایط تحقق کارگفت
- چکیده: در رویکرد کاربردشناسی به قرآن، بیش از آنکه به واژگان، معانی آنها و نوع ارتباطات نحوی بین آنها پرداخته شود، بر روی ویژگیهای متکلم و مخاطب، شرایط گفتگو و بافت حاکم بر آن تأکید میشود. در تبیین بافت پیرامون تحقق کارگفت انذار باید گفت که منذِر اصلی در قرآن خداوند است و پیامبران به عنوان رسول و فرستاده خداوند و فقیهان نیز با تفقه در دین به عنوان جانشینان پس از ایشان در راستای انذار الهی و در طول انذار خداوند ایفای نقش میکنند.
در این مقاله بر آنیم تا علاوه بر ترسیم بافت پیرامونی کارگفت انذار، شرایط لازم برای تحقق کارگفت انذار را تبیین نماییم و نشان دهیم که چگونه گوینده متن، یعنی خداوند متعال، مخاطب و دیگر شنوندگان مخاطبه، همگی در فهم این شرایط متفق اند و در پس این مخاطبه نیّت گوینده که همان انذار است، چگونه تحقق مییابد و چگونه خوانندگان آیات قرآنی برداشت کارگفت دیگری همچون کارگفتهای تبشیر، تشویق، توبیخ، تهدید و غیر آن را ندارند.- چکیده انگلیسی: In one approach, the use of the Koran rather than the words, their meanings and syntactic relations between them pay, on the characteristics of the theologian, contact, conversation and tissue conditions governing it. In the context of explaining the realization that he must heed the warning of God in the Quran as a messenger and prophet of God and jurists with the law on religion as their successors after In order to warn the Divine and the role that God has warned. In this article we want to accomplish in addition to drawing on the work of that warning, we explain the conditions necessary for the realization of the said warning and demonstrate how the anchor text, the Almighty, to address the audience and listeners to understand all the terms have been agreed and behind the speaker's intention to address the same warning, how is realized And how the Koran readers picked as do other work, he said, the annunciation, encourage, rebuke, threaten or otherwise not. The following components can be achieved by the formation of a warning: 1. notification and warning notifications told 2. The work belongs to an appalling and frightening warning said. 3. Caring and loving the work realized that warn 4.warning and notification 5.realize the work that clearly warn 6. The emphasis on rationality and human knowledge. 7. Stay away from forced labor imposed on the belief that warn 8. The inhibitory mechanism at work that warn 9.inform the audience rather than to create fear 10. respecting the boundaries of disgust and hatred at work said warning
- انتشار مقاله: 25-03-1395
- نویسندگان: علیرضا دل افکار,محمدحسن صانعی پور,بهمن زندی,مهدی ارجمندفر
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: دوفصلنامه علمی - پژوهشی دراسات حدیثه فی نهج البلاغة
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: نهجالبلاغة,وضع اللوائح,الحکومة,الإشراف,المصلحة العامة
- چکیده: یعتبر موضوع التدخل الحکومی فی وضع اللوائح التنظیمیة ومراقبة السوق أحد القضایا المهمة فی مجال الاقتصاد الذی یقترن برأیین رئیسیین فی الجواز والمنع. تبرر وجهة نظر المصلحة العامة هذا التدخل وتلزم الحکومة بالتدخل فی حالة فشل السوق بسبب عوامل مثل الإنحصار. فی النصوص الفقهیة، نوقشت مسألة تدخل الحکومة فی السوق تحت عنوانَی «الاحتکار» و«التسعیر». والفقهاء، باتباع هذا الروایات، وعلى الرغم من اختلاف الآراء حول إذن الحکومة فی التسعیر، یسمحون عمومًا للحکومة بالتدخل فی حالة فشل السوق وعدم کفاءته. تحاول هذه المقالة دراسة الموضوع من منظور نهجالبلاغة کمصدر سردی صحیح بمنهج متعدد التخصصات بین المجالین المعرفیین للاقتصاد والفقه وتبین أنه فی حالة فشل السوق، یلزم الإمام علی (ع) الحکومة بوضع اللوائح ومراقبة السوق بما یحقق المصلحة العامة فی سیاق العدالة المتوازنة
- چکیده انگلیسی: One of the major issues in the field of economics is the issue of government involvement in regulating and monitoring the market, which is subject to two major permissions and prohibitions. The view of public interest, in the state of monopoly and market failure, justifies this interference and obliges the government to intervene. The jurisprudential texts refer to the topics of "hoarding" and "solving" the issue of government intervention in the market, and the jurisprudents, in the sense of the narratives in this regard and despite having different opinions about the government's license in pricing, in general, consider the government's license to intervene are. This paper tries to examine the subject of the subject from the perspective of Nahj-ul-balaghah as an authoritative validation source with an interdisciplinary approach between the two areas of economics and jurisprudence, and show that, in the event of the monopoly and market failure, Imam Ali (pbuh), in order to realize the public interest in the context of justice Equilibrium requires the government to regulate and monitor the market
- انتشار مقاله: 19-02-1398
- نویسندگان: علیرضا دل افکار,احمد اکبرزاده
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: دوفصلنامه علمی - پژوهشی دراسات حدیثه فی نهج البلاغة
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: نهج البلاغة,الحقوق العامة,الخدمات العامة,حقوق المواطنین على الحکومة
- چکیده: تعتبر الخدمات العامة من المبادئ البنیویة للحقوق العامة، وهی عبارة عن الفعالیات العامة التی تقوم بها الحکومة أو أی کیان خاص نیابة عن الحکومة، ویحظى هذا المبدأ بأهمیة کبیرة لدرجة أن الدولة التی تفتقر إلى القدرة على تقدیم الخدمات العامة، تفقد الجدارة فی البقاء. ویعتبر الإمام علی (ع) أیضًا أن أحد واجبات الحکومة یتمثل فی تقدیم الخدمات العامة ویعتبر إهمالها من عدم کفاءات الحکومة. فالنصوص فی نهج البلاغة تدلّ علی أنّ الحکومة ملزمة بتقدیم الخدمات العامة فی المجالات الاجتماعیة والثقافیة والتعلیمیة والعسکریة والقضائیة والإداریة والمالیة والتجاریة والصناعیة وباعتباره نموذجًا عملیًّا إداریًّا فهو یتطرق للتعبیر عن الخدمات العامة التی تقدمها الحکومة العلویة ویتناول قضایا ثقافیة وتربویة وتعلیمیة وقانونیة وأمنیة. من وجهة نظر نهج البلاغة، یجب أن تقوم الخدمات التی تقدمها الحکومة لعامة الناس على مبادئ المساواة والصبر والاستمراریة والتوکل على الله وعدم المنة، بحیث تلتزم الحکومة نفسها بهذه المبادئ.
- چکیده انگلیسی: Public Services As one of the fundamental principles of public rights, are the activity of a public benefits that are provided by the government or a private organization on behalf of the government. This principle is such that the government lacks the power to provide public services, loses its worthiness of survival. This article is presented in two sections. In the first part, while paying attention to the concept of the principle of public services in public rights, the special position of this principle is expressed in the speeches and behaviors of Imam Ali (pbuh) as an Islamic governor. According to what is obtained from the Nahj al-Balagha, the government is required to provide public services in the various fields required by the general public, and the Prophet states in a report that he has acted as an Islamic governor in this order. In the sense that the principle of public services is based on a series of principles, Part II deals with the extraction of these principles from Nahj al-Balaghah. Imam Ali calls on the government to provide services that are offered to the public on the basis of equality, patience, continuity and reliance on God.
- انتشار مقاله: 21-11-1396
- نویسندگان: احمد اکبرزاده,سید محمد صدری,علیرضا دل افکار
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: اخلاق وحیانی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: نظام اخلاقی,قاعدۀ تسامح,روایات من بلغ,روایات اخلاقی,پالایش روایی
- چکیده: احادیث اخلاقی از جمله بسترهای مهم اجرای قاعدۀ «تسامح در ادله سنن» است. شدت تسامح در روایات ضعیف اخلاقی در مقایسه با احادیث اعتقادی و فقهی نشان میدهد که گویا احادیث اخلاقی بار مسئولیت کمتری برای مدوّنین کتب روایی داشته است. فقدان دانش فقهالاخلاق و عدم تفکیک گزارههای اخلاقی ِاخباری و انشائی، زمینهساز اجرای همه جانبۀ این قاعده در احادیث اخلاقی شده است. این پژوهش با تتبع در مصادیق روایی، در پی واکاوی آسیبهایی است که کاربست قاعدۀ «تسامح در ادله سنن» در حوزه احادیث ضعیف اخلاقی برجای گذارده است؛ لذا با حذف آنها از متون دینی، طراحی نظامِ ضابطهمندِ اخلاقیِ جامع تحقق بیشتری خواهد یافت. دادههای این مقاله با تمرکز بر متون حدیثی جمعآوری و با شیوه توصیفی- تحلیلی پردازش شده است. پیامدهایی چون اختلال در نظام اخلاق اسلامی، وقوع جعل در روایات اخلاقی و ایجاد خوش بینی یا بدبینی کاذب نسبت به متون روایی اخلاقی از جمله نتایج کاربست بیضابطۀ این قاعده در احادیث اخلاقی است. با توجه به گستره حدیث و تأثیر آن بر فرهنگ دینی، رفتارهای فردی و کنشهای جامعه، آسیب شناسی و توجه خاص به کیفیت متون حدیثی، بازنگری در احادیث اخلاقی، ترسیم الگوی اخلاق اسلامی مبتنی بر روایات معتبر، در پالایش نظام یکپارچه اخلاقی بسیار ضرورت دارد.
- چکیده انگلیسی: Ethical traditions have been one of the important bases for applying the intolerance rule in the Sunnah. The intensity of tolerance in poor moral traditions compared to religious and jurisprudential traditions makes it clear that ethical traditions were less responsive to narrative books. The lack of knowledge of moral jurisprudence in related narratives and the lack of separation of moral and informational propositions have led to the acceptance of the rule and consequently disruptions to the Islamic ethics system, the occurrence of forgery in the moral traditions, and the emergence of pessimism about moral narratives. Due to the scope of the hadith and its effect on religious culture, individual behaviors and community passages, so the pathology and attention to the quality of the hadith texts as well as the revision of the ethical traditions and the drawing of Islamic ethics pattern based on authentic narratives are essential in refining the unified ethical system. has it. This article analyzes analytically the damages of applying the rule of tolerance in ethical traditions.
- انتشار مقاله: 15-04-1399
- نویسندگان: اکرم جعفری,علیرضا دل افکار,سید محمد صدری
- مشاهده