در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مطالعات روانشناسی تربیتی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: دانشآموزان,حافظه,بیشفعالی,اختلال دیکتهنویسی
- چکیده: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطۀ بیشفعالی با میزان حافظه و اختلال دیکتهنویسی دانشآموزان پسر ابتداییشهر زاهدان در سال تحصیلی 1396-1395 انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعۀ آماری این پژوهش شامل همۀ دانشآموزان بیشفعال پسر مقطع ابتدایی شهر زاهدان بود که از بین آنان 30 دانشآموز که دچار اختلال دیکتهنویسی بودند به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. بهمنظور جمعآوری دادهها از پرسشنامۀ بیشفعالی کانرز و همکاران (1999)، مقیاس هوش وکسلر (1939) و آزمون دیکتهنویسی جباری (1395)استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. نتایج نشان داد بین بیشفعالی با میزان حافظه رابطۀ معکوس و معنادار و بین بیشفعالی با اختلال دیکتهنویسی رابطۀ مثبت و معناداری وجود دارد؛ بنابراین افزایش بیشفعالی میتواند سبب کاهش میزان حافظه و افزایش اختلال در دیکته نویسی شود.
- چکیده انگلیسی: ABSTRACT
The main aim of this study was to investigate the relationship between hyperactivity with memory rate and dictation disorder of elementary boys students in Zahedan in the academic year of 2011-2012. A descriptive - correlational method was used. The statistical population included all elementary school students, of which 30 boys with dictation disorder were selected by simple random sampling .In collecting data, hyperactivity questionnaire of Karners et al. (1999), Wechsler Intelligence Scale (1939), and Jabari Dictation Test (1395) was used. Pearson correlation coefficient and regression analysis were used to analyze the data. Results indicated that there is a significant and inverse relationship between hyperactivity and memory rate and there is a significant positive relationship between hyperactivity and dictation disorder. Discussion: therefore, Increasing in hyperactivity can reduce memory rate and increase dictation disorders.- انتشار مقاله: 10-09-1397
- نویسندگان: مهدی زیرک,غلامرضا ثناگوی محرر,علی اکبر عجم,ملیحه غریبی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: علوم تربیتی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: تربیت هنری,محتوا,اهداف,تربیت معلم,برنامه درسی ملی
- چکیده: سواد هنری، فعالیتی چند بُعدی است که ارزش ذاتی و ابزاری آن در نظامهای آموزشی رو به افزایش است. نظامهای آموزشی نیز در قالب رویکردهای آموزش هنر میتوانند به رشد آن کمک نمایند. عدم شناخت درست از طیف رویکردهای موجود در آموزش هنر دورهی راهنمایی یکی از مسائلی است که تربیت هنری با آن رو به رو است. هدف این مطالعه، شناخت رویکردهای موجود در آموزش هنر با در نظر گرفتن حیطههای دانستن است. در این مطالعه رویکردهای سنتی، مشاهده و تیزبینی آثار هنری، تلفیقی، دیسیپلین محور، حل مسأله خلاق، آمادگی برای جهان کار و ارتقاء عملکرد آکادمیک با استفاده از شیوهی تحلیل محتوا و پژوهش تلفیقی در کتب درسی آموزش هنر دورهی راهنمایی و هم چنین در اهداف آموزش هنر، برنامههای درسی تربیت معلم و برنامه درسی ملی مورد بررسی و مطالعه قرار گرفتند. نتایج نشان داد که رویکرد غالب در اهداف مصوب موجود، رویکرد فرهنگ و هنر در بستر تاریخ و هنر، در محتوای کتب درسی آموزش هنر و برنامههای درسی تربیت معلم هنر، رویکرد تولید محور و در برنامهی درسی ملی به طیفی از رویکردهای احساس و معنا، دیسیپلین محور و زیبایی شناسی توجه شده است. ارائهی الگوی مناسب آموزش هنر دورهی راهنمایی به عنوان یکی از راههایی است که میتواند به شناسایی رویکردها، عناصر برنامه درسی و ویژگیهای آنها کمک نماید.
- چکیده انگلیسی: Art literacy is multiple dimension activity that is increasing inherent and instrumental value in educational system
. Educational systems can help to art education in shape of approaches. One of the problems in Iran’s art education is the lack of correct understanding of art education approaches in Middle-school art education. The purpose of this research is to obtain information about the current approaches and knowledge domains in art education. In this content analysis and integration study, traditional, thinking disposition, integration, discipline-based art education, creative problem solving, preparing for the world of work, and promoting academic performance approaches were studied and explored in the current approved objectives for art education, the curriculum and syllabuses of art teacher training programs, the content of Middle-school art textbooks, and the National Curriculum Program in Iran's case. The results showed that the dominant approach in the current approved objectives is visual culture vision and in both the curriculum and syllabuses of art teacher training programs, and the content of Middle-school art textbooks is art production approach. In the National Curriculum Program have been considered perception of expressiveness and meaning, aesthetic, and discipline-based approaches. Knowledge-domains in the current approved objectives for art education more relates to knowing that, and knowing how is more obvious in both the curriculum and syllabuses of art teacher training, and the content of Middle-school art textbooks, while contains several knowledge kinds. Suitable model in Middle-school art education is as a way that can help to identification of approaches, curriculum characters and elements.
- انتشار مقاله: 20-10-1390
- نویسندگان: رضا صابری,محمد اکبری بورنگ,حسین شکوهی فرد,علی اکبر عجم
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: تدریس پژوهی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: اضطراب ریاضی,طنز,محتوای الکترونیکی,تدریس ریاضی,انگیزش ریاضی
- چکیده: هدف: با توجه به کارکردهای طنز، یادگیری الکترونیکی و اهمیت ریاضیات در ابتدایی، این پژوهش باهدف بررسی اثربخشی تدریس با استفاده از محتوی الکترونیکی مبتنی بر طنز بر انگیزش و اضطراب ریاضی دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی انجام شد.
روش: مطالعه حاضر یک پژوهش نیمه آزمایشی بود. جامعه مورد پژوهش تمامی دانش آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی شهرستان بیرجند (2200 نفر) در سال تحصیلی 97-96 بود. نمونه آماری پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری دردسترس تعداد 58 نفر انتخاب گردید. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای انگیزش و اضطراب ریاضی کودکان (MCAQ) استفاده گردید. جهت تجزیهوتحلیل دادهها علاوه بر آمار توصیفی از آزمون آماری T دو نمونهای مستقل برای بررسی متغیرهای انگیزش و اضطراب ریاضی استفاده شد.
یافته ها: نتایج آزمونها بین میانگین نمرات متغیر های انگیزش و اضطراب ریاضی در گروه آزمایش و کنترل در پس آزمون تفاوت معناداری را گزارش نکرد. یافتههای این پژوهش نشان داد که محتوای الکترونیکی طنز محور بر انگیزش و اضطراب ریاضی دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی تاثیری ندارد.- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 19-08-1397
- نویسندگان: محمدعلی رستمی نژاد,علی اکبر عجم,حسن ضابط
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: تدریس پژوهی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: اضطراب ریاضی,طنز,محتوای الکترونیکی,تدریس ریاضی,انگیزش ریاضی
- چکیده: هدف: با توجه به کارکردهای طنز، یادگیری الکترونیکی و اهمیت ریاضیات در ابتدایی، این پژوهش باهدف بررسی اثربخشی تدریس با استفاده از محتوی الکترونیکی مبتنی بر طنز بر انگیزش و اضطراب ریاضی دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی انجام شد.
روش: مطالعه حاضر یک پژوهش نیمه آزمایشی بود. جامعه مورد پژوهش تمامی دانش آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی شهرستان بیرجند (2200 نفر) در سال تحصیلی 97-96 بود. نمونه آماری پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری دردسترس تعداد 58 نفر انتخاب گردید. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای انگیزش و اضطراب ریاضی کودکان (MCAQ) استفاده گردید. جهت تجزیهوتحلیل دادهها علاوه بر آمار توصیفی از آزمون آماری T دو نمونهای مستقل برای بررسی متغیرهای انگیزش و اضطراب ریاضی استفاده شد.
یافته ها: نتایج آزمونها بین میانگین نمرات متغیر های انگیزش و اضطراب ریاضی در گروه آزمایش و کنترل در پس آزمون تفاوت معناداری را گزارش نکرد. یافتههای این پژوهش نشان داد که محتوای الکترونیکی طنز محور بر انگیزش و اضطراب ریاضی دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی تاثیری ندارد.- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 19-08-1397
- نویسندگان: محمدعلی رستمی نژاد,علی اکبر عجم,حسن ضابط
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهش های کیفی در برنامه درسی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: کیفیت,طراحی الگو,نظام آموزش عالی,تدریس مجازی
- چکیده: با توجه به گسترش آموزش مجازی در نظام آموزش عالی و بارز بودن اهمیتی که تدریس مجازی باکیفیت در دوره های مجازی دارد هدف از این پژوهش طراحی الگوی تدریس مجازی با کیفیت در نظام آموزش عالی ایران بود. برای طراحی الگو از روش پژوهش توصیفی تحلیلی استفاده شد. قلمرو مطالعاتی منابع چاپی و الکترونیکی در خصوص تدریس مجازی و عناصر آن بود. به منظور اعتبار بخشی الگو از روش توصیفی استفاده شد. جامعه آماری شامل متخصصان، استادان و صاحبنظران آموزش مجازی بود، نمونه پژوهش با روش نمونهگیری ملاک محور، بر اساس ملاکهایی مانند داشتن مقاله، کتاب، ترجمه یا تدریس در دورههای مجازی، 30 نفر انتخاب شدند که اعتبار الگوی پیشنهادی را بررسی کردند. در زمینه طراحی الگوی تدریس مجازی با کیفیت، نظریه ارتباطگرایی در این الگو به عنوان مبنا مد نظر قرار گرفت. بر اساس مبانی ذکر شده ویژگیهای عناصر الگوی تدریس با کیفیت در نظام آموزش عالی ارائه شد و در نهایت اعتبار الگوی مذکور توسط متخصصان و صاحبنظران بررسی شد و مورد تایید قرار گرفت. در الگوی طراحی شده، فعالیت یاددهی-یادگیری یا اجرای تدریس در قالب سه مرحله طراحی، اجرا و ارزشیابی ارائه شد. این سه مرحله منفک از هم نبوده و با هم تعامل دارند. همچنین ویژگیهای مربوط به عنصر فرایند یاددهی-یادگیری مربوط به این الگو تبیین شد.
- چکیده انگلیسی: Considering the development of virtual teaching in the higher education system and the clarity of the importance of quality virtual teaching in virtual courses, the purpose of this research was to plan a quality virtual teaching model in the higher education system of Iran. To plan the model, use was made of the descriptive analytic research method. The study domain was print and electronic references concerned with virtual teaching and its components. To validate the model, the descriptive method was used. The population included experts, professors, and authorities in virtual teaching; the research sample was selected using the criterion based sampling method, based on criteria like having papers, books, translations, or teaching in virtual courses, and these 30 individuals examined the validity of the suggested model. In the area of planning the quality virtual teaching model, conectivism theory were bases in the model Based on the bases mentioned, the features of the components of the quality teaching model in the higher education system were presented, and eventually, the validity of the above model was examined and confirmed by experts and authorities. By design pattern, teaching-learning or teaching activity implementation in three stages of design, implementation and evaluation were performed. the three stages are not separated and interact. the features of the teaching-learning process related to the template element was determined.
- انتشار مقاله: 02-03-1394
- نویسندگان: محمد اکبری بورنگ,علی اکبر عجم,حسین جعفری ثانی,رضا صابری,حسین شکوهی فرد
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهش دربرنامه ریزی درسی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: آموزش عالی,طراحی برنامه درسی,آموزش تلفیقی,الگوی اَکِر,سازندهگرایی اجتماعی
- چکیده: هدف اصلی این پژوهش، بررسی چگونگی استفاده از رویکرد آموزش ترکیبی در طراحی برنامهدرسی نظام آموزش عالی ایران بوده است. برای ارائه الگوی طراحی برنامهدرسی آموزش ترکیبی از روش پژوهش داده بنیاد استفاده شده است. هدف روش پژوهش داده بنیاد خلق و نقد طرحوارههای مفهومی است که ماهیت بنیادی و ساختار پدیدهها و فرایندهای برنامهدرسی را قابل فهم کنند؛ بنابراین، پس از تبیین مبانی نظری و دیدگاه صاحبنظران درباره طراحی برنامهدرسی آموزش ترکیبی و نظریه یادگیری سازندهگرایی اجتماعی، مفاهیم و مؤلفههای اساسی یا همان منطق طراحی برنامهدرسی شناسایی شد و در نهایت، ویژگیهای عناصر برنامهدرسی بر اساس منطق برنامهدرسی، ارائه شده است. در زمینه طراحی الگوی طراحی برنامهدرسی در نظام آموزش عالی، منطق طراحی برنامهدرسی با درنظرگرفتن کانون تمرکز رویکرد آموزش ترکیبی و شاخصههای نظریه یادگیری سازندهگرایی اجتماعی، ارائه شده است، بر اساس دلالتهای مورد نظر در زمینه منطق طراحی برنامهدرسی، ویژگیهای عناصر برنامهدرسی مبتنی بر آموزش ترکیبی برای نظام آموزش عالی استخراج شد و در نهایت اعتبار الگوی مذکور توسط متخصصان و صاحبنظران بررسی شد و مورد تأیید قرار گرفت
- چکیده انگلیسی: Abstract: The aim of this study was to investigate how to use a blended learning approach in developing the curriculum Iran's higher education system. Foundation research methods have been used to design blended learning curriculum. The purpose of the foundation's research is Create conceptual schemas that the fundamental nature and structure phenomena and processes of curriculum are understandable. so, after explaining the theory and experts about curriculum design blended learning and social constructivism learning theory, concepts and key components and the rationale for curriculum design were identified, and finally, features elements of the curriculum on the basis of the curriculum, is provided. Curriculum Development in higher Education in the field of pattern design, logic design approach blended learning curriculum regarding the focus and characteristics of social constructivist learning theory, is provided, according to the logic of the implications of curriculum design, curriculum-based blended learning characteristic elements were combined for higher education system. And the validity of the model was evaluated by experts and was approved.
- انتشار مقاله: 25-07-1396
- نویسندگان: علی اکبر عجم,حسین جعفری ثانی,محمد اکبری بورنگ
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهش دربرنامه ریزی درسی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: داستان,ادبیات کودک,تفکرانتقادی,برنامهی فلسفه برای کودکان
- چکیده: مقاله حاضر برای این که نشان دهد برنامه «فلسفه برای کودکان» میتواند جهت دستیابی به یکی از اهداف اصلی خویش، یعنی پرورش تفکر انتقادی، از داستانهای موجود در ادبیات کودک بهره گیرد، به تحلیل محتوایی از نوع تأملی یا فکری چند داستان در این گستره پرداخت. محقق سعی نمود تا آنجا که برای او میسر بود، داستانهایی را انتخاب کند که برای مخاطبان این حوزه نام آشنا بوده و از سوی منتقدان و دست اندرکاران ادبیات کودک و نوجوان و جنبش آموزش فلسفه به کودکان مورد پذیرش قرار گرفته باشند. برای نمونه، پژوهشگر از نظریات مرتضی خسرونژاد و یحیی قائدی استفاده نمود و برای بالاتر بردن بار فلسفی داستانها از راهنمایی میرعبدالحسین نقیبزاده نیز بهره برد. نمونهگیری این پژوهش از نوع هدفمند بود و پس از رسیدن محقق به نقطه اشباع، مطالعه داستانها به اتمام رسید. دراین تحقیق، متن داستان به عنوان واحد تحلیل انتخاب شد. یافتههای این پژوهش، نشان دادکه آثار مورد تحلیل به کفایت و زیبایی پتانسیل آن را دارند که باعث رشد و پرورش تفکر انتقادی در خواننده شوند. از این رو مطالعه این داستانها در اجتماع کاوشگر از سوی کودکان و سپس بحث و گفتگو در مورد آنان میتواند به یاری برنامه «فلسفه برای کودکان» بشتابد و این برنامه را به نتایج بهتری برساند.
- چکیده انگلیسی: Present research has done by using content analysis in intellectual type of stories to show how philosophy for kids can achive its main goals, fostering critical thinking, in the stories which are in children's literature. As much as possible, the researcher tried to choose well-known stories for audiences and acceptable for critics, experts and writers of kids and teenagers literature and the movement of teaching philosophy for Children. For example Morteza Khosro nejad, Yahya Ghaedi’s ideas have been used and to improve the philosophic level of stories, Mir Abdelhosien Naghib zadeh’s idea has been used too. Purposive sampling is used for sample size. Studing stories stopped when researcher found out the repetitive points. The texts of stories were the analysis unit. The findings showed that the stories have the potential of developing critical thinking in their readers adequately and beautifully. Therefore, studying and discussing these stories by kids and teenagers can help the program of “philosophy for kids” and reaching better results.
- انتشار مقاله: 25-07-1396
- نویسندگان: جواد فرزانفر,علی اکبر اعجم
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: رویکردی نو در علوم تربیتی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: دانش آموزان,فرسودگی تحصیلی,مسئولیت پذیری
- چکیده: هدف اصلی این پژوهش تعیین رابطه ی مسئولیت پذیری با فرسودگی تحصیلی در دانش آموزان دوره ی دوم مقطع متوسطه شهرستان تربت حیدریه است. برای دستیابی به اهداف پژوهش از روش تحقیق همبستگی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر دوره ی دوم مقطع متوسطه در مدارس دولتی شهرستان تربت حیدریه در سال تحصیلی 99-1398 بود که حدود 550 نفر بودند. از میان جامعه آماری، با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای و براساس جدول کرجسی و مورگان نمونهای به حجم 226 نفر انتخاب شدند، نمونه مورد نظر به دو پرسشنامه پرسشنامه مسئولیت پذیری کالیفرنیا (سینها و سینگ، 1993) و پرسشنامه فرسودگی تحصیلی مسلش (2002) پاسخ داده و سرانجام به تجزیه و تحلیل اطلاعات پرداخته شد. به منظور توصیف دادههای این پژوهش از شاخصهای آمار توصیفی (مانند میانگین و واریانس) و نیز از شاخصهای آمار استنباطی روش رگرسیون چندگانه با مدل گام به گام و آنالیز واریانس استفاده شد. دادهها به کمک نرمافزار spss-21 تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین مسئولیت پذیری با فرسودگی تحصیلی در سطح اطمینان 95 درصد رابطه معنی داری وجود ندارد. مسئولیت پذیری دانش آموزان به لحاظ پایه تحصیلی تفاوت معناداری وجود ندارد. همچنین یافته ها بیانگر این است که بین فرسودگی تحصیلی دانش آموزان به لحاظ پایه تحصیلی تفاوت معناداری وجود ندارد. با توجه به نتایج پژوهش حاضر می توان نتیجه گرفت که فرسودگی تحصیلی بسیار گسترده است و صرفا منوط به مسئولیت پذیری نمی شود.
- چکیده انگلیسی: The main purpose of this study is to determine the relationship between responsibility and academic burnout in second grade high school students in Torbat-e Heydarieh. Solidarity research method was used to achieve research goals. The statistical population of the study included all female students in the second year of high school in public schools in Torbat-e Heydarieh in the academic year of 2009-2010, which was about 550 people. Among the statistical population, 226 people were selected using random sampling of multi-stage clusters based on Karajsi and Morgan table. (2002) and finally analyzed the information. In order to describe the data of this study, descriptive statistical indicators (such as mean and variance) were used as well as inferential statistical statistics of multiple regression method with step-by-step model and analysis of variance. Data were analyzed using SPSS-21 software. The results showed that there was no significant relationship between responsibility and academic burnout at the 95% confidence level.. There is no significant difference between students' responsibility in terms of academic level. The findings also show that there is no significant difference between students' academic burnout in terms of academic level. Based on the results of the present study, it can be concluded that academic burnout is very widespread and does not depend solely on responsibility
- انتشار مقاله: 18-04-1399
- نویسندگان: سیده فاطمه موسوی,علی اکبر عجم
- مشاهده