در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه جامعه شناسی سیاسی ایران
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: محمود دولتآبادی,اجتماعی,سیاسی,سمبولیسم,صمد بهرنگی
- چکیده: پژوهش حاضر با هدف واکاوی و بررسی سمبولیسم سیاسی- اجتماعی در آثار صمد بهرنگی و محمود دولتآبادی، صورت گرفته است. جهت گرداوری اطلاعات،از روش کتابخانهای به شیوه فیشبرداری استفاده شد و با استفاده از روش توصیفی ، اطلاعات مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که در گرایش صمد بهرنگی و محمود دولتآبادی به سمبولیسم، دو عامل نقش داشته است. اول عوامل داخلی هستند که موجبات شکلگیری تفکر این اندیشمندان را فراهم کردند. جامعه خفقان زده در دوره پهلوی دوم، باعث شده که ادیبان یاد شده، نتوانند سخن خود را واضح بیان کنند و لذا از نماد و سمبل جهت بیان عقاید استفاده کردند. از دیگر سو نباید از عامل خارجی این اندیشه غافل شد. با توجه به اینکه بهرنگی و دولتابادی، بخشی از عقاید حزب توده را با خود حمل میکردند، تفکر غربگرایی و توهم روشنفکری، در انها ایجاد شده بود. و گمان میکردند که اگر سبک تفکر و ادبیات غربی را وارد ادبیات ایران کنند، میتوانند منظور خود را بهتر به مخاطب القا نمایند. در نتیجه این عوامل، صمد بهرنگی و محمود دولتآبادی به استفاده از سمبولیسم سیاسی- اجتماعی در نثر خود همت گماشتند و در زمره سردمداران سبک سمبولیسم در ایران هستند.
- چکیده انگلیسی: The present study aims to analyze the socio-political symbolism in the works of Samad Behrangi and Mahmoud Dolatabadi. In order to collect information, the library method was used by phishing method and the information was analyzed using the descriptive method. The results showed that two factors played a role in the tendency of Samad Behrangi and Mahmoud Dolatabadi towards symbolism. The first is the internal factors that shaped the thinking of these thinkers. The suffocated society in the second Pahlavi period, made the mentioned writers unable to express their words clearly and therefore used symbols to express their opinions. On the other hand, the external factor of this idea should not be ignored. Given that Behrangi and Dolatabadi carried part of the ideas of the Tudeh Party with them, Western thinking and intellectual illusion were created in them. And they thought that if they introduced the Western style of thought and literature into Iranian literature, they could better convey their meaning to the audience. As a result of these factors, Samad Behrangi and Mahmoud Dolatabadi tried to use socio-political symbolism in their prose and are among the leaders in the style of symbolism in Iran.
- انتشار مقاله: 25-01-1400
- نویسندگان: سعیده بابائی,علی اکبر امینی,محمدعلی خسروی,حسین تفضلی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: سپهر سیاست
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: عصر قاجار,فکر سیاسی,خرافهگرایی,خرافهستیزی,لمپنیسم,منجمباشی
- چکیده: هدف پژوهش حاضر بررسی نقش و تاثیرات «خرافه»، در توسعه نیافتگی سیاسی دوره قاجار بود. در این راستا ارتباط فرهنگ خرافهگرا با توسعه نیافتگی دوره قاجار و تاثیر آن در فرهنگ سیاسی غیرمشارکتی مورد بررسی قرار گرفت. روش پژوهش کیفی - علّی و مبتنی بر رویکرد تاریخی و جامعهشناسی بوده و نتایج نشان داد، در مجموع فرهنگ خرافهگرای قاجار با رویکردهای غیرعلمی، غیرعقلی و غیردینی جامعه ایران را به انحطاط کشانید و یا دست کم موجب توسعهنیافتگی سیاسی شد. در واقع اعتقاد به خرافه و خرافهگرایی در این عصر به نبود عقلانیت و حاکمیت ذهن اسطورهای میانجامید و همین امر زمینه استبداد سیاسی و در نهایت توسعهنیافتگی سیاسی را فراهم میکرد.
- چکیده انگلیسی: The purpose of the present study is to review the effects of “superstition” on the political underdevelopment in the Qajar dynasty. In this regard, the relationship between the superstitious culture and underdevelopment in the Qajar dynasty and the effects of superstition on the non-participative political culture back then were studied. The method of study was causal-qualitative based on the historical and sociological approach; and the results showed that the superstitious culture of the Qajar dynasty with its non-scientific, irrational, and non-religious approach led the Iranian society to decadence or at least political underdevelopment. Indeed, the tendency to superstition and people’s belief to such false ideas during that age led to irrationality, dominance of mythological mentality, political dictatorship, and finally political underdevelopment.
- انتشار مقاله: 25-03-1399
- نویسندگان: فریبا مسعودی,محمود کتابی,علی اکبر امینی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: سپهر سیاست
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: سفرنامه,ناصرالدینشاه,شاه قاجار,روانشناسی سیاسی
- چکیده: هدف پژوهش حاضر توصیف و تبیین شخصیت اجتماعی ناصرالدین شاه قاجار و تاثیر آن بر سیاستهای او با استفاده از تحلیل محتوای سفرنامههای این شاه قاجاری و براساس نظریه مازلو است. در این راستا، نوخواهی، دلشیفتگی و ترس از فرنگ، انزواطلبی، عدالت، سیمای زنان و هوسرانی شاه، توجه به نظم و قانون، خودکامگی شاه و خرد جمعی، پشیمانی شاه قاجار از قتل امیرکبیر و اعتقاد شاه به خرافات مورد بحث قرار گرفته است. نتایج نشان داد، ناصرالدین شاه، به دلیل کمبودها و مشکلاتی که در شکلگیری شخصیتش موثر بودند، بیشتر به ظواهر فریبنده فرنگ توجه داشته است و ابهت غرب در نگاه این شاه بر تمام سفرنامه سایه افکنده است. علاوه بر آن برخی از زوایای شخصیتی وی مانند خودکامگی، زن بارگی و انزواطلبی در سفرنامههای اول قابل ردگیری است.
- چکیده انگلیسی: The purpose of this research is to describe and declare the social personality of Nasser-Al-Din-Shah-Qajar and It's impact on his policies by analyzing the content of diaries from his trips and with considering the Maslow's theory. In this regard, the items such as variety-seeking, fascination, fright of western countries, isolation, justice, features of women and sensuality of the king, attention to the disciplines and principles, king's despotism and collective wisdom, king's regret from Amirkabir's murder and his belief in transcendental issues have been discussed through this research. The results showed that, Nasser-Al-Din-Shah, due to the deficiencies and problems which had affected his personality, has paid more attention to the deceptive appearances of western countries and grandeur of the west in the sight of this king, cast a shadow over the king's travelogues.
- انتشار مقاله: 17-08-1398
- نویسندگان: راحله روحانی,علی اکبر امینی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: سپهر سیاست
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: ایران,امریکا,امام خمینی,امنیت ملی,برجام,روابط سیاسی,دونالد ترامپ,نیتروزئوس,جنگ اتمی
- چکیده: هدف پژوهش حاضر، واکاوی سیاستهای متقابل ایران و آمریکا به ویژه در چهار دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران میباشد. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و دادهها با روش کتابخانهای گردآوری شده است. نتایج نشان داد، رویارویی نظامی با جمهوری اسلامی ایران کار بسیار دشوار و پر هزینهای است و ایالات متحده نیک میداند که اسقاط حاکمیت در ایران حتی با حمله اتمیاز سوی آنها غیرممکن خواهد بود مگر همراهی مردم و حضور فیزیکی در خاک ایران. ایرانیان هویت منحصر به فردی دارند که در سختی با یکدیگر متحد میشوند و هیچ جایگزینی نمیتوان برای این حاکمیت منحصر به فرد تاریخی آمیخته با اسلامخواهی، ایرانیگری و توأم با هویت قومی و نژادی در ایران به وجود آورد. تنها راهکار پذیرش حاکمیت قطعی جمهوری اسلامی ایران برمبنای ولایت مطلقه فقیه است و به نوعی باید طرفین به ویژه ایالات متحده آمریکا از نظم نوین جهانی که تبعیت از قوانین و معاهدههای بینالمللی است، تمکین کند و این کار سبب برقراری تعامل مشترک و سازنده بین طرفین در بلندمدت خواهد شد. تقابل همه جانبه با ایران از هستهای گرفته تا نیتروزئوس هرچقدر که متقن باشد، باز هم برای تقابل با ایران کافی نیست و چون با هویت پیچیده و چند بعدی در فرهنگ مردم ایران جایگزینی برای مدل حکومت شکل گرفته در ایران وجود ندارد، بدیهی است تبعیت از نظم جدید جهانی و پذیرفتن ایران تنها راهکار خاتمه دادن به این چالش در نیم قرن گذشته است.
- چکیده انگلیسی: The purpose of the present study is to analyze opposing policies of Iran and the US, particularly in the four decades after the Islamic Revolution of Iran. The research method is descriptive and analytical, and the data were gathered with a library method. The results indicated that a military confrontation with the Islamic Republic of Iran is extremely strenuous and costly, and the United States know it for sure that the abandonment of sovereignty in Iran is impossible even with a nuclear attack by them, unless it is accompanied by people and physical presence on Iran's soil. Iranians have unique identities, as they become united in difficulty, and no alternative can be envisaged for this unique historical sovereignty coalesced with Islamism, Iranianism together with their ethnic and racial identity in Iran. The only way is to accept the absolute sovereignty of the Islamic Republic of Iran on the basis of absolute Guardianship of Islamic Jurist; that is, both parties, particularly the United States, should live up to international rules and treaties, which in turn leads to a constructive and mutual interaction between both parties in the long run. Inclusive confrontation with Iran, ranging from nuclear attack to Nitro Zeus, no matter how strong they are, are not sufficient for an encounter with Iran. And, since there is no alternative to this model of sovereignty given the complex and multilayered identity of Iranian culture, it is evident that compliance with the new global order and embracing Iran is the only solution for putting an end to this challenge from the last half century.
- انتشار مقاله: 30-03-1398
- نویسندگان: رضا جلالی,علی اکبر امینی,امیرحسین زارعی محمود آبادی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: نشریه علمی-پژهشی دانش سیاسی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: طنز,گفتمان,پهلوی دوم,مجلس شورای ملی,مطبوعات سیاسی
- چکیده: مقاله حاضر موضوعی مرتبط با کارکرد مفهومی طنز در نقد گفتمانهای سیاسی حاکم است؛ که با استفاده از روش تحلیل گفتمان، آثار مهم طنز در مقطع زمانی عنوانشده و در موضوع انتخابات مجالس شورای ملی مورد تتبع و جستجو قرارگرفته است. برای تحلیل متون طنز انتخابی با بهرهگیری از روش تبیینی نورمن فرکلاف نشان دادهایم در دوره پهلوی دوم چگونه مطبوعات طنز موضوعات سیاسی روز را به باد انتقاد گرفته و محتوای گفتمانی خویش را تولید و هویتیابی کردهاند. با توجه به فضای سیاسی و گفتمانهای انتقادی آن دوران، طنزهای مندرج در مطبوعات عمدتاً دارای دلالتهای سیاسی بودند و در اکثریت موارد، سایر حوزههای مفهومی طنز منتشر شده نیز به ویژه در قالب اشعار با اغراض سیاسی و در جهت تامین مقاصد گفتمانی منتشر شدهاند. فضای خاص سیاسی و نوع مناسبات و فرهنگ عمومی حاکم در دوره محمدرضا شاه پهلوی، سایه خود را بر آثار ادبی این دوران گستراند، بهگونهای که بعد از حوادث مهم و قابلتأمل کودتای 28 مرداد، با اعمال نظارت بیشتر بر فعالیتهای مطبوعاتی، طنز بهعنوان ابزاری برای بیان حقایق و آگاهی مردم مورداستفاده منتقدان قرار گرفت؛ در این میان موضوع نقد انتخابات یکی از سوژههایی بود که هرازچندگاهی عناصر هویتی گفتمان حاکم را در معرض نقد قرار میداد.
- چکیده انگلیسی: This Artical is related to the conceptual function of humorous tendencies on community consciousness and the critique of ruling political discourses; in this research Using the method of discourse analysis, important works of satire have been mentioned at the time and in the issue of the election of the National Assembly as one of the functions of the institution of power during the Second Pahlavi period (1357-1351). Regarding the political atmosphere and critical discourses of that era, the satire in the press was largely political in nature, and in the majority of cases, comic and social issues were published, especially in the form of lyrics with political intentions and for the purpose of discursive purposes. The special political space and the type of relations and general culture dominated during the reign of Mohammad Reza Shah Pahlavi spread his shadow over the literary works of this era, so that after the important events of the August 28 coup by exercising more control over the press activities, the satire as a means of expression The truths and knowledge of the people were used by critics.
- انتشار مقاله: 13-06-1398
- نویسندگان: مهدی خسروی,علی اکبر امینی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: جستارهای سیاسی معاصر
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: استعمار,هویت,جلال آل احمد,غرب زدگی,پسا استعمارگرایی
- چکیده: غربزدگی، امروزه از جمله مباحثی است که مورد توجه اندیشمندان قرار گرفته است و دلیل آن ایجاد بحران در حیطه هویت است. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی مولفه های غرب زدگی و بازگشت به هویت خویشتن در اندیشه جلال آل احمد، صورت گرفته است. این پژوهش به روش کتابخانهای و توصیفی صورت گرفته که دران ضمن بهرهبرداری از نوشتههای جلال آل احمد، سعی شد مقالات مربوطه نیز مورد استفاده قرار گیرند. سوالی که در این پژوهش ذهن پژوهشگر را به خود معطوف کرد این بود که جلال آل احمد در مورد غربزدگی چه دیدگاهی داشت و برای رهایی ار آن چه راکاری ارائه داد. نتایج نشان داد که وی با روی آوردن به داستاننویسی، مقالهنویسی، سفرنامه نگاری و طرح موضوعات متنوع اجتماعی در قالبهای ترجمه و تالیف،ندای بازگشت به هویت خویشتن را سر داد و معضل غربزدگی را با هدف رهایی از هژمونی استعمار غرب بهنقد گذاشت.در این پژوهش اندیشهها و دیدگاههای وی پیرامون غرب زدگی با تاکید بر نظریه پسا استعمارگرایی از مسیر تکیه برمنابع کتابخانه ای مورد بررسی و تبیین قرار میگیرد.
- چکیده انگلیسی: Westernization is one of the topics that has been considered by thinkers today because of the crisis in the field of identity. Therefore, the present study aims to investigate the components of Westernization and return to self-identity in the thought of Jalal Al-Ahmad. This research has been done by library and descriptive method in which while using the writings of Jalal Al-Ahmad, it was tried to use the relevant articles. The question that occupied the researcher's mind in this study was what Jalal al-Ahmad had in mind about Westernization and what action he took to get rid of it. The results showed that by turning to storytelling, essay writing, travel writing and various social issues in the form of translation and writing, he called for a return to his own identity and criticized the problem of Westernization with the aim of freeing himself from Western colonial hegemony. The research of his thoughts and views on Westernization is examined and explained by emphasizing the postcolonial theory through the reliance on library resources.
- انتشار مقاله: 19-12-1399
- نویسندگان: جلال نظافت,محمد توحیدفام,احمد بخشایشی اردستانی,علی اکبر امینی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: جستارهای سیاسی معاصر
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: استعمار,هویت,جلال آل احمد,غرب زدگی,پسا استعمارگرایی
- چکیده: غربزدگی، امروزه از جمله مباحثی است که مورد توجه اندیشمندان قرار گرفته است و دلیل آن ایجاد بحران در حیطه هویت است. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی مولفه های غرب زدگی و بازگشت به هویت خویشتن در اندیشه جلال آل احمد، صورت گرفته است. این پژوهش به روش کتابخانهای و توصیفی صورت گرفته که دران ضمن بهرهبرداری از نوشتههای جلال آل احمد، سعی شد مقالات مربوطه نیز مورد استفاده قرار گیرند. سوالی که در این پژوهش ذهن پژوهشگر را به خود معطوف کرد این بود که جلال آل احمد در مورد غربزدگی چه دیدگاهی داشت و برای رهایی ار آن چه راکاری ارائه داد. نتایج نشان داد که وی با روی آوردن به داستاننویسی، مقالهنویسی، سفرنامه نگاری و طرح موضوعات متنوع اجتماعی در قالبهای ترجمه و تالیف،ندای بازگشت به هویت خویشتن را سر داد و معضل غربزدگی را با هدف رهایی از هژمونی استعمار غرب بهنقد گذاشت.در این پژوهش اندیشهها و دیدگاههای وی پیرامون غرب زدگی با تاکید بر نظریه پسا استعمارگرایی از مسیر تکیه برمنابع کتابخانه ای مورد بررسی و تبیین قرار میگیرد.
- چکیده انگلیسی: Westernization is one of the topics that has been considered by thinkers today because of the crisis in the field of identity. Therefore, the present study aims to investigate the components of Westernization and return to self-identity in the thought of Jalal Al-Ahmad. This research has been done by library and descriptive method in which while using the writings of Jalal Al-Ahmad, it was tried to use the relevant articles. The question that occupied the researcher's mind in this study was what Jalal al-Ahmad had in mind about Westernization and what action he took to get rid of it. The results showed that by turning to storytelling, essay writing, travel writing and various social issues in the form of translation and writing, he called for a return to his own identity and criticized the problem of Westernization with the aim of freeing himself from Western colonial hegemony. The research of his thoughts and views on Westernization is examined and explained by emphasizing the postcolonial theory through the reliance on library resources.
- انتشار مقاله: 19-12-1399
- نویسندگان: جلال نظافت,محمد توحیدفام,احمد بخشایشی اردستانی,علی اکبر امینی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: علوم سیاسی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: راه,ژئواکونومیک,بندر چابهار,بندر,گوادر,پروژه کمربند
- چکیده: از مجموع 3 کریدور حملونقل جهانی که کارشناسان سازمان ملل برای حملونقل جهان میان خاور دور با سایر نقاط دنیا پیشبینی کردهاند، 2 کریدور از ایران میگذرد و بندر چابهار یکی از چهارراههای اصلی کریدور جنوبی تجارت جهانی محسوب میشود. این بندر به علت موقعیت استراتژیک خود و دستیابی به آبهای آزاد بینالمللی، جایگاه ویژهای در مبادلات بین ایران و سایر نقاط منطقه دارد. اما اصلیترین رقیب یا به واقع همتای بندر چابهار، بندر گوادر پاکستان در منتهی الیه جنوب غربی پاکستان در ساحل خلیج گوادر در دریای عمان میباشد. بندر گوادر در متن رقابتهای هند و پاکستان ارزش استراتژیکی چشمگیری یافته است. چین به عنوان قدرت نو ظهور جهانی با سرمایهگذاری در نقاط استراتژیک، نظیر گوادر می خواهد زمینههای ارتباط خشکی با اروپا و بهره برداری از کریدور شمال –جنوب را فراهم نماید تا بتواند به برتری خود در عرصه اقتصاد جهانی ادامه دهد. با سرمایهگذاری چین در بندر گوادر، به احتمال زیاد بازی جدید حول اقتصاد و تجارت در منطقه شکل خواهد گرفت که پیامدهایی را بر منطقه از جمله بر بندر چابهار ایران بهمراه خواهد داشت. با عنایت به این موضوع این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی و مطالعات کتابخانهای و اسنادی به بررسی ویژگیهای ژئواکونومیکی بنادر چابهار و گوادر میپردازد. یافتههای تحقیق نشان میدهد باتوجه به ویژگی جغرافیایی و کاربردی مناطق، توسعه سریعتر چابهار به معنای تضعیف گوادر نیست ولی توسعه سریعتر گوادر به معنای تضعیف و حتی نابودی چابهار است.
- چکیده انگلیسی: Of the 3 international transport corridors, which UN experts predict for transportation between the Far East and the other points of the world, 2 corridors pass through Iran, and the Chabahar port is one of the main crossroads of the south corridor of world trade. Due to its strategic position and access to international free waters, Chabahar has a special place in exchanges between Iran and elsewhere. But the main competitor, or indeed, the neighboring port of Chabahar, is the Gwadar port of Pakistan, at the tip of the southwest of Pakistan on the Gulf Coast Gulf in the Oman Sea. Gwadar port found significant strategic value in India-Pakistan competition. China, as a global emerging power, is investing in strategic spheres, such as Gwadar, in order to connect Europe and exploit the North-South Corridor, So that it can continue to excel in the global economy. With the investment of China, at the port of Gwadar, most likely based on the economy and trade in the region, a new game will take shape, which will have implications for the region, including the Chabahar port of Iran. Considering this issue, this research deals with the descriptive-analytical method and library and documentary studies to study the geo-economical characteristics of the Chabahar and Gwadar ports. The research findings show, given the geographic and functional characteristics of the regions, the development of Chabahar is not going to weaken Gwadar, but faster development of Gwadar means weakening and even destroying Chabahar.
- انتشار مقاله: 12-12-1397
- نویسندگان: امیدعلی اسدی,علی اکبر امینی,منصور تاجری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: علوم سیاسی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: راه,ژئواکونومیک,بندر چابهار,بندر,گوادر,پروژه کمربند
- چکیده: از مجموع 3 کریدور حملونقل جهانی که کارشناسان سازمان ملل برای حملونقل جهان میان خاور دور با سایر نقاط دنیا پیشبینی کردهاند، 2 کریدور از ایران میگذرد و بندر چابهار یکی از چهارراههای اصلی کریدور جنوبی تجارت جهانی محسوب میشود. این بندر به علت موقعیت استراتژیک خود و دستیابی به آبهای آزاد بینالمللی، جایگاه ویژهای در مبادلات بین ایران و سایر نقاط منطقه دارد. اما اصلیترین رقیب یا به واقع همتای بندر چابهار، بندر گوادر پاکستان در منتهی الیه جنوب غربی پاکستان در ساحل خلیج گوادر در دریای عمان میباشد. بندر گوادر در متن رقابتهای هند و پاکستان ارزش استراتژیکی چشمگیری یافته است. چین به عنوان قدرت نو ظهور جهانی با سرمایهگذاری در نقاط استراتژیک، نظیر گوادر می خواهد زمینههای ارتباط خشکی با اروپا و بهره برداری از کریدور شمال –جنوب را فراهم نماید تا بتواند به برتری خود در عرصه اقتصاد جهانی ادامه دهد. با سرمایهگذاری چین در بندر گوادر، به احتمال زیاد بازی جدید حول اقتصاد و تجارت در منطقه شکل خواهد گرفت که پیامدهایی را بر منطقه از جمله بر بندر چابهار ایران بهمراه خواهد داشت. با عنایت به این موضوع این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی و مطالعات کتابخانهای و اسنادی به بررسی ویژگیهای ژئواکونومیکی بنادر چابهار و گوادر میپردازد. یافتههای تحقیق نشان میدهد باتوجه به ویژگی جغرافیایی و کاربردی مناطق، توسعه سریعتر چابهار به معنای تضعیف گوادر نیست ولی توسعه سریعتر گوادر به معنای تضعیف و حتی نابودی چابهار است.
- چکیده انگلیسی: Of the 3 international transport corridors, which UN experts predict for transportation between the Far East and the other points of the world, 2 corridors pass through Iran, and the Chabahar port is one of the main crossroads of the south corridor of world trade. Due to its strategic position and access to international free waters, Chabahar has a special place in exchanges between Iran and elsewhere. But the main competitor, or indeed, the neighboring port of Chabahar, is the Gwadar port of Pakistan, at the tip of the southwest of Pakistan on the Gulf Coast Gulf in the Oman Sea. Gwadar port found significant strategic value in India-Pakistan competition. China, as a global emerging power, is investing in strategic spheres, such as Gwadar, in order to connect Europe and exploit the North-South Corridor, So that it can continue to excel in the global economy. With the investment of China, at the port of Gwadar, most likely based on the economy and trade in the region, a new game will take shape, which will have implications for the region, including the Chabahar port of Iran. Considering this issue, this research deals with the descriptive-analytical method and library and documentary studies to study the geo-economical characteristics of the Chabahar and Gwadar ports. The research findings show, given the geographic and functional characteristics of the regions, the development of Chabahar is not going to weaken Gwadar, but faster development of Gwadar means weakening and even destroying Chabahar.
- انتشار مقاله: 12-12-1397
- نویسندگان: امیدعلی اسدی,علی اکبر امینی,منصور تاجری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهشهای سیاسی و بینالمللی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: خرافات,پاتریمونیالیسم,توسعه نیافتگی,فرهنگ سیاسی ناسالم
- چکیده: روح الله پورملایی[1]- علی اکبر امینی[2]- سید اسد الله اطهری مریان[3]
تاریخ دریافت: 7/9/1398- تاریخ پذیرش: 24/9/1398
چکیده:
فرهنگ سیاسی به مجموعه ای از باورها، ارزشها و هنجارهای موجود درباره قدرت و سیاست می گویند تحت تاثیر عواملی همچون وضعیت جغرافیایی و اقلیمی، ساختارهای سیاسی و اجتماعی، شرایط تاریخی، آداب و رسوم و همچنین نظام اقتصادی شکل می گیرد و سپس در یک فرآیند مستمر جامعه پذیری نهادینه می شود و از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود. در عصر قاجار فرهنگ سیاسی در ساحت ناسالم آن همچون فرهنگ پاتریمونیالیستی، اعتقاد به باورهای خرافی، تقدیر گرایی و.. تفکر غالب در جامعه بود، به طوری که رد پای آن در سفرنامه ها، آثار ادیبان و متفکران این دوره به وفور یافت می شود. پژوهش حاضر با روش توصیفی- تحلیلی و با استفاده از چارچوب نظری تحلیل گفتمان انتقادی نورمن فرکلاف در پی پاسخ به این پرسش است که فرهنگ سیاسی ناسالم (خرافه گرا و تقدیرگرا) چه نقشی بر توسعه نیافتگی دوره قاجار ایفا کرده است؟ طبق بررسی های صورت گرفته با استفاده از ابزار کتابخانه ای- اسنادی این نتیجه حاصل شد که عقل ستیزی، خرد گریزی و بی خبری، و در کنار آن فرهنگ پاتریمونیالیستی و ساختار استبدادی، در این دوره چالش های متعدد اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را به وجود آورد که سبب گرایش به فرهنگ ناسالم سیاسی همچون خرافه گرایی و تقدیر گرایی شد، و این امر منجر به بازتولید استبداد، باز تولید جهل، بازتولید بی خبری شد و در نهایت توسعه نیافتگی و عقب ماندگی را در این دوران رقم زد.
[1] - دانشجوی دکتری، علوم سیاسی (مسائل ایران)، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران
r.pourmolaee@gmail.com
[2] - استادیار و عضو هیئت علمی، گروه علوم سیاسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران: نویسنده مسئول
aliakbaramini@ymail.com
[3] - استادیار و عضو هیئت علمی، گروه علوم سیاسی، واحد تاکستان، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
athariy.asadolah@yhoo.com
- چکیده انگلیسی: Ruhollah Pourmolaee [1]
Amini Aliakbar [2]
Asadolah Athariy Mariyan[3]
Abstract:
Political culture is a set of beliefs, values, and norms about power and politics that are shaped by factors such as geographic and climatic conditions, political and social structures, historical conditions, customs, and the economic system, and then form a process. Constant socialization is institutionalized and passed down from generation to generation. In the Qajar era, political culture in its unhealthy area, such as Patrimonialist culture, believed in superstitious beliefs, fatalism, and prevailing thinking in society, so that its footprint is abundantly found in travelogues, literary works, and intellectuals of this period. The present study, using a descriptive-analytical approach and using the theoretical framework of Norman Fairclough’s critical discourse analysis, seeks to answer the question of what role did unhealthy (superstitious and fatalistic) political culture play in the underdevelopment of the Qajar era? According to studies using library-documentary tools, it was concluded that irrationality, irrationality and ignorance, along with patrimonial culture and authoritarian structure, in this period challenged various economic, political and social challenges. It led to a tendency towards unhealthy political culture such as superstition and destiny, and this led to the reproduction of tyranny, the reproduction of ignorance, the reproduction of ignorance, and ultimately the underdevelopment and backwardness of this period.
[1]- PhD Student, Political Science (Iran Issues), Zahedan Branch, Islamic Azad University, Zahedan, Iran
[2] - Assistant Professor and Faculty Member, Department of Political Science, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran:Corresponding Author
[3] - Assistant Professor and Faculty Member, Department of Political Science, Takestan Branch, Islamic Azad University, Qazvin, Iran- انتشار مقاله: 04-01-1399
- نویسندگان: روح الله پورملایی,علی اکبر امینی,سید اسد الله اطهری مریان
- مشاهده