در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مشاوره و روان درمانی خانواده
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: چشمانداز زمان آینده,خودنظمجویی بلندمدت,نگرش به مدرسه,تحول شغلی
- چکیده: یکی از نگرانیهای شدید خانوادهها، انتخاب مسیر شغلی و هدایت تحصیلی فرزندان نوجوان است. پژوهشهای فراوانی به بررسی تحول شغلی در گروههای گوناگون پرداختهاند، ولی پژوهشی که به مدلیابی تحول شغلی در نوجوانان پرداخته باشد، تاکنون انجامنشده است. پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل علی از رابطه میان چشمانداز زمان آینده و خودنظمجویی بلندمدت بر تحول شغلی با توجه به نقش واسطهای نگرش به مدرسه در فرزندان نوجوان خانوادههای شهر سنندج انجام شد. روش پژوهش، همبستگی از نوع مدلسازی معادلات ساختاری بود. از میان جامعه دانش آموزان نوجوان مقطع متوسطه اول شهر سنندج تعداد 284 نفر به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی انتخاب و به ابزارهای خودگزارشی چشمانداز زمان آینده (2008) Husman & Shell، خودنظمجویی نوجوانان Dias, Castillo & Moilanen, (2014)، نسخه تجدیدنظر شده مقیاس ارزیابی نگرش به مدرسه McCoach & Siegle (2003) و نسخه استرالیایی سیاهۀ کوتاه تحول شغلی Creed & Patton (2004) پاسخ دادند. تحلیل دادهها با روش مدلسازی معادلات ساختاری بهوسیله نرمافزار AMOS و SPSS انجام گرفت. یافتههای این پژوهش نشان داد که تحول شغلی با اطلاع از تراز چشمانداز زمان آینده و نگرش به مدرسه پیشبینی شد؛ خودنظمجویی بر نگرش به مدرسه و تحول شغلی بهطور مستقیم تأثیری نداشتند؛ نگرش به مدرسه تأثیر علی و مستقیمی بر تحول شغلی نداشت. همچنین چشمانداز زمان و خودنظمجویی با میانجیگری نگرش به مدرسه اثر غیرمستقیم بر تحول شغلی نداشت. یافتههای این پژوهش مؤید تأثیر معنیدار چشمانداز زمان آینده بر تحول شغلی فرزندان نوجوان خانوادههای شهر سنندج است.
- چکیده انگلیسی: Choosing a career path and educational guidance for the adolescent is one of the serious concerns of their parents and family. Numerous studies have examined career development in different groups but have not been done a study that has modeled career development among adolescents so far. The present study aimed to present a causal model of the relationship between future time perspective and long-term self-regulatory with career development. This study method was structural equations type of correlation modeling. Among the population of adolescent high school students in Sanandaj, 284 students were selected by a relative stratified random sampling method. Data gathered using tools of measurement of future time perspective by Husman & Shell )2008), adolescent self-regulatory inventory by Dias, Castillo & Moilanen (2014), school attitude assessment survey-revised by McCoach& Siegle (2003), and short form of the Australian version of the career development inventory Creed & Patton (2004). Data analysis was performed by structural equation modeling using AMOS & SPSS software. The findings of this study Confirmed that career development was predicted by access to the level of future time vision and school attitude; Self-regulation did not have a direct effect on school attitudes and career development; school attitude had no direct or causal effect on career development. In addition, the perspective of time and self-regulation mediated by school attitude did not have an indirect effect on career development. The findings of this study confirm the significant effect of the future perspective on the career development of adolescents in Sanandaj families.
- انتشار مقاله: 06-10-1399
- نویسندگان: عبداله محمدی,عزت اله قدم پور,فضل الله میردریکوند,محمدعلی سپهوندی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مشاوره و روان درمانی خانواده
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: زنان,ابهام,روابط,غنیسازی,ازخودگذشتگی
- چکیده: غنیسازی روابط رویکردی آموزشی برای بهبود روابط زوجین و هدف آن یاریرساندن به همسرها برای گسترش همدلی و صمیمیت و افزایش ارتباط کارآمد و مهارتهای حل مسئله است این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر برنامه غنیسازی روابط بر ادراک رفتارهای ازخودگذشتگی و تابآوری ابهام در دانشجویان متأهل انجام گرفت. روش پژوهش، نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری با گروه گواه و پیگیری یکماهه بود. جامعه آماری دربرگیرنده دانشجویان زن دانشگاه لرستان در سال تحصـــــیلی 97- 1396 بود که با روش نمونهگیری تصادفی ساده، تعداد 30 نفر (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه گواه) بهصورت تصادفی انتخاب گردید. گروه آزمایش برای زمانی برابر دو ماه تحت آموزش هشت جلسهای برنامه غنیسازی روابط نهاده شد ولی گروه گواه در فهرست انتظار و عدم دریافت آموزش قرار داشت. پس از آموزش هر دو گروه، پسآزمون و دوباره یک ماه بعد پیگیری صورت گرفت. ابزار گردآوری دادهها، سنجههای ادراک رفتارهای ازخودگذشتگی هارپر و فیگرس (2008) و تابآوری ابهام مکلین (1993) بود. یافتههای برآمده از تحلیل کوواریانس نشان داد در مرحله پسآزمون، آموزش غنیسازی روابط برافزایش ادراک رفتارهای ازخودگذشتگی (001/0> P و 29/42F= ) و تابآوری (001/0> P و 11/22F= ) تأثـیر معنیداری داشته است (001/0>P) و این افزایش در مرحله پیگیری برای ادراک رفتارهای ازخودگذشتگی (001/0> P و 87/19F= ) و تابآوری ابهام (001/0> P و 25/21F= ) نیز پایدار مانده است. برآیندهای این پژوهش میتواند دادههای سودمندی را برای پژوهشگران، مشاورین و رواندرمانگران درباره تأثیر غنیسازی روابط بر بهبود رفتارهای ازخودگذشتگی و تابآوری ابهام فراهم نماید.
- چکیده انگلیسی: Relationship enrichment is an educational approach developed to improve couples 'relationships and aims at helping couples develop sympathy and honesty, and improving effective communication and problem-solving skills. The purpose of this study was to investigate the efficacy of training program of relationship enrichment on the couples’ perception of self- sacrificing behaviors and ambiguity tolerance in married students. This study had a semi-experimental method including pre-test - post-test and follow-up with the control group and one month follow-up. The statistical population included all female students of Lurestan University in the academic year of 2017-18. Using simple random sampling, 30 subjects (15 as experimental group and 15 as control group) were selected. The experimental group received eight sessions of training program of relationship enrichment during two months, but the control group was in normal condition and did not receive any training. After training both groups, post-test and again one month later follow-up were carried out. The data collection tools included Harper and Fergus sacrificing behaviors perception measures (2008) and McLane ambiguity tolerance questionnaire (1993). Our findings based on covariance analysis showed that in the post-test stage, training program of relationship enrichment has had a meaningful effect on improving perception of Self- sacrificing behaviors (F= 42/49 and P<0/001) and ambiguity tolerance (F=22.11 and P<0.001) and this improvement has also been stable for perception of Self- sacrificing behaviors (F=19/87 and P<0/001) and ambiguity tolerance (F=21/25 and P<0.001) in the follow-up stage. The findings of this study can provide researchers, counselors and psychotherapists with useful information about the effectiveness of relationship enrichment program on improving sacrificing behaviors and ambiguity tolerance. relationship enrichment skills are intended to help meet the strongest family inclinations, including the perception of Self- sacrificing behaviors and tolerance of ambiguity.
- انتشار مقاله: 21-06-1396
- نویسندگان: عزت اله قدم پور,لیلا یوسف وند,پروانه رادمهر
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مطالعات آموزش و یادگیری
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: سکوسازی,روشهای تدریس,تابآوری تحصیلی,پیشسازماندهنده
- چکیده: هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش به روش الگوی پیشسازماندهنده، سکوسازی و سنتی بر میزان تابآوری تحصیلی دانشآموزان دختر سال دوم متوسطه در درس زبان انگلیسی شهر خرمآباد بود. در یک طرح نیمهتجربی 60 دانشآموز به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب و به طور تصادفی در سه گروه جایگزین شدند. گروههای آزمایش به طور مجزا 12 جلسه با روشهای الگوی پیشسازماندهنده و سکوسازی آموزش دیدند و گروه کنترل با روش سنتی آموزش دید. همۀ گروهها به پرسشنامۀ تابآوری تحصیلی ساموئلز (2004) در مرحلۀ پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری دوماهه، پاسخ دادند. دادهها با روش تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. نتایج نشان داد در مرحلۀ پسآزمون روشهای الگوی پیشسازماندهنده و سکوسازی باعث افزایش میزان تابآوری تحصیلی شده است، اما در مرحلۀ پیگیری بین روشهای الگوی پیشسازماندهنده و سکوسازی در افزایش تابآوری تحصیلی تفاوت معناداری وجود نداشت. بنابراین، گرچه تأثیرگذاری هر دو روش در مرحلۀ پسآزمون معنادار بوده است، اما در بلندمدت میان این دو روش تفاوت معناداری وجود نداشت. بنابراین روشهای تدریس سکوسازی و الگوی پیشسازماندهنده در کوتاهمدت بر افزایش تابآوری تحصیلی مؤثر هستند.
- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 30-08-1395
- نویسندگان: عزت اله قدم پور,مسعود صادقی,مهدی یوسف وند,سبحان ملکی,هومن رجبی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مطالعات روانشناسی تربیتی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: تنظیم شناختی هیجان,خودناتوانسازی تحصیلی,: باورهای فراشناختی,خوشبینیتحصیلی
- چکیده: زمینه و هدف: دانشجویان در مواقع شکست یا ترس از شکست در موقعیتهای تحصیلی مجموعهای از راهبردها را به کار میگیرند تا به آنها به عنوان قربانیان شرایط و نه قربانیان ناتوانی نگریسته شود و به همین دلیل دچار خودناتوانسازی تحصیلی میشوند. مطالعات بسیاری به بررسی عوامل مؤثر در خودناتوان سازی تحصیلی پرداخته و عوامل بسیاری را شناسایی کردهاند. هدف از این پژوهش بررسی نقش خوشبینیتحصیلی، باورهای فراشناختی، تنظیم شناختی هیجان در پیشبینی خودناتوانسازی تحصیلی دانشجویان دانشگاه لرستان در سال تحصیلی ۹۴ - ۱۳۹۳ بود. روش: جامعه این پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاه لرستان تشکیل میدادند. اعضای نمونه ۳۵۰ نفر(200 نفر زن و 150 نفر مرد) از دانشجویان مقطع کارشناسی بودند که به با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند(حجم نمونه با توجه به جدول مورگان برآورد شد). برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای تنظیم شناختی- هیجانی گارنفسکی و همکاران(۲۰۰۱)، خودناتوانسازی تحصیلی میگلی(۲۰۰۰)، خوشبینی تحصیلی شیرر و کارور(۱۹۸۵)،باورهای فراشناختی ولز وکاترایت – هاتن(۲۰۰۴) استفاده شد. پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود و دادهها با استفاده از ضریب همبستگی ساده و رگرسیون چندگانه همزمان تجزیه و تحلیل شد. یافتهها:یافتهها نشان داد که خوشبینی تحصیلی، پذیرش، توجه مثبت مجدد، تمرکز بر تفکر، باورهای مثبت، خودآگاهی شناختی با خودناتوان سازی تحصیلی با رابطه منفی و معنیداری و خرده مقیاسهای مقصر دانستن خود، توجه مجدد به برنامهریزی، مصیبت بار تلقی کردن، تضاد شناختی، کنترل ناپذیری و خطر افکار و نیاز به کنترل افکار با خودناتوانسازی رابطه مثبت و معنیداری دارد. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد خوشبینی تحصیلی، باورهای فراشناختی مثبت و راهبردهای سازگار تنظیم شناختی هیجان به صورت منفی و باورهای فراشناختی منفی و راهبردهای ناسازگار تنظیم شناختی هیجان به صورت مثبت، خودناتوانسازی تحصیلی را پیشبینی میکنند. علاوه بر این، متغیرهای پیشبین به طور کلی 1/50 درصد از واریانس خودناتوانسازی تحصیلی را تبیین میکنند. بحث و نتیجهگیری:به طور کلی نتایج حاکی از اهمیت نقش متغیرهای خوش بینیتحصیلی، باورهای فراشناختی، تنظیم شناختی هیجان در پیشبینی خودناتوانسازی تحصیلی بود.بنابراین چنانچه با استفاده از روشهای آموزشی بتوان میزان خوشبینی تحصیلی، تنظیم شناختی هیجان و استفاده از باورهای فراشناختی مثبت را افزایش داد میتوان سطح خودناتوان سازی تحصیلی را به میزان قابل ملاحظهای پایین آورد.
- چکیده انگلیسی: Background and Purpose: Students failure or fear of failure in academic situations, a set of strategies to employ. Has the ability to be seen as victims of circumstance and not the victims. That's why they are experiencing academic self-handicapping. Many studies have studied the factors affecting self-handicapping and have identified many factors. The aim of this study was to investigate the role of academic optimism, metacognition belief, and cognitive emotion regulation in predicting academic self-handicapping Lorestan University students in the academic year 2013-14. Methods: The community of this research was comprised of all students of Lorestan University. Sample of 350 undergraduate students (200 women and 150 men) who were selected by simple random sampling (sample size was estimated according to Morgan table). Data from the questionnaires cognitive-emotional adjustment Garnfsky and other (2001), academic self-handicapping Miguel (2000), academic optimism Shirer and Carver (1985), metacognitive beliefs Wells and Cater-Haiten (2004) used. This study was descriptive correlational and data were analyzed using simple correlation coefficient and multiple regression simultaneously. Findings The findings indicated that there was a negative and significant relationship between self-incapacitation with academic optimism, acceptance, positive attitude, focus on thinking, positive beliefs, cognitive self-awareness, and self-accountability subcultures, reconsideration of the program There is a positive, meaningful relationship between disposition, disaster, cognitive conflict, uncontrollability and the risk of thoughts and the need for control of thoughts. also, the results of multiple regression analysis indicated that academic optimism, positive meta-cognitive beliefs and consistent strategies for cognitive emotion regulation negatively and negative meta-cognitive beliefs and incompatible strategies of cognitive emotion regulation positively predict self-adaptive learning. The findings also showed that predictive variables generally account for 50.1% of the variance of academic self-incapacitation. Discussion and Conclusion: The results suggest the importance of academic optimism, metacognition, cognitive emotion regulation in predicting academic self-handicapping. So if using training methods optimism to the academic, cognitive emotion regulation and increased use of positive beliefs can be self-handicapping level education to significantly bring down
- انتشار مقاله: 30-11-1396
- نویسندگان: عزت اله قدم پور,مهدی یوسف وند,هومن رجبی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مطالعات روانشناسی تربیتی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: خودکارآمدی,انگیزش تحصیلی,عملکرد تحصیلی,باورهای انگیزشی,اضطراب آزمون
- چکیده: هدف پژوهش، بررسی رابطۀ باورهای انگیزشی (خودکارآمدی، انگیزش تحصیلی، اضطراب آزمون) با عملکرد تحصیلی دانشآموزان مقطع راهنمایی (متوسطه اول) شهر اردبیل بود. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است. در این پژوهش، 75 دانشآموز به صورت تصادفی خوشهای انتخاب شدند. برای بررسی متغیرهای پژوهش از مقیاس خودکارآمدی عمومی شرر و همکاران، مقیاس انگیزۀ پیشرفت (AMQ) هرمنس و مقیاس اضطراب امتحان اهواز استفاده شد. معدل کل دانشآموزان در ترم قبلی نیز به عنوان شاخص برای اندازهگیری عملکرد تحصیلی در نظر گرفته شد. تحلیل چند متغیری رگرسیون نشان داد، متغیرهای انگیزش تحصیلی (001/0> P)، خودکارآمدی (001/0> P) و اضطراب آزمون (05/0> P) بهترتیب پیشبینهای معناداری برای عملکرد تحصیلی هستند. همچنین بین خودکارآمدی، انگیزش تحصیلی و اضطراب آزمون ضریب همبستگی معناداری بهدست آمد. به نظر محققان شایسته است معلمان و مربیان با فراهم آوردن شرایط مناسب برای افزایش انگیزش تحصیلی، رشد خودکارآمدی و تنظیم اضطراب آزمون به دانشآموزان فرصت بیشتری برای یادگیری فراهم آورند. همچنین توانمندسازی مشاورین مدارس در جهت تشخیص و ارائه خدمات روانشناختی از اهمیت اساسی برخوردار است. بنابراین نتایج حاصل میتواند تلویحات مهمی در زمینۀ آموزش و خدمات مشاورهای دانشآموزان داشته باشد.
- چکیده انگلیسی: This research was aimed to investigate the relationship between motivational beliefs (self-efficacy, motivation, test anxiety) with middle school students' academic performance in Ardabil province. This research is a correlation study. In this study, 75 students were randomly selected. General self-efficacy questionnaire of Scharer and et al., achievement motivation questionnaire (AMQ) of Hermans, and Ahvaz test anxiety inventory were used for data collection. The students' average scores in the previous semester were considered as an index for academic performance. Multivariate regression analysis showed that academic motivation variables (P<0.001), efficacy (P<0.001) and test anxiety (P<0.05) are significant predictors of academic performance. Also, there are significant correlation between self-efficacy, motivation and test anxiety. To qualify, teachers and trainers should provide the right conditions for increasing academic motivation, self-efficacy, and setting test anxiety to more opportunities for students' learning. In addition, empowerment of school counselors for identifying and providing psychological services is essential. Therefore, these results could have important impacts on training and consulting services for students.
- انتشار مقاله: 14-10-1394
- نویسندگان: عزت اله قدم پور,حسن علی ویسکرمی,رقیه علائی خرائم
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: Journal of Fundamentals of Mental Health
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: افسردگی,اطلاعات,پردازش,رضایت شخصی
- چکیده: مقدمه: هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطهی بین خوشبینی-بدبینی و سبکهای پردازش اطلاعات و همچنین تعیین سهم این متغیرها در پیشبینی افسردگی و رضایت از زندگی دانشجویان بود.
روشکار: در این مطالعهی همبستگی و پیشبینی، 187 نفر (110 زن و 77 مرد) از دانشجویان علوم انسانی و علوم پایهی دانشگاه پیام نور مرکز تبریز به صورت تصادفی با روش نمونهگیری طبقهای و خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و پرسشنامههای سبکهای پردازش اطلاعات، افسردگی، خوشبینی-بدبینی و رضایت از زندگیرا تکمیل نمودند. برای تحلیل دادههای جمعآوری شده از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانهی همزمان یا استاندارد استفاده شد.
یافتهها: بین سبکهای پردازش اطلاعات خردگرایی و خوشبینی با افسردگی، همبستگی منفی و معنیداری وجود دارد ولی رابطهی بین خردگرایی و خوشبینی با رضایت از زندگی مثبت و معنیدار بود (01/0P<). رابطهی بین رضایت از زندگی و افسردگی، منفی و معنیدار ولی بین خوشبینی و خردگرایی مثبت و معنیدار بود (01/0P<). نتایج تحلیل رگرسیون چندگانهی همزمان نشان داد که متغیرهای خوشبینی و خردگرایی پیشبینهای معنیداری برای افسردگی و رضایت از زندگی هستند. این متغیرها در پیشبینی افسردگی ارزش بتای منفی ولی در پیشبینی رضایت از زندگی ارزش بتای مثبت داشتند. سهم خوشبینی در پیشبینی هر دو اندازهی سازگاری روانشناختی، بیشتر از سبک پردازش اطلاعات خردگرایی بود.
نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر بر اهمیت خوشبینی و سبک پردازش اطلاعات خردگرایی در درک سازگاری روانشناختی تاکید میکند.- چکیده انگلیسی: Introduction: The purpose of the present study was to investigate the relationship between optimism- pessimism and information processing styles; also, determining the contribution of these variables in the prediction of depression and life satisfaction in students.
Materials and Methods: This investigation is a correlation and prediction study.187 students of humanity and basic sciences (110 females and 77 males) from Payam-e-Noor University-Tabriz branch were randomly selected, with using stratified and multiple stage cluster sampling method. Information processing styles, depression, optimism-pessimism and life satisfaction questionnaires were completed by these students. The Pearson’s correlation test and Simultaneous or Standard multiple regression analysis were used to analyze the collected data.
Results: The results showed that there was negative and meaningful correlation between rationality information processing styles and optimism with depression, but the relationship between rationality and optimism with life satisfaction was positive and meaningful (P<0.01). There was negative and meaningful correlation between life satisfaction and depression, but relationship between rationality and optimism was positive and meaningful (P<0.01). The results of simultaneous multiple regression analysis showed that optimism and rationality variables were significant predictors for depression and life satisfaction. These variables in prediction of depression had a negative Beta value, but in prediction of life satisfaction had a positive Beta value. The contribution of optimism in prediction both of psychological adjustment measures was more than rationality information processing style.
Conclusion: The present findings emphasized on the importance of optimism and rationality information processing style in the psychological adjustment understanding.- انتشار مقاله: 08-07-1391
- نویسندگان: اکبر رضائی,علی محمدزاده,عزت اله قدم پور,رسول کرد نوقابی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: Journal of Fundamentals of Mental Health
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: افسردگی,اطلاعات,پردازش,رضایت شخصی
- چکیده: مقدمه: هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطهی بین خوشبینی-بدبینی و سبکهای پردازش اطلاعات و همچنین تعیین سهم این متغیرها در پیشبینی افسردگی و رضایت از زندگی دانشجویان بود.
روشکار: در این مطالعهی همبستگی و پیشبینی، 187 نفر (110 زن و 77 مرد) از دانشجویان علوم انسانی و علوم پایهی دانشگاه پیام نور مرکز تبریز به صورت تصادفی با روش نمونهگیری طبقهای و خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و پرسشنامههای سبکهای پردازش اطلاعات، افسردگی، خوشبینی-بدبینی و رضایت از زندگیرا تکمیل نمودند. برای تحلیل دادههای جمعآوری شده از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانهی همزمان یا استاندارد استفاده شد.
یافتهها: بین سبکهای پردازش اطلاعات خردگرایی و خوشبینی با افسردگی، همبستگی منفی و معنیداری وجود دارد ولی رابطهی بین خردگرایی و خوشبینی با رضایت از زندگی مثبت و معنیدار بود (01/0P<). رابطهی بین رضایت از زندگی و افسردگی، منفی و معنیدار ولی بین خوشبینی و خردگرایی مثبت و معنیدار بود (01/0P<). نتایج تحلیل رگرسیون چندگانهی همزمان نشان داد که متغیرهای خوشبینی و خردگرایی پیشبینهای معنیداری برای افسردگی و رضایت از زندگی هستند. این متغیرها در پیشبینی افسردگی ارزش بتای منفی ولی در پیشبینی رضایت از زندگی ارزش بتای مثبت داشتند. سهم خوشبینی در پیشبینی هر دو اندازهی سازگاری روانشناختی، بیشتر از سبک پردازش اطلاعات خردگرایی بود.
نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر بر اهمیت خوشبینی و سبک پردازش اطلاعات خردگرایی در درک سازگاری روانشناختی تاکید میکند.- چکیده انگلیسی: Introduction: The purpose of the present study was to investigate the relationship between optimism- pessimism and information processing styles; also, determining the contribution of these variables in the prediction of depression and life satisfaction in students.
Materials and Methods: This investigation is a correlation and prediction study.187 students of humanity and basic sciences (110 females and 77 males) from Payam-e-Noor University-Tabriz branch were randomly selected, with using stratified and multiple stage cluster sampling method. Information processing styles, depression, optimism-pessimism and life satisfaction questionnaires were completed by these students. The Pearson’s correlation test and Simultaneous or Standard multiple regression analysis were used to analyze the collected data.
Results: The results showed that there was negative and meaningful correlation between rationality information processing styles and optimism with depression, but the relationship between rationality and optimism with life satisfaction was positive and meaningful (P<0.01). There was negative and meaningful correlation between life satisfaction and depression, but relationship between rationality and optimism was positive and meaningful (P<0.01). The results of simultaneous multiple regression analysis showed that optimism and rationality variables were significant predictors for depression and life satisfaction. These variables in prediction of depression had a negative Beta value, but in prediction of life satisfaction had a positive Beta value. The contribution of optimism in prediction both of psychological adjustment measures was more than rationality information processing style.
Conclusion: The present findings emphasized on the importance of optimism and rationality information processing style in the psychological adjustment understanding.- انتشار مقاله: 08-07-1391
- نویسندگان: اکبر رضائی,علی محمدزاده,عزت اله قدم پور,رسول کرد نوقابی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: Journal of Fundamentals of Mental Health
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: افسردگی,اطلاعات,پردازش,رضایت شخصی
- چکیده: مقدمه: هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطهی بین خوشبینی-بدبینی و سبکهای پردازش اطلاعات و همچنین تعیین سهم این متغیرها در پیشبینی افسردگی و رضایت از زندگی دانشجویان بود.
روشکار: در این مطالعهی همبستگی و پیشبینی، 187 نفر (110 زن و 77 مرد) از دانشجویان علوم انسانی و علوم پایهی دانشگاه پیام نور مرکز تبریز به صورت تصادفی با روش نمونهگیری طبقهای و خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و پرسشنامههای سبکهای پردازش اطلاعات، افسردگی، خوشبینی-بدبینی و رضایت از زندگیرا تکمیل نمودند. برای تحلیل دادههای جمعآوری شده از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانهی همزمان یا استاندارد استفاده شد.
یافتهها: بین سبکهای پردازش اطلاعات خردگرایی و خوشبینی با افسردگی، همبستگی منفی و معنیداری وجود دارد ولی رابطهی بین خردگرایی و خوشبینی با رضایت از زندگی مثبت و معنیدار بود (01/0P<). رابطهی بین رضایت از زندگی و افسردگی، منفی و معنیدار ولی بین خوشبینی و خردگرایی مثبت و معنیدار بود (01/0P<). نتایج تحلیل رگرسیون چندگانهی همزمان نشان داد که متغیرهای خوشبینی و خردگرایی پیشبینهای معنیداری برای افسردگی و رضایت از زندگی هستند. این متغیرها در پیشبینی افسردگی ارزش بتای منفی ولی در پیشبینی رضایت از زندگی ارزش بتای مثبت داشتند. سهم خوشبینی در پیشبینی هر دو اندازهی سازگاری روانشناختی، بیشتر از سبک پردازش اطلاعات خردگرایی بود.
نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر بر اهمیت خوشبینی و سبک پردازش اطلاعات خردگرایی در درک سازگاری روانشناختی تاکید میکند.- چکیده انگلیسی: Introduction: The purpose of the present study was to investigate the relationship between optimism- pessimism and information processing styles; also, determining the contribution of these variables in the prediction of depression and life satisfaction in students.
Materials and Methods: This investigation is a correlation and prediction study.187 students of humanity and basic sciences (110 females and 77 males) from Payam-e-Noor University-Tabriz branch were randomly selected, with using stratified and multiple stage cluster sampling method. Information processing styles, depression, optimism-pessimism and life satisfaction questionnaires were completed by these students. The Pearson’s correlation test and Simultaneous or Standard multiple regression analysis were used to analyze the collected data.
Results: The results showed that there was negative and meaningful correlation between rationality information processing styles and optimism with depression, but the relationship between rationality and optimism with life satisfaction was positive and meaningful (P<0.01). There was negative and meaningful correlation between life satisfaction and depression, but relationship between rationality and optimism was positive and meaningful (P<0.01). The results of simultaneous multiple regression analysis showed that optimism and rationality variables were significant predictors for depression and life satisfaction. These variables in prediction of depression had a negative Beta value, but in prediction of life satisfaction had a positive Beta value. The contribution of optimism in prediction both of psychological adjustment measures was more than rationality information processing style.
Conclusion: The present findings emphasized on the importance of optimism and rationality information processing style in the psychological adjustment understanding.- انتشار مقاله: 08-07-1391
- نویسندگان: اکبر رضائی,علی محمدزاده,عزت اله قدم پور,رسول کرد نوقابی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه روان شناسی تربیتی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: سرزندگی تحصیلی,عزتنفس,خودناتوانسازی,عشق به یادگیری,مهارتهای خودتنظیمی
- چکیده: پژوهش حاضر با هدف تبیین مدل سرزندگی تحصیلی بر اساس خودناتوانسازی با میانجیگری عشق به یادگیری، عزّتنفس و مهارتهای خودتنظیمی انجام شده است. جامعهی آماری شامل کلیهی دانشآموزان دختر و پسر دبیرستانهای شهر پلدختر( حدوداً 3990) بوده است که بر اساس جدول کرجسی و مورگان، 350 نفر (175 دختر و 175 پسر) به روش تصادفی مرحله ای انتخاب شدند و پرسشنامههای خودناتوانسازی، سرزندگی تحصیلی، عزّتنفس، عشق به یادگیری و خودتنظیمی را تکمیل کردند. یافتهها نشان داد که مدل مفهومی پژوهش با برازش مناسبی مورد تأیید قرار گرفت. بر این اساس، بین خودناتوانسازی و سرزندگی تحصیلی رابطه منفی معناداری وجود دارد. علاوه بر این، دو متغیر عشق به یادگیری و عزّتنفس در رابطه میان متغیرهای خودناتوانسازی و سرزندگی تحصیلی به طور معناداری نقش میانجیگر دارند. با این وجود، متغیر مهارتهای خودتنظیمی به عنوان یک عامل میانجیگر در رابطه میان متغیرهای متغیرهای خودناتوانسازی و سرزندگی تحصیلی شناخته نشد. بر اساس این یافتهها میتوان نتیجه گرفت که در وهله نخست، خودناتوانسازی عاملی است که میتواند اثرات زیانباری بر سرزندگی دانشآموزان در محیط مدرسه داشته باشد. به همین سبب، باید با بهرهگیری از اثرات مثبت عواملی مانند افزایش عشق به یادگیری و عزّتنفس، آثار منفی این رابطه را به طور چشمگیری کاهش داد.
- چکیده انگلیسی: The purpose of this study was to explain the academic buoyancy model based on self-handicapping through the mediating role of love of learning, self-esteem, and self-regulation skills. The statistical population of this study included all male and female students of high schools in Poldokhtar city, which included about 3990 students. According to the Krejcie and Morgan's table, 350 people (175 girls and 175 boys) were selected as samples based on the multi-stage sampling method. The self-handicapping, academic Buoyancy, love of learning, self-esteem and Buffard et al self-regulatory skills scales were used to collect the data. Data analysis showed that the conceptual model of the research was confirmed with proper fitness, and self-handicapping had a significant negative effect on academic Buoyancy and all of the mediating variables. More importantly, love of learning and self-esteem had positive mediating roles in the effect of self-handicapping on academic Buoyancy. Although self-handicapping had a significantly negative effect on self-regulation skills, this variable had not a mediating role on the adolescent's academic buoyancy. It can be concluded that self-handicapping is a factor that can have damaging and destructive effects on the student’s academic buoyancy and other educational outcomes in the school setting. For this reason, it is necessary to use the positive effects of factors such as love of learning and self-esteem to overcome on negative impact of self-handicapping.
- انتشار مقاله: 02-12-1397
- نویسندگان: عزت اله قدم پور,فضل اله حسنوند,مریم عبدالهی مقدم,امین شاکرمی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه روان شناسی تربیتی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: رفتارهای پرخطر,دانش آموزان پسر,خودتنظیمی عاطفی,اعتیاد به فضای مجازی
- چکیده: هدف از این پژوهش پیشبینی اعتیاد به فضای مجازی و گرایش به رفتارهای پرخطر بر اساس خودتنظیمی عاطفی در دانش آموزان پسر مقطع دبیرستان شهر تهران بود. روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش را تمامی دانش آموزان پسر مقطع دبیرستان شهر تهران در سال تحصیلی 98-97 تشکیل دادند که از میان جامعه آماری شهر تهران، منطقه 18 آموزشوپرورش انتخاب و از بین تمامی مدارس منطقه آموزشی مذکور، به روش نمونهگیری خوشهای دو دبیرستان پسرانه انتخاب و از بین جمعیت دانشآموزی مدارس، تعداد 150 دانشآموز بهعنوان حجم نمونه در این پژوهش جایی داده شدند. در این پژوهش بهمنظور جمعآوری دادههای پژوهش از پرسشنامه اعتیاد به فضای مجازی (یانگ)، مقیاس خطرپذیری جوانان ایرانی و پرسشنامه خودتنظیمی عاطفی (مارس) استفاده شد. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش از شاخصهای توصیفی نظیـر میانگین و انحراف معیار و روش آماری تحلیل رگرسیون چند متغیری استفاده شد. نتایج حاصل از تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش نشان داد که بین اعتیاد به فضای مجازی و گرایش به رفتارهای پرخطر با خودتنظیمی عاطفی دانش آموزان رابطه منفی معناداری وجود دارد (05/0p<) و خودتنظیمی عاطفی قدرت پیشبینی کنندگی بالاتری در گرایش به رفتارهای پرخطر نسبت به اعتیاد به فضای مجازی در دانش آموزان دارد. با توجه به نتایج این پژوهش پیشنهاد میشود که مشاوران و روانشناسان بالینی مدارس به متغیرهای روانشناختی ازجمله خودتنظیمی عاطفی بهمنظور پیشگیری از اعتیاد به فضای مجازی و گرایش به رفتارهای پرخطر توجه نمایند.
- چکیده انگلیسی: Purpose: The purpose of this study was to predict addiction to cyberspace and tendency to high-risk behaviors based on emotional self-regulation in high school male students in Tehran. Method: The method of this research was correlational. The statistical population of this study was all male high school students in Tehran during the academic year of 2017-18. They were selected from the statistical population of Tehran city, district 18 of education and from all the schools of this educational area by cluster sampling method two high schools were selected and 150 students were selected in this study out of the student population of schools. In this study, the cyberspace addiction (Yang), Iranian youth risk assessment questionnaire and emotional self-regulation questionnaire (March) were used to collect the data. In order to analyze the research data, descriptive indexes such as mean and standard deviation, and statistical methods of multivariate regression analysis were used. Results: The results of the analysis of the research data showed that there is a significant negative relationship between cyberspace addiction and the tendency towards high-risk behaviors with emotional self-regulation of students , and tendency toward high-risk behaviors in comparison with addiction to cyberspace, Has a higher predictive value in the in students. Conclusion: According to the results of this study, it is suggested that clinical school advisers and psychologists consider psychological variables such as emotional self-regulation to prevent Cyberspace addiction and tendency to high-risk behaviors
- انتشار مقاله: 28-07-1397
- نویسندگان: عزت اله قدم پور,زینت مهدیانی,حافظ پادروند,بهزاد امرایی,حسین سوری
- مشاهده