در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: توانمندسازی کودکان استثنایی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: اعتبارسنجی,اختلالهای یادگیری ویژه,برنامۀ درسی ترمیمی
- چکیده: پژوهش حاضر با هدف طراحی و اعتبارسنجی برنامۀ درسی ترمیمی برای دانشآموزان با اختلالهای یادگیری ویژه در دورۀ اول ابتدایی انجام شد. پژوهش مطالعۀ کاربردی با روش توصیفی تحلیلی و با رویکرد دادهبنیاد بود. جامعۀ آماری پژوهش تمامی معلمان و متخصصان شهرستان مراغه (515 نفر) بود که از بین آنها حجم نمونه با استفاده از جدول تصادفی مورگان 212 نفر معلم و 40 نفر متخصص برنامۀ درسی انتخاب شدند. برای پاسخگویی به سؤالهای تحقیق، در ابتدا به مطالعۀ نظری موضوع تحقیق و طراحی الگو اقدام شد و سپس با طرح پرسشنامۀ محققساخته، که روایی صوری و محتوایی آن را متخصصان بررسی کردند و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ 85/0 محاسبه و در نهایت الگوی طراحی شده از دیدگاه معلمان و متخصصان اعتبارسنجی شد. دادههای بهدست آمده از تحقیق، با استفاده از آزمون خی دو تحلیل شد. یافتهها حاکی از آن بود که تمامی عناصر در نظر گرفتهشده برای برنامۀ درسی ترمیمی (هدف، محتوا، روشهای یاددهی- یادگیری و روشهای ارزشیابی) از دیدگاه معلمان و متخصصان دارای اعتبار است و بین نظر این دو گروه به لحاظ درجۀ اعتبار، تفاوت معناداری وجود نداشت. با توجه به یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که با در نظر گرفتن عناصر برنامۀ درسی ترمیمی اعتبارسنجی شده در تحقیق حاضر نسبت به کاربرد برنامۀ درسی برای دانشآموزان با اختلالهای یادگیری ویژه در دورۀ اول ابتدایی اقدام شود.
- چکیده انگلیسی: Aim: The aim of this study was designing and validation of Remediation Curriculum Model for students with specific learning disorders in first year of elementary schools. Methods: The present research was a practical study with a descriptive-analytic method and a foundational approach. The statistical population of the study consisted of all the teachers and experts of Maragheh (515 member) from among whom the sample size was selected using Morgan's random table consisting of 212 teachers and 40 curriculum specialists. In order to answer the research questions, at first the research literature was studies and the model was designed. Then, the research questionnaire was made and its content validity was investigated by 5 experts’ assessments, and its reliability which was calculated using Cronbach's Alpha was reported 85%, and the model designed was validated by teachers and experts. The research data were analyzed by using Chi-square test. Results: The findings showed that all the considered elements (purpose, content, teaching methods, learning and evaluation methods) for the restorative curriculum are valid and there is no significant difference between the views of these two groups in terms of validity. Conclusion: According to the findings of the research, it is concluded that with regard to validated elements of remediation curriculum in this research, this model can be used in the curriculum of students with specific learning disorders in first grade of elementary schools.
- انتشار مقاله: 04-05-1398
- نویسندگان: الهام تمجیدتاش,مریم سیف نراقی,عزت الله نادری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: تدریس پژوهی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی:
- چکیده: هدف: این پژوهش با هدف تبیین ویژگیهای مطلوب عناصر برنامه درسی مطالعات اجتماعی به منظور ارایه الگویی برای ارتقای مهارتهای حل مسأله دانشآموزان دبستانی و ارزشیابی آن از دیدگاه متخصصان برنامه درسی و معلمان ذیربط انجام گرفته است.
روش: پژوهش حاضر جزء تحقیقات کاربردی بوده که با روش تحقیق زمینهای انجام شده است. از اینرو، ابتدا مبتنی بر مبانی نظری پیرامون موضوع تحقیق، به شناسایی ویژگیهای مطلوب چهار عنصر (هدف، محتوا، راهبردهای یاددهی- یادگیری و ارزشیابی) در برنامه درسی مطالعات اجتماعی و ارایه الگو برای ارتقای مهارتهای حل مسأله دانشآموزان دبستانی در این درس پرداخته شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه متخصصان برنامه درسی و معلمان دوره ابتدایی استان گیلان (45 متخصص و 8641 معلم) در سال تحصیلی 95-1394 بود که از این میان، کلیه متخصصان برنامه درسی به شیوه نمونهگیری تمامشماری و 360 معلم دوره ابتدایی به شیوه نمونهگیری تصادفی خوشهای بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامهای محققساخته بود که روایی آن طبق نظر متخصصان برنامه درسی و معلمان دوره ابتدایی و پایایی آن به روش آزمون آلفای کرونباخ (98/0) مورد تأیید قرار گرفته است. دادههای به دست آمده با استفاده از آمار توصیفی (جدول فراوانی و درصد) و آمار استنباطی (آزمون خی دو) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: یافتهها نشان داد که الگوی پیشنهادی برای برنامه درسی مطالعات اجتماعی جهت ارتقای مهارتهای حل مسأله دانشآموزان دبستانی از دیدگاه متخصصان برنامه درسی و معلمان دوره ابتدایی مطلوب بوده است. همچنین، بین دیدگاه این دو گروه در مورد میزان مطلوب بودن الگوی پیشنهادی تفاوت معناداری گزارش نشده است (05/0
- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 21-10-1394
- نویسندگان: سمیرا ابراهیم پورکومله,عزت الله نادری,مریم سیف نراقی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهش دربرنامه ریزی درسی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: برنامه درسی,ذهنیت فلسفی,ریاضی
- چکیده: پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی برنامه درسی مبتنی بر پرورش ذهنیت فلسفی در درس ریاضی دوره ابتدایی و اعتبارسنجی آن از دیدگاه معلمان انجام شده است. این پژوهش با روش تحقیق زمینهای انجام گرفته است. بدین منظور، ابتدا الگوی برنامه درسی مبتنی بر پرورش ذهنیت فلسفی در درس ریاضی دوره ابتدایی در قالب چهار عنصر برنامه درسی (هدف، محتوا، روشهای تدریس و ارزشیابی) ارائه شد. سپس این الگو توسط 326 معلم دوره ابتدایی شهر کرمان در سال تحصیلی 95ـ1394 که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند، مورد اعتبارسنجی قرار گرفت. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامهای محققساخته بود. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی (جدول فراوانی و درصد و میانگین) و آمار استنباطی (آزمون خیدو) استفاده شد. یافتهها نشان داد که الگوی پیشنهادی برنامه درسی مبتنی بر پرورش ذهنیت فلسفی در درس ریاضی دوره ابتدایی از دیدگاه معلمان دوره ابتدایی مطلوب بوده است.
- چکیده انگلیسی: The aim of this research was to provide the curriculum model based on the development of philosophic-mindedness in primary school mathematics course and its validation from teachers' perspective. It was done by field study research method. In this regard, first the curriculum model based on the development of philosophic-mindedness in primary school mathematics course was presented in the form of four elements (objectives, content, teaching methods and evaluation). Then, this curriculum model was validated by 326 primary school teachers in Kerman city in academic year 2015-2016 who were selected based on multi stage cluster random sampling method. A questionnaire made by researcher was used to collect data. The data was analyzed by descriptive statistics (frequency and percentage table and mean) and inferential statistics (chi-square test).The findings indicated the proposed model for the curriculum based on the development of philosophic-mindedness in primary school mathematics course was appropriate from the perspective of primary school teachers.
- انتشار مقاله: 11-09-1395
- نویسندگان: آناهیتا بحرینی زاده,مریم سیف نراقی,عزت الله نادری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهش اجتماعی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: کلید واژگان: تفکر فلسفی,انعطاف در تفکر,دانش آموزان تیزهوش
- چکیده: چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی میزان انعطاف در تفکر فلسفی دانش آموزان تیزهوش سال سوم متوسطه شهر زاهدان بر مبنای نظریه ذهنیت فلسفی اسمیت می باشد. تحقیق حاضر از نظر ماهیت و روش، توصیفی از نوع پیمایشی می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر تعداد 360 نفر از دانش آموزان تیزهوش سال سوم متوسطه نظری زاهدان در سال تحصیلی 94-93 می باشد که تعداد 180 نفر با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای به عنوان نمونه آماری انتخاب شده اند. ابزار پژوهش پرسشنامه استاندارد ذهنیت فلسفی کمیلی (1381) می باشد که روایی ابزار پژوهش با نظر خبرگان تایید و پایایی ابزار با استفاده از ازمون الفای کرونباخ برابر با 97/0 محاسبه گردید. یافته ها نشان می دهند که در هر چهار مصداق مورد توجه اسمیت، (رها شدن از جمود روانشناختی، ارزش سنجی افکار و نظریات جدا از منبع آنها، دیدن مسائل با جهات متعدد و شکیبایی در قضاوت های موقتی در وضعیت مطلوبی قرار دارند و به انعطاف در تفکر خویش دست یافته اند.- چکیده انگلیسی: This study examines The flexibility in philosophical thought in third grade gifted students in Zahedan on Smith's theory is philosophical mindset. Study of the nature and method is descriptive survey. The study sample of 360 students in third grade gifted Zahedan is the theoretical academic year 94-93 That a total of 180 random cluster sampling were selected as sample. Standard Instrument philosophical mindset Komeili (1381) is The validity and reliability study by experts confirmed using Cronbach's alpha was calculated at 97/0. The findings show that in all four instances the attention of Smith, (Release of psychological rigor, the value of opinion polls and opinions Regardless of their source, see issues with multiple directions and patience in the interim judgments are in good condition and have achieved flexibility in their thinking.
- انتشار مقاله: 11-05-1395
- نویسندگان: ناصر زورقی,عزت الله نادری,مریم سیف نراقی,محمد چلاجور
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: آموزش وارزشیابی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: معلمان دوره ابتدایی,: اصول تعلیم وتربیت,سطح آگاهی معلمان,الگوی ارتقای سطح آگاهی
- چکیده: هدف این پژوهش بررسی میزان آگاهی معلمان دوره ی ابتدایی از اصول تعلیم وتربیت به منظور ارائه ی الگویی مناسب جهت ارتقای سطح آگاهی آنها از اصول تعلیم وتربیت در استان کردستان می باشد. روش انجام پژوهش روش زمینه ای بوده وجامعه آماری شامل کلیه معلمان شاغل به تدریس در مدارس ابتدایی استان کردستان در سال تحصیلی 89-88 می باشد. نمونه آماری 370 نفر از معلمان است که به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای و تصادفی ساده انتخاب شدند. در این پژوهش از ابزار محقق ساخته شامل پرسشنامه (حاوی 40 سؤال چهار گزینه ای) استفاده شده است همچنین در این پرسشنامه از متغیرهایی مانند سطح تحصیلات، رشته تحصیلی وسابقه تدریس استفاد شده است. عمده ترین یافته های این پژوهش این است که به طور کلی میزان آگاهی معلمان ابتدایی از اصول تعلیم وتربیت پایین تر از متوسط بوده وبین میانگین نمره ها بر حسب متغیرهای سطح تحصیلات، رشته تحصیلی و سابقه تدریس تفاوت معناداری وجود دارد.
- چکیده انگلیسی: The current study aims to Surveying the awareness Level of elementary teachers on educational principles in order to providing a good pattern for promoting their awareness Level on education principles in kurdestan Province .The research method employed in this study in field research and the statistical population includes all the teachers who have been teaching in the elementary schools of the Kurdistan province in the academic year of 2009 – 2010. The statistical sample consists of 370 teachers who have been collected through multi-stage and random clustering sampling. In the current study, the data are collected through a questionnaire (comprised of 40 four-choice questions). The data are analyzed at two levels: descriptive level (by frequency distribution tables, frequency percentage, mean, etc.) and analytical level (through q-square, Z and T tests).The most prominent findings of the research indicate that the level of elementary school teachers' cognizance of educational principles is lower than average and there is no meaningful difference between the scores in terms of gender variable, but a meaningful difference is observed between the scores in terms of academic degree, service record and major of study.
- انتشار مقاله: 21-01-1395
- نویسندگان: فردین عبداللهی,علی شریعتمداری,عزت الله نادری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: آموزش وارزشیابی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: برنامه درسی,تفکر انتقادی,پژوهش کیفی,پژوهش کمی,پژوهش ترکیبی
- چکیده: هدف مقاله حاضر بررسی کیفی و کمی(روش ترکیبی)[1] موانع تفکر انتقادی در برنامه درسی آموزش متوسطه از دید متخصصان برنامه درسی با تاکید بر مهارتهای تجزیه وتحلیل،ترکیب، ارزشیابی و قضاوت می باشد.گرایش مورد نظر در پژوهش کیفی نظریه زمینه ای (Ground theory) و روش پژوهش کمی روش تحقیق پیمایشی است.جامعه مورد بررسی در بخش کیفی متخصصان برنامه درسی شاغل در آموزش و پرورش که بر دوره متوسطه اشراف دارند می باشند که از این جامعه با نمونه گیری هدفمند تا رسیدن به اشباع 18 متخصص برنامه درسی به عنوان موردهای مطالعه انتخاب شدند.ابزار گردآوری داده ها مصاحبه های عمیق بودند. در بخش پژوهش کمی جامعه مورد بررسی کلیه متخصصان برنامه درسی (شامل متخصصان برنامه درسی و دبیران مقطع متوسطه شهر تهران) هستند، حجم نمونه با عنایت به جدول مورگان به ترتیب برای کارشناسان 97 نفر و برای دبیران 375 نفر بر آورد گردید. روش نمونه گیری شیوه تصادفی ساده برای انتخاب کارشناسان و خوشه ای چند مرحله ای برای انتخاب دبیران استفاده شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته 24 سوالی بر مبنای طیف پنج گزینه ای لیکرت
می باشد.جهت تحلیل داده ها از تکنیک های جداول توزیع فراوانی، شاخص های میانگین، انحراف استاندارد و از ازمون های تی، تک نمونه و فریدمن در آزمون فرضیات استفاده شد. نتایج پژوهش کمی بیانگر آنند که پرورش تفکر انتقادی در دوره متوسطه با موانعی روبروست که عبارتند از: کم توجهی به مهارت تجزیه و تحلیل، مهارت ترکیب، ارزشیابی، قضاوت و جمع بندی که این کم توجهی در عناصر برنامه درسی
(هدف، محتوا، روش تدریس و ارزشیابی) دوره متوسطه قابل مشاهده است. نتایج پژوهش کیفی: در مرحله کدگذاری باز که در دو سطح صورت گرفت
(تولید مفاهیم اولیه) 26 مفهوم اولیه کشف و استخراج شدند، در مرحله کدگذاری محوری 7 مقوله (تولید مقوله های اصلی) و در مرحله کدگذاری گزینشی مقوله هسته ای استخراج گردید. با توجه به این که نظریه زمینه ای حول محور مقولات شرایطی،فرآیندی و پیامدی شکل می گیرد مقولات شرایطی شامل سیاست ها و رسالت های نظام آموزشی و شرایط اجتماعی و فرهنگی جامعه و،مقولات فرآیندی شامل معلم،محتوا،اهداف و روش تدریس و مقولات پیامدی شامل تربیت شهروند خوب و تربیت متخصص خوب تعیین و درنهایت تئوری زمینه ای ارائه شد.
[1] -Mix metod- چکیده انگلیسی: Iran The quantitative results indicate that developing critical thinking in high school faces some barriers such as: low attention paid to the skills of analysis, synthesis, ambiguity tolerance, risk taking, and accepting the opponent views and etc.
- انتشار مقاله: 28-01-1395
- نویسندگان: وحیده علیپور,مریم سیف نراقی,عزت الله نادری,علی شریعتمداری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهش اجتماعی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: کلید واژگان: تفکر فلسفی,انعطاف در تفکر,دانش آموزان تیزهوش
- چکیده: چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی میزان انعطاف در تفکر فلسفی دانش آموزان تیزهوش سال سوم متوسطه شهر زاهدان بر مبنای نظریه ذهنیت فلسفی اسمیت می باشد. تحقیق حاضر از نظر ماهیت و روش، توصیفی از نوع پیمایشی می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر تعداد 360 نفر از دانش آموزان تیزهوش سال سوم متوسطه نظری زاهدان در سال تحصیلی 94-93 می باشد که تعداد 180 نفر با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای به عنوان نمونه آماری انتخاب شده اند. ابزار پژوهش پرسشنامه استاندارد ذهنیت فلسفی کمیلی (1381) می باشد که روایی ابزار پژوهش با نظر خبرگان تایید و پایایی ابزار با استفاده از ازمون الفای کرونباخ برابر با 97/0 محاسبه گردید. یافته ها نشان می دهند که در هر چهار مصداق مورد توجه اسمیت، (رها شدن از جمود روانشناختی، ارزش سنجی افکار و نظریات جدا از منبع آنها، دیدن مسائل با جهات متعدد و شکیبایی در قضاوت های موقتی در وضعیت مطلوبی قرار دارند و به انعطاف در تفکر خویش دست یافته اند.- چکیده انگلیسی: This study examines The flexibility in philosophical thought in third grade gifted students in Zahedan on Smith's theory is philosophical mindset. Study of the nature and method is descriptive survey. The study sample of 360 students in third grade gifted Zahedan is the theoretical academic year 94-93 That a total of 180 random cluster sampling were selected as sample. Standard Instrument philosophical mindset Komeili (1381) is The validity and reliability study by experts confirmed using Cronbach's alpha was calculated at 97/0. The findings show that in all four instances the attention of Smith, (Release of psychological rigor, the value of opinion polls and opinions Regardless of their source, see issues with multiple directions and patience in the interim judgments are in good condition and have achieved flexibility in their thinking.
- انتشار مقاله: 11-05-1395
- نویسندگان: ناصر زورقی,عزت الله نادری,مریم سیف نراقی,محمد چلاجور
- مشاهده