در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه علمی پژوهشی قبسات
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: پیشرفت,روشها,واژگان کلیدی: تفسیر تنزیلی,تفسسیر تنزیلی موضوعی,تفسیر تنزیلی ترتیبی,عصریسازی قرآن
- چکیده: تمایل به پیشرفت و شکوفاساختن ظرفیتهای فردی و اجتماعی در انسان امری تردیدناپذیر است. قرآن که پاسخ به نیازهای انسان است، به این خواست فطری پاسخ گفته است. تفسیر تنزیلی حکیمانگیِ تأمین راههای پیشرفت را با نگاهی فرایندی و نظاموارهای کشف و بر جوامع غیرمعاصر نزول تطبیق میکند. الزامات تفسیرنگاریِ تنزیلیِ پیشرفتنگر عبارتاند از: بینش سیستمی به موضوعات قرآن و انسجام درونی آیات، سورهها و مجموعة منظم نزول سورهها؛ لزوم توجه به اغراض سورهای و اهداف بینسورهای؛ توجه به سیاق حتی سیاقهای بینسورهای؛ تقسیم مراحل نزول سورهها به تبع فرایند تحول مخاطبان قرآن؛ توجه به مخاطبان آیات و توجه به شرایط محیطی سورهها و آیات و اصرار بر سرایت دستاوردهای پژوهش پیشرفتنگر قرآن به عصرها و فرهنگهای پس از نزول. تفاسیر پیشرفتنگر دچار آسیبهایی چون بیتوجهی به ماهیت نزول تدریجی قرآن، فقدان نگاه فرایندی به مسائل مطرحشده در قرآن، بیعنایتی به ترکیب معنادار مفاهیم اسلامی، فقدان نگاه جامع سیستمی به قرآن، عدم توجه به گستردگی سیاقهای فراسورهای، کمبود حساسیت نظری به نظامات موجود در درون قرآن و تمرکز بر نظامات ذهنی یا سازمانهای علمی خارج از قرآن و درنهایت بهروزرسانینکردن حاصل دستاوردهای تفسیری است.
- چکیده انگلیسی: There is no doubt that there is a tendency to the improvement and florescence of the personal and social potentialities of human being. Qur'an, which is a response to human's needs, has responded to this innate need. The Tanzili interpretation [of the Holy Qur'an], having a process and systematic view, leads to the discovery that the development methods provided [by the Holy Qur'an] are wise and are adaptable with the other societies after the time of Qur'an's descent. The obligations of writing the tanzili development-based interpretation are: systematic vision of the Qur'anic subjects and the internal coherency of the verses, surahs and the well-organized collection of the descent of the surahs, the necessity of paying attention to the goal of each surah and the purpose of inter-surahs, paying attention to the context [of each surah] and even the context between different surahs, division of the stages of descent of surahs according to the process of change of Qur'an's addressee, paying attention to the addressee of the verses and the circumferential situations of surahs and verses, and insisting on the extension of the achievements of the development-based researches on the Holy Qur'an to the times and cultures after the time of descent. Development-based interpretations have some flaws such as: not paying attention to the essence of the gradual descent of the Holy Qur'an, not having a process view of the matters pointed in the Qur'an, negligence of the meaningful combination of Islamic concepts, lack of a comprehensive systematic look to the Holy Qur'an, disregarding the extensiveness of the meta-surah contexts, insufficiency of theoretical sensitivity to the systems present in the Holy Qur'an and inadequacy of focus on mental systems or scientific organizations outside the Holy Qur'an, and finally not updating the result of interpretive achievements.
- انتشار مقاله: 04-03-1396
- نویسندگان: عبدالکریم بهجت پور,عبدالکریم بهجت پور,عبدالکریم بهجت پور
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه علمی پژوهشی قبسات
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: پیشرفت,روشها,واژگان کلیدی: تفسیر تنزیلی,تفسسیر تنزیلی موضوعی,تفسیر تنزیلی ترتیبی,عصریسازی قرآن
- چکیده: تمایل به پیشرفت و شکوفاساختن ظرفیتهای فردی و اجتماعی در انسان امری تردیدناپذیر است. قرآن که پاسخ به نیازهای انسان است، به این خواست فطری پاسخ گفته است. تفسیر تنزیلی حکیمانگیِ تأمین راههای پیشرفت را با نگاهی فرایندی و نظاموارهای کشف و بر جوامع غیرمعاصر نزول تطبیق میکند. الزامات تفسیرنگاریِ تنزیلیِ پیشرفتنگر عبارتاند از: بینش سیستمی به موضوعات قرآن و انسجام درونی آیات، سورهها و مجموعة منظم نزول سورهها؛ لزوم توجه به اغراض سورهای و اهداف بینسورهای؛ توجه به سیاق حتی سیاقهای بینسورهای؛ تقسیم مراحل نزول سورهها به تبع فرایند تحول مخاطبان قرآن؛ توجه به مخاطبان آیات و توجه به شرایط محیطی سورهها و آیات و اصرار بر سرایت دستاوردهای پژوهش پیشرفتنگر قرآن به عصرها و فرهنگهای پس از نزول. تفاسیر پیشرفتنگر دچار آسیبهایی چون بیتوجهی به ماهیت نزول تدریجی قرآن، فقدان نگاه فرایندی به مسائل مطرحشده در قرآن، بیعنایتی به ترکیب معنادار مفاهیم اسلامی، فقدان نگاه جامع سیستمی به قرآن، عدم توجه به گستردگی سیاقهای فراسورهای، کمبود حساسیت نظری به نظامات موجود در درون قرآن و تمرکز بر نظامات ذهنی یا سازمانهای علمی خارج از قرآن و درنهایت بهروزرسانینکردن حاصل دستاوردهای تفسیری است.
- چکیده انگلیسی: There is no doubt that there is a tendency to the improvement and florescence of the personal and social potentialities of human being. Qur'an, which is a response to human's needs, has responded to this innate need. The Tanzili interpretation [of the Holy Qur'an], having a process and systematic view, leads to the discovery that the development methods provided [by the Holy Qur'an] are wise and are adaptable with the other societies after the time of Qur'an's descent. The obligations of writing the tanzili development-based interpretation are: systematic vision of the Qur'anic subjects and the internal coherency of the verses, surahs and the well-organized collection of the descent of the surahs, the necessity of paying attention to the goal of each surah and the purpose of inter-surahs, paying attention to the context [of each surah] and even the context between different surahs, division of the stages of descent of surahs according to the process of change of Qur'an's addressee, paying attention to the addressee of the verses and the circumferential situations of surahs and verses, and insisting on the extension of the achievements of the development-based researches on the Holy Qur'an to the times and cultures after the time of descent. Development-based interpretations have some flaws such as: not paying attention to the essence of the gradual descent of the Holy Qur'an, not having a process view of the matters pointed in the Qur'an, negligence of the meaningful combination of Islamic concepts, lack of a comprehensive systematic look to the Holy Qur'an, disregarding the extensiveness of the meta-surah contexts, insufficiency of theoretical sensitivity to the systems present in the Holy Qur'an and inadequacy of focus on mental systems or scientific organizations outside the Holy Qur'an, and finally not updating the result of interpretive achievements.
- انتشار مقاله: 04-03-1396
- نویسندگان: عبدالکریم بهجت پور,عبدالکریم بهجت پور,عبدالکریم بهجت پور
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه علمی پژوهشی قبسات
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی:
- چکیده:
- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 27-10-1394
- نویسندگان: عبدالکریم بهجت پور,عبدالکریم بهجت پور,
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه علمی پژوهشی علوم سیاسی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: نفاق,جامعه مطلوب,سوره احزاب,آسیبهای اخلاقی-سیاسی,ولایتپذیری
- چکیده: هدف اصلی این پژوهش، بررسی و شناسایی آسیبهای اخلاقی-سیاسی و راهکارهای دستیابی به جامعهی مطلوب اسلامی بر اساس سوره احزاب است. سوال اصلی این است که سورهی احزاب چه تصویری از آسیبهای اخلاقی-سیاسی، زمینههای آنها و راههای دستیابی به جامعهی مطلوب در اختیار ما قرار میدهد. این مقاله بر اساس روش توصیفی-تحلیلی انجام شده است. یافتهها حکایت از آن دارند که زمینهی اصلی ظهور و بروز آسیبهای اخلاقی-سیاسی، «نفاق رفتاری» است که مرتبهای جدیتر از نفاق پنهان و عقیدتی محسوب میشود. این امر به آسیبهای عمدهای از جمله شایعهپراکنی، عدم پیروی از رهبری جامعهی اسلامی و جسارت به ایشان منجر میشود. خدای متعال در این سوره، جامعهی مطلوب را جامعهای: مستقل، باتقوا، ارزشمدار و دارای الگوی برتر معرفی میکند؛ و راهکارهایی مانند: استواری در گفتار، ولایتپذیری و وفای به عهد را به آحاد جامعهی اسلامی پیشنهاد مینماید. متخلقشدن به این اوصاف اخلاقی، گامهای نخست برای دورشدن از آسیبهای یادشده در شکلگیری جامعهی مطلوب اسلامی است.
- چکیده انگلیسی: The main purpose of this study is to investigate and identify moral-political harms and strategies to achieve a desirable Islamic society based on Surah Al-Ahzab. The main question is what Surah Al-Ahzab gives us as an image about moral-political harms, their contexts, and the ways to achieve a desirable society. This article is based on the descriptive-analytical method. The findings indicate that the main background for the emergence of moral-political harms is "behavioral hypocrisy", which is a more serious level of hidden and ideological hypocrisy. This leads to major harms such as spreading rumors, not following the leadership of the Islamic community, and daring him. In this surah, the Almighty God introduces the desired society as independent, pious, valuable, and with a superior model; And suggests solutions such as steadfastness in speech, guardianship, and fulfillment of the covenant to the members of the Islamic society. Creating these moral qualities is the first step to avoid the mentioned harms in the formation of a desirable Islamic society
- انتشار مقاله: 02-02-1400
- نویسندگان: بتول ملاشفیعی,عبدالکریم بهجت پور,محمد ناصحی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: سلامت جامعه
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: اسلام,محیط,پرستاری,جامعه,سلامت
- چکیده: مقدمه: برای ارائه خدمات مؤثر به جامعه باید مفاهیم حرفهای را در دامنه اعتقادی و فرهنگی همان جامعه تعریف کرد. از آنجا که محیط و جامعه از مفاهیم مهم در پرستاری به شمار میروند که مفهوم یابی آنان در راستای ارتقاء سلامت جامعه بسیار مهم است. لذا در این مطالعه مفهوم محیط و جامعه بر مبنای متون اسلامی تعریف میگردد.
مواد و روش ها: این مطالعه با شیوه اقتباس مفهوم در تعریف مفهوم واکر و اوانت (2005) در سال 94-1393 انجام شد. در نهایت پس از مطالعه متون اسلامی و تفاسیر شیعی، مفهوم از تئوری آیتالله جوادی آملی و استاد شهید مرتضی مطهری اقتباس گردید و منطبق با پرستاری و مشخصههای آن بازتعریف شد.
یافتهها: در اسلام دو جزء محیط طبیعی و اجتماعی وجود دارد که دائماً انسان با آنان در تعامل است بهعلاوه، این دو بر یکدیگر هم اثر دارند. محیط طبیعی بر اساس خلیفهالله بودن انسان در زمین وظیفه دارد در خدمت انسان باشد. اصلاح یا فساد محیط طبیعی بر انسان مؤثر است ولی تعیینکننده نهایی خود انسان است. انسان و محیط اجتماعی هر کدام هویتی مستقل دارند. انسان نیاز به زندگی اجتماعی دارد و اجتماع نیز از افراد تشکیل شده، این دو ضمن اثرگذاری برهم، برطرفکننده مسئولیت انسان برای ارتقا خود نیستند.
نتیجهگیری: از آنجا که در تعریف اسلامی انسان علیرغم اثرپذیری از محیط مطیع آن نیست، این تفاوت معنایی ایجاد شده سبب میشود عملکرد پرستاران در سلامت جامعه تنها برگرفته از رخدادهای زندگی انسان و بر اساس تجربیات او نباشد. به علت این تفاوت مهم اسلام با الگوهای سلامت جامعه متداول، نیاز به طراحی برنامههای سلامت جامعه بر مبنای مفهوم اسلامی احساس میشود.- چکیده انگلیسی: Introduction: In order to presents effective health services to a community, professional concepts should be defined based on the beliefs, values and culture appreciated by that community. Since the concepts of environment and community are of paramount importance, so their explanation is indispensable for promotion of community health. Based on these considerations, the objective of the present study was to define the concepts of environment and community in nursing based on the Islamic resources.
Materials and Methods: The pre-mentioned concepts were defined and analyzed using Walker and Avant's (2005) concept analysis, and the theories of Ayatollah Javadi Amoli and Morteza Motahari as the two main Islamic resources.
Results: According to the Islam religion, human being as the successor of Allah upon the earth is always interacted with natural environment and society. Human being is affected by reformation or corruption of the natural environment although, human himself is the final determinant. Community and human are two independent entities so that the former is required to social life and the latter is formed by individuals. Although, they affect on each other but it is human who is responsible for health promotion.
Conclusion: Regarding the Islamic instruction, human being is not the submissive of the environment although he is affected by the environment and this semantic difference causes nurses’ activities related to the community health are not affected only by human life’s events or his experiences. Due to the significant difference of the Islamic attitudes with other popular cultures towards community health, replanning of community health programs based on the Islamic resources is warranted.
This research doesn’t need to ethical approval. Funding in this research supplied with Tarbiat Modares University. This research has not conflict of interest.- انتشار مقاله: 09-09-1394
- نویسندگان: اکرم السادات سادات حسینی,فاطمه الحانی,عبدالحسین خسروپناه,عبدالکریم بهجت پور
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: سیاست متعالیه
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: حضرت ابراهیم(ع),روش تحلیل مضمون,دوستی با کفار,سوره ممتحنه,عدالتورزی
- چکیده: هدف پژوهش حاضر آسیبشناسی دوستی با کفار در جامعۀ اسلامی و راههای برونرفت آن براساس سوره ممتحنه و با روش تحلیل مضمون میباشد. برای کشف مضامین سوره با روش تحلیل محتوا، با مراجعه به آیات و واژگان آن، مضامین پایه، مضامین سازماندهنده، مضامین عام و مضمون نهایی، استخراج گردیده و مشخص شد که مضامین عام و حاکم بر سوره، عدم دوستی با کفار و پیروی از احکام الهی در روابط با آنان و مسلمانان بوده و برگرفته از همین مهم، مضمون نهایی آن، خودباوری و عدم اعتماد به دشمن معرفی شده است. لذا جامعۀ اسلامی در همین راستا و با توجه به زمینهای چون برائتجویی، در فرایند شکلگیری دارای آسیبهای اخلاقی متفاوتی مانند غلبه روابط عاطفی در برائت و افراط در برائتجویی در عرصة سیاسی- اجتماعی بوده است که خدای متعال برای رهایی جامعة اسلامی از آنها، راهکارهایی مانند الگوگیری از حضرت ابراهیم(ع) و عدالتورزی برای برونرفت از آنها را بیان کرده است.
- چکیده انگلیسی: The purpose of the present study is to review the pathology of friendship with Kuffār (disbelievers) in the Islamic Society and finding resolutions for that based on Sūrah Mumtahinah using thematic analysis. The basic, organizing, general, and final themes in Sūrah Mumtahinah were extracted from the Qur’anic verses and vocabularies in order to discover the themes using thematic analysis. It was determined that the dominant general themes in this Sūrah discourage friendship with disbelievers and encourage obedience to the divine rules in terms of relationship between Muslims and Kuffār. Accordingly, the final theme that is self-esteem and distrust to the enemy was introduced. Moreover, in this regard and with respect to Birā’at jūyī (loathing), the Islamic society faces various moral damages such as the domination of sentiments and extremism in political-social domains so for releasing the Islamic society from such challenges, God Almighty has stated some guidelines like the model of Majesty Ibrāhīm (s) and justice to resolve this problem.
- انتشار مقاله: 10-07-1399
- نویسندگان: بتول ملاشفیعی,عبدالکریم بهجت پور,محمد ناصحی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: دین و ارتباطات
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: قرآن,تحلیل گفتمان,گفتوگو,ارتباطات میان فردی,الگوی هنجاری
- چکیده: با توجه به کانونی بودن گفتوگو در کنش ارتباطی و نقش تحلیل کلام در بازسازی و استقرار گفتمان، 133 گفتوگوی موجود در قرآن به روش تمامشماری استخراج و سپس به ترتیب نزول سورهها (و نه به ترتیب مصحف) با اقتبـاس از دیگر پژوهشهای قرآنی، در چهار مرحله، دعوت علنی پیــامبر و ایمان مخفی مؤمنان؛ گسترش دعوت و علنی شدن اعتقادات مؤمنان؛ تشکیل جامعه ایمانی؛ و تثبیت و پایش جامعه اسلامی طبقهبندی شدند (مراحل اول و دوم مکی و مراحل سوم و چهارم مدنی است).
سپس با به کار بستن یک ترکیب چند سطحی از انواع و سطوح مختلف نظریه و روش تحلیل گفتمان، ابتدا مهمترین عناصر زبانشناختی گفتوگوها بر اساس مکتب نقشگرای هلیدی استخراج و سپس گفتوگوها در بافت و زمینه متن و کلان اجتماع بازخوانی شدند. در انتها با استخدام مفاهیم نظریه گفتمانی لاکلائو و موف؛ صورتبندی تطورات گفتمانی گفتوگوها طی 23 سال نزول قرآن ترسیم و ارائه شده است که در آن فرآیند اضمحلال گفتمان شرکآلود حاکم و شکلگیری اولیه گفتمان حاکمیت اسلامی در چهار مرحله «بیقراری گفتمان حاکم»؛ «غیریتسازی»، «مفصلبندی گفتمانی» و «پیرایش گفتمانی» معرفی شده است.
- چکیده انگلیسی: With regard to the focus of the conversation in communicative action and the role of the analysis of the word in the reconstruction and establishment of discourse, 133 the existing Quranic conversation is extracted in full scale, and then, respectively, the descending of the surahs (and not in accordance with the verse) with the adoption of other Quranic studies, In four stages, the public invitation of the Prophet and the secret faith of the believers; the spread of the invitation and publicity of believers' beliefs, the formation of a faith community, and the establishment and monitoring of the Islamic society were categorized. (The first and second steps of Maki and the third and fourth stages of civilization)
Then, using a multi-level combination of different types and levels of discourse analysis theory and method, the most important linguistic elements of the dialogues were firstly extracted based on the Halliday role-based school and then the conversations were retrieved in the context and context of the text and the macro-society. Finally, the recruitment of the concepts of the discourse theory of Laclau and Muffe; the formulation of the discursive evolution of the dialogues in the 23 years of the Qur'an revelation has been presented and presented in which the process of the elimination of the prevailing participatory discourse and the initial formation of the discourse of Islamic sovereignty in four phases: "the agitation of the ruling discourse"; "antagonism "," Discourse articulation " and" Discourse enhancement ".
- انتشار مقاله: 30-05-1396
- نویسندگان: عبدالکریم خیامی,عبدالکریم بهجت پور
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: دوفصلنامه علمی پژوهشی دین و سیاست فرهنگی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: قرآن کریم,انسجام اجتماعی,روش تحلیل مضمون,الگوی خطمشیگذاری
- چکیده: جمهوری اسلامی ایران بهعنوان الگوی حکومتی بیبدیل در عصر حاضر، میباید الگویی کارآمد و بومی را در این مسیر اتخاذ کند و با توجه به اسلامی بودن حکومت، بهترین و متقنترین منبع برای استخراج چنین الگویی، قرآن کریم است. برای دستیابی به الگوی قرآنی خطمشیگذاری، مسیر تحقق انسجام اجتماعی که از جمله مهمترین و پربسامدترین موضوعهای مورد بررسی اندیشمندان و محققان علوم اجتماعی از دیرباز تاکنون بوده است، در 23 سال نزول قرآن با استفاده از روش تحلیل مضمون و با رویکرد تفسیر تنزیلی تجزیه و تحلیل شده است.
به نظر میرسد الگوی خطمشیگذاری انسجام اجتماعی قرآن کریم شامل دو فرایند کلی است: جریان گفتمانسازی و استقرار گفتمان و جریان مدیریت گروهها و افراد. چهار گام اساسی جریان اول شامل تبیین خطمشیها، ابلاغ خطمشیها، گسترش و استقرار خطمشیها و آسیبشناسی و اصلاح است. هنجارسازی و تبیین ارزشها و ابعاد اساسی گفتمان جدید، شناسایی و طرد بینشها و رفتارها و دالهای ناشایست گفتمان غالب، تنظیم شیوه عمل در موضوعهای اجتماعی مهم و مبتلابه عموم از جمله مهمترین مضامین سازماندهنده این جریان هستند. چهار گام اساسی شناسایی شده در جریان مدیریت گروهها عبارتنداز: تمهید و تجهیز مجریان، استقامت و جذب حداکثری، ثبات قدم و برخورد قاطع، تنظیم روابط امام-امت و برخورد با منافقین. این دو جریان در قالب بسترهایی از قبیل شناسایی خطرات و مخاطرات، دشمنشناسی و توجه به سنتهای الهی و با بهرهگیری از شیوههای مؤثر از جمله انگیزش، تنظیم تدریجی، جذب حداکثری، ابلاغ و آگاهسازی، تذکر و استمرار، مدیریت شده و پیش میروند.- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 23-12-1395
- نویسندگان: سیدمحمدحسین هاشمیان,عبدالکریم بهجت پور,رحمان یاسی
- مشاهده