در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: تدریس پژوهی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: برنامه درسی,دوره ابتدایی,تربیت شهروند جهانی,مطالعه ترکیبی
- چکیده: هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی ادراک و نگرش معلمان، متخصصان و اساتید دانشگاه نسبتبه ابعاد گوناگون برنامه درسی تربیت شهروند جهانی در دوره ابتدایی نظام آموزشی ایران بود.
روش: این پژوهش بر مبنای رویکرد ترکیبی اکتشافی با مشارکت 34 نفر از اساتید، متخصصان و معلمان مرتبط با حوزه شهروندی جهانی که شیوه انتخاب آنها هدفمند از نوع گلوله برفی بود و همچنین 387 نفر از معلمان مدارس ابتدایی شهر تهران که به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند، انجام شد. هدف مرحله کیفی کاوش مقولههای مرتبط با برنامه درسی تربیت شهروند جهانی و فراهم نمودن مبنایی برای طراحی پرسشنامه و مدل مفهومی برای استفاده در مرحله کمی بود. تجزیهوتحلیل معادلات ساختاری در مرحله کمی مدلی دوازده عاملی فراهم نمود که روابط بین عوامل برنامه درسی تربیت شهروند جهانی در دوره ابتدایی را نشان میدهد.
یافتهها: نتایج پژوهش نیز به توصیف و تبیین عوامل و مقولههای مدل اکتشافی و راهکارها و یافتههای حاصل از آن پرداخته است.- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 16-12-1396
- نویسندگان: عباس پورسلیم,محبوبه عارفی,کورش فتحی واجارگاه
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: تدریس پژوهی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: برنامه درسی,دوره ابتدایی,تربیت شهروند جهانی,مطالعه ترکیبی
- چکیده: هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی ادراک و نگرش معلمان، متخصصان و اساتید دانشگاه نسبتبه ابعاد گوناگون برنامه درسی تربیت شهروند جهانی در دوره ابتدایی نظام آموزشی ایران بود.
روش: این پژوهش بر مبنای رویکرد ترکیبی اکتشافی با مشارکت 34 نفر از اساتید، متخصصان و معلمان مرتبط با حوزه شهروندی جهانی که شیوه انتخاب آنها هدفمند از نوع گلوله برفی بود و همچنین 387 نفر از معلمان مدارس ابتدایی شهر تهران که به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند، انجام شد. هدف مرحله کیفی کاوش مقولههای مرتبط با برنامه درسی تربیت شهروند جهانی و فراهم نمودن مبنایی برای طراحی پرسشنامه و مدل مفهومی برای استفاده در مرحله کمی بود. تجزیهوتحلیل معادلات ساختاری در مرحله کمی مدلی دوازده عاملی فراهم نمود که روابط بین عوامل برنامه درسی تربیت شهروند جهانی در دوره ابتدایی را نشان میدهد.
یافتهها: نتایج پژوهش نیز به توصیف و تبیین عوامل و مقولههای مدل اکتشافی و راهکارها و یافتههای حاصل از آن پرداخته است.- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 16-12-1396
- نویسندگان: عباس پورسلیم,محبوبه عارفی,کورش فتحی واجارگاه
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهش دربرنامه ریزی درسی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: برنامه درسی,تربیت شهروند جهانی,جهانیشدن,مقطع تحصیلی ابتدایی
- چکیده: هدف اصلی این پژوهش شناسایی عناصر اصلی برنامه درسی تربیت شهروند جهانی در دوره ابتدایی نظام آموزشی ایران است. روش پژوهش در این مطالعه، روش کیفی و از نوع پدیدارشناسی است. جامعة آماری این پژوهش شامل معلمان، متخصصان و اساتید صاحبنظر در زمینة شهروندی جهانی بودند که بهصورت هدفمند و از روش گلوله برفی انتخاب شدند. انتخاب افراد نمونه تا اشباع نظری دادهها ادامه پیدا کرد. درمجموع با 34 نفر که شامل 18 معلم و 16 متخصص و عضو هیئتعلمی دانشگاه بودند، مصاحبه به عمل آمد. بهمنظور تحلیل دادههای حاصل از مصاحبه از روش کیفی گرانهیم و لوندمن استفاده شد. دادهها از طریق مصاحبههای نیمهساختارمند در طی مراحل کدگذاری مورد تحلیل قرار گرفت که در قالب 9 مقوله کلی شامل: ضرورت و نیاز؛ اهداف؛ محتوا؛ روشهای یاددهی-یادگیری؛ نقش معلم؛ ارزشیابی؛ مواد و منابع؛ فضا و زمان ارائه شدهاند. همچنین برای تأمین روایی و پایایی از روش لینکلن و گوبا با استفاده از چهار معیار موثق بودن و اعتبار، انتقالپذیری، اطمینانپذیری و تأییدپذیری جهت ارزیابی، استفاده شد. در پایان نیز کاربرد روش فبک در تربیت شهروند جهانی بررسی و نهایتاً پیشنهاداتی در راستای توسعه برنامه ارائه شده است.
- چکیده انگلیسی: The main purpose of this inquiry is to identify the key elements of global citizenship education curriculum in the elementary schools of Iran's educational system. The method used in this inquiry is qualitative, which is in turn of a phenomenological type. The statistical population consists of teachers, experts and specialists in the field of global citizenship who have been selected purposefully through the snowball technique. Selection of sample individuals continued until the data saturation. 34 people have been interviewed in total, including 18 teachers and 16 experts and faculty members. In order to analyze the data obtained from interviews, Graneheim and Lundman’s method has been employed. The data has been gathered through semi-structured interviews and has been analyzed during the coding stages which has later been presented in 9 general categories including: necessities and needs, goals, contents, teaching and learning methods, the role of teachers, evaluations, materials and resources, location and time. Moreover, Lincoln & Guba’s method has been used in order to establish validity and reliability with using four criteria of validity, transferability, reliability and verifiability. Finally, the application of Philosophy for Children program in global citizenship education has been investigated and suggestions for the further development of global citizenship education have been proposed.
- انتشار مقاله: 18-02-1396
- نویسندگان: عباس پورسلیم,محبوبه عارفی,کورش فتحی واجارگاه
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: رویکردی نو در علوم تربیتی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: شهروندی,تربیت شهروندی,شهروندی جهانی,تربیت شهروند جهانی
- چکیده: این مقاله میکوشد بر مبنای روش توصیفی-تحلیلی، مفهوم تربیت شهروندی جهانی را بررسی کند. بنابراین در ابتدا به تشریح این مفهوم و تعاریف ارائه شده از آن پرداخته شد؛ سپس مبانی و چارچوب نظری مورد نقد و بررسی قرار گرفت و در ادامه به انتقاداتی که مخالفان با این مفهوم ارائه کردهاند، اشاره شد و همچنین پاسخهای موافقان به انتقادهای وارد شده با این مفهوم نیز مورد بررسی قرار گرفت. نهایتا در بخش نتیجهگیری، به اهمیت، ضرورت و الزامات این مفهوم با توجه به نگاه ویژه برخی اسناد بالادستی پرداخته شده است.
- چکیده انگلیسی: This study tries to investigate the concept of global citizenship education based on the descriptive-analytical method. So, at first, this concept and its definitions were discussed; then the theoretical basis and the framework were criticized, and the criticisms that the opponents provided with this concept were referred to, as well as the replies of the adversaries to the criticisms, entered This concept has also been investigated. Finally, in the Conclusion section, the importance of necessity, and requirements of this concept were considered with regard to the special look of some upstream documents.
- انتشار مقاله: 25-11-1398
- نویسندگان: عباس پورسلیم,عباس پورسلیم,عباس پورسلیم,عباس پورسلیم
- مشاهده