در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پویش در آموزش علوم پایه
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: برنامه درسی,ارزیابی,دانشجویان,دانشگاه فرهنگیان,ریاضی,اساتید,کارایی درونی
- چکیده: پژوهش حاضر به منظور ارزیابی کارایی درونی برنامه درسی دوره کارشناسی پیوسته رشته آموزش ریاضی دانشگاه فرهنگیان صورت گرفت. با استفاده از روش سرشماری تعداد 55 دانشجوی رشته ریاضی و 7 نفر از اساتید مدرس در این رشته به عنوان نمونه آماری مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه بود که روایی(به روش تحلیل گویه) و پایایی(با ضریب آلفای82/0) آن به تایید رسید. داده ها با استفاده از نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. طبق یافته های بدست آمده؛ کارایی درونی برنامه درسی رشته آموزش ریاضی از دیدگاه دانشجویان و اساتید این رشته قابل قبول؛ اما از سطح کفایت مطلوب پایین تر بود. بعلاوه، از منظر دانشجویان، عناصر «زمان»، «فعالیت های یادگیری» و «اهداف» به ترتیب بهترین وضعیت را نسبت به سایر عناصر برنامه درسی آموزش ریاضی دارا می باشند. در حالی که از دیدگاه استادان، عناصر «نقش استاد»، «مکان» و «فعالیت های یادگیری» به ترتیب وضعیت بهتری نسبت به سایر عناصر برنامه درسی آموزش ریاضی دارا هستند. در هر حال به نظر می رسد بازاندیشی و بازنگری در برنامه درسی دوره کارشناسی آموزش ریاضی به منظور ارتقای کیفی کارایی درونی اهمیت و ضرورت دارد.
- چکیده انگلیسی: . The present study was conducted to evaluate the internal efficiency of the undergraduate curriculum of mathematics education at Farhangian University. This is a descriptive-survey study. , 55 mathematical students and 7 faculty members in this field were studied as a statistical sample. The data gathering tool was a questionnaire. Validity (by the method of cluster analysis) and reliability (with a coefficient of 0.82) were confirmed.Data were analyzed using spss software. According to the findings, the intrinsic effectiveness of the curriculum in mathematics education was acceptable from the viewpoint of students and professors of this field, but it was lower than the desirable level of adequacy. In addition, from the perspective of students, the elements of "time", "learning activities" and "goals" are in the best position compared to other elements of mathematics curriculum. While, from the viewpoint of the professors, the elements of "role of the master", "place" and "learning activities" are respectively better than other elements of the curriculum of mathematical education. However, it seems that rethinking and revising the curriculum of the masters' undergraduate degree is important and necessary in order to improve the quality of internal efficiency.
- انتشار مقاله: 10-10-1397
- نویسندگان: عباس اناری نژاد,محمدجواد دژکوهی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهش های برنامه درسی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: ارزشیابی,آموزش عالی,برنامه درسی,آموزش الکترونیکی
- چکیده: مطالعة حاضر با هدف ارزشیابی کیفیت عناصر برنامه درسی آموزش الکترونیکی در سطح دانشگاهها و موسسات آموزش عالی ایران انجام گرفت. برای این منظور از مقیاس طراحی شده توسط محققین که هفت عنصرِ هدف، محتوا، رسانه، طراحی، سازماندهی مواد یادگیری، راهبردهای یاددهی-یادگیری و ارزشیابیِ برنامة درسی آموزش الکترونیکی را می سنجید استفاده شد. شرکتکنندگان پژوهش متشکل از 702 نفر از دانشجویان دانشگاههای صنعتی امیرکبیر، شیراز، صنعتی اصفهان و دانشکدة علوم حدیث شهرری بودند. یافتههای حاصلاز اجرای آزمون t تک نمونهای بر دادههای پژوهش نشان داد که دانشگاههای مورد مطالعه از نظر کیفیت عناصر برنامه درسی آموزش الکترونیکی وضعیتی بالاتر از حد متوسط دارند. به علاوه، یافتهها حاکی از آن بود که بعد «پداگوژیک» پس از بعد «طراحی محیط ارائه»، بهترین وضعیت را در بین ابعاد تشکیلدهندة آموزش الکترونیکی در سطح آموزش عالی ایران داراست، هرچند این برتری بیانگر وضعیت مطلوب برای ابعاد یاد شده در نظام آموزش الکترونیکی کشور ما نیست.
- چکیده انگلیسی: The present study was aimed at evaluating the quality of e-learning in the curriculum of universities and institutions of higher education in Iran. For this purpose, a scale was developed by the researchers to measure the seven elements of e-learning curriculum (i.e. the purpose, content, media, design, organization of learning materials, teaching and learning strategies and assessment). Participants in the study were 702 students from Amir Kabir, Shiraz and Isfahan Universities, as well as the School of Oloum-e Hadith in Ray. The data was subjected to an independent samples t-test; the results suggested that the stated universities are above the average level with respect to the quality of elearning curriculum. In addition, the findings indicated that the “design of presentation context”, and the "pedagogical" dimension were the two most optimal aspects of e-learning in higher education. Nevertheless, this finding does not necessarily imply a desirable situation for the stated dimensions in the e-learning system in our country.
- انتشار مقاله: 19-02-1395
- نویسندگان: محمد جاودانی,عباس اناری نژاد
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: آموزش پژوهی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: دانشجویان,دانشگاه فرهنگیان,اخلاق کاربردی,نگرش ها
- چکیده: هدف مطالعه حاضر بررسی نگرش و گرایش دانشجویان دانشگاه فرهنگیان استان فارس نسبت به درس اخلاق کاربردی است. روش تحقیق به صورت توصیفی-پیمایشی و جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان استان فارس بود. نتایج این مطالعه نشان داد که: نگرش دانشجویان دانشگاه فرهنگیان فارس نسبت به درس اخلاق کاربردی به صورت معنی دار از سطح قابل قبول بالاتر و از سطح مطلوب پایین تر می باشد؛ بین نگرش دانشجویان دختر و پسر نسبت به درس اخلاق کاربردی تفاوت معنی داری وجود دارد؛ دانشجویان سال اول نسبت به درس اخلاق کاربردی نگرش مطلوب تری نسبت به دانشجویان سال دوم دارند؛ دانشجویان رشته معارف اسلامی نگرش مطلوب تری نسبت درس اخلاق کاربردی در مقایسه با دانشجویان رشته های دیگر دارند؛ و بالاخره تاثیر درس اخلاق کاربردی بیشتر وابسته به استاد درس می باشد تا منابع و سرفصلهایی که برای این درس در نظر گرفته می شود؛ بنابراین، استفاده از اساتید شایسته یکی از پیشنهادهای مهم جهت دست یابی به وضعیت مطلوب در ایجاد نگرش و گرایش مثبت در دانشجویان نسبت به درس اخلاق کاربردی است.
- چکیده انگلیسی: The purpose of this study was to investigate the attitudes and tendencies of Fars university students toward applied ethics lessons. The research method was descriptive-survey and the statistical population included all students of Farhangian University of Fars province. The sample size was 542 students based on Morgan's table and selected by stratified random sampling method. The results showed that: The attitude of the students of Farhangian University of Fars toward the applied ethics lesson is significantly higher than the acceptable level and is lower than the desirable level. There is a significant difference between the attitude of male and female students towards applied ethics lessons. The first year students have a more favorable attitude toward applied ethics than second year students. Students in Islamic Studies have a more favorable attitude than other students. Finally, the impact of the ethics lesson is more dependent on the Professors than the resources and topics that are considered for this lesson. Therefore, the use of qualified professors is one of the important suggestions for achieving the desired situation in creating a positive attitudes and tendencies toward students in applied ethics.
- انتشار مقاله: 11-04-1398
- نویسندگان: عباس اناری نژاد,کورش زارع شیبانی,مریم راسخی پور
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: آموزش پژوهی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: توانمندسازی,معلمان ابتدایی,درسپژوهی,شهرستان مرودشت
- چکیده: پژوهشحاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش درسپژوهی بر توانمندسازی معلمان مقطعابتدایی شهرستان مرودشت انجام گرفت که نظر هدف، پژوهش کاربردی و از نظر روش، پژوهش یکطرح شبهآزمایشی، بهشیوه پیشآزمون و پسآزمون با گروهکنترل بود. جامعهآماری پژوهش شامل کلیهمعلمان ابتدایی شهرستان مرودشت که درسال تحصیلی98-1397 درمدارس محلخدمت خود مشغول به اجرای فرایند درسپژوهی بودند وهمچنین معلمان غیردرسپژوه که دربرنامه درسپژوهی شرکت نکردند، بود. حجمنمونه نیز بااستفاده از فرمولکوکران، شامل 160 نفر بود. بهمنظور نمونهگیری از روش نمونهگیری در دسترس استفادهشد. دادهها با استفاده از پرسشنامه استاندارهای توانمندسازی کنتاکی گردآوریشد. روایی ابزار توسطمتخصصان و پایایی آن با استفاده از آلفایکرونباخ بررسیشد که مقدار اینآزمون برای کلپرسشنامه برابربا 97/0 بهدست آمد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روش آمارتوصیفی و استنباطی استفادهشد. نتایج پژوهش نشانداد که بین نمرات توانمندسازی معلمان شرکت کرده در فرایند درسپژوهی و معلمان شرکتنکرده در اینفرایند تفاوتمعناداری وجود دارد؛ همچنین نتایج نشانداد که بین نمرات معلمان شرکتکرده و شرکتنکرده در فرایند درسپژوهی در استانداردهای طراحی و برنامهریزی آموزشی، ایجاد و حفظ جو یادگیری، اجرا و انجام تدریس، سنجش و برقراری ارتباط با نتایج یادگیری، ارزیابی و انعکاس یادگیریو آموزش، همکاری بیشترمعلمان، فعالیت درجهت تقویت دانشمحتوایی و تکنولوژیآموزشی تفاوتمعناداری وجود دارد. از اینرو میتوانگفت که درسپژوهی میتواند منجر بهتوسعه توانمندیهای معلمان شود.
- چکیده انگلیسی: The purpose of this study was to investigate the effect of teaching education on empowerment of elementary teachers in Marvdasht city. The purpose of this study was applied research and in terms of method, the research was a quasi-experimental design with pre-test and post-test with control group. The population of the study included all elementary teachers in Marvdasht city who were in their service schools during the school year of 1398-1988 as well as non-teaching teachers who did not participate in the study program.The results also showed that between the scores of teachers who participated and those who did not participate in the process of teaching in the standards of educational design, creating and maintaining learning atmosphere, teaching performance, measuring and communicating with learning outcomes, evaluation and reflection of learning and teaching, teacher collaboration, classroom activity. There is a meaningful difference in the reinforcement of content knowledge and educational technology. So it can be said that research can lead to the development of teachers' abilities.
- انتشار مقاله: 26-07-1398
- نویسندگان: احسان کشت ورز کندازی,عباس اناری نژاد
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: آموزش پژوهی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: دانشجویان,مهارت های زندگی,انسجام خانوادگی,دانشگاه فرهنگی
- چکیده: این تحقیق با روش توصیفی-همبستگی انجام شد. برای نمونه گیری ابتدا با محاسبه حجم نمونه از طریق فرمول کوکران، تعداد 282 نفر انتخاب و نمونه ها با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای از بین پردیس های دانشگاه فرهنگیان استان فارس انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از دو پرسشنامه انسجام خانوادگی و مهارت های زندگی استفاده گردید. پایایی دو پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ به ترتیب به میزان 89/0 و 83/0 محاسبه و تایید شد. نتایج این مطالعه نشان داد که: بین دانشجویان پسر و دختر از نظر انسجام خانوادگی و مهارت های زندگی تفاوت معناداری وجود دارد؛ بین دانشجویان مجرد و متاهل از نظر انسجام خانوادگی و مهارت های زندگی تفاوت معناداری وجود ندارد؛ بین انسجام خانوادگی و مهارت های زندگی با معدل دانشجویان مورد مطالعه رابطه معناداری وجود دارد؛ انسجام خانوادگی قادر به پیش بینی مهارت های زندگی دانشجویان می باشد. بر اساس یافته های حاصله، دانشجویانی که خانواده آنها انسجام اجتماعی بیشتری داشتند، از مهارت های زندگی بالاتری برخوردار بودند؛دانشجویان دختر دارای مهارت های زندگی بالاتری نسبت به دانشجویان پسر بودند و بالاخره، دانشجویانی که دارای مهارتهای زندگی بالاتری بودند و خانواده آنها از انسجام اجتماعی بیشتری برخوردار بود، در تحصیل موفق تر بودند.
- چکیده انگلیسی: This research was done by descriptive-correlational method. For sampling, 282 people were selected by computing the sample size using the Cochran formula and the samples were selected by stratified random sampling from the campuses of Farhangian University in Fars province. Data were collected using two questionnaires of family cohesion and life skills. The reliability of the two questionnaires was calculated to be 0.89 and 0.83 using Cronbach's alpha method, respectively. The results of this study showed that there is a significant difference between male and female students regarding family cohesion and life skills; there is no significant difference between family members and living skills between single and married students; between family solidarity and life skills There is a meaningful relationship with the average of the students studied; family cohesion can predict students' life skills. Based on the findings, students with more family social cohesion had higher life skills; female students had higher life skills than male students, and finally, students with higher life skills and their families with coherence More socially, were more successful in studying.
- انتشار مقاله: 21-01-1398
- نویسندگان: عباس اناری نژاد,محمدجواد دژکوهی,فاطمه خاکسار
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: آموزش پژوهی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: معلم,دانشگاه فرهنگیان,دانش آموز,تجربه زیسته
- چکیده: هدف از این پژوهش بیان و تحلیل تجارب معلمی بنده از تحصیل در دانشگاه فرهنگیان با روش خودکاوی روایتی بود.منبع داده های پژوهش، تجارب و خاطرات اینجانب؛ دانش آموخته ی دانشگاه فرهنگیان است که به شیوه ی روایت نگاری تنظیم گردید. یافته های پژوهش نشان می دهد آشنایی با حرفه ی معلمی از طریق علاقه ی خود نویسنده نسبت به این حرفه، از طریق خانواده، برخی معلمان، امنیت شغلی و ... باعث شد تا اینجانب به معلمی گرایش یابم. این متن شامل مجموعه ای از علل و انگیزه های انتخاب و ورود به شغل معلمی، تجربیات کسب شده در طول دوره ی تحصیلی و تجربیات طول دوره ی آموزشی، کارورزی، فرصت های یادگیری، تجربیات پیشین، تشریح معلمی کردن خود در آینده، تعهدات حرفه ای و ... می باشد. یعنی عواملی که در «من حرفه ای» من تاثیر گذار بوده اند؛ مانند: تاثیر دوستان، معلمان، کتاب هایی که خوانده ام، نقش خانواده، خاطرات، فیلم هایی که در این باره مشاهده کرده ام و ... را آورده ام و در واقع مسیر حرفه ای خود را تبیین نموده ام. همچنین افق دیدی که برای آینده در مسیر معلمی ام مدنظر دارم نیز متذکر شده ام.
- چکیده انگلیسی: The purpose of this research was to express and analyze my experiences of studying at Farhangian University using narrative self-sufficiency method. This research has a qualitative approach. The source of research data is my experiences and memories that I graduated from Farhangian University. Findings of the research show that getting acquainted with the teacher's profession through the author's interest in this profession through family, some teachers, job security and ... made me feel like a teacher. This text includes a selection of causes and motivations for choosing and entering a teacher's job, experiences gained during the course and experiences, length of training, internship, learning opportunities, past experiences, future teacher training, career commitments, and so on. That is, the factors that influenced me in my career, such as the impact of friends, teachers, books I've read, the role of the family, memoirs, films I've seen on this subject, and In fact, I have explained my career path. I have also mentioned the horizons I see for the future in my teacher's direction.
- انتشار مقاله: 17-11-1397
- نویسندگان: عباس اناری نژاد,زهرا حاتمی آبادشاپوری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: آموزش پژوهی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: دانشگاه فرهنگیان,آموزش و پرورش,تربیت اجتماعی,تربیت سیاسی
- چکیده: از آنجا که آموزش و پرورش به عنوان مهمترین نهاد تعلیم و تربیت رسمی عمومی، متولی اصلی فرآیند تعلیم و تربیت در همه ابعاد و ساحتهای تعلیم و تربیت در کشور می باشد، لذا در این راستا مطالعه حاضر در نظر دارد، موفقیت نظام آموزش و پرورش را در تربیت سیاسی و اجتماعی دانش آموزان مورد ارزیابی قرار دهد. جامعه آماری این پژوهش شامل دانش آموختگان آموزش و پرورش استان فارس میباشد که تحقیقی توصیفی از نوع پیمایشی است. برای انتخاب نمونه آماری، تعداد 180 نفر دانشجو به روش نمونهگیری در دسترس از بین تمامی دانشجویان ورودی 93-1392 دانشگاه فرهنگیان استان فارس انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها، از پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید که روایی و پایایی آن با روش تحلیل گویه و آلفای کرونباخ محاسبه و مورد تایید قرار گرفت. با تجزیه و تحلیل آماری دادههای گردآوری شده نتایج زیر حاصل گردید:1- از دیدگاه دانش آموختگان، نظام آموزش وپرورش در تربیت سیاسی و اجتماعی دانشآموزان موفق نبوده است.2- بین دیدگاه دانشجویان رشتههای علوم تربیتی و علوم پایه دانشگاه فرهنگیان تفاوت معناداری وجود دارد.3- بین دیدگاه دانشجویان پسر و دختر در مورد میزان موفقیت نظام آموزش و پرورش در تربیت سیاسی و اجتماعی دانشآموزان اختلاف معناداری نشان داده نشد.
- چکیده انگلیسی: whereas education as a most important institute in public official training and schooling and civility, the original proctor of education processing in every sides in the country. So in this way, this present study wants to assess the success of education system in student's political and social civility in country. statistical society this study consists of Fars province's education's alumnus that descriptive study in form of scaling for choosing statistical sampling, choice 180 students with available sampling form in every affined freshman students in Fars Farhangian university for gathering data, use answer sheet’s scholar that analysis and verificate its tolerance and stability with analysis form and Cronbakh's alpha it's acquired above conclusions with statistical analysis the gathering data: 1.from alumnus' viewpoints, education system was not successful in students' political and social civility. 2.there is a significance difference between educational science students' viewpoints and basis science students' viewpoints 3.there is not a significance disagreement between boys and girls students' viewpoint about amount of successful of educational system in students' political and social civility. According to acquired results, it is University necessary that schools as the most basic of administrant agent in education system in structute instructional apply teachers instruct approaches, apply the content of curriculum, the way of log in learners and vibrational evaluation approaches.
- انتشار مقاله: 12-04-1396
- نویسندگان: اسماعیل جوکار,سیده نجمه مولایی,عباس اناری نژاد,علی جوکار
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: رویکردی نو در علوم تربیتی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: فرهنگ سازمانی,توفیق در تدریس,دوره ابتدایی
- چکیده: هدف از مقاله حاضر بررسی نقش فرهنگ سازمانی مدرسه در توانایی توفیق معلمان دوره ابتدایی در تدریس بود. این مطالعه یک بررسی توصیفی- پیمایشی است که در سال تحصیلی 99-1398 در اجرا گردید. جامعهی آماری پژوهش شامل کلیه معلمان دوره ابتدایی شهرستان آباده بود. نمونه پژوهش شامل 173 نفر بود که به شیوه نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه فرهنگ سازمانی و پرسشنامه تصور معلمان از توفیق در تدریس استفاده شد که روایی و پایایی آنها مورد تایید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از آمار توصیفی و استنباطی(ضریب همبستگی، آزمون تی و کروسکال والیس) استفاده گردید. بر اساس تحلیل دادهها نتایج زیر به دست آمد: میانگین فرهنگ سازمانی مدارس دوره ابتدایی مختلط بیشتر از مدارس دخترانه و پسرانه است؛ بین فرهنگ سازمانی مدارس دوره ابتدایی در شهر و روستا تفاوت معناداری وجود دارد؛ بین معلمان دوره ابتدایی در شهر و روستا در زمینه توفیق در تدریس تفاوت معناداری وجود دارد؛ و معلمان دوره ابتدایی با مدارک تحصیلی بالاتر از توفیق بیشتری در تدریس برخوردار هستند. بنابراین لازم است فرهنگ سازمانی در مدارس دوره ابتدایی بیش از پیش مورد توجه و بررسی قرار گیرد.
- چکیده انگلیسی: The purpose of this paper was to investigate the role of school organizational culture in the ability of elementary school teachers to succeed in teaching. This study is a descriptive-survey study conducted in the academic year of 2009-2010. The statistical population of the study included all primary school teachers in Abadeh. The research sample included 173 people who were selected by random cluster sampling. To collect the data, the Organizational Culture Questionnaire and the Teachers' Imagination Questionnaire were used in teaching success, the validity and reliability of which were confirmed. To analyze the data, descriptive and inferential statistics (correlation coefficient, t-test and crucial Walis test) were used. Based on the data analysis, the following results were obtained: The average organizational culture of mixed primary schools is higher than that of girls and boys; there is a significant difference between the organizational culture of primary and secondary schools in urban and rural areas; There is a significant difference in the success of teaching; and elementary school teachers with higher education have more success in teaching. Therefore, it is necessary to pay more attention to organizational culture in primary schools.
- انتشار مقاله: 16-01-1399
- نویسندگان: عباس اناری نژاد,نگار رنجبر,علی محمد خلیلی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: رویکردی نو در علوم تربیتی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: ویژگی های خلاقانه,روشهای تدریس خلاق,آموزش ابتدایی,دانشگاه فرهنگیان
- چکیده: مقاله حاضر با هدف بررسی ویژگیهای خلاقانه استادان دانشگاه فرهنگیان و میزان استفاده آنها از روشهای تدریس خلاق از دیدگاه دانشجویان رشته آموزش ابتدایی انجام گرفت. این مطالعه یک بررسی توصیفی- پیمایشی است که روی جامعه آماری دانشجومعلمان کارشناسی پیوسته رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان استان فارس در نیمسال اول سال تحصیلی 99-1398 انجام گردید. نمونه آماری مورد مطالعه بر اساس جدول مورگان و با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی به تعداد 210 نفر از دانشجومعلمان انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده در این مطالعه، پرسشنامه اصول و ویژگیهای تدریس خلاق بود که روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از آمار توصیفی و استنباطی استفاده گردید. نتایج به دست آمده حاکی از آن بود که: 1) از بین ویژگیهای خلاقانه اساتید دانشگاه فرهنگیان، «توانایی برقراری ارتباط صمیمانه با دانشجویان» و «باور داشتن قابلیت علمی دانشجویان» به ترتیب بالاترین و پایین ترین رتبه را از دید دانشجومعلمان دارند، 2) میزان استفاده اساتید دانشگاه فرهنگیان از روشهای تدریس خلاق بهطور معنی داری در حد قابل قبول است اما با سطح مطلوب فاصله دارد، 3) بین ویژگیهای خلاقانه اساتید دانشگاه فرهنگیان از دید دانشجومعلمان دختر و پسر تفاوت معنی داری وجود دارد.
- چکیده انگلیسی: The present article was conducted with the aim of examining the creative characteristics of Farhangian University professors and their use of creative teaching methods from the perspective of primary school students. This study is a descriptive-survey study conducted on the statistical population of undergraduate and graduate students in the field of primary education at Farhangian University of Fars Province in the first semester of the 2009-2010 academic year. The statistical sample was selected and studied based on Morgan's table using random stratified sampling method for 210 students and teachers. The instrument used in this study was the Questionnaire of Creative Teaching Principles and Features, the validity and reliability of which were confirmed. Descriptive and inferential statistics were used to analyze the data. The results showed that: 1) Among the creative characteristics of Farhangian University professors, "ability to communicate sincerely with students" and "believing in students' scientific ability" have the highest and lowest rank in terms of students and teachers, respectively. (2) The use of creative teaching methods by Farhangian University professors is significantly acceptable but far from the desired level. 3) There is a significant difference between the creative characteristics of Farhangian University professors from the point of view of male and female students. There is.
- انتشار مقاله: 06-03-1399
- نویسندگان: عباس اناری نژاد,زهرا حاتمی آبادشاپوری,حانیه حاتمی آبادشاپوری
- مشاهده