در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه پژوهشهای ادبی - قرآنی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: قرآن کریم,هدایت,عهد قدیم. شخصیت پردازی,داستان یوسف
- چکیده:
ایجاد شخصیت داستانی و پرورش آن در قالب یک داستان را شخصیت پردازی میگویند. یکی از داستانهایی که قرآن کریم و عهد قدیم هر دو توجه بسیار ویژهای به آن نشان دادهاند، داستان یوسف(ع) است. قرآن کریم و عهد قدیم هرکدام به شیوه ای خاص و در جهت اهدافی که داشتهاند به شخصیت پردازی داستان یوسف پرداختهاند. قرآن کریم از شخصیتها در جهت نمایش حوادث و در نتیجه، در جهت محقق ساختن اهداف دینی داستان که همان هدایت انسانهاست، بهره برده است؛ در صورتی که عهد قدیم از حوادث و داستان در جهت ارائهی شخصیتهای مد نظر خود بهره برده و در نهایت به یک کتاب کاملاً تاریخی در جهت تعیین هویت قوم یهود بدل گشته است. قرآن کریم از حوادث تاریخی به عنوان یک ابزار در جهت رسیدن به هدفی خاص استفاده کرده است؛ حال آنکه در عهد قدیم، تاریخنویسی خود، هدف بوده است. داستان یوسف در قرآن یک شخصیت اصلی دارد که در انتهای داستان از شخصیت اصلی می گذرد و تبدیل به شخصیت آرمانی می شود؛ ولی عهد قدیم دارای چند شخصیت اصلی می باشد. در پژوهش حاضر، روش گردآوری مطالب، روش کتابخانهای میباشد.
- چکیده انگلیسی:
The creation of fictional characters and their development in the form of stories is called characterization. One of the stories that both the Holy Qur'an and the Old Testament have paid special attention to is the story of Yusuf (UHBP). The Holy Qur'an and the Old Testament each have characterized Yusuf in their own ways and in pursuit of their goals. The Holy Qur'an uses characters for the presentation of events and, consequently, for the realization of the story's religious goal, i.e., the guidance of humans. In contrast, the Old Testament uses stories and events for the presentation of its intended characters, which is why it has turned into a completely historical book for the identification of the Jews. The Holy Qur'an uses historical events as a means to achieve a particular purpose, whereas in the Old Testament historiography was considered as a goal in and of itself. The Qur'anic story of Yusuf has a main character who at the end surpasses being merely the main character and becomes an idealistic character, whereas the Old Testament has several main characters. The present study used a variety of data collection methods, including library research, database citation, and document analysis. Data analysis used a descriptive-analytical procedure.
- انتشار مقاله: 14-11-1395
- نویسندگان: عباس اشرفی,فرزاد دهقانی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فرهنگ مشاوره و روان درمانی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: اشرافیگری,انواع اشرافیگری,آثار و پیامدهای اشرافیگری
- چکیده: اشرافیگری برای مدلی از زندگی به کار برده میشود که در آن شخص سعی میکند به روش اشراف زندگی کند مناسبات اجتماعی خود را براساس روش اشرافی برقرار کند. در این مقاله با استفاده از روش تحلیل محتوای متنی به بررسی سبک زندگی اشرافی با تأکید بر بیانات مقام معظم رهبری در محورهای واژهشناسی، عوامل، انواع، آثار و پیامدهای اشرافیگری پرداخته میشود. این پژوهش نشان میدهد اشرافیگری نوعی بیماری است . مشی اشرافی گرایانه برای مسئولان کشور، ضعف به شمار میآید. اگر دیگران اشرافیگری را لازمه رسیدن به مقامات عالیه کشور میدانند، در نظام اسلامی، اینها نه تنها لازمه آن نیست، بلکه ضعف هم محسوب میشود. جامعه ای که به این آسیب دچار شود حتماً به انحطاط کشیده خواهد شد.
- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 03-09-1395
- نویسندگان: عباس اشرفی,عباس اشرفی,عباس اشرفی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: علوم پزشکی صدرا
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: نوکاردیا,سل,خلط,BAL,تکنیک پارافین بایتینگ
- چکیده: نوکاردیا باسیل گرم مثبت هوازی بوده که یکی از مکانهای اصلی عفونت توسط آن، بافت ریه میباشد. این باکتری علائم بالینی مشابه به عفونت ناشی از مایکوباکتریوم توبرکلوزیس را بوجود میآورد. هدف از انجام این مطالعه، بررسی شیوع نوکاردیا در نمونههای خلط و مایع حاصل از شستشوی ریه در افراد مشکوک به سل ریوی با استفاده از تکنیک پارافین بایتینگ بود. در این بررسی 250 نمونه خلط و مایع حاصل از شستشوی ریه از افراد مشکوک به سل ریوی با استفاده از تکنیک پارافین بایتینگ مورد بررسی قرار گرفت. بعد از جمعآوری نمونهها، ابتدا چندین لام میکروسکوپی جهت چند نوع رنگ آمیزی تهیه و بقیه نمونهها در لوله حاوی کربن فری براث حاوی میله پارافینی کشت و در دمای 35 درجه سانتیگراد انکوبه گردید. میلههای پارافینی بطور منظم مورد بررسی قرار گرفته و ایزولههای مشکوک با تستهای مختلف فنوتیپیک بخصوص رشد در محیط لیزوزیم براث مورد بررسی قرار گرفتند. در اسمیرهای تهیه شده، هیچ ارگانیسمی مشاهده نشد درصورتیکه در نتایج حاصل از کشت، 2 ایزوله از خلط بیماران جداسازی گردید. در رنگآمیزی کلنی با رنگهای رایج و اختصاصی، باکتری گرم مثبت، پارشیال اسید فاست مثبت و اسید فاست منفی مشاهده گردید و با رشد ایزولهها در محیط لیزوزیم براث باکتری نوکاردیا تایید گردید. در بررسی بیماران مشکوک به سل ریوی، باید شناسایی نوکاردیا نیز مد نظر قرار داده شود.
- چکیده انگلیسی: Nocardia spp. is obligate aerobic filamentous bacilli, gram-positive, partially acid-fast, and non-motile bacteria. The genus Nocardia can cause infection in different parts of the body, especially the respiratory tract. The clinical signs of nocardiosis are similar to those of tuberculosis. The present study aimed to investigate the prevalence of Nocardia in sputum and bronchoalveolar lavage samples from the patients with suspected pulmonary tuberculosis using paraffin baiting Technique. In the current study, 250 samples of sputum and bronchoalveolar lavage from the patients with suspected tuberculosis were assessed using paraffin baiting technique. After collecting the samples, some microscopic slides were prepared for different types of staining and the rest of the samples were cultured in carbon-free broth containing paraffin rods and were then incubated at 35°C. The paraffin rods were checked regularly and the suspected colonies were tested for different specific phenotypic test, particularly growth in lysozyme broth.
No organisms were detected in the prepared smears. However, according to the results of the culture, two samples were isolated from the sputum. Moreover, staining the colonies by common and specific stains revealed gram positive, partially acid fast, and negative acid fast bacteria. In addition, Nocardia was confirmed by growth of the isolates in the lysozyme medium. Identification of Nocardia should be taken in to account while examination of the patients suspected to pulmonary tuberculosis.- انتشار مقاله: 26-09-1396
- نویسندگان: مهدی فتاحی بافقی,سید سعید اشراقی,علی رضا عبدالهی,سروش نگهبان,عباس اشرفی,پروین حیدریه,معصومه رسولی نسب,شادی حبیب نیا,نادیا مردانی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مطالعات تاریخی قرآن و حدیث
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: آیندهنگاری,سبب نزول,تاریخگذاری,روایات نزول,روش تنزیلی,سیاق تاریخی
- چکیده: تاریخگذاری قرآن کریم معیار و ابزار مناسبی برای تصحیح یا تصدیق روایات، اسباب نزول، ترتیب نزول، مکی و مدنی و تاریخ پیامبر (ص) است. مقاله پیش رو با روش تحلیلی و توصیفی و با هدف آشنایی با مبانی و معیارهای درست و مؤثر تاریخگذاریقرآن کریم به بررسی روشهای تاریخگذاری مفسران تنزیلی پرداخته است تا به مدد آن بتوان به بررسی راهکارها و امکان نگارش تفاسیر جدید بر مبنای ترتیب نزول، تشریح و بیان فایده موارد مرتبط همت گماشت. نتیجۀ پژوهش آن است که این نظریات به تنهایی نمیتوانند روش جامعی را برای تاریخگذاریقرآنکریم پیشنهاد کنند. نظر برگزیده بر این فرآیند ترکیبی اجتهادی متمرکز است که میتواند با تکمیل مطالعات رجالی، درایهای، تاریخی از لحاظ احتمالات آماری و ریاضی، راه گذار به تاریخگذاری سور را هموار سازد.
- چکیده انگلیسی: The historiography of the Qur'an is considered a suitable criterion and tool for correcting or confirming many narrations, the causes of revelation, the order of revelation, determine the place of revelation in Mecca or Medina, and the Prophet’s biography. The following article, with an analytical and descriptive method and with the aim of getting acquainted with the correct and effective principles and criteria of the history of the Holy Quran, examines the dating methods of the commentators so that the solutions and possibility of writing new interpretations can be examined based on the order of revelation. The result of this research is that these theories alone cannot offer a comprehensive method for dating the Holy Quran. The preferred view focuses on this combined ijtihad process, which can pave the way for the dating of Sur by completing Rijālī, rational, historical studies in terms of statistical and mathematical probabilities.
- انتشار مقاله: 08-04-1399
- نویسندگان: رضوانه دستجانی فراهانی,عباس اشرفی,احمد آکوچکیان
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: سراج منیر
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: عقل,علم,آیتاللهجوادیآملی,قصصقرآن,معجزات و امورخارقالعاده
- چکیده: قرآن در بسیاری از سورهها به نقل وقایعی از امتهای گذشته میپردازد. وجوه گوناگونی از این داستانها قابل بررسی است که یکی از مهمترین آنها اعجاز و امور خارقالعادهای است که در بستر نقل حوادث گوناگون مطمح نظر قرار گرفته است. برخی با تکیه بر تفسیری که علم از وقایع جهان پیرامون بشر ارایه میکند، به تاویل این داستانها پرداختهاند. آنها معتقدند بازخوانی امور خارقالعاده در قصص قرآن با نظرداشت دستیافتن علوم تجربی به تبیین علیّ و معلولی بسیاری از رخدادها، همراه با پیشرفت علوم انسانی و پیدایش دیدگاههای مختلف، میتواند در بسیاری از موارد وجود اعجاز در این داستانها را با تردید مواجه سازد. آیتالله جوادی آملی از جمله مفسرانی است که با تکیه بر ادله گوناگون، دیدگاههای منکران را نقد نموده است. تحلیل آرای ایشان در این حوزه، با بهرهگیری از روش توصیفی-تحلیلی و نیز ابزار نمودار، مبانی و گامهای استدلالی مواجهه با رویکردهای مخالف اعجاز در داستانهای قرآن را نمایان میسازد که در نوشتار حاضر مورد توجه قرار گرفته است.
- چکیده انگلیسی: In many surahs, the Qur'an deals with the events of the past generations. Various aspects of these stories can be explored, one of the most important of which is the miraculous and extraordinary affairs that have been considered in the context of various events. Some rely on these stories based on the interpretation that science provides about the events of the world around human beings. They believe that the recounting of extraordinary affairs in the Qur'an's stories, in spite of the fact that the empirical science has been discovered and the explanation of many events, along with the advancement of human science and the emergence of different theories, can in many cases cause doubt in these stories. In contrast, another group of commentators has emphasized the existence of a miracle element in the stories of the Qur'an and accepted it. Ayatollah Javadi Amoli is one of the commentators who, based on various arguments, criticized the views of the disbelievers. Analyzing his opinions in this area, using the descriptive-analytical method as well as the chart tool, reveals the bases and arguments in confronting the opposing miracle approaches in the stories of the Qur'an, which is considered in the present paper.
- انتشار مقاله: 16-06-1398
- نویسندگان: محمد حسین بیات,نجمه قربانی افخم,عباس اشرفی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: سراج منیر
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: اوستا,قربانی,مناسک حج,:قرآن,پیشکشی,چهره گاهان بار
- چکیده: فلسفةآفرینش انسان، عبادت خداوند است و از کهنترین عبادات مشترکهمةادیان، قربانی است. در قرآن کریم قربانی از زمان حضرت آدم شروع شده است و به صورت یکی از واجبات دینی و جزء مناسک حج بهشمار میرود. چگونگی حیوان مورد نظر و شرایط ذبح شرعی در قرآن بیان شده است. در ایران باستان نیز قربانی از قبل و در زمان زردشت وجود داشت و بعد از آن ممنوع شد و بیشتر به صورت پیشکشی مطرح شده است. در اوستا از افراد زیادی نام برده شده کهبرای رسیدن به خواستة خود قربانیهای فراوانی را پیشکشکردند. زردشتیان معتقدند که بر هر انسانی بایسته است که در طول سال در شش گاه پنج روزه (چهره گاهان بار) از دیگراندستگیری نمایند. این مقاله با روش تطبیقی به واژهشناسی قربانی، قربانی در اوستا، قربانی در قرآن و اشتراکات و افتراقات این دو کتاب پرداخته است.
- چکیده انگلیسی: Quran, Avesta, sacrifice, offering, rites of Hajj, Gahanbar.
- انتشار مقاله: 11-10-1392
- نویسندگان: عباس اشرفی,کبری سلطانی لرگانی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: سراج منیر
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: قرآن کریم,عهدین,بررسی تطبیقی,حضرت عیسی (ع),پیروان ادیان دیگر
- چکیده: یکی از تعالیم انبیاء،چگونگی برخورد و رفتار با مردم و بویژه پیروان ادیان است.در این مقالهبا سؤال چگونگی مواجهه با پیروان ادیان دیگر بهبررسی این موضوع با روش تطبیقی (مقارنةالادیان) در قرآن و عهدین پرداخته شده است. قرآن، همانگونه که به سایر جوانب مرتبط با زندگی بشر به طور جامع و کامل توجّه داشته و پرداخته، به این امر نیز توجّه وافر و شایانی داشته است و دائماً جنبهی اعتدال را گرفته است. برخورد با آنها بسیار آرام و با هدف تربیتی و هدایتی است که آنها میتوانند در کنار دیگر قشرها زندگی کنند.البتّه به شرطی که به دستگاه حکومت جزیه و مالیات بپردازند و با ایشان دشمنی ننمایند.امّا اگر سازِ مخالفت زده و خلاف اسلام و مسلمانان اقدام کنند،در آن صورت مسلمانان هم باید به مبارزه با آنان به پا خیزند.
- چکیده انگلیسی: One of the teachings of Prophets is how to encounter and treat other people, particularly followers of faiths. Posing the question of how to encounter people of other faiths, this paper addresses the issue by conducting a comparative examination of the Qur’an and the Testaments. The Qur’an, inclusively dealing with all aspects of human life as it does, approaches the issue carefully, always seeking to establish equilibrium. Encounters with followers of other faiths in Islam is thus with gentleness and with goodwill and guidance, allowing them to live in the society along with other strata of people, provided that they pay tribute and that they do not practice hostility. If they do practice hostility and act against Islam and Muslims, they should be confronted.
- انتشار مقاله: 11-08-1390
- نویسندگان: حدیثه سلیمانی,عباس اشرفی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: سراج منیر
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: قرآن,بررسی تطبیقی,عهد جدید,کارکرد اعتقادی دین
- چکیده: مراد از کارکرد دین، مطلق خدمات و آثار دین در جامعه میباشد که این مقاله با هدف استخراج نگاه دینی به مقولهی کارکرد اعتقادی دین از منظر قرآن و عهد جدید نگاشته شده و در آن نوع نگرش این ادیان نسبت به کارکرد اعتقادی دین بهشیوهی تطبیقی بررسی شده است. عهد جدید و قرآن در این نکته اشتراک دارند که تنها خدای واحد خالق، معبود و قابل پرستش است، گرچه مسیحیان خلاف تصریح کتاب مقدّس اعتقاد به «تثلیث» دارند. اعتقاد به معاد و توحید، مرگاندیشی و توصیف بهشت و جهنّم از ویژگیهای مشترک دو کتاب است، هرچند در تفسیر و تعریف عالم پس از مرگ و چگونگی شکلگیری قیامت اختلاف نظر دارند. عهد جدید، پیامبران را دارای کارکرد دعوتی دینی و صرفاً با هدف اخروی معرّفی میکند، ولی قرآن پیامبران را دارای دو هدف اخروی و دنیوی معرّفی میکند؛ یعنی پیامبران برای دعوت به توحید و راهبری به سعادت اخروی و برقراری عدالت، یعنی حیات سعادتمند و شرافتمندانهی دنیوی مبعوث شدهاند.
- چکیده انگلیسی: By the function of religion we mean its services for and effects on the society. This paper aims at a comparative study of the views of the Qur'an and the New Testament on the ideological function of religion. The New Testament and the Qur'an agree on the fact that only the United God is the creator and the object of worship. Although the Christians, contrary to the explicit text of their Holy Book, the Bible, believe in Trinity, both the Bible and the Qur'an acknowledge Divine Unity and resurrection, and are similar in their descriptions of the Hell and the Heaven. However, they diverge on their definition and interpretation of the worlds after death and on how resurrection takes place. The New Testament describes the religious tasks of the prophets to be of an invitation type and aimed at the life to come, whereas the Qur'an introduces two goals for the messengers: one related to this material life and the other one related to the Hereafter; that is, the prophets are appointed to invite people to monotheism, and to guide them to achieve prosperity and establish justice, or in other words to felicitous and honorable material life.
- انتشار مقاله: 10-07-1390
- نویسندگان: عباس اشرفی,سهیلا رضایی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: سراج منیر
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: قرآن,بررسی تطبیقی,عهد قدیم,عهد جدید,قُدس (اورشلیم)
- چکیده: قُدس همواره مورد منازعهی پیروان سه دین یهود، مسیحیّت و اسلام بوده است. این مقاله بیاندارندهی نتیجهی پرسشِ «چگونگی جایگاه قُدس در سه کتاب قرآن، عهد قدیم و عهد جدید» با روش تطبیقی (مقارنة الأدیان) میباشد و ضمن واژهشناسی قُدس و اسامی دیگر آن، به توصیف قُدس در عهد قدیم، عهد جدید و قرآن پرداخته، آنگاه در پایان دیدگاههای مطروحه مقایسه گردیده است و به نتیجهگیری پرداخته است. نگاه عهد قدیم به قُدس (اورشلیم) نگاهی حدوداً مثبت، نگاه عهد جدید، نگاهی منفی و نگاه قرآن نگاهی کاملاً مثبت همراه با توصیف بیشتر نسبت به عهد قدیم میباشد. در آموزههای قرآنی قُدس با توصیفهایی چون سرزمین برکت و مبارک، سرزمین آبادانی، قبلهگاهبودن، مسکن صدق و سرزمین معراج آمده است
- چکیده انگلیسی: Qods has always been a matter of conflict between the followers of Judaism, Christianity and Islam. The present paper, using a contrastive methodology, attempts to investigate the place of Qods in the Qur'an, the Old Testament and the New Testament. The paper first presents an etymological analysis of the word Qods and its other names; then it describes Qods from the perspectives of the Qur'an, the Old Testament and the New Testament and finally compares and contrasts these views to reach a conclusion. The Old Testament has a relatively positive attitude towards Qods (Jerusalem), the New Testament a negative attitude and the Holy Qur'an a quite positive attitude and in comparison to the Old Testament, with more descriptions. In Quranic teachings, Qods is described as the land of fortunes, land of prosperity, the direction faced in prayer, the place of verity and the land of ascension.
- انتشار مقاله: 17-05-1390
- نویسندگان: عباس اشرفی,عباس اشرفی,عباس اشرفی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: سراج منیر
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: قرآن,خداوند,عهد قدیم,عهد جدید,نیایش,نیایشگاه,عیسی مسیح
- چکیده: سؤال و درخواست بندگان خدا از خداوند قادر برای رفع حاجت و نیاز مادّی یا معنوی که مهمترین آن درخواست نجات از ضرر و مرگ میباشد، عمدتاً در نیایشگاهها صورت میپذیرد. این مقاله با روش تطبیقی در پی پاسخ به پرسشِ «چگونگی نیایشگاه در کُتُب مقدّس (عهد قدیم، عهد جدید و قرآن)» میباشد. در این نوشتار، ضمن واژهشناسی نیایش به تبیین جایگاه نیایشگاه از دیدگاه کُتُب مقدّس پرداخته، آنگاه مقایسهی اجمالی بین دیدگاهها نموده است. مکان عبادت در عهد قدیم، خیمهی عبادت، کنیسه، در عهد جدید، سخن از کنیسه و نیز کلیسا و در قرآن سخن از مسجد میباشد. عهد قدیم تاکید بر سنگیبودن، در بلندیبودن، مذبحبودن مکان نیایشگاه دارد. در عهد جدید صرفاً تأکید بر مؤمنان است. در قرآن تأکید بر مؤمنان، مکان و زمان است. عهد قدیم مقرّراتی را برای ورود به عبادتگاه وضع میکند، ولی عهد جدید برای ورود به کلیسا منعی قرار نداده است. قرآن ورود مشرکین را به داخل مسجدالحرام منع میکند. مسجدالحرام از حیث محوریّت عبادی- اجتماعی در اسلام با هیچ نیایشگاهی قابل قیاس نمیباشد و در یهود و مسیحیّت چنین محوریّتی وجود ندارد.
- چکیده انگلیسی: The servants of God usually, in places for praying, request Him to fulfill their material and spiritual needs, most importantly to protect them from harm and death. With a contrastive methodology, this paper aims at investigating the quality of praying in sacred books (the Old Testament, the New Testament and the Qur’an). It first focuses on the etymology of the word praying and then examines its status in different holy books. Then a brief comparison is made between different perspectives. According to the Old Testament, the place of praying is synagogue; in the New Testament church is the place for praying and in the Qur’an, mosque. The Old Testament emphasizes that the place of praying should be made of stone, be located in a high area of land and be the place for sacrifice. The New Testament focuses merely on believers and in the holy Qur’an the believers, the place and the time are all emphasized. Unlike the New Testament, the Old Testament has laid down some rules for entering the place of praying; the Qur’an has forbidden the unbelievers from entering the Holy Mosque. The Holy Mosque, with regard to its Islamic praying-social orientation, cannot be compared to any other place of praying; such orientation does not exist in Judaism and Christianity.
- انتشار مقاله: 10-12-1389
- نویسندگان: عباس اشرفی,عباس اشرفی,عباس اشرفی
- مشاهده