در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مطالعات روانشناسی تربیتی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: معماری,روانشناسی محیط,سازگاری اجتماعی,دلبستگی به مکان
- چکیده: هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش ویژگیهای معماری محیط و دلبستگی به مکان تحصیل در سازگاری اجتماعی دانشآموزانِ مدارس دولتی شهر اردبیل در سال تحصیلی 1395-1396 میباشد. روش پژوهش، توصیفی_همبستگی بوده و نمونهی پژوهش، مشتمل بر 285 دانشآموز دوره دوم متوسطة شهر اردبیل (147 پسر، 138 دختر) میباشد که با استفاده از شیوۀ نمونهگیری تصادفی از نوع طبقهای نسبی، انتخاب و به پرسشنامهی سازگاری اجتماعی بل (1961)، دلبستگی به مکان صفارینیا (1390) و پرسشنامهی محقق ساختهی ویژگیهای معماری محیط پاسخ دادند. دادههای تحقیق، با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. نتایج حاکی از آن است که بین مؤلفههای دلبستگی به مکان و ویژگیهای معماری محیط با سازگاری دانشآموزان رابطة معنادار وجود دارد (01/0p <). نتایج حاصل از رگرسیون نشان داد که جذابیت محیطی، دلبستگی عاطفی رفتاری و امنیت روانی، به ترتیب بیشترین نقش را در پیشبینی سازگاری اجتماعی دانشآموزان دارند، بهنحویکه 16 درصداز واریانس سازگاری اجتماعی دانشآموزان را تبیین میکنند؛ بهعبارتدیگر با افزایش سطح توجه به ویژگی معماری محیط و دلبستگی به مکان در مدارس، سازگاری اجتماعی در دانشآموزان نیز افزایش مییابد
- چکیده انگلیسی: The aim of this research was to determine the effectiveness of harm reduction training and matrix intervention program on academic procrastination among harmed female students due to the relationship with opposite sex. The research design was semi-experimental with two experimental and a control group in three stages of pre-test, post-test and two month follows up. Among 60 female students who harmed from relationship with opposite sex, 36 girls were selected on the basis of entry criteria, and then randomly assigned to three equal groups of 12 people. The research instrument was Solomon and Rothblum's (1984) academic procrastination scale. The matrix intervention group and harm reduction training group received 10 sessions of treatment. Results of multivariate analysis of covariance and post hoc test revealed that there was a significant difference between the harm reduction training group and matrix intervention with the control group in sub-scale of "the readiness for exams" (F=9.68, P=0.001) and "readiness for assignments" (F=15.47, P=0.001) in post-test. Also in sub-scale of "final assignments" (F=7.83, P=0.002), the matrix intervention group had a significant difference with harm reduction training group and the control group in post-test. In the follow-up stage, only there was a significant difference between the matrix intervention and control group in sub-scale of "readiness for assignments"(F=4.82, P=0.015). According to the findings, it is suggested to use the matrix intervention program and then the harm reduction training program to reduce the academic procrastination of female students who harmed from relationship with opposite sex.
- انتشار مقاله: 20-09-1398
- نویسندگان: حجت الله رشیدکلویر,محمدعلی قاسمی نژاد,سجاد بشرپور,عالیه عبدی,سارا میرجعفرزاده
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: نشریه علمی اندیشه معماری
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: محیط,معماری,رضایت مندی,انگیزه پیشرفت,دانشجو,خوابگاه
- چکیده: انگیزش از مباحث مهم آموزش عالی و از عوامل موثر در افزایش کارایی است. در دانشجویان انگیزه پیشرفت، از اهمیت خاصی برخوردار است؛ با این انگیزه، افراد تحرک لازم را برای به پایان رساندن موفقیتآمیز یک تکلیف، رسیدن به هدف یا دستیابی به درجه معینی از شایستگی را در کار خود دنبال میکنند. با توجه به ماهیت علم معماری و مداخلات کالبدی آن در محیط ساخته شده، عامل موقعیت یعنی محیط و محرکهای بیرونی قرابت بیشتری با دامنه و اقدامات معماری دارد که از عوامل مؤثر بر انگیزش است. دانشجویان سرمایه عظیم انسانی و فکری در هر کشوری به شمار میآیند . مسکن دانشجویی به عنوان یک ویژگی مهم غیر علمی در زندگی دانشگاه، به شدت نادیده گرفته شده است. با توجه به مدت زمان قابل ملاحظهای که دانشجویان در داخل پردیس دانشگاه به ویژه ساختمان خوابگاه سپری میکنند، ضرورت دارد واحدهای خوابگاهی رضایتمندی دانشجویان را نسبت به این فضاها فراهم کنند. رضایتمندی از سکونت در خوابگاههای دانشگاهی یکی از جنبه های مهم پایداری در آموزش عالی به شمار میرود. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش متغیرهای معماری محیطی مرتبط با رضایت از سکونت در خوابگاه دانشجویی در پیشبینی انگیزش پیشرفت دانشجویان خوابگاهی دانشگاه محقق اردبیلی در سال تحصیلی 98-1397 بود. روش پژوهش توصیفی_همبستگی بوده و جامعه آماری آن کلیه دانشجویان ساکن خوابگاه دانشگاه محقق اردبیلی تشکیل دادهاند. با استفاده از نمونه گیری خوشهای 268 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدهاند و به پرسشنامههای انگیزش پیشرفت هرمنس(1977) و پرسشنامه محقق ساخته رضایتمندی از محیط خوابگاه پاسخ دادهاند. یافتهها نشان داد رضایتمندی از عوامل محیطی که شامل فاکتورهای کالبدی، اجتماعی و مدیریتی خوابگاه است، ارتباط معنیداری با انگیزه پیشرفت دانشجویان دارد. از بین مولفههای کالبدی، ویژگیهای کالبدی ساختمان(19/0r= و 001/0 (P<، تسهیلات و خدمات کالبدی (12/0r= و 020/0 P<) و از بین عوامل اجتماعی، شخصی سازی و حریم خصوصی (23/0r= و 001/0 P<)، امنیت اجتماعی (10/0r= و 04/0 P=)، تعلق مکانی و دلبستگی، (15/0r= و 001/0 P<) و عوامل مدیریتی (22/0r= و 001/0 P<) رابطه مثبت و معنی داری با انگیزه پیشرفت داشتند. نتایج رگرسیون چندگانه نیز نشان داد متغیرهای پیشبین روی هم رفته 41 درصد از واریانس انگیزه پیشرفت دانشجویان را تشکیل دادهاند. با توجه به ماهیت معماری و مداخلات کالبدی آن در محیط ساخته شده میتوان رضایت از فضاهای خوابگاهی را بهبود بخشید چرا که توجه به عوامل محیطی میتواند انگیزه پیشرفت را در دانشجوان ارتقاء دهد .
کلمات کلیدی: انگیزه پیشرفت، خوابگاه دانشجویی، رضایت مندی، معماری، محیط- چکیده انگلیسی: Motivation is an important topic of higher education and effective factors in increasing performance. With this incentive, people follow the necessary mobility for the successful completion of a task, reaching the goal or achieving a certain degree of suitability in their work. Strengthening the motivation for progress creates energy and directs the needs of individuals towards specific goals. According to the nature of architecture science and its physical interventions in the environment, the position of the environment and external stimuli has more closely with the scope and architectural measures, which is an effective factor in motivation. The purpose of this study was to investigate the role of environmental architectural variables related to the satisfaction of housing in student dormitory in predicting the progress motivation of dormitory students in the University of Mohaghegh Ardabili in 2018-2019 academic year. After setting up and validation of the research questionnaires, the results of this study were broadcast in the statistical population and before that, the necessary coordination with the Office of dormitories of University of Mohaghegh Ardabili and the necessary permissions for distributing the questionnaire were obtained among dormitory students. Then, with the presence of antegrade and expressing the objectives of the research, while observing the ethical standards, the confidentiality of information and being optional completed the questionnaire was remembered. The total of 300 questionnaires were recorded between volunteer students, 268 complete questionnaires and entered into the SPSS 22 software. Further findings and results of software analysis are provided. Results showed that satisfaction of environmental factors including physical, social and managerial factors has a significant relationship with the motivation of students ' progress. Among the physical components, physical characteristics of the building (p<0/000, r=0/19), facilities and physical services (p<0/020, r=0/12), and social factors, personalization and privacy (p<0/001, r=0/23), Social Security (p<0/04, r=0/10), spatial belonging and Attachment (p<0/001, r=0/15), and managerial factors (p<0/001, r=0/22), There was a positive and significant relationship with achievement motivation. The results of multiple regression showed that the predictive variables of 41% of the variance of students ' achievement. Due to the nature of architecture and its physical interventions in a built environment, it is possible to improve the satisfaction of dormitory spaces because attention to environmental factors can enhance the motivation of progress in young students. The results showed that there is a significant relationship between social factors (social density in space, personalization and privacy, societal security, spatial belonging and attachment, participation and community socialization) with the motivation of students residing in dormitory. In fact, social factors are effective in improving motivation through housing students ' satisfaction. In other words, students who have more satisfaction with the social characteristics of their dormitory have also had more motivation. The results also showed that dormitory management factors have a significant relationship with achievement motivation in students. Therefore, we conclude that the planning and services provided by the dormitory managers has an important role in increasing the satisfaction and motivation of students residing in the dormitory.
Key words: achievement motivation, satisfaction, student dormitory, architecture- انتشار مقاله: 08-10-1398
- نویسندگان: عالیه عبدی,توحید حاتمی خانقاهی,وحید وزیری
- مشاهده