در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه علمی پژوهشی قبسات
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: علامه طباطبایی,صداقت,نقل,اعجاز,پل گرایس
- چکیده: این پژوهش با شیوه تحلیلی و توصیفی آرای تفسیری علامه طباطبایی را بر اساس قاعده کیفیت نظریه تحلیل گفتمان پل گرایس- که به شرایط ارتباط زبانی نسبت به مخاطب و زمان سخن پرداخته- در صدد پاسخگویی به این پرسش است که آیا خداوند در نقل مقولهای قرآنی اعجاز را مقدم داشته یا امانتداری در نقل قول از دیگران را. فرضیات این تحقیق حاکی از آن است که معجزات الهی از لحاظ صداقت خالق خود نیز واجد اعجاز میباشد؛ لذا اعجاز قرآن از لحاظ مُعجَز و مُعجَزٌعلیها تام و مطلق است؛ همچنین خداوند به عنوان خالق اعجاز دارای صفات کمالی چون صداقت و... است که در عین متصفبودن ذاتی به این صفات، هنگام بیان نقل دیگران در قرآن، صداقت و امانت را بر اعجاز مقدم داشته، عین الفاظ دیگران را به همان شکل منتقل کرده است؛ زیرا نقل سخن با رعایت صداقت و امانت از مخاطب است که با حکمت و کمال الهی سازگار بوده، او را از هر گونه نقصی مبرا میدارد؛ اما این امر به معنای عدم اعجاز قرآن در برخی موارد نخواهد بود.
- چکیده انگلیسی: This research studies the interpretive views of Allameh Tabataba’i, using an analytic-descriptive method, based on the maxim of quality of the discourse analysis theory of Paul Grice – which studies the conditions of a linguistic communication for the addressed and the time of speech. This article tries to answer the following question: Does God give priority to inimitability or truthworthiness in quoting the other’s words in the Holy Qur’an? The hypothesis of this research implies that the Divine miracles are miraculous in terms of the truthfulness of its creator as well. Therefore the inimitability of the Holy Qur’an is total and absolute in terms of the aspects of its inimitability and the reasons for this miracle. As the creator of miracle, God has attributes of perfection such as truthfulness and …. Although God is essentially attributed to these characteristics, He gives priority to truthfulness and honesty over inimitability when quoting other’s words, and narrates their words as they are; because it is in accordance with God’s wisdom and perfection to quote the words truthfully and honestly and it makes Him free of any defects. Yet this does not mean the Holy Qur’an is not miracle in some cases.
- انتشار مقاله: 07-09-1397
- نویسندگان: طاهره محسنی,خدیجه احمدی بیغش
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: سراج منیر
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: تفسیر,سوره بقره,اختلاف قرائات,فرش الحروف,روایت حفص از قرائت عاصم
- چکیده: یکى از علومی که در فهم، ترجمه و تفسیر کلام الهى تأثیر مستقیم دارد، «علم قرائات قرآن کریم» است. به همین سبب، این علم از دیرباز، موردتوجه مفسران قرآن بوده و تلاش جمعىِ ایشان بر این بوده که با توجه به قرائتهای مختلف و تأثیر دادن آنها در فهم قرآن، بتوان بهترین برداشت را مطابق قرائت مقبول عرضه نمود. همین اثرگذارى، در تفسیر نیز خود را مینمایاند. پرسشی که این پژوهش درصدد پاسخگویی به آن است آنکه اختلاف قرائات در فهم و تفسیر برخی از آیات سوره بقره چه تأثیری دارد؟ لذا پس از مرور بر تعاریف و عناوین پایهای، فرش الحروف آیات سوره بقره که اختلاف قرائات از میان هفت قرائت مشهور (قرائات سبع)، بر تفسیر آنان تأثیر دارند شمارش و مورد بررسی و مقایسه قرارگرفته است. از رهگذر این بررسى و مقایسه، میزان تطابق برخی تفاسیر با روایت حفص از عاصم بهعنوان مشهورترین قرائت در میان مسلمانان مشخص خواهد شد.
- چکیده انگلیسی: One of the scholars who have a direct influence on the understanding, translation, and interpretation of the Divine Word is the "science of recitation of the Holy Quran". For this reason, this science has long been the focus of Qur'anic commentators and their collective endeavor was to provide the best understanding according to the accepted reading, given the different readings and their effect on the understanding of the Qur'an. The same effect manifests itself in interpretation. The question that this study seeks to answer is how does the difference in the interpretation of the verses affect the understanding and interpretation of some of the verses of Surat al-Baqara? Therefore, after reviewing the basic definitions and titles, the carpet of al-Haruf verses of Surat al-Baqarah, which has the difference of readings among the seven famous recitations (sublime readings), has been interpreted and compared. Through this review and comparison, the extent to which some interpretations of Baruwait's purity of Assam will be recognized as the most popular reading among Muslims will be determined.
- انتشار مقاله: 22-10-1395
- نویسندگان: طاهره محسنی,خدیجه احمدی بیغش
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: تفسیر پژوهی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: کفّار,منافقین در قرآن,روش های تبلیغ,معاندان
- چکیده: در دوره پیامبر(ص) معاندان با اتخاذ شیوههای مختلف تبلیغی در صدد ضربه زدن به پیکره اسلام و شخص پیامبر بودند.اما خداوند از طریق وحی راهکارهای مقابله با این شیوههای تبلیغی را به پیامبر الهام میفرمود. شناسایی این روشها و نحوه مقابله با آنها دارای اهمیت بسزایی دارد، چرا که خنثی سازی توطئه دشمنان و معاندان عصر حاضر و غلبه بر ترفندهای تبلیغی آنان امری ضروری است. در این پژوهش ابتدا شیوههای تبلیغی معاندان مطرح شده و برای هر روش، حداقل یک راه مقابله با آن نیز از قرآن استخراج گردیده است. به طور کلی، معاندین از روش ترور شخصیتی، ایجاد جنگ روانی، سازشکاری، تهدید، القای یاس، استهزا، تفرقه افکنی و القای ترس استفاده میکردند که قرآن در مقابل هریک راه کارهایی را نیز ارائه کرده است و با توجه به شأن نزول آیات و تفاسیر به صورت مطالعهی درون متنی قرآن، با روش تحلیلی مورد بررسی قرارگرفته است.
- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 27-09-1398
- نویسندگان: سمیه صیادی,طاهره محسنی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: تفسیر پژوهی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: سلامت روان,سعادت,نیکوکاری,دنیوی,اخروی
- چکیده: از نظر آموزه های دینی، نیکوکاری نخستین تاثیر را در زندگی دنیوی و اخروی شخص گذاشته و سلامت روان دنیوی و سعادت ابدی اخروی او را تضمین می کند. عبادت در هر شکلی که باشد، یکی از عوامل سلامت روان بوده است. حسن و نیکویی عمل هم به تناسب و سازگاری اجزای آن با یکدیگر، و سازگاری و تناسب مجموعه اجزا با غایت و هدفی است که از انجام آن عمل مدنظر است. بنابراین احسان و نیکوکاری رعایت این دو تناسب با مقام عمل است. حال سوال این است که این فعالیت های نیکوکارانه چه تاثیری بر سلامت روان دنیوی و سعادت ابدی اخروی افراد دارد. بررسی توصیفی تحلیلی، روان شناختی، و استناد به آیات و احادیث، حاکی از آن است که آثار دینوی چون افزایش طول عمر و روزی، دریافت پاداش الهی و... و آثار اخروی چون چشم پوش از عقاب، رسیدن به نعمت های بهشتی و پاداش ابدی و... موجب سلامت روان فرد در دنیا سعادت ابدی او در آخرت می گردد.
- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 25-04-1398
- نویسندگان: طاهره محسنی,خدیجه احمدی بیغش
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهشنامه معارف حسینی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: تأویل,تفسیر,امام حسین(ع),تفاسیر,فریقین
- چکیده: قرآن، کتاب انسانسازى است که انسانها را به سوی سعادت و کمال هدایت میکند. حسین(ع) عِدْل و شریک قرآن است. این شراکت او با قرآن را پیامبر(ص) در حدیث ثِّقلَین تبیین نمودهاند. کتابِ قرآن، صامت است و امام، قرآن ناطق. حسین بن علی(ع) به جهت ویژگیهای خاصی که میان دیگر معصومان: داراست، مورد توجه ویژه رسول اکرم(ص) و ائمه: بوده است. در پژوهش حاضر میکوشیم به این پرسش پاسخ دهیم که دیدگاههای مفسران فریقین درباره منزلت امام حسین(ع) در قرآن و نقش آن در اربعین حسینی چیست؟ بررسی تحلیل آیات متعددی در قرآن کریم حاکی از آن است که بسیاری از آیات این کتاب الهی، به صورت مستقیم یا غیر مستقیم و با بیان تفسیر یا تأویل، در شأن و منزلت سیدالشهدا(ع) نازل و مورد توجه مفسران فریقین قرار گرفته و جایگاه والای ایشان را در این منابع اصیل اسلامی تبیین مینمایید.
- چکیده انگلیسی: The Holy Quran is the book of education for mankind and directs people to felicity and perfection. Imam al-Husayn has been one of the infallible counterparts of the Holy Quran, as it is well expressed in the al-Thaqalayn (two precious phenomena) hadith of the Prophet Muhammad. The Holy Quran is eloquent in the words of Imam al-Husayn. The present paper seeks to study the high status of Imam al-Husayn in the Quran tafsirs developed by both Shiite and Sunnite authorities. It has shown that many Quranic verses refer to Imam al-Husayn and his high status in Islamic classics.
- انتشار مقاله: 27-06-1398
- نویسندگان: طاهره محسنی,خدیجه احمدی بیغش
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهشنامه متین
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: قرآن,غزل,بینامتنی,امام خمینی,سروده ها
- چکیده: بر اساس نظریه بینامتنی، هر متنی، آگاه یا ناخودآگاه، زایش و بازخوانشی از دیگر متون پیش از خود یا معاصر با خود است. بنابر این نظریه، بسیاری از متون معاصر را میبینیم که هر کدام در انواع مختلف، با متون کلاسیک، دارای روابط بینامتنی است و سهم قرآن در این میان، از دیگر متون بیشتر بوده است. سرودههای امام خمینی به عنوان یکی از اشعار معاصر فارسی، بنابر نظریة بینامتنی، رویکرد بینظیری به قرآن کریم دارد، پژوهش حاضر بر آن است با روش توصیفی - تحلیلی به تشریح گونههای مختلف بینامتنی قرآنی در غزلیات امام خمینی بپردازد تا از این رهگذر به شناخت میزان تأثیرگذاری قرآن بر غزلیات امام خمینی دست یابد. نتایج پژوهش نشان میدهد که سرودههای امام خمینی گاه الفاظ، مضامین، شخصیتها و داستانهای قرآنی را منبع الهام خویش قرار میدهد و بیشترین شکل بینامتنی قرآنی بهکار رفته، در سرودهها بهصورت نفی متوازی است.
- چکیده انگلیسی: Based on the intertextuality theory, any text, conscious or unconscious, is a reproduction or representation of its previous or contemporary texts. Based on this theory, many contemporary texts can be found with intertextual relations with classic texts in various genres. In the meantime, the Holy Quran has the greater share of intertextual relations. Based on intertextuality approach, Imam Khomeini’s poems, as examples of the contemporary Persian poems, maintain a unique approach toward the Holy Quran. This paper intends to study and explain various intertextual genres of Quranic texts reflected in Imam Khomeini’s poetry in order to identify how much his poetry has been affected by the Holy Quran. The findings of the research paper indicate that Imam Khomeini’s poetry is sometimes inspired by the Quranic words, themes, personalities, and stories. Moreover, the most intertextual Quranic form in his poetry is represented in the form of parallel negation.
- انتشار مقاله: 18-11-1395
- نویسندگان: محمد غفوری فر,طاهره محسنی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهشنامه متین
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: ذات,صفات,ولایت تکوینی,ولایت مطلقه,نظام,انسان سالک
- چکیده: نظام ولایت تکوینی نظامی است متشکل از نظام های جزئی که ولایت مطلقه الهی را در تمام شئون و ابعاد آن به نمایش می گذارد. بر مبنای آیات قرآن عالم هستی بر اساس تجلی ذات الهی در مقام اسماء و صفات به ظهور رسیده است. کثرت اسماء حق به گونهای است که هر آنچه در جهان خلقت رخ میدهد بر پایة اسمی از اسماء الهی است و هر اسمی بنابر اقتضایی که دارد آثاری را در عالم هستی در پی خواهد داشت. بر این اساس ولایت مطلقة خداوند در تمام عالم هستی بیانقطاع و به گونهای بسیط و یکپارچه جاری خواهد بود. از منظر امام خمینی ولایت خداوند با اسم شریف الله که اسم اعظم است بر انسان کامل بدون واسطه اسمی از اسماء، و بر دیگر موجودات به واسطه اسماء دیگر تجلی کرده است. ایشان معتقدند انسان کامل منحصر در حقیقت محمدیه و اولیاء ایشان است اما سایر انسانها به عنوان انسان سالک میتوانند با خرق حجب انیت و انانیت و رسیدن به مقام ذل عبودیت و تمکن در این مقام به مرتبه قرب نوافل رسیده، صاحب تصرف در عالم شوند. ایشان قرب نوافل را مرتبة اول ولایت و نهایت آن را قرب فرائض معرفی میکنند که در پرتو آن بنده گوش و چشم حق میشود.: نظام ولایت تکوینی نظامی است متشکل از نظام های جزئی که ولایت مطلقه الهی را در تمام شئون و ابعاد آن به نمایش می گذارد. بر مبنای آیات قرآن عالم هستی بر اساس تجلی ذات الهی در مقام اسماء و صفات به ظهور رسیده است. کثرت اسماء حق به گونهای است که هر آنچه در جهان خلقت رخ میدهد بر پایة اسمی از اسماء الهی است و هر اسمی بنابر اقتضایی که دارد آثاری را در عالم هستی در پی خواهد داشت. بر این اساس ولایت مطلقة خداوند در تمام عالم هستی بیانقطاع و به گونهای بسیط و یکپارچه جاری خواهد بود. از منظر امام خمینی ولایت خداوند با اسم شریف الله که اسم اعظم است بر انسان کامل بدون واسطه اسمی از اسماء، و بر دیگر موجودات به واسطه اسماء دیگر تجلی کرده است. ایشان معتقدند انسان کامل منحصر در حقیقت محمدیه و اولیاء ایشان است اما سایر انسانها به عنوان انسان سالک میتوانند با خرق حجب انیت و انانیت و رسیدن به مقام ذل عبودیت و تمکن در این مقام به مرتبه قرب نوافل رسیده، صاحب تصرف در عالم شوند. ایشان قرب نوافل را مرتبة اول ولایت و نهایت آن را قرب فرائض معرفی میکنند که در پرتو آن بنده گوش و چشم حق میشود.: نظام ولایت تکوینی نظامی است متشکل از نظام های جزئی که ولایت مطلقه الهی را در تمام شئون و ابعاد آن به نمایش می گذارد. بر مبنای آیات قرآن عالم هستی بر اساس تجلی ذات الهی در مقام اسماء و صفات به ظهور رسیده است. کثرت اسماء حق به گونهای است که هر آنچه در جهان خلقت رخ میدهد بر پایة اسمی از اسماء الهی است و هر اسمی بنابر اقتضایی که دارد آثاری را در عالم هستی در پی خواهد داشت. بر این اساس ولایت مطلقة خداوند در تمام عالم هستی بیانقطاع و به گونهای بسیط و یکپارچه جاری خواهد بود. از منظر امام خمینی ولایت خداوند با اسم شریف الله که اسم اعظم است بر انسان کامل بدون واسطه اسمی از اسماء، و بر دیگر موجودات به واسطه اسماء دیگر تجلی کرده است. ایشان معتقدند انسان کامل منحصر در حقیقت محمدیه و اولیاء ایشان است اما سایر انسانها به عنوان انسان سالک میتوانند با خرق حجب انیت و انانیت و رسیدن به مقام ذل عبودیت و تمکن در این مقام به مرتبه قرب نوافل رسیده، صاحب تصرف در عالم شوند. ایشان قرب نوافل را مرتبة اول ولایت و نهایت آن را قرب فرائض معرفی میکنند که در پرتو آن بنده گوش و چشم حق میشود.: نظام ولایت تکوینی نظامی است متشکل از نظام های جزئی که ولایت مطلقه الهی را در تمام شئون و ابعاد آن به نمایش می گذارد. بر مبنای آیات قرآن عالم هستی بر اساس تجلی ذات الهی در مقام اسماء و صفات به ظهور رسیده است. کثرت اسماء حق به گونهای است که هر آنچه در جهان خلقت رخ میدهد بر پایة اسمی از اسماء الهی است و هر اسمی بنابر اقتضایی که دارد آثاری را در عالم هستی در پی خواهد داشت. بر این اساس ولایت مطلقة خداوند در تمام عالم هستی بیانقطاع و به گونهای بسیط و یکپارچه جاری خواهد بود. از منظر امام خمینی ولایت خداوند با اسم شریف الله که اسم اعظم است بر انسان کامل بدون واسطه اسمی از اسماء، و بر دیگر موجودات به واسطه اسماء دیگر تجلی کرده است. ایشان معتقدند انسان کامل منحصر در حقیقت محمدیه و اولیاء ایشان است اما سایر انسانها به عنوان انسان سالک میتوانند با خرق حجب انیت و انانیت و رسیدن به مقام ذل عبودیت و تمکن در این مقام به مرتبه قرب نوافل رسیده، صاحب تصرف در عالم شوند. ایشان قرب نوافل را مرتبة اول ولایت و نهایت آن را قرب فرائض معرفی میکنند که در پرتو آن بنده گوش و چشم حق میشود.
- چکیده انگلیسی: The existential guardianship is an order, comprising of suborders, which manifests the absolute Divine guardianship in all positions and dimensions. According to the Quranic verses, the universe has been created based on manifestation of Divine essence in the form of names and attributes. The multiplicity of Divine attributes is so that whatever happening in the world of creation is based on a Divine name and any name, depending upon its requirement, will have consequences in the universe. On this basis, absolute guardianship of God in the entire universe will be nonstop, indivisible, and integrated. In view of Imam Khomeini the guardianship of God has been manifested in perfect man with the glorious name of Allah, which is the Grand Name of God, directly and without any intermediary, and in other creatures by other intermediary names. He believes that the title of perfect man is exclusive to the Muhammedan Truth and his disciples but other human beings as wayfarers through tearing apart the veil of egoism and ego-centrism can meet the stage of proximity under obedience and attain the position of proximity to supererogatory gain the power of domination of mundane forces. He considers supererogatory proximity as the first stage of Wilaya or guardianship and maintains that the ultimate stage is proximity of obligatory rites and rituals in whose light the servant turns into ears and eyes of The Truth
- انتشار مقاله: 15-12-1393
- نویسندگان: سعیده غروی,طاهره محسنی
- مشاهده