در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه کلام اسلامی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: اسطوره,خیال,ایدئولوژی,زبان قرآن,ارکون
- چکیده: محمد ارکون از پیشتازان نواندیشی معاصر در دنیای اسلام است که روشهای سنتی در پژوهشهای اسلامی و قرآنی را برنمیتابد و خواستار تحول بنیادین در این زمینه است. بنابر آرای معرفتشناختی وی، اولاً اندیشه و دانش، محصول زبان به عنوان یک کنش اجتماعی محسوس است؛ ثانیاً دوگانههای مطرح شده در عقل اسلامی، مثل ایمان و کفر، تقدسی ندارند؛ ثالثاً باید به سوی نااندیشدههای عقل اسلامی مثل نقش خیال و اسطوره در متن، حرکت کرد. از سوی دیگر، بنابر آرای قرآنشناختی او، اولاً زبان قرآن، اسطورهای است؛ و ثانیاً بخشی از متن قرآن کنونی، دوگانه انگارانه، ایدئولوژیکی و تفسیری است. نوشتار حاضر، این مبانی را به نقد کشیده شده و نادرستی آنها را عیان کرده است
- چکیده انگلیسی: Mohammad Arkoun is one of the pioneers of contemporary Islamic modernism in the Islamic world who does not accept traditional methods in Islamic and Quranic research and calls for a fundamental change in this field. According to his epistemological views, first of all, thought and knowledge which is the product of language are tangible as social action; secondly, the dualities raised in Islamic reason, such as faith and disbelief, are not sacred; third, we must move towards the unconsidered aspects of the Islamic intellect, such as the role of imagination and myth in the text. On the other hand, according to his views on Quranic studies, first of all, the language of the Qur'an is mythical; secondly, part of the text of the current Qur'an is ambiguous, ideological and interpretive. The present article has criticized these principles and exposed their inaccuracies.
- انتشار مقاله: 29-11-1399
- نویسندگان: محمد شکری,محمد درگاه زاده,صفر نصیریان
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه کلام اسلامی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: معرفت,دین,معنویت,عقلانیت,ایمان,شک,تعبد
- چکیده: در معنویتگرایی منهای دین، آموزههای دین و مسائل اخلاقی آن چون ریشه در احساسات و ایمان دارند، اثباتپذیر نیستند؛ بنابراین به هیچ وجه قابلیّت عقلانی شدن را ندارند. در مقابل آموزههای معنویتگرا چون ریشه در تجربه دارند، اثبات پذیرند و قابلیّت عقلانی شدن را دارند. این رویکرد با این نگاه شکل گرفته که دینداری اگر تعبد نداشته باشد، دینداری نیست و معنویت اگر متعبدانه باشد، معنویت نیست. این نوع نگاه به معنویت و انحصار آن در تجربه، از یک سو قلمرو عقلانیت را تضییق کرده و از سوی دیگر تجربههای غیر عقلانی را نیز داخل در تعریف عقلانیت کرده است، که این نگاه جامع و مانع بودن تعریف عقلانیت را مخدوش خواهد نمود. علاوه اینکه این نگاه و طرز تلقی از معنویت، چون تحت تاثیر مبانی مدرنیته، از جمله شکگرایی و نسبیتگرایی در دین شکل گرفته است، به هیچ وجه ثبات اخلاقی و اعتقادی را بر نمیتابد. با تبیین درست عقلانیت، اخلاق دینی داخل در مقوله معنویت و اخلاقیات تجربی غیر مستند به عقل، خارج از این مقوله خواهند بود.
- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 19-02-1397
- نویسندگان: مسلم محمدی,صفر نصیریان
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه پژوهشنامه نهج البلاغه
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: نهجالبلاغه,تحول جوهری,ماهیت تحول روانی,تحول روانی,انواع تحول,تحول روحانی
- چکیده: تحول روانی، یکی از مسائل مهم روانشناسی است. امروزه علمی بهنام روانشناسی ژنتیک بهعنوان یکی از شاخههای روانشناسی تجربی، به مبحث تحول روانی میپردازد؛ اما در معارف اسلامی بهویژه نهجالبلاغه، به این موضوع به طور جدی تأکید شده است. البته از آنجا که معارف اسلامی، برخلاف دانشهای تجربی، نگاه مادی به روان انسان ندارد، نظام تحولی آن نیز بهسان نظامهای تحولی مبتنی بر علوم آزمایشگاهی نیست. پژوهش حاضر با روش توصیفی – تحلیلی به ماهیت روان انسان و تحول روانی، از منظر معارف اسلامی بهویژه نهجالبلاغه پرداخته است. از منظر این معارف، روان انسان متشکل از دو ساحت جوهری و روحانی است. بدینترتیب، تحول روانی هم در این دو ساحت مطرح میشود. تحول در ساحت جوهری، به سه حالت قابل تصوّر است: تحول در اصل ساحت جوهری، تحول در ویژگیهای ذاتی آن و تحول در ویژگیهای فطری آن. براساس معارف اسلامی، بهویژه نهجالبلاغه، تحول روانی در حالت اول و دوم ممکن نیست، اما در برخی از اقسام حالت سوم امکانپذیر است. بر همین اساس، تحول در ساحت روحانی نیز امکانپذیر است و به چهار نوع تحول تقسیم میشود: انضمامی، تکاملی، انفکاکی و تناقصی.
- چکیده انگلیسی: Psychological evolution is one of the main topics of psychology. Today, a branch of empirical psychology called the genetic psychology addresses the psychological evolution subject. This issue has been greatly emphasized in the divine teachings, especially in Nahj al-Balaghah, too. Nonetheless, contrary to the empirical sciences, the divine knowledge does not entail a materialist view toward human psyche and so, its evolutionary system is different from the evolutionary systems that rely on experimental sciences. The study at hand has addressed the nature of human psyche and psychological evolution from the viewpoint of the divine knowledge, especially that of Nahj al-Balaghah, through a descriptive-analytical approach. In the outlook of this knowledge, the nature of human psyche is composed of two spheres: substantial and spiritual. Accordingly, the psychological evolution is discussed within these two spheres. Evolution in the substantial sphere is conceivable in three modes: evolution in the principle of the substantial sphere, evolution in its essential traits, and evolution in its instinctive features. According to the divine knowledge, especially Nahj al-Balaghah, psychological evolution is unlikely in the first and second modes, but is possible in some types of the third one. In addition, evolution in the spiritual sphere is possible and can be divided into four types: concrete, complementary, separation-oriented, and contradictory.
- انتشار مقاله: 18-01-1396
- نویسندگان: حسن رضایی هفتادر,صفر نصیریان,باقر ریاحی مهر
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: سراج منیر
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: اعتبارسنجی,تفسیر روایی,ژیلیو,سدة نخست,شفاهی,مکتوب
- چکیده: آغاز تفسیر از جمله مباحث مهمی است که در تاریخ تفسیر بدان توجه شدهاست. خاورپژوهان هم توجه ویژهای به این مسئله دارند. قسمتی از مقالة «تفسیر در دوران صدر اسلام و سدههای میانه» اثر ژیلیو، خاورپژوه معاصر، دربارة آغاز تفسیر و اعتبارسنجی آن است. در این اثر، ژیلیو پیشینة تفسیر روایی دورة نخستین را به طور ویژه بررسی کردهاست. از دیدگاه او، دوران نخستین تفسیر روایی به صورت شفاهی و مکتوب عبارتند از: 1ـ تفسیر پیامبر(ص) که نقطة عزیمت است. 2ـ تفسیر صحابه که دَه تن از آنان جزو مفسران مشهور هستند. 3ـ تفسیر تابعان که مثل دورة صحابه، دَه تن از آنان جزو مفسران مشهورند. 4ـ آغاز نگارش تفسیر که متأخر از سه دورة پیشین است. ژیلیو معتقد است تفسیر سه دورة اول، دورة شفاهی تفسیر بوده که مصادف با سدة نخست هجری است و از نظر کمیت روایات تفسیری و کیفیت طرق آنها اعتبار چندانی ندارد. همچنین، از دیدگاه او، تفسیر دورة چهارم، یعنی دورة کتابت تفسیر روایی، از سدة دوم آغاز میشود. از این رو، اعتبار تفسیر روایی از نظر مکتوب بودن نیز ضعیف است. اما بر اساس منابع اسلامی، تفسیر روایی دوران نخستین، برخلاف دیدگاه ژیلیو ویژگیهای زیر را دارد: 1ـ تفسیر شفاهی که شامل سه دورة اول است، از نظر کمیت روایات، تعداد راویان و طرق روایات، وسیعتر و موثقتر از آن چیزی است که ژیلیو ادعا میکند. 2ـ زمان شروع تفسیر مکتوب روایی به قبل از سدة دوم، یعنی سدة نخست بازمیگردد.
- چکیده انگلیسی: The beginning of interpretation is among the important topics that have been attended in the history of interpretation. Accordingly, the orientalists also have paid special attention to this issue. Part of the article "Interpretation in the early days of Islam and the middle ages" by Gilliot, a contemporary orientalist, is about the interpretation in the early era of Islam and its validation. Gilliot has in particular examined the previous works on the narrative interpretation in the early era of Islam. His main opinions about the narrative interpretation in the early era of Islam are as follows: (1) the Prophet's (s) era is the starting point of the interpretation; (2) during the Companions' era, ten of the Companions were among the famous interpreters; (3) during the Companions of the Companions' era, ten Companions of the Companions were among the famous interpreters; and (4) the writing of the interpretation starts after the three foregoing stages. He deems the first three stages of interpretation – that coincide with the first century AH – as the oral interpretation era, and the fourth stage – that coincides with the second century AH – as the written interpretation era. However, based on the Islamic sources, despite Gilliot's ideas, the early era of narrative interpretation has the following features: (1) the oral interpretation that entails the first three stages is wider than what has been claimed by Gilliot concerning the number of narrations, the number of narrators, and the validity of the narrations and (2) the beginning of the written narrative interpretation goes back to the time before the second century AH, i.e. the first century AH.
- انتشار مقاله: 26-07-1397
- نویسندگان: حسن رضایی هفتادر,صفر نصیریان,حسین علوی مهر
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: تحقیقات علوم قرآن و حدیث
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: نهجالبلاغه,فطرت انسان,فطرت اولیه, ابعاد فطرت,فطرت اختصاصی
- چکیده: فطرت، یکی از مباحث دیرین و مهم انسانشناختی است که معانی گوناگونی در علوم منطق، فلسفه، کلام، عرفان و همچنین معارف وحیانی دارد و از منظر هر یک از این علوم، ابعاد متفاوتی را شامل میگردد. مقاله پیش رو، مسأله ابعاد فطرت را از منظر معارف وحیانی به ویژه نهجالبلاغه برمیرسد. بر همین اساس، فطرت به ابعاد هشتگانه تقسیم میشود: فطرت اولیه، ثانویه، بالفعل، بالقوه، ادراکی، گرایشی، مشترک و اختصاصی. از این منظر، فطرت اولیه انسان، بلافاصله بعد از تکوین جوهره او شکل میگیرد. فطرت ثانویه هم در مرحله تکوین ساحتهای ترکیبی انسان تکوُّن مییابد. فطرت بالفعل و بالقوه هم دو نوع دیگر از ابعاد فطرت انسان است که معارف وحیانی به ویژه نهجالبلاغه به آن تأکید کردهاند. همچنین معارف وحیانی، به دو نوع فطرت ادراکی و گرایشی اشاره دارند که بهطور متعارف مورد بحث متکلمان بوده است. اما دو بعد دیگر فطرت، از منظر پیشگفته، فطرت مشترک و اختصاصی است. فطرت اختصاصی در برابر فطرت مشترک، به ویژگیهای پیشینی فرد فرد انسانها اشاره دارد که به طور اختصاصی از آنها برخوردارند؛ مانند طینتهای مختلف.
- چکیده انگلیسی: Human instinct is one of the oldest and most important discussions of anthropology. It has received different definitions in logic, philosophy, theology, mysticism, and the divine knowledge, and has been credited with different dimensions by each of the foregoing fields of knowledge. The article at hand inspects the different dimensions of human instinct through the lenses of the divine knowledge, especially that of the Nahjul Balaghah. Accordingly, human instinct is divided into eight dimensions: primary, secondary, actual, potential, perceptual, attitudinal, common, and exclusive. From this viewpoint, the human primary instinct is formed right after generation of his essence. The secondary instinct is molded in the phase when human's mixed domains are being generated. The actual and potential categories are two other dimensions of human instinct that have been underscored by the divine knowledge, especially by Nahjul Balaghah. Moreover, the divine knowledge speaks about the perceptual and attitudinal instincts that have been conventionally discussed by theologians. Nonetheless, the other two dimensions of human instinct from the viewpoint of the divine knowledge are the common and exclusive instincts. Contrary to the common instinct, the exclusive instinct refers to the initial traits that each and every human enjoys, such as the different natural dispositions
- انتشار مقاله: 18-07-1396
- نویسندگان: حسن رضایی هفتادر,صفر نصیریان
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهشنامه معارف قرآنی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: قرآن,شفاعت,شرک,بتپرستی,جرالد هاوتینگ
- چکیده: جرالد هاوتینگ قرآنپژوه انگلیسی، آیات مربوط به بتپرستی و شرک را بررسی کرده است. پژوهش حاضر با روش توصیفی-تحلیلی، آرای او درباره موضوع پیشگفته را نقد میکند. از رهگذر این جستار، سه نکته محوری در دیدگاههای وی مشخص گردید: عدمصراحت واژگان عام قرآنی بر بتپرستی معاصران قرآن؛ عدمدلالت اسمای خاص قرآنی بر بتهای آنها؛ عدم-دلالت مشتقات شرک بر بتپرستی و یا شرک اعتقادی آنان. این سه دیدگاه، به این نحو قابل نقد هستند: استفاده قرآن از واژگان عام انتزاعی، برای بیان بتپرستی معاصران خود، با توجه به ارتقای سطح آشنایی آنان با مفاهیمی انتزاعی و مشترک بین همه فرهنگها در حوزه پرستش غیر خدا صورت گرفته که با توجه به قراین موجود در آیات و خارج از آیات، معلوم میشود که این پرستش، در قالب بتپرستی بوده است. اسمای خاص موجود در قرآن درباره شرک مشرکان، با شرک اعتقادی سازگاری دارند و بر اساس منابع سنتی اسلامی، اینها بتهای معاصران قرآن بوده-اند؛ بیشتر آیات بهکاررفته در قرآن در زمینه شرک، از نوع اعتقادیاند نه شرک عملی و مسأله شفاعت به صورت حقیقی، ارتباطی با شرک ندارد و مشرکان، شفاعت شریکان را صرفاً بهانهای برای بتپرستی و شرک خود قرار داده بودند.
- چکیده انگلیسی: Jerald Hawthing, the British Qur’ān researcher, has examined the qur’ānic verses related to idolatry and polytheism. The study at hand adopted a descriptive-analytical approach to criticize his opinions about the foregoing topic. This resulted in the identification of three key points in his viewpoints: the general qur’ānic terms do not directly refer to the idolatry of the contemporaries of the Qur’ān, the specific qur’ānic terms do not imply their idols, and the derivations of polytheism do not imply their doctrinal idolatry or polytheism. These three viewpoints can be criticized as follows. The Qur’ān’s use of general, abstract terms to talk about the idolatry of its contemporaries is done in the light of their increased familiarity with abstract concepts common among all cultures that belong to the non-God worshipping domain. Based on the existing indications in the qur’ānic verses and those out of these verses, it gets clear that this worshipping has been in the form of idolatry. The specific names that exist in the Qur’ān about the polytheism of the polytheists agree with doctrinal polytheism, and according to traditional Islamic sources, these have been the idols worshipped by the contemporaries of the Qur’ān. The majority of the verses used in the Qur’ān about polytheism target doctrinal polytheism rather than practical polytheism. Moreover, the concept of intersession is not actually related to polytheism; rather, the polytheists used the intercession of the deities merely as a pretext for their idolatry and polytheism.
- انتشار مقاله: 18-06-1399
- نویسندگان: حسن رضایی هفتادر,صفر نصیریان
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهشنامه معارف قرآنی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: تفسیر قرآن,تفسیر اجتهادی,تفسیر به رأی,مشروعیت تفسیر,ژیلیو
- چکیده: یکی از مباحث دیرین و مهم اندیشهوران قرآنی مسلمان، بحث روشهای تفسیری است. از دیدگاه آنان، اصلیترین روشهای تفسیری سه روش «قرآن به قرآن»، «روایی» و «عقلی» است. «تفسیر اجتهادی» نیز ترکیبی از این سه روش اصلی است. خاورپژوهان معاصر نیز به بحث روشهای تفسیری توجه ویژهای داشتهاند. ژیلیو از جمله همین خاورپژوهان، ضمن تألیف آثار متنوعی در حوزة قرآن، به صورت ویژه به بحث مشروعیت روش تفسیر اجتهادی پرداخته و انتقاداتی را در این باره مطرح کردهاست. انتقادات ژیلیو در چهار محور است: 1ـ شکلگیری تفسیر اجتهادی به اواخر سدة دوم مربوط است. 2ـ در همین زمان، اندیشمندان اسلامی با تفسیر اجتهادی مخالفت کردند. 3ـ روایات با تفسیر اجتهادی مخالفاَند. 4ـ قرآن موافقتی با تفسیر اجتهادی نکردهاست. اما پاسخ اجمالی این انتقادات، به این ترتیب است: 1ـ شکلگیری روش تفسیر اجتهادی، مربوط به سالهای آغازین سدة نخست است. 2ـ مخالفت با این روش تفسیری نیز از همان سدة نخست آغاز شدهاست. 3ـ بسیاری از روایات موافق روش تفسیر اجتهادی هستند. 4ـ آیاتی از قرآن به صراحت موافق این روش تفسیری هستند.
- چکیده انگلیسی: One of oldest and most important discussions of the Quranic thinkers is the legitimacy of the interpretive methods. Gilliot is one of the orientalists who have put forth criticisms on the legitimacy of the Ijtihadi interpretation. His criticisms have four dimensions: the Ijtihadi interpretation was established at the end of the second century AH; at the same time, Muslim thinkers opposed the Ijtihadi interpretation; narrations oppose the Ijtihadi interpretation; and there is no agreement with the Ijtihadi interpretation in the Quran. These criticisms are answered in two ways. First, the Ijtihadi interpretation method was established in the early years of the first century AH and the opposition to it occurred at the same time. Second, no narration is against the Ijtihadi interpretation. Those narrations that have prohibited the subjective interpretation of the Quranic text do not refer to the Ijtihadi interpretation. In addition, many narrations agree with the Ijtihadi interpretation. Moreover, some verses of the Quran also agree with the Ijtihadi interpretation.
- انتشار مقاله: 10-03-1397
- نویسندگان: حسن رضایی هفتادر,صفر نصیریان,حسین علوی مهر
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: انسان پژوهی دینی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: تقلیلگرایی,فطرت انسان,فطرت اولیه,ادراکات بدیهی,قوای نفسانی,غرایز
- چکیده: فطرت یکی از مباحث مهم انسانشناختی است که اندیشمندان از دیرباز بر آن تأکید داشتهاند. البته همه آنها بهیکسان درباره فطرت انسان نمیاندیشیدند. برخی از آنها دیدگاههایی را مطرح کردهاند که فطرت انسان در آنها ابعاد محدودتری دارد. تحت تأثیر این دیدگاهها امروزه ابعاد فطرت انسان به حوزه ادراکات بدیهی، وجدانیات، قوای نفسانی و حتی غرایز کاهش یافته است. کاهش فطرت به ادراکات بدیهی، فطرت اولیه انسان را در برابر فطرت ثانویه انکار میکند. تفسیر فطرت به وجدانیات، ابعاد فطرت را از قسم پیشین نیز بیشتر تقلیل میدهد. بر این اساس، حتی ادراکات بدیهی جزء ابعاد فطرت نیست. دو تفسیر اخیر از فطرت نیز آن را به حوزه قوای نفسانی یا غرایز انسان محدود میکند. گونه اول منکر هر نوع ادراک بالفعل فطری حتی بعد از تولد انسان است و از این منظر همه ادراکات انسان، اکتسابی محسوب میشود. گونه دوم نیز تحت تأثیر نظریه تکامل، فطرت را به قوای غریزی از نوع حیاتی یا شهوانی محدود میکند. اما بر اساس بینش دینی هیچ یک از این دیدگاهها تصویر درستی از فطرت ترسیم نکردهاند؛ زیرا از این منظر فطرت انسان ابعاد مختلفی دارد و فطرت اولیه، ادراکات بدیهی و قوای فطری (در ابعاد مختلفش)، همگی از ابعاد فطرت انسان به شمار میآید.
- چکیده انگلیسی: Human innate disposition has been among fundamental issues in anthropology which has attracted thinkers in the long run of the history. Some of these thinkers have held positions in which human innate disposition suffers more limited boundaries. Affected by these positions, nowadays the boundaries of human innate disposition are reduced into the arena of axiomatic perceptions, intuitive cognition, soul faculties and instincts. Reducing human innate disposition into axiomatic perceptions rejects human original innate disposition in contrast with human secondary innate disposition. Besides, reducing innate disposition into intuitive cognition reduces boundaries of disposition even more than its previous type. Accordingly, even axiomatic perceptions are beyond the boundaries of innate disposition. These two recent interpretations of human innate disposition, yet, reduce the disposition into human instincts and faculties of soul. The first interpretation rejects every kinds of innate actual perception even after the birth and therefore, it is believed that all human perceptions are acquired. The second interpretation, however, touched by the theory of evolution, reduces innate disposition into instincts, either carnal or vital. According to religious thought none of these stances have given an accurate representation of innate disposition. In religious view Man possess different dimensions of innate disposition. In this sense, original disposition, axiomatic disposition and innate faculties are different dimension of human innate disposition (Fitra).
- انتشار مقاله: 07-08-1396
- نویسندگان: حسن رضایی هفتادر,صفر نصیریان
- مشاهده