در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: زنان، مامایی و نازایی ایران
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: زنان,کمال گرایی,ناباروری,عملکرد جنسی
- چکیده: مقدمه: ناباروری با استرس فیزیکی و روان شناختی و نیز کمال گرایی اغلب با خود ارزیابی های انتقادی همراه است. بنابراین هر دوی این مؤلفه ها با افزایش استرس، باعث اختلالاتی در عملکرد جنسی می شوند. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین رابطه کمال گرایی با عملکرد جنسی زنان نابارور شهر مشهد انجام شد.
روش کار: این مطالعه همبستگی- توصیفی در سال91 بر روی 200 زن نابارور مراجعه کننده به مراکز ناباروری مشهد انجام شد. افراد به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. افراد با استفاده از مقیاس کمال گرایی (MPS) و پرسشنامه شاخص عملکرد جنسی زنان (FSFI) مورد آزمون قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (نسخه 16) و روش های همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه انجام شد. میزان p کمتر از 001/0 معنی دار در نظر گرفته شد.
یافته ها: بین ابعاد کمال گرایی (خودمدار، دیگرمدار و جامعه مدار) با عملکرد جنسی زنان نابارور، ارتباط منفی و معناداری وجود داشت (001/0>p)؛ یعنی هرچه میزان کمال گرایی افزایش یابد، میزان عملکرد جنسی در زنان نابارور کاهش می یابد. در تعامل ابعاد کمال گرایی، کمال گرایی جامعه مدار پیش بینی کننده معنادارتری برای عملکرد جنسی بود (014/0=p).
نتیجه گیری: ابعاد کمال گرایی به خصوص جامعه مدار باعث می شود تا زنان نابارور علاوه بر استرس هایی که به دلیل ناباروری خود تحمل می کنند، تحت تأثیر تنش افزونی به دلیل افکار کمال گرایانه خود قرار گیرند. بنابراین اضطراب بیشتر، منجر به افت عملکرد جنسی آن ها می شود.- چکیده انگلیسی: Introduction: Infertility is accompanied by physical and psychosocial stress and perfectionism is accompanied by overly critical self and others' evaluations. So, these two factors may cause sexual disorders by increasing the stress. The main aim of this study was to determine the relationship between perfectionism and sexual function of infertile women in Mashhad, Iran.
Methods: This correlation-descriptive study was conducted in 2012 on 200 infertile women were selected by availability sampling method from infertility centers of Mashhad, Iran. Women were examined with multiple perfectionism scale (MPS) and Female Sexual Function Index (FSFI). Data were analyzed by SPSS software version 16, regression analysis and Pearson correlation tests. P value less than 0.001 was considered significant.
Results: The different aspects of perfectionism (self-oriented, other-oriented and socially prescribed perfectionism) had significant negative relationship with sexual function in infertile women (p<0.001); the more perfectionism make less sexual function in infertile women. In addition among of different aspects of perfectionism, socially prescribed perfectionism has more significant relationship with sexual function (p=0.014).
Conclusion: Different aspects of perfectionism, especially socially prescribed perfectionism lead infertile women to have more stress and the stress threatens women’s sexual function.- انتشار مقاله: 14-11-1392
- نویسندگان: حمیدرضا آقامحمدیان شعرباف,شیوا زارع زاده خیبری,معصومه حروف قناد,محمدابراهیم حکم آبادی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: Journal of Fundamentals of Mental Health
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: مادران,آموزش جنسی,دختران نوجوان
- چکیده: مقدمه: آموزش مسایل جنسی بسته به هنجارهای فرهنگی هر منطقه و کشور، متفاوت است. مطالعات زیادی نشان میدهند که والدین، نقش بسیار مهمی در صحبت کردن با کودکان در مورد مسایل جنسی ایفا میکنند و در این میان، جایگاه مادر بارزتر است و بیشتر نوجوانان به خصوص دختران، این مسایل را از مادران خود فرامیگیرند. پژوهش حاضر نیز با هدف درک عمیق تجارب مادران از آموزش مسایل جنسی به فرزندان دختر انجام شد.
روشکار: این پژوهش مطالعهای کیفی از نوع پدیدارشناسی است. نمونهگیری با استفاده از روش مبتنی بر هدف و تا حد رسیدن به اشباع انجام گرفت. نمونهی مطالعه 13 مادر دارای فرزند دختر 11 تا 18 سالهی ساکن در شهر مشهد بودند. برای جمعآوری اطلاعات از مصاحبهی نیمه ساختاریافته استفاده شد و تحلیل دادهها به روش تحلیل محتوای مورس صورت گرفت.
یافتهها: در طی پژوهش 4 مضمون اصلی که هر کدام حاوی طبقات و زیرطبقاتی بودند، استخراج شد. مضامین اصلی عبارت بودند از: "آموزش دربارهی بلوغ و قاعدگی"، "آموزش دربارهی رابطهی جنسی"، "سن مناسب برای آموزش مسایل جنسی" و "فرد مناسب برای آموزش مسایل جنسی".
نتیجهگیری: با وجود تمام تحولات فرهنگی در خصوص آموزش مسایل جنسی در خانوادهها، همچنان فرهنگ عرفی در جامعه و خانوادهها با بعضی جوانب آموزش مسایل جنسی با احتیاط برخورد کرده و مادران در این حیطه، احساس عدم کفایت میکنند. لذا طراحی و اجرای مداخلات آموزشی جهت ارتقای سطح آگاهی مادران و لزوم هماهنگی و همراهی خانه و مدرسه برای نتیجهگیری بهتر ضروری به نظر میرسد.- چکیده انگلیسی: Introduction:Sex education may differ depending on the cultural norms of each region and country. A great number of studies show that parents play a very important role in talking to their children about sexual matters. In this context, mother’s position is more prominent, and most teenagers especially girls learn about these issues from their mothers. The present research aimed to deeply understand mothers’ experiences from sex education to their daughters.
Materials and Methods: It is a qualitative, phenomenological research study, which was conducted using semi-structured interviews and purposive sampling was conducted until reaching the saturation level. The sample consisted of 13 mothers who lived in Mashhad and had 11- to 18-year-old daughters. Semi-structured interviews were adopted for gathering information and data was analyzed using Morse’s content analysis method.
Results: Four main themes, each of which had categories and subcategories, were extracted. The main themes were: “education on puberty and menstruation,” “education on sexual intercourse,” “proper age for sex education,” and “proper person for sex education.”
Conclusion: In spite of all cultural developments regarding sex education in families, the dominant culture of society and families is still cautious about certain aspects of sex education and the mothers feel insufficiency about it. Hence, planning and implementing educational interventions for enhancing mothers’ knowledge and a coordination between school and home with regard to this issue seem necessary for achieving better results.- انتشار مقاله: 15-04-1395
- نویسندگان: الهه عابدینی,زهرا طبیبی,پریسا ضیایی,شیوا زارع زاده خیبری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: Journal of Fundamentals of Mental Health
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: مادران,آموزش جنسی,دختران نوجوان
- چکیده: مقدمه: آموزش مسایل جنسی بسته به هنجارهای فرهنگی هر منطقه و کشور، متفاوت است. مطالعات زیادی نشان میدهند که والدین، نقش بسیار مهمی در صحبت کردن با کودکان در مورد مسایل جنسی ایفا میکنند و در این میان، جایگاه مادر بارزتر است و بیشتر نوجوانان به خصوص دختران، این مسایل را از مادران خود فرامیگیرند. پژوهش حاضر نیز با هدف درک عمیق تجارب مادران از آموزش مسایل جنسی به فرزندان دختر انجام شد.
روشکار: این پژوهش مطالعهای کیفی از نوع پدیدارشناسی است. نمونهگیری با استفاده از روش مبتنی بر هدف و تا حد رسیدن به اشباع انجام گرفت. نمونهی مطالعه 13 مادر دارای فرزند دختر 11 تا 18 سالهی ساکن در شهر مشهد بودند. برای جمعآوری اطلاعات از مصاحبهی نیمه ساختاریافته استفاده شد و تحلیل دادهها به روش تحلیل محتوای مورس صورت گرفت.
یافتهها: در طی پژوهش 4 مضمون اصلی که هر کدام حاوی طبقات و زیرطبقاتی بودند، استخراج شد. مضامین اصلی عبارت بودند از: "آموزش دربارهی بلوغ و قاعدگی"، "آموزش دربارهی رابطهی جنسی"، "سن مناسب برای آموزش مسایل جنسی" و "فرد مناسب برای آموزش مسایل جنسی".
نتیجهگیری: با وجود تمام تحولات فرهنگی در خصوص آموزش مسایل جنسی در خانوادهها، همچنان فرهنگ عرفی در جامعه و خانوادهها با بعضی جوانب آموزش مسایل جنسی با احتیاط برخورد کرده و مادران در این حیطه، احساس عدم کفایت میکنند. لذا طراحی و اجرای مداخلات آموزشی جهت ارتقای سطح آگاهی مادران و لزوم هماهنگی و همراهی خانه و مدرسه برای نتیجهگیری بهتر ضروری به نظر میرسد.- چکیده انگلیسی: Introduction:Sex education may differ depending on the cultural norms of each region and country. A great number of studies show that parents play a very important role in talking to their children about sexual matters. In this context, mother’s position is more prominent, and most teenagers especially girls learn about these issues from their mothers. The present research aimed to deeply understand mothers’ experiences from sex education to their daughters.
Materials and Methods: It is a qualitative, phenomenological research study, which was conducted using semi-structured interviews and purposive sampling was conducted until reaching the saturation level. The sample consisted of 13 mothers who lived in Mashhad and had 11- to 18-year-old daughters. Semi-structured interviews were adopted for gathering information and data was analyzed using Morse’s content analysis method.
Results: Four main themes, each of which had categories and subcategories, were extracted. The main themes were: “education on puberty and menstruation,” “education on sexual intercourse,” “proper age for sex education,” and “proper person for sex education.”
Conclusion: In spite of all cultural developments regarding sex education in families, the dominant culture of society and families is still cautious about certain aspects of sex education and the mothers feel insufficiency about it. Hence, planning and implementing educational interventions for enhancing mothers’ knowledge and a coordination between school and home with regard to this issue seem necessary for achieving better results.- انتشار مقاله: 15-04-1395
- نویسندگان: الهه عابدینی,زهرا طبیبی,پریسا ضیایی,شیوا زارع زاده خیبری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: Journal of Fundamentals of Mental Health
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: مادران,آموزش جنسی,دختران نوجوان
- چکیده: مقدمه: آموزش مسایل جنسی بسته به هنجارهای فرهنگی هر منطقه و کشور، متفاوت است. مطالعات زیادی نشان میدهند که والدین، نقش بسیار مهمی در صحبت کردن با کودکان در مورد مسایل جنسی ایفا میکنند و در این میان، جایگاه مادر بارزتر است و بیشتر نوجوانان به خصوص دختران، این مسایل را از مادران خود فرامیگیرند. پژوهش حاضر نیز با هدف درک عمیق تجارب مادران از آموزش مسایل جنسی به فرزندان دختر انجام شد.
روشکار: این پژوهش مطالعهای کیفی از نوع پدیدارشناسی است. نمونهگیری با استفاده از روش مبتنی بر هدف و تا حد رسیدن به اشباع انجام گرفت. نمونهی مطالعه 13 مادر دارای فرزند دختر 11 تا 18 سالهی ساکن در شهر مشهد بودند. برای جمعآوری اطلاعات از مصاحبهی نیمه ساختاریافته استفاده شد و تحلیل دادهها به روش تحلیل محتوای مورس صورت گرفت.
یافتهها: در طی پژوهش 4 مضمون اصلی که هر کدام حاوی طبقات و زیرطبقاتی بودند، استخراج شد. مضامین اصلی عبارت بودند از: "آموزش دربارهی بلوغ و قاعدگی"، "آموزش دربارهی رابطهی جنسی"، "سن مناسب برای آموزش مسایل جنسی" و "فرد مناسب برای آموزش مسایل جنسی".
نتیجهگیری: با وجود تمام تحولات فرهنگی در خصوص آموزش مسایل جنسی در خانوادهها، همچنان فرهنگ عرفی در جامعه و خانوادهها با بعضی جوانب آموزش مسایل جنسی با احتیاط برخورد کرده و مادران در این حیطه، احساس عدم کفایت میکنند. لذا طراحی و اجرای مداخلات آموزشی جهت ارتقای سطح آگاهی مادران و لزوم هماهنگی و همراهی خانه و مدرسه برای نتیجهگیری بهتر ضروری به نظر میرسد.- چکیده انگلیسی: Introduction:Sex education may differ depending on the cultural norms of each region and country. A great number of studies show that parents play a very important role in talking to their children about sexual matters. In this context, mother’s position is more prominent, and most teenagers especially girls learn about these issues from their mothers. The present research aimed to deeply understand mothers’ experiences from sex education to their daughters.
Materials and Methods: It is a qualitative, phenomenological research study, which was conducted using semi-structured interviews and purposive sampling was conducted until reaching the saturation level. The sample consisted of 13 mothers who lived in Mashhad and had 11- to 18-year-old daughters. Semi-structured interviews were adopted for gathering information and data was analyzed using Morse’s content analysis method.
Results: Four main themes, each of which had categories and subcategories, were extracted. The main themes were: “education on puberty and menstruation,” “education on sexual intercourse,” “proper age for sex education,” and “proper person for sex education.”
Conclusion: In spite of all cultural developments regarding sex education in families, the dominant culture of society and families is still cautious about certain aspects of sex education and the mothers feel insufficiency about it. Hence, planning and implementing educational interventions for enhancing mothers’ knowledge and a coordination between school and home with regard to this issue seem necessary for achieving better results.- انتشار مقاله: 15-04-1395
- نویسندگان: الهه عابدینی,زهرا طبیبی,پریسا ضیایی,شیوا زارع زاده خیبری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهش آب در کشاورزی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: استان فارس,ارزیابی اثرات کل,طرحهای توسعه منابع آب,مدیریت مشارکتی آبیاری
- چکیده: طرحهای توسعه همراه با اثرات مثبت خود همواره دارای تأثیرات منفی مستقیم و غیر مستقیم بالقوهای بر محیط زیست انسانی و طبیعی است و چنانچه از پیش برای اثرات منفی چاره اندیشی نشود و از لحاظ اثرات مثبت تقویت نشود، نتایج و عواقب نامطلوبی در پی خواهد داشت. هدف اصلی از انجام این پژوهش، ارزیابی اثرات زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی توسعه شبکههای مدرن آبیاری و زهکشی دشت کربال و عوامل تعیین کنندهیآن از دیدگاه بهرهبرداران بوده است تا از این طریق بتوان روند کمی و کیفی این پروژهها را اصلاح و بازنگری نمود. روش این پژوهش از گروه مطالعات کمّی و از نوع توصیفی، کنترل متغیرها غیر آزمایشی، هدف کاربردی و جمع آوری دادهها با فن پیمایش بوده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه بهرهبردارن تحت پوشش شبکههای مدرن آبیاری و زهکشی دشت بودهاند که 280 نفر از بهرهبرداران به شیوهی تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار سنجش پرسشنامه بوده و روایی صوری پرسشنامه با استفاده ازیک پانل از متخصصان مربوطه و پایایی آن با انجام مطالعه راهنما تأیید شد.متوسط ضریب آلفای کرونباخ این مطالعه در حدود 79/0 بود است.یافتههای این پژوهش نشان داد که اکثر بهرهبرداران، ارزیابی مطلوبی از اثرات زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی طرح داشتهاند و از چهار دسته عوامل تعیین کنندهی فردی، اقتصادی، اجتماعی و موقعیتی، دو دسته عوامل تعیین کنندهی فردی و اجتماعی، تأثیر بیشتری بر ارزیابیهای صورت گرفته از اثرات طرح، از سوی بهرهبرداران، داشتهاند.همچنین، محاسبات رگرسیونی نشان داد که چهار دسته متغیر نگرشی، بیشترین تأثیر را بر ارزیابی صورت گرفته از اثرات سهگانه طرح داشتهاند. در پایان بر مبنای نتایج بدست آمده، پیشنهادهایی به منظور موفقیت در اجرا و بهرهبرداری از پروژههایی از این دست، ارائه شده است.
- چکیده انگلیسی: Development projects, along with their positive impacts, have some direct and indirect impacts on natural and social environment that are potentially negative. There may be some undesired consequences if provisions are not foreseen for mitigating the negative impacts and reinforcing the positive ones. Environmental, social, and economic impacts assessment of irrigation and drainage network projects in Korbal plain based on its beneficiaries’ view point was the main objective of this study. Research method was descriptive; non-experimental toward variables controlling; applied toward its object and the data was collected by survey technique. The statistical population of this study included all of the beneficiaries who were farming the modern irrigation and drainage network in Korbal plain, in Fars province. Totally, 280 beneficiaries were selected as sample groups. A questionnaire was used for data collection and its validity was approved by a panel of specialists and its reliability was examined by conducting a pilot study. Cronbach’s alpha coefficient was about 0.79. Findings revealed that most of the beneficiaries believed that the project had relatively desirable environmental, social, and economic impacts. Among four groups of personal, economic, social, and situational determinants, two groups of personal and social determinants had more effect on beneficiaries’ impact assessment. Besides, regression analysis revealed that four groups of attitudinal variables had the highest effect on beneficiaries’ assessment toward the three types of impacts. Some recommendations are presented at the end of the article in order to improve implementation and benefits of such projects.
- انتشار مقاله: 04-09-1394
- نویسندگان: شیوا زارع,داریوش حیاتی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهش آب در کشاورزی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: استان فارس,ارزیابی اثرات کل,طرحهای توسعه منابع آب,مدیریت مشارکتی آبیاری
- چکیده: طرحهای توسعه همراه با اثرات مثبت خود همواره دارای تأثیرات منفی مستقیم و غیر مستقیم بالقوهای بر محیط زیست انسانی و طبیعی است و چنانچه از پیش برای اثرات منفی چاره اندیشی نشود و از لحاظ اثرات مثبت تقویت نشود، نتایج و عواقب نامطلوبی در پی خواهد داشت. هدف اصلی از انجام این پژوهش، ارزیابی اثرات زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی توسعه شبکههای مدرن آبیاری و زهکشی دشت کربال و عوامل تعیین کنندهیآن از دیدگاه بهرهبرداران بوده است تا از این طریق بتوان روند کمی و کیفی این پروژهها را اصلاح و بازنگری نمود. روش این پژوهش از گروه مطالعات کمّی و از نوع توصیفی، کنترل متغیرها غیر آزمایشی، هدف کاربردی و جمع آوری دادهها با فن پیمایش بوده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه بهرهبردارن تحت پوشش شبکههای مدرن آبیاری و زهکشی دشت بودهاند که 280 نفر از بهرهبرداران به شیوهی تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار سنجش پرسشنامه بوده و روایی صوری پرسشنامه با استفاده ازیک پانل از متخصصان مربوطه و پایایی آن با انجام مطالعه راهنما تأیید شد.متوسط ضریب آلفای کرونباخ این مطالعه در حدود 79/0 بود است.یافتههای این پژوهش نشان داد که اکثر بهرهبرداران، ارزیابی مطلوبی از اثرات زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی طرح داشتهاند و از چهار دسته عوامل تعیین کنندهی فردی، اقتصادی، اجتماعی و موقعیتی، دو دسته عوامل تعیین کنندهی فردی و اجتماعی، تأثیر بیشتری بر ارزیابیهای صورت گرفته از اثرات طرح، از سوی بهرهبرداران، داشتهاند.همچنین، محاسبات رگرسیونی نشان داد که چهار دسته متغیر نگرشی، بیشترین تأثیر را بر ارزیابی صورت گرفته از اثرات سهگانه طرح داشتهاند. در پایان بر مبنای نتایج بدست آمده، پیشنهادهایی به منظور موفقیت در اجرا و بهرهبرداری از پروژههایی از این دست، ارائه شده است.
- چکیده انگلیسی: Development projects, along with their positive impacts, have some direct and indirect impacts on natural and social environment that are potentially negative. There may be some undesired consequences if provisions are not foreseen for mitigating the negative impacts and reinforcing the positive ones. Environmental, social, and economic impacts assessment of irrigation and drainage network projects in Korbal plain based on its beneficiaries’ view point was the main objective of this study. Research method was descriptive; non-experimental toward variables controlling; applied toward its object and the data was collected by survey technique. The statistical population of this study included all of the beneficiaries who were farming the modern irrigation and drainage network in Korbal plain, in Fars province. Totally, 280 beneficiaries were selected as sample groups. A questionnaire was used for data collection and its validity was approved by a panel of specialists and its reliability was examined by conducting a pilot study. Cronbach’s alpha coefficient was about 0.79. Findings revealed that most of the beneficiaries believed that the project had relatively desirable environmental, social, and economic impacts. Among four groups of personal, economic, social, and situational determinants, two groups of personal and social determinants had more effect on beneficiaries’ impact assessment. Besides, regression analysis revealed that four groups of attitudinal variables had the highest effect on beneficiaries’ assessment toward the three types of impacts. Some recommendations are presented at the end of the article in order to improve implementation and benefits of such projects.
- انتشار مقاله: 04-09-1394
- نویسندگان: شیوا زارع,داریوش حیاتی
- مشاهده