در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مشاوره و روان درمانی خانواده
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: هیجانی,روانشناختی,خیانت زناشویی,آسیبهای دوران کودکی
- چکیده: برای خیانت زناشویی میتوان دلایل فراوانی برشمرد که آسیبهای دوران کودکی میتواند یکی از آنها باشد. هدف پژوهش حاضر آشکار ساختن ابعاد هیجانی و روانشناختی آسیبهای دوران کودکی در مردان و زنان دارای پیشینه خیانت زناشویی بود. این پژوهش از نوع پژوهشهای کیفی بود که با بهکارگیری مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته در 12 نفر (7 زن و 5 مرد) از افراد دارای پیشینه خیانت زناشویی انجام شد. این افراد در سال 1397 به دلیل خیانت زناشویی به مراکز مشاوره شهرستان لارستان، استان فارس، مراجعه کرده بودند، خیانت حداقل شش ماه طول کشیده و به تأیید مراجع و مشاور رسیده بود. شرکتکنندگان بهصورت نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و نمونهگیری تا جایی ادامه یافت که پاسخهای شرکتکنندگان به حالت اشباع برسد. دادهها با بهکارگیری شیوه کیفی نظریه زمینهای تحلیل شد. نتایج نشان داد که افراد دارای پیشینه خیانت زناشویی در دوران کودکی خود دچار آسیبهای هیجانی و روانشناختی همچون محرومیت، درماندگی، گسستگی هیجانی، شکاف میان نسلی و تمرکز بیرون از خانواده والدین شده بودند. بررسی روند مصاحبهها نشان داد که این آسیبها مشکلاتی را برای افراد در کودکی و بزرگسالی و در زمینههای گوناگون زندگی (تحصیلی، اقتصادی، اجتماعی، نوجوانی، شغل و کار وزندگی زناشویی) به وجود میآورند. بر پایه این یافتهها و همچنین الگوی پارادایمی برآمده از آنها میتوان جهت شناسایی و همچنین پیشگیری از آسیبهایی که میتواند در خانواده منجر به خیانت شوند، اقدامات لازم را انجام داد.
- چکیده انگلیسی: There are many causes for marital infidelity, one of which can be childhood traumas. The purpose of this study was to determine the emotional and psychological dimensions of childhood trauma in men and women who have marital infidelity. This study was a qualitative study using semi-structured in-depth interviews with 12 individuals (7 females and 5 males) who have marital infidelity. The participants had referred to the counseling centers of Larestan city, Fars province, in 2018 due to marital infidelity. The infidelity lasted for at least six months and had been approved by the participants and the counselor. The subjects were selected by purposive sampling and the sampling continued until participants' responses were saturated. Analysis of the present data from the interviews was also conducted using the qualitative theory of the underlying theory. Interview analysis results showed that individuals who have marital infidelity had serious emotional and psychological damage in their childhood, including deprivation, helplessness, emotional breakdown, intergenerational divide, and centralized parenting. The results of this study showed that these disorders cause problems for people in childhood and adulthood and different fields of life (educational, economic, social, adolescent, occupational, and marital life). These findings, as well as their paradigm shift, can be used to identify as well as prevent the damage that can potentially lead to infidelity in the family.
- انتشار مقاله: 10-04-1399
- نویسندگان: صفیه عزیزپور,یاسر رضاپور میرصالح,شکوفه متقی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه مدیریت بر آموزش انتظامی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: درمان شناختی ـ رفتاری,اعتماد به نفس,کارکنان وظیفه,کلمات کلیدی: خودکارآمدی
- چکیده: چکیده مقدمه: هدف از انجام این پژوهش آموزش شناختی ـ رفتاری اعتماد به نفس بر میزان خودکارآمدی کارکنان وظیفه فرماندهی انتظامی شهر شهرکرد بود. روش: این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی، و به لحاظ روش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان وظیفه یگان ویژه شهر شهرکرد به تعداد 241 نفر بود که بر اساس جدول مورگان حجم نمونه 144 نفر تعیین شد و به پرسشنامه خودکارآمدی عمومی (شرر و همکاران، 1988) پاسخ دادند. سپس تعداد 36 نفر که نمره آنان از پرسشنامه خودکارآمدی عمومی یک انحراف معیار پایینتر از میانگین بود انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 18 نفر) گماره شدند. ضمن اینکه گروه آزمایش طی 8 جلسه 90 دقیقه آموزش شناختی ـ رفتاری را دریافت کردند. یافته ها: نتایج تحلیل کواریانس یک راهه نشان داد که آموزش شناختی ـ رفتاری اعتماد به نفس ، بر افزایش میانگین نمرات خودکارآمدی عمومی افراد گروه آزمایش موثر بوده است (01/0 >P). نتیجه گیری: از آموزش شناختی ـ رفتاری اعتماد به نفس میتوان در جهت بهبود خودکارآمدی کارکنان وظیفه استفاده کرد.
- چکیده انگلیسی: Abstract The main objective of this study was to evaluate the effectiveness of cognitive behavioral training of self-confidence on Self-efficacy of conscripted soldiers of Police Departments in Shahrekord city. Method: The purpose of this research is applied one and In terms of quasi-experimental designs with Control Group Pre-test/Post-test Design. The study population consisted of all Special conscripted soldiers of Shahrekords city, n=241, according to Morgan table 144 people considered for the sample size; Then, 36 people who their self-efficacy scores were a standard deviation lower than Average were selected and then randomly put into two groups as experimental and control groups (18 per group). The experimental group received 8*90 min/sessions of cognitive-behavioral training. Results: one way analysis of covariance showed that cognitive behavioral training has been effective on self-efficacy scores of experiment groups (p<0/01). Conclusion: it can be concluded that cognitive behavioral training can be used to improve confidence of conscripted soldiers.
- انتشار مقاله: 08-11-1396
- نویسندگان: شکوفه متقی,شکوفه متقی,
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فرهنگ مشاوره و روان درمانی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: مشاوره,معنویت,تعالی خود
- چکیده: هدف پژوهش حاضر بررسی ابعاد معنویت و تعالی خود در مشاوران بود. جامعه این پژوهش کیفی، شامل تمامی مشاوران استان یزد در سال 1398 بود. نمونه به شیوه هدفمند صرفاً در مشاورانی انتخاب شد که انگیزش شغلی بالا و فرسودگی پایینی داشتند. از 10 مشاور مصاحبه به عمل آمد و حجم نمونه بر اساس اشباع نظری در تحقیقات کیفی انتخاب شد. برای تحلیل دادهها از شیوه نظریه مبنایی، شامل کدگذاری باز، محوری و انتخابی، استفاده شد. نتایج نشان داد که ابعاد معنویت و تعالی خود در شغل مشاوران شامل 5 بعد شخصی، بینفردی، حرفهای، نظام هستی و الهی است. بعد شخصی به این معنا بود که معنویت و تعالی مشاوران در شغلشان نمود داشت و زمینه را برای رشد شخصی مشاور و رضایت از شغل فراهم میکرد. بعد بینفردی اشاره به ارتباط مشاوران با مراجعان داشت و بیان میکرد که مشاور به واسطه فراتر رفتن از خود و نوعدوستی، موجبات رضایت مراجع را فراهم میآورد. بعد حرفهای به این نکته اشاره داشت که مشاوران با وجود سختیها و چالشهای شغلی به دلیل نگاه معنوی از شغل خود لذت میبردند. بعد نظام هستی نشاندهنده اثرموج در مشاوران بود که به واسطه تعالی و معنویت آنان اتفاق افتاده و منجر به اثرگذاری در جامعه و سرنوشت افراد میشد. بعد الهی اشاره به حضور خداوند در شغل مشاوران و الگوگیری آنها از اصول دینی داشت. بر اساس این یافتهها، میتوان نتیجه گرفت که تعالی و معنویت در شغل موجب بالارفتن کیفیت زندگی مشاور چه در شغل و چه در زندگی شخصی میشود.
- چکیده انگلیسی: The purpose of this study was to investigate the dimensions of spirituality and self-transcendence in consolers. The population of this qualitative study includes all consultants in Yazd province in 1398. The sample was purposely selected only in consolers who have with high career motivation and low career burnout. 10 consolers were interviewed; the sample size was based on theoretical saturation in qualitative research. The grounded theory approach including open, axial and selective coding was used. The results showed that dimensions of spirituality and self-transcendence in the counselors include 5 personal, social, occupational, ontological and divine dimensions. The personal dimension meant that the spirituality and self-transcendence witch reflected in counseling, provided an opportunity for the personal growth of the consolers and lead to job satisfaction. The social dimension refers to the relationship of counselors with clients, meant that counselors provide client satisfaction by going beyond self and altruism. The occupational dimension indicated that despite the career difficulties and challenges, counselors enjoyed their job because of the spiritual perspective and viewpoint. The ontology dimension refers to the rippling effect in consolers which happened because of their self-transcendence and spirituality, leading to an impact on the community and the fate of individuals. The divine dimension refers to the presence of God in the counseling profession and modeling of counselors on religious principles. Based on the results, it can be concluded that self-transcendence and spirituality in the counselors enhance their quality of life both in the job and in personal life.
- انتشار مقاله: 06-01-1399
- نویسندگان: لاله باباجانی بروجنی,یاسر رضاپور,شکوفه متقی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مجله دست آوردهای روان شناختی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: خوشبینی,شکنندگی باورهای شادی,شادمانی تجربه شده
- چکیده: پژوهش حاضر با هدف تعیین ارتباط شکنندگی باورهای شادی و شادمانی تجربهشده با نقش تعدیلکنندگی خوشبینی انجام گرفت. در این پژوهش پیمایشی، 225 نفر از دانشجویان دانشگاه شهید باهنر شهر کرمان شرکت کردند. جهت جمعآوری دادهها، از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای و از پرسشنامههای خوشبینی-بدبینی (LOT)، شکنندگی شادی (FHS) و شادی درونی (SHS) استفاده شد. دادهها با روش ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه سلسه مراتبی و با استفاده از نرم افزار SPSS-22 تحلیل شدند. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون نشان داد که شکنندگی باورهای شادی رابطه منفی معنیداری با شادمانی تجربهشده دارد. علاوه بر این، خوش-بینی توانست رابطه میان این متغیرها را تعدیل کند. به عبارت دیگر، خوشبینی رابطهی شکنندگی باورهای شادی را بر شادمانی تجربهشده کاهش داد. بر این اساس، میتوان با طراحی و اجرای مجموعه برنامههای آموزشی جهت ارتقای خوشبینی در دانشجویان به کاهش ارتباط شکنندگی باورهای شادی و شادمانی تجربهشده در آنان دست یافت
- چکیده انگلیسی: The purpose of this study was to determine the relationship between the fragility of happiness beliefs and the experienced happiness with the moderating role of optimism. 225 students of Shahid Bahonar University of Kerman participated in this survey. A multi-stage cluster sampling method was used to collect data, and the questionnaires were Optimism-Pessimistic, Fragility of Happiness and Subjective Happiness. Data were analyzed by Pearson correlation coefficient and multiple hierarchical regression analysis using SPSS-22 software. The results of the regression analysis showed that the fragility of happiness beliefs has a negative relationship with experienced happiness. In addition, optimism was able to moderate the relationship between the fragility of happiness beliefs and the experienced happiness. In other words, optimism reduced the relationship between the fragility of happiness beliefs and the experienced happiness. According to this, it is possible to reduce the relationship between the fragility of happiness beliefs and the experience of happiness in the students by improving their optimism.
- انتشار مقاله: 11-03-1398
- نویسندگان: لیلا شاملی,شکوفه متقی دستنایی,ملیحه حسین جانی
- مشاهده