در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: ویروس کرونا,رهبری,بحران,مدیریت,هرمنوتیک انتقادی
- چکیده: از مباحث مطرح و مورد مناقشه بین صاحبنظران در علم سازمان و مدیریت، تمایز بین مدیریت و رهبری است. هدف اصلی مقاله، این است که ابهامات و تعارضات موجود در مرزبندی تئوریکی مدیریت و رهبری در زمینه کسب و کارهای بینالمللی را در مواجهه با پاندمی کرونا بررسی نماید. استراتژی پژوهش حاضر کیفی و از لحاظ هدف بنیادی است که به روش هرمنوتیک انتقادی مدل چهار مرحلهای پراساد انجام گرفته است. روش جمعآوری اطلاعات، کتابخانهای بوده است. طبق تفسیر انجام گرفته 5 مورد ابهام و تناقض شناسایی گردید که عبارتند از: 1- ناکارایی سبکهای رهبری سازمانی به علت محدودیتهای ارتباطی، 2- انطباقپذیری بهعنوان کار اصلی رهبری و شرط مقابله با پاندمی، 3- نقض شدن شرط اینکه رابطه رهبر_پیرو نباید مبتنی بر جهل و اجبار و التزام باشد، 4- شناسایی انگیزه پیروی، براساس سازگاری و هماهنگی و ترس از محرومیت اجتماعی و نهایتاً 5- کنترل هزینه پیامدهای ناشی از بحران بیماری، استفاده از فناوری روز، برنامهریزی برای استفاده از تامینکنندگان متنوع و بازنگری بودجهبندی برعهده حوزه مدیریت است. از آنجا که برخی صاحبنظران کانون تمایز بین مدیریت و رهبری را به ترتیب در مواجهه با پیچیدگی و تغییر مطرح نمودهاند، میتوان نتیجهگیری کرد که شرایط پاندمی کرونا برای کسب و کارها نه فقط یک پیچیدگی است که به تنهایی با مدیریت بتوان بر آن فائق آمد و نه صرفاً یک تغییر، که با رهبری بتوان کنترل نمود؛ کرونا مرز بین دو مفهوم مدیریت و رهبری را بسیار کمرنگ کرده است.
- چکیده انگلیسی: One of the controversial issues in the science of organization and management is the distinction between management and leadership. The main purpose of this article is to investigate the ambiguities and conflicts in the theoretical separation of management and leadership in the field of international business in the face of the Corona Pandemic. The strategy of the present study is qualitative, which has been done by the critical Hermeneutic method of the four-stage model of HERDA. The method of collecting information was library. According to the interpretation, 5 cases of ambiguity and contradiction were identified, which are: 1- Inefficiency of organizational leadership styles due to communication limitations, 2- Adaptability as the main task of leadership and the condition for dealing with a pandemic on the other hand. 3- The condition that the leader-follower relationship is not based on ignorance and compulsion and obligation, which has been violated in the case of Corona in all three conditions.4- Identifying the motivation to follow, based on adaptation and coordination and fear of social deprivation, 5- Finally, the control of the cost of the consequences of the disease crisis is the responsibility of the management, It is therefore concluded that the corona is not just a complexity that can be overcome by management alone, and not just a change that can be controlled by leadership; Corona has blurred the line between management and leadership.
- انتشار مقاله: 13-10-1399
- نویسندگان: شلاله کاملی,شهرام میرزائی دریانی,محمد خیراندیش,مجید احمدلو
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مدیریت توسعه و تحول
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: کارآفرینی,کارآفرینی سازمانی,خلاقیت و نوآوری,صنعت فرش ماشینی
- چکیده: هدف پژوهش حاضر، ارزیابی کارآفرینی سازمانی در صنعت فرش ماشینی در دو شرکت فرش زمرد کاشان و ابریشم شمال است و جامعه آماری، کارشناسان هر دو شرکت است. ابزار اندازه گیری، پرسشنامه کارآفرینی سازمانی شامل 57 گویه، دربردارنده سوالاتی بر اساس عوامل فردی و عوامل سازمانی است . برای روایی سنجی محتوایی پرسشنامهها از نظرات اساتید دانشگاهی و متخصصان استفاده شده و برای بررسی پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است که پایایی مولفهها و پرسشنامه تایید شده است.پس از بررسی نرمال بودن توزیع متغیرها بوسیله آزمون کولموگروف-اسمیرنوف و آمارههای چولگی و کشیدگی،با استفاده از آزمون تی تک نمونه ای، وضعیت عوامل فردی و عوامل سازمانی درهر دو شرکت به تفکیک مورد بررسی قرار گرفته و با استفاده از آزمون تی نمونه مستقل، تفاوت وضعیت عوامل کارآفرینی در دو شرکت مورد بررسی قرار گرفته است. برطبق یافتهها، در هر دو شرکت مولفه شخصیت پایین تر از حد متوسط بوده و به عنوان مانع کارآفرینی در هر دو شرکت محسوب میشود. از میان عوامل سازمانی، برای هر دو شرکت، تمام مولفههای سازمانی، بالاتر از حد متوسط بوده و هیچ مولفه ای به عنوان مانع کارآفرینی سازمانی شناسایی نگردید.
- چکیده انگلیسی: The objective of this research is to assess the Intrapreneurship in the Machine carpet Industry in Zomorrod Kashan and Abrisham Shomal Companies which the population of the study includes the experts of both companies. The survey is conducted using intrapreneurship questionnaire consisting 57 questions on personal and organizational factors. Contents validity of the questionnaire is confirmed by the university professors and professionals. Also, the reliability of all components and the questionnaire was confirmed using Cronbach’s Alpha coefficient. To analyze the data, after checking the normal distribution of variables using Kolmogorov-Smirnov test, skewness and kurtosis, the condition of personal factors and organizational factors in both companies are analyzed separately using one-sample t-test and finally, the differences between the conditions of the intrapreneurship factors is discussed in both companies using independent sample t-test. According to the results of inferential statistics, in both companies characteristic component is lower than average and considered as an obstacle to the intrapreneurship in both companies. Among organizational factors, in both companies, all components are above average and none of the components were identified as an obstacle to the intrapreneurship.
- انتشار مقاله: 30-06-1396
- نویسندگان: محمدرضا محرر کوچه باغی,شهرام میرزائی دریانی
- مشاهده