در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: نظریه داده بنیاد,اجرای استراتژی,شرکت های دانش بنیان
- چکیده: امروزه جایگاه و نقش کسب و کارهای کوچک در توسعه و پیشرفت کشور را میتوان نقشی حیاتی دانست، زیرا این نوع سازمانها علاوه بر ایجاد اشتغال، رشد اقتصادی بالا، ظرفیت های نوآوری را دارا هستند، هدف این پژوهش ارائه مدلی برای اجرای استراتژی مبتنی بر نظریه داده بنیاد در شرکتهای دانش بنیان است. روش پژوهش حاضر از نوع ترکیبی (کیفی و کمی) با استفاده از نظریه داده بنیاد میباشد. ابزار جمعآوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه عمیق و در بخش کمی، پرسشنامه است. جامعه آماری نیز در بخش کیفی مدیران و استراتژیستهای شرکت-های دانش بنیان و در بخش کمی پرسنل شرکتهای دانش بنیان پارک فناوری پردیس است. روش نمونهگیری این تحقیق هدفمند، با تکنیک گلوله برفی است. دادههای گردآوری شده حاصل از 15 مصاحبه عمیق، بر اساس مدل اشتراس و کوربین (1998) تجزیه و تحلیل شده و مدل کیفی استخراج گردید، و نیز جهت تحلیل دادهها از نرمافزارهای آماری SPSS 18، SmartPLS استفاده شده است. براساس تحلیل داده های بدست آمده مقوله محوری "اجرای استراتژی در شرکت های دانش بنیان " شامل مقوله های فرعی؛ "تناسب استراتژیک"، "ترجمه استراتژیک"، "اطمینان از تصمیمگیری صحیح و به موقع" میباشد، در پایان به بررسی راهکارهای مختلف که برای اجرای موفق استراتژی حیاتی است، پرداخته، و نیز راهبردهایی در این زمینه تدوین گردیده و همچنین پیشنهادهایی در مورد تحقیقات آینده ارائه شده است.
- چکیده انگلیسی: Background: knowledge based economic can be known as an important factor in the progress of the country. This discovery has the potential for employment in addition with economic development, thus one of the main considerable issues is to conduct such a research in order to handle all the activities in Knowledge-based companies.
Aim: the goal of this research is to present a model for strategies based on Grounded theory in Knowledge-based companies
Methodology: the method present research was done by Grounded theory and qualitative-quantitative combined. The tools of gathering data in the qualitative section is deep interviews and in the quantitative is questioner.
Findings: the gathered data form about 15 deep interviews are evaluated due to presented method by Ashteras and Courbin (1998) and the qualitative model was extracted. In this research the effect of content based factors and the process of strategical execution was evaluated on the performance of Knowledge-based companies by the structural equations (by SPSS 18, SmartPLS).
Conclusion: the “strategic execution of Knowledge-based companies” theory is the major issue due to the evaluation of data which is created from the minor issues such as “strategic fit”, “strategic translation” and “confidence of best and on time decisions”. The evaluation of different methods was represented in order to successful execution of strategy and also some methods were introduced in that way and Suggestions for future research are provided.- انتشار مقاله: 03-09-1399
- نویسندگان: لادن صیاف,مهدی حقیقی کفاش,شهرام خلیلنژاد,وحید خاشعی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: راهبرد,سازمانهای فرهنگی,اجرای راهبرد
- چکیده: هدف این پژوهش شناسایی و اولویتبندی موانع کلیدی اجرای راهبرد در سازمانهای فرهنگی است. روش اجرای پژوهش حاضر آمیخته است. جامعهی آماری پژوهش، خبرگان سازمانهای فرهنگی کوچک مقیاس و دانشگاهی در شهر تهران بودند. حجم نمونه در بخش کیفی ۱۳ نفر از مدیران ارشد، مدیران میانی، مشاوران راهبردی و بنیانگذاران سازمانهای فرهنگی کوچک مقیاس بودهاند که با استفاده از روش گلوله برفی انتخاب شدند. در بخش کمی، ۲۰ نفر از این افراد با روش نمونهگیری هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت تحلیل اطلاعات در بخش کیفی از تحلیل مضمون و در بخش کمی از تحلیل سلسله-مراتبی استفاده شده است. بر اساس نتایج یافتههای تحقیق، 12 مانع کلیدی برای اجرای راهبرد در سازمانهای فرهنگی شناسایی و اولویتبندی شدند که به ترتیب اولویتبندی عبارتند از: ضعف در مدیریت مدیران، عدم تعهد کافی مدیران در اجرای راهبردها، فشار ذینفعان و حامیان مالی، تخصص ناکافی نیروها، مشکلات فرهنگ حاکم بر نیروهای انسانی، ضعف در تدوین و بازنگری راهبردها، ساختار سازمانی نامناسب، ضعف در آموزش نیروها، باورنداشتن به ضرورت علمی بودن فعالیتها، ضعف در شاخصهای دقیق ارزیابی فعالیتهای فرهنگی، عوامل مربوط به شغل و شاغل، ضعف در مقررات و دستورالعملهای سازمانی.
- چکیده انگلیسی: The purpose of this study is to identify and prioritize key barriers to strategy implementation in cultural organizations. The method of this study was mixed (qualitative and quantitative). The statistical population of this study was the experts of small scale cultural and academic organizations in Tehran. The sample size in the qualitative section consisted of 5 senior managers, middle managers, strategic advisors, and founders of small-scale cultural organizations selected through a combination of available sampling and snowball technique. In the quantitative section, five senior managers, middle managers, strategic advisors, and founders of small-scale cultural organizations and academic experts were selected through purposive sampling. The content analysis was used to analyze the information in the qualitative part and hierarchical-analytic analysis in the quantitative part. Based on the results of qualitative and quantitative findings, 12 key barriers to strategy implementation in cultural organizations were identified and prioritized in order of priority: weakness in managerial management, lack of managerial commitment in strategy implementation, stakeholder pressure and sponsors, inadequate expertise. Forces, problems with the culture of human resources, weaknesses in formulating and revising strategies, inadequate organizational structure, weaknesses in training forces, believing in the necessity of scientific activities, weaknesses in accurate indicators of cultural activity evaluation, factors related to employment and occupation, weaknesses In the rules and instructions Enterprise.
- انتشار مقاله: 16-03-1399
- نویسندگان: پرهام شهبازی,شهرام خلیلنژاد,مهدی ابراهیمی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: مدلسازی معادلات ساختاری,نظریه داده بنیاد,ارائه مدل,برندسازی استراتژیک
- چکیده: در پژوهش حاضر به تبیین مدل چالشهای برندسازی استراتژیک با تأکید بر صنعت زعفران ایران پرداختهایم. پژوهش بهصورت ترکیبی (کیفی-کمّی) است، در بخش کیفی از روش نظریه داده بنیاد استفاده شده است. ابزار گردآوری دادهها در این بخش مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته است. جامعه آماری پژوهش از اساتید خبره در زمینه برند و مدیران شرکت های صادرکننده زعفران تشکیل شده است و از نمونهگیری هدفمند استفاده شده است. دادههای جمعآوری شده با استفاده از کدگذاری باز، محوری و انتخابی، تجزیهوتحلیل شدند و الگوی نهایی استخراج گردید. در بخش کمّی از مدلسازی معادلات ساختاری به کمک نرمافزار SmartPLS3 استفاده شده است. جامعه آماری در فاز کمّی پژوهش از کلیه مدیران شرکتهای فعال صادرکننده در صنعت زعفران استانهای خراسان رضوی و خراسان جنوبی تشکیل شده است. ابزار اندازهگیری در بخش کمّی پرسشنامه است و مقیاس اندازهگیری طیف 5 گزینهای بوده است. در ابتدا مدلهای اندازهگیری بررسی شده و روایی و پایایی ابزار اندازهگیری مورد تأیید قرار گرفت. سپس در قسمت مدل ساختاری میزان قدرت پیش بینی مدل مورد ارزیابی قرار گرفت. برای ارزیابی قدرت پیشبینی مدل با توجه به مقادیر ضریب تبیین مدل از قدرت پیشبینی مطلوب برخوردار بوده است. ضمن اینکه شاخص SRMR با توجه به مقدار کوچکتر از ۰۸/۰ نشان از برازش خوب مجموع مدل اندازهگیری و ساختاری دارد. یافتههای پژوهش نشان داد که با توجه به ارزش اقتصادی بالای زعفران، منحصربه فرد بودن زعفران ایرانی میتوان با استفاده از تبلیغات هدفمند، ارتقاء توان رقابتپذیری به افزایش ارزش برند زعفران و جذب سرمایهگذاران دست یافت.
- چکیده انگلیسی: The aim of this study is to explain the model of strategic branding challenges with emphasis on Iran's saffron industry. The method is combined (qualitative-quantitative). In the qualitative part, the data theory method of the foundation has been used. The data collection tool in this section was an in-depth interview. The statistical population of the research consists of experts in the field of brand and managers of saffron exporting companies and the method of targeted sampling has been used. The collected data were analyzed using open, central,selective coding and the final pattern was extracted. In a small part, structural equation modeling using SmartPLS3 software has been used. The statistical population in the quantitative phase of the research consists of all managers of saffron exporting companies. The measuring instrument in the quantitative section of the questionnaire and the scale of measurement was the 5-choice Likert scale. First, the measurement models were examined and the validity and reliability of the measurement tools were confirmed. In the structural model section, the predictive power of the model was evaluated. Assessing the predictive power of the model according to the values of the coefficient of explanation of the model has had the desired predictive power. Meanwhile, the SRMR index shows a good fit of the measuring and structural modeldue to the value less than 0.08. The research findings showed that due to the high economic value of saffron, its uniqueness can be achieved by using targeted advertising, promoting competitiveness, increasing brand value and attracting investors.
- انتشار مقاله: 05-11-1398
- نویسندگان: مهدی حقیقی کفاش,مژگان حمیدی بیناباج,محمد رضا کریمی علویجه,شهرام خلیلنژاد
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: ایران,حاکمیت,هیئت مدیره,پایش راهبردی (کنترل استراتژیک)
- چکیده: مزیت رقابتی پایدار سازمان در گرو توانایی آن در ساخت فعالانه محیط و یا انطباق منعطف با آن است. پایش راهبردی نظامی است که نیل به این پیشدستی و انعطاف را کانون تمرکز خود قرار داده است. از سوی دیگر، با توجه به جداسازی روزافزون مالکیت از مدیریت در سازمانها و افزایش حضور گروههایی تحت عنوان هیئت مدیره در صدر سلسلهمراتب تصمیمگیری این هستارهای اجتماعی، بررسی نقش گروهِ حاکمیتیِ هیئت مدیره در جهتگیری راهبردی سازمانها سهم چشمگیری در افزایش شناخت سازمان و مدیریت آن خواهد داشت. این نوشتار رابطه میان ساختار هیئت مدیره و مشارکت آن در پایش راهبردی سازمان را تبیین میکند. برای تحقق این هدف، ابعاد مختلف پایش راهبردی و ساختار هیئت مدیره تعیین میگردند. سپس، چارچوب نقش ساختار هیئت مدیره در مشارکت آن در پایش راهبردی به دست میآید و فرضیههایی مبتنی بر چارچوب مذکور تعریف میشوند. با آزمون این فرضیهها با اتکا بر پاسخهای 180 عضو هیئتمدیره شرکتهای بورسی ایران به پرسشنامه 29 پرسشی محقق ساخته و با استفاده از آزمونهای میانگین، همبستگی (پیرسون و مجذور اتا) مشخص میشود که متغیرهای دوگانگی مدیریت، تنوع، اندازه و درونی بودن رابطه معناداری با مشارکت کنشگرایانه هیئت مدیره در پایش راهبردی سازمان دارند. برازش مدل پیشنهادی با اتکا بر روش معادلات ساختاری تأیید میشود.
- چکیده انگلیسی: Organizations achieve sustainable success through permanent and proactive construction of the context. The strategic control, as a factor of strategic management, is a mechanism for realizing this flexibility. Moreover, with respecting to the growing separation of ownership and management, the board role in strategic orientation of organization becomes increasingly more important. Therefore, the role of the board in strategic control, that has been almost ignored practically and theoretically, is undeniable. The paper explains the relationship between structural dimension of board and its contribution in strategic control. For this purpose, dimensions of strategic control and board of directors are identified. Then, the role of the structural dimension of the board in strategic control is analyzed, and the model is created and tested. The study finds that the diversity, the size, the managerial duality and the ratio of internal members have meaningful role in proactive involvement of the board in strategic control.
- انتشار مقاله: 22-03-1398
- نویسندگان: شهرام خلیلنژاد,طه نژاد فلاطوری مقدم,اسماعیل حسنپور
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: ایران,حاکمیت,هیئت مدیره,پایش راهبردی (کنترل استراتژیک)
- چکیده: مزیت رقابتی پایدار سازمان در گرو توانایی آن در ساخت فعالانه محیط و یا انطباق منعطف با آن است. پایش راهبردی نظامی است که نیل به این پیشدستی و انعطاف را کانون تمرکز خود قرار داده است. از سوی دیگر، با توجه به جداسازی روزافزون مالکیت از مدیریت در سازمانها و افزایش حضور گروههایی تحت عنوان هیئت مدیره در صدر سلسلهمراتب تصمیمگیری این هستارهای اجتماعی، بررسی نقش گروهِ حاکمیتیِ هیئت مدیره در جهتگیری راهبردی سازمانها سهم چشمگیری در افزایش شناخت سازمان و مدیریت آن خواهد داشت. این نوشتار رابطه میان ساختار هیئت مدیره و مشارکت آن در پایش راهبردی سازمان را تبیین میکند. برای تحقق این هدف، ابعاد مختلف پایش راهبردی و ساختار هیئت مدیره تعیین میگردند. سپس، چارچوب نقش ساختار هیئت مدیره در مشارکت آن در پایش راهبردی به دست میآید و فرضیههایی مبتنی بر چارچوب مذکور تعریف میشوند. با آزمون این فرضیهها با اتکا بر پاسخهای 180 عضو هیئتمدیره شرکتهای بورسی ایران به پرسشنامه 29 پرسشی محقق ساخته و با استفاده از آزمونهای میانگین، همبستگی (پیرسون و مجذور اتا) مشخص میشود که متغیرهای دوگانگی مدیریت، تنوع، اندازه و درونی بودن رابطه معناداری با مشارکت کنشگرایانه هیئت مدیره در پایش راهبردی سازمان دارند. برازش مدل پیشنهادی با اتکا بر روش معادلات ساختاری تأیید میشود.
- چکیده انگلیسی: Organizations achieve sustainable success through permanent and proactive construction of the context. The strategic control, as a factor of strategic management, is a mechanism for realizing this flexibility. Moreover, with respecting to the growing separation of ownership and management, the board role in strategic orientation of organization becomes increasingly more important. Therefore, the role of the board in strategic control, that has been almost ignored practically and theoretically, is undeniable. The paper explains the relationship between structural dimension of board and its contribution in strategic control. For this purpose, dimensions of strategic control and board of directors are identified. Then, the role of the structural dimension of the board in strategic control is analyzed, and the model is created and tested. The study finds that the diversity, the size, the managerial duality and the ratio of internal members have meaningful role in proactive involvement of the board in strategic control.
- انتشار مقاله: 22-03-1398
- نویسندگان: شهرام خلیلنژاد,طه نژاد فلاطوری مقدم,اسماعیل حسنپور
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: نوآوری راهبردی,ظرفیت جذب دانش,فرهنگ دانشمحور,انعطافپذیری راهبردی
- چکیده: هدف اصلی پژوهش، بررسی تأثیر فرهنگ دانشمحور بر نوآوری راهبردی در شرکتهای واقع در پارک علم و فنآوری دانشگاه تهران است؛ همچنین پژوهش حاضر به نقش میانجی ظرفیت جذب دانش در این رابطه میپردازد و بررسی میکند که آیا انعطافپذیری راهبردی، این رابطه را تقویت مینماید یا تضعیف؟ فلسفه این پژوهش اثباتباوری، رویکرد آن قیاسی و راهبرد آن پیمایش است و بدینمنظور و پس از مرور مبانی نظری و طراحی مدل مفهومی، پرسشنامهای مشتمل بر 24 پرسش به نمونه آماری متشکل از 113 نیروی ستادی شرکتهای موردنظر ارائه شد؛ سپس، دادههای گردآوریشده به کمک نرمافزار Smart PlS و از طریق ماتریس همبستگی، آزمون معادلات ساختاری و آزمون برازش مدل مورد تحلیل و آزمون قرار گرفتند. در نهایت، هر سه فرضیه پژوهش تأیید شدند و مشخص شد که ارزشها و باورهای معطوف به تسهیم و خلق دانش میتوانند در ظرفیت جذب بالقوه و بالفعل دانش مؤثر باشند و همچنین این ظرفیت جذب در خلق مدلهای جدید کسبوکار مؤثر است؛ همچنین نتایج پژوهش حاکی از آن است که رابطه بین ظرفیت جذب و نوآوری راهبردی با بالارفتن سطح انعطافپذیری راهبردی تقویت میشود.
- چکیده انگلیسی: The main objective of this study was to examine the effect of knowledge culture on strategic innovation in companies located in Tehran University's Science and Technology Park. In addition, the present study examined the role of knowledge absorptive capacity and considered that strategic flexibility is strengthened or weakened this relationship. The philosophy of the research is positivism, the approach is deductive, and the strategy is surveying. Therefore, after reviewing the literature and designing the conceptual model, a questionnaire consisted of 24 questions presented to a sample of 113 staff members. Then, the data were gathered and analyzed by Smart PlS software through correlation matrix, structural equation model and fitness test. Finally, all three hypotheses were confirmed. It was found that knowledge-based values and beliefs affect potential and realized knowledge absorptive capacity, and this absorptive capacity is effective in creating new business models. Furthermore, the study showed that the relationship between absorptive capacity and strategic innovation to is strengthened by rising of strategic flexibility.
- انتشار مقاله: 07-08-1395
- نویسندگان: شهرام خلیلنژاد,محمدرضا دانشور
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: مدلسازی معادلات ساختاری,نظریه داده بنیاد,ارائه مدل,برندسازی استراتژیک
- چکیده: در پژوهش حاضر به تبیین مدل چالشهای برندسازی استراتژیک با تأکید بر صنعت زعفران ایران پرداختهایم. پژوهش بهصورت ترکیبی (کیفی-کمّی) است، در بخش کیفی از روش نظریه داده بنیاد استفاده شده است. ابزار گردآوری دادهها در این بخش مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته است. جامعه آماری پژوهش از اساتید خبره در زمینه برند و مدیران شرکت های صادرکننده زعفران تشکیل شده است و از نمونهگیری هدفمند استفاده شده است. دادههای جمعآوری شده با استفاده از کدگذاری باز، محوری و انتخابی، تجزیهوتحلیل شدند و الگوی نهایی استخراج گردید. در بخش کمّی از مدلسازی معادلات ساختاری به کمک نرمافزار SmartPLS3 استفاده شده است. جامعه آماری در فاز کمّی پژوهش از کلیه مدیران شرکتهای فعال صادرکننده در صنعت زعفران استانهای خراسان رضوی و خراسان جنوبی تشکیل شده است. ابزار اندازهگیری در بخش کمّی پرسشنامه است و مقیاس اندازهگیری طیف 5 گزینهای بوده است. در ابتدا مدلهای اندازهگیری بررسی شده و روایی و پایایی ابزار اندازهگیری مورد تأیید قرار گرفت. سپس در قسمت مدل ساختاری میزان قدرت پیش بینی مدل مورد ارزیابی قرار گرفت. برای ارزیابی قدرت پیشبینی مدل با توجه به مقادیر ضریب تبیین مدل از قدرت پیشبینی مطلوب برخوردار بوده است. ضمن اینکه شاخص SRMR با توجه به مقدار کوچکتر از ۰۸/۰ نشان از برازش خوب مجموع مدل اندازهگیری و ساختاری دارد. یافتههای پژوهش نشان داد که با توجه به ارزش اقتصادی بالای زعفران، منحصربه فرد بودن زعفران ایرانی میتوان با استفاده از تبلیغات هدفمند، ارتقاء توان رقابتپذیری به افزایش ارزش برند زعفران و جذب سرمایهگذاران دست یافت.
- چکیده انگلیسی: The aim of this study is to explain the model of strategic branding challenges with emphasis on Iran's saffron industry. The method is combined (qualitative-quantitative). In the qualitative part, the data theory method of the foundation has been used. The data collection tool in this section was an in-depth interview. The statistical population of the research consists of experts in the field of brand and managers of saffron exporting companies and the method of targeted sampling has been used. The collected data were analyzed using open, central,selective coding and the final pattern was extracted. In a small part, structural equation modeling using SmartPLS3 software has been used. The statistical population in the quantitative phase of the research consists of all managers of saffron exporting companies. The measuring instrument in the quantitative section of the questionnaire and the scale of measurement was the 5-choice Likert scale. First, the measurement models were examined and the validity and reliability of the measurement tools were confirmed. In the structural model section, the predictive power of the model was evaluated. Assessing the predictive power of the model according to the values of the coefficient of explanation of the model has had the desired predictive power. Meanwhile, the SRMR index shows a good fit of the measuring and structural modeldue to the value less than 0.08. The research findings showed that due to the high economic value of saffron, its uniqueness can be achieved by using targeted advertising, promoting competitiveness, increasing brand value and attracting investors.
- انتشار مقاله: 05-11-1398
- نویسندگان: مهدی حقیقی کفاش,مژگان حمیدی بیناباج,محمد رضا کریمی علویجه,شهرام خلیلنژاد
- مشاهده