در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: نشریه علمی اندیشه معماری
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: دوره ابتدایی,مدارس,فضاهای آموزشی,تبیین معیار,سرزندگی خلاق
- چکیده: بیان مساله: در جامعه سرزندگی خلاق افراد منجر به ارتقای کیفیت زندگی فردی و اجتماعی میشود و توجه به این موضوع و راهکارهای آن از اهمیت بالایی برخوردار است. ادبیات پژوهش بیانگر آن است که فضا و محیط طبیعی و انسانساز در ایجاد سرزندگی خلاق و کیفیت رشد کودکان موثر بوده است و همچنین ارتقا و غنیسازی این فضاها میتواند در رشد فردی، آموزش، تعامل اجتماعی و عملکرد آنان نیز موثر باشد و فضاهای آموزشی مدارس ابتدایی به عنوان بستری مناسب، نقش مهمی در ارتقای سرزندگی خلاق آنها به عهده دارد. در حالی که با توسعه روزافزون شهرهای بزرگ و کوچک، تمهیدات معمارانه در راستای تاثیر بر این امر مهم که بخش مهمی از زمان و محیط زندگی روزمره جوانان کشور را در بر میگیرد، کمرنگ میباشد.
سوال تحقیق: تاثیرگذارترین عوامل بر فرآیند سرزندگی خلاق کودکان در مدارس ابتدایی کدام است؟ چه رابطهای میان مفاهیم کالبدی فضاهای آموزشی مدارس با مولفههای ارتقای سرزندگی خلاق وجود دارد؟
اهداف تحقیق: هدف از این پژوهش تبیین معیارهایی در راستای ارتقای سرزندگی خلاق دانشآموزان در مدارس ابتدایی میباشد.
روش تحقیق: در این پژوهش از روش تحقیق آمیخته (ترکیب کمی و کیفی) و روش پیمایش اکتشافی دلفی استفاده شده است. مرحله اول این پژوهش، مصاحبه باز پاسخ با متخصصین در حوزه سرزندگی خلاق را در بر میگیرد. سپس با کمک تکنیک کدگذاری باز و محوری و تشکیل جدول هدف-محتوی، پرسشنامه محققساخت شکل گرفت که طی دو مرحله توسط متخصصان تکمیل شده است. جامعه مورد مطالعه اکثریت متخصصین در رشته معماری و سایرین متخصصین شهرسازی و روانشناسی بوده و از طریق روش نمونهگیری شبکهای(گلولهبرفی) و حجم نمونه از طریق اشباع نظری که 20 نفر را در بر میگیرد، به دست آمد. نتایج مستخرجه بر اساس تحلیل عاملQ به دست آمده است. درنهایت تأثیرگذارترین عوامل بر فرآیند سرزندگی خلاق از هر یک از صفات فضایی مشخص شده است.
مهمترین یافته ها و نتیجهگیری تحقیق: نتایج این پژوهش بیان میکند که مفاهیم کالبدی-محیطی، ادراکی-تجربی، روانشناختی-ذهنی، اجتماعی و کارکردی محیط بر فضاهای آموزشی مدارس ابتدایی تأثیرگذار میباشد و مولفههای مربوط به هر یک از این مفاهیم از نگاه متخصصان بیان شده است.- چکیده انگلیسی: Research Problem: In the society, people's creative vitality leads to Improve the quality of Individual and social life, and clearly Pay attention to this issue and its solutions is very important. So School educational spaces as a suitable Platform that is related to young people, Plays an important role in promoting the land of students' creative vitality. Research literature reviwe indicates that space and natural and human made environment in creating creative vitality and the growth quality of school students has been effective. And also promote and enrich this spaces can be effective in personal development, education, social interaction and children's performance. Identity at the present time With the growing development of big and small cities, Architectural arrangements In order to influence this important matter that consist of important part of the time and environment living of the daily life of the country's youth, grow fades. The following article discussion the effects of spatial space attributes of school educational environments on students' creative vitality. Therefore, in the following according to the effect of the environment on students' creative vitality, the factors effecting the perspective of experts have been studied. In fact some environmental factors are independently effective in increasing the process of promoting creative vitality. Vitality and creativity overlap and in fact they are necessary for each other. Recent studies on creativity and vitality have shown that if children do not face environmental barriers at the age of 7 -11, they can direct their energy toward creative activities. Based on the content, Success in primary school is generally closely related to students' creative vitality. Accordingly the purpose of the present study is to provide criteria for promoting student’s creative vitality in elementry schools. The main question of the research is to determine the criteria for promoting creative vitality in primary schools.
Research Question: What are the key factors of primary school environment that influence creative vitality? What is the relationships between the physical concepts of educational spaces in primary school and it’s components of promoting creative vitality?
Research Method: In the study, research was conducted based on qualitative-quantitative methods, and using Delphi in the primer part. First step of the research were open interviewed of professional in the field of creative vitality. Then, with the techniques of open and axial coding the content table was created, and the questionnaire was organized in two stages. The population of this study was architectures, urban planners and psychologists. Network sampling method (snowball) on the sample size of 20 professionals is used. Snowball and the theoretical saturation was used to determine the sample size. The data were analyzed using “Q” factor analysis. Finally, the most affecting factors are identified on the creative vitality of each spatial attributes.
The Most Important Results and Conclusion: The results of this study indicate that physical-environmental, perceptual-expermental, psychological-mental, functional and social dimensionsof the environment were infuential on educational spaces in elementry schools, and the components to each of these concepts have been based on the opinions of the experts.- انتشار مقاله: 24-01-1399
- نویسندگان: سارا خلیلی خواه,هما ایرانی بهبهانی,شادی عزیزی,هاشم هاشم نژاد شیرازی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: هویت شهر
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: فراغت در عصر حاضر,مراکز چندمنظوره شهری,فراغت زنان,دیدگاه کنش متقابل
- چکیده: امروزه فراغت و چگونگی گذران آن در محیطهای نوظهور شهری موضوع موردتوجه بسیاری از شهر سازان است. ازاینرو، این مقاله به شناسایی عوامل مؤثر بر کیفیت فراغت زنان در مراکز چندمنظوره بهعنوان فضای جدید تعاملات شهری در عصر حاضر میپردازد. با بررسی ادبیات موضوع در سه زمینه فراغت در عصر حاضر، فراغت زنان و مراکز خرید چندمنظوره شهری عوامل مؤثر در فراغت زنان بر اساس دیدگاه کنش متقابل به سه متغیر گسستگی فعالیتها، انجام کارهای همزمان و روابط با دیگران (در قالب معاشرت و گفتگو) دستهبندیشده است. معناداری این عوامل به کمک تحلیلهای آماری در قالب نتایج مستدل برای مرکز چندمنظوره کوروش در شهر تهران، گردآوری و تحلیلشده است. نتایج نشان میدهد که فراغت زنان وابستگی معناداری با همزمانی فعالیتها و گسستگی در انجام آنها دارد اما عامل ارتباط با دیگران رابطه معناداری در ارتباط با نحوه فراغت زنان ایجاد نمیکند.
- چکیده انگلیسی: The fundamental changes in industrial and post-industrial societies have changed the concepts of work, residence, and leisure. In this situation leisure has become one of the most crucial needs of human life and a wide range of social theories has been used to expand our understanding of leisure experiences and the role of leisure in societies. Today the definition of leisure is more complicated by the ambiguity situation of work and leisure, especially in citizenship life. However, even though many studies have reported leisure as functionalist, Marxist, neo-Marxist and feminist approaches, there has been very little research reported on the interactionist approach. This approach addressed the attributes of leisure in dramatic lifestyle changes. People's job is no longer the mere sign of social class and personal identity. Todays the differences between people will be more distinctive by their leisure activities. From this view, leisure is one of the fundamental factors for social cohesion, identical definition, and social interactions. Meeting this need requires physical locations, and the urban spaces have a vast potential to respond to this need. Urban spaces have a foremost role in leisure activities especially for women who always faced challenges in public places. Before second-Pahlavi dynasty, women presence just was common in Mosque, Bath, and Bazar without a man. So many various cultural limitations and beliefs keep women away from many public spaces during the history of our county. The absence of women in urban spaces leads to their inability to making relationships and suppress their identity. The purchase was the only activity that allows women to be present in the realm of men in the past. Today's Mixed-use centers are new urban places that make legitimate the presence of women from different social classes in the urban space. In these places, women can find a new identity for themselves, other than being a woman or a mother of children. Today's mixed-use centers are becoming new urban places that provide an opportunity to purchase besides a lot of other activities for women. Considering the importance of leisure for women as a source of identity, in the present study, Kourosh mixed-used center is selected as one of the new urban places which contain diverse meanings and activities than other public spaces like coffee shops and restaurants in Tehran metropolis. The aim of this article is evaluating the role of mixed-use centers as new spaces of urban interactions in the quality of women leisure. Literature review in recent leisure fields based on interactionist approaches categorize that three variables into activity fragmentation, activity synchronization, and communication (socialize and speaking). The influence of these variables analyzes by statistical analysis as fieldwork in Kurosh Mixed-use center. The data were collected through questionnaires distributed to 384 women randomly in Kurosh center. The data were analyzed using SPSS software. The result shows that women leisure has a significant correlation to the activity fragmentation and activity synchronization, yet there is no significant correlation between women leisure and communication (socialize and speaking).
- انتشار مقاله: 11-03-1398
- نویسندگان: شارین شیرمحمدیان,شادی عزیزی
- مشاهده