در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فناوری آموزش
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: بروندادهای پژوهشی,ساختار برنامه آموزشی معماری,رتبهبندی QS,دانشکدههای برتر معماری ایران و جهان
- چکیده: برنامههای آموزشی دانشگاهی ازجمله آموزشمعماریمتأثر از کیفیت آموزشی و استفاده از اساتید برجسته بوده و شامل واحدهای نظری، عملی و پژوهشی است. یکی از معیارهای ارزش گزاری برنامههای آموزشی در سطح بینالمللی میزان بروندادهای پژوهشی در ردهبندی بینالمللی یا QSاست. عدم شناخت ارتباط بین ساختار برنامه آموزشی و میزان بروندادهای پژوهشی در سطح جهانی باعث عدم هماهنگی برنامههای آموزشی با بروندادهای پژوهشی و درنتیجه رتبهبندی پایینتر دانشگاهها میشود. لذا برای نخستین بار در این مقاله این مسئله بررسی شد. جهت گردآوری داده ابتدا 10 دانشکده برتر معماری جهان و سه دانشکده برتر ایران که داری ضریب تأثیر بالاتر در ردهبندی جهانی بودند انتخاب و سپس معنیداری سطوح بالادست و پاییندست ساختار برنامه آموزشی آنها ازجمله کیفیت آموزشی، استفاده از اساتید برجسته و هر یک از ساعت واحدهای عملی، نظری و پژوهشی با میزان بروندادهای پژوهشی بررسی شد. نتایج این مقاله نشان میدهد که ارتباط بین استفاده از اساتید برجسته و ساعت واحد آموزش عملی و نظری با بروندادهای پژوهشی در تمامی این 13 دانشگاه برتر وجود ندارد. دیگر یافته این مقاله مبین نبود ارتباط بین ساعت واحدهای پژوهشی با بروندادهای پژوهشی سه دانشکده برتر معماری ایران است.
- چکیده انگلیسی: Academic educational programs such as architectural programs are all influenced by the quality of education and Premier academic staff. They also consist of theoretical, practical and experimental units. One of the criteria for evaluating such international educational programs is the rate of their research outputs in an international ranking called QS. The lack of knowledge about the relationship between the structure of educational programs and the rate of their research outputs in an international scale causes the inconsistency between educational programs and research outputs. This matter consequently leads to a lower international ranking of universities. Thus, the current article aimed at addressing this issue for the first time. To collect data, the thirteen and three top international and Iranian architectural faculties with higher impact factors in the global rankings were selected. Then, the meaningful relationship between the research outputs and their educational systems upstream and downstream levels, including the relationship between the quality of education, educational programs, faculty members and allotted hours to theoretical, practical and experimental units and the research outputs were investigated. The results revealed that there is no relationship between having top academic staff and allotted hours to theoretical, practical and experimental units and the research outputs in all top international faculties. In addition, the results showed that there is no relationship between the hours allotted to research units and the research outputs of top three Iranian architectural faculties.
- انتشار مقاله: 31-02-1395
- نویسندگان: سینا رزاقی اصل,مریم فرهادیان
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه آموزش مهندسی ایران
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: آموزش,برنامه درسی,دانش,معماری منظر,مهارت
- چکیده: با افتتاح پی در پی دوره¬های جدید دانشگاهی، رشته معماری منظر در سطح جهانی به سرعت در حال رشد است. همزمان با توسعه کمّی آموزش معماری منظر طی حدود یک قرن گذشته، در سالهای اخیر روند بازنگری در محتوای برنامه درسی این رشته نیز شتاب فزاینده¬ای یافته است. در بازنگری برنامه آموزشی تعیین دانش و مهارتهای اساسی که لازم است تا معماران منظر برای ایفای مسئولیت حرفه¬ای خود بیاموزند، نقش حیاتی دارد. در این مقاله تلاش شده است تا با مرور تحلیلی متون تخصصی تعلیم و تربیت معماری منظر، بررسی تجربه های دانشگاههای گوناگون جهان و مرور تقاضای بازارکار، چارچوبی به عنوان «چارچوب دانش و مهارتهای اساسی مورد نیاز معماران منظر» تدوین شود. یافته های این نوشتار نشان می¬دهد که بر مبنای تبیین ابعاد ماهوی و رویه¬ای معماری منظر و مؤلفه¬های مورد نیاز در هر یک از آنها می¬توان به چارچوب مذکور دست یافت. در این خصوص، رویکرد کل گرایی انسانی ـ محیطی به عنوان بعد ماهوی و مؤلفه¬های اقتصادی، اجتماعی، حقوقی، تکنولوژیکی، ارتباطی و مدیریتی در زیر مجموعه ابعاد رویه¬ای معماری منظر مطرح¬اند. این چارچوب در شرایط ایران و جهان از طریق دسته بندی محتوا و برنامه های درسی مورد نیاز شامل هریک از مؤلفه¬های مذکور قابل اجراست.
- چکیده انگلیسی: There is an increasing interest in establishing new degrees of landscape architecture in all over the world. Along with the growth in the number of universities which offer landscape architecture program, the qualitative review of program contents has been increasing. Requisite knowledge & skills for landscape architects have an essential role in reviewing of educational program. This paper intends to analyze the training & educational text about landscape architecture, experiments of universities and employment demands. The outcome of these studies is a knowledge-based framework for landscape architects. In this framework the most important knowledge and requisite skills which landscape architects need them, are represent. Findings of this paper explain that we can shape the above framework according to the procedural and natural dimensions of landscape architecture. Landscape architecture encompasses the holistic humanistic-environmental approach of landscape architecture as a natural dimension and economic, social, technological, administrative and communicational items as procedural dimensions. This framework could be implemented in Iranian universities.
- انتشار مقاله: 22-01-1388
- نویسندگان: محسن فیضی,سینا رزاقی اصل
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: علوم و تکنولوژی محیطزیست
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: جایزه جهانی معماری پایدار,صرفهجویی در مصرف منابع,طراحی برای انسان,بازگشت به چرخه حیات
- چکیده: زمینه و هدف:جایزه جهانی معماری پایدار بزرگترین جایزه موردقبول جامعه جهانی درزمینهی پایداری در معماری است که هرساله به پنج معمار مطرح در این زمینه داده میشود و نشان از ایدههای فکری برتر در این عرصه میباشد. ازآنجاییکه آشنایی با شاخصه های بین المللی پایداری در معماری و روند تحول آنها در آثار معماری میتواند جهتگیریهای اصلی درزمینه معماری پایدار را آشکار کند در پژوهش حاضر باهدف شناخت این موضوع، سه مشخصه معماری پایدار بهعنوان اهداف اصلی معماری پایدار درروند اهدای بزرگترین جایزه جهانی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته اند. روش بررسی: در این مقاله ابتدا با روش تحلیل زمینهای، وجود و عدم وجود هر سه مشخصه موردقبول معماری پایدار در روند اهدای جوایز از سال 2007 تا سال 2016 بررسی شده است و در ادامه رویکرد جهانی نسبت به هر یک از سه مشخصه تحلیل شدند. نهایتا با بررسی نمودار رگرسیون ، روند جهتگیریهای در آینده بهصورت تقریبی پیشبینی شده است. بحث و نتایج: نتایج حاصل از وجود هر سه مشخصه در انتخاب جوایز برتر در این زمینه، تغییر جهت به سمت انتخاب پروژههایی با هر سه ویژگی معماری پایدار را از سال 2011 تا اکنون نشان داده است و همچنین در تحلیل نمودار رگرسیون پراکندگی، از یک سو روند رو به افزایش توجه به چرخه حیات و صرفه جویی در مصرف منابع در انتخاب پروژه های برتر شناسایی شد و از سویی دیگر روند رو به کاهش توجه به طراحی بر اساس نیازهای انسانی مشخص شد.
- چکیده انگلیسی: Background and Objective: The World Award for Sustainable Architecture is the largest award accepted by the international community in the field of sustainability in architecture, which is given annually to five prominent architects in this field and shows the best intellectual ideas in this field. Since familiarity with international characteristics of sustainability in architecture and their evolution in architectural works can reveal the main orientations in the field of sustainable architecture, in the present study, in order to recognize this issue, three characteristics of sustainable architecture as the main goals of sustainable architecture in the largest donation process. World Awards have been reviewed and analyzed. Methods: In this paper, first, the presence and absence of all three acceptable characteristics of sustainable architecture in the award process from 2007 to 2016 have been investigated by the method of contextual analysis, and then the global approach to each of the three characteristics has been analyzed. Finally, by examining the regression diagram, the future orientation trend is approximately predicted. Results and Discussion: The results of all three characteristics in the selection of top awards in this field have shown a change in the direction towards the selection of projects with all three characteristics of sustainable architecture from 2011 to now, and also in the analysis of scatter regression diagram, on the one hand, the trend Increasing attention to life cycle and saving resources was identified in the selection of top projects, and on the other hand, the trend is Decreased attention to design was identified based on human needs.
- انتشار مقاله: 23-09-1395
- نویسندگان: مریم فرهادیان,سینا رزاقی اصل,کاوه شکوهی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهش و برنامهریزی شهری
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: بافت فرسوده,کیفیت محیطی,نوسازی,AHP-SWOT,محله فرحزاد
- چکیده: امروزه ارتقا کیفیتهای محیطی یکی از مهم ترین موضوعات مد نظر در طرحهای توسعه شهری و مهم تر از آن پروژههای نوسازی بافتهای فرسوده شهر میباشد. در نظر داشتن موضوع کیفیت محیطی برای مداخله در بافتهای فرسوده سبب میشود، رویکردی نسبتا جامع به تمامی ابعاد فرسودگی در این بافتها به دست آید. به همین سبب، پژوهش حاضر سعی بر آن دارد تا با بررسی ادبیات موجود پیرامون کیفیتهای محیطی، عوامل کلیدی موضوع را استخراج کرده و به تحلیل آنها در بافت فرسوده فرحزاد بپردازد. هدف این پژوهش ارائه اصلی ترین راهبردها جهت ارتقا کیفیت محیطی بافتهای فرسوده از جمله بافت فرسوده فرحزاد در مسیر نوسازی میباشد. در این پژوهش از روش تحقیق توصیفی- پیمایشی در بستری از مطالعات کتابخانه ای برای استخراج معیارها بهره گرفته شده است. تحلیل معیارهای کیفیت محیطی بدست آمده در بافت مورد بررسی، با استفاده از ماتریس SWOT انجام شده و در نهایت تجزیه و تحلیل دادهها با ترکیب SWOT و AHP و با کمک نرم افزار Expert Choice محاسبه شده است. این پژوهش از نوع کیفی – کمی بوده و از حیث هدف، کاربردی قلمداد میشود. نتایج حاصل از این پژوهش حاکی از آن است که در میان عوامل SWOT، نقاط ضعف بالاترین وزن را در ارتقا کیفیت محیطی دارا میباشد و در دسته بندی عوامل در قالب مولفههای کیفیت محیطی، مولفه عملکردی اولین اولویت را در ارتقا کیفیت محیطی داراست و پس از آن مولفه تجربی – زیبایی شناختی و زیست محیطی قرار دارند.
- چکیده انگلیسی: Today, improving environmental quality is considered as one of the most important issues in urban development plans and even more important than that, in renovation of urban deteriorated areas projects. Considering the environmental quality to intervention in deteriorated areas leads to achieve a comprehensive approach to all dimensions of deterioration in these kind of urban fabric.
Therefore, this study tries to review the existing literature about the environmental quality and then extract key factors and analyze them in deteriorated areas of Farahzad. The aim of this study is to provide the main strategies to improve environmental quality in renovating deteriorated areas, including Farahzad community. In this study a descriptive - survey research method in the context of library researches has been used. Analysis of environmental quality criteria, achieved in this study, was conducted by using SWOT matrix and final data analysis was calculated by combining SWOT matrix and AHP method with the help of expert choice software. This study is a qualitative – quantitative research and in terms of goal consider as an applied research. The results of this study indicate that among the SWOT factors, weaknesses have greatest impact on improving environment qualities and in the category of factors in the form of environmental quality components, functional component, has the first priority in improving environmental quality and experimental - aesthetic and environmental components are the next items.- انتشار مقاله: 15-04-1395
- نویسندگان: فرزانه خوشقدم,سینا رزاقی اصل
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: باغ نظر
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: طراحی اکولوژیک,طراحی شهری عمودی,منظر عمودی,بلند¬مرتبه¬سازی,فرم شهری
- چکیده: نخستین هدف این مقاله بررسی محتوا و پیشینه رویکرد طراحی شهری عمودی به عنوان نظریه جدید طراحی شهری است که در راستای حل مشکلات شهری ناشی از کمبود ¬زمین بوجود آمد. علاوه¬بر این بررسی شرایط شهر تهران به عنوان کلان¬شهری در حوزه جنوب غرب آسیا، برای تحقق اهداف رویکرد فوق و تحلیل محتوای متون تخصصی و بررسی تحلیلی¬– ارزیابانه رویکردها و جنبش¬های مطرح در توسعه شهری عمودی، به منظور استخراج پیشینه طرح این رویکرد از دیگر اهداف این نوشتار است. بر طبق یافته¬های این نوشتار، رویکردهایی همچون منظر عمودی، آسمان-خراش¬های پایدار، شهرسازی اکولوژیک و طراحی اکولوژیک، ریشه-های شکل¬گیری رویکرد طراحی شهری عمودی است. همچنین دو مقوله پایداری اکولوژیک و توسعه عمودی برای استفاده از حداکثر فضای آسمان از موضوعات اصلی و محوری این رویکرد است. در ادامه، ویژگی¬های کلان¬شهر تهران به لحاظ شرایط زمین و رشد عمودی با استناد به پیشنهادات طرح جامع مورد مداقه قرار گرفته و در انتها با رویکرد مشکل محور و نظریه زمینه¬ای در پژوهش¬های کیفی، الگویی برای چگونگی مواجهه با این موضوع در قالب ارائه پیشنهاداتی در باب نحوه بکارگیری پهنه¬های کلان شهر تهران مطرح شده است.
- چکیده انگلیسی: Aim of this paper is to recognize the content & history of vertical urban design as a new theory of urban design that was result of the lack of appropriate construction areas and the related urban problems. Because of this aim, investigation of Tehran conditions as a case of implementation with this approach is the other result of this article. The comparative content analysis of publications & analytical approach with the base of grounded theory is method of this research. In this regard, some related terms such as vertical landscape, sustainable skyscrapers, ecologic urbanism and ecologic design came up with attitude of vertical urban design. The research findings show that the terms of ecologic sustainability as well as vertical development for maximum use of sky space are considered as the main subject of the mentioned attitude. In the next step, conditions and realities of Tehran as an Asian metropolitan comparing with vertical urban design features investigated and results obtained. Finally the proposed pattern for consideration of this approach in Tehran presented. In this model, the six macro zones of proposed Tehran master plan selected and presented as a mathematical function.
- انتشار مقاله: 29-02-1389
- نویسندگان: سینا رزاقی اصل,مجتبی مهدوی نیا,محسن فیضی,عبدالهادی دانشپور
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: باغ نظر
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: محیط شهری,طراحی شهری,معماری منظر,نقش¬های حرفه¬ای
- چکیده: طراحی شهری و معماری منظر به مثابه دو شاخه مستقل از دانش¬های معماری و شهرسازی در طی قرن پیشین و عمدتاً به دلیل اهمیت یافتن مسئله کیفیت عرصه¬های همگانی و عمومی شهرها و حوزه¬های پیرامونی آنان مطرح شده ¬است. امروزه گسترش مفاهیم و مبانی نظری رشته¬های طراحی شهری و معماری منظر و همپوشانی آنها در فرایند ارتقای کیفیت عرصه¬های عمومی شهری و منطقه¬ای از تئوری تا عمل، بر میزان سردرگمی و ابهام نقش و حیطه¬های فعالیتی، میان این دو افزوده است. گسترش حیطه¬های فعالیتی، تداخل حوزه¬های کاری و وجود ابهام در نقش و جایگاه هریک از رشته¬های طراحی شهری و معماری منظر در طراحی محیط¬های بیرونی، آینده این رشته¬ها را با سوال اساسی زیر مواجه ساخته است : "چرا معماران منظر و طراحان شهری در طراحی محیط¬های بیرونی، با ابهام در نقش و حوزه وظایف در قبال یکدیگر مواجه شده¬اند و اصولاً چه راه حل¬هایی برای برون رفت از این مشکل وجود دارد؟" بررسی تطبیقی- تحلیلی سوابق موضوع حاکی از آن است که صاحبنظران عمده دلایل تداخل و ابهام نقش میان حرفه¬مندان را در قالب دسته¬های "اشتراکات فراوان نظری و عملی"، "رویکردهای میانی دو رشته"و "گسترش حیطه و نوع فعالیت¬های دو رشته" عنوان کرده¬اند. از طرفی تحلیل محتوای ادبیات موضوع در خصوص رفع و پر نمودن خلأ دانشی – حرفه¬ای میان دو رشته معماری منظر و طراحی شهری به استنتاج یکسری مولفه¬ها و راهبردهای کلی شامل : "همکاری و تعامل دو رشته"، "محتواهای آموزشی مشترک"، " تعیین نقش¬های حرفه¬ای ضابطه¬مند" و" ایجاد رشته یا رویکرد میان رشته¬ای جدید" می انجامد.
- چکیده انگلیسی: Urban Design and Landscape Architecture are designated as new arts /sciences that are formed through combination of different artistic & scientific disciplines. The formal Emerge of urban design happened in 1960's while landscape architecture existed in the beginning of 20th century. Success of the fields even after a century can mainly attributed to their focus on environmental quality of public realms in cities. The modernity of two fields and participations regarding the goal and their view to the aspects of public realms, resulted in the ambiguous definitions which made their distinguished difficult. This article reviews background features of the two fields such as definitions and approaches to understand concepts and signify separation and subscription points with suitable suggestions at the end. The Expansion of activity zones, interaction and ambiguous roles of the two disciplines in design of urban environments cause the below questions: Why do the ambiguous roles and duties between two fields form? The Comparative analysis of literature related to the above interaction show that factors such as similarities between two fields, inter approaches and expanded area of them are the most important reasons for ambiguous roles. On the other hand, the content analysis of literature about filling the gap between the two disciplines explain that items such as professional interaction, common educational contents, identify professional roles and new approaches are the most important criteria for this phenomena
- انتشار مقاله: 29-11-1388
- نویسندگان: سینا رزاقی اصل,محسن فیضی,مصطفی بهزادفر
- مشاهده