در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه علمی ـ ترویجی اخلاق
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: مدیران,اعتمادآفرینی,هوشاخلاقی,دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم
- چکیده: هدف این تحقیق بررسی رابطۀ هوشاخلاقی با ابعاد
اعتمادآفرینی مدیران و روش آن ازنظر هدفهای کاربردی و بهلحاظ شیوۀ جمعآوری دادهها،
توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعۀ آماری این پژوهش مدیران دانشگاه آزاد اسلامی
قم و نمونۀ آماری 84 نفر بودند که بر اساس جدول مورگان، بهشیوۀ تصادفی ساده
انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها دو پرسشنامۀ استاندارد هوش اخلاقی لینک و
کیل با چهار مؤلفۀ درستکاری، مسئولیتپذیری ،گذشت و دلسوزی، با پایایی 86/0 و پرسشنامۀ
اعتمادآفرینی (اسماعیلی و همکاران) با ابعاد اعتماد راسخ، اعتماد مبتنیبر صداقت،
اعتماد فراگیر، اعتماد پایدار و اعتماد متقابل با پایایی 82/ 0 بر اساس آلفای
کرانباخ بود. تجزیهوتحلیل دادهها بر اساس روشهای آمار توصیفی و استنباطی در حد
آزمون همبستگی گشتاوری پیرسون وT برای معنیداری رابطۀ دو متغیر نشان داد: 1.
بین هوش اخلاقی و اعتمادآفرینی مدیران دانشگاه در سطح 0.99 رابطۀ مثبت و معنیداری
وجود دارد؛ 2. بین هوش اخلاقی و اعتماد راسخ، اعتماد مبتنیبر صداقت، اعتماد
فراگیر، اعتماد پایدار و اعتماد متقابل رابطۀ مثبت و معنیداری در سطح اطمینان
99/0 وجود دارد. برخورداری مدیران دانشگاهها از هوش اخلاقی، زمینهساز
اعتمادآفرینی و موجببهبودمزیترقابتیواطمینانخاطردر
افزایش رضایت و درنتیجه ماندگاری بیشتر و افزایش کارایی میشود- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 22-04-1395
- نویسندگان: سیف اله فضل الهی قمشی,حسین کریمیان
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه علمی ـ ترویجی اخلاق
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: فرزندپروری,سیرۀ علَوی,اصول فرزندپروری
- چکیده: در عصر حاضر، تربیت فرزندان از اساسیترین دغدغههای والدین است. دین آسمانی اسلام تعالیمی مناسب و امامعلیA تعالیمی خاص دربارۀ تربیت فرزندان دارند. ازاینرو، هدف این پژوهش درآمدی بر اصول فرزندپروری با تأکید بر سیرۀ علوی بود. روش پژوهش توصیفیتحلیلی و اسنادی بود. دادهها به روش کتابخانهای و از طریق فرمهای فیشبرداری گردآوری و درنهایت بهشیوۀ توصیفیتحلیلی و اسنادی ارزیابی شد. نتایج پژوهش حکایت از آن داشت که عزت، آزادی، محبت، تکریم، اخلاقمداری، توجه به تفاوتهای فردی، تدریجیبودن تربیت، همهجانبهبودن تربیت و بازی از اصول اساسی امامعلیA در تربیت فرزند است.
- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 23-07-1394
- نویسندگان: محمود امیدی,سیف اله فضل الهی قمشی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه علمی ـ ترویجی اخلاق
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: روش,اصول,تربیت اخلاقی,روسو,امام علی(ع),تطبیق,امام علی,روشتربیت اخلاقی
- چکیده: هدف پژوهش حاضر،واکاوی اصول و روشهای تربیت اخلاقی از دیدگاه امام علی7و ژان ژاک روسو است. حضرت علی7اوّلین پیشوای شیعیان، نکات برجستهای را دربارهٔ تربیت اخلاقی بیان فرمودهاند. از سوی دیگر، ژان ژاک روسو مربی و دانشمند برجستهٔ غربی نیز، آراء اخلاقی مهمی را دربارهٔ تربیت اخلاقی کودکان بیان مینماید. روش پژوهش، توصیفی- تحلیل اسنادی و از روش فیشبرداری برای گردآوری اطلاعات استفاده شده است. بدین منظور مطالب از منابع دستاوّل هر دو صاحبنظر (نهجالبلاغه، امیل) و همچنین منابع مرتبط انتخاب و استفاده شده است. نتایج پژوهش حکایت از آن دارد که اصول مشترک تربیت اخلاقی امام علی7 و روسو بهترتیب عبارتند از: تربیت اخلاقی تدریجی، تربیت اخلاقی آزادمنشانه و تربیت اخلاقی الگوگیری. روشهای تربیت اخلاقی امام علی7عبارتند از: روش حکمت، روش عقلانی و روش تربیت منفی. از روشهای تربیت اخلاقی روسو هم میتوان به روش تجربی، روش عقلانی و روش تربیت منفی اشاره نمود.
- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 14-07-1395
- نویسندگان: محمود امیدی,سیف اله فضل الهی قمشی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: توسعه حرفه ای معلم
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: عملکرد شغلی,خودکارآمدی,توسعه حرفهای دبیران دوره متوسطه
- چکیده: پژوهش حاضر با هدف شناسایی رابطه عملکرد شغلی و خودکارآمدی با توسعه حرفهای دبیران دوره متوسطه ناحیه 2 شهر قم انجام گرفت. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و به لحاظ شیوه گردآوری دادهها، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل 1021 نفر از دبیران مدارس متوسطه آموزش و پرورش و نمونه آماری شامل 366 دبیر بود که بر اساس فرمول کوکران به روش تصادفی طبقهای انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از سه پرسشنامه استاندارد مقیاس خودکارآمدی معلم اسچانن، موران وولفولک، عملکرد شغلی هرسی و گلداسمیت (2001)، توسعه استانداردهای حرفهای معلمان ایوبی (1393)، با پایایی به ترتیب 82/0، 92/0، 95/0 بر اساس آلفای کرونباخ استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره نشان داد: بین عملکرد شغلی و خودکارآمدی دبیران با توسعه حرفهای آنان در مدارس متوسطه آموزش و پرورش ناحیه 2 استان قم رابطه وجود دارد. ضرایب رگرسیون متغیر پیشبین نشان میدهد که خودکارآمدی به میزان (296/0 = β) و عملکرد شغلی به میزان (250/0 = β) میتوانند توسعه حرفهای دبیران را پیشبینی نمایند. همچنین نتایج نشان داد عملکرد شغلی و خودکارآمدی دبیران مرد به طور معناداری بیشتر از دبیران زن است. در نتیجه میتوان گفت با فراهمسازی زمینهها و برنامههای توسعه حرفهای، عملکرد شغلی کارکنان و خودکارآمدی آنان بهطور همزمان افزایش مییابد.
- چکیده انگلیسی: The aim was to identify the relationship between job performance and self-efficacy with the professional development of high school teachers in Qom province. The research method was descriptive-correlational in terms of practical purpose and in terms of data collection method. The statistical population included 1000 teachers of secondary schools of education and training and the statistical sample of 366 people who were selected based on Cochran's formula by stratified random method. To collect data from three standard questionnaires; Teachers' self-efficacy scales of Scanen, Muran Wolfolk, Hershey and Goldsmith's job performance (2001), development of professional standards for Ayoubi teachers (2014), with reliability of 0.82, 0.92, and 0.95, respectively, were used based on Cronbach's alpha. Descriptive and inferential analysis of data to the level of Kolmogorov-Smirnov test, Pearson correlation and multivariate regression in the form of Spss software showed that there is a relationship between job performance and self-efficacy with professional development of high school teachers in Qom province. The predicted variable regression coefficients show that self-efficacy (β = 0.296, t = 32.74) and job performance (β = 0.250, t = 2.87) can predict professional development. As a result, it can be said that with the provision of professional development programs and programs, employees' job performance and self-efficacy increase simultaneously.
- انتشار مقاله: 16-01-1399
- نویسندگان: فاطمه حسین پور,سیف اله فضل الهی قمشی,مهدی محمدی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: رویکردی نو در علوم تربیتی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: دانشگاه آزاد اسلامی,دانشجویان,دینداری,خودباوری
- چکیده: هدف بررسی رابطه دینداری با خودباوری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم بود و روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری 4830 نفر دانشجویان کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم و نمونهآماری 328 نفر بودند که بر اساس جدول مورگان و کرجسی به شیوهی تصادفی طبقهای انتخابشدند. برای گردآوری دادهها از دو پرسشنامهی استاندارد خودباوری سیوندی (1392) و دینداری کلارک و استارک (1965)، به ترتیب با پایایی 92/0 و 94/0 بر اساس آلفای کرونباخ برآورد شد. تجزیه و تحلیل توصیفی و استنباطی دادهها در حد آزمون کولموگروف اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه و آزمون z فیشر، در قالب نرمافزار spss نشان داد: بین دینداری با خودباوری به میزان (822/0)r = رابطه وجود دارد. بین دینداری با خودباوری دانشجویان ازنظر جنسیت و تأهل تفاوتی وجود ندارد؛ همچنین شدت همبستگی دینداری و خودباوری در بین رشتههای مختلف متفاوت نیست. انجام تحلیل رگرسیون نیز نشان میدهد که بین مؤلفههای دینداری با خودباوری نیز رابطه وجود دارد و مؤلفه پیامدی و عاطفی بیشترین تأثیر را بر خودباوری دارند؛ بنابراین دینداری پیشبینی کننده مناسبی برای بالا بردن خودباوری دانشجویان است.
- چکیده انگلیسی: The purpose of this study was to investigate the relationship between religiosity and students' self-esteem in Islamic Azad University of Qom Branch. The statistical population consisted of 4830 undergraduate students of Islamic Azad University of Qom Branch and 328 students who were selected by stratified random sampling based on Morgan and Krejcie table. To collect data, two standard questionnaires of self-esteem by Sidney (2013) and Clark and Stark Religion Questionnaire (1965) were estimated with Cronbach's alpha reliability of 0.92 and 0.94, respectively. Descriptive and inferential analysis of data at the level of Kolmogorov-Smirnov test, Pearson correlation coefficient, multiple regression and Z Fisher test in the form of spss software showed: There is a relationship between religiosity and self-esteem (r = 0.822). . There is no difference between religiosity and students' self-esteem in terms of gender and marriage; also, the intensity of the relationship between religiosity and self-esteem is not different between different disciplines. Regression analysis also shows that there is a relationship between the components of religiosity and self-esteem and the affective and affective factors have the most effect on self-esteem; therefore, religiosity is a good predictor of students' self-esteem.
- انتشار مقاله: 14-11-1398
- نویسندگان: زینب شفیعی,فاطمه حسین پور,سیف اله فضل الهی قمشی
- مشاهده