در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مشاوره و روان درمانی خانواده
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: رضایت زناشویی,درمان شناختی- رفتاری,درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد,نارضایتی جنسی
- چکیده: عوامل فراوانی روی خوشنودی زناشویی تأثیر میگذارد، ناخشنودی جنسی یکی از این عوامل است. هدف این پژوهش مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و درمان شناختی- رفتاری بر خوشنودی زناشویی زنان دارای ناخشنودی جنسی بود. پژوهش حاضر ازنظر روششناسی جزء طرحهای آزمایشی از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش، عبارت بودند از زنان دارای ناخشنودی جنسی که در سال 98 به مراکز مشاوره شهر تهران (9 مرکز مشاوره) مراجعه کرده بودند (750 نفر). از این جامعه با بهکارگیری روش نمونهگیری در دسترس 45 نفر از زنان داوطلبی که دارای ملاکهای ورود به طرح درمانی بودند، از طریق مصاحبه تشخیصی نیمه ساختاریافته انتخاب و بهصورت تصادفی در سه گروه 15 نفری درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، درمان شناختی – رفتاری و کنترل جایگزین شدند. سپس هر گروه آزمایشی طی 9 جلسه 5/1 ساعته تحت درمان قرار گرفتند و گروه کنترل درمانی دریافت نکردند. اعضای هر سه گروه در هر دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون پرسشنامه خوشنودی زوجی اینریچ Fowers, Olson,1989)) را تکمیل کردند. تحلیل کوواریانس نشان داد که میانگین نمرات متغیر خوشنودی زناشویی در هر دو گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل، در مرحله پسآزمون افزایش معناداری داشته است (P ≤0/05, F=259/39). همچنین درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در سنجش با درمان شناختی- رفتاری اثربخشی بیشتری بر خوشنودی زناشویی داشته است؛ بنابراین درمانگران و مشاورین خانواده میتوانند با بهکارگیری درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر روی ناخشنودی جنسی زوجین کار کنند تا افزون بر حل مشکل آنها خوشنودی زناشوییشان نیز افزایش پیدا کند و گام باارزشی جهت کاهش طلاق بردارند.
- چکیده انگلیسی: Many factors can effect on marital satisfaction, and sexual dissatisfaction can be one of these factors. The purpose of this study was to compare the effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy and Cognitive-Behavioral Therapy on marital satisfaction of women with sexual dissatisfaction. The present study is an experimental design with pre-test and post-test with the control group. The statistical population of the study consisted of women with sexual dissatisfaction who were referred to counseling centers in Tehran (750 persons) in 2019 (9 counseling centers). Using a random sampling method, 45 volunteer women who met the criteria for admission (through a diagnostic semi-structured interview) were selected and randomly assigned into three groups ACT, CBT, and control with each group of 15 persons. Then each experimental group treated for 9 sessions of 1.5 hours and the control group did not receive any treatment. Members of all three groups completed the Enrich couple satisfaction questionnaire (Fowers, Olson, 1989) in both pre-test and post-test stages. Analysis of covariance showed that the mean scores of marital satisfaction in both experimental groups were significantly increased in the post-test compared to the control group (P ≤0/05, F=259/39). In addition, ACT treatment had more effect on marital satisfaction than CBT treatment. Therefore, therapists and family counselors can use acceptance and commitment therapy to work on a couple's sexual dissatisfaction so that in addition to solving their problem, marital satisfaction increased and take an important step to reduce divorce.
- انتشار مقاله: 03-01-1399
- نویسندگان: زهرا زاهدی,آرمان عزیزی,سیف الله رحمانی,فاطمه زارعین,مریم رنجبر
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: توسعه حرفه ای معلم
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: سلامت روان,دانشجویان,فرسودگی تحصیلی,دانشگاه فرهنگیان
- چکیده: در چند سال اخیر، فرسودگی تحصیلی به علت تأثیری منفیکه بر فرایند آموزش و یادگیری بر جای میگذارد، مورد توجه متخصصان تعلیم و تربیت قرار گرفته است. فرسودگی یک حالت منفی خستگی فیزیکی، هیجانی و ذهنی است که با حس عمیق شکست از کار همراه است. فرسودگی تحصیلی توسط دانشآموزان و دانشجویان به صورت خستگی مزمن ناشی از کار بیش از اندازه در فعالیتهای درسی، نگرش بدبینانه و بیتفاوتی نسبت به کارهای مدرسه و احساس شایستگی پایین و فقدان احساس موفقیت در تکالیف بروز داده میشود؛ بنابراین، هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه سلامت روان با فرسودگی تحصیلی دانشجویان بوده است. جامعه آماری شامل تمام دانشجویان دانشگاه فرهنگیان کردستان در سال تحصیلی 96-1395 بود. 121 نفر با روش نمونهگیری تصادفی ساده بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه فرسودگی تحصیلی (برسو و همکاران،1997) و پرسشنامه سلامت روان (28GHQ) استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین سلامت روان با فرسودگی تحصیلی رابطه معناداری وجود دارد. سلامت روان بهطور معناداری، فرسودگی تحصیلی را پیشبینی میکند و همچنین پیشبینیکننده قویی برای فرسودگی تحصیلی است.
- چکیده انگلیسی: In recent years, academic burnout has attracted education experts’ attention due to its negative effect on learning and teaching processes. Burnout is a negative physical, emotional and cognitive tiredness which is accompanied with a deep feeling of work failure. It is demonstrated in prolonged fatigue caused by excessive attempt in academic/educational activities, pessimism and indifference towards /university activities, a feeling of being incompetent and lack of achievement in doing homework. Accordingly, the current study aims to investigate the relationship between students’ mental health and academic burnout. The statistical population included all teacher-students studying in Kordestan Farhangian University in 1395-1396. 121 subjects were selected through simple random sampling. Academic burnout questionnaire (Berso et al, 1997) and mental health questionnaire (GHQ28) were employed to collect data. The results indicate that there is a meaningful relationship between mental health and academic burnout. Mental health significantly and strongly predicates academic burnout.
- انتشار مقاله: 25-09-1395
- نویسندگان: عمادالدین عزتپور,سیف الله رحمانی,واقف دلخوش
- مشاهده