در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: منظر
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: صفوی,تاریخ اجتماعی,هویت اجتماعی,فضای جمعی,میدان نقش جهان
- چکیده: فضاهای جمعی هر تمدن ازجمله مباحث مهم در تعیین هویت اجتماعی آن عصر است و تاریخ اجتماعی زمینه ای هدایتگر در شکل گیری و موفقیت این فضاهاست. برای بازیابی هویت ازدسترفتۀ اقوام با توجه به حفظ تسلسل هویت تاریخی، می توان به گذشته رجوع و خوانشی مجدد از نشانه ها و معانی نهفته در کالبد نمود. در دورۀ صفوی علی رغم استفاده از قوه قهریه و تصرف در اموال عمومی در رونداحداث میدان نقش جهان، این فضا پس از مدتی مورداستقبال قرارگرفت که آثار آن تا به امروز باقی است. این مقاله در پی یافتن چگونگی اثرگذاری حکومت صفوی در استحاله معنای فضا و ایجاد هویت اجتماعی فضاهای جمعی است. بهعبارتدیگر پرسش از چگونگی ساخت هویت اجتماعی ویژه عصر صفوی و نقش آن در ساخت فضای جمعی مطلوب این پژوهش بوده است . پژوهش حاضر بر اساس مطالعۀ اسنادی و کتابخانه ای از روش پژوهش تاریخ اجتماعی، به تأثیرات گرایش های اجتماعی در معماری می پردازد. به این منظور پس از معرفی بنمایه فکری حکومت صفوى، نتایج اجتماعیِ حاصل از این اندیشه ها و اثرات آن بر معماری فضای جمعی و مقبولیت اجتماعی آن بررسی قرار میگیرد. این تحقیق بر این فرض استوار است که اقداماتی که از لحاظ سیاسی و فرهنگی در جهت ایجاد یکپارچگی دینی و فرهنگی انجام شده است، بیشترین تأثیر را در هویتبخشی به فضاهای جمعی داشته است. نتیجه حاصل ازین پژوهش روشن ساخت که فضای جمعی عصر صفوی از لحاظ عوامل زمانی شکل گیری شامل سه بعد سیاسی، دینی و سرزمینی و از منظر علتها در رویۀ اجتماعی شامل سه بخش نظاممند کالبدی و فضایی و ساخت است و این عوامل منجر گردید که فضاهای جمعی این دوران واجد ویژگیهای منحصر به فردی شود که جز در نگاه حاکمان، رفته رفته از دید مخاطبان فضا نیز مشروعیت و هویتی اجتماعی یافت.
- چکیده انگلیسی: The Public spaces of each civilization are among the important issues in determining the social identity of that era and social history is a guiding background in the formation and success of these spaces. In order to recover the lost identity of the tribes, considering the preservation of the historical identity sequence, it is possible to refer to the past and re-read the signs and meanings hidden in the body. In the Safavid period, despite the use of force and seizure of public property in the process of construction of Naghsh-e-Jahan Square, this space was welcomed after a while, the effects of which remain to this day. This article seeks to find out how the Safavid government influenced the transformation of the meaning of space and the creation of social identity of Public spaces. In other words, the question has been how to construct a special social identity of the Safavid era and its role in constructing the desired Public space of this research. The present study, based on a documentary and library study of the social history research method, deals with the effects of social tendencies in architecture. For this purpose, after introducing the intellectual foundation of the Safavid government, the social results of these ideas and its effects on the architecture of the Public space and its social acceptance are examined. This research is based on the assumption that the measures taken politically and culturally to create religious and cultural integration have had the greatest impact on the identification of Public spaces. The result of this study made it clear that thePublic space of the Safavid era in terms of time factors of formation includes three dimensions of political, religious and territorial and in terms of causes in social practice includes three systematic parts of physical and spatial and construction and these factors led to collective spaces. This period should have unique characteristics that, except in the eyes of the rulers, gradually gained legitimacy and social identity from the point of view of the space audience
- انتشار مقاله: 13-10-1399
- نویسندگان: بابک برخوردار,لیلا زارع,سید مصطفی مختاباد امرئی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه جغرافیا و برنامه ریزی منطقه ای
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: زمینهگرایی,معماری سنتی ایران,شاخصهای معماری زمینهگرا,خانه صادقی اردبیل
- چکیده: تحقیق حاضر در 3 مرحله انجام پذیرفت که شامل:1- تدوین چارچوبی جامع برای تحلیل شاخص های زمینه گرایی بر مبنای پژوهش های انجام یافته در این حوزه 2- تطبیق این شاخص ها با خصوصیات معماری ایرانی بر مبنای نظریات صاحبنظران حوزه معماری ایرانی 3- تحلیل کالبدی فضایی خانه صادقی و بررسی انطباق خصوصیات آن با چارچوب های زمینه گرایی. تحقیق حاضر یک مطالعه توصیفی از نوع کیفی است که در پروسه پیشبرد پژوهش، از روش نمونه موردی(تک نمونه) و در جهت گردآوری داده ها از مطالعات کتابخانه ای و میدانی بهره گرفته شد؛ به گونه ای که در بخش اول تحقیق(چارچوب نظری تحقیق) از مفهوم به مصداق و در بخش دوم که شامل بررسی نمونه موردی است، از مصداق به مفهوم پرداخته شد. یافتههای تحقیق، حاکی از این نکته میباشد که با توجه به مطالعات انجام یافته، متغیرهای متعددی در شکل گیری خانه دوره قاجار در شهر اردبیل مورد توجه قرار گرفتهاند که بنظر همگی برگرفته از ارزشها، باورها و بن مایههای ساختاریِ جامعهِ انسانی و جغرافیاییِ آن دوران بوده است؛ طوریکه میتوان مدعی شد که حداقل، مسکن قاجاریِ شهر اردبیل، واجد ارزشهای زمینهگراست؛ پس میتوان نظریه انحطاط و غالبیت تفکرِ مدرن در شکل گیریِ معماری دوره قاجار را که به نظر غیر صحیح و یکجانبه میآید را رد کرد.
- چکیده انگلیسی: The present research was carried out in 3 stages, which include: 1- Developing a comprehensive framework for analyzing contextual indicators based on research conducted in this field 2- Adapting these indicators to the characteristics of Iranian architecture based on the views of experts in the field of Iranian architecture 3- Analysis The spatial body of Sadeghi House and the study of its properties in accordance with contextualist frameworks. The present study is a descriptive qualitative studyIn the process of advancing the research, the case sample method (single sample) was used and in order to collect data, library and field studies were used; In such a way that in the first part of the research (theoretical framework of the research) from the concept to the case and in the second part which includes the study of the case study, The concept was discussed from the example. Findings indicate that according to studies, several variables in the formation of the Qajar period house in Ardabil have been considered.Which seems to have all been taken from the values, beliefs and structural foundations of human society and geography of that time; As it can be claimed that at least the Qajar housing of Ardabil city has contextual values;Thus, the theory of degeneration and dominance of modern thought in the formation of Qajar architecture, which seems to be incorrect and one-sided, can be rejected.
- انتشار مقاله: 24-01-1399
- نویسندگان: کوروش حاجی زاده علمداری,ایرج اعتصام,سید مصطفی مختاباد امرئی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: جغرافیای سرزمین
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: "اقلیم گرم و خشک","نور گیری"," ارتباط بین فضای درون و برون","روش اقلیمی دومارتن","مساجد سنتی ایرانی"
- چکیده: در معماری ایرانی اسلامی، ارزشمندترین میراث بجا مانده که در راس آن معماری مساجد قرار دارد همواره نور گیری و ارتباط بین فضای داخل و خارج با لحاظ راه کارهای اقلیمی برای هماهنگی با شرایط محیطی انجام شدهاست. حال این سوال مطرح است که سیر نورگیری در معماری مساجد فلات مرکزی ایران به چه نحوی بودهاست. این پژوهش توصیفی تحلیلی میباشد که ابتدا به تعیین منطقه مطالعاتی از فلات ایرن مرکزی با کمک نرم افزار GIS پرداخته و سپس شرایط اقلیمی منطقه اقلیم گرم و خشک ایران را بر اساس روش اقلیمی دمارتون توصیف کرده و در ادامه به بررسی راهکارهای معمارانه مساجد سنتی ایرانی در اقلیم گرم وخشک با ارایه نمونههای موردی از چهار دوره معماری ایرانی طبق سبک شناسی معماری پیرنیا میپردازد. در بررسی دستاورد تحقیق حاضر میتوان اشاره نمود که در روند تکامل معماری ایرانی، سیر ظریف شدن سازه بناها مشاهده میشود که باعث افزایش ارتباط بین داخل و خارج و ورود بیشتر نور را در فضاهای داخلی میسر میسازد. اما نکته مهم اینکه در بررسی نمونههای مطالعاتی، همزمان افزایش لایههای مختلف کالبدی، سبب پیچیدگی در پلان، و رابطه بین محیط درون و بیرون که بیان کننده راهکارهای اقلیمی نقش عمدهای در طراحی معماری مساجد ایرانی داشتهاست.
- چکیده انگلیسی: In Iranian-Islamic architecture, the mosque, the most valuable heritage has left a deep concepts of light and its transparency. As well as the above with the way things have been done climatic conditions for aligning. Now the question is that lighting and transparency (communication between the inside and outside) in the architecture of mosques central plateau of Iran (hot and dry climate) in what ways it is. In this study, we tried to examine the impact of climate change in terms of lighting and transparency in Iranian mosques at Khorasani, Razi, Azeri and Esfahani Eras. This study is Descriptive and analytical, in first to describe the climatic conditions of the region Hot and dry climate of Iran (Central Plateau) and solutions for architectural mentioned, and then the evolution of the Lighting Transparency of Iran's traditional mosque, and in the end to see case studies of four Iranian architecture style to adapt to the climatic conditions in these deals Pirnia.
- انتشار مقاله: 17-10-1397
- نویسندگان: داود سعادت,ایرج اعتصام,سید مصطفی مختاباد امرئی,محمدجواد مهدوی نژاد
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: باغ نظر
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: کالبد شهر,الگوی شکلدهنده,ماشین شهرسازی,بهروزبودن محصول,سنتز تکنولوژیکی
- چکیده: کالبد و سازمان فضایی شهر، به مثابه نمود نهایی اندرکنش عوامل تأثیرگذار بر آن، بارزترین شاخصهای است که براساس آن قضاوت در مورد ویژگیهای فضای شهری در خصوص آن شکل میگیرد. اگرچه با پیشرفت دانش بشر، عناوین تأثیرگذار و علوم جدیدی در شکلگیری کالبد و سازمان فضایی شهرها دخیل شدهاند، با این حال در اکثر موارد برآیند عوامل مذکور به شکل ساختارهای فرمدهنده کالبدی غالب، نمود یافته و تجلی مییابند. هدف از این تحقیق بازیابی و دستهبندی تکنیکها، ابزارها یا رویکردهای جامع و فرایندمحوری است که به وسیله آنها از آغاز تمدن یونان تاکنون، یک بخش از مقتضیات خلق کانسپت شهری یا تمامی بخشهای آن مرتفع شده است. تعریف چهارچوب ساختاری ابزار فوق به همراه چیستی و چگونگی کاربرد آن در شرایط کنونی سؤالات اصلی این پژوهش بودهاند که با استفاده از روش توصیفی و همچنین تطبیق و تحلیل محتوای متون تخصصی، پس از بازیابی مفاهیم مشابه در حوزههای معماری، هنرهای تجسمی و فلسفه، پس از ایجاد یک نظام طبقهبندیشده از معنای مشترک مفاهیم مذکور، پاسخ داده شدهاند. تدوین یک نظام منسجم تحت عنوان ماشین شهرسازی و بررسی مزایای رویکرد مذکور در کنار معرفی رویکرد سنتز تکنولوژیکی، به عنوان ماشین شهرسازی معاصر از نتایج اصلی این تحقیق هستند.
- چکیده انگلیسی: Urban spatial structure and organization, as the appearance of the interaction of factors which affecting them, is a characteristic that judgment on the urban space specifications is conducted about it. Although with the advancement of human knowledge, impressive titles and modern sciences have been involved in the formation of urban spatial structure and organization, however, the resultant effect of these factors can be identified as forming skeletal structures. The aim of this study is the recovery and classification of techniques or process-centric approaches that urban concept has been created over time by them. In this regard, using the descriptive method and also comparison and analysis of specialized text contents, after recovery of the same concepts in architecture, visual arts and philosophy, the result of research led to the development of the new concept entitles as Urbanism machine. By definition of this new concept, the ability of thinking advantage addition and machinery production to urban planning and designing at different scales has been studied. Introducing the technological synthesis as a contemporary urban machine is another result of this study.
- انتشار مقاله: 02-07-1396
- نویسندگان: ناجی پژمان ضیایی,محمد نقی زاده,سید مصطفی مختاباد امرئی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: باغ نظر
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: سیاست,هنر,نمایشگاههای جهانی,اکسپو,کریستال پالاس,بریتانیا
- چکیده: در زیستجهان فرهنگی عصر مدرن، نخستین بار نخبگان سیاسی- فرهنگی بریتانیا پدیدهای چندبعدی از نمایشگاههای جهانی به نام اکسپوی کریستال پالاس1 را شکل دادند که زمینهساز خوانشهایی نوین در وجوه ملی- بینالمللی شد. یکی از این خوانشها، عرصه پیوند میان هنر و سیاست- میان بازتولیدپذیری اثر هنری و طرح و بسط جریانهای سیاسی- بود. با عطف توجه به این پیوند، پژوهش حاضر که توصیفی- تبیینی است و با استناد به منابع معتبر کتابخانهای، تصویری و الکترونیکی تهیه شده، بر آن است تا نشان دهد که هنر چگونه مورد بهرهبرداری قرار گرفت تا تحققبخش اهداف سیاسی بریتانیا باشد. براساس نتایج به دست آمده، نخبگان سیاسی- فرهنگی بریتانیا به سه روش از هنر بهرهبرداری کردند : طراحی معمارانه مبتنی بر ایدهای نوآورانه از ارزشهای فناوری ساختوساز، تولید آثار با درجه کیفیت و کمیت پیشرفته صنعتی و نمایشی خلاقانه از صنایعدستی اقوام مستعمره. زیرا این روشها که بر پایه مؤلفههایی در بیانی خالص از پیشرفت علمی و صنعتی بودند و نوعی نگاه زیباییشناختی مبتنی بر تأثیرات حسی و ادراکی ایجاد میکردند سبب شدند تا : 1. گونهای شناخت معقولانه از تحولات فناورانه در انطباق با سیاستهای منفعتطلبانه و در جهت حفظ منافع ملیشان صورت گیرد؛ 2. ادراک مثبت از قابلیت تولید انبوه و صرفهجویی در هزینههای تولید با بهرهگیری از صنایع ماشینی برای پیشبرد سرمایهداری کالامحورشان ایجاد شود و 3. سلسله مراتبی از اطلاعرسانی در مشروعیتبخشی به بهرهوریهای نوین انحصارطلبانهشان صورت پذیرد. چنانکه برآیندی تحلیلی از این موارد در بطن پژوهش حاضر، تبیینگر تحقق اهداف مدنظر بریتانیا همچون تمرکز قدرت، رشد اقتصادی و بهرهوریهای تجاری- سیاسیاش است.
- چکیده انگلیسی: For the first time in the modern cultural bio-world, the British political-cultural elites formed a multidimensional phenomenon of international exhibitions called The Crystal Palac Exhibition which led to new national-international readings. One of these readings was the opportunity for linking arts and politics – between the ability of reproduction of art work and the array and design of political forces. Considering this linkage, the present descriptive-explanatory research which is depending on reliable library, visual, and digital resources attempts to show how the arts were utilized in favor of the political goals of Britain. In order to answer this question appropriately, this research is undoubtedly trying to study the experience of the Crystal Palace Expo and provide an image by defining its general view in its content as the independent variable and its form as the dependent variable; in such a way that it will be able to infer the political procedures-artistic approaches of the exhibition and then define the method of using the arts as a powerful tool for affecting national-international British politics. According to the results, the British political-cultural elite have befitted from arts in three ways. Naturally, such befitting indicates the realization of certain achievements as the profile of the present study which has led to the political goals of Britain in the exhibition 1851: In the first step, by being aware of the components of the dominant intellectual movements in the nineteenth century, they arranged the effecting factors which led to the mentioned exhibition in Britain in a proceeding linear timeline. They reproduced the arts in a modern scene of architectural expressions based on an innovative idea from the values of technology; thus, they reached a feeling of satisfaction from technological developments along with raising awareness and spreading it among the people. So, (through lawful public agreement), they could attract the support and involvement of people in major national capitalistic industries and technologies; expand the economy development plans of their country and penetrate among the intellectual class of the nation by stating that Britain is progressing towards distinct paths and this progress can be a tangible reality indicating that the situation will improve. In such a way that nationalistic policies led Britain to expand and maintain its power both among the public and intellectual class.As the second step, they started to categorize the works of art according to their location into three groups titled as "industrial arts", "fine arts", and "handcrafts and tribal arts" and exhibited them. In the category of industrial arts, they separated industrial works of art from others, especially fine arts, by putting utmost emphasis on the visual characteristics of these industrial items along with defining an artistic-industrial object for them. They aimed at creating a modern participation for elevating the key affecting factors of the British industry, which had developed during a long period of time to a highly progressed level of quality and quantity, to a competitive international level. They pushed forward the assimilation and mass production procedures of the produced commodities in the realm of arts; created a positive understanding from the capacity of mass production and production cost saving by benefitting from machine-based industries for improving their commodity-based capitalism; created the foundation of a kind of investment and invited people to support and participate in such remarkable forms of capitalism. Based on the policy of capitalism in dynamic capitalistic economy, these achievements enabled them to accomplish the other goal of Britain which was further economic development and commodity-based profit making. For the third step, by having a kind of understanding from the situation of the colonized countries, they exhibited these nations in the symbolic form of artistic works and customs, as well as allocating special places for marching, choir singing with native costumes, and performing plays related to their traditional and native issues; in such a way that in an ethnical categorization of the productions of the countries of the empire, they have created an opportunity for the British industry to improve their situation with allocating funds, skills, and their own specific knowledge to show the maturity of the nature of their industry in the new environment of international competition. As such, these contradicting exhibitions enabled them to build a hierarchy of information about legitimizing their modern monopolistic productivity. Also they could inform their industries about colonial arts as economic resources and persuade them to get involved in business markets of "handcrafts and tribal arts"; thus destabilizing the use of arts in handcrafts and tribal arts in accordance with their imperialistic policies and their financial interests, and share that with their own society in order to internationally empower Britain in a legitimate manner.
- انتشار مقاله: 08-04-1394
- نویسندگان: فهیمه زارع زاده,سید مصطفی مختاباد امرئی,زهرا رهبرنیا
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: باغ نظر
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: سیاست,هنر,نمایشگاههای جهانی,اکسپو,کریستال پالاس,بریتانیا
- چکیده: در زیستجهان فرهنگی عصر مدرن، نخستین بار نخبگان سیاسی- فرهنگی بریتانیا پدیدهای چندبعدی از نمایشگاههای جهانی به نام اکسپوی کریستال پالاس1 را شکل دادند که زمینهساز خوانشهایی نوین در وجوه ملی- بینالمللی شد. یکی از این خوانشها، عرصه پیوند میان هنر و سیاست- میان بازتولیدپذیری اثر هنری و طرح و بسط جریانهای سیاسی- بود. با عطف توجه به این پیوند، پژوهش حاضر که توصیفی- تبیینی است و با استناد به منابع معتبر کتابخانهای، تصویری و الکترونیکی تهیه شده، بر آن است تا نشان دهد که هنر چگونه مورد بهرهبرداری قرار گرفت تا تحققبخش اهداف سیاسی بریتانیا باشد. براساس نتایج به دست آمده، نخبگان سیاسی- فرهنگی بریتانیا به سه روش از هنر بهرهبرداری کردند : طراحی معمارانه مبتنی بر ایدهای نوآورانه از ارزشهای فناوری ساختوساز، تولید آثار با درجه کیفیت و کمیت پیشرفته صنعتی و نمایشی خلاقانه از صنایعدستی اقوام مستعمره. زیرا این روشها که بر پایه مؤلفههایی در بیانی خالص از پیشرفت علمی و صنعتی بودند و نوعی نگاه زیباییشناختی مبتنی بر تأثیرات حسی و ادراکی ایجاد میکردند سبب شدند تا : 1. گونهای شناخت معقولانه از تحولات فناورانه در انطباق با سیاستهای منفعتطلبانه و در جهت حفظ منافع ملیشان صورت گیرد؛ 2. ادراک مثبت از قابلیت تولید انبوه و صرفهجویی در هزینههای تولید با بهرهگیری از صنایع ماشینی برای پیشبرد سرمایهداری کالامحورشان ایجاد شود و 3. سلسله مراتبی از اطلاعرسانی در مشروعیتبخشی به بهرهوریهای نوین انحصارطلبانهشان صورت پذیرد. چنانکه برآیندی تحلیلی از این موارد در بطن پژوهش حاضر، تبیینگر تحقق اهداف مدنظر بریتانیا همچون تمرکز قدرت، رشد اقتصادی و بهرهوریهای تجاری- سیاسیاش است.
- چکیده انگلیسی: For the first time in the modern cultural bio-world, the British political-cultural elites formed a multidimensional phenomenon of international exhibitions called The Crystal Palac Exhibition which led to new national-international readings. One of these readings was the opportunity for linking arts and politics – between the ability of reproduction of art work and the array and design of political forces. Considering this linkage, the present descriptive-explanatory research which is depending on reliable library, visual, and digital resources attempts to show how the arts were utilized in favor of the political goals of Britain. In order to answer this question appropriately, this research is undoubtedly trying to study the experience of the Crystal Palace Expo and provide an image by defining its general view in its content as the independent variable and its form as the dependent variable; in such a way that it will be able to infer the political procedures-artistic approaches of the exhibition and then define the method of using the arts as a powerful tool for affecting national-international British politics. According to the results, the British political-cultural elite have befitted from arts in three ways. Naturally, such befitting indicates the realization of certain achievements as the profile of the present study which has led to the political goals of Britain in the exhibition 1851: In the first step, by being aware of the components of the dominant intellectual movements in the nineteenth century, they arranged the effecting factors which led to the mentioned exhibition in Britain in a proceeding linear timeline. They reproduced the arts in a modern scene of architectural expressions based on an innovative idea from the values of technology; thus, they reached a feeling of satisfaction from technological developments along with raising awareness and spreading it among the people. So, (through lawful public agreement), they could attract the support and involvement of people in major national capitalistic industries and technologies; expand the economy development plans of their country and penetrate among the intellectual class of the nation by stating that Britain is progressing towards distinct paths and this progress can be a tangible reality indicating that the situation will improve. In such a way that nationalistic policies led Britain to expand and maintain its power both among the public and intellectual class.As the second step, they started to categorize the works of art according to their location into three groups titled as "industrial arts", "fine arts", and "handcrafts and tribal arts" and exhibited them. In the category of industrial arts, they separated industrial works of art from others, especially fine arts, by putting utmost emphasis on the visual characteristics of these industrial items along with defining an artistic-industrial object for them. They aimed at creating a modern participation for elevating the key affecting factors of the British industry, which had developed during a long period of time to a highly progressed level of quality and quantity, to a competitive international level. They pushed forward the assimilation and mass production procedures of the produced commodities in the realm of arts; created a positive understanding from the capacity of mass production and production cost saving by benefitting from machine-based industries for improving their commodity-based capitalism; created the foundation of a kind of investment and invited people to support and participate in such remarkable forms of capitalism. Based on the policy of capitalism in dynamic capitalistic economy, these achievements enabled them to accomplish the other goal of Britain which was further economic development and commodity-based profit making. For the third step, by having a kind of understanding from the situation of the colonized countries, they exhibited these nations in the symbolic form of artistic works and customs, as well as allocating special places for marching, choir singing with native costumes, and performing plays related to their traditional and native issues; in such a way that in an ethnical categorization of the productions of the countries of the empire, they have created an opportunity for the British industry to improve their situation with allocating funds, skills, and their own specific knowledge to show the maturity of the nature of their industry in the new environment of international competition. As such, these contradicting exhibitions enabled them to build a hierarchy of information about legitimizing their modern monopolistic productivity. Also they could inform their industries about colonial arts as economic resources and persuade them to get involved in business markets of "handcrafts and tribal arts"; thus destabilizing the use of arts in handcrafts and tribal arts in accordance with their imperialistic policies and their financial interests, and share that with their own society in order to internationally empower Britain in a legitimate manner.
- انتشار مقاله: 08-04-1394
- نویسندگان: فهیمه زارع زاده,سید مصطفی مختاباد امرئی,زهرا رهبرنیا
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: باغ نظر
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: نشانهشناسی,نقد,نسبیّت,بازیزبانی,آوانگارد
- چکیده: یکی از مهمترین مسایل زمانه ما، درآویختن با شتاب مهارناپذیر زمان است؛ آثار معماری آوانگارد، که خود محصولی از تحولات سریع زمینهها، نیازها و مقتضیات زمانی- مکانی هر دورهاند، نقطه عطفی در تحولات تاریخ معماری و انتقال سبک محسوب میشوند. تاریخ هنر و معماری معاصر، بسیاری از دگرگونیهای خود را، مرهون نگاه آوانگاردیسم بوده است. بنابراین، چگونگیِ نقد و ارزیابی این آثار، نسبت به آن دسته از آثار معماری که دنبالهروی قراردادهای رایج جامعه هستند موضوع حساستر و پراهمیتتری تلقی میشود. میتوان اذعان داشت که در بسیاری موارد، نقد و ارزیابی این آثار با اختلافات و چالشهای زیادی همراه بوده است. بنابراین، پرسشهایی که این پژوهش با آن آغاز میشود عبارتند از : «بایستههای نقد صحیح اثر معماری آوانگارد کدامند؟» و «عنصر زمان و مکان چگونه بر نقد اثر آوانگارد مؤثر است؟».
این پژوهش، ماهیتاً کاربردی، با رویکردی تفسیرگرا، به شیوهای تحلیلی- تفسیری است؛ با استنتاج منطقی، به تحلیل و واکاوی چگونگیِ نقد و ارزیابی آثار معماری آوانگارد، مبتنی بر نظریههای «بازیهایزبانی»2، «نشانهشناسی فرهنگی»، «نشانهشناسی پساساختارگرا» و «رفتاربودن نقد» میپردازد که چهارچوب نظری پژوهش را تشکیل میدهند. سپس، بهعنوان شواهد تاریخی، نمونههایی از نقد آثار معماری آوانگارد در تاریخ معماری ارایه میشود که میتواند «شاهد» و «مؤیدی» بر درستی پاسخ به پرسشهای تحقیق باشد.
یافتههای تحقیق، حاکی از این است که نقد و ارزیابی آثار آوانگارد، از ویژگی «نسبی»، «مقیّد به زمان» و حتی «مقیّد به مکان» برخوردار است و نتیجه ارزیابی این آثار بسیار وابسته به زمان و مکان است. به منظور داشتن نقدی منصفانهتر، وجود تناسب بین اثر معماری آوانگارد و شیوه خوانش آن امری مطلوب بهنظر میرسد منتقد معماری باید بدان آگاه باشد. درنهایت نتیجهگیری میشود که اگر هدف از نقد معماری، ایجاد تغییر، و فراهمآوردن زمینههای یک حرکت رو به جلو در تاریخ معماری باشد، معیارهای از پیشتعیینشده، انتخاب چندان مناسب، کارآ و منصفانهای برای ارزیابی یک اثر آوانگارد نیستند و بنابراین، در زمان خلق اثر آوانگارد، نتیجهای بر نقد آن اثر، مبتنی بر رویکردهایی که قوانین و معیارهای از پیشتعیین شده دارند مانند نقد اثباتگرایانه و نقد ساختارگرایانه، مترتب نیست.- چکیده انگلیسی: One of the most important issues of our age is to find a way to keep up with the uncontrollable pace of the time. The works of avant-garde architecture which are in turn the product of rapid development of contexts, needs and spatial-temporal circumstances of each era can be considered as a turning point in the historical evolution of architecture and style transfer. The progress of contemporary art and architecture history is greatly indebted to the avant-gardism. Thus, it is of utmost importance to criticize and evaluate these works compared to the ones following society’s conventional mainstream. One can say that in many cases, the criticism and evaluation of these works has been faced with a lot of disputes and challenges. So, we begin the study with the following questions: "what are the requirements for a correct criticism of avant-garde architecture works?" and "how do the two elements of time and place affect the criticism of avant-garde works?"
The present study is an applied research in nature performed using interpretive-analytical methods which tries to analyze and explore how to criticize and evaluate the avant-garde architecture works based on theories of "language games", "cultural semiotics", "post-structuralist semiotics" and "critique as a behavior" which make up our theoretical framework. Then, as an historical evidence, examples of avant-garde works critiques throughout the history of architecture will be addressed which could confirm that the answers given to the questions raised are correct.
The findings suggest that criticism and evaluation of avant-garde works is characterized by qualities including "relativity", being "time-bound" or even "place-bound", that is, the outcomes of reviewing such works are highly dependent on time and place. In order to offer an impartial criticism, the proportionality between avant-garde architecture work and how to read it seem desirable which should be taken into account by architecture critics. In the end, we came to the conclusion that if the purpose of architectural criticism is to make changes and pave the way for a move forward in the history of architecture, predetermined criteria won’t be an efficient and fair choice to assess the avant-garde works. When building avant-garde works, therefore, outcomes obtained from criticism of the project based on approaches with definite rules and standards such as positivistic and strcturalist critique cannot be accepted.
- انتشار مقاله: 01-05-1396
- نویسندگان: الهه رحمانی,ایرج اعتصام,سید مصطفی مختاباد امرئی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: نشریه علمی اندیشه معماری
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: شیراز,شیشه رنگی,تجلی وحدت,پنجره,آبگینه های رنگین
- چکیده: بیان مسئله: تجلی از اصطلاحاتی است که در عرف، با آن، کیفیت بینش و دریافت خود را از دریای معرفت و شناخت حق تعالی و ظهور وی در عالم تعینات بیان میکنند، و در هنرهای وابسته به چنین اندیشهای نیز، این تفکر، به گونههای مختلف نمود مییابد. معماری سنتی ایران نیز به عنوان یک هنر وابسته از این امر مستثنی نیست. استفاده از شیشههای رنگین در جبهه اصلی رو به نور در عمارت های سنتی شیراز یکی از موضوعات وابسته به این امر است. چالش ذهنی محققان در این پژوهش تغییر ماهیت رنگها به دلیل تکثر آنها هنگام عبور از آبگینه های رنگین بوده است، رنگهای سرد و گرم ویژگی های متفاوتی دارند که تاثیرات آنها بر حس مکان و روحیات انسان متفاوت است و تفاوت تاثیرات آنها با نور سفید، فضا را در گیر مینماید.
سوال تحقیق: دخالت رنگین در فضای سنتی چگونه توانسته است حس تعادل را برقرار کند؟ همچنین مقاله پیش رو عهده دار تبیین این فرضیه است که وحدتی میان تناسب سرد و گرم از تکثر رنگهای تجلی یافتهی نور واحد، در پنجره های رنگی عمارتهای سنتی ایران وجود دارد. همچنین با علم به اینکه عرفان به عنوان حرکتی درونی از بنده به سوی خالق است می توان گفت که تجلی رنگ های پنجرههای رنگین نیز نمودی از این حرکت است که مبانی این دو قابل تطبیق هستند.
اهداف تحقق: مهمترین هدف پژوهش حاضر شناسایی جنبهی جدیدی از دلایل استفاده از شیشههای رنگی در معماری سنتی ایران است که تا کنون کمتر بدان توجه شده است.
روش تحقیق: پژوهش از نوع توصیفی-تحلیلی همراه با تحلیلهای کمی است، که در بر پنجرههای عمارتهای سنتی در شهر شیراز انجام گرفته است. بدین شرح که ابتدا مبانی نظری از منابع اسنادی استخراج و سپس در نمونه ها مورد آزمون قرار گرفتند.
مهمترین یافتهها و نتیجهگیری تحقیق: در نهایت مبانی عنوان شده در بخش اول با تناسبات رنگهای گرم به سرد در آبگینه های رنگین نمونه های مورد مطالعه تطبیق یافته است و پژوهش به تناسبی نزدیک به یک که می توان آن را همان نمود تجلی وحدت و حس تعادل دانست، دست یافته است.- چکیده انگلیسی: Manifestation is idiomatic that is commonly expressed the quality of insight and its perception from the sea of knowledge and recognition of God and his appearance in the world. And also in the arts depending on such a thought, it appears to different species. The article is responsible for this theory that there is a unity among the proportion of manifested colors of a single light in the colored windows of Iran's traditional mansions. Mysticism is an internal movement of the servant toward the creator (God) and also manifesting of tinted windows is a symbol of this movement that the principles of these are comparable. The fundamental goal of this research is (theoretical and experimental), and due to the nature of it (quantitative- qualitative), this research is based on an analytical- measuring method. The present research methods are collecting data from library resources and field inference that has been formulated after the collection of theoretical base of research, reviewing subjects and indexes through objective observation and the presence in the locality, and estimating of the building, the acquired statistics and information based on the format of the chart and the table. The middle of the camera in the form of flat, colored Windows is estimated and then transferred to AutoCAD software. After drawing, the areas of their color levels are extracted. It has been done separately for each color, and finally, the ratio of colored levels in the form of quantitative data is extracted. and, the titled principles are compared with the proportions of colored glasses.
What is noticeable in the first observation of color combination of windows, is restrictions and color constancy used in traditional windows; in these windows has been used only colors: green, yellow, blue and red. the stability of the colors used in Iranian architecture gives specific value and credibility to them. this stability doesn’t apply in the human eye for the components of the necessity of composition, but it's like constant and valuable creatures, which put together in the time of work creation and provide the combination that causes to make the perfection. Also, the stability of colors makes them individually invisible easily from among the wide range of colors. According to analyzing the calculations and the tables; in this case study, four colors (green, blue, red and yellow) are used approximately the same in the windows of this mansion to have an optimal effect on persons.As it can be seen in analysis, the ratio of hot color to cold color is the distance between + and -0.2, unless there may be the ratios of compensation in the total window, for example: in the module B1, yellow color is the most that include the hot colors, while in the module B2, the green color has the most amount that includes the cold colors, this matter keeps the ratio of the cold colors to the hot colors in the total window in the same distance. And it is nothing except the manifestation of unity in diversity and a single words: As the multiplicity of light forms after passing through the colored windows in the sense of the light source is not different and always is the same sun appear that causes the delight. The balance of using colors in case studies; the Khalil-Pasand and Zanjirchi houses are samples of this fact. As mentioned in the table, Iranian artists used the hot (red and yellow) and cold (blue and green) colors with a balanced ratio. Nearly the number derived from calculations is evidence for this claim, and it is the same issue of mysticism that the mystic achieved a balance after a hard austerity. Another factor that can be raised in Islamic mysticism is the discussion of proportion: "in addition to light and color, proportion also exists in order to add the design aesthetic: when colors and bright, pure designs are regulated normally and consistently are better than irregularities. "By investigating the samples is clearly invisible in using the colors. The colors are applied generally and with a slight difference in the windows so that each color beside another neutralizes the intensity of it and had highly significant influences on the people within the space.- انتشار مقاله: 13-07-1398
- نویسندگان: سها پورمحمد,سید مصطفی مختاباد امرئی,فرح حبیب
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: هویت شهر
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: آموزش معماری,طرحواره,فرایند طراحی معماری,میزانسن
- چکیده: این مقاله به بررسی چگونگی آموزش طرحواره1 در کارگاه معماری پرداخته است. ایده و طرحواره میتواند مبنای طراحی باشد و اهمیت آن در ارائه راهحلهای نوآورانه توسط معمار قابلتوجه است. این تحقیق با روش پیشنهادی خود، به دنبال ارتقای کیفیت آموزش طراحی معماری بوده است. ازاینرو طرحواره در دو سطح کلان و خُرد طبقهبندیشده و پس از مشخص شدن نیازهای آموزشی و مهارتی لازم برای هرکدام از سطوح طرحواره، راهکارهای آموزشی بر اساس نظریه میزانسن پیشنهادشده است. برای سنجش مطلوبیت راهکارهای آموزشی پیشنهادی از نمونه موردی در دو ترم متوالی استفاده شد. این تحقیق بهصورت کیفی انجامشده و دادهها به روش تحلیلی و توصیفی موردبررسی و مقایسه قرار گرفت. نتایج نشاندهنده آن است که روش طراحی پیشنهادی در توانمندسازی دانشجویان جهت خلق ایده، بیان و ارائه طرحوارههای ذهنی در سطح کلان و خُرد مؤثر بوده است.
- چکیده انگلیسی: This article examines how concept as a lesson is taught in an architectural workshops. The idea and concept is the basis of design and its importance in providing innovative solutions by the architect is significant. A problem has to be found before starting the design. After finding the problem, search for the creative solution has begun. The challenge for the researcher has been to develop an innovative solution to architectural designers. This paper, in its proposed methods, has sought to improve the quality of architectural design education. Consequently, the concept is classified into two levels of macro and micro, and after identifying the training and skill needs for each of the levels of the concept, educational solutions are proposed based on the theory of Mise en Scene. The development of a concept in architecture can be created through the elements of the theory of Mise en Scene. The elements of the theory of Mise en scene are attention to the scene, light, angle of the camera, the arrangement of objects, the states of the actors, the costumes of the actors and the activities on the scene, all of which refer to the general idea that the atmosphere of film has made. This overall atmosphere of the film can be the same concept as the macro level in architecture, and the attention to each element of Mise en Scene can be the same concept of micro-level in architectural design. The way of using the Mise en Scene's theory of components to maintain the overall atmosphere of the film, helps the researcher to provide a design training strategy. To evaluate the desirability of proposed educational strategies, a case study was used in two consecutive semesters. This research was carried out qualitatively and the data were analyzed by analytical and descriptive method. A set of studies has suggested that the skills required by students for a macro-level concept are: visual memory, initial recognition of visual literacy, a strong archive of images with classified topics of architecture, memories and experiences of quality from the presence of architecture, face to face or documentary film from an architectural work, capable of free-style design, familiarity with drawing techniques and rendering, a three-way communication between the mind, eyes and hands of the designer. And the abilities required for a micro level concept include a three-way communication between the mind, eyes and the designer's hand, familiarity with sensible experiences for humans by architectural elements, familiarity with the definition of the event in spaces, and the circulation; therefore, the common factor in the abilities, the need for two levels of the schema is the existence of a triple bond between the mind, student's eyes and hands and the educational strategy presented in this article is to strengthen this three-dimensional relationship and other components. The results indicate that the proposed design method has been effective in empowering students to create ideas, expression and presentation of mental concepts in the macro and micro levels.
- انتشار مقاله: 26-07-1396
- نویسندگان: محمد حسین عابدی,ایرج اعتصام,سید مصطفی مختاباد امرئی,ازاده شاهچراغی
- مشاهده