در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مطالعات حقوقی معاصر
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: زمان و مکان,تحولات اجتماعی,میراث زوجه
- چکیده: ارث یکی از اسباب تملک ازنظر شریعت اسلامی وبالتبع قانون مدنی ایران شمرده شده است. میراث زوجه از ترکه زوج درفقه امامیه، واجد ویژگی خاصی است. این ویژگی محصول تبعیت پیروان مذهب امامیه از روایات منتسب به امامان معصوم (ع) خود میباشد. براین اساس، زوجه به میزان حصه خود ازتمامی اموال وترکه زوج، سهم نبرده ومتمتع نمیگردد. اهم تعلیل محرومیت زوجه از ارث عقار واموال غیر منقول این چنین بیان شده که ممکن است زوجه پس از تحصیل سهم الارث خود از اراضی، ازدواج مجدد نموده و موجب ورود و مداخله بیگانهای (زوج جدید) در بین وراث شود وسبب تضرر وراث مزبور گردد. یافتههای این پژوهش حاکی از آن است که پارهای از احکام مستند به روایات امامان معصوم برخواسته از موقعیتهای خاص زمانی ومکانی بوده است که اینک مقتضیات زمانی موجبات جدیدی باعث شده که براساس آن زوجه خواهدتوانست ازتمامی ماترک زوج ارث ببرد.
- چکیده انگلیسی: The wife of the couple in the Imamiya has a special attribute. This feature is the product of following the followers of the Imam's religion from the narrations attributed to their infallible imams. Accordingly, the wife does not contribute to the amount of her property of all the property and the couple. The significance of the deprivation of the wife from the inheritance of the real estate and immovable property has been stated that the wife may, after studying, resign her land share, and reciprocate the entry and intercourse (new couples) among the heirs, and the prejudice to the inheritance. The findings of this research suggest that some of the documented narratives of the infallible Imams have been based on specific times and circumstances that nowadays the demands of the time have led to a new cause, according to which the wife could inherit all of the couple's domicile.
The current and existing requirements for social, cultural, political, educational, research, and economic empowerment of women in the Islamic society of Iran include a change in the standards of their related sentences, and will change the sentences by changing the criteria. Among the changes in the rules of the judgments about women, it is understood that the quality of the heritage of the wife is a matter of quality. On this basis, the quality of the wife's inheritance, like the legacy, is to be eliminated and the current deprivation of the wife should be eliminated. So that the wife inherits all the property and the couple. Such an attitude would agree with the appearances of the Holy Qur'an.- انتشار مقاله: 22-08-1397
- نویسندگان: سید محمد صدری,محمدرضا نبی زاده اربابی,محمدیار ارشدی,حیدر امیرپور
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مطالعات حقوقی معاصر
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: حُکم,اذن,نکاح,حقوق موضوعه,: ولایت,باکرۀ رشیده
- چکیده: در فقه، در خصوص وجود ولایت در نکاح باکرۀ رشیده اختلافنظر وجود دارد. نظر مشهور در این باب عدم وجود ولایت در نکاح باکرۀ رشیده است. گرچه به نظر میرسد قانونگذار ما در مادۀ 1043 قانون مدنی برخلاف نظر مشهور و به تبعیت از نظر غیر مشهور مبتنی بر «وجود ولایت در نکاح باکرۀ رشیده» وضع قانون نموده لیکن بررسیها حاکی از این است که مادۀ مزبور مطابق با نظر مشهور، یعنی«عدم وجود ولایت ولی در نکاح باکرۀ رشیده» وضع گردیده است. مطابق این ماده، ضمن اینکه ولی قهری، ولایتی در نکاح باکرۀ رشیده ندارد، نکاح باکرۀ رشیدۀ فاقد اذن نیز صحیح است
- چکیده انگلیسی: There are disagreements in jurisprudence about guardianship in
marriage of mature virgin. However, the famous opinion is lack of
guardianship in marriage of mature virgin. Although it seems that our
legislator has enacted in article 1043 of civil law against famous opinion
and follows non-famous opinion based upon existence of guardianship in
marriage of mature virgin, surveys indicate that the last article is enacted
according to famous opinion – “lack of guardianship in marriage of
mature virgin” – and according to this article, natural guardian does not
have any guardianship in marriage of mature virgin، and the marriage of
mature virgin without any permission is correct.
- انتشار مقاله: 25-11-1393
- نویسندگان: سید محمد صدری,حمید ذاکری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فقه و مبانی حقوق اسلامی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: خانواده,مشارکت,عدالت ترمیمی,جبران,مصالحه
- چکیده: عدالت ترمیمی بعنوان نظریه جدید حقوق کیفری در پی جبران خسارات وارده بر بزدهدیده، ترمیم رابطه بین بزهکار و بزهدیده، اصلاح و بازپذیری بزهکار و تأمین مصالح جامعه محلی متأثر از جرم است. ماهیت فرایند مذکور از یکسو و اقتضای ذاتی محیط خانواده از دیگر سو، ضرورت حاکمیت عدالت ترمیمی بر روابط خانوادگی به جای عدالت انتقامی و سزادهی را امری غیرقابل انکار مینماید.
اسلام نیز احکام خود را بر پایهی ترمیم و اصلاح روابط حاکم بر خانواده قرار داده است و توصیه به تشکیل محکمه خانوادگی، صلح، احسان و عفو و... مبین انطباق آموزههای مذکور با شاخصهای فرایند عدالت ترمیمی است و نکته غیرقابل اغماض این است که عمده مبانی و مستندات فقهی مورد استفاده جهت اثبات حجیت و اعتبار فرایند عدالت ترمیمی بهطور عام نیز، مربوط به روابط درون خانواده است که قدر متیقن، بایستگی و ضرورت بکارگیری آن را در حیطه خانواده، نمایان میسازد. نتیجه این نگرش میتواند مسائل خانواده را از حوزه حقوق کیفری خارج و قانونگذار را متقاعد سازد که در برخورد با ناهنجاریها در حوزه خانواده راهکارهای مدنی و مبتنی بر صلح، ترمیم و گذشت را جایگزین کیفر و مجازات و تعزیر سازد.- چکیده انگلیسی: As a new theory in criminal justice, restorative justice pursues the goals of compensating the damages inflicted on the victims, restoring the relationship between the offenders and victims, correction and rehabilitation of offenders, and securing the interests of the local communities affected by crimes. The essence of the mentioned process on the one hand and the intrinsic necessities of family environments on the other altogether make it essential to cover family relationships with restorative justice instead of penal justice. In addition, Islam too has based its precepts on restoration and correction of family relationships. In fact, advising to form familial courts, and to establish peace, kindness, and forgiveness point to the consistence between the mentioned lessons and the indices of restorative justice. And the important point is that the main sources of jurisprudential documents used to prove the credibility of the process of restorative justice in general relate to the relationships within the family, which highlights the necessity of using it within the family. The outcome of adoption of such a perspective can help remove familial issues from the domain of criminal justice, while also convincing the legislators to replace punishment with peace-based and civil solutions in the face of familial anomalies.
- انتشار مقاله: 02-02-1398
- نویسندگان: خدیجه صادقی موحد,احمد باقری,سید محمد صدری,حیدر امیرپور
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فقه و مبانی حقوق اسلامی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: خانواده,مشارکت,عدالت ترمیمی,جبران,مصالحه
- چکیده: عدالت ترمیمی بعنوان نظریه جدید حقوق کیفری در پی جبران خسارات وارده بر بزدهدیده، ترمیم رابطه بین بزهکار و بزهدیده، اصلاح و بازپذیری بزهکار و تأمین مصالح جامعه محلی متأثر از جرم است. ماهیت فرایند مذکور از یکسو و اقتضای ذاتی محیط خانواده از دیگر سو، ضرورت حاکمیت عدالت ترمیمی بر روابط خانوادگی به جای عدالت انتقامی و سزادهی را امری غیرقابل انکار مینماید.
اسلام نیز احکام خود را بر پایهی ترمیم و اصلاح روابط حاکم بر خانواده قرار داده است و توصیه به تشکیل محکمه خانوادگی، صلح، احسان و عفو و... مبین انطباق آموزههای مذکور با شاخصهای فرایند عدالت ترمیمی است و نکته غیرقابل اغماض این است که عمده مبانی و مستندات فقهی مورد استفاده جهت اثبات حجیت و اعتبار فرایند عدالت ترمیمی بهطور عام نیز، مربوط به روابط درون خانواده است که قدر متیقن، بایستگی و ضرورت بکارگیری آن را در حیطه خانواده، نمایان میسازد. نتیجه این نگرش میتواند مسائل خانواده را از حوزه حقوق کیفری خارج و قانونگذار را متقاعد سازد که در برخورد با ناهنجاریها در حوزه خانواده راهکارهای مدنی و مبتنی بر صلح، ترمیم و گذشت را جایگزین کیفر و مجازات و تعزیر سازد.- چکیده انگلیسی: As a new theory in criminal justice, restorative justice pursues the goals of compensating the damages inflicted on the victims, restoring the relationship between the offenders and victims, correction and rehabilitation of offenders, and securing the interests of the local communities affected by crimes. The essence of the mentioned process on the one hand and the intrinsic necessities of family environments on the other altogether make it essential to cover family relationships with restorative justice instead of penal justice. In addition, Islam too has based its precepts on restoration and correction of family relationships. In fact, advising to form familial courts, and to establish peace, kindness, and forgiveness point to the consistence between the mentioned lessons and the indices of restorative justice. And the important point is that the main sources of jurisprudential documents used to prove the credibility of the process of restorative justice in general relate to the relationships within the family, which highlights the necessity of using it within the family. The outcome of adoption of such a perspective can help remove familial issues from the domain of criminal justice, while also convincing the legislators to replace punishment with peace-based and civil solutions in the face of familial anomalies.
- انتشار مقاله: 02-02-1398
- نویسندگان: خدیجه صادقی موحد,احمد باقری,سید محمد صدری,حیدر امیرپور
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: دوفصلنامه علمی- پژوهشی دانش حقوق مدنی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: حُکم,حق,ارث,وصیت,ارث بری,ارث دهی
- چکیده: نگاه غالب درنطام حقوقی ایران درباره ی ارث ووصیت این است که آن ها راازاحکام مفروض نموده ودرنتیحه هرگونه اثر گذاری اراده رادرموضوعاتشان مردودپنداشته اند؛درحالی که دراین پژوهش به تحقیق ثابت شده است که این دونهاد ازجنس حقوق وهمانند دیگرموضوعات حقوق مدنی دارای احکامی هستند که جهت اتیان وپاس داشت مطلوبات آن ها تقنین گردیده است.
براساس پژوهش و کاوش در لایه های عمیق فقهی و حقوقی دراین پژوهش این فرضیه ارایه و متقن شده است که موضوع و متعلق دو نهاد مزبور، حق ارث بری و حق ارث دهی است ،و موجودیت حقوقی آن ها به لحاظ حکمت وعلت تشریعی ،در جهت پاسداشت حقوق اشخاص در برخورداری ازترکه و نیز مدیریت ارث بری و ارث دهی(وصیت )در حوزه ی مقررات و مفروضات شرعی و قانونی است؛از این روی این دو نهاد دارای ارتباطات بسیار نزدیک ماهیتی، موضوعی و کاربردی هستند و بر یک دیگراثر گذارو از هم دیگر متأثرمی باشند؛درنتیجه اراده می تواند (همانند سایرحقوق بامراعات حقوق دیگران)به عنوان عنصری اثرگذاردرموضوعات ومتفرعات این دو نهاد حقوقی درحقوق زنده واجرایی مورد پذیرش قرار گیرد.- چکیده انگلیسی:
Inheritance and possessory will be two fundamental and important at the civil law in all legal system.And any person is at approach with both of them; whether in live or after death for legal personality of legacy and its administration.
At this article author make an effort demonstrate nature of these two main legal subjects and explain essay their connection with them. However in generally concept and expression of lawyer is often that inheritance and possessory are two independent and irrelevant matters which known obligatory rules and mandatory statement that any agreement for them are lawless and irreligious they link that principally the person will (heir to crown or heir presumptive and testator) have not any effect in inheritance and legacy system.
Author links over religious and legal texts about this two subjects approach to present this hypothesis and prove it that the subjects of this two legal systems are the first right in legacy and right give it to other person in family or party third and the cusses of them keep in countenance and administration the person right at inheritance and possessory will be within the limits of obligatory religious rules and imperative law.
Thereby I think over this two legal and religious systems are so close relev- انتشار مقاله: 13-01-1394
- نویسندگان: سید نصراله موسوی,سید محمد صدری,احمد باقری,پرویز عامری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: دوفصلنامه علمی- پژوهشی دانش حقوق مدنی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی:
- چکیده: حضانت، یکی از حقوق و تکالیف زوجین پس از نکاح و بچه دار شدن است. البته در حقوق ایران، جنبه تکلیفی بودن این حق، که بیشتر شامل نگهداری جسمی از کودک میباشد مورد توجه قرار گرفته است، ولی در حقوق انگلیس، علاوه بر نگهداری جسمی، موارد دیگری را نیز در بر میگیرد. دیدگاه فقهاء امامیه و مذاهب چهارگانه اهل سنت نسبت به ماهیت آن، متفاوت است و هر کدام در جهت دفاع از نظر خودشان استدلالهایی بیان میکنند. بدیهی است، تفاوت در ماهیت، تفاوت در آثار آن را در پی دارد. حضانت از طفل، توسط هر کدام از ابوین یا خویشاوندان وی زمانی جنبۀ حقوقی پیدا مینماید که نکاح به دلایلی منحل و یا اختلاف بین زوجین وجود داشته و جدای از هم زندگی میکرده باشند. در هر کدام از حالات فوق، مطابق قانون، فقه و نیز حقوق خارجی برای حضانت طفل، اولویت هایی وجود دارد و شخص صاحب اولویت باید دارای شرایط معینی باشد.
در شرایطی ممکن است از شخص مسئول حضانت، حضانت سلب شود. در بررسی شرایط فوق، مهمترین اصل در حقوق ایران و فقه «مصلحت کودک» و در حقوق انگلیس، «رفاه و آسایش کودک» میباشد. چگونگی رسیدگی به دعاوی حضانت، اهمیت ویژه ای دارد. با توجه به حساسیت موضوع، تغییر در حقوق ایران و انگلیس برای نیل به اهداف مورد نظر ضروری به نظر میرسد.
آخرین تحول قانونگذاری در خصوص حضانت، به قانون جدید حمایت از خانواده مصوب 1/12/1391 مربوط میباشد که نسبت به قوانین قبلی متحول شده است.
کلیدواژهها: حضانت، مسئول حضانت، حق، تکلیف، طفل.- چکیده انگلیسی:
- انتشار مقاله: 17-10-1393
- نویسندگان: سید محمد صدری,محمدیار ارشدی,حسن بادینی,ثمین عباسی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهش های فقه و حقوق اسلامی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: عدالت کیفری,اصل صرفهجویی کیفری,تفسیر فقه جزایی,سیاست کیفرزدایی
- چکیده: اصل صرفهجویی کیفری یکی از بنیادیترین اصول در حوزهی حقوق کیفری است که پیچیدگی و سختیهایی را که در برابر حقوق جزا به عنوان یکی از محدودیتهای حقوق و آزادی شهروندان وجود دارد با اندکی ملایمت و سازگاری از بین میبرد. این اصل در واقع، به دنبال تحدید و مرزبندی قلمرو مجاز مداخلهی حقوق کیفری در حوزه حقوق و آزادیهای شهروندان میباشد. التزام به اصل صرفهجویی کیفری نه تنها موجبات استفادهی بهینه از حقوق کیفری در جایگاه مناسب آن را فراهم میسازد بلکه در عین حال، زمینهی توجه سیاستگذار جنایی اسلام به استفاده از ابزارها و نهادهای حقوقی- اجتماعی را نیز فراهم میسازد. قاعده قبح عقاب بلابیان، قاعده درأ، اصل احتیاط در دماء، فروج، اعراض و اموال، اصل تفسیر مضیّق، ابتنای شارع بر سختگیری در مرحله ثبوت و اثبات جرم و بنای حدود بر تسامح و تخفیف در اجرای مجازاتها، اصل اباحه، اصل اعتبار مصلحت در تعیین مجازات و اصل عدم ولایت، تأسیس چنین اصلی را موجه میسازد. بدون تردید کاربست این اصل در فرایند کیفرزدایی، جامعهی غیرمتورم کیفری را مواجه خواهد بود و افزون بر این، بستر تحقق عدالت کیفری را هموارتر خواهد ساخت.
- چکیده انگلیسی: The principle of penal economy is one of the most fundamental principles in the field of criminal law that eliminates the difficulties and complexities of criminal law as one of the constraints on the rights and freedoms of citizens with a slight degree of consolation and consistency. In fact, this principle seeks to delimit the scope of the criminal law intervention in the area of citizen rights and freedoms. The commitment to the principle of criminal economy not only provides for the optimal use of criminal law in its proper place, but also at the same time provides grounds for the attention of the criminal policy of Islam to the use of social-legal instruments and institutions. The rule of the shamefulness of punishment without notice of law, the rule of interpretation in favor of defendant in the face of doubt, the principle of precaution in cases involving life, reputation, sexual chastity and property, the principle of narrow interpretation, the principle of the obligation of judge to be strict at the stage of proof of the crime and the principle and foundation of hudud on tolerance and mitigation in the implementation of penalties, the principle of tolerance, the principle of legitimacy of the expediency in determining the punishment, and the principle of non-authority justify the establishment of such a principal. Without doubt, the application of this principle in the process of punishment will result in a non-inflaming criminal system and, moreover, it can pave the way for the realization of criminal justice.
- انتشار مقاله: 06-03-1397
- نویسندگان: حمید مسجدسرایی,خالد نبی نیا,احمد باقری,سید محمد صدری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهش های فقه و حقوق اسلامی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: تغییر,زمان,حُکم,مکان
- چکیده: در مورد این که حکم ثابت است یا در پارهای از شرایط تغییر میکند. استقراء سه فرض متصور است؛ فرض نخست این که حکم اولی غیرقابل تغییر است و الیالابد ثابت است. فرض دوم آنکه حکم به دلیل تغییر موضوع یا ملاک در حالتهایی تغییر میکند. فرض سوم جمع دو فرض اول و دوم است با این توضیح که حکم ثابت است در پارهای از مقاطع حکم اولی به واسطهی گذر زمان کشف میشود نه اینکه تغییر میکند یعنی حکم در لوح محفوظ عندالله وجود دارد و عنصر زمان و مکان کاشف آن هستند، نه آنکه حکم با حفظ موضوع و عوارض مترتب بر آن تغییر کند. به بیان دیگر تحول زمان در احکام مؤثر نیست، احکام با موضوع تناسب دارد زمان موجب رخداد موضوعات مستحدثه میشود و شریعت استعداد دارد که احکام متناسب با موضوعات ناشی از تحول زمان را در اختیار مجتهد قرار دهد با این وصف اولاً تعبیر تغییر با قواعد اصولی ناسازگار است و اشعار بر تصویب دارد، ثانیاً معنای تغییر یعنی این که یک موضوع که از یک حکم برخوردار است با حفظ همه شرایط از یک حکم دیگری برخوردار گردد که هیچ کس ملتزم به چنین باور ناصحیحی نشده است. نگارندگان معتقدند که حکم جدید از باب تغییر نیست بلکه این حکم وجود داشت و کشف شده است. افزون بر این که تغییر به تدریج سبب استحاله دین میگردید و تغییر دستاویزی برای سوء استفاده کنندگان قرار می گیرد.
- چکیده انگلیسی: This paper relates to the changeability of the verdict in some circumstances based on the three hypotheses; first, the judgment is unchangeable. The second assumption indicates that a ruling changes in the situations due to the change of subject or criterion. Third, the sentence is fixed in some sections. In the present case, first, the interpretation of the change is incompatible with the rules of principle and the lyric. Secondly, the meaning of change presents an issue that has a ruler, with the preservation of all circumstances. The authors believe that the new verdict is not a change.
- انتشار مقاله: 31-05-1396
- نویسندگان: عابدین مومنی,سید محمد صدری,علی پیردهی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: دوفصلنامه علمی - پژوهشی دراسات حدیثه فی نهج البلاغة
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: نهج البلاغة,الحقوق العامة,الخدمات العامة,حقوق المواطنین على الحکومة
- چکیده: تعتبر الخدمات العامة من المبادئ البنیویة للحقوق العامة، وهی عبارة عن الفعالیات العامة التی تقوم بها الحکومة أو أی کیان خاص نیابة عن الحکومة، ویحظى هذا المبدأ بأهمیة کبیرة لدرجة أن الدولة التی تفتقر إلى القدرة على تقدیم الخدمات العامة، تفقد الجدارة فی البقاء. ویعتبر الإمام علی (ع) أیضًا أن أحد واجبات الحکومة یتمثل فی تقدیم الخدمات العامة ویعتبر إهمالها من عدم کفاءات الحکومة. فالنصوص فی نهج البلاغة تدلّ علی أنّ الحکومة ملزمة بتقدیم الخدمات العامة فی المجالات الاجتماعیة والثقافیة والتعلیمیة والعسکریة والقضائیة والإداریة والمالیة والتجاریة والصناعیة وباعتباره نموذجًا عملیًّا إداریًّا فهو یتطرق للتعبیر عن الخدمات العامة التی تقدمها الحکومة العلویة ویتناول قضایا ثقافیة وتربویة وتعلیمیة وقانونیة وأمنیة. من وجهة نظر نهج البلاغة، یجب أن تقوم الخدمات التی تقدمها الحکومة لعامة الناس على مبادئ المساواة والصبر والاستمراریة والتوکل على الله وعدم المنة، بحیث تلتزم الحکومة نفسها بهذه المبادئ.
- چکیده انگلیسی: Public Services As one of the fundamental principles of public rights, are the activity of a public benefits that are provided by the government or a private organization on behalf of the government. This principle is such that the government lacks the power to provide public services, loses its worthiness of survival. This article is presented in two sections. In the first part, while paying attention to the concept of the principle of public services in public rights, the special position of this principle is expressed in the speeches and behaviors of Imam Ali (pbuh) as an Islamic governor. According to what is obtained from the Nahj al-Balagha, the government is required to provide public services in the various fields required by the general public, and the Prophet states in a report that he has acted as an Islamic governor in this order. In the sense that the principle of public services is based on a series of principles, Part II deals with the extraction of these principles from Nahj al-Balaghah. Imam Ali calls on the government to provide services that are offered to the public on the basis of equality, patience, continuity and reliance on God.
- انتشار مقاله: 21-11-1396
- نویسندگان: احمد اکبرزاده,سید محمد صدری,علیرضا دل افکار
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: اخلاق وحیانی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: نظام اخلاقی,قاعدۀ تسامح,روایات من بلغ,روایات اخلاقی,پالایش روایی
- چکیده: احادیث اخلاقی از جمله بسترهای مهم اجرای قاعدۀ «تسامح در ادله سنن» است. شدت تسامح در روایات ضعیف اخلاقی در مقایسه با احادیث اعتقادی و فقهی نشان میدهد که گویا احادیث اخلاقی بار مسئولیت کمتری برای مدوّنین کتب روایی داشته است. فقدان دانش فقهالاخلاق و عدم تفکیک گزارههای اخلاقی ِاخباری و انشائی، زمینهساز اجرای همه جانبۀ این قاعده در احادیث اخلاقی شده است. این پژوهش با تتبع در مصادیق روایی، در پی واکاوی آسیبهایی است که کاربست قاعدۀ «تسامح در ادله سنن» در حوزه احادیث ضعیف اخلاقی برجای گذارده است؛ لذا با حذف آنها از متون دینی، طراحی نظامِ ضابطهمندِ اخلاقیِ جامع تحقق بیشتری خواهد یافت. دادههای این مقاله با تمرکز بر متون حدیثی جمعآوری و با شیوه توصیفی- تحلیلی پردازش شده است. پیامدهایی چون اختلال در نظام اخلاق اسلامی، وقوع جعل در روایات اخلاقی و ایجاد خوش بینی یا بدبینی کاذب نسبت به متون روایی اخلاقی از جمله نتایج کاربست بیضابطۀ این قاعده در احادیث اخلاقی است. با توجه به گستره حدیث و تأثیر آن بر فرهنگ دینی، رفتارهای فردی و کنشهای جامعه، آسیب شناسی و توجه خاص به کیفیت متون حدیثی، بازنگری در احادیث اخلاقی، ترسیم الگوی اخلاق اسلامی مبتنی بر روایات معتبر، در پالایش نظام یکپارچه اخلاقی بسیار ضرورت دارد.
- چکیده انگلیسی: Ethical traditions have been one of the important bases for applying the intolerance rule in the Sunnah. The intensity of tolerance in poor moral traditions compared to religious and jurisprudential traditions makes it clear that ethical traditions were less responsive to narrative books. The lack of knowledge of moral jurisprudence in related narratives and the lack of separation of moral and informational propositions have led to the acceptance of the rule and consequently disruptions to the Islamic ethics system, the occurrence of forgery in the moral traditions, and the emergence of pessimism about moral narratives. Due to the scope of the hadith and its effect on religious culture, individual behaviors and community passages, so the pathology and attention to the quality of the hadith texts as well as the revision of the ethical traditions and the drawing of Islamic ethics pattern based on authentic narratives are essential in refining the unified ethical system. has it. This article analyzes analytically the damages of applying the rule of tolerance in ethical traditions.
- انتشار مقاله: 15-04-1399
- نویسندگان: اکرم جعفری,علیرضا دل افکار,سید محمد صدری
- مشاهده