در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی"
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: کیفیت زندگی,سرمایة اجتماعی,رضایتمندی,اسکان غیررسمی
- چکیده: با مطرحشدن توسعة پایدار شهری، لزوم دستیابی به کیفیت زندگی مناسب و تأمین رضایتمندی ساکنان، پدیدة اسکان غیررسمی با دیدی جامعتر توسط محققان مطالعه میشود. سرمایة اجتماعی به عنوان یکی از معیارهای اصلی توسعة پایدار، بر کیفیت زندگی و رضایتمندی از کیفیت زندگی تأثیر شایان توجهی دارد. هدف پژوهش حاضر تعیین ابعاد مختلف سرمایة اجتماعی مؤثر بر رضایتمندی ساکنان سکونتگاههای غیررسمی و تبیین ارتباط این دو مفهوم در چارچوب اهداف توسعة پایدار است. مطالعة حاضر در سطح سکونتگاه غیررسمی محلة فرحزاد تهران با روش توصیفی- همبستگی انجام گرفته است. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه است. حجم نمونه معادل 110 نفر بوده و تحلیل دادهها با نرمافزار SPSS انجام گرفته است. طبق نتایج، رضایتمندی از کیفیت زندگی در حد متوسط 5>72/2>1، با میانة نظری 3 ارزیابی شد. همچنین، در سطح اطمینان 95 درصد ابعاد اعتماد غیررسمی، اعتماد تعمیمیافته، اعتماد رسمی، احساس امنیت، حمایت اجتماعی، همیاری، وساطت اجتماعی، مشارکت اجتماعی، همکاری و انسجام اجتماعی، بر رضایتمندی تأثیر مثبت و معنادار دارند. براساس نتایج رگرسیون چندگانه، متغیر وابسته بهطور مستقیم از متغیرهای اعتماد غیررسمی، حمایت اجتماعی، همیاری، مشارکت اجتماعی و اعتماد رسمی، تأثیر میپذیرد و این متغیرها حدود 52 درصد تغییرات متغیر وابسته را تبیین میکنند.
- چکیده انگلیسی: Given the importance of sustainable urban development, the problem of informal settlements is entering a new phase of research and social capital, as an important aspect of the quality of life, is being widely explored. The present study seeks to compile social capital factors affecting the quality of life. It seems that, improving the social capital indicators could be a way to achieve the sustainable development goals. This article investigates the relationship between the life quality and social capital indicators. The methodology is descriptive-analytical and the indicators are determined by means of logical argumentation. According to the findings, outstanding indicators of the social capital turn out to be trust, norm-orientation, as well as network connections in direct evaluation. A case study in a poor neighborhood of Farahzad, Tehran is used to illustrate the arguments. For this purpose, we develop a Questionnaire to investigate which factor has the most impact on life quality? We then, carry out a survey of households living nearby and explore how they are affected by quality of life factors. According to the results, the social factor has the most relation with resident’s satisfaction and it could be consider as a main factor in redevelopment programs.
- انتشار مقاله: 03-02-1397
- نویسندگان: صبا خراسانی مقدم,فرهنگ مظفر,سید باقر حسینی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فناوری آموزش
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: خلاقیت و نوآوری,صفات فضایی,فضاهای جمعی,مراکز تحقیقات معماری و شهرسازی
- چکیده: با توجه به تأثیری که فضا میتواند بر خلاقیت و نوآوری محققین داشته باشد و جایگاه کارگروهی در این مقوله، تمرکز این مقاله
بر کیفیت فضایی فضاهای جمعی در مراکز تحقیقاتی است که برای محدود کردن دامنه تحقیق مرکز تحقیقات معماری و شهرسازی
برگزیده شده است. هدف از این پژوهش ارائه رهنمودهایی برای طراحی مراکز تحقیقاتی معماری و شهرسازی مبتنی بر افزایش خلاقیت و
نوآوری محققین آن مرکز است. این پژوهش با استفاده از روش تحقیق پیمایشی صورت گرفته است. در این راستا پرسشنامهای در
مقیاس لیکرت تدوین شد تا تأثیر صفات فضایی خلوت، زیبایی، تنوع فضایی، انعطاف پذیری و همجواری یا رؤیت پذیری را، که به عنوان
صفات فضایی مؤثر بر افزایش خلاقیت و نوآوری شناسایی شدهاند، بر عوامل مؤثر در خلاقیت و نوآوری افراد، یعنی انگیزه، آرامش و
آسایش کالبدی، تعاملات و تفکر خلاق، تعیین کنند. این پرسشنامه توسط 90 نفر از اعضای هیأت علمی و دانشجویان دوره دکتری
معماری و شهرسازی دانشگاههای سراسری شهر تهران تکمیل شده است. برای تحلیل دادههای جمع آوری شده از شیوه آماری تحلیل
استفاده شده است. در نهایت بر اساس تحلیل نتایج عددی، تأثیرپذیرترین عوامل مؤثر (RM-ANOVA) واریانس با اندازهگیری مکرر
بر فرآیند خلاقیت و نوآوری از هر یک از صفات فضایی مشخص شده است.- چکیده انگلیسی: Nowadays، creativity and innovation، particularly in the field of research، are of an extreme importance. Group activities have a key role in this area. Accordingly، and owing to the effect of spaces on human beings، this paper has focused on the identification of space aspects that increase the researchers’ creativity and innovation in an “architecture and urban design research center”. To achieve a set of desirable architectural attributes of the center’s public areas، four factors influencing creativity and innovation were taken into account which includes tranquility/physical comfort، motivation، creative thinking، and communication. Also، four spatial aspects، which affect these factors، were considered as privacy، beauty، spatial diversity/flexibility، andproximity/visibility. On the basis of the aforementioned factors and spatial aspects، a four-point Likert scale questionnaire was prepared to gather the researchers’ opinions. The statistical approach of Repeated Measure Analysis of Variance (RM-ANOVA) in the environment of SPSS software was employed to assess the questionnaires’ data. The rankings of factors influencing on the innovation and creativity، from the perspective of being affected by spatial aspects، were accordingly extracted
- انتشار مقاله: 28-01-1391
- نویسندگان: مونا بیسادی,فرهنگ مظفر,سید باقر حسینی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فناوری آموزش
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: معماری,آموزش سنتی,آموزش از راه دور,خودآموزی,یادگیری مستقل,برنامه نویسی آموزشی
- چکیده: کیفیت آموزشی و سطح یادگیری فراگیران آموزش از راه دور در مقایسه با آموزش حضوری یکی از مسائل مهم و مورد بحث متولیان این نظام به خصوص در رشتههای عملی و عملی- نظری مانند معماری است. وجود دروس متنوع در رشته معماری از دروس نظری صرف گرفته تا دروس کاملاً عملی چگونگی بهرهگیری از آموزش از راه دور در انتقال تجربیات مدرس به دانشجو را به تأمل بیشتر و برنامهریزی متفاوت میکشاند. داشتن یک مقایسه تطبیقی میان آموزش سنتی و آموزش بر پایه فناوریهای ارتباطی میتواند سر آغاز هر گونه تصمیمگیری در خصوص برنامهریزی و جهت دهی به این مهم باشد که تلاش شده است تا برای نخستین بار مورد سنجش قرار گیرد. در این تحقیق تلاش شده است تا سطح یادگیری دانشجویان رشته معماری تحت آموزش از راه دور و آموزش سنتی مورد مقایسه قرار گیرد. بنابراین برای رسیدن به این هدف تلاش شده است تا دانشجویان یک دوره تحصیلی در هر کلاس درس به انتخاب خود تحت یکی از دو نوع آموزش (سنتی یا از راه دور ) ترم تحصیلی خود را سپری نمایند. انتخاب کلاسهایی که مورد آزمون قرار گرفته است از میان دروس تخصصی و براساس سطوح نظر به عمل در ارایه دروس آنها میباشد، که در متن مقاله به تفصیل بیان میگردد. این مقاله به مقایسه سطح یادگیری دانشجویان رشته معماری در نظام حضوری و از راه دور ایران در درسهای رشته تحصیلی معماری پرداخته است. این پژوهش یک تحقیق نیمه تجربی است. جامعه آماری آن دانشجویان معماری کاردانی و کارشناسی در سال 87-86 و 86-85 در دانشگاه محقق اردبیل بوده و اطلاعات آن توسط ارزیابی کمی- کیفی دانشجویان در دروس دانشگاهی و مقایسه تطبیقی میزان یادگیری آنها با یکدیگر حاصل شده است.
- چکیده انگلیسی: Architecture includes a wide range of courses from only theoretical courses to only practical ones. Applying distance education for transferring the learning from teacher to student requires deliberation and exact programming. In this research, we have compared the level of learning of students in traditional education system with that of the students in distance education system in architecture field. For this purpose, students a course arbitrary choose traditional or distance education system for given course materials. Selection of studied course materials among specialized ones considering the level of action of its presentation will be illustrated in the text. This study is a semi-experimental research. The population which has been studied includes the students of architecture in associate and bachelor level program of the University of Mohaggeg in Ardebil during the academic years of 2007-8 and 2006-7. The collected data is the result of the qualitative –quantitative assessment of these students in their academic courses and comparison of their level of learning with one another. The result of this research focuses on the success of distance education system in theory vs. the relative lack of success in practical courses. These conditions, different plan for practical courses in distance education system takes.
- انتشار مقاله: 07-03-1399
- نویسندگان: هاشم هاشم نژاد,سید باقر حسینی,وحید وزیری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فناوری آموزش
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: معماری معاصر,روش فعّال,طول دوره,بیان گرائی,روش غیر فعال,دروس اختصاصی,عملکرد گرا
- چکیده: هر برنامه با توجه به سیاست ها و اهداف وامکانات وشیوه اجرائی رایج دوره زمانی مربوطه تهیه وتصویب واجراء می گردد. با ظهور روشهای جدید در انتقال اطلاعات و تغییر امکانات و لزوم ارتقاء سطح دانش آموختگان، ضرورت هایی پیش می آیدکه برنامه ریزان را ملزم به تجدید نظر در برنامه ها می نماید. برنامه درسی مصوب 1377 دوره «کارشناسی مهندسی معماری » نیز از این امر مستثنی نیست. برای دستیابی به اهداف مورد نظر و هماهنگی با نیازها وجریانهای جدید علمی وآموزشی وهمچنین رفع اشکالات وتناقضات بازنگری و تجدید نظر در برنامه فوق ضروری به نظر می رسد. نیازهای رو به تزاید کشور در عرصه ساخت و ساز و کیفیت بخشیدن و صحت عمل در این زمینه در گرو تربیت کارشناسانی است که بتوانند نیازهای جامعه را در این راستا برآورده سازد. در این مقاله سعی گردیده با تحلیل محتوائی برنامه مغایرت ها و مشکلاتی را که بین اهداف و روشهای اجرائی آن وجود دارد طرح و اثبات کرده و برای آنها پیشنهادهای اصلاحی ارایه شود. در این رابطه سوق دادن آموزش به سمت جوابگویی هر چه بیشتر به نیازهای واقعی جامعه و آشنایی دانشجویان با فرهنگ خودی و صحیح معماری مد نظر بوده است. دوره کارشناسی مهندسی معماری دوره ای است حرفه ای که پرورش استعداد خلاقه، انتقال دانشها و مهارتهای عمومی حرفه معماری و حصول کارایی عمومی در این رشته را هدف قرار می دهد. در راستای هدف فوق سعی شده است که در برنامه ریزی این دوره حداکثر بهای ممکن به پروژه های طراحی معماری و دروس فنی و نظری پیرامونی آن داده شود. از آنجا که در ساختار جدید رشته معماری که به صورت کارشناسی و کارشناسی ارشد ناپیوسته در آمده و هدف تربیت معمارانی با کارآیی های عمومی حرفه ای است. دراین رابطه نیز تعداد واحد های منطبق با هرکدام از مهارتها و کارشناسی های مورد نیاز کشور مورد بررسی دقیق قرار گرفته ویشنهاداتی در ارتباط با مسایل مطرح شده ارایه گردیده است
- چکیده انگلیسی: Each program is prepared, approved and implemented according to the policies, goals, facilities, and executive methods of the relevant period. With the advent of new ways of transmitting information and changing facilities and the need to improve the level of graduates, there are necessities that require planners to reconsider their plans. The curriculum approved in 1998 for the "Bachelor of Architecture" course is no exception. It seems necessary to achieve the desired goals and coordinate with the new scientific and educational needs and trends, as well as to eliminate the problems and contradictions of review and revision in the above program. The growing needs of the country in the field of construction and quality improvement and the correctness of action in this field depends on the training of experts who can meet the needs of society in this regard. In this article, an attempt has been made to analyze and prove the discrepancies and problems between the goals and its executive methods by presenting the content of the program and to offer them corrective suggestions. In this regard, directing education towards responding as much as possible to the real needs of society and familiarizing students with their own culture and correct architecture has been considered. The Bachelor of Architecture Engineering course is a professional course that aims to foster creative talent, transfer knowledge and general skills of the architectural profession, and achieve general efficiency in this field. In line with the above goal, an attempt has been made to give the maximum possible price to the architectural design projects and the technical and theoretical courses surrounding it in planning this course. Because in the new structure of the field of architecture, which has become a bachelor's and master's degree discontinuous, and the goal is to train architects with general professional efficiency. In this regard, the number of units in accordance with each of the skills and expertise required by the country has been carefully studied and suggestions have been provided in relation to the issues raised.
- انتشار مقاله: 07-03-1399
- نویسندگان: اسماعیل ضرغامی,سید باقر حسینی,پروانه سادات سجادی قائم مقامی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهشهای جغرافیای انسانی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: کیفیت زندگی,رضایتمندی,سکونتگاه غیر رسمی,توسعة پایدار,محلة فرحزاد
- چکیده: در سکونتگاههای غیر رسمی، وجود نابسامانیهای فراوان در ابعاد کالبدی، اجتماعی، اقتصادی، زیستمحیطی و... سطح زندگی ساکنان را کاهش داده است و مهمترین هدف توسعة پایدار، یعنی بهبود کیفیت زندگی و رضایتمندی ساکنان را با تهدید جدی روبهرو ساخته است. با توجه به اینکه توسعة پایدار با برآوردن نیازهای بشر، متضمن دستیابی به کیفیت زندگی و رضایتمندی در ابعاد مختلف برای همگان است، بهنظر میرسد توجه به ابعاد کیفیت زندگی و ارتقای آنها، یکی از راههای بازیابی رضایتمندی و تحقق اهداف توسعة پایدار در این سکونتگاههاست. هدف پژوهش حاضر، تعیین و بررسی ابعاد مختلف کیفیت زندگی مؤثر بر رضایتمندی ساکنان سکونتگاههای غیر رسمی در چارچوب اهداف توسعة پایدار است. روش تحقیق، پیمایشی است و دادهها براساس پرسشنامه گردآوری شدهاند. برای ارزیابی پایایی ابزار پژوهش، از روش کرونباخ و درجهت تعیین روایی، از روایی صوری استفاده شده است. جامعة آماری با حجم نمونة 110 نفر، شامل ساکنان سکونتگاههای غیر رسمی محلة فرحزاد تهران است و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار spss صورت گرفته است. براساس نتایج، رضایتمندی ساکنان از کیفیت زندگی، در حد متوسط 5>72/2>1 با میانة نظری 3 ارزیابی شد. همچنین مطابق یافتهها، رابطة معناداری بین متغیرهای مشارکت اجتماعی (467/0r=)، همبستگی اجتماعی (477/0r=)، امنیت اجتماعی (458/0r=)، بهداشت محیط (212/0r=)، ایمنی محیط (247/0r=)، فضاهای گذران اوقات فراغت (209/0r=)، سازماندهی کالبدی فضایی ساختمانها (211/0r=) و تراکم ساختمانی (205/0r=)، با رضایتمندی ساکنان از کیفیت زندگی وجود دارد. نتایج رگرسیون چندگانه نشان میدهد که متغیر وابسته، بهطور مستقیم، از متغیرهای مشارکت اجتماعی، بهداشت محیطی، سیمای کالبدی، تراکم ساختمانی و وجود فضاهای گذران اوقات فراغت تأثیر میپذیرد و درمجموع، این متغیرها توانستهاند مقدار 533/0R2= از تغییرهای متغیر وابسته را تبیین کنند.
- چکیده انگلیسی: Introduction Due to the uncontrollable process of urbanisation, within the next 30 years, up to nearly two-thirds of theworld’s population will be living in urban areas. Most of this overwhelming urbanization is expected to occur in unplanned and underserved cities in the developing world. Along with the creation of a great upset for ecosystems, infrastructure, and the capacity of local governments, the most striking aspect of this tremendous rate of urbanisation in the developing world is the extent of informal settlements which provide shelter to as much as 32-85% of the population [9] and may cover up to one third to one half of the urbanized areas of the cities.Informal settlements are the phenomena that exist in many urban parts of the world and it involves problems such as bad living conditions, poor service standards and absence of secure tenure. Since the 1960s, informal settlement interventions have been a hot topic in developing countries, especially Iran and several models have been applied to solve the situation. These areas are one of the most serious threats to sustainable development and affect the resident’s life quality.It seems that, improving the life quality could be a way to achieve the sustainable development goals. Indeed, an increasing life quality policy affects satisfaction of residents, which is one of the main goals of sustainable development. Some of the most common attributes of informal settlements are: they are built without proper professional assistance; built for the larger part by low-income urban dwellers for whom existing formal avenues are hardly realistic options; constructed with local building materials, skills, designs and technology and do not adhere to formal/legal building codes and standards. Based on population density, proportion of apartments, the number of persons per dwelling unit and housing conditions of the informal settlements can be divided into four main categories: i) The affluent settlements have the highest housing standards: substandard housing constitutes less than 15% of the dwelling stock, crowding rate is less than three persons per dwelling unit and about 40% of the fabric of thesesettlements is made of multi-storey apartment buildings; ii) The moderate settlements: have less housing quality, density and use of the housing space is similar to the above and apartment buildings made up less than 20% of the settlements of residential buildings; and iii) slums: the worst form of informal settlements, characterized by total lack of basic services. Methodology The used methods are interviews with key persons, literature studies, analysis of aerial photos, systematic observations, taking photographs and case study. During the fieldwork a participatory method is used to involve the residents in the process. The aim of this is to understand the needs, opinions and demands of residents in these areas. This method includes interviews with residents. Furthermore, the walk through method is used; observation and documentation of the existing situation while walking within the area.We also use a previous analysis of the implementation of basic services in informal settlements. We attend meetings with the area of Project Steering Committee, to understand the complexity of the project and to receive information of the problems within the area. Results and discussion Even though informal settlements consist of bad living conditions, they still can be seen as places of hope, of creativity and of resourcefulness. As they are usually resourceful because they are fast, ingenious, full of inventive surprises, and highly productive. According to the results, the social factor has the most influence on the residens satisfaction in informal settlements of Farahzad and it could be considered as a main factor in redevelopment programs. Conclusion It can be concluded that the social factor has the most importance in residents satisfaction as a main factor in redevelopment programs. It seems that, improvement in the life quality could be a way to achieve the sustainable development goals. Indeed, an increase in life quality policy affects resident satisfaction. This is one of the main goals of sustainable development. This reshapes the informal settlements urban system, in a way that may generate a higher level of quality.
- انتشار مقاله: 18-04-1392
- نویسندگان: صبا خراسانی مقدم,سید عباس یزدانفر,سید باقر حسینی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: باغ نظر
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: خلاقیت,ارتقاء خلاقیت کودکان,فضای مسکونی,اصول طراحی
- چکیده: پرورش، ارتقا و جهتدهی خلاقیت، در کودکان به دلیل قرارگیری در سن رشد، اهمیت دارد. تحقیقات روانشناسی در مورد خلاقیت1 بر تأثیر محیط فیزیکی بر خلاقیت متمرکز بوده است. یکی از روشهای ارتقاء خلاقیت، بهرهگیری از تأثیر مثبت محیط طبیعی یا مصنوع، در بروز و افزایش خلاقیت در کودکان است. ادبیات موضوع نشان میدهد که فضا و محیط دربروزخلاقیت و کیفیت رشد آن مؤثر است. فضا ممکن است فضای طبیعی یا مصنوع و انسانساز باشد. اما ساخت و سازهای معماری در جهت تأثیر بر پرورش خلاقیت، بسیار کمرنگ است. سؤال اصلی این پژوهش این است که کدام ویژگیهای فضای مسکونی بر ارتقاء خلاقیت تأثیر دارند. پژوهش حاضر، به دنبال دستیابی به اصول طراحی فضای مسکونی است که باعث افزایش خلاقیت کودکان شود. تحقیق حاضر توسعهای بوده و روش تحقیق انتخابی تحقیق توصیفی-پیمایشی است که در 5 مرحله اصلی انجام شده است. جامعه تحقیق مرحله دوم متخصصین روانشناسی، سوم متخصصین معماری و چهارم کودکان 3-7 ساله از منطقه 4 شهر تهران است. نمونههای مورد مطالعه در مرحله دوم به وسیله تکنیک دلفی شامل 108 متخصص روانشناسی و درمرحله سوم، متخصصین معماری در دو زیرمرحله ابتدایی 50 متخصص معماری، مرحله تکمیلی 120 متخصص معماری و در مرحله چهارم 50 کودک زیر دبستانی 3-7 ساله ساکن منطقه 4 تهران است. جمعآوری دادهها به وسیله مصاحبه و پرسشنامه باز پاسخ و بسته پاسخ و پرسشنامه تصویری برای کودکان، انجام شده و برای بررسی فرضیهها از آمار توصیفی شامل محاسبه شاخصهای آماری و تنظیم جدول توزیع فراوانی و از آمار استنباطی شامل آزمون ناپارامتریک ضریب همبستگی اسپیرمن، آزمون آماری رگرسیون خطی چندمتغیره و آزمون ناپارامتریک فریدمن استفاده شده و با استفاده از آزمونهای کروسکال و الیس و من ویتنی اصول معماری رتبهبندی و انتخابشدهاند. مطابق یافتههای این تحقیق، محیط کالبدی فضای مسکونی بر روی رشد خلاقیت کودک اثر گذاشته و در فضای مسکونی، با به کارگیری عناصر طبیعی، ایجاد فضای ایمن، فضای پیچیده و فضای انعطافپذیر از طریق تأثیر مثبت بر انگیزش کودک برای بازی، آرامش روانی، ابتکاروکنجکاوی در کودک میتوان خلاقیت کودک را ارتقا بخشید. اصول طراحی منتج از پژوهش به این قرار است : 1. طراحی و ایجاد فضاهای کالبدی مسکونی با استفاده از بدنههای تحریککننده و بازیساز. 2. ایجاد آرامش و امنیت روانی با طراحی و ایجاد فضای مسکونی امن (ایمنی کالبدی). 3. طراحی و ایجاد فضاهایی پیچیده و چالشبرانگیز. 4. طراحی و ایجاد فضاهای مسکونی تغیرپذیر و منعطف (انعطافپذیری فضایی و فرمی).
- چکیده انگلیسی: In recent years, there have been an increasing number of studies on the effect of natural and artificial environments on humans. There is much evidence that being in natural environments, or just looking at nature, promotes recovery from stress. In the residential context, it has also been suggested that views of nature from windows enhances residents’ sense of well-being. Viewing a 10- minute video dominated by natural elements (trees, vegetation, or water) after the participants were stressed by a video of industrial accidents facilitated recovery from stress, as indicated by lowered blood pressure, lowered muscle tension, and skin conductance. Young children spend most of their time at home. Although some spend a lot of their time at outside facilities such as daycare center, kindergarten, or school, most children still recognize home as their permanent space. They become attached to their home and feel safe and secure. When they are at home. They attach meanings to their home and that becomes part of their culture. Children’s experiences and images of early childhood are "the most deeply scored and enduring". Children develop interests at this environment, which helps them resolve inner conflicts, make sense of their existence, and develop self-regulation and self-concept. Cohen states that "the passionate interests of young children can be thought of as the seeds of adult creativity. Creativity has been the subject of interest and study for the past 60 years. Because of being in growth ages, activation, promoting and directing creativity in children is important. Still, creativity is mysterious! It is hard to do systematic analysis. This makes it hard to understand and explain why and how creativity happens and what elements it is related to. Furthermore, the variety of definitions of creativity among researchers makes it even more complicated to understand and study because there is no definitive meaning accepted by all. People define creativity as the ability to produce novel and original work within specific framework and limitations. Children are creative by nature. Social psychologists argue that creative people begin their creative production early in life. The focus of research on the creativity has been from psychology features to the impact of the physical environment on these features. One of the ways to promote creativity, using the impact of natural or artificial environment to create and enhance the creativity factors in children. Literature suggests that Space and environment in creativity and its quality of growth have an important role. This spaces may be natural spaces or artificial space and in other words the architecture environment. But the construction of architecture to influence the cultivation of creativity is very pale. The real question is, which features in residential space impact on the promotion of creative task. The present study seeks to achieve residential space design principles that will enhance children’s creativity. This research is developmental and research method is descriptive that is done in five main step. Then, using the survey method one of descriptive research methods, Second stage and third stage of the research community are psychology experts and architecture professionals. Fourth stage research community are 3-7 years-old children in Tehran from district 4. After selecting the sample and data collection by interview, questionnaire, using inferential statistics, hypothesis tests are proposed. To evaluate the hypothesis of descriptive statistics and statistical indicators set by the frequency and inferential non-parametric Spearman test, multiple linear regression test and Friedman nonparametric test was used. According to the findings, physical environment in residential spaces affects the development of children’s creativity and in residential space, using natural elements, creating a safe space, complex space and flexible space, through a positive impact on children’s motivation for physical activity(playing), mental relaxation, initiative and Child’s curiosity children’s creativity can be promoted. The present study seeks to achieve the design principles of residential space that will enhance children’s creativity.
- انتشار مقاله: 28-06-1395
- نویسندگان: امیررضا کریمی آذری,سید باقر حسینی,بهرام صالح صدق پور,افضل سادات حسینی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: باغ نظر
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: خلاقیت,ارتقاء خلاقیت کودکان,فضای مسکونی,اصول طراحی
- چکیده: پرورش، ارتقا و جهتدهی خلاقیت، در کودکان به دلیل قرارگیری در سن رشد، اهمیت دارد. تحقیقات روانشناسی در مورد خلاقیت1 بر تأثیر محیط فیزیکی بر خلاقیت متمرکز بوده است. یکی از روشهای ارتقاء خلاقیت، بهرهگیری از تأثیر مثبت محیط طبیعی یا مصنوع، در بروز و افزایش خلاقیت در کودکان است. ادبیات موضوع نشان میدهد که فضا و محیط دربروزخلاقیت و کیفیت رشد آن مؤثر است. فضا ممکن است فضای طبیعی یا مصنوع و انسانساز باشد. اما ساخت و سازهای معماری در جهت تأثیر بر پرورش خلاقیت، بسیار کمرنگ است. سؤال اصلی این پژوهش این است که کدام ویژگیهای فضای مسکونی بر ارتقاء خلاقیت تأثیر دارند. پژوهش حاضر، به دنبال دستیابی به اصول طراحی فضای مسکونی است که باعث افزایش خلاقیت کودکان شود. تحقیق حاضر توسعهای بوده و روش تحقیق انتخابی تحقیق توصیفی-پیمایشی است که در 5 مرحله اصلی انجام شده است. جامعه تحقیق مرحله دوم متخصصین روانشناسی، سوم متخصصین معماری و چهارم کودکان 3-7 ساله از منطقه 4 شهر تهران است. نمونههای مورد مطالعه در مرحله دوم به وسیله تکنیک دلفی شامل 108 متخصص روانشناسی و درمرحله سوم، متخصصین معماری در دو زیرمرحله ابتدایی 50 متخصص معماری، مرحله تکمیلی 120 متخصص معماری و در مرحله چهارم 50 کودک زیر دبستانی 3-7 ساله ساکن منطقه 4 تهران است. جمعآوری دادهها به وسیله مصاحبه و پرسشنامه باز پاسخ و بسته پاسخ و پرسشنامه تصویری برای کودکان، انجام شده و برای بررسی فرضیهها از آمار توصیفی شامل محاسبه شاخصهای آماری و تنظیم جدول توزیع فراوانی و از آمار استنباطی شامل آزمون ناپارامتریک ضریب همبستگی اسپیرمن، آزمون آماری رگرسیون خطی چندمتغیره و آزمون ناپارامتریک فریدمن استفاده شده و با استفاده از آزمونهای کروسکال و الیس و من ویتنی اصول معماری رتبهبندی و انتخابشدهاند. مطابق یافتههای این تحقیق، محیط کالبدی فضای مسکونی بر روی رشد خلاقیت کودک اثر گذاشته و در فضای مسکونی، با به کارگیری عناصر طبیعی، ایجاد فضای ایمن، فضای پیچیده و فضای انعطافپذیر از طریق تأثیر مثبت بر انگیزش کودک برای بازی، آرامش روانی، ابتکاروکنجکاوی در کودک میتوان خلاقیت کودک را ارتقا بخشید. اصول طراحی منتج از پژوهش به این قرار است : 1. طراحی و ایجاد فضاهای کالبدی مسکونی با استفاده از بدنههای تحریککننده و بازیساز. 2. ایجاد آرامش و امنیت روانی با طراحی و ایجاد فضای مسکونی امن (ایمنی کالبدی). 3. طراحی و ایجاد فضاهایی پیچیده و چالشبرانگیز. 4. طراحی و ایجاد فضاهای مسکونی تغیرپذیر و منعطف (انعطافپذیری فضایی و فرمی).
- چکیده انگلیسی: In recent years, there have been an increasing number of studies on the effect of natural and artificial environments on humans. There is much evidence that being in natural environments, or just looking at nature, promotes recovery from stress. In the residential context, it has also been suggested that views of nature from windows enhances residents’ sense of well-being. Viewing a 10- minute video dominated by natural elements (trees, vegetation, or water) after the participants were stressed by a video of industrial accidents facilitated recovery from stress, as indicated by lowered blood pressure, lowered muscle tension, and skin conductance. Young children spend most of their time at home. Although some spend a lot of their time at outside facilities such as daycare center, kindergarten, or school, most children still recognize home as their permanent space. They become attached to their home and feel safe and secure. When they are at home. They attach meanings to their home and that becomes part of their culture. Children’s experiences and images of early childhood are "the most deeply scored and enduring". Children develop interests at this environment, which helps them resolve inner conflicts, make sense of their existence, and develop self-regulation and self-concept. Cohen states that "the passionate interests of young children can be thought of as the seeds of adult creativity. Creativity has been the subject of interest and study for the past 60 years. Because of being in growth ages, activation, promoting and directing creativity in children is important. Still, creativity is mysterious! It is hard to do systematic analysis. This makes it hard to understand and explain why and how creativity happens and what elements it is related to. Furthermore, the variety of definitions of creativity among researchers makes it even more complicated to understand and study because there is no definitive meaning accepted by all. People define creativity as the ability to produce novel and original work within specific framework and limitations. Children are creative by nature. Social psychologists argue that creative people begin their creative production early in life. The focus of research on the creativity has been from psychology features to the impact of the physical environment on these features. One of the ways to promote creativity, using the impact of natural or artificial environment to create and enhance the creativity factors in children. Literature suggests that Space and environment in creativity and its quality of growth have an important role. This spaces may be natural spaces or artificial space and in other words the architecture environment. But the construction of architecture to influence the cultivation of creativity is very pale. The real question is, which features in residential space impact on the promotion of creative task. The present study seeks to achieve residential space design principles that will enhance children’s creativity. This research is developmental and research method is descriptive that is done in five main step. Then, using the survey method one of descriptive research methods, Second stage and third stage of the research community are psychology experts and architecture professionals. Fourth stage research community are 3-7 years-old children in Tehran from district 4. After selecting the sample and data collection by interview, questionnaire, using inferential statistics, hypothesis tests are proposed. To evaluate the hypothesis of descriptive statistics and statistical indicators set by the frequency and inferential non-parametric Spearman test, multiple linear regression test and Friedman nonparametric test was used. According to the findings, physical environment in residential spaces affects the development of children’s creativity and in residential space, using natural elements, creating a safe space, complex space and flexible space, through a positive impact on children’s motivation for physical activity(playing), mental relaxation, initiative and Child’s curiosity children’s creativity can be promoted. The present study seeks to achieve the design principles of residential space that will enhance children’s creativity.
- انتشار مقاله: 28-06-1395
- نویسندگان: امیررضا کریمی آذری,سید باقر حسینی,بهرام صالح صدق پور,افضل سادات حسینی
- مشاهده