در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: منظر
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: منظر آیینی,رویداد,سهگانۀ منظر,مراسم قالیشویان
- چکیده: منظر آیینی ترکیبی از مکان، رویداد و نمایش است که وجه نمایش در آن قویتر از انواع دیگر منظر است. در منظر آیینی «تماشا» و «مشارکت» رکن است. بازیگران منظر آیینی انسانهای عادی هستند، تماشاگرانی که در فهم نمایش مشارکت میکنند نیز از همان جنس هستند. منظر آیینی آنچنان که در مورد اسطوره نیز صادق است، راوی تاریخ نیست؛ بلکه از تمایلات، نگرانیها و جهانبینیهای گذشته حکایت میکند. لذا داوری آن بهعنوان امر واقع و روایتی از تاریخ، به نتایج ضدفرهنگی خواهد انجامید.
مراسم قالیشویان مشهد اردهال، منظری آیینی است که نکتۀ جالب آن ترکیب اسطورههای دو فرهنگ قبل و بعد از اسلام ایران در یک مراسم است. زمان رویداد، دومین جمعۀ ماه مهر، برگرفته از تاریخ ایام سعد ایران باستان، و ماجرای آن خونخواهی امامزاده است. نمادهای مراسم آنقدر متنوع و ترکیبی است که رمزگشایی آنها میتواند دریچههای زیادی به شناخت فرهنگ ایران باز کند. اگرچه مراسم قالیشویان منظری تدریجاً شکلگرفته و دارای تطورات بسیار تاریخی است، اما اخیراً اقداماتی با هدف خوانش ایدئولوژیک از مراسم مطرحشده که ممکن است بُعد تاریخی و اسطورهای آن را در مخاطره قرار دهد. باید دانست منظر آیینی الزاماً با خوانش عقلانی و فایدهگرایی مستقیم قابل ارزیابی نیست؛ بلکه درستتر آن است که بهعنوان نمادی از فرهنگ گذشته در ارتباط با مکان مورد توجه قرار گیرد. تلفیق نمایش چوببدستان مراسم با هیجان نوحهخوانی و مشارکت همزمان بازیگران و تماشاچیان در مراسم، حس خاصی از یک حادثۀ مهم در گذشتۀ سرزمین ایجاد میکند که ارتباط آن با خونخواهی امامزاده به مراسم سمتوسوی عدالتخواهی نیز میبخشد. سهگانۀ منظر آیینی قالیشویان را باید حفظ کرد.- چکیده انگلیسی: A ritual landscape is a combination of ‘Place’, ‘Event’, and ‘Manifestation’ in which the latter one is stronger than the others. In a ritual landscape ‘observation’ and ‘participation’ are considered as the main elements. The key actors in ritual landscape are the ordinary people as the audiences who participate in comprehending the play are of the same type.The ritual landscape is not the narrator of history, similar to what is happening to the myth; but instead it speaks of desires, concerns, and worldviews of past times. Therefore, criticizing it as a real fact and a narrator of history might have the anti-cultural consequences. The religious ceremony of Carpet-Washing (Persian: Qālī shūyān) held in Mashhad-e Ardahal is one of the ritual landscapes in which there is a combination of two traditional ceremonies belong to the Iranian Pre-Islamic and Post-Islamic cultures both in one ceremony. The event is held on the second Friday of the month of Mehr (October), which is according to the calendar of the propitious times (Saad) in ancient Iran, and its story is based on the blood revenge for an offense committed against the Imamzadeh. The symbols used in the ceremony has such a diverse and combinational aspects that decoding them can expose many ways for understanding the Iranian culture.
Although the carpet-washing ceremony is kind of landscape that has gradually formed with many historical developments, but recent actions toward them with the aim of ideological interpreting might jeopardize its historical and mythological dimension. It should be noted that the ritual landscape cannot necessarily be evaluated by rational interpretation and its useful outcome addressing the utilitarianism; Rather, it is more appropriate to be considered as a manifestation of past culture in relation to the place. The combination of two rituals of ‘Choob-Dastan’ (People with sticks in their hands) and the emotional ceremony of ‘Nohe-Khani’ (a musical performance and mourning for Imam Hussein during the Moharam) together with the simultaneous participation of the actors and audiences in the ceremony, brings a special feeling toward an important event happened in the past of this territory, which its connection with the Imamzadeh's blood revenge gives the ceremony a sense of justice; as a final word, the ritual landscape of Qālī shūyān must be preserved.- انتشار مقاله: 20-06-1400
- نویسندگان: سید امیر منصوری,سید امیر منصوری,سید امیر منصوری,سید امیر منصوری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: منظر
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: شهر اسلامی,سازمان فضایی شهر,ساختار شهر,شهر ایرانی,مرکزیت شهر
- چکیده: سازمان فضایی مفهومی برآمده از نگاه سیستمی به شهر و اجزای سازندۀ آن محسوب میشود که شهر را حاوی معنایی فراتر از جمع جبری اجزای کالبدی آن دانسته و معنایی برآمده از نظم، نسبت و ارتباط میان اجزاء برای شهر قائل است. این مفهوم ناشی از توافق جمعی ساکنان در نحوۀ شکلگیری شهر است؛ در این دیدگاه اجزای سازندۀ شهر در هر تمدن، مطابق نظم و سازمانی خاص شکل میگیرد که برآمده از چارچوب فرهنگی مشابه آنهاست. از این رو مفهوم سازمان فضایی را میتوان وجه ممیزۀ فرهنگی و نشان هویتی دانست. سفرنامههای مستشرقان قرن نهم تا سیزدهم هجری قمری از منابع مهمی هستند که گرچه با نظامی روشن و سیستمی به شهر نپرداختهاند، اما با ذکر رویدادهای زندگی اجتماعی و توصیف فضاها و عناصر مهم شهر، تصویری مختلط از سازمان فضایی شهر بهدست میدهند. تحلیل و مقایسۀ یافتههای توصیفی و تخصصی در راستای تبیین مفهوم سازمان فضایی شهر، تفسیر جدیدی از چیستی و چگونگی شهر ایرانی-اسلامی فراهم میکند. هدف از نوشتار حاضر پرداختن به نحوۀ شکلگیری سازمان فضایی خاص شهر ایرانی به لحاظ عملکردی و معنایی است. در این راستا مؤلفههای سازمان فضایی از جهت نقش در ساخت «کلیت» شهر و «روابط» متقابل مورد بررسی قرار میگیرند. روش تحقیق در این پژوهش از نوع تاریخی بوده و جمعآوری اطلاعات نیز به شیوۀ کتابخانهای از سفرنامهها و منابع تخصصی صورت گرفته است. ارتباط میان توصیف سیاحان و نظرات متخصصان از شهرهای ایرانی با سازمان فضایی آن، از طریق استنباط عقلی و تجزیه و تحلیل یافتهها صورت پذیرفته است. سازمان فضایی شهر محصول نگرش به شهر بهعنوان یک کلیت مستقل است. شرط لازم برای معنایافتن شهر بهعنوان یک «کل»، هدفمندبودن اجزا و نظم میان آنهاست که امکان شکلگیری، توسعه و تکامل شهر را در قالب ارگانیسمی پویا محقق میسازد. در شهرهای ایرانی دورۀ اسلامی چهار جزء قلمرو، مرکز، ساختار و کلهای کوچک، الگو و روابط خاص سازمان فضایی شهر را شکل میدهند. در یک طبقهبندی کلی میتوان از میان چهار مؤلفۀ اساسی سازمان فضایی شهر ایرانی، مرکز را به اعتبار مقام هستیبخش آن شرط لازم، و سه مؤلفۀ دیگر را همراه با مرکز به اعتبار نقش خدماتی، شروط کافی و مکمل تحقق کلیت سازمان فضایی شهر دانست.
- چکیده انگلیسی: Spatial organization is a concept derived from a systemic view of the city and its components. It considers the city with a meaning more than the algebraic sum of its physical components. Its meaning is derived from the regularity, ratio, and relationship between components of the city. The spatial organization of a city is a result of the agreement between residents in the formation of the city. According to this perspective, the constituent components of the city in every civilization are formed based on a particular organization and discipline resulted from their similar cultural framework. Therefore, the spatial organization is a distinguished cultural aspect and identity mark. The travelogues of the orientalist of the 9th to 13th AH are the key sources. Although they did not address the city with a clear and systematic view, by mentioning the social life events and describing spaces and significant city elements, provided a mixed image of the spatial organization of the city. Analysis and comparison of the descriptive and specialized findings to explain the spatial organization of the city provide new interpretations about the nature and method of the formation of the Islamic-Iranian city. The current paper aims to address the formation of the particular spatial organization of the Iranian city functionally and semantically. In this regard, the components of the spatial organization are studied in terms of its role in the structure of the “whole” city and the interaction relationships. Research method is historical. Data collection was done using library method, including travelogues and technical resources. The relationship between tourists ‘descriptions and experts’ opinions of Iranian cities and its spatial organization was done through rational inference and analysis of findings. The city space organization is the product of an attitude towards the city as an independent whole. The necessary condition for finding the meaning of the city as a “whole” is the purposefulness of the components and the regularity between them that realizes the formation, development, and evolution of the city in the form of a dynamic organism. In the Iranian city of the Islamic period, four components form the territory, center, structure, and small units, model, and particular relations of the spatial organization of the city. In a general classification, among the four key components of the spatial organization of the Iranian city, due to its creating feature, the center is the necessary condition. Also, due to the service role, other components, along with the center are the sufficient and complementary conditions for the realization of the city’s spatial organization.
- انتشار مقاله: 28-04-1399
- نویسندگان: حمیده ابرقویی فرد,سید امیر منصوری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: منظر
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: منظر,راوی,هستی,کوه
- چکیده: کوه حوضۀ آبریز دشتهای پاییندستی است که با جذب و هدایت باران، آبهای زیرزمینی و رودخانهها را تغذیه میکند. ساکنان کوهپایهها، بهوضوح نقش کوه را در فرایند زندگی و حیات خود لمس میکنند، پس بیهوده نیست اگر به کوه بهعنوان ولینعمت خود نظر کنند. کوه، حس عظمت و شکوه را در انسان زنده میکند. درک فضای کوه، چه از خارج و بهمثابۀ ابژه، و چه از فراز کوه و در نقش سوژه، همواره با فهمی از شکوه مقارن میشود. برای درک مفهوم باشکوه و عظیم، بهتر از کوه شاید نتوان مصداقی یافت.
کوه، صحنۀ مواجهه با نهایت هستی است. تاریخ فرهنگ و ادیان آنگاه که در صدد بر میآید تا از مکاشفۀ پیامبران و عارفان در برابر وجود بیانتها یاد کند، صحنۀ کوهستان را انتخاب میکند؛ جایی که صورت آن با محتوای مورد نظر انطباق زیادی دارد. برای تجربۀ توحید، کوهستان مقصد مناسبی است. کوه، مکان امن است. انسانی که در خطر موجودات پیرامون و دگرگونیهای محیطی است، نیاز به مکانی دارد تا بر بالا یا تکیه بر دیوارۀ آن از دسترس خطرات ایمنی جوید. برای فرار از باد و طوفان و سیل و زلزله، کوهستان مأمن خوبی است. کوه لبۀ تماس زمینی با آسمان است. اگر تقدیر انسان در آسمان نوشته میشود و باید رو به او داشت، کوه بهترین جایگاه برای روکردن به آسمان است. بر بلندای کوه در مرز زمین و آسمان، قدیمیترین معابد انسانها بر پا شدند تا در نزدیکترین نقطه به منشأ قدرت باشند. کوه، نگهدارندۀ زمین است. در گردش زمین، بیم آن میرود تا چگالی سطح زمین در اثر دَوَران کره از هم بپاشد. کوهها همچون میخهایی عمل میکنند که پوستۀ زمین را به هستۀ آن متصل نگه میدارند. این تعبیرات بسیار دامنهدار است. تاریخ و فرهنگ انسانها در مواجهه با کوه خوانشهای گوناگونی از آن ارائه دادهاند که ترکیب آنها به شخصیتپردازی امروز کوه منتهی شده است.
آنچه ما به نام منظر کوه فهم میکنیم، ادراکاتی است که در مواجهه با کوه بهدست میآید. قرار گیری در برابر کوه یا بر بالای آن توأم با خاطرههایی که نسلهای گذشته در مواجهه با کوه تجربه کردهاند، شخصیتی یگانه را برای ناظر تعریف میکند که منظر کوه است. منظر کوه از نعمت، شکوه، توحید، امنیت، عبادت و ایمنی روایت میکند. کوه برای انسان تاریخی راوی هویتی مرکب و یگانه است که زندگی در پای آن، همۀ آن صفتها را به یاد میآورد. زیستن در چنین فضایی برای انسان، همنشینی با چنان شخصیتی است که آرام میدهد. انسان تاریخی در ایران که تجربۀ چنین همنشینی را دارد، کوه را تحلیل نمادین نمیکند، بلکه هستی آن را بهمثابۀ «منظر» میفهمد. کوه راوی یک هستی است.- چکیده انگلیسی: The mountain is a basin of the downstream plains that feeds groundwater and rivers by absorbing and flowing the rain. The foothills inhabitants clearly feel the role of the mountain in their current life, so it is not farfetched if they consider the mountain as their warden. The mountain recalls a sense of magnificence and glory in human beings. Perceiving the space that it creates, whether from the outside as an ‘object’, or from the uppermost of the mountain, in the role of the ‘subject’, it has always been coincided with comprehending a glory. To understand the concept of this glory, perhaps, there is no better implication than a mountain.
The mountain represents a scene of confrontation with the extreme essence of life. Throughout the history of culture and religions, when it comes to uncovering the prophets and mystics revelation against the infinite existence, the mountain scenery used to be adopted; a place where its appearance is quite compatible with the content. The mountain is a respectable destination for experiencing Unitarianism (Tawhid); it is a secure place.
A person who is encountering with the peril of living creatures and environmental alterations, requires a safe place to escape from the hazards and harbor on top or leaning against its foot. The mountain is a secure shelter to escape from wind, storms, floods and earthquakes; it is like an edge for connecting the ground to the sky. If human's destiny is written in the sky so, the mountain is the best place for heading toward the sky.
On top of a mountain, where the earth meets the sky, the oldest human temples were founded for reaching the source of power as the closest point. The mountain sustains the earth; considering the Earth rotation bring some concerns about the density of the Earth's surface degraded by this rotation, the mountains as a peg holds the earth's crust attached to its core. There are various interpretations in this regard. The history and culture of human beings in confrontation with mountain entity have provided various interpretation that a combination of them has led to the characterization of what is called mountain.
What is comprehended as ‘Mountain Landscape’ is all perceived in confrontation with the mountain entity. Standing in front of or on top of a mountain, along with the experiences the past generations had in confrontation with mountain, all will visualize a unique entity for the observer, which is called the ‘Mountain landscape’; It narrates benedictions, glory, Tawhid, security, praying and safety. For the ancient human, the mountain narrates a combined and unique identity, as living in the foothills will represent all those attributes to him.
Living in such an environment and accompanying kind of character brings tranquility. The ancient human in Iran, who had the experience of such an acquaintance, was not trying to scrutinize the mountain symbolically, but rather comprehends its existence as a "Landscape". So, the Mountain is the ‘Narrator’ of an ‘Existence’.- انتشار مقاله: 31-03-1400
- نویسندگان: سید امیر منصوری,سید امیر منصوری,سید امیر منصوری,سید امیر منصوری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: منظر
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: مشارکت,منظر,رویکرد منظرین,ادراک منظر
- چکیده: در سالهای اخیر پروژههای زیادی در سطح شهرها اجرا شده است که به دلایل زیاد علیرغم تواناییهایشان، تأثیر عمدهای در کیفیت محسوس شهر و داوری شهروندان از آن برجا نگذاشتهاند و منظر شهری نابسامان امروز شهرها علیرغم تلاشهای متولیان امر در افزایش کمی پروژههای آن، همچنان از بُعد کیفی و معنایی دارای مشکلاتی است که باعث ایجاد نارضایتی در مردم میشود. شاید بتوان گفت دلیل اصلی این مسئله، مدیریتمحور بودن و عدم حضور و مشارکت واقعی مردم در این پروژههاست. بهنظر میرسد هرچه پروژههای شهری به عنوان «منظر» دیده شوند، باب مشارکت نیز بیشتر باز میشود. رویکرد منظرین میتواند تضمین مشارکت زیربنایی در پروژههای شهری باشد. بنابراین سؤال اصلی این پژوهش این است که چه ظرفیتهای اختصاصی در رویکرد منظر وجود دارد که این رویکرد را جهت تحقق مفهوم مشارکت مناسب تلقی میکند؟ هدف از این پژوهش بررسی ارتباط نظری میان مفهوم منظر به عنوان مفهومی وابسته به مخاطب و مفهوم مشارکت، جهت لزوم و بهکارگیری آن در تولید پروژههای شهری جهت افزایش کیفیت و رضایتمندی مخاطب از این پروژههاست. در این پژوهش کیفی، ابتدا مفاهیم اصلی پژوهش (مشارکت و منظر) بررسی شده و سپس با استفاده از قیاس و استدلال منطقی، به بررسی ارتباط میان مشارکت و منظر و تعریف این پژوهش از مشارکت مورد نظر در منظر پرداخته شده است. نتایج نشان میدهد در تعریف منظر ادراک مخاطب مهمترین و اساسیترین رکن است، بنابراین تعریف منظر تعریفی اساساً از پایین به بالا و از نگاه مخاطب است. همین دیدگاه، اصلیترین ظرفیت منظر در تحقق مشارکت را تبیین میکند، زیرا تعریف مشارکت نیز از دیدگاهی مردممحور نشأت میگیرد. در درجات بعدی مواردی چون تأثیرگذاری و تأثیرپذیری مستمر مخاطب از منظر، نقش فعالانۀ او در ساخت منظر و در نهایت منظر بهمثابۀ موجودیتی دموکراتیک، اجتماعی و وابسته به مردم، از ظرفیتهای دیگر منظر است که ارتباط آن را با مفهوم مشارکت نشان میدهد. در نهایت میتوان گفت در صورتی که پروژههای شهری با رویکرد منظرین ساخته شوند، به دلیل اینکه ناگزیر به شناخت ذهن مردم هستند، مشارکت حداکثری تأمین شده و اساساً مشارکت مفهومی نهفته در منظر است.
- چکیده انگلیسی: In recent years, many projects have been implemented that, despite their potentials, have not left any noticeable impact on the tangible quality of the city and have not affected the way the citizens assess their habitat due to various reasons. The current disorganized urban landscapes lack the semantic and qualitative aspects despite the authorities’ efforts for implementing a large quantity of projects. This has led to people’s dissatisfaction since these projects are management-oriented projects that lack public participation. If the urban projects are considered as “landscape” projects, public participation might become more institutionalized. The landscape approach can also guarantee infrastructural participation in urban projects. Therefore, the main research question is, “what specific capacities are there in the landscape approach that makes it appropriate for realizing the concept of participation?” This study aims to investigate the theoretical relationship between the concept of landscape, as a concept related to the audience, and the concept of participation to increase the quality of urban projects and result in people’s satisfaction. In this qualitative research, first, the main concepts of the research (participation and landscape) are examined. The next step investigates the relationship between the concept of participation and landscape and the definition of appropriate participation in landscape projects, using analogy and logical reasoning. The results showed that in landscape definitions, the audience’s perception is the most significant issue. Therefore, the landscape definition is basically a bottom-up definition and is configured based on the audience’s point of view. This view explains the main capacity of landscape in realizing participation because the definition of participation is also derived from a people-oriented view. Other landscape capacities include how the audience affects the landscape or how they are affected by the landscape. The audience’s active role in building landscape and the consideration of landscape as a democratic, social, and people-dependent entity are other landscape capacities. They also emphasize the relationship between landscape and the concept of participation. Finally, it can be indicated that if urban projects are built according to the landscape approach, maximum participation will be achievable because they inevitably focus on people’s mentality. Overall, participation is a concept embedded in landscape.
- انتشار مقاله: 12-05-1399
- نویسندگان: مریم مجیدی,سید امیر منصوری,ژاله صابرنژاد,ناصر براتی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: منظر
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: طبیعت,ادراک منظر,حس
- چکیده: تو اگر در تپش باغ خدا را دیدی،
همت کن؛
و بگو :
ماهیها، حوضشان بیآب است.
باد میرفت به سروقت چنار،
من به سروقت خدا میرفتم.
انسان در برابر کتاب طبیعت دو راه دارد: علم یا غوطهوری. تکاپوی انسان برای کشف حقیقت از جاهطلبی اوست. میل به قدرت، دانستن و سلطه بر دنیای پیرامون او را آرام نمیگذارد. عرفا این میل را از تمنای کمال مطلق دانستهاند که سرچشمۀ وجود است؛ و قدرت، دانایی و سلطه، از مظاهر آن است. دانشمندان آن را ناشی از صیانت نفس میدانند که برای بقا بهدنبال تسلط بر طبیعت است. در هر دو مسیر، طبیعت نقش بیبدیلی دارد؛ کتابی است که در برابر انسان گشوده است تا به تمنای او پاسخ دهد.
انسان عصر سنت که تجربۀ کمی در روش علمی داشت، چه بسا از سر جبر، راه غوطهوری در طبیعت در پیش گرفت. عاشقانه با طبیعت ملاقات کرد و راه گفتگو با آن را فرا گرفت. با «حس» طبیعت زندگی کرد و از اُبژۀ آن عبور کرد. طبیعت را آیهای دید که پیغام دارد؛ همچون گفتار آدمی که علاوه بر نقل محتوا، از هستی گوینده خبر میدهد، و تلاش کرد پیامش را بفهمد.
انسان مدرن غرب، که نقص تجربۀ دوران سنت را کمتر داشت، با تهور، راه علم را در پیش گرفت. عقل را از سلطۀ حس خارج کرد. هر کشف تازه در راه شناخت مادۀ طبیعت و آگاهی از اسرار قدرت آن، توانایی او را دوچندان کرد. انسانمدرن، طبیعت را اُبژه دید و از او رازهای رونق ماده را فراگرفت، اما دنیایی خارج از ماده را به او نشان نداد.
انسان، چه سنتی و چه مدرن، تواناییهایی در خلقت خود دارد که سر به مهر نمیمانند. «حس» مهمترین آنهاست که درک وجود میکند. وجود ممکن است مادۀ محض، غیرماده یا ترکیب این دو باشد. وجود مادی را علم نیز میتواند بشناسد اما دو گونۀ دیگر را نه. حس، امکان فهم موجوداتی را دارد که مادۀ محض نیستند. در نتیجه مفهوم طبیعت، چیزی خواهد بود که ابزار شناخت آن تعیین میکند. اگر عقل ابزار باشد، نتیجه، طبیعت بیمعنایی است که از پیچیدگی و کمال مادی برخوردار است. اگر ابزار حس باشد، طبیعت کتابی است که انسان را مستقیماً به کمال وصل میکند.
قرآن که از طبیعت بهمثابۀ آیه نام برده، حس انسان را مخاطب قرار داده و او را دعوت به این راه از شناخت کرده است. «سهراب سپهری» نیز به تأسی، راه غوطهوری در طبیعت را نشان داده:
کارِ ما نیست شناسایی راز گل سرخ
کارِ ما، شاید این است که در افسون گلسرخ شناور باشیم
او مواجهه و حضور، به معنای لمس مادۀ طبیعت را شرط ادراک «پیغامماهیان» دانسته است. ماهی سهراب، زبان طبیعت است که به انسان خردمند و دلدار، راه کمال را نشان میدهد. در حیات باغ، که تپش نامیده است، خدا را میتوان دید. خدا نهایت وجود است و آنگاه دیده میشود که تپش باغ را حس کنی. انرژی این احساس، از بادی است که سراغ چنار میرود تا به رقصش آورد. مواجهه، رخ بر رخ گذاشتن با باد، انسان را به کمال و درگاه خدا روانه میکند.
نقل صحنهای که سهراب را چنین بیخود کرده، بر پردۀ نقاشی، ذکر حالی است که در کنار حوض ماهی بر او رفته است. از صحنهای عادی و اینچنین، او توانست تپش باغ را ببیند. تصویر این نقاشی که در موزۀ هنرهای معاصر صنعتی کرمان نگهداری میشود، به لطف آقای میثم ثمررخی در اختیار نشریه قرار گرفت که سپاسگزار ایشان هستیم.- چکیده انگلیسی: Should you see God in the Heartbeats of the Garden,
Hasten to say: The fish pond is without water.
The wind was visiting the plane tree.
I was on my way to God.
Man has two ways in confronting with the book of Nature: science or immersion. The man's quest to discover the truth is originating from his ambition. The desire for power, knowledge and domination of the world around him does not calm him down. The mystics have considered this desire as the source of existence from the desire for absolute perfection; and power, knowledge and domination are those of its manifestations. The scientists attribute it to self-preservation, which seeks to dominate nature in order to survive. In both directions, the Nature plays an irreplaceable role. It is a book that has been opened to man to respond to his desire.
The man of the age of tradition, who had little experience in performing the scientific method, may have taken the path of immersion in the Nature, algebraically. He met the Nature with affection and learned to talk to it. He lived with the "sense" of Nature and passed through its object. He saw the Nature as a verse that has a message; Like the speech of a person who, in addition to quoting content, informs about the existence of the speaker presenter; and he tried to understand his message. The modern Western man, who had less of a lack of experience of in the traditional era, bravely embarked on the path of science. He freed the intellect from the domination of the senses. Every new discovery doubled his ability to know the matter of Nature and to know the secrets of its power. The modern man saw the Nature as an object and learned from it the secrets of the prosperity of matter; But however, it did not show represent him an extraterrestrial world.
Man, both traditional and modern, has abilities in his creation that are not sealed. "Sense" is the most important of them that understands existence. The existence may be a pure matter, an immaterial, or either a combination of both. the two. Science can also know comprehend the material existence, but not the other two types. Sense has the ability to understand those kind of beings that are not pure matter. As a result, the concept of Nature will be something that the means of cognition determine. If reason is a tool, then the result is will be a meaningless Nature with material complexity and perfection. If it is a tool of the senses, the Nature is will be a book that connects man directly to perfection. The Quran, which mentions the Nature as a verse, addresses the human senses and invites them to this path of cognition. The modern Iranian poet, ‘Sohrab Sepehri’, following this recommendation also showed Tasi the way of immersion in the Nature:
Our task is not to identify the secret of the rose; our work may be floating in the charm of the rose
He considered the encounter and presence, which means touching the matter of Nature, as a condition for perceiving the "fish messages". The fish in Sohrab fish poetry is pointing to the language of Nature that shows the path of perfection to the wise and loving beloved man. In the life of the garden, which is called pulsation, God can be seen. God is the ultimate being and then you can see the pulse of the garden. The energy of this feeling is arising from the wind that goes to the ‘plane-tree’ to bring it to dance. The confrontation, face to face with the wind, leads man to the perfection and to God. The narration of the scene that made Sohrab so unconscious is has been mentioned on the painting screen, representing his inner sense while he was walking next to the fish pond. From a such an ordinary scenes and so on, he was able to see the garden.
The image of this painting, which is currently kept in the Museum of Contemporary Art in Kerman, was provided to the journal by Mr. Meysam Samarrokhi. In this way, we are grateful to him.- انتشار مقاله: 26-12-1399
- نویسندگان: سید امیر منصوری,سید امیر منصوری,سید امیر منصوری,سید امیر منصوری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: منظر
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: زلزله,بافت فرسوده,نجاتبخشی,نوسازیمشارکتی,هستۀ امن محله,تحقق نوسازی
- چکیده: وقوع هر زلزلۀ کوچک و بزرگ در کشور، به صورت مقطعی توجه مسئولان کشور را به بزرگی آسیبپذیری تهران جلب میکند. بیش از سه میلیون نفر از جمعیت تهران در خانههای ناپایدار زندگی میکنند. از طرفی تهران در میان سه گسل فعال قرار دارد که با شرایط موجود در صورت وقوع زلزله با درجه مرکالی بالا، سرپناه و حیات بسیاری از شهروندان تهرانی با تهدید جدی مواجه خواهد شد. بحرانی که به جهت تراکم بالای جمعیت و ضعف مدیریت بحران، میتواند به یک فاجعۀ جهانی تبدیل شود. ازسویدیگر با تعریف شورای عالی معماری و شهرسازی از بافتهای فرسوده ذیل سه شاخص ریزدانگی، ناپایداری و نفوذناپذیری، در حدود ۸۰ درصد مناطق ناپایدار از قلم افتاده و تهدید جانی ذیل مطلوبیتهای کیفی قرار گرفته و موجب انحراف برنامههای نجاتبخشی شده است. این در حالی است که بنا به تقدم ذاتی مسئلۀ «حیات»، نباید اقدام نجاتبخشی در عرض سایر اقدامات قرار گیرد. بنابراین شهرداری و دولت مرکزی باید به دنبال راهحل واقعنگر برای نجاتبخشی ساکنان بافتهای فرسودۀ تهران باشند. پژوهش پیشرو ضمن طرح ایدۀ «هستۀ امن محله» به عنوان برنامهای جهت فعالسازی برنامۀ نوسازی بافت فرسوده، بر رفع موانع اولیۀ نوسازی (لزوم تأمین پارکینگ) و لزوم مدیریت عوامل مشوق (اعطای تراکم، افزایش سطح اشغال و پذیرش کوچکسازی) به عنوان محرکهای اصلی این برنامه تأکید میکند و معتقد است هرگونه مداخله به قصد نوسازی در بافت فرسوده، باید ضمن توجه به لزوم صرفۀ اقتصادی برای مالکان، با ترسیم راهکارهایی برای مدیریت شهری زمینۀ ارتقای کیفیت زندگی اجتماعی، توسعۀ مشارکت و رونق اقتصادی شهر را نیز فراهم آورد.
- چکیده انگلیسی: The occurrence of any earthquakes, small or large, in the country may draw the attention of authorities to the extent of Tehran’s vulnerability for a while. More than three million people living in Tehran suffer from unstable housing. On the one side, Tehran is located between three active faults that earthquakes on a high Mercalli intensity scale would seriously threaten the shelters and lives of citizens. The crisis caused by high population density and poor crisis management may lead to a severe catastrophe. On the other side, based on Iran’s Supreme Council of Urban Planning and Architecture definition of urban deteriorated areas characterized by fineness modulus, instability, and impermeability, about 80% of unstable zones (areas) have been ignored. Furthermore, in such areas the peoples’ lives have been threatened severely living less chance for life-saving plans. However, regarding the priority of the peoples’ “life” issue, rescuing peoples’ life should not be ignored for the sake of other design attributes. Therefore, the municipality and central government must seek a realistic solution to rescue residents of urban deteriorate areas in Tehran. The present study introduces the concept of “neighborhood secure focal point” as activation for renovating urban deteriorated areas and focuses on removing initial obstacles to modernization (the need to provide parking), and the emergency of incentives management (granting density, increased building area, and downsizing) as the major drivers. This study argues that any intervention for urban deteriorated areas renovation should offer improved quality of social life, developed participation, and a prosperous urban economy by tracing urban management solutions, in addition to taking account of economic benefits for owners.
- انتشار مقاله: 15-06-1399
- نویسندگان: سید امیر منصوری,سید امیر منصوری,سید امیر منصوری,سید امیر منصوری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: منظر
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: حیات,قنات,مفهوم,ذهن ایرانی
- چکیده: زندگی در دشتهای مرکزی ایران که در هزارۀ اخیر اغلب از کویرهای خشک با گرمای تابستانی زیاد تشکیل شده، فاقد توجیهات متعارف برای سکونت است. ندرت آب و اقلیم سخت برای مردمی که معیشت آنها وابسته به زمین است، جاذبهای برای ساخت شهر و روستا ندارد. اما شهرهای بزرگی همچون یزد، کاشان، سمنان، دامغان، بیرجند، زابل، بم و کرمان در اطراف کویرهای مرکزی ایران برپا شدهاند که صدها شهر کوچکتر و بسیار روستاهای وابسته را در اطراف خود دارند. پارهای از این آبادیها که بهدلایل امنیتی و تجاری بر سر راههای تاریخی پدید آمده بودند، نیز در گذر زمان و هزارۀ اخیر که اقلیم این منطقه به خشکی گرائید، جمعیت بیشتری گرفتند. درحالی که زندگی گذشتگان که بسیار وابستهتر از امروز به وضع طبیعت بود، مانعی برای کوچ و سکونت در مناطق برخوردار نداشت. مردمان این نواحی برای سازگاری با تغییر اقلیم و تداوم حیات خود به بهرهگیری از فنونی پرداختند که تدریجاً عنصر اصلی منظر زندگی آنان شد؛ قنات شاید، مهمترین آنها باشد.
تاریخ قنات را به اساطیر ایرانی نسبت میدهند. قنات، فن انتقال آب زیرسطحی به سطح زمین بدون بهرهگیری از انرژی است. کورهای شیبدار میان مظهر قنات تا مخزن آب در زیرزمین حفر میشود و آب در شیب ملایم کوره به سمت بیرون جریان مییابد. شیب کمتر کوره نسبت به سطح زمین، در محل تقاطع آنها، مظهر قنات را پدید میآورد. فقدان آبهای جاری در اقلیم خشک، قنات را در اهمیت فوقالعادهای در جامعه قرار میدهد. همۀ حیات روستا و شهر به آن وابسته میشود. لذا مشاغل مرتبط با قنات، همچون مقنی و میراب از ارج و مقام بالای اجتماعی برخوردار میشوند. حفاظت آب و مسیر قنات، در زمرۀ قواعد اخلاقی قرار میگیرد که آلودهکردن یا آسیب آن گناه است. خدمات بهرهوری قنات همچون ایجاد روشنایی در مظهر و حوضچههای فرعی برای استفاده شستوشو سنت خیرین میشود. اسامی مرتبط با قنات همچون مقنیزاده و قنواتی به مثابۀ نمود شأن اجتماعی بر حرفهمندان وابسته گذارده میشود. فرهنگ احداث قنات، نماد عمل صالح و باقیات صالحات از سوی ثروتمندان و حاکمان رایج میشود.
این همه سنتها و فرهنگهایی که در ارتباط با قنات پدید میآید، حاکی از وجود «بسته مفهومی» مرتبط با قنات در ذهن ایرانیان کویرنشین است. «مفهوم» قنات، همچون مخزن آن، سرشار از معناهایی است که در طول قرون در ارتباط با کارکرد و نقش حیاتی آن در زندگی اهالی مرکزی سرزمین ایران به وجود آمده؛ هریک از معناها در محیط بیرونی ذیل صورتی انعکاسیافته که امروزه «نمود» آن خوانده میشود.
رشتهچاههایی که به کوره قنات میرسند تا خاک کوره را در زمان حفاری تخلیه کنند و هوا را به مقنی کوره برسانند، مهمترین نمود «مفهوم» پیچیده قنات است. حلقههایی ساختهشده از خاک کوره که گرداگرد دهانۀ چاه ریخته شده تا هم از ورود آبهای سطحی به قنات و تخریب آن جلوگیری کند و هم نشانه خطر باشد برای جلوگیری از سقوط به درون چاه. تصویر رشتهچاههای قنات عنصر جدانشدنی از مفهوم حیات در فلات مرکزی ایران است. صورت بدیعی در کویر که همچون «ردّ حیات» از تکاپوی انسانها در طول قرنها برای بقا حکایت میکند. عکس روی جلد اثر مرحوم «گئورگ گرستر» است که در سال 1355 (1976م.) بر فراز قناتهای یزد عکاسی شده است. وی در شرح عکس خود نوشته است: «درحالیکه بر فراز ایران سفر میکردم، به این فکر بودم که مناظر فرهنگی و طبیعی سرزمین پارس با بیابانهای نمکی و باغهای بهشتیاش برای تماشا از آسمان آفریده شدهاند. آبادیهایش با قناتها و آبراههای زیرزمینیاش مثال بارز معماری بدون معمار هستند». این عکس بازنمایی مداخلۀ آهنگین پیشینیان ماست در دل صحرایی که به ظاهر خالی است. اما ردّ حیات از غوغایی که در زیر زمین نهفته حکایت میکند.
این عکس به لطف فرزند ایشان خانم Anya v. Schweinitz-Calonder که مدیریت مؤسسه Georg Gerster Air Photography را برعهده دارد به پاس علاقۀ پدر ایشان به سرزمین ایران برای چاپ در اختیار مجلۀ منظر قرار گرفته است. از ایشان سپاسگزاریم.- چکیده انگلیسی: Living in the central plains of Iran, which is mostly composed of dried deserts with high summer heat during the last millennium, lacks the common reasons for habitation. The water shortage and harsh climate has no attraction for people, whose life depend on land. However, there are large cities such as ‘Yazd’, ‘Kashan’, ‘Semnan’, ‘Dameghan’, ‘Birjand’, ‘Zabol’, ‘Bam’ and ‘Kerman’ which have been established around the central deserts of Iran, with hundreds of smaller cities and many dependent villages around them. Some of these villages, which were built on historical roads for security and commercial reasons, became more populated over time and within the last millennium, when the region›s climate started to dry up. However, the people’ lives in the past, which was much more dependent on nature than today, had no obstacles to migrating and settle down in other pleasant climate areas. The people of these areas were exploiting skills to adapt to the climate change and sustain their lives, that gradually became the main element of their life landscape; In this case, ‘Qanat’ might be the most significant of them. The history of ‘Qanat’/’Kariz’ is attributed to the Persian mythology; it applies a technique for transferring the groundwater to the surface without the use of energy. A sloping underground channel, ‘Kooreh’, are excavated in the basement between the Qanat and the water reservoir, through which water flows outward due to the gentle slope of ‘Kooreh’. The lower slope of it relative to the ground, at their connection point, creates the origin of Qanat. The lack of running water in dry climate gives great importance to Qanat presence in a community; All the life’s aspect of the around villages and the cities are then dependent on it. Therefore, those jobs related to Qanats, such as ‘Moqani’ (Qanat diggers) and ‘Mirab’ (chief water distributor), get benefit of high social status. The protection of water and the Qanat pathway are subjected to the ethical rules that based on them polluting or damaging the water will be considered as an immorality act. The other Qanat ‘s amenities such as standing light located at its origin (portal) and the presence of branched ponds for washing use are among those things will be usually donated by benefactors. The names are associated with Qanat, the ‘Moqanizadeh’ and ‘Qanavati’, are given to the related professions which are representing social dignity. The culture of constructing Qanat, is the symbol of ‘righteous deeds’ and the ‘remnants of righteousness’ that is common among the rich people and the rulers. All these traditions and cultures arising from Qanat indicate the existence of a «concept set» related to the Qanat in the minds of Iranian people who used to be the desert inhabitants. The «concept» of the Qanat, similar to its reservoir, is full of implications that have emerged over the centuries in connection with its function and vital role in the lives of the central inhabitants of the ‘Land of Iran’; Each of these meanings is mirrored in the external environment that today is considered as its «emergence». The sequence of wells that end to its sloping channel (Kooreh) to vacate the excavated soil during the drilling job and bring the air to the Moqani is among the most major emergence of the complex «concept» of Qanat. There are rings, made of the soil of Kooreh which are poured around the wellhead to prevent the surface water from entering to Qanat and destroying it, and to show a ‘danger sign’ to avoid the others from falling into the well. The portray of Qanat wells is an inseparable element of life concept in the Central Plateau of Iran. An emergent form in the desert that, like a «Trace of Life», tell the story of human’s struggle to survive which has lasted for centuries. The cover photo is one of the works of the late «Georg Gerster», which was photographed from above, on the Qanat of Yazd in 1976. He wrote in the caption of his photo: While I was traveling over Iran, I was thinking that the cultural and natural landscapes of the Persian Land with its salt deserts and heaven gardens were created to be observed from the sky. Its villages with Qanats and underground waterways are a clear example of an architecture without the presence of any architect.
This photo represents the harmonious intervention of our predecessors in the heart of an apparently empty desert; however, the ‘Trace of life’ speaks the commotion that lies beneath the earth. This photo has been donated to MANZAR by his honorable generous daughter, Ms. Anya v. Schweinitz-Calonder, who manages the ‘Georg Gerster Air Photography Institute’, following our request to publish the photo; it has been provided to our journal due to his deep interest to Iran. We do highly appreciate their kindness.- انتشار مقاله: 26-09-1399
- نویسندگان: سید امیر منصوری,سید امیر منصوری,سید امیر منصوری,سید امیر منصوری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: منظر
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: بحران,هویت,سیمای شهری,اصالت وجود
- چکیده: تفاوت کالبد امروز و دیروز شهر ایرانی و هزارچهره بودن سیمای شهری امروز، نزد برخی از منتقدان معماری و شهرسازی به بیهویتی یا بحران هویت تعبیر میشود. در این میان، ازمیانرفتن کالبد شهرهای سنتی و بهوجودآمدن تفاوت زیاد در سیمای شهری ازنظر فرم، مصالح و رنگ بناها در مقایسه با گذشته دلیل موجه ازدسترفتن هویت ارزیابی میشود. گویی که اثبات هویتمندی سیمای یک شهر منوط به حفظ نشانههای کالبدی گذشته است و دگرگونی و تغییر کالبدی با حفظ تشخص یا هویت سازگار نیست، تا جاییکه از آن به بحران یاد میشود و مدیریت شهری را به صرف هزینههای فراوان برای احیای هویت ازدسترفته یا دچار بحران وامیدارد. پرسش این مقاله چرایی این برداشت نزد متخصصان و متولیان سیمای شهری در لایۀ فلسفی است. این تحقیق کیفی با رجوع به شرح نظرات ملاصدرا در منابع مکتوب و نتیجهگیری از طریق استدلال عقلی و فلسفی به پاسخ میپردازد.
ابداع فلسفی ملاصدرا یعنی «اصالت وجود» در مقابل «اصالت ماهیت» نشان میدهد که هویت، امری از سنخ وجود است. تبیین حرکت در جوهر شی به معنای نفی ثبات و ایستایی و اثبات سیالیت و پویایی در «هویت» است. یعنی برای هویتمندی سیمای شهری بهجای تکیه بر شاخصههای ماهیت از قبیل شکل، رنگ و مصالح معین و ثابت، باید به دنبال صفات وجودی مثل انسانواری، نظم و حقمداری بود که در تحولات زمانمندِ کالبد شهر ملازم آن بودهاند. بههمینترتیب بحران هویت را باید در فقدان صفاتی از قبیل تکثر و نظم و تحمیل ثبات و ایستایی به آن جستجو کرد. ازهمینرو راهحلهای این رویکرد در مقابل رویکرد اصالت ماهیت، غیرکالبدی و در واقع، معرفتی است. از این منظر طرحهای ساماندهی کالبد که با توجیه هویتی به دنبال بازگرداندن و تکرار شکل، مصالح و رنگهای گذشته به آن هستند، مبنای مستحکمی ندارند.- چکیده انگلیسی: The difference in the form of Iranian cities between the present and the past and the eclecticism in the view of today's cities are interpreted as unoriginality or crisis of identity by some critics of architecture and urban planning. Meanwhile, the elimination of the body of the traditional cities and the creation of a huge change in the urban bodies in terms of form, material, and color of the buildings compared to the past is what justifies the elimination of the identity. It is as if proving the originality of the urban facades lies in preserving the bodily ornaments of the past. Also, variation and formal changes do not go with maintaining the identity or character, insofar as it is acknowledged as identity crisis, and imposes considerable expenses on the urban management for reviving the lost identity. This article seeks to find the philosophical reason for this perception among urban experts and practitioners. By referring to the ideas of Mulla Sadra in the written sources, this qualitative research proceeds to conclude through rational and philosophical reasoning.
The philosophical innovation of Mulla Sadra, "Principality of Existence", against "Principality of Quiddity", proves that identity is a matter of being. The expression of the motion in the essence of the object means the negation of consistency and stagnation and the proof of dynamism in the "identity". This means that instead of relying on the characteristics of quiddity such as constant figure, tone, and material, one should look for existential attributes such as humanism, order, and righteousness, which have accompanied the urban appearance through its history. Likewise, the identity crisis must be sought in the absence of existential attributes such as plurality, order, plus the dictation of fixity and stagnation. Thus, the resolutions of this approach are against the Principality of Quiddity, non-figurative, and, in fact, epistemological. At this view, the urban facade organization plans, which seek restoration and repetition of the form, material, and colors of the past to it, do not have a firm philosophical basis.- انتشار مقاله: 20-02-1399
- نویسندگان: رضا کسروی,سید امیر منصوری,ناصر براتی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: منظر
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: مطالعه موردی,معماری منظر,کلگرایی,برداشت از پیشینه,طراحیپژوهی
- چکیده: برداشت از پیشینۀ طرحها در حوزۀ معماری بهعنوان امری رایج، از یکسو دچار تابوی «تقلیدی بودن»، و از سوی دیگر دچار اتهام «بدعتگذاری» است. در این زمینه تاکنون به سه مسئلۀ «استخراج دانش کاربردی از پیشینهها»، «تعریف برداشت صحیح از پیشینهها» و «ابهامزدایی از تفاوت آموزشی و تحقیقی بودن مطالعه موردی» پرداخته شده است. آنچه همچنان معنای «برداشت صحیح از پیشینههای معماری منظر» را نیازمند تحقیق بیشتر میکند، اجتنابناپذیری تفسیر به واسطۀ نقش فاعل شناسا در معماری منظر است. پرسش تحقیق حاضر این است که اجتنابناپذیری تفسیر چه تأثیری بر معنا و روش برداشت صحیح از پیشینههای معماری منظر دارد؟ هدف این تحقیق، کاهش موانع نظری است که میتواند توان تولید دانش این دیسیپلین را دچار اختلال کند. برای این کار، ابتدا مفهوم «تولید دانش» تدقیق میشود. سپس «شرایط پیشینهها بهعنوان منبعی از دانش» از یکسو و «شرایط محقق بهعنوان فاعل شناسای مداخلهگر» از سوی دیگر بهعنوان مؤلفههای تشکیلدهندۀ «برداشت» در قالب چارچوبی نظری تدوین میشوند. در نهایت موضع معماری منظر در مقایسه با این چارچوب تبیین میشود. نتایج نشان میدهد برای تولید دانش در دیسیپلین معماری منظر میتوان -علاوه بر چهار شکل برداشت «بیقاعده»، «سطحی»، «عمیق» و «ساختاری» که در تحقیقات گذشته برای معماری تبیین شده است- به سطحِ دیگری از برداشت به شکل «پیوستاری» نیز توجه داشت. سطحی که به کمک دو فنِ «سهسویهسازی» و «تبلور»، میتواند افقهای تازهای در معماری منظر برای مواجهه با مسائل دارای تعددِ تفسیرِ فاعل شناسا، و تأمین اعتبار یافتهها باز کند.
- چکیده انگلیسی: A proper understanding of precedents in architectural design as a common practice, suffers from the taboo of “imitation”, on the one hand, and, is also accused of “heresy”, on the other hand. In this regard, three issues have been studied until now: “Extracting the backgrounds of applied knowledge”, “Defining the proper understanding of precedents” and “Clarifying the difference between an educational or a research-based case study”. What still requires further research for defining the “proper understanding of landscape architecture precedents” is the inevitability of interpretation due to the role of humans as a “subject” in landscape architecture. So the question here is what effect does the inevitability of interpretation have on the meaning and method of proper understanding of landscape architectural background knowledge? This study aims to reduce the theoretical difficulties that could impair the ability of knowledge production in this field of study. To do this, the concept of “knowledge production” is first thoroughly examined, then, “the conditions of precedents as a source of knowledge” together with the “researcher`s conditions as an intervening subject” are determined as the main components of “understanding” in a theoretical framework. Finally, the standing point of landscape architecture is explained in comparison with this framework. The results show that to produce knowledge in landscape architecture, in addition to four common forms of understanding/perception in the field of architecture including “Irregular”, “Superficial”, “Deep” and “Structural”, which have already been determined in previous architectural research, another level should also be considered that is generally known as “Continuous” understanding. By focusing on this level of understanding and using the two techniques of “Triangulation” and “Crystallization”, it can open up new horizons in landscape architecture to address issues with multiple interpretations of subjectivity and to validate the findings.
- انتشار مقاله: 24-01-1399
- نویسندگان: سید امیر هاشمی زادگان,سید امیر منصوری,ناصر براتی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: منظر
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: بلوچستان,نیمروز,یلدا
- چکیده: در ناحیۀ بلوچستان، شهر نیمروز بر نصفالنهاری واقعشده که در باور ایرانیان، مرکز خشکیهای حدفاصل چین تا غرب اروپا بوده است. از اینرو نام نیمروز بر آن گذاشتند، بدان معنا که در فاصلۀ طلوع و غروب خورشید در خشکیهای زمین، این شهر در میانۀ این دو حد واقع میشد. در حقیقت نام قسمتی از زمین، براساس مواجهۀ آن با آسمان گذارده شده است. حق آن بود که نصفالنهار و بعداً ساعت جهان، به جای گرینویچ، این نقطه انتخاب میشد تا تقسیمات اعتباری با جهان واقعی نسبتی متناظر مییافت. مشابه این ارتباط میان آسمان و زمین در سایر جلوههای تمدن ایرانیان نیز میتوان یافت. در اسامی همچون ماهوش و خوروش، در مکانها مانند نیمروز، باختران و خاوران، در ایام مانند مهر و خرداد و در رویدادها مانند یلدا و نوروز.
پیوندهای فضایی میان زمین و آسمان برای ایرانیان آنقدر است که نمیتوان فرهنگ ایران را مستقل از آسمان و عناصر آن شناخت. یلدا، بلندترین شب سال، هنگام تولد مهر است که همراه با خود نعمت و خیر را به بشر ارزانی میدهد. خورشید نماد برکت و رشد است که در یلدا متولد میشود. نامگذاری زمانها و مکانها بر حسب حوادث مرتبط با خورشید، نشان از ارزشگذاری و ممتاز کردن برخی ایام نسبت به اوقات دیگر است.
گزینش ایام و مکانهای خاص، منظرهای اختصاصی ایرانی را میسازد. «گاه» پسوندی که هم برای زمان و هم برای مکان بهکار میرود، بهنوعی از یکسان بودن سرشت زمان و مکان در اسطورههای ایرانی حکایت میکند. در میدانگاه و صبحگاه، یکی از مکان و دیگری از زمان حکایت میکند. زمان از گردش خورشید و مکان از زمین شناخته میشود. قراردادن پسوند «گاه» برای هر دو امر زمین و آسمان، شاید علت وحدت ذاتی میان زمان و مکان، دو عنصر پایۀ شناخت بشر باشد. از اینرو فرهنگ ایران و رویدادها و اسامی وابسته به زمان و آسمان را میتوان جلوهای از منظر منحصربهفرد ایران شمرد. نقشۀ روی جلد، ترسیم پیشینیان از خشکیهای قدیم زمین و نصفالنهار نیمروز است که در اختیار قرار داده شده است.- چکیده انگلیسی: In Baluchestan Region, the city of Nimruz is situated on a meridian. Iranian people believe that the meridian stands at the center of the mainland between China and Western Europe. That might explain why it is called Nimruz. Nimruz refers to the point of time at which the city falls on the middle of the earth during the interval between the sunrise and the sunset. In fact, this is the name of part of the earth which is facing the sky. This area would have been selected as the meridian and the world clock or Greenwich to have more accurate nominal divisions corresponding to the relational real world. Similar cases of this relationship between the sky and the earth can be found in Iranian civilization for instance in names of people, Mahvash and Khurvash or in the name of places Nimruz, Bakhtaran and Khavarān, on occasions, June and September, and in different events such as Yalda and Nowruz.
The spatial bonds between the earth and the sky are so strong in Iranian culture that the separation of sky and its elements from this culture seems impossible. Yalda is the longest night of the year and the birthdate of Mithra who bestows her blessing and benefaction to mankind. The sun is the symbol of blessing and growth and it is born at Yalda. The appellation of the times and places based on the sun-related events indicate the value and outstanding nature of some of the times with respect to others.
The selection of the special days and places construct Iranian specific landscapes. The suffix “Gāh” which is used for place and time somehow reflects the resemblance of the nature of time and place in the Iranian myths. The terms Meidāngāh [plaza] and Sobhgāh [morning] stand for place and time respectively. Time and place are recognized by the earth’s displacement with respect to the sun. The use of the suffix “Gāh” for the earth and the sky might be a proof showing the inherent unity between the time and place as two basic elements known to man. Therefore, Iranian culture and the events and names related to time and the sky can better reflect Iran’s unique landscape. The map on the cover of this issue illustrates the forefathers’ imagination of the earth’s old lands and Nimruz meridian.- انتشار مقاله: 28-09-1398
- نویسندگان: سید امیر منصوری,سید امیر منصوری,سید امیر منصوری,سید امیر منصوری
- مشاهده