در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مجله علمی "مدیریت سرمایه اجتماعی"
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: سرمایة اجتماعی,قانونگریزی,سرمایة اجتماعی برونگروهی,سرمایة اجتماعی درونگروهی
- چکیده: این تحقیق با هدف بررسی رابطة سرمایة اجتماعی (درون و برونگروهی) با قانونگریزی (ذهنی و عینی) انجام گرفته و محدودۀ آن، کل استان ایلام است.تحقیق حاضر از نوع کاربردی و به روش توصیفی - همبستگی انجام گرفته است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بود. جامعة آماری تحقیق شامل همة شهروندان بالای 18 سال در سال 1395 بود. براساس جدول مورگان، 384 نفر به روش خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. دادهها با نرمافزارهای SPSS و Amos تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد بین سرمایة اجتماعی درونگروهی قوی با قانونگریزی ذهنی و عینی، و سرمایة اجتماعی برونگروهی ضعیف با قانونگریزی ذهنی و عینی رابطة مثبت و معنادار وجود دارد. نتایج مدلسازی معادلات ساختاری نشان داد متغیر سرمایة اجتماعی درونگروهی و سرمایة اجتماعی برونگروهی در مجموع، 89 درصد از واریانس قانونگریزی ذهنی و 45 درصد از واریانس قانونگریزی عینی را تبیین میکنند. با توجه به یافتههای تحقیق، از عوامل مؤثر بر قانونگریزی در استان ایلام فرسایش سرمایة اجتماعی برونگروهی و غلبة سرمایة اجتماعی درونگروهی است.
- چکیده انگلیسی: This research aims to investigate the relationship between social capital (Bonding and Bridging) with the law-aversion (subjective and objective) was conducted. And its boundary is the entire province of Ilam. Method: This research is a descriptive study and a tool for collecting information from this questionnaire. The statistical population of the study consisted of all citizens over 18 years old in 1395. The sampling method was a multi-stage cluster, and a sample size of 384 was determined based on Morgan's table. Data were analyzed using SPSS and Amos software and correlation test. Results: The results of the research indicate that there is a positive relationship and meaningful between Bonding social capital with subjective and objective law-aversion and Bridging social capital of weak with subjective and objective law-aversion there. The results of the structural equation model test show that the Bonding social capital variable explains 68% of the variance of the dependent variable in the society, and the Bridging social capital predicts the variance of 92% variance of the dependent variable of the law-aversion in society. According to the findings of this research, the factors affecting the law-aversion in Ilam province are the erosion of Bridging capital and the overcoming of social capital bonding.
- انتشار مقاله: 07-04-1396
- نویسندگان: سیاوش خدایاری,اسماعیل جهانبخش,منصور حقیقتیان
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: توسعه اجتماعی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: تابآوری,خودکنترلی,قانونگریزی
- چکیده: این پژوهش با هدف بررسی تأثیر خودکنترلی و تابآوری بر قانونگریزی در بین شهروندان استان ایلام انجام گرفته است. قانونگریزی (نوع نرم) در دو بعد قانونگریزی ذهنی و عینی مورد بررسی قرار گرفته است. روش این پژوهش پیمایشی، و از نوع همبستگی و تحلیلی، با ابزار پرسشنامه است. جامعهی آماری شامل کلیهی شهروندان بالای 18 سال استان ایلام در سال 1395 است و نوع نمونهگیری، خوشهای چند مرحلهای و حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 384 برآورد گردید.یافتهها و نتایج بدست آمده از پژوهش حاکی از آن است که متغیرهای خودکنترلی و تابآوری تأثیر افزایشی، مثبت و مستقیمی بر روی قانونگریزی شهروندان استان ایلام دارند. نتایج حاصل از آزمون مدل معادلات ساختاری (Amos) نشان میدهد که متغیر تابآوری 23/0 از واریانس متغیر وابسته در جامعه را تبیین، و متغیر خودکنترلی 30/0 واریانس متغیر وابسته (قانونگریزی) در جامعه را پیشبینی میکند. با توجه به یافتههای تحقیق، توانمندسازی و تقویت روحیهی تابآفرین و خودکنترل ضرورت دارد.
- چکیده انگلیسی: This study aimed to investigate the effect of self-control and resiliency over the law-avasion between the citizens of Ilam. Law-aversion (soft) in both dimension subjective and objective studied. The method of this survey is survey, and the kind of correlation is the questionnaire. The statistical population consists of all citizens over 18 years of ilam province in 2016; and sampling type, multi - stage cluster and sample size were estimated based on the Morgan table. The findings and results of this study showned that self-control and resilience variables additive effect, positive and direct the on citizens of Ilam province is lawl-aversion. The results of the test structural equation modeling (Amos) shows the resiliency 0/23 Explanations of variances in the community, and self-control variable 0/30 the variance of the dependent variable (law-aversion) predicts in the community.. With regard to the findings, empowerment and entrepreneurial spirit and self-control are essential twisting.
- انتشار مقاله: 08-03-1397
- نویسندگان: سیاوش خدایاری,اسماعیل جهانبخش
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهش اجتماعی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: معلم,کلید واژه ها: منزلت اجتماعی,اعتبار شغلی,حقوق و مزایای شغلی
- چکیده: چکیده انجام گرفته است. » بررسی منزلت اجتماعی معلمان از دیدگاه خود آنان در شهر درهشهر «تحقیق حاضر به منظور به این منظور نگرش معلمان سه مقطع ابتدایی، راهنمایی و متوسطه نسبت به منزلت اجتماعی آنان در این شهر مورد سنجش قرار گرفته است. هدف این پژوهش بررسی عوامل موثر در ارتقای منزلت اجتماعی معلمان و ارائه راهکارهایی در این زمینه باشد. که حجم آنها ، روش تحقیق از نوع توصیفی پیمایشی (زمینه یابی) است، جامعهّ آماری معلمان مرد و زن شاغل سپس از طریق نمونه ، نفر برآرود شده است 622 نفر بوده است و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 9801 گیری تصادفی طبقه ای متناسب انتخاب شدهاند. متغیرهای مستقل در این تحقیق اعتبار شغلی، خدمات شغلی، حقوق و مزایای شغلی، و متغیر وابسته نیز منزلت اجتماعی معلمان میباشد. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آماری توصیفی و استبناطی ، استفاده شده است .و به منظور تنظیم، طبقهبندی (مدل سازی معادلات ساختاری) استفاده شده است. AMOS وایموس SPSS به وسیله مجموعه های نرمافزاری نتایج استخراج شده نشان میدهد که منزلت اجتماعی معلمان در جامعه پایین ارزیابی می شود. آن هم ناشی از سه عامل: پایین بودن حقوق و مزایای شغلی، پایین بودن اعتبار شغلی و کم اهمیت تلقی شدن خدمات شغلی معلم است. داده ها و مقادیر به دست آمده در مدل تجربی و شاخص برازش کای اسکوئر نشان می دهد که مدل رگرسیونی تحلیل شده از نوع اشباع شده است. تفسیر فوق بیانگر آن است که متغیر حقوق و مزایای شغلی در میان ابعاد دیگر کل واریانس سازه منزلت اجتماعی معلمان را تبیین نماید. و بیشترین تأثیر را بر متغیر وابسته 8/62توانسته است منزلت اجتماعی معلمان داشته است .
- چکیده انگلیسی: Abstract: This study was to "examine the social status of teachers from their own perspective in Darehshahr city have been conducted. For this purpose, teachers' attitudes Three stages, primary, secondary and high school Towards their social status has been measured. The aim of this study was to examine effective factors in enhancing the social status of teachers and the provision of guidelines in this area. A descriptive survey research method (survey), a sample of male and female teachers, who in 1089 had been their size and sample size to using of cochran 266 is estimated. Then were selected through stratified random sampling. Independent variables in this study Occupational prestige, professional services, occupational salaries and benefits, and the dependent variable is the social status of teachers and questionnaires were used to collect of data. And order to Regulation, classification and analysis of data, statistical methods of descriptive and analysis by Collection Software SPSS and AMOS (structural equation) is used. The results obtained show that the low social status of teachers in society is determined It was caused by three factors: Lack of salary and benefits, low occupational prestige of being considered less important job Services of the teacher is. And obtained data in experimental models showing that Chi-square goodness of fit index indicates that analysis of the regression model is of type saturated. The above interpretation suggests that This indicates that the variable salary and benefits, among other aspects of the structure of the social status of teachers could explanation the total variance 46/0 and has The greatest effective on the dependent variable is the social status of teachers.
- انتشار مقاله: 14-10-1395
- نویسندگان: غلام عباس توسلی,سیاوش خدایاری,لیلا یوسفوند
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهش اجتماعی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: معلم,کلید واژه ها: منزلت اجتماعی,اعتبار شغلی,حقوق و مزایای شغلی
- چکیده: چکیده انجام گرفته است. » بررسی منزلت اجتماعی معلمان از دیدگاه خود آنان در شهر درهشهر «تحقیق حاضر به منظور به این منظور نگرش معلمان سه مقطع ابتدایی، راهنمایی و متوسطه نسبت به منزلت اجتماعی آنان در این شهر مورد سنجش قرار گرفته است. هدف این پژوهش بررسی عوامل موثر در ارتقای منزلت اجتماعی معلمان و ارائه راهکارهایی در این زمینه باشد. که حجم آنها ، روش تحقیق از نوع توصیفی پیمایشی (زمینه یابی) است، جامعهّ آماری معلمان مرد و زن شاغل سپس از طریق نمونه ، نفر برآرود شده است 622 نفر بوده است و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 9801 گیری تصادفی طبقه ای متناسب انتخاب شدهاند. متغیرهای مستقل در این تحقیق اعتبار شغلی، خدمات شغلی، حقوق و مزایای شغلی، و متغیر وابسته نیز منزلت اجتماعی معلمان میباشد. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آماری توصیفی و استبناطی ، استفاده شده است .و به منظور تنظیم، طبقهبندی (مدل سازی معادلات ساختاری) استفاده شده است. AMOS وایموس SPSS به وسیله مجموعه های نرمافزاری نتایج استخراج شده نشان میدهد که منزلت اجتماعی معلمان در جامعه پایین ارزیابی می شود. آن هم ناشی از سه عامل: پایین بودن حقوق و مزایای شغلی، پایین بودن اعتبار شغلی و کم اهمیت تلقی شدن خدمات شغلی معلم است. داده ها و مقادیر به دست آمده در مدل تجربی و شاخص برازش کای اسکوئر نشان می دهد که مدل رگرسیونی تحلیل شده از نوع اشباع شده است. تفسیر فوق بیانگر آن است که متغیر حقوق و مزایای شغلی در میان ابعاد دیگر کل واریانس سازه منزلت اجتماعی معلمان را تبیین نماید. و بیشترین تأثیر را بر متغیر وابسته 8/62توانسته است منزلت اجتماعی معلمان داشته است .
- چکیده انگلیسی: Abstract: This study was to "examine the social status of teachers from their own perspective in Darehshahr city have been conducted. For this purpose, teachers' attitudes Three stages, primary, secondary and high school Towards their social status has been measured. The aim of this study was to examine effective factors in enhancing the social status of teachers and the provision of guidelines in this area. A descriptive survey research method (survey), a sample of male and female teachers, who in 1089 had been their size and sample size to using of cochran 266 is estimated. Then were selected through stratified random sampling. Independent variables in this study Occupational prestige, professional services, occupational salaries and benefits, and the dependent variable is the social status of teachers and questionnaires were used to collect of data. And order to Regulation, classification and analysis of data, statistical methods of descriptive and analysis by Collection Software SPSS and AMOS (structural equation) is used. The results obtained show that the low social status of teachers in society is determined It was caused by three factors: Lack of salary and benefits, low occupational prestige of being considered less important job Services of the teacher is. And obtained data in experimental models showing that Chi-square goodness of fit index indicates that analysis of the regression model is of type saturated. The above interpretation suggests that This indicates that the variable salary and benefits, among other aspects of the structure of the social status of teachers could explanation the total variance 46/0 and has The greatest effective on the dependent variable is the social status of teachers.
- انتشار مقاله: 14-10-1395
- نویسندگان: غلام عباس توسلی,سیاوش خدایاری,لیلا یوسفوند
- مشاهده