در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: رویکردی نو در علوم تربیتی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: سبک های تصمیم گیری,مدیریت تعارض,مدیران مقاطع سه گانه آموزشی
- چکیده: این تحقیق، با هدف بررسی رابطه سبک های تصمیم گیری با راهبردهای مدیریت تعارض در مدیران مقاطع سه گانه آموزشی شهرستان ازنا انجام شد. روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه مدیران مدارس شهرستان ازنا، در سه مقطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان به تعداد 91 نفر مدیر بود. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل، پرسشنامه سبک های عمومی تصمیم گیری اسکات و بروس (1995) و پرسشنامه راهبردهای مدیریت تعارض رابینز (1999) بود. تحلیل داده ها با استفاده از آزمون T گروه های مستقل انجام شد. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار آماری SPSS، آماره های توصیفی و آزمون های استنباطی متناسب با نوع داده ها و متغیرها استفاده گردید.ضمنا سطح احتمال برای معناداری فرضیه ها 05/0 در نظر گرفته شده است. نتایج نشان داد که مدیران هنگام مواجهه با تعارض، برای مدیریت آن به ترتیب راهبرد اجتناب، راهبرد راه حل گرایی و راهبرد کنترل را به کار می برند و همچنین از بین سبک های تصمیم گیری، بیشترین میانگین را سبک وابستگی به خود اختصاص داده است و سبک عقلایی کمترین سبک مورد استفاده مدیران بوده است.
- چکیده انگلیسی: The purpose of this study was to investigate the relationship between decision making styles and conflict management strategies in the managers of three educational levels in Azna city. The research method was descriptive and correlational. The statistical population of the study consisted of all school principals of Azna city in the three elementary, middle and high schools with 91 principals. Data collection tools included the Scott and Bruce (1995) General Decision Making Questionnaire and the Robbins Conflict Management Strategies Questionnaire (1999). Data analysis was performed using independent groups T-test. SPSS software, descriptive statistics and inferential tests were used to analyze the data according to the type of data and variables. Also, the probability level for the significance of the hypotheses was considered 0.05. The results showed that managers in conflict management use avoidance, solution-oriented strategy and control strategy to manage it, and among the decision-making styles, the highest mean was the dependency style. The rational style has been the least used by managers.
- انتشار مقاله: 03-10-1398
- نویسندگان: سمانه آسترکی,میثم فلاحی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: رویکردی نو در علوم تربیتی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: سندتحول آموزش و پرورش,ابن سینا,متیو لیپمن,برنامه فلسفه برای کودکان
- چکیده: برنامه فلسفه برای کودکان دارای درون مایه غربی و گاهی نامأنوس با فرهنگ ایرانی و اسلامی است. برای تطبیق این برنامه با سندتحول بنیادین آموزش و پرورش لازم است مولفه های مختلف این برنامه مورد بررسی قرار گیرد. هدف مقاله بررسی انسان شناسی ابن سینا به عنوان بزرگترین فیلسوف جهان اسلام و متیولیپمن بنیانگذار برنامه می باشد. این پژوهش با روش توصیفی – تحلیلی و استنباطی و روش جمع آوری اطلاعات، کتابخانه ای و فیش برداری است. در ابتدا مولفه های مربوط به انسان از دیدگاه ابن سینا و لیپمن بیان می شود؛ سپس با مقایسه انسان شناسی ابن سینا و متیو لیپمن، نقاط اختلاف و شباهت آن ها روشن می شود. نتایج نشان می دهد که انسان شناسی ابن سینا و متیو لیپمن دارای شباهت و تفاوت هایی است. در وجه مشابهت ها انسان موجودی عقلانی، دارای اراده و اختیار، دارنده ویژگی های حسی، زیستی و طبیعی است که با هویت فردی و اجتماعی شناخته می شود. همچنین موجودی در حال تغییر و تحول دائمی است. در وجه تفاوت ها، هر کدام تفسیری متفاوت از مبدأ و مقصد انسان ارائه می دهند؛ سن مناسب برای شروع تفکرات فلسفی یکی دیگر از اختلافات انسان شناسی میان آن دو می باشد.
- چکیده انگلیسی: The Philosophy Program for Children has a western theme and sometimes anonymous with Iranian and Islamic culture. It is necessary to examine the various components of this program in order to bring it into line with the fundamental transformation of education. The purpose of this article is to examine Ibn Sina's anthropology as the greatest philosopher of Islam and the founder of the program, Methiolipman. The research is descriptive-analytical and inferential and the method of data collection is library and retrieval. At first, human components are expressed from the viewpoint of Ibn Sina and Lipman; then, by comparing the anthropology of Ibn Sina and Matthew Lipman, their points of difference and similarity are clarified. The results show that the anthropology of Ibn Sina and Matthew Lippman has similarities and differences. Similarly, the human being is a rational being, possessing the will and authority, possessing the sensory, biological, and natural attributes identified with individual and social identity. Also the creature is constantly changing. In terms of differences, each offers a different interpretation of human origin; the appropriate age for initiating philosophical thought is another anthropological difference between the two.
- انتشار مقاله: 03-01-1399
- نویسندگان: میثم فلاحی,سمانه آسترکی
- مشاهده