در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه مدیریت راهبردی دانش سازمانی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: مدیریت دانش,نظریه داده بنیاد,سازمان بسیج,تحلیل کیفی,الگوی نظاممند
- چکیده: این پژوهش با هدف طراحی مدل مدیریت دانش بر مبنای عوامل بومی مؤثر بر مدیریت دانش با رویکرد تئوری داده بنیاد انجام شده است. نوع مطالعه از طیف مطالعات کیفی و به روش نظریه داده بنیاد انجام گرفته است. جامعه آماری شامل همه افراد آگاه در حوزه مدیریت دانش سازمان بسیج استان آذربایجان شرقی میباشد. نمونهگیری به روش هدفمند بوده و حجم نمونه با استفاده از این روش و رسیدن به حد اشباع نظری 31نفر تعیین گردیده است. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه عمیق و نیمهساختمند است. تجزیه و تحلیل دادهها با رهیافت نظاممند نظریه داده بنیاد به کمک نرمافزار MAX-QDA انجام شده است. مطابق این رویکرد در مرحله کدگذاری باز، عبارات مستخرج از مصاحبهها که مختص فضای سازمان بسیج و برگرفته از فرهنگ وتفکر بسیجی میباشند که در 230 کد اصلی و 70 مقوله خلاصه شده و در کدگذاری محوری 27 طبقه شناسایی گردیده است. در مرحله نمایش بصری، مدل مورد نظر مطابق الگوی پاردایمی با دستهبندی کدهای کلیدی در شش دسته طراحی شده است. اعتبارسنجی پژوهش با استفاده از چهار معیار اعتبارپذیری، انتقالپذیری، قابلیت اطمینان و تأییدپذیری، انجام شده است. بر اساس نتایج پژوهش، مفاهیم طرح شده در شرایط علّی باعث ایجاد و توسعه پدیده یا مقولة محوری یعنی مشارکت عموم اعضای بسیج در فرآیندهای مدیریت دانش میشود. از طرفی شرایط زمینهای و مداخلهگر مکشوف با تأثیرگذاری بر کنشها و تعاملات، منجر به اجرای صحیح راهبردهای فرآیند مدیریت دانش در سازمان بسیج و در نتیجه ظهور پیامدها و تحقق ارزشآفرینی یعنی معرفت الهی و رشد معنوی، تبدیل شدن به سازمان پیشرو و دانش آفرین، افزایش بهرهوری، ارتقاء روحیة جهاد علمی، ارتقاء روحیة مردمیاری، افزایش اعتماد عمومی به بسیج و نیز غرور ملّی و یأس دشمنان میگردد.
- چکیده انگلیسی: This study has aimed to design a knowledge management model by the Grounded Theory approach based on effective local factors. An exploratory qualitative study by way of the Grounded Theory approach has been applied to carry out the research. The research participants include all knowledgeable people of KM field in the East Azerbaijan Basij Organization. The sample size includes 31 people and has been determined using the purposeful sampling method and reaching the theoretical saturation. In‐depth, semi‐structured interviews have been applied to gather research data. A systematic approach of grounded theory has been used for data analysis by using MAXQDA software. Based on the grounded theory approch; the expressions extracted from the interviews are specific to the Basij organization environment and derived from the Basij culture and thinking, have been summarized in 230 main codes and 70 categories and 27 axes have been identified in the axial coding. In the visual display stage, the model was designed into six categories according to a paradigm model with the classification of key codes. The reliability of the interviews was ascertained through credibility, transferability, dependability, confirmability. Based on research result, the concepts proposed in causal conditions lead to create and develop a pivotal phenomenon or category, namely the general participation of Basij members in knowledge management processes. Moreover the contextual and intervening conditions with effects on the actions and interactions, lead to the KM appropriate implementation processes and the realization of consequences and value creation namely divine insight, spiritual development and transformation to a prominent and knowledge-creating organization, as well as increasing productivity, promoting the morales of scientific 'jihad' and helping people, enhancing public trust on Basij and national pride and disappointment for the enemies.
- انتشار مقاله: 18-03-1399
- نویسندگان: حسین جهانگیری,علیرضا بافنده زنده,یعقوب علوی متین,سلیمان ایرانزاده
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مدیریت بهره وری
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: عملکرد,سرمایهی انسانی,ارزشیابی کارکنان,اصول ارزشیابی,دورهی ارزشیابی
- چکیده: این پژوهش به منظور بررسی تأثیر ارزشیابی کارکنان شبکهی بهداشت و درمان هشترود در بهبود عملکرد سرمایهی انسانی آنان در سال 1386 صورت پذیرفته است.
پژوهش حاضر توصیفی – تحلیلی با نگرش مقطعی بوده و برای انجام آن تعداد 101 نفر از کارکنان به صورت نمونهگیری گروهی و تصادفی از بین 337 نفر جامعهی آماری پژوهش نتخاب شدند. اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامهی محقق ساخته و مصاحبه گردآوری شد. علاوه بر توصیف آماری اطلاعات پژوهش، با استفاده از آزمون آماری T-test یکنمونهای، فرضیههای پژوهش مورد آزمون قرار گرفت.
نتایج به دست آمده از تجزیه و تحلیلها نشان داد که تأثیر ارزشیابی کارکنان شبکهی بهداشت و درمان هشترود در بالا بردن سطح آگاهی و دانش فنی، افزایش خلاقیت و بهرهوری کار، بهبود ارتباطات و رعایت مناسب قوانین و مقررات آنان تأثیر دارد ولی در افزایش مشارکت و انگیزهی شغلی آنان تأثیر ندارد.- چکیده انگلیسی: This research was carried out to study the effect of personnel evaluation of Hshtrood Health and TreatmentCenter employees on the improvement of its human asset functioning in 1386. The research was descriptive-analytical and cross-sectional. To carry out the research,101 subjects were selected from a population of 337 by accidental-group sampling.The data were collected through questionnaires and interviews.In addition to the statistical analysis of the data,the research hypotheses were tested using the single-segment T-test. The results obtained from the analysis indicate that the evaluation of Hashtrood Health and TreatmentCenter personnel has an effect on the increasing of their technical knowledge,creativity and productivity.It also affects the improvement of cmmunications and observing the rules.But it doesn’t affect their participation and jub motivation.
- انتشار مقاله: 19-04-1386
- نویسندگان: سلیمان ایرانزاده,حسین عماری,سیدعلی موسویحسینی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مدیریت بهره وری
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: انگیزه,رهبری,کارکنان,سبک,مدیریت
- چکیده: مسئلهی رهبری اثربخش همواره یکی از مسایل حل نشدهی سازمانها بوده است. چنان چه شیوهی رهبری مدیران با نیازها و انگیزهها همسو باشد، تحقق اهداف سازمان تسهیل خواهد شد. پژوهش حاضر در پی بررسی رابطهی بین سبک رهبری و انگیزهی مدیران سطح عملیاتی و میانی شرکت پمپیران میباشد. هدف این پژوهش، شناسایی سبک رهبری مدیران سطوح مذکور و ارتباط آن با انگیزههای آنان است.رابطهی بین متغیرهای فوق به وسیلهی ضریب همبستگی پیرسون تعیین و با استفاده از آزمون t استیودنت مورد آزمون قرار گرفته است. نتایج حاصل از اطلاعات پرسشنامه بیانگر وجود همبستگی معکوس ناقص بین سبک رهبری آمرانه و انگیزه و نیز همبستگی مستقیم بین سبک رهبری مشارکتی و انگیزه در هر دو سطح بود.
- چکیده انگلیسی: The problem of effective leadership has always been one of the unsolved problems of organizations. If the managers' leadership style is parallel with the needs and motives, achieving organizational goals will be facilitated. This research studies the relationship between the leadership style and motivation of middle and lower- level managers in Pump Iran Co. The goal of this research is to identify the leadership styles of managers in those levels and their relationship with their motives. The relationship between the above variables was determined by Pierson correlation coefficient and was tested by student test. The results from questionnaires showed an imperfect adverse correlation between autocratic style and motivation and an imperfect direct correlation between participatorg style and motivation.
- انتشار مقاله: 18-03-1386
- نویسندگان: سلیمان ایرانزاده,مجید خلیلی,کریم ره کوی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مدیریت بهره وری
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: تفکر استراتژیک,مشتری مداری,مشتری کانونی,مشتری گرائی
- چکیده: مدیریت در عصر حاضر مستلزم مهارتهای گوناگون از جمله تفکر استراتژیک، مشتریگرائی و… است. البته این مهارتها با توجه به نوع فعالیتهای سازمان و محیط آن اولویتبندی میشوند. در این پژوهش ابتدا با بررسی گروه کانون3، مهارتهای تأثیرگذار بر موفقیت مدیر بازاریابی در صنعت کاشی و سرامیک تعیین و بعد از انجام پیمایشی در صنعت ، تعدیلات لازم در متغیرها اعمال شده است. نهایتاً، با در نظر گرفتن ترکیب بهینه مهارتها، مدل مناسبی برای گزینش مدیران بازاریابی در صنعت فوق، ارائه شده است.
3- Focus group (customer panel)- چکیده انگلیسی: Management in the modern age requires different skills including strategic thinking, customer-orientation and so on. Of course, these skills are prioritized taking into account the type of the activity of the organization and its environment. In this research, by studying the focus group the skills effective on the success of the marking manager are determined in the Tile and ceramic industry, and after a survey in this industry, the necessary modifications are made in the variables. Finally, considering the optimal combination of skills, a suitable model is offered for the selection of marketing managers in this industry.
- انتشار مقاله: 07-02-1386
- نویسندگان: سلیمان ایرانزاده,حسین عماری
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: آموزش علوم دریایی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: "مدل,"نگهداری و تعمیرات,"چابک,"آموزش," حمل و نقل دریایی"
- چکیده: نگهداری و تعمیرات که آن را به اختصار نت مینامند یکی از مفاهیم اساسی در سازمانهای پیشرفته و در حال حرکت به سمت کلاس جهانی است که از جایگاه ویژهایی در سطح مدیران به ویژه مدیران ارشد و کارکنان سازمان برخوردار است. شاید در گذشته سازمانها مفهوم نگهداری را در قالب تعمیرات مستتر میدیدند، اما امروزه با گسترش مفاهیم علمی و پیشرفتهای حوزه دانش و ساختارهای دانایی محور، تفکر نسبت به تعمیرات به طور کلی متحول گردیده و رویکردها به سمت شکلگیری نگهداری به جای تعمیرات تغییر یافته است. هدف از انجام این پژوهش ارائهی مدل نگهداری و تعمیرات چابک در صنایع حمل و نقل دریایی و به طور خاص صنعت کشتی سازی نظامی میباشد. جامعه اماری تحقیق کلیه متخصصان حوزه نگهداری و تعمیرات در نیروی دریایی راهبردی ارتش بوده و به منظور نمونهگیری با استفاده از رابطه کوکران 59 نفر از این متخصصین به روش هدفمند انتخاب گردیدهاند. به منظور شناسایی عوامل از روش دلفی فازی و به منظور ربته بندی آنها در راستای ارائه مدل از روش پرومته استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد قابلیت تعمیر پذیری، یادگیرندگی سازمانی و در نهایت نگهداری و تعمیرات خود کار به عنوان سه عامل اصلی تأثیرگذار بر چابکی نت در صنایع حمل و نقل دریایی میباشند.
- چکیده انگلیسی: Maintenance and repair, which is abbreviated as (MR), is one of the basic concepts in advanced and moving organizations to a world class, which has a special place in the level of managers, especially senior executives and staff members of the organization. In the past, organizations have the concept of maintenance in the form of repairs, but nowadays, with the development of scientific concepts and advances in the field of knowledge and knowledge-based structures, thinking about repairs has generally changed, and approaches to the formation of maintenance instead of repairs have been changed. The purpose of doing this research is to present an agile maintenance model in the shipping industry in particular, the military shipbuilding industry. The community is a survey of all specialists in the field of maintenance in the IRI navy. For sampling, 59 of these experts have been selected by means of the Cochran relationship. They are targeted in order to identify the factors were used by the Fuzzy Delphi method in order to list them in line with the ProMet's method. The results of the research showed that the ability to be repaired, organizational learning and, finally, maintenance and repair work as the three main factors affecting the agility of the MR in the shipping industry.
- انتشار مقاله: 21-12-1395
- نویسندگان: سلیمان ایرانزاده,احسان تقی پور
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: آموزش علوم دریایی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: "آموزش ضمن خدمت","قابلیت اطمینان","توانمند سازی کارکنان"
- چکیده: هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر راهبرد آموزش های مهارتی ضمن خدمت درارتقاء قابلیت اطمینان در صنایع دانش بنیان دریایی از طریق توانمند سازی منابع انسانی می باشد. رسیدن به اهداف سازمان بستگی به توانایی کارکنان در انجام وظایف محوله و انطباق با محیط متغیر دارد. اجرای آموزش و بهسازی نیروی انسانی سبب میشود تا افراد بتوانند متناسب با تغییرات سازمانی و محیط، بطور مؤثر فعالیتهایشان را ادامه داده و برکارایی خود بیفزایند. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا توصیفی می باشد.جامعه اماری تحقیق کلیه مدیران حوزه نگهداری و تعمیرات در نیروی دریایی راهبردی ارتش بوده و به منظور نمونه گیری با استفاده از رابطه کوکران 80 نفر از این متخصصین به روش طبقه ای انتخاب گردیده اند.پس از جمع آوری اطلاعات فرضیات تحقیق بر اساس آزمون رگرسیون مورد آزمون قرار گرفت و نتایج نشان داد آموزش با تاثیر بر توانمند سازی کارکنان بر ارتقاء قابلیت اطمینان سیستم در صنایع دانش بنیان دریایی موثر می باشد.
- چکیده انگلیسی: Achieving the goals of the organization depends on the ability of the staff to perform the tasks and adapt to a changing environment. Implementation of human resources education and upgrading makes it possible for individuals to continue their activities effectively and adapt to organizational changes and the environment. The purpose of this research is to investigate the effect of in-service skill training strategy on improving reliability in marine knowledge industries through empowerment of human resources. The present research is applied in terms of applied purpose and in terms of descriptive performance. The surveyed community is a survey of all maintenance managers in the strategic military navy. For sampling, 80 of these experts were selected by stratified sampling method. After collecting information, the hypothesis of the research was tested on the basis of the regression test and the results showed that education has an impact on employee empowerment on enhancing the reliability of the system in the knowledge base of the marine industry.
- انتشار مقاله: 02-04-1396
- نویسندگان: احسان تقی پور,سلیمان ایرانزاده,یعقوب علوی متین
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: توسعه آموزش جندی شاپور
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: آموزش عالی,دو سو توانی,مدلسازی ساختاری- تفسیری
- چکیده: یک سازمان آموزشی دو سو توان قـادر بـه انجام هر دو بهره برداری از شایستگی های موجود و بررسی فرصت هـای جدیـد بـوده و سازمان آموزشی را در افـزایش کـارایی و رقابتپذیری توانمند میسازند. برای این منظور ایجاد مدلهای مناسب از عوامل مؤثر بر دو سو توانی میتواند کارایی و رقابتپذیری سازمان آموزشیها را افزایش دهد. هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل مؤثر بر دو سو توانی آموزش عالی و تحلیل قدرت هدایت – وابستگی با استفاده از ترکیب مدلسازی تفسیری - ساختاری با هدف طراحی و ارائه مدلی برای دو سو توانی سازمان آموزشی و تحلیل قدرت هدایت – وابستگی با استفاده از ترکیب مدلسازی ساختاری- تفسیری بود. جامعه پژوهش را تمامی مدیران سازمانهای آموزشی در شهرستان تبریز در سال 99 - 1398 تشکیل میدادند. نمونه این پژوهش شامل 382 نفر ازمدیران این سازمانهای آموزشی بودند که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای دو مرحلهای انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای معتبر دارای پایایی و روایی و همچنین پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود و دادهها با روشهای آمار توصیفی و استنباطی تجزیهوتحلیل شد. یافتهها ن نشان داد که عوامل ساختاری و فرآیندی به ترتیب به عنوان تأثیرگذارترین و تأثیرپذیرترین عامل بر دو سو توانی سازمانهای آموزشی قلمداد می گردند. به طورکلی نتایج مطالعه نشان دهنده اهمیت مدل طراحی شده برای مدیران واحدهای آموزشی شهرستان تبریز بود تا با به کارگیری آن بتوانند دو سو توانی را در واحدهای خود افزایش دهند.
- چکیده انگلیسی: An ambidextrous educational organization is able to both take advantage of the existing competencies and explore new relevant opportunities, which empowers the organization to promote its efficiency and competitiveness. For this purpose, creating appropriate models of the factors affecting ambidexterity can increase the efficiency and competitiveness of the educational organization. The purpose of this study was to investigate the factors affecting ambidexterity in higher education and driving-dependence power analysis using interpretive-structural modeling with the aim of designing and presenting a model for ambidexterity in higher education. The population of this study included all managers of educational organizations in Tabriz city in 2019-20. The participants of this study included 382 managers from these educational organizations who were selected by two-stage cluster random sampling. Valid and reliable questionnaires as well as a researcher-made questionnaire were used to collect the data. The present study had a descriptive correlational design, and the data were analyzed using descriptive and inferential statistical methods. Findings showed that structural and procedural factors influence, and are influenced by, the ambidexterity of educational organizations. Overall, the results of the study showed the importance of the model designed for managers at micro and macro educational structures in Tabriz, which can be used to enhance ambidexterity in their units.
- انتشار مقاله: 09-02-1399
- نویسندگان: فرشاد علّامی,سلیمان ایرانزاده,اسدالله خدیوی,حسین بوداقی خواجه نوبر
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: زن و مطالعات خانواده
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: مدیریت مشارکتی,توانمندسازی,سلامت روحی
- چکیده: پژوهش حاضر با هدف تبیین رابطه مدیریت مشارکتی با توانمندسازی و سلامت روحی معلمان زن دوره متوسطه شهر تبریز انجام گرفته است. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری این پژوهش از معلمان زن مدارس متوسطه شهر تبریز تشکیل می شد که در سال تحصیلی90-91 مشغول به کار بوده اند و تعداد آنها با استفاده از نمونه گیری ساده 285 نفر می رسید . ابزار اندازه گیری این پژوهش سه پرسشنامه مدیریت مشارکتی، توانمندسازی کارکنان و سلامت روحی شامل می گشت . روایی پرسشنامه به صورت روایی محتوایی و برای برآورد پایایی پرسشنامه سلامت روحی، از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است که پس از انجام دادن محاسبات، مشخص شد که از پایایی مطلوب برخوردار می باشد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار استنباطی و توصیفی استفاده گردید. در سطح آمار استنباطی آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه به کار رفت. پس از تجزیه و تحلیل داده ها نتایج نشان داد که بین مدیریت مشارکتی با توانمندسازی و سلامت روحی رابطه معناداری وجود دارد. همچنین از بین ابعاد مدیریت مشارکتی (تصمیم گیری، ارتباطات، رهبری، ساختار و کنترل)، تنها مؤلفه تصمیم گیری معنادار بوده، پیش بینی کننده توانمندسازی کارکنان و سلامت روان می باشد.
- چکیده انگلیسی: This study aims to explain the relationship between psychological empowerment and participatory management of secondary school female teachers of Tabriz. The research method was descriptive correlational. The statistical population consisted of women teachers of secondary schools in Tabriz, who have were working during 90-91. The number of the sample was 285. The measuring instrument consisted of three questionnaires, participatory management, empowerment of staff and mental health. For data analysis, descriptive and inferential statistics were used .At the inferential level, Pearson correlation coefficient and multiple regression analysis was used. After analyzing the data, the results showed that there was a significant relationship between psychological empowerment and participatory management. Among the dimensions of participative management (decision-making, communication, leadership, structure, and control only decision–making was significant and predictor of mental health and empowering employees.
- انتشار مقاله: 12-11-1394
- نویسندگان: سلیمان ایرانزاده,سعید زنجانی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهشنامه مدیریت اجرایی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: "شش سیگمای ناب","DMAIC","عوامل بحرانی کیفیت","فرآیند","مدل رگرسیون فازی"
- چکیده: هدف نهایی از هر بهبودی آن است که محصول یا خدمت با کیفیت بالاتری در اختیار مشتری قرار گیرد. متداولترین متدولوژی در شش سیگمای ناب ، متدولوژی DMAIC است .این متدولوژی بر مبنای پنج فاز : تعریف مساله، اندازه گیری و سنجش ، تحلیل ، بهبود و کنترل تعریف شده است. در این میان یکی از مهم ترین فازها ، فاز تحلیل است به دلیل آنکه در این فاز علل ریشه ای بالقوه با توجه به تاثیراتی که بر عوامل بحرانی کیفیت می گذارند، شناسایی و تعریف می شوند. هدف از این تحقیق سنجش میزان اثرگذاری متغیرها بر طولانی بودن زمان انجام فرآیند با استفاده مدل رگرسیون فازی بود. نتایج حاصل از اجرای مدل نشان داد که تمامی پنج متغیر شناسایی شده بر طولانی شدن زمان انجام فرآیند تاثیر گذار بوده و به ترتیب سه متغیر : مهارت ناکافی پرسنل ،خرابی ابزار و تجهیزات لازم و کمبود ابزار و تجهیرات لازم بیشترین تاثیر را بر متغیر مستقل دارند همچنین از میان این سه متغیر، متغیر مهارت ناکافی پرسنل، اثرگذارترین متغیر مستقل بر متغیر وابسته است. با توجه به نوع داده های تحقیق و تعداد متغیرها، مدل رگرسیون فازی تحلیل دقیقی از میزان اثرگذاری متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته ارائه داد.
- چکیده انگلیسی: The ultimate goal of any improvements that provide higher quality product or service is customer. The most common methodology, Six Sigma and Lean Six Sigma methodology is DMAIC. This methodology based on five phases: defining the problem, measure, analyze, improve and control is defined. In the meantime one of the most important phases, phase analysis because in this phase of the root causes of potential due to its effects on the quality of critical factors are identified and defined. The purpose of this study is to assess the impact of process variables on the length of time in Lean Six Sigma methodology using fuzzy regression model was. The results of the study showed that all five variables known to influence the length of time to process. The results also showed that three variables: inadequate staff skills, and lack of necessary equipment, tools, and equipment breakdowns and tools necessary to have the greatest impact on the independent variable Also among these three variables inadequate staff skills, influential independent variable on the dependent variable. According to the research data and the number of variables, fuzzy regression model detailed and correct analysis of the impact of independent variables on the dependent variable was provided.
- انتشار مقاله: 30-11-1395
- نویسندگان: سلیمان ایرانزاده,اردشیر بذرکار
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهشنامه مدیریت اجرایی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: زنجیره تامین,خلق ارزش,یکپارچگی استراتژیک,کارت امتیازی متوازن پایدار
- چکیده: امروزه سازمانها توجه خاصی به استراتژی زنجیره تامین و مدیریت آن دارند، وجود یکپارچگی، توانمندی استراتژیک به شمار آمده که موجب خلق ارزش برای ذینفعان در زنجیره خواهد شد. یکی از رویکرد ها با نگاه استراتژیک ، مدل کارت امتیازی متوازن پایدار است که به نمایش استراتژی زنجیره تامین به صورت یکپارچه می پردازد. رویکرد دیگر جهت ارتقای عملکرد زنجیره تامین، مدل ارزیابی سطح راهنمای زنجیره تامین می باشد که با تمرکز بر خلق ارزش ، عملکرد زنجیره را مورد اندازه گیری قرار میدهد. از اینرو این پژوهش بر آن است تا با استفاده از مدل توسعه داده شده از برایند مدلهای مذکور، یکپارچگی استراتژیک زنجیره تامین ایران خودرو را مورد بررسی قرار دهد. در این پژوهش از روش معادلات ساختاری با نرم افزار اسمارت پی ال اس جهت تحلیل عاملی تاییدی، بهره گرفته شده است. در نهایت برازش مدل ارزیابی ارائه شده با اعتبار بالا مورد تایید قرار گرفته و پس از تایید خبرگان صنعت و دانشگاه در زنجیره تامین ایران خودرو بکار گرفته شده و نتایج بدست آمده جهت ارتقای فرایند یکپارچگی استراتژیک زنجیره تامین پیشنهاد شده است.
- چکیده انگلیسی: Nowadays, organizations are paying particular attention to supply chain strategy and how manage their supply chain, and integrity on the supply chain is considering as a source and strategic capabilities which will create value for stakeholders in the chain. At the first step, integrated strategies for supply chain is developed by using Sustainable Balanced Score Card (SBSC) model, and at the same time in order to improve supply chain performance, Supply Chain Advisor Level Evaluation (SCALE) model is measured with a focus on value creation on supply chain performance which led to examine strategic integration of the IKCO Iran Khodro company supply chain. The methodology of study in terms of purpose is functional and from data collection point of view, is descriptive with case study. In this study with focusing on confirmatory factor analysis, smart PLS software (Smart PLS-SEM) Partial Least Squares Structural Equation Modeling has been used to examine variables and model structural equation modeling. Finally, the proposed model assessment has been approved with high reputation and results are proposed to promote the quality of the strategic integration of the supply chain which IKCO Iran Khodro company might applied in its supply chain after approval of industry experts and universities.
- انتشار مقاله: 05-10-1395
- نویسندگان: سلیمان ایرانزاده,الهام سرایی نیا
- مشاهده