در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: مشاوره و روان درمانی خانواده
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: طلاق,تمایزیافتگی,باورهای ارتباطی,بیرمقی زناشویی,ساماندهی هیجان
- چکیده: رابطه زناشویی و عوامل مؤثر بر آن نقش برجستهای در خوشنودی زوجین از زندگی مشترک و دوام پیوند زناشویی ایشان دارد، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی ساماندهی هیجانی در رابطه میان خود-تمایزیافتگی و باورهای ارتباطی با بیرمقی زناشویی زنان انجام شد. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی و جامعهی آماری پژوهش حاضر دربرگیرنده همهی زنان درخواستکننده طلاق مراجعهکننده به دادگاه شهر کرمانشاه در سال 1398 بود که از میان آنها بهصورت در دسترس 200 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش، پرسشنامه خود-تمایزیافتگی Skowron & Friedlander, 1998)( ، پرسشنامه بیرمقی زناشویی Pines & Nunes, 2003))، سنجه ساماندهی هیجان (Garnefski, Kraaij & Spinhoven, 2001) و پرسشنامه باورهای ارتباطی Eidelson & Epstein, 1982)) بود. برای تحلیل دادهها از روش آماری تحلیل مسیر استفاده گردید تا روابط علی میان متغیرها مشخص شود. نتایج نشان داد که متغیرهای مهارت ارتباطی و خود-تمایزیافتگی بهطور معنادار قادر به پیشبینی بیرمقی زناشویی بودند. همچنین هیجانات مثبت و منفی نیز بهطور معنادار قادر به پیشبینی بیرمقی زناشویی بودند. همچنین یافتههای تحلیل مسیر نشان داد هیجان مثبت و منفی دارای نقش میانجیگر جزئی در رابطه میان خود-تمایزیافتگی و مهارت ارتباطی با بیرمقی زناشویی است. بهعبارتدیگر، نقش میانجیگری هیجانات مثبت و منفی مورد تائید قرار گرفت. درمجموع، به نظر میرسد بیرمقی زناشویی پدیدهای است که ضمن درگیر کردن بسیاری از زوجها، از عوامل فراوانی ازجمله خود-تمایزیافتگی، باورهای ارتباطی و ساماندهی هیجان تأثیر میپذیرد. بنابراین نیاز است در مداخلههای درمانی، خانوادهدرمانی و آموزشهای خانواده توجه ویژهای به خود-تمایزیافتگی، باورهای ارتباطی و همچنین ساماندهی هیجان صورت پذیرد.
- چکیده انگلیسی: Marital relationships and their effective factors play an important role in the satisfaction of couples from their common life and their marriages. Therefore, prediction of marital burnout based on differentiation of self and communication beliefs with mediation role of emotional regulation in female applicants for divorce in Kermanshah. The statistical population of this study included all women applying for divorce in Kermanshah city court in Question 2019 out of which 200 selected as available sample. Data collection tools in this study were differentiation of self Inventory (Skowron & Friedlander, 1998), Marital burnout questionnaire (Pines & Nunes, 2003), Emotional regulation (Garnefski, Kraaij & Spinhoven, 2001), and Communication beliefs questionnaire (Eidelson & Epstein, 1982). To analyze the data, a path analysis statistical method used to determine the causal relationships between the variables. The results showed that communication skills and differentiation of self were significantly able to predict marital distress. Positive and negative emotions were also significantly able to predict marital distress. The results of path analysis also showed that positive and negative emotions play a partial mediating role in the relationship between differentiation of self and communication skills with marital distress. In other words, the mediating role of positive and negative emotions was confirmed. The results showed that appears to cut the marriage is a complex phenomenon that also affects many couples, many factors, including differentiation of self, beliefs, communication, and emotion regulation is affected. Therefore, it is necessary to pay special attention to differentiation of self, communication beliefs, and emotional regulation in family therapy and family education interventions.
- انتشار مقاله: 06-01-1399
- نویسندگان: عبدالباسط محمودپور,طاهره شیری,سلیمان احمدبوکانی,ابراهیم نعیمی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: سلامت جامعه
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: هوش هیجانی,عزتنفس,بهزیستی روانشناختی,تحلیل ارتباط محاورهای
- چکیده: مقدمه: با توجه به در نظر گرفتن حساسیت کار پرستاران، تنشها و فرسودگی شغلی، مسئله سلامت و بهزیستی روانشناختی این افراد حائز اهمیت بنیادی است . مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش تحلیل ارتباط محاورهای بر میزان عزتنفس، بهزیستی روانشناختی و هوش هیجانی پرستاران انجام شد. مواد و روشها: در این مطالعه نیمه تجربی از طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل استفاده گردید. جامعه آماری پژوهش مشتمل بر پرستاران شاغل در بیمارستان علوم پزشکی تهران در نیمه دوم سال 1392 بوده. است. به منظور اجرای این طرح یک بیمارستان بهطور تصادفی انتخاب شد و 30 نفر از پرستاران نیز بهطور تصادفی انتخاب گردیده و در دو گروه گواه و آزمایش قرار داده شدند. گروه آزمایش تحت آموزش هشت جلسهای تحلیل ارتباط محاورهای قرار گرفت. ابزار پژوهش شامل مقیاس هوش هیجانی برادبری و گریوز، مقیاس عزتنفس روزنبرگ و بهزیستی روانشناختی ریف بود. دادهها با روش تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد که بین میانگینهای تعدیلشده نمرات گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل در پسآزمون در متغیرهای هوش هیجانی (05/0 F=4/97, p< )، عزتنفس (01/0 > p ، 35/10 F= ) و بهزیستی روانشناختی (01/0 > p 44/10 F= ) تفاوت معنیداری مشاهده میشود. نتیجهگیری: با توجه به این تأثیر به مسئولین بیمارستان و نهادهای مرتبط توصیه میشود آموزش نظریه تحلیل ارتباط را بهعنوان الگویی در کاهش تنش و فرسودگی شغلی کارکنان مدنظر قرار دهند.
- چکیده انگلیسی: Â Introduction : considering the nursesâ job sensitivity, tensions and work burnout, psychological health and wellbeing among these people is of the utmost importance. The aim of this study was to investigate the effectiveness of transactional analysis training on self-esteem, emotional intelligence and mental well-being of the nurses at Milad hospital. Â Materials and Methods: In this semi- emperical study we used pretest-posttest plan with controlled group. The population included the nurses working at the Medical Sciences hospitals of Tehran, in the second half of 2013. For the execution of this a hospital was chosen randomly, and at that hospital 30 nurses were randomly chosen and placed in 2 groups (controlled and experimental). The experimental group participated in eight 90-minute sessions of interactive analysis training, while the control group received no intervention. Tools for the study included: Brad berry & Greaves' Emotional Intelligence SES scale and Psychological well-being scale . Obtained data were analyzied using Covariance analysis. Â Results : The results indicated that the modified averages of the experimental group compared to the control groups posttest scores on emotional intelligence variables (F = 4/97, P
- انتشار مقاله: 19-02-1396
- نویسندگان: عبدالباسط محمودپور,محمدعلی یزدان پناه,محمدحسن آسایش,سمانه قهرمانی,سلیمان احمدبوکانی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: سلامت جامعه
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: دانش آموزان,سلامت روان,سبک های فرزند پروری,جهتگیری مذهبی
- چکیده: خلاصه مقدمه: اختلال در سلامت روان، پیشرفت فرد و هم چنین توانایی او را در انجام وظایف محوله دچار اختلال نموده و تحقیقات نشان میدهد ابعاد جهتگیری مذهبی و سبکهای فرزند پروری نقش به سزایی در ارتقای سلامت روان و بهزیستی روانشناختی فرد دارد. پ ژوهش حاضر با هدف تعیین نقش پیشبینی کننده جهتگیری مذهبی و سبکهای فرزند پروری در سلامت روان دانشآموزان انجام شد. مواد و روشها : این مطالعه بر روی 278 دانشآموز (124 پسر، 154 دختر) مقطع متوسطه شهرستان بوکان انجام گرفت. از شرکتکنندگان خواسته شد تا مقیاس جهتگیری مذهبی الپورت، پرسشنامه سلامت عمومی و پرسشنامه سبک فرزند پروری بامریند را تکمیل کنند. دادهها پس از جمعآوری با استفاده از نرمافزار آماری SPSS نسخه 19 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. به منظور بررسی رابطه بین متغیرها، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون مورد استفاده قرار گرفت. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد جهتگیری درونی و سبک های فرزند پروری مقتدرانه و آسانگیر با سلامت روان همبستگی مثبت معنادار و همچنین سبک استبدادی وجهت گیری بیرونی با سلامت روان رابطه منفی معنادار دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد سلامت روان توسط جهتگیری مذهبی و سبکهای فرزند پروری پیشبینی میشود. نتیجهگیری : این مطالعه نشان داد که بین جهت گیری مذهبی و سبک های های فرزند پروری با سلامت روان رابطه معناداری وجود دارد و سبک فرزند پروری و جهتگیری مذهبی به عنوان عامل تأثیرگذار بر سلامت روانی نیازمند توجه بیشتری در تحقیقات بالینی هستند.
- چکیده انگلیسی: Â Introduction: Lack of mental health interferes with one's individual achievement and ability for undertaking the responsibilities. Studies have shown that religious orientation and parenting styles have an important role in one's increasing general health and psychological well-being. The aim of the current investigation was to study the effects of religious orientation and parenting styles on students' mental health. Â Materials and Methods: This study was carried out on 278 students (124 boys and 154 girls) of Bukan's high schools. The participants were asked to complete the Religious Orientation Inventory, mental health questionnaire and Parenting Style questionnaire. The obtained data were analyzed through the SPSS software, Version 18. The Pearson's correlation coefficient and regression analysis were used for determining the relationships among the variables of the study, Â Results: The results of the investigation indicated that internal orientation and authoritative parenting styles have significant effect and positive correlations with mental health while the autocratic style exterior orientation has significant negative relationship with mental health . The results of regression analysis showed that well-being is predictable by internal orientation and parenting styles. Â Conclusion: Evaluation and knowledge of parenting styles and religious orientation and their relationships with mental health can provide the significant implications on the provision of students' general well-being. Parenting styles and religious orientation, as significant variables in mental health, need more clinical research and attention.
- انتشار مقاله: 19-02-1396
- نویسندگان: سلیمان احمدبوکانی,محمد رضا خدابخش,احمد اعتمادی,فریبا کیانی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهش های علوم شناختی و رفتاری
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: هنجاریابی,ادراک سربار بودن,تعلقپذیری خنثی,نیازهای بینفردی
- چکیده: نیازهای بینفردی (تعلقپذیری خنثی و ادراک سربار بودن) نقش مهمی در سلامت روان افراد دارند. هدف از این پژوهش بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامۀ نیازهای بینفردی بود. روش این پژوهش مقطعی- توصیفی بود. جامعة آماری این مطالعه را کلیة دانشجویان دانشگاه محقق تشکیل میداد که از بین آنها 500 نفر به صورت در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامۀ نیازهای بینفردی، مقیاس کوتاه شکست و به دامافتادگی، پرسشنامۀ سلامت بیمار، پرسشنامۀ تجربیات ناگوار کودکی و پرسشنامۀ اختلال اضطراب فراگیر بود. برای تجزیه و تحلیل از روشهای تحلیل عاملی و همبستگی پیرسون استفاده شد. تحلیل عاملی تائیدی مدل 15 سوالی دو عاملی نشان داد که برازش مناسبی بین داده ها با مدل مد نظر بر قرار است. بنابراین این پرسشنامه با 12 سوال و دو عامل تعلق پذیری خنثی و احساس سربار بودن جهت سنجش نیازهای بین فردی در جامعه دانشجویان ایرانی تایید شد. تحلیل عاملی نشان داد که پرسشنامۀ نیازهای بینفردی از برازش مطلوبی در جمعیت ایرانی برخوردار است. و همچنین، جهت بررسی روایی پرسشنامه به برآورد همبستگی آن با افسردگی، اضطراب، شکست و تجربیات ناگوار کودکی اقدام شد و نتایج آن تحت عنوان روایی همگرا گزارش شد که نشان می دهد پرسشنامه از روایی مطلوبی برخوردار است. از این یافتهها نتیجه گرفته میشود که میتوان از این پرسشنامه برای شناسایی مشکلات روانی همچون تنهایی و انزوا و عدم تعلق و ادراک سربار بودن و ارزشمندی و اهمیت فرد استفاده کرد و به پیشبینی آسیبهای احتمالی همچون خودکشی و رفتارهای مخرب پرداخت.
- چکیده انگلیسی: Interpersonal needs (thwarted belongingness and perceived burdensomeness) have an important role in the mental health of people. The aim of this research was to investigate the psychometric characteristics of the Interpersonal needs questionnaire. The study method was Survey Research. The statistical community included of all college students in Ardabil city (11.000) that 500 students have been chosen as a sample by available sampling. The research instrument was the Interpersonal Needs Questionnaire (INQ), The Short Defeat and Entrapment Scale, Patient Health Questionnaire-2, adverse childhood Experiences scale and generalized anxiety disorder questionnaire. For analyzing data, Pearson correlation coefficient and factor analysis were used. Confirmatory factor analysis with 12 questions and a two-factor model showed that a good fit between the data and the model is considered. Therefore, this questionnaire was approved with 15 questions and two factors of thwarted belongingness and perceived burdensomeness to assess interpersonal needs in the Iranian student community. Factor analysis showed that the Interpersonal Needs Questionnaire has a good fit for the Iranian population. In addition, components of interpersonal needs have a significant correlation with adverse childhood experiences, depression, anxiety and defeat and entrapment and indicate concurrent validity of this scale. Considering these results, it can be concluded that this questionnaire can be used for recognizing mental problems such as loneliness and Isolation, thwarted belongingness and perceived burdensomeness, valuably and importance in person and for predicting possible harm such as suicide and destructive behaviors.
- انتشار مقاله: 24-08-1399
- نویسندگان: احمد رضا کیانی,سلیمان احمدبوکانی,نورا نجفی,زهرا کرجی
- مشاهده