در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: رویکردی نو در علوم تربیتی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: آموزش مبتنی بر تعهد و پذیرش,مسئولیتپذیری,شادکامی
- چکیده: چکیده
هدف از انجام این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر تعهد و پذیرش بر مسئولیتپذیری و شادکامی دانشجویان علم و صنعت بود. پژوهش حاضر، از جمله طرحهای نیمهآزمایشی، به صورت پیشآزمون – پسآزمون بود و جامعۀ آماری در این پژوهش، شامل کلیۀ دانشجویان دختر دانشگاه علم و صنعت تهران بود که تعداد نمونه برابر با سی نفر و به طور تصادفی در دو گروه پانزده نفره آزمایش و کنترل گزینش انتخاب شد. ابزار گردآوری داده ها در این تحقیق از دو پرسشنامه استاندارد مقیاس مسئولیتپذیری روانشناختی کالیفرنیا ، شادکامی آکسفورد و جلسات درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد استفاده شده است. داده های این پژوهش در دو بخش توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و در بررسی توصیفی، شاخص های آماری توصیفی یعنی محاسبه فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد برای هر دو گروه (گروه زمایش و کنترل) انجام گرفت که در قسمت آمار استنباطی نیز از تحلیل کوواریانس آنکوا استفاده شد و همچنین برای تسریع در نتایج حاصله از نرم افزار spss-21 استفاده شد.نتایج نشان داد که آموزش مبتنی بر تعهد و پذیرش بر مسئولیت پذیری و شادکامی دانشجویان علم و صنعت اثربخش است. که با توجه به شدت اثر، آموزش مبتنی بر تعهد و پذیرش بر مسئولیت پذیری دانشجویان تاثیر بیشتری دارد.- چکیده انگلیسی: Abstract
The purpose of this study was to investigate the effectiveness of commitment-based education and acceptance of responsibility and happiness of science and technology students. The present study, among other semi-experimental projects, was pre-experimental-post-experimental and the statistical population in this study included all female students of Tehran University of Science and Technology, whose number of samples was 30 and randomly tested in 2 groups of 15 people. Selection was selected. Data collection tools used in this study were two standard questionnaires of California Psychological Responsibility Scale, Oxford Happiness and Admission and Commitment Therapy. The data of this study were analyzed in two descriptive and inferential sections and in the descriptive study, descriptive statistical indicators such as frequency calculation, mean and standard deviation were performed for both groups (control and control group) in the inferential statistics section. ANCOVA analysis of covariance was also used and spss-21 software was used to accelerate the results. The results showed that commitment-based education and acceptance of responsibility and happiness of science and technology students is effective. Due to the severity of the effect, commitment-based education and acceptance have a greater impact on student responsibility.- انتشار مقاله: 16-07-1399
- نویسندگان: زهرا البرزی,سعیده زمردی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: رویکردی نو در علوم تربیتی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: تابآوری,واژه های کلیدی: آموز ش شناختی رفتاری,سلامت معنوی
- چکیده: چکیده:
در این پژوهش به بررسی اثربخشی آموزش شناختی رفتاری بر سلامت معنوی و تابآوری زنان خانهدار بویین و میاندشت پرداخته شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه زنان مراجعه کننده به کانون فرهنگی تربیتی ولیعصر شهرستان بویین و میاندشت بود که از میان آنها، به روش نمونه گیری دردسترس در پیشتست، 30 نفر که دارای ملاکهای ورود و خروج بودند، نمونه آماری را تشکیل دادند. این 30 نفر به طور تصادفی در ۲ گروه 15 نفره آزمایش و کنترل گزینش شد که گروه آزمایش، آموزش شناختی رفتاری گروهی را دریافت کردند وگروه دیگر گروه کنترل بود که در لیست انتظار قرار داشت. همچنین برای تجزیه و تحلیل دادههااز تحلیل کوواریانس و برای تسریع در نتایج حاصله از نرم افزار SPSS22 استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش شناختی رفتاری به طور معناداری باعث افزایش تابآوری و سلامت معنوی زنان خانهدار میشود. به عبارت بهتر زنان خانهدار با شرکت در جلسات آموزش شناختی رفتاری توانستند تابآوری و سلامت معنوی خود را افزایش دهند.لذا آموزش شناختی رفتاری می تواند روشی موثر جهت کاهش مشکلات روان شناختی زنان باشد.- چکیده انگلیسی: bstract:
In this study, the effectiveness of cognitive-behavioral education on spiritual health and resilience of housewives in Buin and Miandasht was investigated. The statistical population of this study included all women referring to Vali Asr Educational and Cultural Center of Buin and Miandasht city. Among them, 30 people with entry and exit criteria were compiled using the available and purposeful sampling method and based on the scores of Connor and Davison (2003) and spiritual health (SWB) resilience questionnaires. The 30 were randomly assigned to two experimental and control groups of 15 subjects. The experimental group received group reality therapy and the control group was on the waiting list. Covariance analysis was also used to analyze the data and SPSS22 software was used to accelerate the results. The results showed that cognitive-behavioral training significantly increased the resilience and spiritual health of housewives. In other words, housewives were able to increase their resilience and spiritual health by attending cognitive-behavioral training sessions.- انتشار مقاله: 24-08-1399
- نویسندگان: مهری مرادی,سعیده زمردی
- مشاهده