در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فلسفه
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: حکایت,میتوس,ارتباطات انسانی,لوگوس,پدیدارشناسی هرمنوتیک,خلوت انس,مجال
- چکیده: هدف از تحقیق حاضر شرح و تفسیر ارتباطات انسانی مبتنی بر روایت/حکایت و خوانشی متفاوت از دوستی در یک ارتباط میتولوژیکال است. با توجه به اینکه شعرا و متفکران یونان باستان برای مفهوم «کلمه» از میتوس استفاده میکردند و از دوره سقراط به این سو مفهوم لوگوس جایگزین آن گردید و رواج یافت؛ ابتدا با تفسیر مفهوم لوگوس درسنت پدیدارشناسی و روش هرمنوتیک گادامر بیان میکنم که گفتوگوی مبتنی بر لوگوس چگونه در مفهوم همدمی تجلی مییابد. سپس اینپرسش اصلی را مطرح میکنم که در صورت بازگشت به مفهوم میتوس و اعاده حیثیت معنایی آن به مثابه کلمه، چگونه میتوس دریک گفتوگوی دوستانه حضور مییابد و خصوصیات چنین ارتباطی از چه قراری میتواند باشد؟ به عنوان فرضیۀ فرعی، این پرسش را مطرح میکنم که اگر حضور لوگوس در دیالوگ زنده منجر به جریان افتادن نفْس(پسوخه) و فرارسیدن لحظۀ همدمی میگردد، آیا ارتباط میتوسی نیز یک ارتباط انفسی خواهد بود؟ برای آشکار ساختن نسبتِ نفْس و میتوس از خوانش ریکور از نظریۀ زمان اگوستین بهره میگیرم و برای دستیازیدن به غایتِ ارتباط مبتنی بر میتوس با استفاده از روش پدیدارشناسی هرمنوتیک ریکور بیان میکنم که چگونه گفتوگوی حقیقی در مقام میتوس مجالی برای خلوت انس خواهد بود.
- چکیده انگلیسی: The aim of the present research is to elaborate and interpret human communication based on narration and re–reading the concept of friendship in a mythological communication. While poets and ancient Greek thinkers used the term mythos for Word, after Socrates the term mythos was substituted by the term logos and logos became common. In this research, by interpretation of logos in Heidegger’s Phenomenology tradition and through Gadamer’s Hermeneutic, it will be illustrated how dialogue based on logos manifests in a co-breathing concept. I draw this main question that in case of restoring and retrieving the dignity of mythos meaning as a Word, then how mythos appears in a friendly dialogue and what is the characteristics of such a communication? I draw another question through which asking that if the presence of logos in a live dialogue leads to re-animate of soul (Psyche) and comes about to co-breathing moment, whether a mythological communication also will be an introvertive communication? Ricour’s reading of Augustine’s theory of Time, made a contribution to illustrate the relation between soul and mythos, as my subordinate hypothesis. Also, for achieving the telos of communication based on mythos I use Recour’s hermeneutic phenomenology to show how a real dialogue in the position of mythos will be an opportunity for intimate solitude.
- انتشار مقاله: 28-08-1398
- نویسندگان: سروناز تربتی,سروناز تربتی,سروناز تربتی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فلسفه
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: حکایت,میتوس,ارتباطات انسانی,لوگوس,پدیدارشناسی هرمنوتیک,خلوت انس,مجال
- چکیده: هدف از تحقیق حاضر شرح و تفسیر ارتباطات انسانی مبتنی بر روایت/حکایت و خوانشی متفاوت از دوستی در یک ارتباط میتولوژیکال است. با توجه به اینکه شعرا و متفکران یونان باستان برای مفهوم «کلمه» از میتوس استفاده میکردند و از دوره سقراط به این سو مفهوم لوگوس جایگزین آن گردید و رواج یافت؛ ابتدا با تفسیر مفهوم لوگوس درسنت پدیدارشناسی و روش هرمنوتیک گادامر بیان میکنم که گفتوگوی مبتنی بر لوگوس چگونه در مفهوم همدمی تجلی مییابد. سپس اینپرسش اصلی را مطرح میکنم که در صورت بازگشت به مفهوم میتوس و اعاده حیثیت معنایی آن به مثابه کلمه، چگونه میتوس دریک گفتوگوی دوستانه حضور مییابد و خصوصیات چنین ارتباطی از چه قراری میتواند باشد؟ به عنوان فرضیۀ فرعی، این پرسش را مطرح میکنم که اگر حضور لوگوس در دیالوگ زنده منجر به جریان افتادن نفْس(پسوخه) و فرارسیدن لحظۀ همدمی میگردد، آیا ارتباط میتوسی نیز یک ارتباط انفسی خواهد بود؟ برای آشکار ساختن نسبتِ نفْس و میتوس از خوانش ریکور از نظریۀ زمان اگوستین بهره میگیرم و برای دستیازیدن به غایتِ ارتباط مبتنی بر میتوس با استفاده از روش پدیدارشناسی هرمنوتیک ریکور بیان میکنم که چگونه گفتوگوی حقیقی در مقام میتوس مجالی برای خلوت انس خواهد بود.
- چکیده انگلیسی: The aim of the present research is to elaborate and interpret human communication based on narration and re–reading the concept of friendship in a mythological communication. While poets and ancient Greek thinkers used the term mythos for Word, after Socrates the term mythos was substituted by the term logos and logos became common. In this research, by interpretation of logos in Heidegger’s Phenomenology tradition and through Gadamer’s Hermeneutic, it will be illustrated how dialogue based on logos manifests in a co-breathing concept. I draw this main question that in case of restoring and retrieving the dignity of mythos meaning as a Word, then how mythos appears in a friendly dialogue and what is the characteristics of such a communication? I draw another question through which asking that if the presence of logos in a live dialogue leads to re-animate of soul (Psyche) and comes about to co-breathing moment, whether a mythological communication also will be an introvertive communication? Ricour’s reading of Augustine’s theory of Time, made a contribution to illustrate the relation between soul and mythos, as my subordinate hypothesis. Also, for achieving the telos of communication based on mythos I use Recour’s hermeneutic phenomenology to show how a real dialogue in the position of mythos will be an opportunity for intimate solitude.
- انتشار مقاله: 28-08-1398
- نویسندگان: سروناز تربتی,سروناز تربتی,سروناز تربتی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: "تحلیل گفتمان","لاکلا و موفه","اصلاحطلبی","اصولگرایی","غیریتسازی"
- چکیده: چکیده:
این نوشتار در صدد «تحلیل گفتمان پیامهای فرهنگی و سیاسی شهرداری تهران» بر اساس نظریهی گفتمان لاکلا و موفه است که از سال 1385 تا 1395 خورشیدی بر روی بیلبوردهای شهر تهران انتشار یافتهاند. تا از این طریق بتوان به این پرسشها پاسخ داد که این نهاد، دالهای مرکزی و شناور گفتمان خود را چگونه مفصلبندی کرده است؟ و آیا غیریتسازی و طرد گفتمان رقیب را مد نظر داشته است؟ محقق با انتخاب هدفمند 25 نمونه طرح گرافیکی و بررسی دلالتهای معنایی و ساختار گفتمانی هریک از آنها، منطبق بر مفاهیم و مولفههای نظریهی گفتمان، به اشباع نظری رسید. نتایج و برونداد این پژوهش بیانگر آن است که: دال مرکزی «ولایتمداری» در محور و کانون گفتمان این نهاد قرار گرفته است. دالهای شناور «مدیریت جهادی»، «روحانیت» و «تهاجم فرهنگی»، با پیوند به پیرامون و حول کانون مرکزی، مفصلبندی گفتمان شهرداری تهران با خاستگاه گفتمان «اصولگرایی» را تشکیل دادهاند. زنجیره همارزی با کنشگران سیاسی و اجتماعی منتقد دولت شکل نگرفت. همچنین موفقیتی برای غیریتسازی و به همریختن مفصلبندی گفتمان اصلاحطلبی براساس منطق تفاوت حاصل نگردید و کسب قدرت سیاسی شهردار اصولگرای تهران، یا همان هدف پنهان و نهفته در این پیامها، تحقق نیافت.- چکیده انگلیسی: Abstract
The purpose of this paper is "Discourse Analysis of Cultural and Political Messages of Tehran Municipality" based on Laclau and Mouffe's discourse theory, published on the billboards of Tehran from 2006 to 2016, in order to answer these questions: How the Tehran municipality articulates discourse due to its nodal points and floating signifiers? Has it considered antagonizing and rejection of rival discourse components?
The researcher achieved a theoretical saturation by the targeted selection of 25 graphic designs and exploring the semantic implications and discourse structure of each according to the concepts and components of discourse theory. The findings of the research show: The nodal point and the “guardianship-centeredness (velayatmadari) “is on the focus of the municipality, the “jihadi management”, “clericalism”, “cultural invasion” are articulated around this focal point which has conformity with the discourse of “principals”.
The chain of equivalence with the critical political and social activists of the government was not formed. There was no success in antagonizing and non- articulating reformist discourse based on difference logic, either. And also gaining the political power of Tehran's Principal mayor, or the same hidden purpose behind these messages, did not materialize.- انتشار مقاله: 06-05-1398
- نویسندگان: محمدرضا آزادی نژاد,سروناز تربتی,لیلا نیرومند,امید علی مسعودی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: شبکههای اجتماعی مجازی,پدیدارشناسی,دانشجویان,فرهنگ سیاسی
- چکیده: پژوهش پیشرو از نظر اهداف کاربردی، از نظر ماهیت و نوع مطالعه در زمره پژوهشهای کیفی و در زمره مطالعات تفسیری است که با بهرهگیری از راهبرد پژوهش پدیدارشناسی «وان مانن» در صدد تبیین و تفسیر جوهره تجربه زیسته فرهنگ سیاسی دانشجویان در شبکههای اجتماعی مجازی و شناخت عمیق این پدیده است. میدان مطالعه تحقیق شامل دانشجویان واحد علوم و تحقیقات تهران است و انتخاب نمونه تا اشباع نظری دادهها ادامه یافت و به 21 نفر رسید. پس از تجزیه و تحلیل دادهها درونمایههای اصلی و چندین درونمایه فرعی بدست آمد که در مجموع نتایج نشان داد که نقش روشنفکران به مثابه افراد آگاه وجدان بیدار جامعه، چه در نهادهای مدنی و سازمانهای اجتماعی غیرسیاسی و چه در حالت متعلق بودن به احزاب و تشکلهای سیاسی، بهصورت عمومی به مثابه افراد متعلق به یک قشر اجتماعی به شکلی از اشکال تاحدودی موجب ارتقای فرهنگ سیاسی جامعه بوده و موجب پویایی و بیداری شعور اجتماعی و سیاسی دانشجویان نهایتاً در شکلگیری تفکر و احساسی ملی خواهد شد.
- چکیده انگلیسی: The present study in terms of goals, is applicable, and in terms of nature and type of study is among qualitative research and a interpretative study that by using the phenomenological research strategy of “Van Mennen”, we seek to explain the essence of experience of the phenomenon ofstudents' Political Culture in Social Networks. The research study field included students from Tehran Science and Research Branch, and sample selection continued until theoretical saturation of data and reached 21 people. After analyzing the data, the main themes and several sub-themes were obtained, which in total showed that the role of intellectuals as knowledgeable people in society, whether in civil institutions and social organizations , and in the state of belonging to parties and political parties, has been publicly affecting the political culture of society in some form and promoting political culture of societyand enhances the social and political consciousness of students. Ultimately, national thinking and emotion will be formed.
- انتشار مقاله: 30-04-1397
- نویسندگان: محمدرضا انواری,سیدعلی رحمانزاده,محمدباقر تاج الدین,سروناز تربتی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه علوم خبری
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: رسانه,توسعه,فرهنگ,جامعه,توسعه فرهنگی
- چکیده: مهم ترین نکاتی که در تعریف توسعه فرهنگی باید مد نظر داشت عبارت است از: اولاً باید توسعه فرهنگی را یک مقولة ارزشی به شمار بیاوریم، ثانیاً باید آن را جریانی چند بعدی و پیچیده بدانیم و ثالثا در بررسی موضوع توسعه فرهنگی و پرداختن موانع آن در ایران، به سه پارادایم ایرانی, اسلامی و غربی، باید به گونه ای عمل نمود که علاوه بر حفظ ذخایر فرهنگ غنی ایران و اسلام، از غافله مدرنیته عقب نمایم. اساساً فرهنگ یکی از مهم ترین عوامل تحقق توسعه است، و از این رو، توسعة فرهنگی، هم یکی از پیش شرط های بنیادی تحقق توسعه و هم یکی از آرمان های بنیادی توسعه در هر جامعه است؛ از همین رو بیشتر صاحب نظران توسعه، از جمله کارگزاران و مسئولان سازمان ملل متحد، تأکید خاصی بر توسعه فرهنگ به عنوان یکی از مهمترین عوامل تحقق توسعه دارند. در این مقاله ضمن تعریف و ویژگی های فرهنگ به تعاریف توسعه و مفهوم توسعه فرهنگی پرداخته شده و جهت تبیین چارچوب نظری باتوجه به اینکه ساختارهای فرهنگی الویت بر دیگر ساختارهای توسعه دارد نظریات مربوطه لحاظ گردیده است و نیز تقابل سنت و توسعه فرهنگ و همچنین علل توسعه نیافتگی فرهنگی در کشور مورد بررسی قرار گرفته است و در ادامه به تنش میان توسعه به عنوان عنصر تغییر در جامعه، و فرهنگ به عنوان عنصر مقاومت در جامعه، پرداخته شده و نگارنده به چگونگی تغییر فرهنگ در جامعه نگاهی تخصصی داشته است.
- چکیده انگلیسی: The most important points to consider in the definition of cultural development are: first, we must consider cultural development as a valuable category, second, we must consider it as a multidimensional and complex process, and third, in examining the issue of cultural development and addressing its barriers. Iran, to the three paradigms of Iran, Islam and the West, must act in such a way that, in addition to preserving the reserves of the rich culture of Iran and Islam, I ignore the neglect of modernity.
Basically, culture is one of the most important factors in the realization of development, and therefore, cultural development is one of the basic preconditions for the realization of development and one of the fundamental ideals of development in any society; Therefore, most development experts, including UN agents and officials, place special emphasis on the development of culture as one of the most important factors in the realization of development.
In this article, while defining and the characteristics of culture, the definitions of development and the concept of cultural development are discussed. Cultural underdevelopment in the country has been studied and then the tension between development as an element of change in society, and culture as an element of resistance in society, and the author has a specialized view on how to change culture in society.- انتشار مقاله: 21-07-1399
- نویسندگان: صمد میر,نازنین ملکیان,سروناز تربتی,امید میر
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه علمی رسانههای دیداری و شنیداری
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: تحلیل گفتمان,مدیریت جهادی,اصولگرایی,اصلاحطلبی,لاکلا و موفه,ولایتمداری
- چکیده: این مقاله درصدد «تحلیل گفتمان انتقادی پیامهای فرهنگی و سیاسی شهرداری تهران» است که از سال 1385 تا 1395 خورشیدی بر روی بیلبوردهای شهری انتشار یافتهاند. هدف کلی شناخت این گفتمان است، بنابراین، فرایند مطالعة کیفی آن بر اساس روش تحلیل گفتمان لاکلا و موفه انجام یافت. شناخت دالهای مرکزی، شناور و وقتهای مفصلبندیشده شهرداری تهران که برای به حاشیهراندن و غیریتسازی مؤلفههای گفتمانی رقیب بکار برده است بهعنوان پرسشها و اهداف این تحقیقاند. محقق با انتخاب هدفمند تعداد 25 نمونه طرح گرافیکی از میان جامعة آماری و نیز تحلیل جداگانة هر یک از آنها، به اشباع نظری رسید. روش تحقیق، بر اساس روش کیفی تحلیل گفتمان منطبق بر رویکرد پساساختارگرایی لاکلا و موفه است. نتایج و برونداد این پژوهش بیانگر آن است که؛ دال مرکزی «ولایتمداری» در محور و کانون گفتمان این نهاد قرار گرفته است. دالهای شناور «مدیریت جهادی»، «روحانیت» و «غربستیزی»، با پیوند به پیرامون و حول کانون مرکزی، مفصلبندی گفتمان شهرداری تهران با خاستگاه گفتمان «اصولگرایی» را، تشکیل دادهاند. همچنین از طریق برجستهسازی مؤلفههای گفتمان خودی و به حاشیهراندن دالهای مفصلبندی رقیب، از لایههای پنهان این پیامها قابلفهم است که هدف پنهان آن، هژمونی فرهنگی و ایدئولوژی گفتمان اصولگرایی و نیز دستیابی به قدرت سیاسی شهردار تهران است.
- چکیده انگلیسی: This research has been carried out to analyze the critical discourse of cultural and political messages of Tehran municipality which have been displayed on Tehran municipality billboards as of 2006 through 2016. This research focuses on understanding the components of this discourse which constitute the nodal points, floating signals and the articulation of moments of Tehran municipality in order to find out the chain of equivalence-difference used by the mentioned institution to marginalize and antagonize the discourse components of the rivals which make up the research purposes. The researcher has reached the theoretical diffusion selecting the statistical population by analyzing 25 messages on purpose. The methodology of this research is based on a qualitative research of discourse analysis according to the post structuralist approach of E. Laclau and S. Moffe. The findings of this research reveal that the nodal point and the guardianship-centeredness are focused by the municipality; the jihadi management, the clergy, and anti-westernism are articulated around this focal point which conform with principalism discourse. The hidden layers of the messages are revealed by highlighting the features of self-discourse and marginalizing the articulative signifies of the rival and that they have been pursuing some hidden goals which are to gain the political and ideological hegemony of the reformism discourse and achieving the political power of the mayor.
- انتشار مقاله: 07-06-1398
- نویسندگان: محمدرضا آزادی نژاد,سروناز تربتی,لیلا نیرومند,امیدعلی مسعودی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: توسعه آموزش جندی شاپور
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: سبکهای دلبستگی,نمرات تحصیلی,مهارتهای ارتباطی
- چکیده: پژوهش حاضر با هدف شناسایی نقش سبکهای دلبستگی در مهارتهای ارتباطی و ارزیابی نمرات تحصیلی دانشجویان طراحی و اجرا شد. پژوهش حاضر از نظر هدف؛ کاربردی و از لحاظ اجرایی توصیفی – پیمایشی و ابزار اندازهگیری آن پرسشنامه است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران و روش نمونهگیری از نوع خوشهای چند مرحلهای بود. متغیر سبکهای دلبستگی طبق تعاریف و نظریات علمی در سه بعد ایمنی، اجتنابی و دوسوگرا در نظر گرفته شد که از طریق پرسشنامه استاندارد کولینز و رید) مورد ارزیابی قرار گرفت. به منظور سنجش مهارتهای ارتباطی در پژوهش حاضر، از پرسشنامه استاندارد کویین دام) و بر اساس پژوهش چاری و فداکار ، در پنج بعد؛ توانایی دریافت و ارسال پیام، کنترل عاطفی، گوش دادن، بینش نسبت به فرایند ارتباط و ارتباط توأم با قاطعیت، استفاده شد. یافتههای حاصل از پژوهش نشان داد که بین سبک دلبستگی ایمن با مهارت ارتباطی (بُعد توانایی دریافت وارسال پیام)، کنترل عاطفی و مهارت گوش دادن از مهارتهای ارتباطی رابطه منفی و معنی دار مشاهده میشود. بین سبک دلبستگی اجتنابی با مهارتهای ارتباطی و خرده مقیاسهای آن رابطه قوی منفی و معنی دار وجود دارد. بین سبک دلبستگی ایمن با ارزیابی نمرات تحصیلی دانشجویان رابطه مثبت و معناداری وجود داشت و بین سبکهای دلبستگی اجتنابی و اضطرابی رابطه منفی با ارزیابی نمرات تحصیلی دانشجویان وجود داشت.
- چکیده انگلیسی: The present study aims to identify the role of attachment styles in students' communication skills. It was an applied and descriptive survey using questionnaire for data collection. The statistical population of the study included all students of the Islamic Azad University of Tehran, and the multi-stage cluster sampling method was used for selection of participants. The variables of attachment styles were considered in three dimensions: safety, avoidance, and divergence, which were evaluated through the standard questionnaire of Collins and Reid (1990). In order to measure communication skills in the present study, we used Quinn Dam's standard questionnaire (2004) and Chari and Fadakar's (2005) five dimensions of the ability to receive and send messages, emotional control, listening, insight into the process of communication, and communication with decisiveness. Findings from the study showed that there was a negative and significant relationship between safe attachment style and communication skills (the dimension of the ability to receive and send messages), emotional control, and listening skills. There was also a strong negative and significant relationship between avoidance attachment style and communication skills and its subscales. There was a strong positive and significant relationship between two-way / anxiety attachment style and communication skills and its subscales.
- انتشار مقاله: 25-02-1400
- نویسندگان: امیر رفعتی,سمیه تاجیک اسماعیلی,سروناز تربتی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه مطالعات فرهنگی و ارتباطات
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: شبکههای اجتماعی مجازی,روشنفکران,فرهنگ سیاسی
- چکیده: پژوهش حاضر از نظر اهداف، کاربردی، از نظر ماهیت و نوع مطالعه در زمره پژوهشهای کیفی و در زمره مطالعات تفسیری است که با بهرهگیری از راهبرد پژوهش پدیدارشناسی «ون منن» در صدد تبیین و تفسیر جوهره تجربه از پدیده فعالیتهای اجتماعی و فرهنگی روشنفکران در شبکههای اجتماعی مجازی و شناخت عمیق این پدیده بر فرهنگ سیاسی دانشجویان است. میدان مطالعه تحقیق شامل دانشجویان واحد علوم و تحقیقات تهران است. داده های این پژوهش از طریق نمونه گیری هدفمند و با مصاحبه عمیق با 21 نفر گردآوری و با استفاده از روش تحلیل پدیدارشناسانه ون منن تحلیل شده است. پس از تجزیه و تحلیل دادهها مضمونهای اصلی و چندین مضمون فرعی بدست آمد که در مجموع نتایج نشان داد که نقش روشنفکران به مثابه افراد آگاه وجدان بیدار جامعه، چه در نهادهای مدنی و سازمانهای اجتماعی غیرسیاسی و چه در حالت متعلق بودن به احزاب و تشکلهای سیاسی، بصورت عمومی به مثابه افراد متعلق به یک قشر اجتماعی به شکلی از اشکال تا حدودی بر فرهنگ سیاسی جامعه اثرگذار بوده و در پویایی و بیداری شعور اجتماعی و سیاسی دانشجویان نهایتاً در شکل گیری تفکر و احساسی ملی تأثیرگذار است.
- چکیده انگلیسی: The present study in terms of goals, is applicable, in terms of nature and type of study among qualitative research and among interpretative using the phenomenological research strategy of “Van Mennen”, we seek to explain the essence of experience through the phenomenon of social and cultural activities of intellectuals in virtual social networks and the deep understanding of this phenomenon on students ' political culture. The research study field included students from the Tehran Science and Research Branch. The data of this research were collected through purposeful sampling and in-depth interview with 21 people and analyzed using Van Mennan's phenomenological analysis method. After analyzing the data, the main themes and several sub-themes were obtained, which in total showed that the role of intellectuals as knowledgeable people in society , whether in civil institutions and social organizations , and in the state of belonging to parties and political parties , has been publicly affecting the political culture of society in a form of forms and in the social and social sense of students , students are finally involved in the formation of a national emotional and emotional state .
- انتشار مقاله: 12-04-1397
- نویسندگان: محمدرضا انواری,سید علی رحمان زاده,محمدباقر تاج الدین,سروناز تربتی
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: پژوهشهای ارتباطی
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: برندسازی,اینستاگرام,شبکههای اجتماعی,توسعه برند شخصی,کاربران پرمصرف اینستاگرام
- چکیده: پژوهش حاضر، با هدف بررسی نقش شبکه اجتماعی اینستاگرام در توسعه برند شخصی، از منظر کاربران پرمصرف ایرانی در سال 1398 انجام شده است. روش پژوهش، توصیفی ـ پیمایشی و ابزار اندازهگیری پرسشنامه بوده است. جامعه آماری پژوهش نیز کلیه کاربران پرمصرف در اینستاگرام را شامل میشود که تعداد دنبالکنندگان آنان زیاد است. چارچوب نظری پژوهش در حوزه برند شخصی، بر اساس مدل برند شخصی جنیفر آکر (1997) مشتمل بر 5 بعد شخصیت (صداقت، هیجان، شایستگی، کمال و سرسختی) تدوین شده است و حجم نمونه را 373 نفر از کاربران پرمصرف اینستاگرام تشکیل دادهاند. نمونهگیری نیز به روش غیر احتمالی و گلوله برفی انجام شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که استفاده از اینستاگرام در توسعه برند شخصی (در ابعاد صداقت، کمال، شایستگی، هیجان و سرسختی) تأثیر معناداری داشته است؛ همچنین مطابق نتایج رگرسیون چندگانه، از دیدگاه کاربران، شبکه اجتماعی اینستاگرام از میان ابعاد پنجگانه برند شخصی، بیشترین سهم را در توسعه بعد صداقت با ضریب بتای استاندارد شده (947/0) و کمترین سهم را در توسعه بعد شایستگی برند شخصی با ضریب بتای استاندارد شده (411/0) به خود اختصاص داده است.
- چکیده انگلیسی: This study examined the role of Instagram in developing personal brand, from the perspective of high-consumption Iranian users in 2019. The research method was descriptive-survey and the data was collected by questionnaire. The statistical population included all high-traffic users on Instagram who have a large number of followers. The sample size was 373 high-consumption Instagram users who were selected by non-probable snowball sampling method. The theoretical framework in the field of personal brand is based on Jennifer Acker (1997) personal brand model consisting of 5 personality dimensions (honesty, excitement, competence, perfection, and tenacity). Findings showed that the use of Instagram had a significant effect on personal brand development (in terms of honesty, perfection, competence, excitement, and tenacity). Also, according to the results of multiple regression, from the users' point of view, Instagram social network among the five dimensions of personal brand, has the highest share in developing the honesty dimension with standardized beta coefficient (0.947) and the lowest share in developing personal brand competency dimension with beta coefficient Standardized (0.411).
- انتشار مقاله: 08-11-1398
- نویسندگان: سمیه تاجیک اسماعیلی,ابوالفضل علیپور,سروناز تربتی
- مشاهده