در هنگام جستجو کلمه در قسمت عنوان میتوانید کلمات مورد جستجو را با کاراکتر (-) جدا کنید.
کاربرد نوع شرط:
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: فصلنامه علمی فرهنگ ایلام
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: فضای شهری,شهر ایلام,پیادهمداری,پایداری اجتماعی و فرهنگی,محور پاسداران
- چکیده: یکی از پیامدهای رشد شتابان شهرنشینی در دهههای اخیر عدم توجه به حضور انسان در فضاهای شهری است که زمینهساز پایین آمدن تعاملات اجتماعی افراد شده است. انتخاب مسیرهای پیاده نیاز به شاخصهایی دارد تا علاوه بر افزایش دسترسی و آسایش برای شهروندان، بتواند زمینه را برای رفع نیازهای آنها فراهم آورد؛ چنانکه علاوه بر گذران اوقات فراغت، در تهیۀ ملزومات زندگی و افزایش تعاملات اجتماعی و فرهنگی نیز مؤثر باشد. هدف از پژوهش حاضر تعمق نظری و تجربی و شناسایی برخی شاخصهای مؤثر بر دستیابی به پایداری اجتماعی و فرهنگیاز طریق فضاهای شهری پیادهمدار و توجه به نیازهای شهروندان در محیط شهری نمونۀ مورد مطالعه است. این پژوهش از نظر ماهیت، عملی- کاربردی و از لحاظ روش مطالعه، توصیفی، تحلیلی و پیمایشی است. از ابزار آماری SPSS در تحلیل پرسشنامههای مربوط به جامعۀ آماری و آزمون فرضیههای پژوهش استفاده شد و نتایج نهایی در قالب اهداف، راهبردها و سیاستهای اجرایی ارائه گردید. بر مبنای تئوری بالا و نتایج پرسشنامه، خیابان پاسداران در حال حاضر شرایط مطلوبی ندارد؛ اما با توجه به پتانسیلهای موجود، در صورت ایجاد شدن شرایط مطلوب برای پیادهروی میتواند به فضای شهری مناسبی در جهت تأمین نیازهای اجتماعی و فرهنگی شهروندان در شهر ایلام تبدیل شود؛ به بیان دیگر در صورت موفقیت میتواند به عنوان الگویی برای فضاهای شهری پیادهمدار در ایلام مطرح گردد.
- چکیده انگلیسی: Abstract One of the consequences of rapid growth of urbanization in recent decades has been neglecting human presence in urban spaces, which is the cause of the decline of social interactions of individuals. Today, more principles of sustainable development are in the public domain city. In this regard, since active engagement with life is more than anything else, by providing opportunities for participation, activity and social interaction among citizens, the extent participation in public areas city affect the physical and mental conditions of citizens and the establishment of the goals of sustainable social development are influential. The purpose of the present research is to evaluate the theoretical and empirical methods and identify some effective indicators on achieving social and cultural sustainability the urban spaces and considering the needs citizens in the urban environment of the sample. The current study is descriptive-analytical and surveying in terms of purpose, practical and applied, in terms of nature and method of the study. The statistical tools of SPSS used to analyze the questionnaires of the statistical society and to test the research hypotheses and the final results were presented in the form of goals, strategies and executive policies. Based on the above theory and the results of the questionnaire, Pasdaran Street currently has no conditions. But considering the existing potential, if favorable conditions for walking can be created, it can turn into an urban space to meet the social and needs of citizens in the city of Ilam. If it succeeds, it can be used as a model for the sidewalks in Ilam.
- انتشار مقاله: 28-04-1400
- نویسندگان: فضیله ملائی,حیدر جهانبخش,سجاد دامیار
- مشاهده
- جایگاه : پژوهشی
- مجله: هویت شهر
- نوع مقاله: Journal Article
- کلمات کلیدی: نوجوانان,آموزش عمومی معماری,نما,آموزش ضمنی,آموزش صریح
- چکیده: در این مطالعه با توجه به گسست میان جامعه و معماران در کنار عدم موفقیت رویکردهای پستمدرن در مردمیکردن معماری و ضرورت پرداختن مجدد به آموزش معماری به عموم، یک تجربه برای برآورد تأثیر آموزش معماری به نوجوانان در تعمیق نگرش آنان به معماری اجراشده است. در این تحقیق انواع فهم از نما با تحلیل تصویری مشارکتی و افتراق معنایی، میزان درک مردم در مورد سه کاربری مسکونی، اداری و مذهبی سنجش شده است؛ با توجه به نوع سنجش از تحلیل تصویری مشارکتی استفادهشده است.54 تصویر در دودسته (نماهای محلی دامغان، نماهای پراکنده از کل ایران) در نظر گرفته شد و گروه آزمون پس از یک آموزش هدایتشده کوتاهمدت در شهر ایلام سنجش شد. نتایج بررسی میدانی حاکی از آن است که هر نوع از چهار گونه آموزش ارائهشده در این پژوهش، در تغییر دیدگاهها و نزدیک شدن به مقاصد معماری در توجه دادن عموم مؤثر است.
- چکیده انگلیسی: The catastrophic breakup between public realm and architectural society, along with the lack of successful achievement of the postmodern elite attitudes towards the popularization of architecture, has prompted the public to reintroduce architectural education as a necessity not only for architects and architecture students themselves but also for all people. The researchers' experiences indicate that there are potentially active areas for youth and teens to engage in architectural issues that public educations are the most feasible area amongst them. In this study, an elementary experience has been taken to assess the effectiveness of architectural training on teens to deepen their attitude towards architecture. To assess the role of education, people’s common judgment about the elevations of buildings has been used as a tool of inquiry, since elevation alone, is the most visible part of buildings for the public. In the at hand research, different interpretations of building elevations are categorized within six terms so basic elements along with allegorical, behavioral, contextual, memorial and gestalt ordering characteristics are specified as specialized factors. This research is based on participatory picture ordering with semantic differential technique are used as survey to study perception of people about three residential, administrative, and religious uses of various samples. 54 images were used as an evaluation tool in two different categories (City of Damghan local images and scattered building pictures of the whole of Iran) to be sorted due to three architectural functions. Every 18 images were specified for one of the three groups of usages while amongst these 18 pictures, 6 were selected from urban context of Damghan, 6 were chosen from famous recent works of Iranian architects all around the country based on 6 factors of cognitive characteristics of architectural elevation. The other 6 ones were selected from various locations of Iran from more ordinary of less famous buildings amongst architects. Evidence from respondents in Damghan city was considered for assessing teen’s raw mentality. The experimental group was assessed after short-term guidance workshop in the city of Ilam. These workshops were intended as a pilot experience for studying feasibility of public education about a special discourse of architecture. So upon its discovery nature, four proposed types of transferring data to the public were considered: implicit critical debate, explicit critical debate, implicit positive (informational) debate and explicit positive (informational) debate. The results of the field survey and the four proposed training types including implicit and explicit positive debate show that any training could be effective in changing the unique and collective viewpoints of teens towards the goals of architecture and the change in the type of teaching to people brings different directions into public views. It is worth to mention that there were significant differences between the results of our trained people with those who have official architectural education. While there is no considerable content in architectural education about the matter it is not very surprising. The cornerstone of it can be founded in high school textbooks and workshops to accommodate architectural concepts.
- انتشار مقاله: 31-06-1397
- نویسندگان: مسعود ناری قمی,سجاد دامیار,سپیده ملایری
- مشاهده